Siirry suoraan sisältöön

Aikuisten fysioterapia 1, teoriaLaajuus (9 op)

Tunnus: 7F00EB58

Laajuus

9 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tietää tyypillisimmät tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet ja ymmärtää niiden anatomian, patofysiologian (red flags) ja biomekaniikan potilaan työ- ja toimintakyky ympäristössä,
- osaa analysoida potilaan liikkumis- ja toimintakyvyssä tapahtunutta muutosta,
- tietää tutkimisen periaatteet (erotusdiagnostiikka) ja keinot muiden terveydenhuollon ammattilaisten konsultointimahdollisuuksiin,
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin tuki- ja liikuntaelimistön potilaan fysioterapiassa
- pystyy kliiniseen päättelyyn ja reflektiiviseen toimintaan määrittäessä tuki- ja liikuntaelimistö potilaan kipua/ongelmaa
- tietää nivelmobilisoinnin periaatteet ja keskeiset käsitteet,
- tietää terapeuttisuuden elementtejä yksilö- ja ryhmäfysioterapiassa,
- tietää eri terapiamuotoja ja tuntee niiden vaikutusten teoreettisia perusteluja,
- ymmärtää kivun eri ilmiöt sekä kykenee arvioimaan kivun luokitukset,
- tietää kipulääkkeiden ja mielialalääkkeiden indikaatiot ja kontraindikaatiot.

Sisältö

- tuki- ja liikuntaelinten fysioterapia
- kivun arviointitavat
- fysioterapian periaatteet kivun hallinnassa
- nivelmobilisoinnin periaatteet
- fysikaalinen terapia ja elektroterapia
- fysiikan peruskäsitteet fysikaalisen terapia ja elektroterapian kannalta
- lääketiede
- lääkeaineoppi erikseen määritellyiltä osin
- kuvantaminen
- ICF, International Classification of Functioning

Esitietovaatimukset

Opintojakson suorittamisen edellytyksenä ovat ensimmäisen vuoden fysioterapiasisältöjen sekä anatomian ja fysiologian opintojen hyväksytty suorittaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä pääkohtia tule-fysioterapiaan ja muiden opintojakson aiheisiin liittyvistä ilmiöistä ja peruskäsitteistä. Opiskelija valmistautuu tilanteisiin vaihtelevasti tai niukasti. Opiskelija osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan. Opiskelija pystyy tunnistamaan vuorovaikutustaitojaan vain osittain .

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija jäsentää tule-fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä ja osaa ottaa käyttöön myös aiemmin opittua. Opiskelija osaa soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin. Opiskelija valmistautuu pääsääntöisesti huolellisesti ja järjestelmällisesti tilanteisiin. Opiskelija osoittaa valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija ottaa vastuuta omasta sekä ryhmän toiminnasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa yhdistellä aiemmin opittua sekä uutta tietoa joustavasti,luovasti ja tarkoituksenmukaisesti erityisesti tule-fysioterapian alueella. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi. Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.

Ilmoittautumisaika

23.05.2024 - 12.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

9 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeutti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Pipsa Tuominen
  • Kirsi Toljamo
  • Hannu Järvinen
  • Ilkka Piiroinen
  • Sami Suhonen
  • Liisa Mannisenmäki
  • Laura Hilden
  • Anna-Riikka Keihäs
Vastuuhenkilö

Laura Hilden

Ryhmät
  • 23FY
    Fysioterapeutit syksy 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää tyypillisimmät tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet ja ymmärtää niiden anatomian, patofysiologian (red flags) ja biomekaniikan potilaan työ- ja toimintakyky ympäristössä,
- osaa analysoida potilaan liikkumis- ja toimintakyvyssä tapahtunutta muutosta,
- tietää tutkimisen periaatteet (erotusdiagnostiikka) ja keinot muiden terveydenhuollon ammattilaisten konsultointimahdollisuuksiin,
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin tuki- ja liikuntaelimistön potilaan fysioterapiassa
- pystyy kliiniseen päättelyyn ja reflektiiviseen toimintaan määrittäessä tuki- ja liikuntaelimistö potilaan kipua/ongelmaa
- tietää nivelmobilisoinnin periaatteet ja keskeiset käsitteet,
- tietää terapeuttisuuden elementtejä yksilö- ja ryhmäfysioterapiassa,
- tietää eri terapiamuotoja ja tuntee niiden vaikutusten teoreettisia perusteluja,
- ymmärtää kivun eri ilmiöt sekä kykenee arvioimaan kivun luokitukset,
- tietää kipulääkkeiden ja mielialalääkkeiden indikaatiot ja kontraindikaatiot.

Sisältö (OJ)

- tuki- ja liikuntaelinten fysioterapia
- kivun arviointitavat
- fysioterapian periaatteet kivun hallinnassa
- nivelmobilisoinnin periaatteet
- fysikaalinen terapia ja elektroterapia
- fysiikan peruskäsitteet fysikaalisen terapia ja elektroterapian kannalta
- lääketiede
- lääkeaineoppi erikseen määritellyiltä osin
- kuvantaminen
- ICF, International Classification of Functioning

Esitietovaatimukset (OJ)

Opintojakson suorittamisen edellytyksenä ovat ensimmäisen vuoden fysioterapiasisältöjen sekä anatomian ja fysiologian opintojen hyväksytty suorittaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä pääkohtia tule-fysioterapiaan ja muiden opintojakson aiheisiin liittyvistä ilmiöistä ja peruskäsitteistä. Opiskelija valmistautuu tilanteisiin vaihtelevasti tai niukasti. Opiskelija osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan. Opiskelija pystyy tunnistamaan vuorovaikutustaitojaan vain osittain .

