Mielenterveys- ja päihdehoitotyöLaajuus (7 op)
Tunnus: 7K00GH79
Laajuus
7 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on kehittää ammatillista ymmärrystä mielenterveydestä ja päihdeongelmista. Opintojakso antaa valmiudet toimia hoitotyössä perustason palveluissa huomioiden aktiivisesti asiakkaan mielenterveys- ja päihdeongelmien merkitys kokonaishyvinvoinnille.
Opintojakson jakson suoritettuaan opiskelija
• osaa toimia mielenterveyttä edistävällä ja mielenterveys- ja päihdeongelmia ehkäisevällä tavalla eri toimintaympäristöissä
• osaa kohdata ammatillisesti erilaisista elämäntilanteista ja eri kulttuureista tulevia asiakkaita ja perheitä, joilla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia tai kriisiytynyt elämäntilanne
• tunnistaa ja osaa ottaa puheeksi eri-ikäisten asiakkaiden mielenterveys- ja/tai päihdeongelmista johtuvia oireita
• osaa tehdä hoidon tarpeen arviointia yhteistyössä sairastuneen ja hänen perheensä kanssa
• osaa asiakaslähtöisen ohjauksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• osaa arvioida hoitoon ohjauksen tarpeen erityispalveluihin tai erityistyöntekijän palvelujen piiriin yhteistyössä muiden ammattilaisten kanssa
• osaa huomioida lasten ja muiden läheisten tilanteen perheenjäsenen sairastuessa mielenterveys- ja/tai päihdehäiriöön
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida perustason palveluissa mielenterveys- ja/tai päihdeasiakkaan hoitoa näyttöön perustuen
• osaa toimia hoitotyön asiantuntijana yhteistyössä muiden ammattilaisten, potilaan ja perheen kanssa.
• hyödyntää digitaalisia työvälineitä osana hoitotyötä
• saa valmiuksia toimia uhkaavassa vuorovaikutustilanteessa ennakoivasti ja ammatillisesti
• osaa reflektoida oman persoonansa ammatillista käyttöä ja tunnistaa omia kehittämishaasteitaan sekä hyödyntää saamaansa palautetta.
• tietää tavallisimmat mielenterveys- ja päihdehäiriöt sekä niiden oireet, tutkimukset ja hoitomuodot
• tietää psykiatrisen farmakogenetiikan perusteet sekä huomioi geenien vaikutukset mielenterveys- ja päihdehäiriöiden syntyyn
• tietää lääkehoidon perusteet ja erityispiirteet mielenterveys- ja päihdehoitotyössä.
Sisältö
• mielenterveyden edistäminen, mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisy hoitotyössä sekä stigman vähentäminen
• mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmä sekä toimintaa ohjaavat keskeiset lait ja asetukset
• mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistamismenetelmät, haastattelu ja keskeisimpien oiremittareiden käyttö
• mielenterveys- ja päihdehoitotyön tarpeen arviointi äkillisissä kriisiytyneissä tilanteissa sekä hoidon ja kuntoutuksen jatkuessa
• mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisimmät hoitomenetelmät
• hoidollinen vuorovaikutus ja asiakaslähtöinen ohjausosaaminen eri ikäisten kanssa mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• hoitosuunnitelma ja rakenteinen kirjaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• toipumisorientaation mukainen työote mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• digitaalisten työvälineiden hyödyntäminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• ennakoiva toiminta uhkaavassa, eskaloituvassa tilanteessa
• oman ammatillisen persoonan käyttö ja kehittäminen
• psykofarmakologia ja psykiatrinen farmakogenetiikka
• psykiatrinen ja päihdepsykiatrinen diagnostiikka ja psykiatria lääketieteen erikoisalana
Esitietovaatimukset
Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson Lääkehoito ja lääkelaskut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• tietää mielenterveyden edistämisen sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisyn perusperiaatteet
• tunnistaa keskeisiä mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä perustason palveluissa toteutettavia näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä
• tietää hoidollisen vuorovaikutuksen ja asiakaslähtöisen ohjauksen perusteet mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• tietää oman ammatillisen persoonan käytön ja kehittämisen merkityksen
• tietää, mitä tarkoitetaan toipumisorientaatiolla mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• tietää yleisimpiä mielenterveys- ja päihdehäiriöitä ja niiden lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
• tietää hoidon tarpeen arvioinnista ja asiakkaan ohjaamisesta palvelujärjestelmässä
• tietää psykiatrisen farmakogenetiikan perusteita sekä geenien vaikutuksia mielenterveys- ja päihdehäiriöiden syntyyn
• tietää keskeisiä lääkehoidon perusteita mielenterveys- ja päihdehoitotyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
• ymmärtää mielenterveyden edistämisen sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisyn merkityksen asiakkaan kokonaishyvinvoinnissa
• tunnistaa keskeisiä mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä omaa valmiudet hyödyntää keskeisiä näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä perustason palveluissa
• hyödyntää hoidollista vuorovaikutusta ja asiakaslähtöistä ohjausta mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• tunnistaa oman ammatillisen persoonan ja sen kehittämisen merkityksen
• osaa soveltaa toipumisorientaatiota mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• tunnistaa yleisimmät mielenterveys- ja päihdehäiriöt ja niiden lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
• osaa arvioida hoidon tarvetta sekä ohjata asiakasta ja perhettä palvelujärjestelmässä
• tietää psykiatrisen farmakogenetiikan perusteet sekä geenien vaikutuksista mielenterveys- ja päihdehäiriöiden syntyyn
• tietää lääkehoidon perusteet ja erityispiirteet mielenterveys- ja päihdehoitotyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
• osaa soveltaa mielenterveyden edistämisen sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisyn periaatteita yksilö- ja yhteisötasolla
• tietää keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmat sekä osaa soveltaa perustason palveluissa toteutettavia näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä yksilöllisesti
• hyödyntää monipuolisesti hoidollista vuorovaikutusta ja asiakaslähtöistä ohjausta ymmärtäen niiden merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• osaa hyödyntää omaa ammatillista persoonaa ja ymmärtää sen kehittämisen merkityksen
• ymmärtää toipumisorientaation merkityksen ja osaa soveltaa sitä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• tunnistaa yleisimmät mielenterveys- ja päihdehäiriöt sekä niiden diagnostiikkaa ja osaa arvioida lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
• osaa arvioida hoidon tarvetta oireiden vaikeusasteen ja asiakkaan yksilöllisten voimavarojen mukaan sekä omaa valmiudet työskennellä perheen ja verkoston kanssa
• osaa soveltaa psykiatrisen farmakogenetiikan perusteita sekä huomioida geenien vaikutukset mielenterveys- ja päihdehäiriöiden syntyyn
• osaa mielenterveys- ja päihdehäiriöiden lääkehoidon perusteet ja lääkehoidon erityispiirteet.
Ilmoittautumisaika
28.05.2025 - 03.08.2025
Ajoitus
04.08.2025 - 28.09.2025
Laajuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mielenterveyshoitotyö Tiimihenkilö
- Jonna Levonen
- Hoitotyö Luennoitsija
Ryhmät
-
24ASH2CLSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24ASH2CL
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on kehittää ammatillista ymmärrystä mielenterveydestä ja päihdeongelmista. Opintojakso antaa valmiudet toimia hoitotyössä perustason palveluissa huomioiden aktiivisesti asiakkaan mielenterveys- ja päihdeongelmien merkitys kokonaishyvinvoinnille.
Opintojakson jakson suoritettuaan opiskelija
• osaa toimia mielenterveyttä edistävällä ja mielenterveys- ja päihdeongelmia ehkäisevällä tavalla eri toimintaympäristöissä
• osaa kohdata ammatillisesti erilaisista elämäntilanteista ja eri kulttuureista tulevia asiakkaita ja perheitä, joilla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia tai kriisiytynyt elämäntilanne
• tunnistaa ja osaa ottaa puheeksi eri-ikäisten asiakkaiden mielenterveys- ja/tai päihdeongelmista johtuvia oireita
• osaa tehdä hoidon tarpeen arviointia yhteistyössä sairastuneen ja hänen perheensä kanssa
• osaa asiakaslähtöisen ohjauksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• osaa arvioida hoitoon ohjauksen tarpeen erityispalveluihin tai erityistyöntekijän palvelujen piiriin yhteistyössä muiden ammattilaisten kanssa
• osaa huomioida lasten ja muiden läheisten tilanteen perheenjäsenen sairastuessa mielenterveys- ja/tai päihdehäiriöön
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida perustason palveluissa mielenterveys- ja/tai päihdeasiakkaan hoitoa näyttöön perustuen
• osaa toimia hoitotyön asiantuntijana yhteistyössä muiden ammattilaisten, potilaan ja perheen kanssa.
• hyödyntää digitaalisia työvälineitä osana hoitotyötä
• saa valmiuksia toimia uhkaavassa vuorovaikutustilanteessa ennakoivasti ja ammatillisesti
• osaa reflektoida oman persoonansa ammatillista käyttöä ja tunnistaa omia kehittämishaasteitaan sekä hyödyntää saamaansa palautetta.
• tietää tavallisimmat mielenterveys- ja päihdehäiriöt sekä niiden oireet, tutkimukset ja hoitomuodot
• tietää psykiatrisen farmakogenetiikan perusteet sekä huomioi geenien vaikutukset mielenterveys- ja päihdehäiriöiden syntyyn
• tietää lääkehoidon perusteet ja erityispiirteet mielenterveys- ja päihdehoitotyössä.
Sisältö (OJ)
• mielenterveyden edistäminen, mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisy hoitotyössä sekä stigman vähentäminen
• mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmä sekä toimintaa ohjaavat keskeiset lait ja asetukset
• mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistamismenetelmät, haastattelu ja keskeisimpien oiremittareiden käyttö
• mielenterveys- ja päihdehoitotyön tarpeen arviointi äkillisissä kriisiytyneissä tilanteissa sekä hoidon ja kuntoutuksen jatkuessa
• mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisimmät hoitomenetelmät
• hoidollinen vuorovaikutus ja asiakaslähtöinen ohjausosaaminen eri ikäisten kanssa mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• hoitosuunnitelma ja rakenteinen kirjaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• toipumisorientaation mukainen työote mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• digitaalisten työvälineiden hyödyntäminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• ennakoiva toiminta uhkaavassa, eskaloituvassa tilanteessa
• oman ammatillisen persoonan käyttö ja kehittäminen
• psykofarmakologia ja psykiatrinen farmakogenetiikka
• psykiatrinen ja päihdepsykiatrinen diagnostiikka ja psykiatria lääketieteen erikoisalana
Esitietovaatimukset (OJ)
Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson Lääkehoito ja lääkelaskut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• tietää mielenterveyden edistämisen sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisyn perusperiaatteet
• tunnistaa keskeisiä mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä perustason palveluissa toteutettavia näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä
• tietää hoidollisen vuorovaikutuksen ja asiakaslähtöisen ohjauksen perusteet mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• tietää oman ammatillisen persoonan käytön ja kehittämisen merkityksen
• tietää, mitä tarkoitetaan toipumisorientaatiolla mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• tietää yleisimpiä mielenterveys- ja päihdehäiriöitä ja niiden lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
• tietää hoidon tarpeen arvioinnista ja asiakkaan ohjaamisesta palvelujärjestelmässä
• tietää psykiatrisen farmakogenetiikan perusteita sekä geenien vaikutuksia mielenterveys- ja päihdehäiriöiden syntyyn
• tietää keskeisiä lääkehoidon perusteita mielenterveys- ja päihdehoitotyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• ymmärtää mielenterveyden edistämisen sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisyn merkityksen asiakkaan kokonaishyvinvoinnissa
• tunnistaa keskeisiä mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä omaa valmiudet hyödyntää keskeisiä näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä perustason palveluissa
• hyödyntää hoidollista vuorovaikutusta ja asiakaslähtöistä ohjausta mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• tunnistaa oman ammatillisen persoonan ja sen kehittämisen merkityksen
• osaa soveltaa toipumisorientaatiota mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• tunnistaa yleisimmät mielenterveys- ja päihdehäiriöt ja niiden lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
• osaa arvioida hoidon tarvetta sekä ohjata asiakasta ja perhettä palvelujärjestelmässä
• tietää psykiatrisen farmakogenetiikan perusteet sekä geenien vaikutuksista mielenterveys- ja päihdehäiriöiden syntyyn
• tietää lääkehoidon perusteet ja erityispiirteet mielenterveys- ja päihdehoitotyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• osaa soveltaa mielenterveyden edistämisen sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisyn periaatteita yksilö- ja yhteisötasolla
• tietää keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmat sekä osaa soveltaa perustason palveluissa toteutettavia näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä yksilöllisesti
• hyödyntää monipuolisesti hoidollista vuorovaikutusta ja asiakaslähtöistä ohjausta ymmärtäen niiden merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• osaa hyödyntää omaa ammatillista persoonaa ja ymmärtää sen kehittämisen merkityksen
• ymmärtää toipumisorientaation merkityksen ja osaa soveltaa sitä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• tunnistaa yleisimmät mielenterveys- ja päihdehäiriöt sekä niiden diagnostiikkaa ja osaa arvioida lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
• osaa arvioida hoidon tarvetta oireiden vaikeusasteen ja asiakkaan yksilöllisten voimavarojen mukaan sekä omaa valmiudet työskennellä perheen ja verkoston kanssa
• osaa soveltaa psykiatrisen farmakogenetiikan perusteita sekä huomioida geenien vaikutukset mielenterveys- ja päihdehäiriöiden syntyyn
• osaa mielenterveys- ja päihdehäiriöiden lääkehoidon perusteet ja lääkehoidon erityispiirteet.
Aika ja paikka
5.8.-15.9.2025
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö & Psykiatria & Psykofarmakologia TENTIT vko 39 Examissa
Syömishäiriöt TENTTI kurssin toteutusajan puitteissa Moodlessa.
Uusintatentit: 1.uusinta vko 43, 2. uusinta vko 46
Korotuskoe: 2.uusinnan yhteydessä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö: Tentti, joka arvioidaan numeraalisesti
Psykiatria: Tentti , joka arvioidaan hyväksytty / hylätty
Psykofarmakologia: Tentti, joka arvioidaan hyväksytty /hylätty
Syömishäiriöt: Moodletentti, joka arvioidaan hyväksytty /hylätty
Tenteissä pisterajat, jotka tulee saavuttaa hyväksytyn tuloksen saamiseksi.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, tehtävät itsenäisesti/pareittain, moodletentit. Osalle luennoista ennakkomateriaaleja, samoin pienryhmätyöskentelyyn. Menetelmät voivat tarkentua opintojakson alkuun mennessä.
Orientaatioluento etänä. Orientaatioon osallistuminen pakollista toteutuksen aloittamiseksi. Luennot joko lähiopetuksessa tai etäopetuksessa, tarkentuu kun lukujärjestykset julkaistaan. Pienryhmätyöskentely toteutuu lähiopetuksessa.
Kurssialue tulee aktiiviseksi toteutukselle hyväksytyille opiskelijoille automaattisesti ennen orientaatioluentoa
Oppimateriaalit
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö
Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Schubert C & Seuri T. 2017. Mielenterveyshoitotyö s. 65-101 ja 139-298
Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius S. 2018. Päihdehoitotyö s. 131-162 ja 191-415
Psykiatria
Lepola, U., Koponen H., Leinonen E., Isohanni, M., Joukamaa M. & Hakola P. 2002. Psykiatria. Helsinki: WSOY.
TENTTIMATERIAALI VOI VIELÄ PÄIVITTYÄ UUTEEN
Psykofarmakologia
Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Schubert C & Seuri T. 2017. Mielenterveyshoitotyö s.299-344.
TENTTIMATERIAALI VOI VIELÄ PÄIVITTYÄ UUTEEN
Syömishäiriöt
Materiaali Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö: Kokonaistuntimäärä on 162 tuntia, joka sisältää sekä lähiopetuksen että itsenäisen työskentelyn.
Psykiatria: Kokonaistuntimäärä on 27 tuntia, joka sisältää sekä luennot että itsenäisen työskentelyn.
Psykofarmakologia (sis. hoitotyön osuuteen)
Syömishäiriöt (sis. hoitotyön osuuteen)
Sisällön jaksotus
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 5 op.
- Mielenterveyden edistäminen, mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisy
- Mielenterveys- ja päihdehoitotyö
- Oman ammatillisen persoonan käyttö ja kehittäminen
Psykiatria 1 op.
- Psykiatrinen ja päihdepsykiatrinen diagnostiikka ja psykiatria lääketieteen erikoisalana
Psykofarmakologia.
- Itsenäinen opiskelu & tentti
Syömishäiriöt.
- Itsenäinen opiskelu & Moodletentti
Pienryhmätyöskentely 1 op
- hoidollinen kuuntelu ja keskustelu
- tieteellinen tieto
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelma voi tarkentua opintojakson alkuun mennessä.
PAKOLLISET LÄSNÄOLOT: orientaatiotunti, kokemusasiantuntijan luento + purkukeskustelu, pienryhmätyöskentely, hoitosuunnitelman purkutunti.