Siirry suoraan sisältöön

Professional English for RadiographersLaajuus (3 op)

Tunnus: 7R00DV00

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
-osaa ohjata erilaisia potilaita englannin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä ja sädehoidossa
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä englanninkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään röntgenhoitajan ammattiin liittyvää kielitaitoaan hyödyntäen eri oppimisvälineitä

Sisältö

-potilashaastattelu
-potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-tutkimusraportti
-lääketieteen terminologia

Esitietovaatimukset

Lähtötaso: Lukion englannin oppimäärä tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Työyhteisöviestintä:
-viestii ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa

Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
-kysyy asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
-osaa käyttää radiografian perussanastoa.

Ammatillinen tiedonhankinta:
-ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä radiografia-alan teksteistä
-osaa hakea tietoa ohjeistetusti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Työyhteisöviestintä:
-viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. puhelinkeskustelut, suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi)

Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa ohjaustilanteissa (esim. natiiviröntgen, MRI, ultraäänitutkimus)
-selvittää kuvantamistutkimusten kannalta olennaisia tietoja asiakkaan tämänhetkisestä ja aiemmasta terveydentilasta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
-kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa asiakkaan esittämiin kysymyksiin
-osaa käyttää keskeistä radiografia-alan sanastoa ja käsitteitä

Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
-hankkii tietoa radiografia-alan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
-ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat radiografia-alan tekstistä ilman apuvälineitä
-osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
-ymmärtää ja pystyy soveltamaan lukemaansa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Työyhteisöviestintä:
-viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa

Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
-osaa käyttää vaativaakin radiografia-alan sanastoa ja käsitteitä

Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
-hyödyntää radiografia-alan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä (esim. kansainväliset hankkeet)
-lukee sujuvasti vaativaakin radiografia-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
-hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti
-sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, radiografia-alan terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa
-laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus

Ilmoittautumisaika

06.07.2024 - 11.08.2024

Ajoitus

05.08.2024 - 20.12.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Emmanuel Abruquah
Vastuuhenkilö

Minna Metsäportti

Ryhmät
  • 23RHP
    Röntgenhoitajat Kevät 2023, yht.työ SAMKin ja Sata-Digin kanssa

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-osaa ohjata erilaisia potilaita englannin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä ja sädehoidossa
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä englanninkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään röntgenhoitajan ammattiin liittyvää kielitaitoaan hyödyntäen eri oppimisvälineitä

Sisältö (OJ)

-potilashaastattelu
-potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-tutkimusraportti
-lääketieteen terminologia

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion englannin oppimäärä tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
-viestii ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa

Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
-kysyy asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
-osaa käyttää radiografian perussanastoa.

Ammatillinen tiedonhankinta:
-ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä radiografia-alan teksteistä
-osaa hakea tietoa ohjeistetusti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
-viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. puhelinkeskustelut, suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi)

Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa ohjaustilanteissa (esim. natiiviröntgen, MRI, ultraäänitutkimus)
-selvittää kuvantamistutkimusten kannalta olennaisia tietoja asiakkaan tämänhetkisestä ja aiemmasta terveydentilasta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
-kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa asiakkaan esittämiin kysymyksiin
-osaa käyttää keskeistä radiografia-alan sanastoa ja käsitteitä

Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
-hankkii tietoa radiografia-alan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
-ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat radiografia-alan tekstistä ilman apuvälineitä
-osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
-ymmärtää ja pystyy soveltamaan lukemaansa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
-viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa

Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
-osaa käyttää vaativaakin radiografia-alan sanastoa ja käsitteitä

Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
-hyödyntää radiografia-alan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä (esim. kansainväliset hankkeet)
-lukee sujuvasti vaativaakin radiografia-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
-hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti
-sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, radiografia-alan terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa
-laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

28.11.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

12.02.2024 - 27.05.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Emmanuel Abruquah
Vastuuhenkilö

Emmanuel Abruquah

Ryhmät
  • 22RH
    Röntgenhoitajat syksy 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-osaa ohjata erilaisia potilaita englannin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä ja sädehoidossa
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä englanninkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään röntgenhoitajan ammattiin liittyvää kielitaitoaan hyödyntäen eri oppimisvälineitä

Sisältö (OJ)

-potilashaastattelu
-potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-tutkimusraportti
-lääketieteen terminologia

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion englannin oppimäärä tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
-viestii ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa

Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
-kysyy asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
-osaa käyttää radiografian perussanastoa.