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija jäsentää tule-fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä ja osaa ottaa käyttöön myös aiemmin opittua. Opiskelija osaa soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin. Opiskelija valmistautuu pääsääntöisesti huolellisesti ja järjestelmällisesti tilanteisiin. Opiskelija osoittaa valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija ottaa vastuuta omasta sekä ryhmän toiminnasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa yhdistellä aiemmin opittua sekä uutta tietoa joustavasti,luovasti ja tarkoituksenmukaisesti erityisesti tule-fysioterapian alueella. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi. Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu ajalla 1.8. - 13.12.2024.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tenttien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
- Elektroterapia + UÄ koe
- Fysioterapian teoriavälikokeet (alaraaja ja selkä)
- Numeerisesti arvioitava kirjallinen tuotos yläraajan ja niskan näyttökokeeseen.

Fysiikan näyttö tapahtuu viimeisten oppituntien puitteissa opettajan valitsemalla tavalla.

Hylätyn kokeen voi uusia kaksi kertaa merkittyinä uusintakoepäivinä tai opettajan kanssa sovittuna ajankohtana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tutortyöskentely (0-5) ja seminaariesitys ryhmässä (hyväksytty-hylätty).
Teoriavälikokeet ja näyttökokeen kirjallinen tuotos (ryhmätehtävä) (0-5).
Fysiikan osaamisen näyttö (hyväksytty-hylätty).
Elektroterapian ja US:n koe (hyväksytty-hylätty).
Itsenäisen työskentelyn viikon tehtävä (kipu) (hyväksytty-hylätty).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Aikuisten fysioterapia 1 -opintojakso alkaa 5.8.2024, viikko 31 (1. - 4.8.2023) on itsenäisen työskentelyn viikko, tehtävä on ohjeistettu toukokuussa 2024 ja on luettavissa opintojakson verkko-oppimisympäristössä Tuni Moodlessa.

Lähiopetus alkaa 5.8.2024.
Opetusmenetelmät: PBL-tutortyöskentely (sekä omassa tutkinto-ohjelmassa sekä yhteistyössä lääketieteen lisensiaatin tutkinto-ohjelman kanssa), luennot, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely verkko-opiskelu mukaan lukien, seminaarit, tentit ja kirjalliset tehtävät. Opetus tapahtuu lähiopetuksena.

Oppimateriaalit

Verkkomateriaali Moodlessa.
Erikseen opintojakson alkaessa/aikana ilmoitettavat ajankohtaiset tutkimusartikkelit ja tarkennettu kirjallisuus.
Kirjallisuutta seuraavasti:

Hertling, Kessler, 2006, Management of Common Musculoskeletal Disorders. Physical therapy. Principles and Methods.
Magee DJ. Orthopedic Physical Assessment. 5. painos (tai uudempi). St. Louis: Saunders, 2008.​
Luomajoki H. ym. 2020. Ammattilaisen kipukirja. VK-Kustannus Oy.
Luomajoki H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-Kustannus Oy.

Lääketiede ja lääkehoito: luentomateriaalit Moodlessa sekä erikseen ilmoitetut oppikirjojen osat (tarkentuvat myöhemmin).
Arokoski J.(toim.) 2009. Fysiatria. Duodecim.

Hyödyllisiä lisämateriaaleja:

Kaltenborn, 1986, Lahtinen-Suopanki Tiina (suom.) Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi peruskoulutuksessa. SOMTY.
Kaltenborn, 2003, Manual Mobilisation of the Joints the Kaltenborn method of joint examination and treatment 2: the spine
Kaltenborn, 2008. Manual Mobilization of the Joints. Volume III Traction-Manipulation of the Extremities and Spine. Basic thrust techniques. Norli:Oslo, Norway.
Kapandji I.A. 1997. Kinesiologia III. Selkärangan, rintakehän ja lantion nivelten toiminta.
Kalso & Vainio. 2009. Kipu. Duodecim.
Kauranen Kari 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Kauranen, Nurkka.2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166.
Koistinen ym. (toim.) 1998, Selän rakenne, toiminta ja kuntoutus. VK-kustannus Oy.
Kitchen, Bazin , 1996, Clayton´s electrotherapy. WB Saunders Company Ltd.
Kitchen Sheila (toim.) 2002. Electrotherapy evidence-based practice.
Leirisalo-Repo, Hämäläinen, Moilanen (toim.), 2002, Reumataudit, Duodecim.
Lindgren (toim.) 2005, TULES. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet. Duodecim. Jyväskylä.
Liukkonen, Saarikoski (toim.) 2004, Jalat ja terveys. Duodecim.
Luomajoki H. 2010. Movement Control Impairment as a Sub-group of Non-specific Low Back Pain. Evaluation of Movement Control Test Battery as a Practical Tool in the Diagnosis of Movement Control Impairment and Treatment of this Dysfunction.
Miranda, 2016, Ota kipu haltuun. Otava Oy.
Richardson, Hodges, Hides 2005. Terapeuttinen harjoittelu ja keskivartalon hallinta. VK-Kustannus Oy.
Sandström, Ahonen 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-Kustannus Oy.
Sandström, Metsola, Hoogland, Lundberg, van der Eshc, ver Hoeven, 1991, Fysikaaliset syvälämpö- ja sähköhoidot – fysiologia ja käytännön toteutus. Gummerus.
Sandström Marita, 2010, Psyyke ja aivotoiminta: neurofysiologinen näkökulma.
Shacklock Michael 2005. Clinical neurodynamics. A new system of musculoskeletal treatment. Elsevier Limited.
Sharman A. Shirley, 2002, Diagnosis and treatment of movement impairment syndroms.
Taimela ym.,2002. Niska-ja yläraajavaivojen ennaltaehkäisy, hoito ja kuntoutus. VK-Kustannus Oy.
Vastamäki, Vilkki, Raatikainen, Viljakka, Jaroma, Göransson, Jokiranta (toim.) 2000, Käsikirurgia. Duodecim.
Duodecim-lehden teemanumerot
Fysioterapia-lehden artikkelit ja erityisesti teemanumerot:
Fysioterapia-lehti 6/2016: Liikunta & toimintakyky
Fysioterapia-lehti 2/2014: Kipu
Fysioterapia-lehti 1/2011: Selkä-teemanumero
Fysioterapia-lehti 2/2008: Niska-teemanumero
Fysioterapia-lehti 2/2009: Yläraaja-teemanumero
Hyvä fysioterapiakäytäntö suositus 13.2.2013: Polven ja lonkan nivelrikon fysioterapia
Käypähoito-suositukset www.duodecim.fi/kh:
Aikuisten alaselkäsairaudet
Polvi- ja lonkkanivelrikko
Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet
Aikuisten liikunta
Niskakipu
Migreeni

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

9 op x 27 h = 243 h opiskelijan työtä

Kontaktiopetusta 76 h, itsenäistä työskentelyä 167 h.

Sisällön jaksotus

Tutortyöskentely 50 h
Luennot 39 h
Fysiikka 12 h
Teoriakokeet 30 h
Seminaari 12 h
Kiputehtävä 27 h
Yläraajan ja niskan fysioterapian tehtävä 27 h
Lääketieteellisen tutorit + oppimispäiväkirja 46 h
Em. yhteensä 243 h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opintojakso on pakollinen kaikille fysioterapian tutkinto-ohjelman opiskelijoille.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon liittyvä ammattitaitoa edistävä harjoittelujakso on 4.11.-5.12.2024.

Ohjaajien, opettajien ja opiskelijoiden yhteistyökokous (Ohjaajakokous) Zoomissa - aktiivinen osallistuminen 23.10.2024.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suorittamisen edellytyksenä on ensimmäisen opiskeluvuoden fysioterapiasisältöjen sekä anatomian ja fysiologian hyväksytty suorittaminen.

Tutoristunnot ja harjoitustunnit ovat pakollisia, poissaolo korvataan itsenäisellä erikseen opettajan kanssa sovitulla tehtävällä. Seminaari on kaikille pakollinen ja poissaolo korvataan seminaariraportilla, jonka ohje on PBL-oppaassa.

Opintojakson lukujärjestys löytyy lukkarikoneesta 23FY haulla.
Opintojaksolta kerätään sähköinen opintojaksopalaute jakson lopulla.
Muutokset toteutuksessa ja lukujärjestyksessä voivat olla mahdollisia jakson aikana.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
- osaa tunnistaa ja määritellä pääkohtia tule-fysioterapiaan ja muiden opintojakson aiheisiin liittyvistä ilmiöistä ja peruskäsitteistä
- valmistautuu tilanteisiin vaihtelevasti tai niukasti
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- pystyy tunnistamaan vuorovaikutustaitojaan vain osittain

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
- jäsentää tule-fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä ja osaa ottaa käyttöön myös aiemmin opittua
- osaa soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin
- valmistautuu pääsääntöisesti huolellisesti ja järjestelmällisesti tilanteisiin
- osoittaa valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan
- ottaa vastuuta omasta sekä ryhmän toiminnasta.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
- osaa yhdistellä aiemmin opittua sekä uutta tietoa joustavasti,luovasti ja tarkoituksenmukaisesti erityisesti tule-fysioterapian alueella
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti

Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Laajuus

9 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeutti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anne-Marja Hammar
  • Pipsa Tuominen
  • Hannu Järvinen
  • Heli Hilander
  • Ilkka Piiroinen
  • Sami Suhonen
  • Liisa Mannisenmäki
  • Laura Hilden
Vastuuhenkilö

Laura Hilden

Ryhmät
  • 22FY
    Fysioterapeutit syksy 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää tyypillisimmät tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet ja ymmärtää niiden anatomian, patofysiologian (red flags) ja biomekaniikan potilaan työ- ja toimintakyky ympäristössä,
- osaa analysoida potilaan liikkumis- ja toimintakyvyssä tapahtunutta muutosta,
- tietää tutkimisen periaatteet (erotusdiagnostiikka) ja keinot muiden terveydenhuollon ammattilaisten konsultointimahdollisuuksiin,
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin tuki- ja liikuntaelimistön potilaan fysioterapiassa
- pystyy kliiniseen päättelyyn ja reflektiiviseen toimintaan määrittäessä tuki- ja liikuntaelimistö potilaan kipua/ongelmaa
- tietää nivelmobilisoinnin periaatteet ja keskeiset käsitteet,
- tietää terapeuttisuuden elementtejä yksilö- ja ryhmäfysioterapiassa,
- tietää eri terapiamuotoja ja tuntee niiden vaikutusten teoreettisia perusteluja,
- ymmärtää kivun eri ilmiöt sekä kykenee arvioimaan kivun luokitukset,
- tietää kipulääkkeiden ja mielialalääkkeiden indikaatiot ja kontraindikaatiot.

Sisältö (OJ)

- tuki- ja liikuntaelinten fysioterapia
- kivun arviointitavat
- fysioterapian periaatteet kivun hallinnassa
- nivelmobilisoinnin periaatteet
- fysikaalinen terapia ja elektroterapia
- fysiikan peruskäsitteet fysikaalisen terapia ja elektroterapian kannalta
- lääketiede
- lääkeaineoppi erikseen määritellyiltä osin
- kuvantaminen
- ICF, International Classification of Functioning

Esitietovaatimukset (OJ)

Opintojakson suorittamisen edellytyksenä ovat ensimmäisen vuoden fysioterapiasisältöjen sekä anatomian ja fysiologian opintojen hyväksytty suorittaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä pääkohtia tule-fysioterapiaan ja muiden opintojakson aiheisiin liittyvistä ilmiöistä ja peruskäsitteistä. Opiskelija valmistautuu tilanteisiin vaihtelevasti tai niukasti. Opiskelija osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan. Opiskelija pystyy tunnistamaan vuorovaikutustaitojaan vain osittain .

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija jäsentää tule-fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä ja osaa ottaa käyttöön myös aiemmin opittua. Opiskelija osaa soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin. Opiskelija valmistautuu pääsääntöisesti huolellisesti ja järjestelmällisesti tilanteisiin. Opiskelija osoittaa valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija ottaa vastuuta omasta sekä ryhmän toiminnasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa yhdistellä aiemmin opittua sekä uutta tietoa joustavasti,luovasti ja tarkoituksenmukaisesti erityisesti tule-fysioterapian alueella. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi. Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu ajalla 1.8. - 15.12.2023.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tenttien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
- Elektroterapia + UÄ koe
- Fysioterapian teoriavälikokeet (alaraaja ja selkä)
- Numeerisesti arvioitava kirjallinen tuotos yläraajan ja niskan näyttökokeeseen.

Fysiikan näyttö tapahtuu viimeisten oppituntien puitteissa opettajan valitsemalla tavalla.

Hylätyn kokeen voi uusia kaksi kertaa merkittyinä uusintakoepäivinä tai opettajan kanssa sovittuna ajankohtana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tutortyöskentely (0-5) ja seminaariesitys ryhmässä (hyväksytty-hylätty).
Teoriavälikokeet ja näyttökokeen kirjallinen tuotos (ryhmätehtävä) (0-5).
Fysiikan osaamisen näyttö (hyväksytty-hylätty).
Elektroterapian ja US:n koe (hyväksytty-hylätty).
Itsenäisen työskentelyn viikon tehtävä (kipu) (hyväksytty-hylätty).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Aikuisten fysioterapia 1 -opintojakso alkaa 1.8.2023, viikko 31 (1. - 4.8.2023) on itsenäisen työskentelyn viikko, tehtävät on ohjeistettu toukokuussa 2023. Tehtävät liittyvät kipuun ja fysikaalisiin kylmä- & lämpöhoitoihin. Tehtävät löytyvät myös opintojakson verkko-oppimisympäristöstä Tuni Moodlesta.

Lähiopetus alkaa 7.8.2023 klo 14:15.
Opetusmenetelmät: PBL-tutortyöskentely (sekä omassa tutkinto-ohjelmassa sekä yhteistyössä lääketieteen lisensiaatin tutkinto-ohjelman kanssa), luennot, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely verkko-opiskelu mukaan lukien, seminaarit, tentit ja kirjalliset tehtävät. Opetus tapahtuu lähiopetuksena.

Oppimateriaalit

Verkkomateriaali Moodlessa.
Erikseen opintojakson alkaessa/aikana ilmoitettavat ajankohtaiset tutkimusartikkelit ja tarkennettu kirjallisuus.
Kirjallisuutta seuraavasti:

Hertling, Kessler, 2006, Management of Common Musculoskeletal Disorders. Physical therapy. Principles and Methods.
Magee DJ. Orthopedic Physical Assessment. 5. painos (tai uudempi). St. Louis: Saunders, 2008.​
Luomajoki H. ym. 2020. Ammattilaisen kipukirja. VK-Kustannus Oy.
Luomajoki H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-Kustannus Oy.

Lääketiede ja lääkehoito/Hammar: luentomateriaalit Moodlessa sekä erikseen ilmoitetut oppikirjojen osat (tarkentuvat myöhemmin).
Arokoski J.(toim.) 2009. Fysiatria. Duodecim.

Hyödyllisiä lisämateriaaleja:

Kaltenborn, 1986, Lahtinen-Suopanki Tiina (suom.) Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi peruskoulutuksessa. SOMTY.
Kaltenborn, 2003, Manual Mobilisation of the Joints the Kaltenborn method of joint examination and treatment 2: the spine
Kaltenborn, 2008. Manual Mobilization of the Joints. Volume III Traction-Manipulation of the Extremities and Spine. Basic thrust techniques. Norli:Oslo, Norway.
Kapandji I.A. 1997. Kinesiologia III. Selkärangan, rintakehän ja lantion nivelten toiminta.
Kalso & Vainio. 2009. Kipu. Duodecim.
Kauranen Kari 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Kauranen, Nurkka.2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166.
Koistinen ym. (toim.) 1998, Selän rakenne, toiminta ja kuntoutus. VK-kustannus Oy.
Kitchen, Bazin , 1996, Clayton´s electrotherapy. WB Saunders Company Ltd.
Kitchen Sheila (toim.) 2002. Electrotherapy evidence-based practice.
Leirisalo-Repo, Hämäläinen, Moilanen (toim.), 2002, Reumataudit, Duodecim.
Lindgren (toim.) 2005, TULES. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet. Duodecim. Jyväskylä.
Liukkonen, Saarikoski (toim.) 2004, Jalat ja terveys. Duodecim.
Luomajoki H. 2010. Movement Control Impairment as a Sub-group of Non-specific Low Back Pain. Evaluation of Movement Control Test Battery as a Practical Tool in the Diagnosis of Movement Control Impairment and Treatment of this Dysfunction.
Miranda, 2016, Ota kipu haltuun. Otava Oy.
Richardson, Hodges, Hides 2005. Terapeuttinen harjoittelu ja keskivartalon hallinta. VK-Kustannus Oy.
Sandström, Ahonen 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-Kustannus Oy.
Sandström, Metsola, Hoogland, Lundberg, van der Eshc, ver Hoeven, 1991, Fysikaaliset syvälämpö- ja sähköhoidot – fysiologia ja käytännön toteutus. Gummerus.
Sandström Marita, 2010, Psyyke ja aivotoiminta: neurofysiologinen näkökulma.
Shacklock Michael 2005. Clinical neurodynamics. A new system of musculoskeletal treatment. Elsevier Limited.
Sharman A. Shirley, 2002, Diagnosis and treatment of movement impairment syndroms.
Taimela ym.,2002. Niska-ja yläraajavaivojen ennaltaehkäisy, hoito ja kuntoutus. VK-Kustannus Oy.
Vastamäki, Vilkki, Raatikainen, Viljakka, Jaroma, Göransson, Jokiranta (toim.) 2000, Käsikirurgia. Duodecim.
Duodecim-lehden teemanumerot
Fysioterapia-lehden artikkelit ja erityisesti teemanumerot:
Fysioterapia-lehti 6/2016: Liikunta & toimintakyky
Fysioterapia-lehti 2/2014: Kipu
Fysioterapia-lehti 1/2011: Selkä-teemanumero
Fysioterapia-lehti 2/2008: Niska-teemanumero
Fysioterapia-lehti 2/2009: Yläraaja-teemanumero
Hyvä fysioterapiakäytäntö suositus 13.2.2013: Polven ja lonkan nivelrikon fysioterapia
Käypähoito-suositukset www.duodecim.fi/kh:
Aikuisten alaselkäsairaudet
Polvi- ja lonkkanivelrikko
Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet
Aikuisten liikunta
Niskakipu
Migreeni

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

9 op x 27 h = 243 h opiskelijan työtä

Kontaktiopetusta 76 h, itsenäistä työskentelyä 167 h.

Sisällön jaksotus

Tutortyöskentely 50 h
Luennot 39 h
Fysiikka 12 h
Teoriakokeet 30 h
Seminaari 12 h
Kiputehtävä 27 h
Yläraajan ja niskan fysioterapian tehtävä 27 h
Lääketieteellisen tutorit + oppimispäiväkirja 46 h
Em. yhteensä 243 h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opintojakso on pakollinen kaikille fysioterapian tutkinto-ohjelman opiskelijoille.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon liittyvä ammattitaitoa edistävä harjoittelujakso on 6.11.-8.12.2023.

Ohjaajien, opettajien ja opiskelijoiden yhteistyökokous (Ohjaajakokous) Zoomissa - aktiivinen osallistuminen 24.10.2023.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suorittamisen edellytyksenä on ensimmäisen opiskeluvuoden fysioterapiasisältöjen sekä anatomian ja fysiologian hyväksytty suorittaminen.

Tutoristunnot ja harjoitustunnit ovat pakollisia, poissaolo korvataan itsenäisellä erikseen opettajan kanssa sovitulla tehtävällä. Seminaari on kaikille pakollinen ja poissaolo korvataan seminaariraportilla, jonka ohje on PBL-oppaassa.

Opintojakson lukujärjestys löytyy lukkarikoneesta 22FY haulla.
Opintojaksolta kerätään sähköinen opintojaksopalaute jakson lopulla.
Muutokset toteutuksessa ja lukujärjestyksessä voivat olla mahdollisia jakson aikana.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
- osaa tunnistaa ja määritellä pääkohtia tule-fysioterapiaan ja muiden opintojakson aiheisiin liittyvistä ilmiöistä ja peruskäsitteistä
- valmistautuu tilanteisiin vaihtelevasti tai niukasti
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- pystyy tunnistamaan vuorovaikutustaitojaan vain osittain

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
- jäsentää tule-fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä ja osaa ottaa käyttöön myös aiemmin opittua
- osaa soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin
- valmistautuu pääsääntöisesti huolellisesti ja järjestelmällisesti tilanteisiin
- osoittaa valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan
- ottaa vastuuta omasta sekä ryhmän toiminnasta.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
- osaa yhdistellä aiemmin opittua sekä uutta tietoa joustavasti,luovasti ja tarkoituksenmukaisesti erityisesti tule-fysioterapian alueella
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti

Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Laajuus

9 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeutti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anne-Marja Hammar
  • Heli Hilander
  • Ilkka Piiroinen
  • Sami Suhonen
  • Hanna Kuivanen
  • Laura Hilden
Vastuuhenkilö

Laura Hilden

Ryhmät
  • 22FYKEN
    Degree Programme in Physiotherapy

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää tyypillisimmät tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet ja ymmärtää niiden anatomian, patofysiologian (red flags) ja biomekaniikan potilaan työ- ja toimintakyky ympäristössä,
- osaa analysoida potilaan liikkumis- ja toimintakyvyssä tapahtunutta muutosta,
- tietää tutkimisen periaatteet (erotusdiagnostiikka) ja keinot muiden terveydenhuollon ammattilaisten konsultointimahdollisuuksiin,
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin tuki- ja liikuntaelimistön potilaan fysioterapiassa
- pystyy kliiniseen päättelyyn ja reflektiiviseen toimintaan määrittäessä tuki- ja liikuntaelimistö potilaan kipua/ongelmaa
- tietää nivelmobilisoinnin periaatteet ja keskeiset käsitteet,
- tietää terapeuttisuuden elementtejä yksilö- ja ryhmäfysioterapiassa,
- tietää eri terapiamuotoja ja tuntee niiden vaikutusten teoreettisia perusteluja,
- ymmärtää kivun eri ilmiöt sekä kykenee arvioimaan kivun luokitukset,
- tietää kipulääkkeiden ja mielialalääkkeiden indikaatiot ja kontraindikaatiot.

Sisältö (OJ)

- tuki- ja liikuntaelinten fysioterapia
- kivun arviointitavat
- fysioterapian periaatteet kivun hallinnassa
- nivelmobilisoinnin periaatteet
- fysikaalinen terapia ja elektroterapia
- fysiikan peruskäsitteet fysikaalisen terapia ja elektroterapian kannalta
- lääketiede
- lääkeaineoppi erikseen määritellyiltä osin
- kuvantaminen
- ICF, International Classification of Functioning

Esitietovaatimukset (OJ)

Opintojakson suorittamisen edellytyksenä ovat ensimmäisen vuoden fysioterapiasisältöjen sekä anatomian ja fysiologian opintojen hyväksytty suorittaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä pääkohtia tule-fysioterapiaan ja muiden opintojakson aiheisiin liittyvistä ilmiöistä ja peruskäsitteistä. Opiskelija valmistautuu tilanteisiin vaihtelevasti tai niukasti. Opiskelija osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan. Opiskelija pystyy tunnistamaan vuorovaikutustaitojaan vain osittain .

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija jäsentää tule-fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä ja osaa ottaa käyttöön myös aiemmin opittua. Opiskelija osaa soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin. Opiskelija valmistautuu pääsääntöisesti huolellisesti ja järjestelmällisesti tilanteisiin. Opiskelija osoittaa valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija ottaa vastuuta omasta sekä ryhmän toiminnasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa yhdistellä aiemmin opittua sekä uutta tietoa joustavasti,luovasti ja tarkoituksenmukaisesti erityisesti tule-fysioterapian alueella. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi. Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.

Arviointiasteikko

0-5

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon liittyvä ammattitaitoa edistävä harjoittelujakso on 6.11.-8.12.2023.

Ohjaajien, opettajien ja opiskelijoiden yhteistyökokous (Ohjaajakokous) Zoomissa - aktiivinen osallistuminen 24.10.2023.

Ilmoittautumisaika

15.06.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Laajuus

9 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeutti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anne-Marja Hammar
  • Hannu Järvinen
  • Lauri Korjus
  • Maarit Keskinen
  • Juho Tiili
  • Hanna Kuivanen
  • Anna-Riikka Keihäs
  • Laura Hilden
Vastuuhenkilö

Laura Hilden

Pienryhmät
  • Tutorryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tutorryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tutorryhmä 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tutorryhmä 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 21FY
    Fysioterapeutit syksy 2021
Pienryhmät
  • Tutorryhmä 1
  • Tutorryhmä 2
  • Tutorryhmä 3
  • Tutorryhmä 4

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää tyypillisimmät tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet ja ymmärtää niiden anatomian, patofysiologian (red flags) ja biomekaniikan potilaan työ- ja toimintakyky ympäristössä,
- osaa analysoida potilaan liikkumis- ja toimintakyvyssä tapahtunutta muutosta,
- tietää tutkimisen periaatteet (erotusdiagnostiikka) ja keinot muiden terveydenhuollon ammattilaisten konsultointimahdollisuuksiin,
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin tuki- ja liikuntaelimistön potilaan fysioterapiassa
- pystyy kliiniseen päättelyyn ja reflektiiviseen toimintaan määrittäessä tuki- ja liikuntaelimistö potilaan kipua/ongelmaa
- tietää nivelmobilisoinnin periaatteet ja keskeiset käsitteet,
- tietää terapeuttisuuden elementtejä yksilö- ja ryhmäfysioterapiassa,
- tietää eri terapiamuotoja ja tuntee niiden vaikutusten teoreettisia perusteluja,
- ymmärtää kivun eri ilmiöt sekä kykenee arvioimaan kivun luokitukset,
- tietää kipulääkkeiden ja mielialalääkkeiden indikaatiot ja kontraindikaatiot.

Sisältö (OJ)

- tuki- ja liikuntaelinten fysioterapia
- kivun arviointitavat
- fysioterapian periaatteet kivun hallinnassa
- nivelmobilisoinnin periaatteet
- fysikaalinen terapia ja elektroterapia
- fysiikan peruskäsitteet fysikaalisen terapia ja elektroterapian kannalta
- lääketiede
- lääkeaineoppi erikseen määritellyiltä osin
- kuvantaminen
- ICF, International Classification of Functioning

Esitietovaatimukset (OJ)

Opintojakson suorittamisen edellytyksenä ovat ensimmäisen vuoden fysioterapiasisältöjen sekä anatomian ja fysiologian opintojen hyväksytty suorittaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä pääkohtia tule-fysioterapiaan ja muiden opintojakson aiheisiin liittyvistä ilmiöistä ja peruskäsitteistä. Opiskelija valmistautuu tilanteisiin vaihtelevasti tai niukasti. Opiskelija osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan. Opiskelija pystyy tunnistamaan vuorovaikutustaitojaan vain osittain .

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija jäsentää tule-fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä ja osaa ottaa käyttöön myös aiemmin opittua. Opiskelija osaa soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin. Opiskelija valmistautuu pääsääntöisesti huolellisesti ja järjestelmällisesti tilanteisiin. Opiskelija osoittaa valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija ottaa vastuuta omasta sekä ryhmän toiminnasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa yhdistellä aiemmin opittua sekä uutta tietoa joustavasti,luovasti ja tarkoituksenmukaisesti erityisesti tule-fysioterapian alueella. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi. Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu ajalla 1.8.2022 - 16.12.2022.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tenttien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
Elektroterapia + UÄ koe
Fysioterapian teoriavälikokeet (alaraaja ja selkä)
Fysiikan näyttö tapahtuu viimeisten oppituntien puitteissa opettajan valitsemalla tavalla.

Hylätyn kokeen voi uusia kaksi kertaa merkittyinä uusintakoepäivinä tai opettajan kanssa sovittuna ajankohtana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tutortyöskentely (0-5) ja seminaariesitys ryhmässä (hyväksytty-hylätty).
Teoriavälikokeet (0-5).
Fysiikan osaamisen näyttö (hyväksytty-hylätty).
Elektroterapian ja US:n koe (hyväksytty-hylätty).
Itsenäisen työskentelyn viikon tehtävä (kipu) (hyväksytty-hylätty).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Aikuisten fysioterapia 1 -opintojakso alkaa 1.8.2022, viikko 31 (1. - 5.8.2022) on itsenäisen työskentelyn viikko, tehtävät on ohjeistettu toukokuussa 2022. Tehtävät liittyvät kipuun ja fysikaalisiin kylmä- & lämpöhoitoihin. Tehtävät löytyvät myös opintojakson verkko-oppimisympäristöstä Tuni Moodlesta.

Lähiopetus alkaa 8.8.2022 klo 12:30.
Opetusmenetelmät: PBL-tutortyöskentely (sekä omassa tutkinto-ohjelmassa sekä yhteistyössä lääketieteen lisensiaatin tutkinto-ohjelman kanssa), luennot, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely verkko-opiskelu mukaan lukien, seminaarit, tentit ja kirjalliset tehtävät. Opetus tapahtuu lähiopetuksena.

Oppimateriaalit

Verkkomateriaali Moodlessa.
Erikseen opintojakson alkaessa/aikana ilmoitettavat ajankohtaiset tutkimusartikkelit ja tarkennettu kirjallisuus.
Kirjallisuutta seuraavasti:

Lääketiede ja lääkehoito/Hammar: luentomateriaalit Moodlessa sekä erikseen ilmoitetut oppikirjojen osat (tarkentuvat myöhemmin).
Arokoski J.(toim.) 2009. Fysiatria. Duodecim.
Hertling, Kessler, 2006, Management of Common Musculoskeletal Disorders. Physical therapy. Principles and Methods.
Kaltenborn, 1986, Lahtinen-Suopanki Tiina (suom.) Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi peruskoulutuksessa. SOMTY.
Kaltenborn, 2003, Manual Mobilisation of the Joints the Kaltenborn method of joint examination and treatment 2: the spine
Kaltenborn, 2008. Manual Mobilization of the Joints. Volume III Traction-Manipulation of the Extremities and Spine. Basic thrust techniques. Norli:Oslo, Norway.
Kapandji I.A. 1997. Kinesiologia III. Selkärangan, rintakehän ja lantion nivelten toiminta.
Kalso & Vainio. 2009. Kipu. Duodecim.
Kauranen Kari 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Kauranen, Nurkka.2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166.
Koistinen ym. (toim.) 1998, Selän rakenne, toiminta ja kuntoutus. VK-kustannus Oy.
Kitchen, Bazin , 1996, Clayton´s electrotherapy. WB Saunders Company Ltd.
Kitchen Sheila (toim.) 2002. Electrotherapy evidence-based practice.
Leirisalo-Repo, Hämäläinen, Moilanen (toim.), 2002, Reumataudit, Duodecim.
Lindgren (toim.) 2005, TULES. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet. Duodecim. Jyväskylä.
Liukkonen, Saarikoski (toim.) 2004, Jalat ja terveys. Duodecim.
Luomajoki H. ym. 2020. Ammattilaisen kipukirja. VK-Kustannus Oy.
Luomajoki H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-Kustannus Oy.
Luomajoki H. 2010. Movement Control Impairment as a Sub-group of Non-specific Low Back Pain. Evaluation of Movement Control Test Battery as a Practical Tool in the Diagnosis of Movement Control Impairment and Treatment of this Dysfunction.
Magee DJ. Orthopedic Physical Assessment. 5. painos (tai uudempi). St. Louis: Saunders, 2008.​
Miranda, 2016, Ota kipu haltuun. Otava Oy.
Richardson, Hodges, Hides 2005. Terapeuttinen harjoittelu ja keskivartalon hallinta. VK-Kustannus Oy.
Sandström, Ahonen 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-Kustannus Oy.
Sandström, Metsola, Hoogland, Lundberg, van der Eshc, ver Hoeven, 1991, Fysikaaliset syvälämpö- ja sähköhoidot – fysiologia ja käytännön toteutus. Gummerus.
Sandström Marita, 2010, Psyyke ja aivotoiminta: neurofysiologinen näkökulma.
Shacklock Michael 2005. Clinical neurodynamics. A new system of musculoskeletal treatment. Elsevier Limited.
Sharman A. Shirley, 2002, Diagnosis and treatment of movement impairment syndroms.
Taimela ym.,2002. Niska-ja yläraajavaivojen ennaltaehkäisy, hoito ja kuntoutus. VK-Kustannus Oy.
Vastamäki, Vilkki, Raatikainen, Viljakka, Jaroma, Göransson, Jokiranta (toim.) 2000, Käsikirurgia. Duodecim.
Duodecim-lehden teemanumerot
Fysioterapia-lehden artikkelit ja erityisesti teemanumerot:
Fysioterapia-lehti 6/2016: Liikunta & toimintakyky
Fysioterapia-lehti 2/2014: Kipu
Fysioterapia-lehti 1/2011: Selkä-teemanumero
Fysioterapia-lehti 2/2008: Niska-teemanumero
Fysioterapia-lehti 2/2009: Yläraaja-teemanumero
Hyvä fysioterapiakäytäntö suositus 13.2.2013: Polven ja lonkan nivelrikon fysioterapia
Käypähoito-suositukset www.duodecim.fi/kh:
Aikuisten alaselkäsairaudet
Polvi- ja lonkkanivelrikko
Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet
Aikuisten liikunta
Niskakipu
Migreeni

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

9 op x 27 h = 243 h opiskelijan työtä

Kontaktiopetusta 76 h, itsenäistä työskentelyä 167 h.

Sisällön jaksotus

Tutortyöskentely 50 h
Luennot 39 h
Fysiikka 12 h
Teoriakokeet 30 h
Seminaari 12 h
Kiputehtävä 27 h
Yläraajan ja niskan fysioterapian tehtävä 27 h
Lääketieteellisen tutorit + oppimispäiväkirja 46 h
Em. yhteensä 243 h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opintojakso on pakollinen kaikille fysioterapian tutkinto-ohjelman opiskelijoille.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon liittyvä ammattitaitoa edistävä harjoittelujakso on 7.11.-9.12.2022.

Ohjaajien, opettajien ja opiskelijoiden yhteistyökokous (Ohjaajakokous) - aktiivinen osallistuminen 26.10.2022.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suorittamisen edellytyksenä on ensimmäisen opiskeluvuoden fysioterapiasisältöjen sekä anatomian ja fysiologian hyväksytty suorittaminen.

Tutoristunnot ja harjoitustunnit ovat pakollisia, poissaolo korvataan itsenäisellä erikseen opettajan kanssa sovitulla tehtävällä. Seminaari on kaikille pakollinen ja poissaolo korvataan seminaariraportilla, jonka ohje on PBL-oppaassa.

Opintojakson lukujärjestys löytyy lukkarikoneesta 21FY haulla.
Opintojaksolta kerätään sähköinen opintojaksopalaute jakson lopulla.
Muutokset toteutuksessa ja lukujärjestyksessä voivat olla mahdollisia jakson aikana.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
- osaa tunnistaa ja määritellä pääkohtia tule-fysioterapiaan ja muiden opintojakson aiheisiin liittyvistä ilmiöistä ja peruskäsitteistä
- valmistautuu tilanteisiin vaihtelevasti tai niukasti
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- pystyy tunnistamaan vuorovaikutustaitojaan vain osittain

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
- jäsentää tule-fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä ja osaa ottaa käyttöön myös aiemmin opittua
- osaa soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin
- valmistautuu pääsääntöisesti huolellisesti ja järjestelmällisesti tilanteisiin
- osoittaa valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan
- ottaa vastuuta omasta sekä ryhmän toiminnasta.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
- osaa yhdistellä aiemmin opittua sekä uutta tietoa joustavasti,luovasti ja tarkoituksenmukaisesti erityisesti tule-fysioterapian alueella
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti