Ihmisen anatomia ja fysiologiaLaajuus (3 op)
Tunnus: 7R00DV11
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
-osaa käyttää anatomista nimistöä ja fysiologian keskeisiä termejä
-tietää ihmiselimistön rakenteen
-tietää ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden, sen merkityksen ja osaa soveltaa tietojaan ammattialallaan
Sisältö
-anatominen nimistö ja fysiologian keskeiset termit
-sydän-, verenkierto-, ruuansulatus- ja hengityselimistö
-sisäelimet, hormoni- ja lisääntymistoiminto
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
-osaa nimetä ihmiselimistön anatomisia kohteita ja käyttää fysiologian keskeisiä termejä
-osaa luetella ihmiselimistön rakenteita
-osaa kuvailla ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden osia ja niiden merkityksiä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
-osaa nimetä ihmiselimistön anatomiset kohteet ja käyttää fysiologian termejä
-osaa kuvailla ihmiselimistön rakenteen
-osaa kuvailla ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden ja sen merkityksen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
-osaa nimetä pääsääntöisesti kaikki ihmiselimistön anatomiset kohteet ja käyttää monipuolisesti fysiologian termejä
-osaa kuvailla monipuolisesti ihmiselimistön rakenteen
-osaa kuvailla monipuolisesti ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden ja sen merkityksen
Ilmoittautumisaika
05.06.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 29.03.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Röntgenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 46
Koulutus
- Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marja Jaronen
Vastuuhenkilö
Tiina Säilä
Ryhmät
-
23RHRöntgenhoitajat, syksy 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa käyttää anatomista nimistöä ja fysiologian keskeisiä termejä
-tietää ihmiselimistön rakenteen
-tietää ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden, sen merkityksen ja osaa soveltaa tietojaan ammattialallaan
Sisältö (OJ)
-anatominen nimistö ja fysiologian keskeiset termit
-sydän-, verenkierto-, ruuansulatus- ja hengityselimistö
-sisäelimet, hormoni- ja lisääntymistoiminto
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
-osaa nimetä ihmiselimistön anatomisia kohteita ja käyttää fysiologian keskeisiä termejä
-osaa luetella ihmiselimistön rakenteita
-osaa kuvailla ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden osia ja niiden merkityksiä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
-osaa nimetä ihmiselimistön anatomiset kohteet ja käyttää fysiologian termejä
-osaa kuvailla ihmiselimistön rakenteen
-osaa kuvailla ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden ja sen merkityksen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
-osaa nimetä pääsääntöisesti kaikki ihmiselimistön anatomiset kohteet ja käyttää monipuolisesti fysiologian termejä
-osaa kuvailla monipuolisesti ihmiselimistön rakenteen
-osaa kuvailla monipuolisesti ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden ja sen merkityksen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Anatomian ja fysiologian syyslukukauden osuuden koe 4.10.
Anatomian ja fysiologian uusinnat järjestetään seuraavasti:
-Uusinta 1: viikolla 44
-Uusinta 2: viikolla 46
Anatomian ja fysiologian kevään osuuden (ruuansulatus, virtsaneritys hormonit, lisääntyminen) 6.2.2024 lukujärjestyksen mukaan luokassa.
Anatomian ja fysiologian kevään osuuden uusinnat järjestetään:
- Uusinta 1: viikolla 9 EXAM
- Uusinta 2: viikolla 11 EXAM
Koko opintojakson korotustentti viikolla 12 EXAM
Kaksi mahdollisuutta uusia tentti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Anatomian ja fysiologian (3 op) arviointi tapahtuu kahden (OSA 1 ja OSA 2) kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5.
OSA 1: Sydän, verenkierto, hengityselimistö ja ruuansulatus (2 op)
OSA 2: Virtsaneritys, hormonitoiminta (1 op)
Arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella.
Tavoitteet: Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena. Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit.
Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa. Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen opiskelu, verkkosovellusten ja kirjojen käyttö.
Oppimateriaalit
Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat.
Valitse näistä yksi tai useampi:
1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2. Tortora & Derrickson. Principles of anatomy and physiology. Harper Collins Publishers
3. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY.
ANATOMIAN tarkempaan opiskeluun:
Gilroy’s Atlas of Anatomy
Grant's Atlas of Anatomy
Gray's Atlas of Anatomy
Netter's Atlas of Anatomy
Lisätietoja opiskelijoille
SISÄLLÖT JA SISÄLTÖKOHTAISET TAVOITTEET:
OSA 1
-veri ja verenkiertoelimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa veren koostumuksen, tuntee sen merkityksen homeostasian ylläpidossa ja erilaisten aineiden ja lämmön kuljetuksessa. Opiskelija ymmärtää veren osuuden elimistön puolustuksessa sekä tuntee veren hyytymistapahtuman. Opiskelija osaa sydämen rakenteen ja sen toimintakierron sekä tuntee suuret verisuonet ja niiden rakenteen. Opiskelija ymmärtää verenpaineen muodostukseen vaikuttavat perustekijät sekä verenpaineen merkityksen hemodynamiikalle. Opiskelija osaa verenpaineeseen liittyvän terminologian sekä ymmärtää verenkierron säätelyn.
-hengityselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija tuntee hengitystiet sekä keuhkojen rakenteen. Opiskelija osaa selittää keuhkotuuletuksen, keuhkorakkuloissa tapahtuvan kaasujenvaihdon, kaasujen kuljetuksen veressä sekä ymmärtää soluhengityksen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ventilaation merkityksen homeostasian ylläpidossa, tuntee ventilaation säätelyn ja hengitystilavuudet.
-ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
OSA 2
-virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja nestekierron.
-aineenvaihdunnan säätely: Opiskelija tuntee elimistön tärkeimmät endokriiniset rauhaset, niiden tuottamat hormonit sekä näiden vasteen. Opiskelija ymmärtää endokriinisten rauhasten välisen vaikutuksen ja biologisen takaisinkytkennän, joka pitää hormonitasapainoa yllä.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
02.01.2023 - 31.05.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Röntgenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 26
Koulutus
- Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pori RASA
- Tiina Ketola
Vastuuhenkilö
Tiina Säilä
Ryhmät
-
23RHPRöntgenhoitajat Kevät 2023, yht.työ SAMKin ja Sata-Digin kanssa
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa käyttää anatomista nimistöä ja fysiologian keskeisiä termejä
-tietää ihmiselimistön rakenteen
-tietää ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden, sen merkityksen ja osaa soveltaa tietojaan ammattialallaan
Sisältö (OJ)
-anatominen nimistö ja fysiologian keskeiset termit
-sydän-, verenkierto-, ruuansulatus- ja hengityselimistö
-sisäelimet, hormoni- ja lisääntymistoiminto
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
-osaa nimetä ihmiselimistön anatomisia kohteita ja käyttää fysiologian keskeisiä termejä
-osaa luetella ihmiselimistön rakenteita
-osaa kuvailla ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden osia ja niiden merkityksiä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
-osaa nimetä ihmiselimistön anatomiset kohteet ja käyttää fysiologian termejä
-osaa kuvailla ihmiselimistön rakenteen
-osaa kuvailla ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden ja sen merkityksen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
-osaa nimetä pääsääntöisesti kaikki ihmiselimistön anatomiset kohteet ja käyttää monipuolisesti fysiologian termejä
-osaa kuvailla monipuolisesti ihmiselimistön rakenteen
-osaa kuvailla monipuolisesti ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden ja sen merkityksen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osa 1 EXAMissa vk 5 (30.1.-3.2.2023),
Osa 2 EXAMissa vko 9 (27.2. -3.3.2023)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, itsenäiseen opiskeluun kuuluvat tehtävät, pienryhmätoiminta, verkkosovellusten ja kirjojen käyttö.
Oppimateriaalit
Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat.
Valitse näistä yksi tai useampi:
1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2. Tortora & Derrickson. Principles of anatomy and physiology. Harper Collins Publishers
3. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY.
ANATOMIAN opiskeluun suosittelen: Gilroy’s Atlas of Anatomy 3rd edition.
Lisätietoja opiskelijoille
SISÄLLÖT JA SISÄLTÖKOHTAISET TAVOITTEET:
OSA 1
-veri ja verenkiertoelimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa veren koostumuksen, tuntee sen merkityksen homeostasian ylläpidossa ja erilaisten aineiden ja lämmön kuljetuksessa. Opiskelija ymmärtää veren osuuden elimistön puolustuksessa sekä tuntee veren hyytymistapahtuman. Opiskelija osaa sydämen rakenteen ja sen toimintakierron sekä tuntee suuret verisuonet ja niiden rakenteen. Opiskelija ymmärtää verenpaineen muodostukseen vaikuttavat perustekijät sekä verenpaineen merkityksen hemodynamiikalle. Opiskelija osaa verenpaineeseen liittyvän terminologian sekä ymmärtää verenkierron säätelyn.
-hengityselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija tuntee hengitystiet sekä keuhkojen rakenteen. Opiskelija osaa selittää keuhkotuuletuksen, keuhkorakkuloissa tapahtuvan kaasujenvaihdon, kaasujen kuljetuksen veressä sekä ymmärtää soluhengityksen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ventilaation merkityksen homeostasian ylläpidossa, tuntee ventilaation säätelyn ja hengitystilavuudet.
OSA 2
-ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
-virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja nestekierron.
-aineenvaihdunnan säätely: Opiskelija tuntee elimistön tärkeimmät endokriiniset rauhaset, niiden tuottamat hormonit sekä näiden vasteen. Opiskelija ymmärtää endokriinisten rauhasten välisen vaikutuksen ja biologisen takaisinkytkennän, joka pitää hormonitasapainoa yllä.
- lisääntymiselimistö: Opiskelija osaa miehen ja naisen lisääntymiselimistön rakenteen ja toiminnan, pystyy selvittämään kuukautiskierron, hedelmöitymisen, kiinnittymisen ja gastrulaation. Osaa istukan rakenteen ja toiminnan.
Ilmoittautumisaika
08.06.2022 - 20.09.2022
Ajoitus
08.08.2022 - 17.03.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Röntgenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Riika Riihelä
- Marja Jaronen
Vastuuhenkilö
Riika Riihelä
Ryhmät
-
22RHRöntgenhoitajat syksy 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa käyttää anatomista nimistöä ja fysiologian keskeisiä termejä
-tietää ihmiselimistön rakenteen
-tietää ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden, sen merkityksen ja osaa soveltaa tietojaan ammattialallaan
Sisältö (OJ)
-anatominen nimistö ja fysiologian keskeiset termit
-sydän-, verenkierto-, ruuansulatus- ja hengityselimistö
-sisäelimet, hormoni- ja lisääntymistoiminto
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
-osaa nimetä ihmiselimistön anatomisia kohteita ja käyttää fysiologian keskeisiä termejä
-osaa luetella ihmiselimistön rakenteita
-osaa kuvailla ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden osia ja niiden merkityksiä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
-osaa nimetä ihmiselimistön anatomiset kohteet ja käyttää fysiologian termejä
-osaa kuvailla ihmiselimistön rakenteen
-osaa kuvailla ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden ja sen merkityksen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
-osaa nimetä pääsääntöisesti kaikki ihmiselimistön anatomiset kohteet ja käyttää monipuolisesti fysiologian termejä
-osaa kuvailla monipuolisesti ihmiselimistön rakenteen
-osaa kuvailla monipuolisesti ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden ja sen merkityksen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Anatomian ja fysiologian syksyn osuuden (vitaalielintoiminnot) loppukoe on auki Examissa viikolla 43
Anatomian ja fysiologian vitaaliosuuden uusinnat järjestetään seuraavasti:
-Uusinta 1: viikolla 46 Examissa
-Uusinta 2: viikolla 49 Examissa
Anatomian ja fysiologian kevään osuuden (ruuansulatus, virtsaneritys hormonit, lisääntyminen) loppukoe järjestetään Examissa viikolla 6
Anatomian ja fysiologian kevään osuuden uusinnat järjestetään tenttiterraariossa seuraavasti:
-vkot 10 Examissa
-vko 12 Examissa
Ilmoittaudu ja varaa paikka oman toteutuksesi (oikea toteutusnumero!) uusintatenttiin. Löydät oikean tentin Examista toteutusnumerolla.
Sinulla on kaksi mahdollisuutta uusia tentti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Anatomian ja fysiologian (3 op) arviointi tapahtuu kahden (OSA 1 ja OSA 2) kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5.
OSA 1: Sydän, verenkierto ja hengityselimistö (1,5 op)
OSA 2: Ruuansulatus, virtsaneritys, hormonitoiminta ja lisääntyminen (1,5 op)
Arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella.
Tavoitteet: Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena. Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit. Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa. Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, itsenäiseen opiskeluun kuuluvat tehtävät, pienryhmätoiminta, verkkosovellusten ja kirjojen käyttö.
Oppimateriaalit
Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat.
Valitse näistä yksi tai useampi:
1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2. Tortora & Derrickson. Principles of anatomy and physiology. Harper Collins Publishers
3. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY.
ANATOMIAN opiskeluun suosittelen: Gilroy’s Atlas of Anatomy 3rd edition.
Lisätietoja opiskelijoille
SISÄLLÖT JA SISÄLTÖKOHTAISET TAVOITTEET:
OSA 1
-veri ja verenkiertoelimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa veren koostumuksen, tuntee sen merkityksen homeostasian ylläpidossa ja erilaisten aineiden ja lämmön kuljetuksessa. Opiskelija ymmärtää veren osuuden elimistön puolustuksessa sekä tuntee veren hyytymistapahtuman. Opiskelija osaa sydämen rakenteen ja sen toimintakierron sekä tuntee suuret verisuonet ja niiden rakenteen. Opiskelija ymmärtää verenpaineen muodostukseen vaikuttavat perustekijät sekä verenpaineen merkityksen hemodynamiikalle. Opiskelija osaa verenpaineeseen liittyvän terminologian sekä ymmärtää verenkierron säätelyn.
-hengityselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija tuntee hengitystiet sekä keuhkojen rakenteen. Opiskelija osaa selittää keuhkotuuletuksen, keuhkorakkuloissa tapahtuvan kaasujenvaihdon, kaasujen kuljetuksen veressä sekä ymmärtää soluhengityksen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ventilaation merkityksen homeostasian ylläpidossa, tuntee ventilaation säätelyn ja hengitystilavuudet.
OSA 2
-ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
-virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja nestekierron.
-aineenvaihdunnan säätely: Opiskelija tuntee elimistön tärkeimmät endokriiniset rauhaset, niiden tuottamat hormonit sekä näiden vasteen. Opiskelija ymmärtää endokriinisten rauhasten välisen vaikutuksen ja biologisen takaisinkytkennän, joka pitää hormonitasapainoa yllä.
- lisääntymiselimistö: Opiskelija osaa miehen ja naisen lisääntymiselimistön rakenteen ja toiminnan, pystyy selvittämään kuukautiskierron, hedelmöitymisen, kiinnittymisen ja gastrulaation. Osaa istukan rakenteen ja toiminnan.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jos suoritus on kauttaaltaan puutteellinen tai sisältää paljon tai vakavia virheitä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tyydyttävässä suorituksessa (T-taso) suurin osa vaadituista asioista on esitetty oikein.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyvässä suorituksessa (H-taso) kaikki keskeiset asiat ovat mukana ja ne ovat oikein.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kiitettävässä suorituksessa (K-taso) kaikki asiat on esitetty loogisesti ja syvällisesti sekä osoittaen kokonaisuuden hallintaa.
Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 16.08.2021
Ajoitus
09.08.2021 - 15.03.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Röntgenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Riika Riihelä
- Kaisa Rajakylä
Vastuuhenkilö
Tiina Säilä
Ryhmät
-
21RHRöntgenhoitajat syksy 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa käyttää anatomista nimistöä ja fysiologian keskeisiä termejä
-tietää ihmiselimistön rakenteen
-tietää ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden, sen merkityksen ja osaa soveltaa tietojaan ammattialallaan
Sisältö (OJ)
-anatominen nimistö ja fysiologian keskeiset termit
-sydän-, verenkierto-, ruuansulatus- ja hengityselimistö
-sisäelimet, hormoni- ja lisääntymistoiminto
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
-osaa nimetä ihmiselimistön anatomisia kohteita ja käyttää fysiologian keskeisiä termejä
-osaa luetella ihmiselimistön rakenteita
-osaa kuvailla ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden osia ja niiden merkityksiä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
-osaa nimetä ihmiselimistön anatomiset kohteet ja käyttää fysiologian termejä
-osaa kuvailla ihmiselimistön rakenteen
-osaa kuvailla ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden ja sen merkityksen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
-osaa nimetä pääsääntöisesti kaikki ihmiselimistön anatomiset kohteet ja käyttää monipuolisesti fysiologian termejä
-osaa kuvailla monipuolisesti ihmiselimistön rakenteen
-osaa kuvailla monipuolisesti ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden ja sen merkityksen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Anatomian ja fysiologian syksyn osuuden (vitaalielintoiminnot) loppukoe on auki moodlessa
Anatomian ja fysiologian vitaaliosuuden uusinnat järjestetään seuraavasti: 30.8. - 5.9.2021
-Uusinta 1: 27.9. - 3.10.2021 (moodle)
-Uusinta 2: 25.10. - 31.10.2021 (moodle)
Anatomian ja fysiologian kevään osuuden (ruuansulatus, virtsaneritys hormonit, lisääntyminen) loppukoe järjestetään Examissa viikolla 5 ja 6.
Anatomian ja fysiologian kevään osuuden uusinnat järjestetään tenttiterraariossa seuraavasti:
-vkot 9 ja 10 Examissa
-vko 13 ja 14 Examissa
Ilmoittaudu ja varaa paikka oman toteutuksesi (oikea toteutusnumero!) uusintatenttiin. Löydät oikean tentin Examista toteutusnumerolla.
Sinulla on kaksi mahdollisuutta uusia tentti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Anatomian ja fysiologian (3 op) arviointi tapahtuu kahden (OSA 1 ja OSA 2) kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5.
OSA 1: Sydän, verenkierto ja hengityselimistö (1,5 op)
OSA 2: Ruuansulatus, virtsaneritys, hormonitoiminta ja lisääntyminen (1,5 op)
Arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella.
Tavoitteet: Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena. Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit. Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa. Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, itsenäiseen opiskeluun kuuluvat tehtävät, pienryhmätoiminta, verkkosovellusten ja kirjojen käyttö.
Oppimateriaalit
Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat.
Valitse näistä yksi tai useampi:
1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. 2016 tai vanhempi. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2. Tortora & Derrickson. Principles of anatomy and physiology. Harper Collins Publishers
3. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY.
ANATOMIAN opiskeluun suosittelen: Gilroy’s Atlas of Anatomy 3rd edition.
Moodlessa oleva materiaali: 7R00DV11-3004 Ihmisen anatomia ja fysiologia. Avain: AF2021
Lisätietoja opiskelijoille
SISÄLLÖT JA SISÄLTÖKOHTAISET TAVOITTEET:
OSA 1
-veri ja verenkiertoelimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa veren koostumuksen, tuntee sen merkityksen homeostasian ylläpidossa ja erilaisten aineiden ja lämmön kuljetuksessa. Opiskelija ymmärtää veren osuuden elimistön puolustuksessa sekä tuntee veren hyytymistapahtuman. Opiskelija osaa sydämen rakenteen ja sen toimintakierron sekä tuntee suuret verisuonet ja niiden rakenteen. Opiskelija ymmärtää verenpaineen muodostukseen vaikuttavat perustekijät sekä verenpaineen merkityksen hemodynamiikalle. Opiskelija osaa verenpaineeseen liittyvän terminologian sekä ymmärtää verenkierron säätelyn.
-hengityselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija tuntee hengitystiet sekä keuhkojen rakenteen. Opiskelija osaa selittää keuhkotuuletuksen, keuhkorakkuloissa tapahtuvan kaasujenvaihdon, kaasujen kuljetuksen veressä sekä ymmärtää soluhengityksen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ventilaation merkityksen homeostasian ylläpidossa, tuntee ventilaation säätelyn ja hengitystilavuudet.
OSA 2
-ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
-virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja nestekierron.
-aineenvaihdunnan säätely: Opiskelija tuntee elimistön tärkeimmät endokriiniset rauhaset, niiden tuottamat hormonit sekä näiden vasteen. Opiskelija ymmärtää endokriinisten rauhasten välisen vaikutuksen ja biologisen takaisinkytkennän, joka pitää hormonitasapainoa yllä.
- lisääntymiselimistö: Opiskelija osaa miehen ja naisen lisääntymiselimistön rakenteen ja toiminnan, pystyy selvittämään kuukautiskierron, hedelmöitymisen, kiinnittymisen ja gastrulaation. Osaa istukan rakenteen ja toiminnan.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jos suoritus on kauttaaltaan puutteellinen tai sisältää paljon tai vakavia virheitä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tyydyttävässä suorituksessa (T-taso) suurin osa vaadituista asioista on esitetty oikein.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyvässä suorituksessa (H-taso) kaikki keskeiset asiat ovat mukana ja ne ovat oikein.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kiitettävässä suorituksessa (K-taso) kaikki asiat on esitetty loogisesti ja syvällisesti sekä osoittaen kokonaisuuden hallintaa.