Ammatillinen tiedonhankinta:
-ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä radiografia-alan teksteistä
-osaa hakea tietoa ohjeistetusti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
-viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. puhelinkeskustelut, suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi)

Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa ohjaustilanteissa (esim. natiiviröntgen, MRI, ultraäänitutkimus)
-selvittää kuvantamistutkimusten kannalta olennaisia tietoja asiakkaan tämänhetkisestä ja aiemmasta terveydentilasta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
-kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa asiakkaan esittämiin kysymyksiin
-osaa käyttää keskeistä radiografia-alan sanastoa ja käsitteitä

Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
-hankkii tietoa radiografia-alan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
-ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat radiografia-alan tekstistä ilman apuvälineitä
-osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
-ymmärtää ja pystyy soveltamaan lukemaansa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
-viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa

Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
-osaa käyttää vaativaakin radiografia-alan sanastoa ja käsitteitä

Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
-hyödyntää radiografia-alan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä (esim. kansainväliset hankkeet)
-lukee sujuvasti vaativaakin radiografia-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
-hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti
-sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, radiografia-alan terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa
-laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

14.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

05.01.2023 - 10.02.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Metsäportti
Vastuuhenkilö

Minna Metsäportti

Ryhmät
  • 21RHJ
    Röntgenhoitajat syksy 2021 Jyväskylä

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-osaa ohjata erilaisia potilaita englannin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä ja sädehoidossa
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä englanninkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään röntgenhoitajan ammattiin liittyvää kielitaitoaan hyödyntäen eri oppimisvälineitä

Sisältö (OJ)

-potilashaastattelu
-potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-tutkimusraportti
-lääketieteen terminologia

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion englannin oppimäärä tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
-viestii ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa

Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
-kysyy asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
-osaa käyttää radiografian perussanastoa.

Ammatillinen tiedonhankinta:
-ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä radiografia-alan teksteistä
-osaa hakea tietoa ohjeistetusti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
-viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. puhelinkeskustelut, suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi)

Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa ohjaustilanteissa (esim. natiiviröntgen, MRI, ultraäänitutkimus)
-selvittää kuvantamistutkimusten kannalta olennaisia tietoja asiakkaan tämänhetkisestä ja aiemmasta terveydentilasta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
-kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa asiakkaan esittämiin kysymyksiin
-osaa käyttää keskeistä radiografia-alan sanastoa ja käsitteitä

Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
-hankkii tietoa radiografia-alan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
-ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat radiografia-alan tekstistä ilman apuvälineitä
-osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
-ymmärtää ja pystyy soveltamaan lukemaansa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
-viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa

Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
-osaa käyttää vaativaakin radiografia-alan sanastoa ja käsitteitä

Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
-hyödyntää radiografia-alan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä (esim. kansainväliset hankkeet)
-lukee sujuvasti vaativaakin radiografia-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
-hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti
-sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, radiografia-alan terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa
-laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentin ajankohta (viikko 20) kerrotaan tarkemmin orientaatiotunnilla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritettavat tehtävät:
- Moodlen tehtävät (keskustelualue, Flinga, H5P, GoogleDocs ym.)
- Palautettava kirjallinen tehtävä kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
- Suullinen esitys (toimitetaan videona) kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
- Kirjallinen lopputentti

Itsearviointi, vertaisarviointi

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus (Moodle, Zoom)
Itsenäinen sekä yhteistoiminnallinen opiskelu (osallistuminen yhteisiin aktiviteetteihin).

Oppimateriaalit

Moodlen alustalla olevat materiaalit (mm. H5P -tehtävät, Quizlet, GoogleDocs, omaan erikoisalaan liittyvät teksti- ja videolinkit ym.)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op = 3 x 27h = 81h opiskelijan työtä. (Tämä on arvio ja lopullinen ajankäyttö määräytyy opiskelijan tämänhetkisten englannin taitojen mukaan.)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisesta suoritustavasta kerrotaan pakollisella orientaatiotunnilla opintojakson alussa.

