Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten fysioterapia, harjoitustunnitLaajuus (5 op)

Tunnus: 7F00EB76

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa tutkia, arvioida ja tehdä päätelmiä lapsen motorisesta kehityksestä sekä liikkumis-, ja toimintakyvystä,
- osaa tukea eri-ikäisten lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa liikunta- ja fysioterapiatilanteissa,
- osaa toteuttaa tarkoituksenmukaisia ja tavoitteellisia lasten ja nuorten fysioterapiakeinoja ja osaa arvioida muutosta lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyssä
- osaa suunnitella ja ohjata lasten ja nuorten fysioterapiaryhmiä.

Sisältö

- lasten ja nuorten fysioterapeuttiset ryhmät
- fysioterapeuttinen tutkiminen ja ohjaus lapsen ja nuoren ehdoilla
- liikkumisen apuvälineet lapsilla ja nuorilla

Esitietovaatimukset

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista aikuisten fysioterapian opintokokonaisuuksille.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- suoriutuu harjoituksista ja tehtävistä osittain tuettuna ja ohjattuna
- osoittaa niukkaa osaamista tietojen ja taitojen osalta harjoitusten toteutuksessa
- toimii ohjaustilanteissa ulkokohtaisesti ja kaavamaisesti
- perustelee toiminnan puutteellisesti
- valmistautuu tehtäviin puutteellisesti
- toimii epätarkoituksenmukaisesti ja yksipuolisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- osaa soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan tarkoituksenmukaisesti
- perustelee toimintaansa pääosin
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin pääpiirteittäin
- pystyy osittaiseen kliiniseen päättelyyn
- valmistautuu opetustilanteisiin huolellisesti ja järjestelmällisesti
- harjoittelee aktiivisesti hyödyntäen ohjausta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa soveltaa uutta tutkimustietoa
- hyödyntää aiemmin oppimaansa
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin ja pystyy kliiniseen päättelyyn
- harjoittelee aktiivisesti, osaa arvioida monipuolisesti harjoitteluaan, oppimistaan sekä osaa perustella toimintaansa
- osaa toimia hyvässä vuorovaikutuksessa ohjattavan/ryhmän kanssa ja toimii aktiivisesti avustajan roolissa
- valitsee ryhmäohjaukseen tarkoituksenmukaisen ja lapsiryhmän voimavaroihin pohjautuvan sisällön ja suunnittelee toteutuksen etenemisen ja roolit tarkasti
- tunnistaa ja osaa kuvata oman ammatillisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätyssä suorituksessa opiskelija vetäytyy, valikoi tai laiminlyö tehtäviään ja harjoittelua tunneilla sekä ohjaustilanteissa. Hän ei keskity harjoitteluun ja hänellä on poissaoloja harjoitustunneilta. Opiskelijan perustiedot ja -taidot ovat puutteelliset.

Ilmoittautumisaika

01.05.2024 - 12.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeutti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 10

Koulutus
  • Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hannu Järvinen
  • Maria Maljanen
  • Hanna Sahinoja
  • Laura Hilden
Vastuuhenkilö

Maria Maljanen

Ryhmät
  • 22FYKEN
    Degree Programme in Physiotherapy

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa tutkia, arvioida ja tehdä päätelmiä lapsen motorisesta kehityksestä sekä liikkumis-, ja toimintakyvystä,
- osaa tukea eri-ikäisten lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa liikunta- ja fysioterapiatilanteissa,
- osaa toteuttaa tarkoituksenmukaisia ja tavoitteellisia lasten ja nuorten fysioterapiakeinoja ja osaa arvioida muutosta lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyssä
- osaa suunnitella ja ohjata lasten ja nuorten fysioterapiaryhmiä.

Sisältö (OJ)

- lasten ja nuorten fysioterapeuttiset ryhmät
- fysioterapeuttinen tutkiminen ja ohjaus lapsen ja nuoren ehdoilla
- liikkumisen apuvälineet lapsilla ja nuorilla

Esitietovaatimukset (OJ)

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista aikuisten fysioterapian opintokokonaisuuksille.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- suoriutuu harjoituksista ja tehtävistä osittain tuettuna ja ohjattuna
- osoittaa niukkaa osaamista tietojen ja taitojen osalta harjoitusten toteutuksessa
- toimii ohjaustilanteissa ulkokohtaisesti ja kaavamaisesti
- perustelee toiminnan puutteellisesti
- valmistautuu tehtäviin puutteellisesti
- toimii epätarkoituksenmukaisesti ja yksipuolisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan tarkoituksenmukaisesti
- perustelee toimintaansa pääosin
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin pääpiirteittäin
- pystyy osittaiseen kliiniseen päättelyyn
- valmistautuu opetustilanteisiin huolellisesti ja järjestelmällisesti
- harjoittelee aktiivisesti hyödyntäen ohjausta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa uutta tutkimustietoa
- hyödyntää aiemmin oppimaansa
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin ja pystyy kliiniseen päättelyyn
- harjoittelee aktiivisesti, osaa arvioida monipuolisesti harjoitteluaan, oppimistaan sekä osaa perustella toimintaansa
- osaa toimia hyvässä vuorovaikutuksessa ohjattavan/ryhmän kanssa ja toimii aktiivisesti avustajan roolissa
- valitsee ryhmäohjaukseen tarkoituksenmukaisen ja lapsiryhmän voimavaroihin pohjautuvan sisällön ja suunnittelee toteutuksen etenemisen ja roolit tarkasti
- tunnistaa ja osaa kuvata oman ammatillisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätyssä suorituksessa opiskelija vetäytyy, valikoi tai laiminlyö tehtäviään ja harjoittelua tunneilla sekä ohjaustilanteissa. Hän ei keskity harjoitteluun ja hänellä on poissaoloja harjoitustunneilta. Opiskelijan perustiedot ja -taidot ovat puutteelliset.

Aika ja paikka

Harjoitustunnit ovat pakollisia kaikille jaksolle osallistuville!

Lähiopetuksen harjoitustunnit koululla toteutuvat 5.8.2024 alkaen Harjoitustunnit jatkuvat maanantaina 4.11.2024 ohjatun harjoittelu-opintojakson jälkeen.

Ryhtitutkimisia toteutetaan yhteistyössä Ilves ry:n jääkiekkojunnujen kanssa klo 16.00 jälkeen yhtenä arki-iltana.

Soveltavan liikunnan ohjaukset toteutuvat Puistokoululla jaettujen ohjausvuorojen mukaan torstaisin.

Apuväline esittely toteutetaan koululla yksityisen apuvälinefirman toimesta.

Toiminnallinen iltapäivä pe 6.9 yhdessä Malikkeen kanssa Sorsapuistossa (toimintavälineet, pisteet)

Lapset ja vauvat koululla päivä Kauppi Sport Centerillä.

5-luokkalaisten MOVE-mittaukset Tesoman palloiluhallilla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Käytännönkokeet. Käytännönkoe tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen ohjattuun harjoitteluun lähtöä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Käytännön kokeet (0-5) - käytännön koe oltava ennen ohjattua harjoitelua hyväksytysti suoritettuna.

Liikunnan ohjaukset Puistokoululla (hyväksytty/hylätty). Suunnitelma ohjauksesta lähetetään etukäteen sähköpostitse Puistokoulun fysioterapeutille sekä ohjaavalle opettajalle.

Muut ohjaustilanteet hyväksytysti suoritetut (ryhtitutkimiset, apuväline esittely, toimintavälinetutustumispäivä, MOVE-mittaukset)

Arvioinnissa sovelletaan fysioterapeuttikoulutuksen yleisiä arviointikriteerejä.

Opintojaksosta kirjataan yksi numeroarvosana: käytännönkoe (1-5)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Harjoittelua yksilöllisesti ja pienryhmässä sekä itsenäisesti.
Ohjaustehtävät eri ohjaustilanteissa.

