Siirry suoraan sisältöön

Ohjaustaidot sosiaali- ja terveysalallaLaajuus (2 op)

Tunnus: 7R00DU99

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
-tietää ohjauksen merkityksen erilaisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida erilaisia opetus- ja ohjaustilanteita
-osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta

Sisältö

-opetuksen ja ohjauksen käsitteet ja teoria
-oppimiskäsitykset
-ohjaus terveydenhuollon tutkimus- tai hoitotilanteessa
-ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
-vertaisarviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

-osaa laatia tuntisuunnitelman osana opetustilanteen suunnittelua
-osaa toteuttaa opetustilanteen
-osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
-itsearviointi ja vertaisarviointi on niukka

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

-osaa laatia monipuolisen tuntisuunnitelman osana opetustilanteen suunnittelua
-osaa toteuttaa opetustilanteen standardiratkaisuja noudattaen huomioiden kohderyhmän
-osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
-osaa työskennellä muita opiskelijoita innostaen
-osaa arvioida osaamistaan, mutta itsearviointi ja vertaisarviointi jää kuvailevalle tasolle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

-osaa teoriaan pohjautuen laatia monipuolisen tuntisuunnitelman osana opetustilanteen suunnittelua
-osaa toteuttaa innovatiivisen opetustilanteen huomioiden kohderyhmän
-osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
-osaa työskennellä innovatiivisesti muita opiskelijoita innostaen
-osaa arvioida omaa osaamistaan monipuolisesti
-osaa antaa palautetta pienryhmän muille opiskelijoille rakentavasti

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
-ei osallistu pienryhmätyöskentelyyn

Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

03.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Röntgenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anna-Riikka Keihäs
Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Ryhmät
  • 23RH
    Röntgenhoitajat, syksy 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-tietää ohjauksen merkityksen erilaisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida erilaisia opetus- ja ohjaustilanteita
-osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta

Sisältö (OJ)

-opetuksen ja ohjauksen käsitteet ja teoria
-oppimiskäsitykset
-ohjaus terveydenhuollon tutkimus- tai hoitotilanteessa
-ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
-vertaisarviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

-osaa laatia tuntisuunnitelman osana opetustilanteen suunnittelua
-osaa toteuttaa opetustilanteen
-osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
-itsearviointi ja vertaisarviointi on niukka

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-osaa laatia monipuolisen tuntisuunnitelman osana opetustilanteen suunnittelua
-osaa toteuttaa opetustilanteen standardiratkaisuja noudattaen huomioiden kohderyhmän
-osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
-osaa työskennellä muita opiskelijoita innostaen
-osaa arvioida osaamistaan, mutta itsearviointi ja vertaisarviointi jää kuvailevalle tasolle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

-osaa teoriaan pohjautuen laatia monipuolisen tuntisuunnitelman osana opetustilanteen suunnittelua
-osaa toteuttaa innovatiivisen opetustilanteen huomioiden kohderyhmän
-osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
-osaa työskennellä innovatiivisesti muita opiskelijoita innostaen
-osaa arvioida omaa osaamistaan monipuolisesti
-osaa antaa palautetta pienryhmän muille opiskelijoille rakentavasti

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
-ei osallistu pienryhmätyöskentelyyn

Aika ja paikka

Kevät 2023 lukujärjestyksen mukaisesti.

Opetus lähi-/etäopetus. Simulaatiot pidetään Taitokeskuksessa/TAMKissa pienryhmissä

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- luennot ja pienryhmäohjaus
- ryhmätehtävät, simulaatiot Taitokeskuksessa
- itsenäinen opiskelu Moodlessa

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ilmoitetaan ensimmäisellä tunnilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op vastaa opiskelijan 27h työtä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Kaikille toteutuksen tunneille tulee osallistua 100%.

Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

07.08.2023 - 19.12.2023

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Röntgenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Pirita Markkula
  • Tiina Ketola
Vastuuhenkilö

Tiina Säilä

Ryhmät
  • 23RHP
    Röntgenhoitajat Kevät 2023, yht.työ SAMKin ja Sata-Digin kanssa

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-tietää ohjauksen merkityksen erilaisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida erilaisia opetus- ja ohjaustilanteita
-osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta

Sisältö (OJ)

-opetuksen ja ohjauksen käsitteet ja teoria
-oppimiskäsitykset
-ohjaus terveydenhuollon tutkimus- tai hoitotilanteessa
-ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
-vertaisarviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

-osaa laatia tuntisuunnitelman osana opetustilanteen suunnittelua
-osaa toteuttaa opetustilanteen
-osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
-itsearviointi ja vertaisarviointi on niukka

