Siirry suoraan sisältöön

Potilaan hoito ja orientoiva harjoitteluLaajuus (5 op)

Tunnus: 7R00DV03

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
-tietää hoitotyön perusteet ja niiden merkityksen potilaan hoidossa
-tietää, miten hoitotyötä toteutetaan monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-tietää aseptisen toiminnan perusteet
-tietää aikuisen potilaan hoitotyössä käytettävät auttamismenetelmät
-tietää ergonomisen työskentelyn periaatteet ja osaa hyödyntää niitä toiminnassaan
-tietää rakenteisen kirjaamisen perusteet/periaatteet
-osaa arvioida osaamistaan ja kehittää itseään
-osaa laboraatiotilanteissa käyttää tavallisimpia auttamismenetelmiä potilaan hoidossa

Sisältö

-hoitotyön toimintaympäristö
-sisätauti-kirurgisen hoitotyön auttamismenetelmät ja potilaan kokonaisvaltainen hoito (aktiviteetti, kudoseheys, hengittäminen, verenkierto, ravitsemus sis. nestehoidon ja parenteraalisen ravitsemuksen ja erittäminen)
-monikulttuurinen tutkimus- ja hoitoympäristö
-kipu ja sen hoito
-traumapotilaan, leikkauspotilaan, aivoverenkiertohäiriöpotilaan, diabetespotilaan ja syöpäpotilaan sekä sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan potilaan hoitotyö
-työergonomia
-rakenteinen kirjaaminen
-hoitotyön auttamismenetelmien harjoittelu koululla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

-osaa määritellä hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
-osaa nimetä, mitä monikulttuurisuus on tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa nimetä ihmisen perustarpeet
-osaa nimetä hoitotyön auttamismenetelmiä
-osaa kuvailla aseptisen työskentelyn periaatteet potilaan hoidossa
-osaa kuvailla aikuisen potilaan hoitotyön periaatteita
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

-osaa selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
-osaa selittää, mitä monikulttuurisuus tarkoittaa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa kuvailla ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön auttamismenetelmien avulla
-osaa selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
-osaa selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

-osaa perustellen selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet sekä hahmottaa niiden yhteyden röntgenhoitajan ammattiin
-osaa perustella erilaiset toimintatavat monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa perustellen selittää ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön auttamismenetelmien avulla
-osaa perustellen selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
-osaa laaja-alaisesti selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
-hallitsee keskeiset asiat loogisesti ilman virheitä osoittaen kokonaisuuden hallintaa ja asioiden yhdistelykykyä
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
-koesuoritus on hylätty, mikäli tenttivastauksen perusteella opiskelija aiheuttaa potilaalle haittaa, vahinkoa tai kuolemanvaaran

Ilmoittautumisaika

05.06.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 22.03.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Röntgenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anne-Marie Lehtonen
  • Hanna Sahinoja
  • Riikka Huttunen
Vastuuhenkilö

Tiina Säilä

Ryhmät
  • 23RH
    Röntgenhoitajat, syksy 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-tietää hoitotyön perusteet ja niiden merkityksen potilaan hoidossa
-tietää, miten hoitotyötä toteutetaan monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-tietää aseptisen toiminnan perusteet
-tietää aikuisen potilaan hoitotyössä käytettävät auttamismenetelmät
-tietää ergonomisen työskentelyn periaatteet ja osaa hyödyntää niitä toiminnassaan
-tietää rakenteisen kirjaamisen perusteet/periaatteet
-osaa arvioida osaamistaan ja kehittää itseään
-osaa laboraatiotilanteissa käyttää tavallisimpia auttamismenetelmiä potilaan hoidossa

Sisältö (OJ)

-hoitotyön toimintaympäristö
-sisätauti-kirurgisen hoitotyön auttamismenetelmät ja potilaan kokonaisvaltainen hoito (aktiviteetti, kudoseheys, hengittäminen, verenkierto, ravitsemus sis. nestehoidon ja parenteraalisen ravitsemuksen ja erittäminen)
-monikulttuurinen tutkimus- ja hoitoympäristö
-kipu ja sen hoito
-traumapotilaan, leikkauspotilaan, aivoverenkiertohäiriöpotilaan, diabetespotilaan ja syöpäpotilaan sekä sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan potilaan hoitotyö
-työergonomia
-rakenteinen kirjaaminen
-hoitotyön auttamismenetelmien harjoittelu koululla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

-osaa määritellä hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
-osaa nimetä, mitä monikulttuurisuus on tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa nimetä ihmisen perustarpeet
-osaa nimetä hoitotyön auttamismenetelmiä
-osaa kuvailla aseptisen työskentelyn periaatteet potilaan hoidossa
-osaa kuvailla aikuisen potilaan hoitotyön periaatteita
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-osaa selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
-osaa selittää, mitä monikulttuurisuus tarkoittaa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa kuvailla ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön auttamismenetelmien avulla
-osaa selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
-osaa selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

-osaa perustellen selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet sekä hahmottaa niiden yhteyden röntgenhoitajan ammattiin
-osaa perustella erilaiset toimintatavat monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa perustellen selittää ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön auttamismenetelmien avulla
-osaa perustellen selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
-osaa laaja-alaisesti selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
-hallitsee keskeiset asiat loogisesti ilman virheitä osoittaen kokonaisuuden hallintaa ja asioiden yhdistelykykyä
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
-koesuoritus on hylätty, mikäli tenttivastauksen perusteella opiskelija aiheuttaa potilaalle haittaa, vahinkoa tai kuolemanvaaran

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Syksyn tentti viikolla 48-50examissa, 1.uusinta viikoilla 3-5, 2.uusinta viikoilla 7-8