Oppimateriaalit

Jaksolla tarvittava kirjallisuus ja artikkelit löytyvät Moodlesta jakson oppimisympäristöstä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op x 27 h = 135 h

Sisällön jaksotus

Harjoitustunteja on sekä ennen ohjattua harjoittelua että ohjatun harjoittelun jälkeen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Lasten ryhtitutkimukset Kauppi Sport Centerissä yhteistyössä Ilves ry:n kanssa elo- syyskuussa.
Lapsiryhmien ohjaukset erityiskoululla (Puistokoulu) torstaisin.
Apuväline-esittely toteutetaan koululla.
Malike toimintavälinekokeiluiltapäivä yhdessä asiakkaiden kanssa Sorsapuistossa.
5-luokkalaisten MOVE-mittaukset Tesoman palloiluhallissa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että ensimmäisen vuoden opinnot ovat hyväksytysti suoritettu. Harjoitustunneille osallistuminen on pakollista!

Ilmoittautumisaika

01.05.2024 - 11.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeutti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hannu Järvinen
  • Maria Maljanen
  • Hanna Sahinoja
  • Laura Hilden
Vastuuhenkilö

Maria Maljanen

Ryhmät
  • 22FY
    Fysioterapeutit syksy 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa tutkia, arvioida ja tehdä päätelmiä lapsen motorisesta kehityksestä sekä liikkumis-, ja toimintakyvystä,
- osaa tukea eri-ikäisten lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa liikunta- ja fysioterapiatilanteissa,
- osaa toteuttaa tarkoituksenmukaisia ja tavoitteellisia lasten ja nuorten fysioterapiakeinoja ja osaa arvioida muutosta lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyssä
- osaa suunnitella ja ohjata lasten ja nuorten fysioterapiaryhmiä.

Sisältö (OJ)

- lasten ja nuorten fysioterapeuttiset ryhmät
- fysioterapeuttinen tutkiminen ja ohjaus lapsen ja nuoren ehdoilla
- liikkumisen apuvälineet lapsilla ja nuorilla

Esitietovaatimukset (OJ)

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista aikuisten fysioterapian opintokokonaisuuksille.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- suoriutuu harjoituksista ja tehtävistä osittain tuettuna ja ohjattuna
- osoittaa niukkaa osaamista tietojen ja taitojen osalta harjoitusten toteutuksessa
- toimii ohjaustilanteissa ulkokohtaisesti ja kaavamaisesti
- perustelee toiminnan puutteellisesti
- valmistautuu tehtäviin puutteellisesti
- toimii epätarkoituksenmukaisesti ja yksipuolisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan tarkoituksenmukaisesti
- perustelee toimintaansa pääosin
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin pääpiirteittäin
- pystyy osittaiseen kliiniseen päättelyyn
- valmistautuu opetustilanteisiin huolellisesti ja järjestelmällisesti
- harjoittelee aktiivisesti hyödyntäen ohjausta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa uutta tutkimustietoa
- hyödyntää aiemmin oppimaansa
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin ja pystyy kliiniseen päättelyyn
- harjoittelee aktiivisesti, osaa arvioida monipuolisesti harjoitteluaan, oppimistaan sekä osaa perustella toimintaansa
- osaa toimia hyvässä vuorovaikutuksessa ohjattavan/ryhmän kanssa ja toimii aktiivisesti avustajan roolissa
- valitsee ryhmäohjaukseen tarkoituksenmukaisen ja lapsiryhmän voimavaroihin pohjautuvan sisällön ja suunnittelee toteutuksen etenemisen ja roolit tarkasti
- tunnistaa ja osaa kuvata oman ammatillisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätyssä suorituksessa opiskelija vetäytyy, valikoi tai laiminlyö tehtäviään ja harjoittelua tunneilla sekä ohjaustilanteissa. Hän ei keskity harjoitteluun ja hänellä on poissaoloja harjoitustunneilta. Opiskelijan perustiedot ja -taidot ovat puutteelliset.

Aika ja paikka

Harjoitustunnit ovat pakollisia kaikille jaksolle osallistuville!

Lähiopetuksen harjoitustunnit koululla toteutuvat 5.8.2024 alkaen Harjoitustunnit jatkuvat maanantaina 4.11.2024 ohjatun harjoittelu-opintojakson jälkeen.