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-osaa laatia monipuolisen tuntisuunnitelman osana opetustilanteen suunnittelua
-osaa toteuttaa opetustilanteen standardiratkaisuja noudattaen huomioiden kohderyhmän
-osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
-osaa työskennellä muita opiskelijoita innostaen
-osaa arvioida osaamistaan, mutta itsearviointi ja vertaisarviointi jää kuvailevalle tasolle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

-osaa teoriaan pohjautuen laatia monipuolisen tuntisuunnitelman osana opetustilanteen suunnittelua
-osaa toteuttaa innovatiivisen opetustilanteen huomioiden kohderyhmän
-osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
-osaa työskennellä innovatiivisesti muita opiskelijoita innostaen
-osaa arvioida omaa osaamistaan monipuolisesti
-osaa antaa palautetta pienryhmän muille opiskelijoille rakentavasti

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
-ei osallistu pienryhmätyöskentelyyn

Aika ja paikka

lukujärjestyksen mukaisesti.

Opetus lähi-/etäopetus. Simulaatiot pidetään Tampereella ja Porissa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- luennot ja pienryhmäohjaus
- ryhmätehtävä, simulaatiot
- itsenäinen opiskelu Moodlessa

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ilmoitetaan ensimmäisellä tunnilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op vastaa opiskelijan 27h työtä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Kaikille toteutuksen tunneille tulee osallistua 100%.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Röntgenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anna-Riikka Keihäs
Vastuuhenkilö

Tiina Säilä

Ryhmät
  • 22RH
    Röntgenhoitajat syksy 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-tietää ohjauksen merkityksen erilaisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida erilaisia opetus- ja ohjaustilanteita
-osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta

Sisältö (OJ)

-opetuksen ja ohjauksen käsitteet ja teoria
-oppimiskäsitykset
-ohjaus terveydenhuollon tutkimus- tai hoitotilanteessa
-ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
-vertaisarviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

-osaa laatia tuntisuunnitelman osana opetustilanteen suunnittelua
-osaa toteuttaa opetustilanteen
-osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
-itsearviointi ja vertaisarviointi on niukka

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-osaa laatia monipuolisen tuntisuunnitelman osana opetustilanteen suunnittelua
-osaa toteuttaa opetustilanteen standardiratkaisuja noudattaen huomioiden kohderyhmän
-osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
-osaa työskennellä muita opiskelijoita innostaen
-osaa arvioida osaamistaan, mutta itsearviointi ja vertaisarviointi jää kuvailevalle tasolle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

-osaa teoriaan pohjautuen laatia monipuolisen tuntisuunnitelman osana opetustilanteen suunnittelua
-osaa toteuttaa innovatiivisen opetustilanteen huomioiden kohderyhmän
-osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
-osaa työskennellä innovatiivisesti muita opiskelijoita innostaen
-osaa arvioida omaa osaamistaan monipuolisesti
-osaa antaa palautetta pienryhmän muille opiskelijoille rakentavasti

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
-ei osallistu pienryhmätyöskentelyyn

Aika ja paikka

Kevät 2022 lukujärjestyksen mukaisesti.

Opetus lähi-/etäopetus. Simulaatiot pidetään Taitokeskuksessa/TAMKissa pienryhmissä

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- luennot ja pienryhmäohjaus
- ryhmätehtävät, simulaatiot Taitokeskuksessa
- itsenäinen opiskelu Moodlessa

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ilmoitetaan ensimmäisellä tunnilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op vastaa opiskelijan 27h työtä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Kaikille toteutuksen tunneille tulee osallistua 100%.

Ilmoittautumisaika

10.01.2022 - 31.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 27.05.2022

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Röntgenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tiina Ketola
Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Ryhmät
  • 21RH
    Röntgenhoitajat syksy 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-tietää ohjauksen merkityksen erilaisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida erilaisia opetus- ja ohjaustilanteita
-osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta

Sisältö (OJ)

-opetuksen ja ohjauksen käsitteet ja teoria
-oppimiskäsitykset
-ohjaus terveydenhuollon tutkimus- tai hoitotilanteessa
-ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
-vertaisarviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

-osaa laatia tuntisuunnitelman osana opetustilanteen suunnittelua
-osaa toteuttaa opetustilanteen
-osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
-itsearviointi ja vertaisarviointi on niukka

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-osaa laatia monipuolisen tuntisuunnitelman osana opetustilanteen suunnittelua
-osaa toteuttaa opetustilanteen standardiratkaisuja noudattaen huomioiden kohderyhmän
-osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
-osaa työskennellä muita opiskelijoita innostaen
-osaa arvioida osaamistaan, mutta itsearviointi ja vertaisarviointi jää kuvailevalle tasolle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

-osaa teoriaan pohjautuen laatia monipuolisen tuntisuunnitelman osana opetustilanteen suunnittelua
-osaa toteuttaa innovatiivisen opetustilanteen huomioiden kohderyhmän
-osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
-osaa työskennellä innovatiivisesti muita opiskelijoita innostaen
-osaa arvioida omaa osaamistaan monipuolisesti
-osaa antaa palautetta pienryhmän muille opiskelijoille rakentavasti

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
-ei osallistu pienryhmätyöskentelyyn

Aika ja paikka

Kevät 2022 lukujärjestyksen mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentin sijasta kurssilla on portfolio, joka arvioidaan. Lisäksi arvioidaan opetustilanteeseen liittyvät vaiheet (suunnittelu, toteutus ja arviointi).
Portfolio tulee palauttaa viikon sisällä opintojakson viimeisestä harjoitustunnista. Myöhässä palautus vaikuttaa kurssin arvosanaan: alle viikon myöhässä palautettu -> arvosana 1-4, alle kaksi viikkoa myöhässä palautettu -> arvosana 1-3, alle kolme viikkoa myöhässä -> arvosana 1-2, alle neljä viikkoa myöhässä -> arvosana max 1 ja neljä viikkoa tai enemmän myöhästynyt palautus on hylätty, jolloin opiskelija osallistuu seuraavalle toteutukselle.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmätyöskentelyt ja portfolio. Itsenäistä opiskelua.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ilmoitetaan ensimmäisellä tunnilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op vastaa opiskelijan 27h työtä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Toteutuksen tunneille tulee osallistua 100%.

Ilmoittautumisaika

10.01.2022 - 31.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 27.05.2022

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Röntgenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 23

Koulutus
  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tiina Ketola
Vastuuhenkilö

Tiina Säilä

Ryhmät
  • 21RHJ
    Röntgenhoitajat syksy 2021 Jyväskylä

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-tietää ohjauksen merkityksen erilaisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida erilaisia opetus- ja ohjaustilanteita
-osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta

Sisältö (OJ)

-opetuksen ja ohjauksen käsitteet ja teoria
-oppimiskäsitykset
-ohjaus terveydenhuollon tutkimus- tai hoitotilanteessa
-ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
-vertaisarviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

-osaa laatia tuntisuunnitelman osana opetustilanteen suunnittelua
-osaa toteuttaa opetustilanteen
-osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
-itsearviointi ja vertaisarviointi on niukka

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-osaa laatia monipuolisen tuntisuunnitelman osana opetustilanteen suunnittelua
-osaa toteuttaa opetustilanteen standardiratkaisuja noudattaen huomioiden kohderyhmän
-osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
-osaa työskennellä muita opiskelijoita innostaen
-osaa arvioida osaamistaan, mutta itsearviointi ja vertaisarviointi jää kuvailevalle tasolle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

-osaa teoriaan pohjautuen laatia monipuolisen tuntisuunnitelman osana opetustilanteen suunnittelua
-osaa toteuttaa innovatiivisen opetustilanteen huomioiden kohderyhmän
-osallistuu pienryhmätyöskentelyyn
-osaa työskennellä innovatiivisesti muita opiskelijoita innostaen
-osaa arvioida omaa osaamistaan monipuolisesti
-osaa antaa palautetta pienryhmän muille opiskelijoille rakentavasti

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
-ei osallistu pienryhmätyöskentelyyn

Aika ja paikka

Kevät 2022 lukujärjestyksen mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentin sijasta kurssilla on portfolio, joka arvioidaan. Lisäksi arvioidaan opetustilanteeseen liittyvät vaiheet (suunnittelu, toteutus ja arviointi).
Portfolio tulee palauttaa viikon sisällä opintojakson viimeisestä harjoitustunnista. Myöhässä palautus vaikuttaa kurssin arvosanaan: alle viikon myöhässä palautettu -> arvosana 1-4, alle kaksi viikkoa myöhässä palautettu -> arvosana 1-3, alle kolme viikkoa myöhässä -> arvosana 1-2, alle neljä viikkoa myöhässä -> arvosana max 1 ja neljä viikkoa tai enemmän myöhästynyt palautus on hylätty, jolloin opiskelija osallistuu seuraavalle toteutukselle.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmätyöskentelyt ja portfolio. Itsenäistä opiskelua.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ilmoitetaan ensimmäisellä tunnilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op vastaa opiskelijan 27h työtä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Toteutuksen tunneille tulee osallistua 100%.