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatiotunnilla esitellään opintojakson pääteemat (erilaiset radiografia-alan kommunikointitilanteet) ja opiskelumenetelmät sekä kerrotaan palautettavien tehtävien kriteerit ja palautusajat. Opintojakson aikana opiskelija työstää annettujen ohjeiden mukaisesti kulloisenkin etätunnin teemaa jo etukäteen.
Opiskelijan työ:
- tunneille valmistautuminen
- kirjalliset palautettavat tehtävät (tideonhaku, valitun materiaalin työstäminen)
- suullinen näyttö (osallistuminen pienryhmäkeskusteluihin sekä opintojakson lopussa arvioitava suoritus)
- kirjallinen lopputentti

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti. Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, hoitotyön terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa.
Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Työyhteisöviestintä
- opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta
Opiskelija
- antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita potilaille/asiakkaille
- kysyy potilaalta/asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa tämän antamat vastaukset tyydyttävästi hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
- selviytyy yksinkertaisissa vuorovaikutus- ja kommunikointitilanteissa
- osaa käyttää radiografia-alan perussanastoa.
Ammatillinen tiedohankinta
Opiskelija
- ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä radiografia-alaan liittyvistä teksteistä
- osaa hakea tietoa ohjeistetusti
Lingvistiset osaamiskuvaukset
Opiskelija
- selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
- reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
- ääntää pääosin ymmärrettävästi
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
- käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
- käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat
- ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti
toistetaan tarvittaessa
- löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
Muuta
Opiskelija
- ymmärtää ammattienglannin osaamisen tärkeyden ja työskentelee erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja omien kielenoppimistarpeiden mukaan.
- on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioonottaen

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Työyhteisöviestintä
- opiskelija viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta
Opiskelija
- osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa potilasohjaustilanteissa (esim. potilaan ohjaaminen kuvantamistutkimuksissa)
- selvittää onnistuneesti potilaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa, elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
- kirjaa potilaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa potilaan esittämiin kysymyksiin
- osaa käyttää keskeistä radiografia-alan sanastoa ja käsitteitä.
Ammatillinen tiedonhankinta
Opiskelija
- hankkii tietoa hoitotyön julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
- ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat radiografia-alan tekstistä ilman apuvälineitä
- osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
Lingvistiset osaamiskuvaukset
Opiskelija
- viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
- keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
- reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
- ääntää melko luontevasti ja selkeästi
- käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet
väärinkäsityksiin
- osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
- ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
- osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
- välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä ja lähes idiomaattisesti
(H4)
- välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä, mutta tuotoksessa on jonkin verran suomen kielen vaikutusta (H3)
Muuta
- opiskelija työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason, omien kielenoppimistarpeiden ja oman mielenkiinnon mukaan

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Työyhteisöviestintä
- opiskelija viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet)
Ohjaaminen ja neuvonta
Opiskelija
- haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
- osaa käyttää vaativaakin radiografia-alan sanastoa ja käsitteitä.
- englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa
Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
- hyödyntää hoitotyön artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä
- lukee sujuvasti vaativaakin radiografia-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
- ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.
Lingvistiset osaamiskuvaukset
Opiskelija
- keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
- reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
- ääntää luontevasti ja selkeästi
- kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
- käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
- selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
- ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
- löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
Muuta
Opiskelija
- työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoislan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja mielenkiinnon mukaan
- kehittää edelleen kielitaitoaan opintojakson aikana

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

02.01.2023 - 31.05.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Metsäportti
Vastuuhenkilö

Minna Metsäportti

Ryhmät
  • 21RH
    Röntgenhoitajat syksy 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-osaa ohjata erilaisia potilaita englannin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä ja sädehoidossa
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä englanninkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään röntgenhoitajan ammattiin liittyvää kielitaitoaan hyödyntäen eri oppimisvälineitä

Sisältö (OJ)

-potilashaastattelu
-potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-tutkimusraportti
-lääketieteen terminologia

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion englannin oppimäärä tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
-viestii ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa

Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
-kysyy asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
-osaa käyttää radiografian perussanastoa.

Ammatillinen tiedonhankinta:
-ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä radiografia-alan teksteistä
-osaa hakea tietoa ohjeistetusti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
-viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. puhelinkeskustelut, suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi)

Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa ohjaustilanteissa (esim. natiiviröntgen, MRI, ultraäänitutkimus)
-selvittää kuvantamistutkimusten kannalta olennaisia tietoja asiakkaan tämänhetkisestä ja aiemmasta terveydentilasta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
-kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa asiakkaan esittämiin kysymyksiin
-osaa käyttää keskeistä radiografia-alan sanastoa ja käsitteitä

Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
-hankkii tietoa radiografia-alan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
-ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat radiografia-alan tekstistä ilman apuvälineitä
-osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
-ymmärtää ja pystyy soveltamaan lukemaansa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
-viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa

Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
-osaa käyttää vaativaakin radiografia-alan sanastoa ja käsitteitä

Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
-hyödyntää radiografia-alan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä (esim. kansainväliset hankkeet)
-lukee sujuvasti vaativaakin radiografia-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
-hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti
-sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, radiografia-alan terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa
-laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentin ajankohta (viikko 20) kerrotaan tarkemmin orientaatiotunnilla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritettavat tehtävät:
- Moodlen tehtävät (keskustelualue, Flinga, H5P, GoogleDocs ym.)
- Palautettava kirjallinen tehtävä kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
- Suullinen esitys (toimitetaan videona) kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
- Kirjallinen lopputentti

Itsearviointi, vertaisarviointi

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus (Moodle, Zoom)
Itsenäinen sekä yhteistoiminnallinen opiskelu (osallistuminen yhteisiin aktiviteetteihin).

Oppimateriaalit

Moodlen alustalla olevat materiaalit (mm. H5P -tehtävät, Quizlet, GoogleDocs, omaan erikoisalaan liittyvät teksti- ja videolinkit ym.)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op = 3 x 27h = 81h opiskelijan työtä. (Tämä on arvio ja lopullinen ajankäyttö määräytyy opiskelijan tämänhetkisten englannin taitojen mukaan.)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisesta suoritustavasta kerrotaan pakollisella orientaatiotunnilla opintojakson alussa.

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatiotunnilla esitellään opintojakson pääteemat (erilaiset radiografia-alan kommunikointitilanteet) ja opiskelumenetelmät sekä kerrotaan palautettavien tehtävien kriteerit ja palautusajat. Opintojakson aikana opiskelija työstää annettujen ohjeiden mukaisesti kulloisenkin etätunnin teemaa jo etukäteen.
Opiskelijan työ:
- tunneille valmistautuminen
- kirjalliset palautettavat tehtävät (tideonhaku, valitun materiaalin työstäminen)
- suullinen näyttö (osallistuminen pienryhmäkeskusteluihin sekä opintojakson lopussa arvioitava suoritus)
- kirjallinen lopputentti

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti. Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, hoitotyön terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa.
Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Työyhteisöviestintä
- opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta
Opiskelija
- antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita potilaille/asiakkaille
- kysyy potilaalta/asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa tämän antamat vastaukset tyydyttävästi hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
- selviytyy yksinkertaisissa vuorovaikutus- ja kommunikointitilanteissa
- osaa käyttää radiografia-alan perussanastoa.
Ammatillinen tiedohankinta
Opiskelija
- ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä radiografia-alaan liittyvistä teksteistä
- osaa hakea tietoa ohjeistetusti
Lingvistiset osaamiskuvaukset
Opiskelija
- selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
- reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
- ääntää pääosin ymmärrettävästi
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
- käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
- käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat
- ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti
toistetaan tarvittaessa
- löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
Muuta
Opiskelija
- ymmärtää ammattienglannin osaamisen tärkeyden ja työskentelee erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja omien kielenoppimistarpeiden mukaan.
- on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioonottaen

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Työyhteisöviestintä
- opiskelija viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta
Opiskelija
- osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa potilasohjaustilanteissa (esim. potilaan ohjaaminen kuvantamistutkimuksissa)
- selvittää onnistuneesti potilaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa, elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
- kirjaa potilaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa potilaan esittämiin kysymyksiin
- osaa käyttää keskeistä radiografia-alan sanastoa ja käsitteitä.
Ammatillinen tiedonhankinta
Opiskelija
- hankkii tietoa hoitotyön julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
- ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat radiografia-alan tekstistä ilman apuvälineitä
- osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
Lingvistiset osaamiskuvaukset
Opiskelija
- viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
- keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
- reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
- ääntää melko luontevasti ja selkeästi
- käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet
väärinkäsityksiin
- osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
- ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
- osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
- välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä ja lähes idiomaattisesti
(H4)
- välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä, mutta tuotoksessa on jonkin verran suomen kielen vaikutusta (H3)
Muuta
- opiskelija työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason, omien kielenoppimistarpeiden ja oman mielenkiinnon mukaan