Ryhtitutkimisia toteutetaan yhteistyössä Ilves ry:n jääkiekkojunnujen kanssa klo 16.00 jälkeen yhtenä arki-iltana.

Soveltavan liikunnan ohjaukset toteutuvat Puistokoululla jaettujen ohjausvuorojen mukaan torstaisin.

Lasten apuvälineiden esittely toteutetaan koululla (ulkopuolinen firma esittelemässä)

Toimintavälinekoulutuksen (verkkokurssi) jälkeen toiminnallinen iltapäivä yhdessä Malikkeen kanssa.

Lapset ja vauvat koululla päivä Kauppi Sport Centerillä.

5-luokkalaisten MOVE-mittaukset Tesoman palloiluhallilla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Käytännönkokeet ma 16.9.2024. Käytännönkoe tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen ohjattuun harjoitteluun lähtöä. Uusintamahdollisuudesta keskustellaan vastuuopettajan kanssa henkilökohtaisesti.

Puistokoulun ohjaus tulee olla suoritettu hyväksytysti.

Ryhtitutkiminen tulee olla suoritettu hyväksytysti.

MOVE-mittauspäivä tulee olla suoritettu hyväksytysti.

Malike toimintailtapäivään osallistuminen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Käytännön kokeet (0-5) - käytännön koe oltava ennen ohjattua harjoitelua hyväksytysti suoritettuna.

Liikunnan ohjaukset Puistokoululla (hyväksytty/hylätty). Suunnitelma ohjauksesta lähetetään etukäteen sähköpostitse Puistokoulun fysioterapeutille sekä ohjaavalle opettajalle.

Muut ohjaustilanteet hyväksytysti suoritetut (ryhtitutkimiset, lasten/nuorten apuväline esittely, toimintavälinetutustumispäivä, MOVE-mittaukset)

Arvioinnissa sovelletaan fysioterapeuttikoulutuksen yleisiä arviointikriteerejä.

Opintojaksosta kirjataan yksi numeroarvosana: käytännönkoe (1-5)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Harjoittelua yksilöllisesti ja pienryhmässä sekä itsenäisesti.
Ohjaustehtävät eri ohjaustilanteissa.

Oppimateriaalit

Jaksolla tarvittava kirjallisuus ja artikkelit löytyvät Moodlesta jakson oppimisympäristöstä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op x 27 h = 135 h

Sisällön jaksotus

HUOM!
Harjoitustunteja on sekä ennen ohjattua harjoittelua että ohjatun harjoittelun jälkeen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Lasten ryhtitutkimukset Kauppi Sport Centerissä yhteistyössä Ilves ry:n kanssa elo- syyskuussa.
Lapsiryhmien ohjaukset erityiskoululla (Puistokoulu) torstaisin.
Lasten/nuorten puväline-esittely toteutetaan koululla.
Malike toimintavälinekokeiluiltapäivä yhdessä asiakkaiden kanssa Sorsapuistossa.
5-luokkalaisten MOVE-mittaukset Tesoman palloiluhallissa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että ensimmäisen vuoden opinnot ovat hyväksytysti suoritettu. Harjoitustunneille osallistuminen on pakollista!

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 30.11.2023

Laajuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeutti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hannu Järvinen
  • Maria Maljanen
  • Hanna Sahinoja
Vastuuhenkilö

Maria Maljanen

Ryhmät
  • 21FY
    Fysioterapeutit syksy 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa tutkia, arvioida ja tehdä päätelmiä lapsen motorisesta kehityksestä sekä liikkumis-, ja toimintakyvystä,
- osaa tukea eri-ikäisten lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa liikunta- ja fysioterapiatilanteissa,
- osaa toteuttaa tarkoituksenmukaisia ja tavoitteellisia lasten ja nuorten fysioterapiakeinoja ja osaa arvioida muutosta lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyssä
- osaa suunnitella ja ohjata lasten ja nuorten fysioterapiaryhmiä.

Sisältö (OJ)

- lasten ja nuorten fysioterapeuttiset ryhmät
- fysioterapeuttinen tutkiminen ja ohjaus lapsen ja nuoren ehdoilla
- liikkumisen apuvälineet lapsilla ja nuorilla

Esitietovaatimukset (OJ)

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista aikuisten fysioterapian opintokokonaisuuksille.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- suoriutuu harjoituksista ja tehtävistä osittain tuettuna ja ohjattuna
- osoittaa niukkaa osaamista tietojen ja taitojen osalta harjoitusten toteutuksessa
- toimii ohjaustilanteissa ulkokohtaisesti ja kaavamaisesti
- perustelee toiminnan puutteellisesti
- valmistautuu tehtäviin puutteellisesti
- toimii epätarkoituksenmukaisesti ja yksipuolisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan tarkoituksenmukaisesti
- perustelee toimintaansa pääosin
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin pääpiirteittäin
- pystyy osittaiseen kliiniseen päättelyyn
- valmistautuu opetustilanteisiin huolellisesti ja järjestelmällisesti
- harjoittelee aktiivisesti hyödyntäen ohjausta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa uutta tutkimustietoa
- hyödyntää aiemmin oppimaansa
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin ja pystyy kliiniseen päättelyyn
- harjoittelee aktiivisesti, osaa arvioida monipuolisesti harjoitteluaan, oppimistaan sekä osaa perustella toimintaansa
- osaa toimia hyvässä vuorovaikutuksessa ohjattavan/ryhmän kanssa ja toimii aktiivisesti avustajan roolissa
- valitsee ryhmäohjaukseen tarkoituksenmukaisen ja lapsiryhmän voimavaroihin pohjautuvan sisällön ja suunnittelee toteutuksen etenemisen ja roolit tarkasti
- tunnistaa ja osaa kuvata oman ammatillisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätyssä suorituksessa opiskelija vetäytyy, valikoi tai laiminlyö tehtäviään ja harjoittelua tunneilla sekä ohjaustilanteissa. Hän ei keskity harjoitteluun ja hänellä on poissaoloja harjoitustunneilta. Opiskelijan perustiedot ja -taidot ovat puutteelliset.

Aika ja paikka

Harjoitustunnit ovat pakollisia kaikille jaksolle osallistuville!

Lähiopetuksen harjoitustunnit koululla toteutuvat 7.8.2023 alkaen Harjoitustunnit jatkuvat maanantaina 6.11.2023 ohjatun harjoittelu-opintojakson jälkeen.

Ryhtitutkimisia toteutetaan yhteistyössä Ilves ry:n jääkiekkojunnujen kanssa klo 16.00 jälkeen yhtenä arki-iltana.

Soveltavan liikunnan ohjaukset toteutuvat Puistokoululla jaettujen ohjausvuorojen mukaan keskiviikko ja torstai aamuisin.

Haltija apuväline esittely toteutetaan koululla.

Toimintavälinekoulutuksen (verkkokurssi) jälkeen toiminnallinen iltapäivä yhdessä Sinikello asukkaiden kanssa.

Lapset ja vauvat koululla päivä Kauppi Sport Centerillä.

5-luokkalaisten MOVE-mittaukset Tesoman palloiluhallilla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Käytännönkokeet pidetään 20.9.2023. Käytännönkoe tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen ohjattuun harjoitteluun lähtöä. Uusintamahdollisuus järjestetään torstaina 21.9.2023

Puistokoulun ohjaus tulee olla suoritettu hyväksytysti.

Ryhtitutkiminen tulee olla suoritettu hyväksytysti.

MOVE-mittauspäivä tulee olla suoritettu hyväksytysti.

Malike toimintailtapäivään osallistuminen.

Apuvälinemessuille osallistuminen (1pvä)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Käytännön kokeet (0-5) - käytännön koe oltava ennen ohjattua harjoitelua hyväksytysti suoritettuna.

Liikunnan ohjaukset Puistokoululla (hyväksytty/hylätty). Suunnitelma ohjauksesta lähetetään etukäteen sähköpostitse Puistokoulun fysioterapeutille sekä ohjaavalle opettajalle.