Kevään opinnoista kirjallinen tentti viikoilla 7-9. Tentti Tuniexamissa. Läpipääsyraja 50%. Uusintatentti viikoilla 13-14. Toinen uusintatentti viikolla 18--19.
Koealueena Kliininen hoitotyö kirjan koealue, Lääkehoidon käsikirjan koealue sekä luentomateriaalit.
Hylätyn suorituksen voi uusia yhteensä 2 kertaa.
Opintojaksoa voi yrittää korottaa yhden kerran. Korottaminen on mahdollista, kun opintojakson kaikki osat on suoritettu ja sinulla on kokonaisarvosana opintojaksosta. Halutessasi ilmoittautua korotustenttiin, ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Hoitotyö; Tentti (syksy osa 1, kevät osa 2 ) (numeraalinen arviointi) ja annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti
Osa 2 Orientoiva harjoittelu: Aktiivinen osallistuminen, hyväksytty/täydennettävä/ hylätty
Orientaatiotunnilla ja orientoivan harjoittelujen tunneilla pakollinen läsnäolo. Orientoiva harjoittelu 100% läsnäolo.
Tentissä ei saa aiheuttaa potilaan kuolemaa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento-opetus, itsenäinen työskentely, verkko-opetus, tehtävät, pienryhmätyöskentely, laboraatiotyöskentely/työpajatyöskentely.

Oppimateriaalit

TENTTI 1 SYKSY
-Abdelhamid P, Juntunen A & Koskinen L. 2010. Monikulttuurinen hoitotyö. WsoyPro. Soveltuvin osin.
-Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S & Sulosaari V. 2019.
Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro. Soveltuvin osin.
-Iivanainen I & Syväoja P. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma Pro. soveltuvin osin.
-Rautava-Nurmi H, Westergård A, Henttonen T, Ojala M & Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro. Soveltuvin osin.
-Saano S & Taam-Ukkonen M. 2020. Lääkehoidon käsikirja.
Osa 1: Luku 7 Laskimoon annettava lääke- ja nestehoito. Sanoma Pro.
-Muu opettajan osoittama materiaali
TENTTI 2 KEVÄT
-Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S & Sulosaari V. 2019. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro. Soveltuvin osin.
-Saano S & Taam-Ukkonen M. 2020. Lääkehoidon käsikirja.
Osa 1: Luku 7 Laskimoon annettava lääke- ja nestehoito. Sanoma Pro.
-Muu opettajan osoittama materiaali.
-Rautava-Nurmi H, Westergård A, Henttonen T, Ojala M & Vuorinen S. 2019.
Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro. Soveltuvin osin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä.
Teoriaopetusta 12h syyslukukaudella ja 12h tammikuussa.
Orientoivan harjoittelun osuus 22 h/pienryhmä ja tunneilla 100 % läsnäolovelvollisuus.
Osa orientoivasta harjoittelusta toteutuu syksyllä 2023 (Orhat 1-3) ja osa keväällä 2024 (Orhat 4 ja 5).

Sisällön jaksotus

Osa 1 Hoitotyö
Osa 2 Orientoiva harjoittelu
Osa 3 Ergonomia

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson orientaatiotunti pidetään 25.9.2023 ja sillä edellytetään läsnäoloa.
HOITOTYÖN OSUUDEN TARKENNETUT SISÄLLÖT:
Syksy 2023:
- Hoitotyön perusteet (keskeiset käsitteet, hoitotyön periaatteet, hoitotyön prosessi, hoitotyön monikulttuurinen ympäristö)
- Aseptiikka hoitotyössä, suojainten käyttö
- Ravitsemus (sis. nenämahaletkun laitto)
- Erittäminen (virtsaaminen, katetrointi)
- Hengitys ja sen tukeminen & tarkkailu (sis. trakeostomiapotilaan hoito)
Kevät 2024:
- Verenkierto ja sen tukeminen & tarkkailu
- Sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyö:
o sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan hoitotyö
o Neurologisen potilaan hoitotyö (tajunnan tason tarkkailu, AVH, GCS)
o Syöpä- ja diabetespotilaan hoitotyö
o Leikkauspotilaan hoitotyö (pre- ja postoperatiivinen hoito)
o Murtuma- ja traumapotilaan hoitotyö
- Kipu ja sen hoito
- Rakenteinen kirjaaminen ja digitalisaatio hoitotyössä
- Periferisen laskimon kanylointi ja laskimonsisäinen lääke- ja nestehoito
- ABCDE ja NEWS sekä ISBAR
ORIENTOIVAN HARJOITTELUN SISÄLLÖT:
Syksy 2023:
Orha 1: Aseptiikka ja suojainten pukeminen, hoitoympäristö
Orha 2. Katetrointi ja nenämahaletkun laitto
Orha 3: Verenkierto ja hengitys (mm. RR-mittaus, hapenanto, limaimut)
Kevät 2024:
Orha 4: Perifeerisen laskimon kanylointi ja laskimonsisäinen lääke- ja nestehoito
Orha 5: Potilaan tarkkailu (ABCDE, NEWS)

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty /Hylätty arviointi orientoivasta harjoittelusta:
Hyväksytty:
Opiskelija on osoittanut aktiivista osallistumista (100% läsnäolo) ja motivoituneisuutta harjoituksiin ja harjoiteltavien hoitotyön perustoimintojen osaamista/hallintaa.
Opiskelija osaa harjoiteltavat auttamismenetelmät ja toiminnot. Hän osaa opiskeltavat asiat/sisällöt ja hoitotyön toiminnoissa käytettävien välineiden turvallisen käytön. Opiskelija tietää välineiden ja auttamismenetelmien käyttöindikaatiot sekä osaa toteuttaa hoitoa turvallisesti. Hän osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa päätöksenteon tueksi hoitotilanteissa.
Täydennettävä/Hylätty:
Opiskelija ei saavuta jaksolle asetettuja tavoitteita.
Hylätty arviointi hoitotyön teoriaosuudessa:
Opiskelija ei saavuta 50% maksimipistemäärästä tai tuo esille osaamista/toimintaa, mikä aiheuttaa vahinkoa, haittaa tai kuolemanvaaran potilaalle.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
-osaa määritellä hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
-osaa nimetä, mitä monikulttuurisuus on tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa nimetä ihmisen perustarpeet
-osaa nimetä hoitotyön auttamismenetelmiä
-osaa kuvailla aseptisen työskentelyn periaatteet potilaan hoidossa
-osaa kuvailla aikuisen potilaan hoitotyön periaatteita
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
-osaa selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
-osaa selittää, mitä monikulttuurisuus tarkoittaa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa kuvailla ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön auttamismenetelmien avulla
-osaa selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
-osaa selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
-osaa perustellen selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet sekä hahmottaa niiden yhteyden röntgenhoitajan ammattiin
-osaa perustella erilaiset toimintatavat monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa perustellen selittää ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön auttamismenetelmien avulla
-osaa perustellen selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
-osaa laaja-alaisesti selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
-hallitsee keskeiset asiat loogisesti ilman virheitä osoittaen kokonaisuuden hallintaa ja asioiden yhdistelykykyä
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Ilmoittautumisaika

02.01.2023 - 31.01.2023

Ajoitus

02.01.2023 - 31.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Röntgenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 26

Koulutus
  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Pori RASA
  • Tiina Ketola
Vastuuhenkilö

Tiina Säilä

Ryhmät
  • 23RHP
    Röntgenhoitajat Kevät 2023, yht.työ SAMKin ja Sata-Digin kanssa

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-tietää hoitotyön perusteet ja niiden merkityksen potilaan hoidossa
-tietää, miten hoitotyötä toteutetaan monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-tietää aseptisen toiminnan perusteet
-tietää aikuisen potilaan hoitotyössä käytettävät auttamismenetelmät
-tietää ergonomisen työskentelyn periaatteet ja osaa hyödyntää niitä toiminnassaan
-tietää rakenteisen kirjaamisen perusteet/periaatteet
-osaa arvioida osaamistaan ja kehittää itseään
-osaa laboraatiotilanteissa käyttää tavallisimpia auttamismenetelmiä potilaan hoidossa

Sisältö (OJ)

-hoitotyön toimintaympäristö
-sisätauti-kirurgisen hoitotyön auttamismenetelmät ja potilaan kokonaisvaltainen hoito (aktiviteetti, kudoseheys, hengittäminen, verenkierto, ravitsemus sis. nestehoidon ja parenteraalisen ravitsemuksen ja erittäminen)
-monikulttuurinen tutkimus- ja hoitoympäristö
-kipu ja sen hoito
-traumapotilaan, leikkauspotilaan, aivoverenkiertohäiriöpotilaan, diabetespotilaan ja syöpäpotilaan sekä sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan potilaan hoitotyö
-työergonomia
-rakenteinen kirjaaminen
-hoitotyön auttamismenetelmien harjoittelu koululla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

-osaa määritellä hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
-osaa nimetä, mitä monikulttuurisuus on tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa nimetä ihmisen perustarpeet
-osaa nimetä hoitotyön auttamismenetelmiä
-osaa kuvailla aseptisen työskentelyn periaatteet potilaan hoidossa
-osaa kuvailla aikuisen potilaan hoitotyön periaatteita
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-osaa selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
-osaa selittää, mitä monikulttuurisuus tarkoittaa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa kuvailla ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön auttamismenetelmien avulla
-osaa selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
-osaa selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

-osaa perustellen selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet sekä hahmottaa niiden yhteyden röntgenhoitajan ammattiin
-osaa perustella erilaiset toimintatavat monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa perustellen selittää ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön auttamismenetelmien avulla
-osaa perustellen selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
-osaa laaja-alaisesti selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
-hallitsee keskeiset asiat loogisesti ilman virheitä osoittaen kokonaisuuden hallintaa ja asioiden yhdistelykykyä
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
-koesuoritus on hylätty, mikäli tenttivastauksen perusteella opiskelija aiheuttaa potilaalle haittaa, vahinkoa tai kuolemanvaaran

Aika ja paikka

SAMK kampus Pori, toteutusaika 3.4.-27.5.2023 lukujärjestyksessä olevien tietojen mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallinen koe Examissa, tenttiperiodi: 22.5.-27.5.2023

Hylätyn kokeen voi uusia yhteensä kaksi kertaa.

1. uusintakoe: 28.8.-2.9.2023
2. uusintakoe: 2.-7.10.2023

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Hoitotyö; Tentti (numeraalinen arviointi) ja annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti
Osa 2 Orientoiva harjoittelu: Aktiivinen osallistuminen, hyväksytty/täydennettävä/ hylätty
Orientaatiotunnilla ja orientoivan harjoittelujen tunneilla pakollinen läsnäolo. Orientoiva harjoittelu 100% läsnäolo.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento-opetus, itsenäinen työskentely, verkko-opetus, tehtävät, pienryhmätyöskentely, laboraatiotyöskentely/työpajatyöskentely.

Opettajat
Anni Riikonen ja Kristiina Kurittu
anni.riikonen@samk.fi

Oppimateriaalit

Ahonen O., Blek-Vehkaluoto M., Buure T., Ekola S., Partamies S. & Sulosaari V. 2019. Kliininen hoitotyö. SanomaPro. Soveltuvin osin.

Mulder R., Koivula M. & Kaunonen M. 2015. Hoitohenkilökunnan monikulttuurinen osaaminen – pilottitutkimus. Tutkiva Hoitotyö 13(1), 24-34.

Rautava-Nurmi H., Westergård A., Henttonen T., Ojala M. & Vuorinen S. 2020. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro. Soveltuvin osin. Myös e-kirjana.

Saano, S. & Taam-Ukkonen, M. 2020. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro. Osa 1: Luku 7. Laskimoon annettava lääke- ja nestehoito. Myös e-kirjana.

Luennoilla ja muussa opetuksessa osoitettava materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 133 h opiskelijan työtä. Orientoivan harjoittelun osuus on 22h/pienryhmä ja tunneilla 100% läsnäolovelvollisuus.

Sisällön jaksotus

Osa 1 Hoitotyö
Osa 2 Orientoiva harjoittelu
Osa 3 Ergonomia

Lisätietoja opiskelijoille

HOITOTYÖN OSUUDEN TARKENNETUT SISÄLLÖT:
- Hoitotyön perusteet (keskeiset käsitteet, hoitotyön periaatteet, hoitotyön prosessi, hoitotyön monikulttuurinen ympäristö)
- Aseptiikka hoitotyössä, suojainten käyttö
- Ravitsemus (sis. nenämahaletkun laitto)
- Erittäminen (virtsaaminen, katetrointi)
- Hengitys ja sen tukeminen & tarkkailu (sis. trakeostomiapotilaan hoito)
- Verenkierto ja sen tukeminen & tarkkailu
- Sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyö:
o sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan hoitotyö
o Neurologisen potilaan hoitotyö (tajunnan tason tarkkailu, AVH, GCS)
o Syöpä- ja diabetespotilaan hoitotyö
o Leikkauspotilaan hoitotyö (pre- ja postoperatiivinen hoito)
o Murtuma- ja traumapotilaan hoitotyö
- Kipu ja sen hoito
- Rakenteinen kirjaaminen ja digitalisaatio hoitotyössä
- Periferisen laskimon kanylointi ja laskimonsisäinen lääke- ja nestehoito
- ABCDE ja NEWS sekä ISBAR
ORIENTOIVAN HARJOITTELUN SISÄLLÖT:
Orha 1: Aseptiikka ja suojainten pukeminen, hoitoympäristö
Orha 2. Katetrointi ja nenämahaletkun laitto
Orha 3: Verenkierto ja hengitys (mm. RR-mittaus, hapenanto, limaimut)
Orha 4: Perifeerisen laskimon kanylointi ja laskimonsisäinen lääke- ja nestehoito
Orha 5: Potilaan tarkkailu (ABCDE, NEWS)

Ilmoittautumisaika

25.05.2022 - 14.09.2022

Ajoitus

08.08.2022 - 06.03.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Röntgenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Gitte Taulo
  • Hanna Kuivanen
  • Riikka Huttunen
Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Ryhmät
  • 22RH
    Röntgenhoitajat syksy 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-tietää hoitotyön perusteet ja niiden merkityksen potilaan hoidossa
-tietää, miten hoitotyötä toteutetaan monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-tietää aseptisen toiminnan perusteet
-tietää aikuisen potilaan hoitotyössä käytettävät auttamismenetelmät
-tietää ergonomisen työskentelyn periaatteet ja osaa hyödyntää niitä toiminnassaan
-tietää rakenteisen kirjaamisen perusteet/periaatteet
-osaa arvioida osaamistaan ja kehittää itseään
-osaa laboraatiotilanteissa käyttää tavallisimpia auttamismenetelmiä potilaan hoidossa

Sisältö (OJ)

-hoitotyön toimintaympäristö
-sisätauti-kirurgisen hoitotyön auttamismenetelmät ja potilaan kokonaisvaltainen hoito (aktiviteetti, kudoseheys, hengittäminen, verenkierto, ravitsemus sis. nestehoidon ja parenteraalisen ravitsemuksen ja erittäminen)
-monikulttuurinen tutkimus- ja hoitoympäristö
-kipu ja sen hoito
-traumapotilaan, leikkauspotilaan, aivoverenkiertohäiriöpotilaan, diabetespotilaan ja syöpäpotilaan sekä sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan potilaan hoitotyö
-työergonomia
-rakenteinen kirjaaminen
-hoitotyön auttamismenetelmien harjoittelu koululla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

-osaa määritellä hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
-osaa nimetä, mitä monikulttuurisuus on tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa nimetä ihmisen perustarpeet
-osaa nimetä hoitotyön auttamismenetelmiä
-osaa kuvailla aseptisen työskentelyn periaatteet potilaan hoidossa
-osaa kuvailla aikuisen potilaan hoitotyön periaatteita
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-osaa selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
-osaa selittää, mitä monikulttuurisuus tarkoittaa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa kuvailla ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön auttamismenetelmien avulla
-osaa selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
-osaa selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

-osaa perustellen selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet sekä hahmottaa niiden yhteyden röntgenhoitajan ammattiin
-osaa perustella erilaiset toimintatavat monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa perustellen selittää ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön auttamismenetelmien avulla
-osaa perustellen selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
-osaa laaja-alaisesti selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
-hallitsee keskeiset asiat loogisesti ilman virheitä osoittaen kokonaisuuden hallintaa ja asioiden yhdistelykykyä
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
-koesuoritus on hylätty, mikäli tenttivastauksen perusteella opiskelija aiheuttaa potilaalle haittaa, vahinkoa tai kuolemanvaaran

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kevään opinnoista kirjallinen tentti viikolla 6-7. Tentti examissa. Läpipääsyraja 50%. Uusintatentti viikolla 12. Toinen uusintatentti viikolla 16.
Koealueena Kliininen hoitotyö kirjan koealue, Lääkehoidon käsikirjan koealue sekä luentomateriaalit.
Hylätyn suorituksen voi uusia yhteensä 2 kertaa.
Opintojaksoa voi yrittää korottaa yhden kerran. Korottaminen on mahdollista, kun opintojakson kaikki osat on suoritettu ja sinulla on kokonaisarvosana opintojaksosta. Halutessasi ilmoittautua korotustenttiin, ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Hoitotyö; Tentti (numeraalinen arviointi) ja annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti
Osa 2 Orientoiva harjoittelu: Aktiivinen osallistuminen, hyväksytty/täydennettävä/ hylätty
Orientaatiotunnilla ja orientoivan harjoittelujen tunneilla pakollinen läsnäolo. Orientoiva harjoittelu 100% läsnäolo.
Tentissä ei saa aiheuttaa potilaan kuolemaa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento-opetus, itsenäinen työskentely, verkko-opetus, tehtävät, pienryhmätyöskentely, laboraatiotyöskentely/työpajatyöskentely.

Oppimateriaalit

TENTTI 2 KEVÄT
-Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S & Sulosaari V. 2019. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro. Soveltuvin osin.
-Saano S & Taam-Ukkonen M. 2020. Lääkehoidon käsikirja. Osa 1: Luku 7 Laskimoon annettava lääke- ja nestehoito. Sanoma Pro.
-Muu opettajan osoittama materiaali.


-Abdelhamid P, Juntunen A & Koskinen L. 2010. Monikulttuurinen hoitotyö. WsoyPro. Soveltuvin osin.
-Rautava-Nurmi H, Westergård A, Henttonen T, Ojala M & Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro. Soveltuvin osin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä.
Teoriaopetusta 12h syyslukukaudella ja 6h tammikuussa.
Orientoivan harjoittelun osuus 22 h/pienryhmä ja tunneilla 100 % läsnäolovelvollisuus.
Osa orientoivasta harjoittelusta toteutuu syksyllä 2022 (Orhat 1-3) ja osa keväällä 2023 (Orhat 4 ja 5).

Sisällön jaksotus

Osa 1 Hoitotyö
Osa 2 Orientoiva harjoittelu
Osa 3 Ergonomia

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson orientaatiotunti pidetään 21.9.2022 ja sillä edellytetään läsnäoloa.
HOITOTYÖN OSUUDEN TARKENNETUT SISÄLLÖT:
- Hoitotyön perusteet (keskeiset käsitteet, hoitotyön periaatteet, hoitotyön prosessi, hoitotyön monikulttuurinen ympäristö)
- Aseptiikka hoitotyössä, suojainten käyttö
- Ravitsemus (sis. nenämahaletkun laitto)
- Erittäminen (virtsaaminen, katetrointi)
- Hengitys ja sen tukeminen & tarkkailu (sis. trakeostomiapotilaan hoito)
- Verenkierto ja sen tukeminen & tarkkailu
- Sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyö:
o sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan hoitotyö
o Neurologisen potilaan hoitotyö (tajunnan tason tarkkailu, AVH, GCS)
o Syöpä- ja diabetespotilaan hoitotyö
o Leikkauspotilaan hoitotyö (pre- ja postoperatiivinen hoito)
o Murtuma- ja traumapotilaan hoitotyö
- Kipu ja sen hoito
- Rakenteinen kirjaaminen ja digitalisaatio hoitotyössä
- Periferisen laskimon kanylointi ja laskimonsisäinen lääke- ja nestehoito
- ABCDE ja NEWS sekä ISBAR
ORIENTOIVAN HARJOITTELUN SISÄLLÖT:
Orha 1: Aseptiikka ja suojainten pukeminen, hoitoympäristö
Orha 2. Katetrointi ja nenämahaletkun laitto
Orha 3: Verenkierto ja hengitys (mm. RR-mittaus, hapenanto, limaimut)
Orha 4: Perifeerisen laskimon kanylointi ja laskimonsisäinen lääke- ja nestehoito
Orha 5: Potilaan tarkkailu (ABCDE, NEWS)

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty /Hylätty arviointi orientoivasta harjoittelusta:
Hyväksytty:
Opiskelija on osoittanut aktiivista osallistumista (100% läsnäolo) ja motivoituneisuutta harjoituksiin ja harjoiteltavien hoitotyön perustoimintojen osaamista/hallintaa.
Opiskelija osaa harjoiteltavat auttamismenetelmät ja toiminnot. Hän osaa opiskeltavat asiat/sisällöt ja hoitotyön toiminnoissa käytettävien välineiden turvallisen käytön. Opiskelija tietää välineiden ja auttamismenetelmien käyttöindikaatiot sekä osaa toteuttaa hoitoa turvallisesti. Hän osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa päätöksenteon tueksi hoitotilanteissa.
Täydennettävä/Hylätty:
Opiskelija ei saavuta jaksolle asetettuja tavoitteita.
Hylätty arviointi hoitotyön teoriaosuudessa:
Opiskelija ei saavuta 50% maksimipistemäärästä tai tuo esille osaamista/toimintaa, mikä aiheuttaa vahinkoa, haittaa tai kuolemanvaaran potilaalle.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
-osaa määritellä hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
-osaa nimetä, mitä monikulttuurisuus on tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa nimetä ihmisen perustarpeet
-osaa nimetä hoitotyön auttamismenetelmiä
-osaa kuvailla aseptisen työskentelyn periaatteet potilaan hoidossa
-osaa kuvailla aikuisen potilaan hoitotyön periaatteita
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
-osaa selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
-osaa selittää, mitä monikulttuurisuus tarkoittaa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa kuvailla ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön auttamismenetelmien avulla
-osaa selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
-osaa selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
-osaa perustellen selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet sekä hahmottaa niiden yhteyden röntgenhoitajan ammattiin
-osaa perustella erilaiset toimintatavat monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa perustellen selittää ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön auttamismenetelmien avulla
-osaa perustellen selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
-osaa laaja-alaisesti selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
-hallitsee keskeiset asiat loogisesti ilman virheitä osoittaen kokonaisuuden hallintaa ja asioiden yhdistelykykyä
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 21.08.2021

Ajoitus

09.08.2021 - 18.02.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Röntgenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Nora Viitala
  • Gitte Taulo
  • Jasmin Paukku
  • Pirjo Lehto
Vastuuhenkilö

Tiina Säilä

Ryhmät
  • 21RH
    Röntgenhoitajat syksy 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-tietää hoitotyön perusteet ja niiden merkityksen potilaan hoidossa
-tietää, miten hoitotyötä toteutetaan monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-tietää aseptisen toiminnan perusteet
-tietää aikuisen potilaan hoitotyössä käytettävät auttamismenetelmät
-tietää ergonomisen työskentelyn periaatteet ja osaa hyödyntää niitä toiminnassaan
-tietää rakenteisen kirjaamisen perusteet/periaatteet
-osaa arvioida osaamistaan ja kehittää itseään
-osaa laboraatiotilanteissa käyttää tavallisimpia auttamismenetelmiä potilaan hoidossa

Sisältö (OJ)

-hoitotyön toimintaympäristö
-sisätauti-kirurgisen hoitotyön auttamismenetelmät ja potilaan kokonaisvaltainen hoito (aktiviteetti, kudoseheys, hengittäminen, verenkierto, ravitsemus sis. nestehoidon ja parenteraalisen ravitsemuksen ja erittäminen)
-monikulttuurinen tutkimus- ja hoitoympäristö
-kipu ja sen hoito
-traumapotilaan, leikkauspotilaan, aivoverenkiertohäiriöpotilaan, diabetespotilaan ja syöpäpotilaan sekä sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan potilaan hoitotyö
-työergonomia
-rakenteinen kirjaaminen
-hoitotyön auttamismenetelmien harjoittelu koululla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

-osaa määritellä hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
-osaa nimetä, mitä monikulttuurisuus on tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa nimetä ihmisen perustarpeet
-osaa nimetä hoitotyön auttamismenetelmiä
-osaa kuvailla aseptisen työskentelyn periaatteet potilaan hoidossa
-osaa kuvailla aikuisen potilaan hoitotyön periaatteita
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-osaa selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
-osaa selittää, mitä monikulttuurisuus tarkoittaa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa kuvailla ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön auttamismenetelmien avulla
-osaa selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
-osaa selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

-osaa perustellen selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet sekä hahmottaa niiden yhteyden röntgenhoitajan ammattiin
-osaa perustella erilaiset toimintatavat monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa perustellen selittää ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön auttamismenetelmien avulla
-osaa perustellen selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
-osaa laaja-alaisesti selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
-hallitsee keskeiset asiat loogisesti ilman virheitä osoittaen kokonaisuuden hallintaa ja asioiden yhdistelykykyä
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
-koesuoritus on hylätty, mikäli tenttivastauksen perusteella opiskelija aiheuttaa potilaalle haittaa, vahinkoa tai kuolemanvaaran

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallinen teoriakoe, joka tehdään kahdessa osassa. Koe 1 on Moodlessa 8.12.2021 ja koe 2 Moodlessa 16.2.2022.
Hylätyn suorituksen voi uusia yhteensä 2 kertaa. Kokeen 1 uusinnat:
1. uusinta: 7.1.2022
2. uusinta: 7.2.2022
Kokeen 2 uusinnat:
1. uusinta: 11.3.2022
2. uusinta: 11.4.2022

Opintojaksoa voi yrittää korottaa yhden kerran. Korottaminen on mahdollista, kun opintojakson kaikki osat on suoritettu ja sinulla on kokonaisarvosana opintojaksosta. Halutessasi ilmoittautua korotustenttiin, ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan (Nora Hakio).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Hoitotyö; Tentti (numeraalinen arviointi) ja annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti
Osa 2 Orientoiva harjoittelu: Aktiivinen osallistuminen, hyväksytty/täydennettävä/ hylätty
Orientaatiotunnilla ja orientoivan harjoittelujen tunneilla pakollinen läsnäolo. Orientoiva harjoittelu 100% läsnäolo.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento-opetus, itsenäinen työskentely, verkko-opetus, tehtävät, pienryhmätyöskentely, laboraatiotyöskentely/työpajatyöskentely.

Oppimateriaalit

-Abdelhamid P, Juntunen A & Koskinen L. 2010. Monikulttuurinen hoitotyö. WsoyPro. Soveltuvin osin.
-Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S & Sulosaari V. 2019. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro. Soveltuvin osin.
-Iivanainen I & Syväoja P. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma Pro. soveltuvin osin.
-Rautava-Nurmi H, Westergård A, Henttonen T, Ojala M & Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro. Soveltuvin osin.
-Saano S & Taam-Ukkonen M. 2020. Lääkehoidon käsikirja. Osa 1: Luku 7 Laskimoon annettava lääke- ja nestehoito. Sanoma Pro.
-Muu opettajan osoittama materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä. Orientoivan harjoittelun osuus 22 h/pienryhmä ja tunneilla 100 % läsnäolovelvollisuus. Osa orientoivasta harjoittelusta toteutuu syksyllä 2021 (Orhat 1-3) ja osa keväällä 2022 (Orhat 4 ja 5).

Sisällön jaksotus

Osa 1 Hoitotyö
Osa 2 Orientoiva harjoittelu
Osa 3 Ergonomia

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson orientaatiotunti pidetään 25.8.2021 ja sillä edellytetään läsnäoloa.
HOITOTYÖN OSUUDEN TARKENNETUT SISÄLLÖT:
- Hoitotyön perusteet (keskeiset käsitteet, hoitotyön periaatteet, hoitotyön prosessi, hoitotyön monikulttuurinen ympäristö)
- Aseptiikka hoitotyössä, suojainten käyttö
- Ravitsemus (sis. nenämahaletkun laitto)
- Erittäminen (virtsaaminen, katetrointi)
- Hengitys ja sen tukeminen & tarkkailu (sis. trakeostomiapotilaan hoito)
- Verenkierto ja sen tukeminen & tarkkailu
- Sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyö:
o sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan hoitotyö
o Neurologisen potilaan hoitotyö (tajunnan tason tarkkailu, AVH, GCS)
o Syöpä- ja diabetespotilaan hoitotyö
o Leikkauspotilaan hoitotyö (pre- ja postoperatiivinen hoito)
o Murtuma- ja traumapotilaan hoitotyö
- Kipu ja sen hoito
- Rakenteinen kirjaaminen ja digitalisaatio hoitotyössä
- Periferisen laskimon kanylointi ja laskimonsisäinen lääke- ja nestehoito
- ABCDE ja NEWS sekä ISBAR
ORIENTOIVAN HARJOITTELUN SISÄLLÖT:
Orha 1: Aseptiikka ja suojainten pukeminen, hoitoympäristö
Orha 2. Katetrointi ja nenämahaletkun laitto
Orha 3: Verenkierto ja hengitys (mm. RR-mittaus, hapenanto, limaimut)
Orha 4: Perifeerisen laskimon kanylointi ja laskimonsisäinen lääke- ja nestehoito
Orha 5: Potilaan tarkkailu (ABCDE, NEWS)

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty /Hylätty arviointi orientoivasta harjoittelusta:
Hyväksytty:
Opiskelija on osoittanut aktiivista osallistumista (100% läsnäolo) ja motivoituneisuutta harjoituksiin ja harjoiteltavien hoitotyön perustoimintojen osaamista/hallintaa.
Opiskelija osaa harjoiteltavat auttamismenetelmät ja toiminnot. Hän osaa opiskeltavat asiat/sisällöt ja hoitotyön toiminnoissa käytettävien välineiden turvallisen käytön. Opiskelija tietää välineiden ja auttamismenetelmien käyttöindikaatiot sekä osaa toteuttaa hoitoa turvallisesti. Hän osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa päätöksenteon tueksi hoitotilanteissa.
Täydennettävä/Hylätty:
Opiskelija ei saavuta jaksolle asetettuja tavoitteita.
Hylätty arviointi hoitotyön teoriaosuudessa:
Opiskelija ei saavuta 50% maksimipistemäärästä tai tuo esille osaamista/toimintaa, mikä aiheuttaa vahinkoa, haittaa tai kuolemanvaaran potilaalle.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
-osaa määritellä hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
-osaa nimetä, mitä monikulttuurisuus on tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa nimetä ihmisen perustarpeet
-osaa nimetä hoitotyön auttamismenetelmiä
-osaa kuvailla aseptisen työskentelyn periaatteet potilaan hoidossa
-osaa kuvailla aikuisen potilaan hoitotyön periaatteita
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
-osaa selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
-osaa selittää, mitä monikulttuurisuus tarkoittaa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa kuvailla ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön auttamismenetelmien avulla
-osaa selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
-osaa selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
-osaa perustellen selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet sekä hahmottaa niiden yhteyden röntgenhoitajan ammattiin
-osaa perustella erilaiset toimintatavat monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa perustellen selittää ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön auttamismenetelmien avulla
-osaa perustellen selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
-osaa laaja-alaisesti selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
-hallitsee keskeiset asiat loogisesti ilman virheitä osoittaen kokonaisuuden hallintaa ja asioiden yhdistelykykyä
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 21.08.2021

Ajoitus

09.08.2021 - 31.03.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Röntgenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tiina Säilä
  • JYVÄSKYLÄ RASA
Vastuuhenkilö

Tiina Säilä

Ryhmät
  • 21RHJ
    Röntgenhoitajat syksy 2021 Jyväskylä

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-tietää hoitotyön perusteet ja niiden merkityksen potilaan hoidossa
-tietää, miten hoitotyötä toteutetaan monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-tietää aseptisen toiminnan perusteet
-tietää aikuisen potilaan hoitotyössä käytettävät auttamismenetelmät
-tietää ergonomisen työskentelyn periaatteet ja osaa hyödyntää niitä toiminnassaan
-tietää rakenteisen kirjaamisen perusteet/periaatteet
-osaa arvioida osaamistaan ja kehittää itseään
-osaa laboraatiotilanteissa käyttää tavallisimpia auttamismenetelmiä potilaan hoidossa

Sisältö (OJ)

-hoitotyön toimintaympäristö
-sisätauti-kirurgisen hoitotyön auttamismenetelmät ja potilaan kokonaisvaltainen hoito (aktiviteetti, kudoseheys, hengittäminen, verenkierto, ravitsemus sis. nestehoidon ja parenteraalisen ravitsemuksen ja erittäminen)
-monikulttuurinen tutkimus- ja hoitoympäristö
-kipu ja sen hoito
-traumapotilaan, leikkauspotilaan, aivoverenkiertohäiriöpotilaan, diabetespotilaan ja syöpäpotilaan sekä sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan potilaan hoitotyö
-työergonomia
-rakenteinen kirjaaminen
-hoitotyön auttamismenetelmien harjoittelu koululla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

-osaa määritellä hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
-osaa nimetä, mitä monikulttuurisuus on tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa nimetä ihmisen perustarpeet
-osaa nimetä hoitotyön auttamismenetelmiä
-osaa kuvailla aseptisen työskentelyn periaatteet potilaan hoidossa
-osaa kuvailla aikuisen potilaan hoitotyön periaatteita
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-osaa selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
-osaa selittää, mitä monikulttuurisuus tarkoittaa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa kuvailla ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön auttamismenetelmien avulla
-osaa selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
-osaa selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

-osaa perustellen selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet sekä hahmottaa niiden yhteyden röntgenhoitajan ammattiin
-osaa perustella erilaiset toimintatavat monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa perustellen selittää ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön auttamismenetelmien avulla
-osaa perustellen selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
-osaa laaja-alaisesti selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
-hallitsee keskeiset asiat loogisesti ilman virheitä osoittaen kokonaisuuden hallintaa ja asioiden yhdistelykykyä
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
-koesuoritus on hylätty, mikäli tenttivastauksen perusteella opiskelija aiheuttaa potilaalle haittaa, vahinkoa tai kuolemanvaaran

Aika ja paikka

26.8.21-31.3.22

Muutokset mahdollisia.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallinen teoriakoe, ajankohta tarkentuu myöhemmin.
Hylätyn suorituksen voi uusia yhteensä 2 kertaa.
Uusintakokeiden ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
1. uusinta:
2. uusinta:
Opintojaksoa voi yrittää korottaa yhden kerran. Korottaminen tapahtuu erikseen sovittavana aikana. Halutessasi ilmoittautua korotustenttiin, ota yhteyttä opintojakson opettajaan (Irmeli Matilainen).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Hoitotyö; Tentti (numeraalinen arviointi) ja annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti
Osa 2 Orientoiva harjoittelu: Aktiivinen osallistuminen, hyväksytty/täydennettävä/ hylätty
Orientaatiotunnilla ja orientoivan harjoittelujen tunneilla pakollinen läsnäolo.
Orientoiva harjoittelu 100% läsnäolo.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento-oppiminen, itsenäinen työskentely, verkko-oppiminen, oppimistehtävät, pienryhmätyöskentely/laboraatiotyöskentely/työpajatyöskentely.

Oppimateriaalit

-Abdelhamid P, Juntunen A & Koskinen L. 2010. Monikulttuurinen hoitotyö. WsoyPro. Soveltuvin
osin.
-Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S & Sulosaari V. 2019. Kliininen
hoitotyö. Sanoma Pro. Soveltuvin osin.
-Iivanainen I & Syväoja P. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma Pro. soveltuvin osin.
-Rautava-Nurmi H, Westergård A, Henttonen T, Ojala M & Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja
toiminnot. SanomaPro. Soveltuvin osin.
-Saano S & Taam-Ukkonen M. 2020. Lääkehoidon käsikirja. Osa 1: Luku 7 Laskimoon annettava
lääke- ja nestehoito. Sanoma Pro.
-Muu opettajan osoittama materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä.
Orientoivan harjoittelun osuus 22 h/pienryhmä ja tunneilla 100 % läsnäolovelvollisuus.
Orientoiva harjoittelu toteutuu pääsääntöisesti keväällä 2022.

Sisällön jaksotus

Osa 1 Hoitotyö
Osa 2 Orientoiva harjoittelu
Osa 3 Ergonomia

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson orientaatiotunti pidetään 26.8.2021 ja sillä edellytetään läsnäoloa.
HOITOTYÖN OSUUDEN TARKENNETUT SISÄLLÖT:
- Hoitotyön perusteet (keskeiset käsitteet, hoitotyön periaatteet, hoitotyön prosessi, hoitotyön
monikulttuurinen ympäristö)
- Aseptiikka hoitotyössä, suojainten käyttö
- Ravitsemus (sis. nenämahaletkun laitto)
- Erittäminen (virtsaaminen, katetrointi)
- Hengitys ja sen tukeminen & tarkkailu (sis. trakeostomiapotilaan hoito)
- Verenkierto ja sen tukeminen & tarkkailu
- Sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyö:
o sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan hoitotyö
o Neurologisen potilaan hoitotyö (tajunnan tason tarkkailu, AVH, GCS)
o Syöpä- ja diabetespotilaan hoitotyö
o Leikkauspotilaan hoitotyö (pre- ja postoperatiivinen hoito)
o Murtuma- ja traumapotilaan hoitotyö
- Kipu ja sen hoito
- Rakenteinen kirjaaminen ja digitalisaatio hoitotyössä
- Periferisen laskimon kanylointi ja laskimonsisäinen lääke- ja nestehoito
- ABCDE ja NEWS sekä ISBAR
ORIENTOIVAN HARJOITTELUN SISÄLLÖT:
Orha 1: Aseptiikka ja suojainten pukeminen, hoitoympäristö
Orha 2. Katetrointi ja nenämahaletkun laitto
Orha 3: Verenkierto ja hengitys (mm. RR-mittaus, hapenanto, limaimut)
Orha 4: Perifeerisen laskimon kanylointi ja laskimonsisäinen lääke- ja nestehoito
Orha 5: Potilaan tarkkailu (ABCDE, NEWS)