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Työyhteisöviestintä
- opiskelija viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet)
Ohjaaminen ja neuvonta
Opiskelija
- haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
- osaa käyttää vaativaakin radiografia-alan sanastoa ja käsitteitä.
- englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa
Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
- hyödyntää hoitotyön artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä
- lukee sujuvasti vaativaakin radiografia-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
- ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.
Lingvistiset osaamiskuvaukset
Opiskelija
- keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
- reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
- ääntää luontevasti ja selkeästi
- kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
- käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
- selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
- ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
- löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
Muuta
Opiskelija
- työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoislan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja mielenkiinnon mukaan
- kehittää edelleen kielitaitoaan opintojakson aikana

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 15.03.2022

Ajoitus

15.03.2022 - 31.05.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Metsäportti
Vastuuhenkilö

Minna Metsäportti

Ryhmät
  • 20RHSJ
    Röntgenhoitajat syksy 2020 Seinäjoki

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-osaa ohjata erilaisia potilaita englannin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä ja sädehoidossa
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä englanninkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään röntgenhoitajan ammattiin liittyvää kielitaitoaan hyödyntäen eri oppimisvälineitä

Sisältö (OJ)

-potilashaastattelu
-potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-tutkimusraportti
-lääketieteen terminologia

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion englannin oppimäärä tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
-viestii ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa

Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
-kysyy asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
-osaa käyttää radiografian perussanastoa.

Ammatillinen tiedonhankinta:
-ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä radiografia-alan teksteistä
-osaa hakea tietoa ohjeistetusti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
-viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. puhelinkeskustelut, suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi)

Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa ohjaustilanteissa (esim. natiiviröntgen, MRI, ultraäänitutkimus)
-selvittää kuvantamistutkimusten kannalta olennaisia tietoja asiakkaan tämänhetkisestä ja aiemmasta terveydentilasta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
-kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa asiakkaan esittämiin kysymyksiin
-osaa käyttää keskeistä radiografia-alan sanastoa ja käsitteitä

Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
-hankkii tietoa radiografia-alan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
-ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat radiografia-alan tekstistä ilman apuvälineitä
-osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
-ymmärtää ja pystyy soveltamaan lukemaansa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
-viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa

Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
-osaa käyttää vaativaakin radiografia-alan sanastoa ja käsitteitä

Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
-hyödyntää radiografia-alan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä (esim. kansainväliset hankkeet)
-lukee sujuvasti vaativaakin radiografia-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
-hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti
-sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, radiografia-alan terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa
-laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentin ajankohta (viikko 20) kerrotaan tarkemmin orientaatiotunnilla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritettavat tehtävät:
- Moodlen tehtävät (keskustelualue, Flinga, H5P, GoogleDocs ym.)
- Palautettava kirjallinen tehtävä kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
- Suullinen esitys (toimitetaan videona) kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
- Kirjallinen lopputentti

Itsearviointi, vertaisarviointi

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus (Moodle, Zoom)
Itsenäinen sekä yhteistoiminnallinen opiskelu (osallistuminen yhteisiin aktiviteetteihin).

Oppimateriaalit

Moodlen alustalla olevat materiaalit (mm. H5P -tehtävät, Quizlet, GoogleDocs, omaan erikoisalaan liittyvät teksti- ja videolinkit ym.)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op = 3 x 27h = 81h opiskelijan työtä. (Tämä on arvio ja lopullinen ajankäyttö määräytyy opiskelijan tämänhetkisten englannin taitojen mukaan.)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisesta suoritustavasta kerrotaan pakollisella orientaatiotunnilla opintojakson alussa.

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatiotunnilla esitellään opintojakson pääteemat (erilaiset radiografia-alan kommunikointitilanteet) ja opiskelumenetelmät sekä kerrotaan palautettavien tehtävien kriteerit ja palautusajat. Opintojakson aikana opiskelija työstää annettujen ohjeiden mukaisesti kulloisenkin etätunnin teemaa jo etukäteen.
Opiskelijan työ:
- tunneille valmistautuminen
- kirjalliset palautettavat tehtävät (tideonhaku, valitun materiaalin työstäminen)
- suullinen näyttö (osallistuminen pienryhmäkeskusteluihin sekä opintojakson lopussa arvioitava suoritus)
- kirjallinen lopputentti

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti. Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, hoitotyön terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa.
Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Työyhteisöviestintä
- opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta
Opiskelija
- antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita potilaille/asiakkaille
- kysyy potilaalta/asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa tämän antamat vastaukset tyydyttävästi hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
- selviytyy yksinkertaisissa vuorovaikutus- ja kommunikointitilanteissa
- osaa käyttää radiografia-alan perussanastoa.
Ammatillinen tiedohankinta
Opiskelija
- ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä radiografia-alaan liittyvistä teksteistä
- osaa hakea tietoa ohjeistetusti
Lingvistiset osaamiskuvaukset
Opiskelija
- selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
- reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
- ääntää pääosin ymmärrettävästi
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
- käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
- käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat
- ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti
toistetaan tarvittaessa
- löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
Muuta
Opiskelija
- ymmärtää ammattienglannin osaamisen tärkeyden ja työskentelee erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja omien kielenoppimistarpeiden mukaan.
- on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioonottaen

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Työyhteisöviestintä
- opiskelija viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta
Opiskelija
- osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa potilasohjaustilanteissa (esim. potilaan ohjaaminen kuvantamistutkimuksissa)
- selvittää onnistuneesti potilaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa, elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
- kirjaa potilaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa potilaan esittämiin kysymyksiin
- osaa käyttää keskeistä radiografia-alan sanastoa ja käsitteitä.
Ammatillinen tiedonhankinta
Opiskelija
- hankkii tietoa hoitotyön julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
- ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat radiografia-alan tekstistä ilman apuvälineitä
- osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
Lingvistiset osaamiskuvaukset
Opiskelija
- viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
- keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
- reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
- ääntää melko luontevasti ja selkeästi
- käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet
väärinkäsityksiin
- osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
- ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
- osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
- välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä ja lähes idiomaattisesti
(H4)
- välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä, mutta tuotoksessa on jonkin verran suomen kielen vaikutusta (H3)
Muuta
- opiskelija työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason, omien kielenoppimistarpeiden ja oman mielenkiinnon mukaan

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Työyhteisöviestintä
- opiskelija viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet)
Ohjaaminen ja neuvonta
Opiskelija
- haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
- osaa käyttää vaativaakin radiografia-alan sanastoa ja käsitteitä.
- englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa
Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
- hyödyntää hoitotyön artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä
- lukee sujuvasti vaativaakin radiografia-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
- ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.
Lingvistiset osaamiskuvaukset
Opiskelija
- keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
- reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
- ääntää luontevasti ja selkeästi
- kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
- käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
- selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
- ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
- löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
Muuta
Opiskelija
- työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoislan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja mielenkiinnon mukaan
- kehittää edelleen kielitaitoaan opintojakson aikana

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 20.02.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 31.05.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Metsäportti
Vastuuhenkilö

Minna Metsäportti

Ryhmät
  • 20RH
    Röntgenhoitajat syksy 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-osaa ohjata erilaisia potilaita englannin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä ja sädehoidossa
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä englanninkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään röntgenhoitajan ammattiin liittyvää kielitaitoaan hyödyntäen eri oppimisvälineitä

Sisältö (OJ)

-potilashaastattelu
-potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-tutkimusraportti
-lääketieteen terminologia

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion englannin oppimäärä tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
-viestii ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa

Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
-kysyy asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
-osaa käyttää radiografian perussanastoa.

Ammatillinen tiedonhankinta:
-ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä radiografia-alan teksteistä
-osaa hakea tietoa ohjeistetusti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
-viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. puhelinkeskustelut, suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi)

Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa ohjaustilanteissa (esim. natiiviröntgen, MRI, ultraäänitutkimus)
-selvittää kuvantamistutkimusten kannalta olennaisia tietoja asiakkaan tämänhetkisestä ja aiemmasta terveydentilasta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
-kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa asiakkaan esittämiin kysymyksiin
-osaa käyttää keskeistä radiografia-alan sanastoa ja käsitteitä

Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
-hankkii tietoa radiografia-alan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
-ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat radiografia-alan tekstistä ilman apuvälineitä
-osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
-ymmärtää ja pystyy soveltamaan lukemaansa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
-viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa

Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
-osaa käyttää vaativaakin radiografia-alan sanastoa ja käsitteitä

Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
-hyödyntää radiografia-alan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä (esim. kansainväliset hankkeet)
-lukee sujuvasti vaativaakin radiografia-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
-hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti
-sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, radiografia-alan terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa
-laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentin ajankohta (viikko 20) kerrotaan tarkemmin orientaatiotunnilla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritettavat tehtävät:
- Moodlen tehtävät (keskustelualue, Flinga, H5P, GoogleDocs ym.)
- Palautettava kirjallinen tehtävä kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
- Suullinen esitys (toimitetaan videona) kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
- Kirjallinen lopputentti

Itsearviointi, vertaisarviointi

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus (Moodle, Zoom)
Itsenäinen sekä yhteistoiminnallinen opiskelu (osallistuminen yhteisiin aktiviteetteihin).

Oppimateriaalit

Moodlen alustalla olevat materiaalit (mm. H5P -tehtävät, Quizlet, GoogleDocs, omaan erikoisalaan liittyvät teksti- ja videolinkit ym.)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op = 3 x 27h = 81h opiskelijan työtä. (Tämä on arvio ja lopullinen ajankäyttö määräytyy opiskelijan tämänhetkisten englannin taitojen mukaan.)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisesta suoritustavasta kerrotaan pakollisella orientaatiotunnilla opintojakson alussa.

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatiotunnilla esitellään opintojakson pääteemat (erilaiset radiografia-alan kommunikointitilanteet) ja opiskelumenetelmät sekä kerrotaan palautettavien tehtävien kriteerit ja palautusajat. Opintojakson aikana opiskelija työstää annettujen ohjeiden mukaisesti kulloisenkin etätunnin teemaa jo etukäteen.
Opiskelijan työ:
- tunneille valmistautuminen
- kirjalliset palautettavat tehtävät (tideonhaku, valitun materiaalin työstäminen)
- suullinen näyttö (osallistuminen pienryhmäkeskusteluihin sekä opintojakson lopussa arvioitava suoritus)
- kirjallinen lopputentti

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti. Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, hoitotyön terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa.
Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Työyhteisöviestintä
- opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta
Opiskelija
- antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita potilaille/asiakkaille
- kysyy potilaalta/asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa tämän antamat vastaukset tyydyttävästi hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
- selviytyy yksinkertaisissa vuorovaikutus- ja kommunikointitilanteissa
- osaa käyttää radiografia-alan perussanastoa.
Ammatillinen tiedohankinta
Opiskelija
- ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä radiografia-alaan liittyvistä teksteistä
- osaa hakea tietoa ohjeistetusti
Lingvistiset osaamiskuvaukset
Opiskelija
- selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
- reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
- ääntää pääosin ymmärrettävästi
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
- käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
- käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat
- ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti
toistetaan tarvittaessa
- löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
Muuta
Opiskelija
- ymmärtää ammattienglannin osaamisen tärkeyden ja työskentelee erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja omien kielenoppimistarpeiden mukaan.
- on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioonottaen

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Työyhteisöviestintä
- opiskelija viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta
Opiskelija
- osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa potilasohjaustilanteissa (esim. potilaan ohjaaminen kuvantamistutkimuksissa)
- selvittää onnistuneesti potilaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa, elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
- kirjaa potilaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa potilaan esittämiin kysymyksiin
- osaa käyttää keskeistä radiografia-alan sanastoa ja käsitteitä.
Ammatillinen tiedonhankinta
Opiskelija
- hankkii tietoa hoitotyön julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
- ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat radiografia-alan tekstistä ilman apuvälineitä
- osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
Lingvistiset osaamiskuvaukset
Opiskelija
- viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
- keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
- reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
- ääntää melko luontevasti ja selkeästi
- käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet
väärinkäsityksiin
- osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
- ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
- osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
- välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä ja lähes idiomaattisesti
(H4)
- välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä, mutta tuotoksessa on jonkin verran suomen kielen vaikutusta (H3)
Muuta
- opiskelija työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason, omien kielenoppimistarpeiden ja oman mielenkiinnon mukaan

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Työyhteisöviestintä
- opiskelija viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet)
Ohjaaminen ja neuvonta
Opiskelija
- haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
- osaa käyttää vaativaakin radiografia-alan sanastoa ja käsitteitä.
- englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa
Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
- hyödyntää hoitotyön artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä
- lukee sujuvasti vaativaakin radiografia-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
- ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.
Lingvistiset osaamiskuvaukset
Opiskelija
- keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
- reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
- ääntää luontevasti ja selkeästi
- kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
- käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
- selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
- ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
- löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
Muuta
Opiskelija
- työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoislan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja mielenkiinnon mukaan
- kehittää edelleen kielitaitoaan opintojakson aikana