Muut ohjaustilanteet hyväksytysti suoritetut (ryhtitutkimiset, Haltija apuväline esittely, toimintavälinetutustumispäivä, MOVE-mittaukset, Apuvälinemessupäivä)

Arvioinnissa sovelletaan fysioterapeuttikoulutuksen yleisiä arviointikriteerejä.

Opintojaksosta kirjataan yksi numeroarvosana: käytännönkoe (1-5)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Harjoittelu yksilöllisesti ja pienryhmässä sekä itsenäisesti.
Ohjaustehtävät eri ohjaustilanteissa.

Oppimateriaalit

Jaksolla tarvittava kirjallisuus ja artikkelit löytyvät Moodlesta jakson oppimisympäristöstä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op x 27 h = 135 h

Sisällön jaksotus

HUOM!
Harjoitustunteja on sekä ennen ohjattua harjoittelua että ohjatun harjoittelun jälkeen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Lasten ryhtitutkimukset Kauppi Sport Centerissä yhteistyössä Ilves ry:n kanssa elo- syyskuussa.
Lapsiryhmien ohjaukset erityiskoululla (Puistokoulu) keskiviikko ja torstai aamuisin.
Haltija apuväline-esittely toteutetaan koululla.
Malike toimintavälinekokeiluiltapäivä yhdessä Sinikello asukkaiden kanssa.
5-luokkalaisten MOVE-mittaukset Tesoman palloiluhallissa.
Osallistuminen Apuvälinemessuille 9.11 tai 10.11.2023

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että ensimmäisen vuoden opinnot ovat hyväksytysti suoritettu. Harjoitustunneille osallistuminen on pakollista!

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätyssä suorituksessa opiskelija vetäytyy, valikoi tai laiminlyö tehtäviään ja harjoittelua tunneilla
sekä ohjaustilanteissa. Hän ei keskity harjoitteluun ja hänellä on poissaoloja harjoitustunneilta.
Opiskelijan perustiedot ja -taidot ovat puutteelliset.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- suoriutuu harjoituksista ja tehtävistä osittain tuettuna ja ohjattuna
- osoittaa niukkaa osaamista tietojen ja taitojen osalta harjoitusten toteutuksessa
- toimii ohjaustilanteissa ulkokohtaisesti ja kaavamaisesti
- perustelee toiminnan puutteellisesti
- valmistautuu tehtäviin puutteellisesti
- toimii epätarkoituksenmukaisesti ja yksipuolisesti

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan tarkoituksenmukaisesti
- perustelee toimintaansa pääosin
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin pääpiirteittäin
- pystyy osittaiseen kliiniseen päättelyyn
- valmistautuu opetustilanteisiin huolellisesti ja järjestelmällisesti
- harjoittelee aktiivisesti hyödyntäen ohjausta

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa soveltaa uutta tutkimustietoa
- hyödyntää aiemmin oppimaansa
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin ja pystyy kliiniseen päättelyyn
- harjoittelee aktiivisesti, osaa arvioida monipuolisesti harjoitteluaan, oppimistaan sekä osaa
perustella toimintaansa
- osaa toimia hyvässä vuorovaikutuksessa ohjattavan/ryhmän kanssa ja toimii aktiivisesti avustajan roolissa
- valitsee ryhmäohjaukseen tarkoituksenmukaisen ja lapsiryhmän voimavaroihin pohjautuvan
sisällön ja suunnittelee toteutuksen etenemisen ja roolit tarkasti
- tunnistaa ja osaa kuvata oman ammatillisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä

Ilmoittautumisaika

15.06.2022 - 15.08.2022

Ajoitus

08.08.2022 - 15.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Fysioterapeutti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 44

Koulutus
  • Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hannu Järvinen
  • Maria Maljanen
  • Hanna Sahinoja
  • Laura Hilden
Vastuuhenkilö

Marja-Leena Lähteenmäki

Ryhmät
  • 20FY
    Fysioterapeutti syksy 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa tutkia, arvioida ja tehdä päätelmiä lapsen motorisesta kehityksestä sekä liikkumis-, ja toimintakyvystä,
- osaa tukea eri-ikäisten lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa liikunta- ja fysioterapiatilanteissa,
- osaa toteuttaa tarkoituksenmukaisia ja tavoitteellisia lasten ja nuorten fysioterapiakeinoja ja osaa arvioida muutosta lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyssä
- osaa suunnitella ja ohjata lasten ja nuorten fysioterapiaryhmiä.

Sisältö (OJ)

- lasten ja nuorten fysioterapeuttiset ryhmät
- fysioterapeuttinen tutkiminen ja ohjaus lapsen ja nuoren ehdoilla
- liikkumisen apuvälineet lapsilla ja nuorilla

Esitietovaatimukset (OJ)

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista aikuisten fysioterapian opintokokonaisuuksille.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- suoriutuu harjoituksista ja tehtävistä osittain tuettuna ja ohjattuna
- osoittaa niukkaa osaamista tietojen ja taitojen osalta harjoitusten toteutuksessa
- toimii ohjaustilanteissa ulkokohtaisesti ja kaavamaisesti
- perustelee toiminnan puutteellisesti
- valmistautuu tehtäviin puutteellisesti
- toimii epätarkoituksenmukaisesti ja yksipuolisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan tarkoituksenmukaisesti
- perustelee toimintaansa pääosin
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin pääpiirteittäin
- pystyy osittaiseen kliiniseen päättelyyn
- valmistautuu opetustilanteisiin huolellisesti ja järjestelmällisesti
- harjoittelee aktiivisesti hyödyntäen ohjausta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa uutta tutkimustietoa
- hyödyntää aiemmin oppimaansa
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin ja pystyy kliiniseen päättelyyn
- harjoittelee aktiivisesti, osaa arvioida monipuolisesti harjoitteluaan, oppimistaan sekä osaa perustella toimintaansa
- osaa toimia hyvässä vuorovaikutuksessa ohjattavan/ryhmän kanssa ja toimii aktiivisesti avustajan roolissa
- valitsee ryhmäohjaukseen tarkoituksenmukaisen ja lapsiryhmän voimavaroihin pohjautuvan sisällön ja suunnittelee toteutuksen etenemisen ja roolit tarkasti
- tunnistaa ja osaa kuvata oman ammatillisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätyssä suorituksessa opiskelija vetäytyy, valikoi tai laiminlyö tehtäviään ja harjoittelua tunneilla sekä ohjaustilanteissa. Hän ei keskity harjoitteluun ja hänellä on poissaoloja harjoitustunneilta. Opiskelijan perustiedot ja -taidot ovat puutteelliset.

Aika ja paikka

Perusryhmä ja proakatemiaryhmä osallistuvat harjoituksiin koululla. Harjoitustunnit ovat pakollisia kaikille.

Lähiopetuksen harjoitustunnit koululla toteutuvat 8.8.2022 alkaen Harjoitustunnit jatkuvat maanantaina 7.11.2022 ohjatun harjoittelu-opintojakson jälkeen.

Ryhtitutkimisia toteutetaan yhteistyössä Ilves ry:n jääkiekkojunnujen kanssa myös ilta-aikaan viikolla 35.

Soveltavan liikunnan ohjaukset toteutuvat Puistokoululla, jossa perusryhmä että proakatemiaryhmä ohjaavat yhdessä jaettujen ohjausvuorojen mukaan keskiviikko ja torstai aamuisin.

Valtti-lapsen/nuoren kanssa liikkuminen tapahtuu perheen kanssa sovitusti eri paikoissa. Valttilapset/nuoret jaetaan elokuussa. Valtti Kick Off tapahtuma Kauppi Sport centerillä, jossa mahdollisuus tavata oma Valtti lapsi/nuori.

Haltija apuväline esittely toteutetaan koululla mahdollisuuksien mukaan.

Maliketoimintaan tutustuminen verkkokurssin myötä.

Verkko-opintoja toimintavälineistä ja niiden käytöstä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Käytännönkokeet pidetään ke 21.9.2022. Käytännönkoe tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen ohjattuun harjoitteluun lähtöä. Uusintamahdollisuus järjestetään torstaina 22.9.2022

Puistokoulun ohjaus tulee olla suoritettu hyväksytysti.

