Siirry suoraan sisältöön

Ohjattu harjoittelu 9Laajuus (6 op)

Tunnus: 7K00GH99

Laajuus

6 op

Osaamistavoitteet

Opintojakso vahvistaa ja syventää osaamista potilaan kokonaisvaltaisessa hoitotyössä.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa toimia ammatillisesti, eettisesti ja asiakaslähtöisesti hoitotyössä
• osaa kommunikoida ja toimia moniammatillisesti hyödyntäen informaatioteknologiaa
• osaa kirjata sekä toteuttaa potilas- ja asiakasturvallisuutta hoitotyössä
• ymmärtää itsensä johtamisen ja työntekijyysosaamisen, kehittämisen sekä laadun varmistuksen merkityksen hoitotyössä
• ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän osana potilaan hoitoa
• osaa edistää potilaan/ asiakkaan terveyttä
• hallitsee ohjaus- ja opetusosaamisen sekä omahoidon tukemisen
• osaa toteuttaa kliinistä hoitotyötä
• osaa toteuttaa näyttöön perustuvaa hoitotyötä sekä hyödyntää tutkimustietoa päätöksenteossa.

Sisältö

Potilaan kokonaisvaltaisen hoitotyön harjoittelu.

Esitietovaatimukset

Ohjatut harjoittelut 1–6 suoritettuna.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija
• noudattaa hoitotyön lakeja, eettisiä ohjeita ja periaatteita sekä työturvallisuusohjeita
• toimii vastuullisesti työryhmän jäsenenä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• omaa valmiudet puuttua epäammatilliseen toimintaan ja on omaksunut sairaanhoitajan ammatti-identiteetin
• kykenee arvioimaan ja kehittämään omaa osaamistaan sekä tuntee oman osaamisensa ja rajansa sekä kykenee ottamaan vastaan palautetta
• arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
• osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä ja eri kulttuureista tulevat potilaat yksilöllisesti
• kohtaa potilaan, hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti, osaa luoda ja ylläpitää ammatillisen vuorovaikutussuhteen potilaan kanssa
• ymmärtää sotealan ammattilaisten roolien ja vastuun merkityksen potilaan hoitotyössä ja osaa toimia osana monialaista työryhmää
• osaa käyttää kirjaamisessa hoitotyön prosessia ja hyödyntää sitä hoitotyössä sekä arvioida kirjatun tiedon ajantasaisuutta, yhdenmukaisuutta ja laatua
• osaa käyttää terveydenhuollon informaatioteknologiaa, sähköisiä tietokantoja ja raportointityökaluja
• osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
• osaa työskennellä kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
• osaa priorisoida työtehtäviä joustavasti työtilanteen mukaan
• osaa ohjata ja jakaa tietoa toisille opiskelijoille ja työtovereille
• toimii laadukkaasti hoitotyössä ja vastaa oman toimintansa osalta potilastyytyväisyydestä
• toimii omahoitajana, vastaa potilaan hoitopolusta, kotiutumisesta ja jatkohoidon suunnittelusta
• ymmärtää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- ja palveluketjua ja osaa hyödyntää niitä oikea-aikaisesti potilaan/ asiakkaan hoidossa
• osaa asiakas- ja palveluohjaamisen perusteet
• tunnistaa asiakkaidensa/potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea ja antaa ohjausta sitä tarvitseville sekä suunnitella ja toteuttaa interventioita
• osaa vastata asiakkaan/ potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon yhteistyössä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida potilaan omahoitoa ja tukea hoitoon sitoutumisessa
• hallitsee substanssialueen hoitotyön edellyttämät keskeiset tiedot ja taidot potilaan hoitotyössä
• osaa arvioida ja tarkkailla potilaan vointia ja osaa toimia tilanteen vaatimalla tavalla
• hallitsee infektioiden ehkäisyn periaatteet ja toimii aseptisesti
• osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
• osaa luotettavasti etsiä ja hyödyntää keskeistä tieteellistä ja näyttöön perustuvaa tietoa sekä oppimateriaaleja ja yksikön hoitosuosituksia potilaan hoidossa.



Hylätty: Opiskelija
• ei noudata hoitotyön lakeja, eettisiä ohjeita tai periaatteita, toimii vastuuttomasti työryhmän jäsenenä tai ei noudata harjoittelun ohjeistuksia tai toimii vilpillisesti (esim. tavoitteet tai työvuorot puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan sovitulla tavalla tai jakson tuntimäärä ei täyty)
• ei ota vastuuta omasta oppimisestaan
• ei kykene arvioimaan ja kehittämään omaa osaamistaan tai ottamaan vastaan palautetta
• ei tunnista omaa osaamistaan tai osaamisensa rajoja
• ei arvosta asiakasta/potilasta tai kohtaa häntä oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
• ei osaa kohdata haavoittuvia asiakasryhmiä hoitotyössä tai eri kulttuureista tulevia potilaita yksilöllisesti
• ei kykene ammatilliseen tai hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten tai eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa eikä osaa tukea heitä psykososiaalisesti
• ei osaa toimia osana monialaista työryhmää eikä ymmärrä roolien ja vastuiden merkitystä
• ei osaa käyttää kirjaamisessa hoitotyön prosessia tai hyödyntää sitä hoitotyössä eikä arvioida kirjatun tiedon ajantasaisuutta, yhdenmukaisuutta tai laatua
• ei osaa käyttää terveydenhuollon informaatioteknologiaa, sähköisiä tietokantoja tai raportointityökaluja
• ei osaa edistää potilasturvallisuutta tai ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
• ei osaa työskennellä kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden tai kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
• ei osaa priorisoida työtehtäviään tai johtaa omaa toimintaansa
• ei halua ohjata tai jakaa tietoa toisille opiskelijoille tai työtovereille
• ei toimi laadukkaasti hoitotyössä tai vastaa oman toimintansa osalta potilastyytyväisyydestä
• ei ymmärrä omahoitajuuden merkitystä, potilaan hoitopolkua tai kotiutumiseen ja jatkohoitoon liittyvää suunnittelua
• ei ymmärrä eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtäviä osana hoito- ja palveluketjua tai osaa hyödyntää niitä oikea-aikaisesti potilaan/ asiakkaan hoidossa
• ei osaa asiakas- ja palveluohjaamisen perusteita
• ei tunnista asiakkaidensa/potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä tai osaa kohdentaa varhaista tukea tai anna ohjausta sitä tarvitseville tai osaa suunnitella ja toteuttaa interventioita
• ei osaa vastata asiakkaan/ potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon yhteistyössä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa
• ei osaa suunnitella, toteuttaa tai arvioida potilaan omahoitoa ja tukea hoitoon sitoutumisessa
• ei hallitse substanssialueen hoitotyön edellyttämiä keskeisiä tietoja ja taitoja potilaan hoitotyössä
• ei osaa arvioida tai tarkkailla potilaan vointia tai osaa toimia tilanteen vaatimalla tavalla
• ei hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteita eikä toimii aseptisesti
• tekee virheitä toistuvasti potilaan lääke- ja nestehoidossa ohjauksesta huolimatta eikä ole täyttänyt lääkehoidon passia
• ei osaa luotettavasti etsiä tai hyödyntää keskeistä tieteellistä ja näyttöön perustuvaa tietoa eikä oppimateriaaleja tai yksikön hoitosuosituksia potilaan hoidossa.

Lisätiedot

Sairaanhoitajakoulutuksen ohjattujen harjoitteluiden 2-9 harjoittelupaikkoja valitessa tulee huomioida harjoitteluiden sijoittuminen laaja-alaisesti ja monipuolisesti hoitotyön eri alueille EU-direktiivin mukaisesti. Harjoitteluja tulee tehdä eri-ikäisten potilaiden parissa perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa, vuodeosastolla ja avoterveydenhuollossa, huolehtien somatiikan ja mielenterveys- ja päihdehoitotyön osaamisen kehittymisestä. Harjoittelupaikat voivat olla julkisessa tai yksityisessä terveydenhuollossa tai kolmannella sektorilla.