Valtti-lapsen ohjaus aktiivisesti ja lapsi/perhekeskeisesti toteutettu ja raportti kirjoitettu aikataulun mukaisesti ja raportti hyväksytysti suoritettu jakson loppuun mennessä (joulukuu 2022).

Ryhtitutkiminen tulee olla suoritettu hyväksytysti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Käytännön kokeet (0-5) - perusryhmä sekä proakatemiaryhmä - käytännön koe oltava ennen ohjattua harjoitelua hyväksytysti suoritettuna.

Liikunnan ohjaukset Puistokoululla (hyväksytty/hylätty). Suunnitelma ohjauksesta lähetetään etukäteen sähköpostitse Puistokoulun fysioterapeutille sekä ohjaavalle opettajalle.

Muut ohjaustilanteet hyväksytysti suoritetut (Valtti, ryhtitutkimiset, Haltija apuväline/ toimintavälinetutustumispäivä)

Arvioinnissa sovelletaan fysioterapeuttikoulutuksen yleisiä arviointikriteerejä.

Opintojaksosta kirjataan yksi numeroarvosana: käytännönkoe (1-5)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Harjoittelu yksilöllisesti ja pienryhmässä
Harjoittelu, Itsenäinen harjoittelu, Tehtävät, ohjaukset eri ohjaustilanteissa

Sisällön jaksotus

Harjoitustunteja on sekä ennen ohjattua harjoittelua että ohjatun harjoittelun jälkeen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Lasten ryhtitutkimukset Kauppi Sport Centerissä yhteistyössä Ilves ry:n kanssa elo- syyskuussa.

Aktiivinen vastuullinen toiminta Valtti lapsen/nuoren kanssa yhteistyössä Vau:n kanssa.Valtti-ohjelma on Suomen Paralympiakomitean järjestämä hanke, jonka avulla pyritään löytämään erityistä tukea tarvitseville lapsille liikuntaharrastus.

Lapsiryhmien ohjaukset erityiskoululla (Puistokoulu) keskiviikko ja torstai aamuisin proakatemia- että perusryhmä.

Haltija apuväline esittely toteutetaan koululla tai tilanteen mukaan etäopetuksena.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista aikuisten fysioterapian opintokokonaisuuksille. Harjoitustunneille osallistuminen on pakollista!

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätyssä suorituksessa opiskelija vetäytyy, valikoi tai laiminlyö tehtäviään ja harjoittelua tunneilla
sekä ohjaustilanteissa. Hän ei keskity harjoitteluun ja hänellä on poissaoloja harjoitustunneilta.
Opiskelijan perustiedot ja -taidot ovat puutteelliset.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- suoriutuu harjoituksista ja tehtävistä osittain tuettuna ja ohjattuna
- osoittaa niukkaa osaamista tietojen ja taitojen osalta harjoitusten toteutuksessa
- toimii ohjaustilanteissa ulkokohtaisesti ja kaavamaisesti
- perustelee toiminnan puutteellisesti
- valmistautuu tehtäviin puutteellisesti
- toimii epätarkoituksenmukaisesti ja yksipuolisesti

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan tarkoituksenmukaisesti
- perustelee toimintaansa pääosin
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin pääpiirteittäin
- pystyy osittaiseen kliiniseen päättelyyn
- valmistautuu opetustilanteisiin huolellisesti ja järjestelmällisesti
- harjoittelee aktiivisesti hyödyntäen ohjausta

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa soveltaa uutta tutkimustietoa
- hyödyntää aiemmin oppimaansa
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin ja pystyy kliiniseen päättelyyn
- harjoittelee aktiivisesti, osaa arvioida monipuolisesti harjoitteluaan, oppimistaan sekä osaa
perustella toimintaansa
- osaa toimia hyvässä vuorovaikutuksessa ohjattavan/ryhmän kanssa ja toimii aktiivisesti avustajan
roolissa
- valitsee ryhmäohjaukseen tarkoituksenmukaisen ja lapsiryhmän voimavaroihin pohjautuvan
sisällön ja suunnittelee toteutuksen etenemisen ja roolit tarkasti
- tunnistaa ja osaa kuvata oman ammatillisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä