Aikuisten fysioterapia 2, teoriaLaajuus (12 op)
Tunnus: 7F00EB68
Laajuus
12 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- on selvillä tyypillisimmistä sydän- ja verenkiertoelinten sairauksista ja niiden aiheuttamista muutoksista ihmisen liikkumiseen ja toimintaan,
- tietää sydänpotilaan suorituskyvyn arvioinnin sekä konservatiivisen ja postoperatiivisen kuntoutuksen periaatteet,
- osaa pre- ja postoperatiivisen fysioterapian periaatteet,
- osaa arvioida potilaan voimavaroja ja ongelmia fysioterapiassa,
- tuntee keskeiset hengityselinsairaudet ja hengitykseen liittyvät ongelmat sekä tietää muuttuneen hengitystoiminnan piirteet,
- tietää tyypillisimpien neurologisten sairauksien syntymekanismit ja patofysiologian,
- tietää neurologisen potilaan liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja osaa neurologisen fysioterapian periaatteet,
- ymmärtää mielenterveysongelmien vaikutuksia arjen toimintaan,
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin edellä mainittuihin toimintakyvyn haasteisiin liittyen
- tietää erilaisista vuorovaikutuksellisia lähestymistapoja ja osaa ohjata potilasta itse oivaltamaan, löytämään ratkaisuja ja löytämään voimavarojaan,
- tuntee erilaisia motivoivia lähestymiskeinoja sekä osaa ottaa niitä käyttöön,
- tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa aikuisten sairauksissa.
- osaa hyödyntää työssään ICF:n ja GAS:n periaatteita
- osaa hyödyntää reflektiivistä toimintaa ja kliinistä päättelyä
- ymmärtää aktiivisen osaamisen ylläpitämisen merkityksen
- ottaa huomioon erilaiset näkökulmat työskentelyssään
- osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa opiskelussa
Sisältö
- sydänfysioterapia
- leikkauspotilaan pre- ja postoperatiivinen fysioterapia
- hengitysfysioterapia
- neurologinen fysioterapia
- lääketieteelliset kysymykset aikuisen ihmisen kannalta
- traumaattinen kriisi ja vaikeasti sairaan ihmisen kohtaaminen
- erilaiset mielenterveyden ongelmat
- hyperventilaatio
- ruumiillisen voimavaratutkimisen periaatteet
- psykosomaattiset oireet
- erilaisten olotilojen ilmeneminen kehossa
- ratkaisukeskeinen lähestymistapa
- motivaatioteoria
- lääkeaineoppi erikseen määritellyiltä osin
- sosiaaliturvajärjestelmä
- ravitsemus ja diabetes, sepelvaltimotauti ja metabolinen oireyhtymä
- painonhallinnan ohjaus
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista edellisen opintokokonaisuuden teoriaopetukseen sekä harjoitustunneille.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määrittelee pääkohtia sydän- ja hengitysfysioterapiasta, neurologisen kuntoutujan fysioterapiasta, mielenterveysongelmaisten fysioterapiasta ja muiden opintojakson aiheisiin liittyvistä ilmiöistä ja peruskäsitteistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa.
- tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
- kuvaa niukasti yhteyksiä ICF:n periaatteiden ja kuntoutujan toimintakyvyn välillä
- valmistautuu opiskelutilanteisiin niukasti
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- tunnistaa vuorovaikutustaitojaan ja kuvaa ammatillista osaamistaan vain osittain.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- jäsentää fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä
- kuvaa kuntoutujien toimintakykyä ICF:n periaatteiden mukaisesti
- osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä sydän-, hengitys-, neurologian ja mielenterveysongelmaisten kuntoutujien fysioterapian alueilla
- valmistautuu opiskelutilanteisiin huolellisesti ja järjestelmällisesti
- osoittaa valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan
- ottaa vastuuta omasta sekä ryhmän oppimisesta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa yhdistellä aiemmin opittua sekä uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti sydän-, hengitys-, neurologian ja mielenterveysongelmaisten fysioterapian alueilla
- kuvaa kuntoutujien toimintakykyä kattavasti ICF:n periaatteisiin nojautuen
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan aktiivista ammattitaitonsa kehittämistä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti
- kehittää vastuullisesti omaa ja ryhmän oppimista
- ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä.
Opiskelija laiminlyö tilanteisiin valmistautumisen, eikä hyödynnä saamaansa palautetta. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 10.01.2025
Ajoitus
02.01.2025 - 30.05.2025
Laajuus
12 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeutti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kirsi Toljamo
- Hannu Järvinen
- Jaana Sahlsten
- Maria Maljanen
- Tuija Laakso
- Mervi Kauppila
- Anne-Marie Lehtonen
- Liisa Mannisenmäki
- Hanna Sahinoja
- Tiina Pystynen
Vastuuhenkilö
Hanna Sahinoja
Ryhmät
-
23FYFysioterapeutit syksy 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- on selvillä tyypillisimmistä sydän- ja verenkiertoelinten sairauksista ja niiden aiheuttamista muutoksista ihmisen liikkumiseen ja toimintaan,
- tietää sydänpotilaan suorituskyvyn arvioinnin sekä konservatiivisen ja postoperatiivisen kuntoutuksen periaatteet,
- osaa pre- ja postoperatiivisen fysioterapian periaatteet,
- osaa arvioida potilaan voimavaroja ja ongelmia fysioterapiassa,
- tuntee keskeiset hengityselinsairaudet ja hengitykseen liittyvät ongelmat sekä tietää muuttuneen hengitystoiminnan piirteet,
- tietää tyypillisimpien neurologisten sairauksien syntymekanismit ja patofysiologian,
- tietää neurologisen potilaan liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja osaa neurologisen fysioterapian periaatteet,
- ymmärtää mielenterveysongelmien vaikutuksia arjen toimintaan,
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin edellä mainittuihin toimintakyvyn haasteisiin liittyen
- tietää erilaisista vuorovaikutuksellisia lähestymistapoja ja osaa ohjata potilasta itse oivaltamaan, löytämään ratkaisuja ja löytämään voimavarojaan,
- tuntee erilaisia motivoivia lähestymiskeinoja sekä osaa ottaa niitä käyttöön,
- tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa aikuisten sairauksissa.
- osaa hyödyntää työssään ICF:n ja GAS:n periaatteita
- osaa hyödyntää reflektiivistä toimintaa ja kliinistä päättelyä
- ymmärtää aktiivisen osaamisen ylläpitämisen merkityksen
- ottaa huomioon erilaiset näkökulmat työskentelyssään
- osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa opiskelussa
Sisältö (OJ)
- sydänfysioterapia
- leikkauspotilaan pre- ja postoperatiivinen fysioterapia
- hengitysfysioterapia
- neurologinen fysioterapia
- lääketieteelliset kysymykset aikuisen ihmisen kannalta
- traumaattinen kriisi ja vaikeasti sairaan ihmisen kohtaaminen
- erilaiset mielenterveyden ongelmat
- hyperventilaatio
- ruumiillisen voimavaratutkimisen periaatteet
- psykosomaattiset oireet
- erilaisten olotilojen ilmeneminen kehossa
- ratkaisukeskeinen lähestymistapa
- motivaatioteoria
- lääkeaineoppi erikseen määritellyiltä osin
- sosiaaliturvajärjestelmä
- ravitsemus ja diabetes, sepelvaltimotauti ja metabolinen oireyhtymä
- painonhallinnan ohjaus
Esitietovaatimukset (OJ)
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista edellisen opintokokonaisuuden teoriaopetukseen sekä harjoitustunneille.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määrittelee pääkohtia sydän- ja hengitysfysioterapiasta, neurologisen kuntoutujan fysioterapiasta, mielenterveysongelmaisten fysioterapiasta ja muiden opintojakson aiheisiin liittyvistä ilmiöistä ja peruskäsitteistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa.
- tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
- kuvaa niukasti yhteyksiä ICF:n periaatteiden ja kuntoutujan toimintakyvyn välillä
- valmistautuu opiskelutilanteisiin niukasti
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- tunnistaa vuorovaikutustaitojaan ja kuvaa ammatillista osaamistaan vain osittain.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- jäsentää fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä
- kuvaa kuntoutujien toimintakykyä ICF:n periaatteiden mukaisesti
- osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä sydän-, hengitys-, neurologian ja mielenterveysongelmaisten kuntoutujien fysioterapian alueilla
- valmistautuu opiskelutilanteisiin huolellisesti ja järjestelmällisesti
- osoittaa valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan
- ottaa vastuuta omasta sekä ryhmän oppimisesta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa yhdistellä aiemmin opittua sekä uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti sydän-, hengitys-, neurologian ja mielenterveysongelmaisten fysioterapian alueilla
- kuvaa kuntoutujien toimintakykyä kattavasti ICF:n periaatteisiin nojautuen
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan aktiivista ammattitaitonsa kehittämistä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti
- kehittää vastuullisesti omaa ja ryhmän oppimista
- ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä.
Opiskelija laiminlyö tilanteisiin valmistautumisen, eikä hyödynnä saamaansa palautetta. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa.
Aika ja paikka
Opinnot alkavat 2.1.2025 itsenäisellä tehtävällä, kontaktiopetus alkaa 7.1.2025 ja jatkuu 30.5.2025 saakka.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Sydän tentti netissä on 17.1.2025
Hengitys teoriakoe on 27.1.2025.
Neurologisen potilaan fysioterapiteorian alkukoe on 23.1.2025 ja teoriakoe 21.2.2025.
Psyfyn teoriakoe on 12.3.2025.
Teoriakokeiden yhteinen uusintakoepäivä 31.3.2025.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tutoristunnot ovat pakollisia, poissaolo korvataan itsenäisellä tehtävällä. Tutortyöskentely sisältäen seminaarin arvioidaan numeerisesti. Seminaari on pakollinen ja poissaolo korvataan seminaariraportilla.
Aikuisten fysioterapian teoriasta on neljä välikoetta 1) nettikoe; sydän, 2) teoriavälikoe; neurologinen fysioterapia, 3) teoriavälikoe; hengitys ja 4) teoriavälikoe; psyfy, jotka kaikki arvioidaan numeerisesti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, etäopetus, itsenäinen työskentely verkko-opiskelu mukaan lukien, tutorit, seminaari, opetuskeskustelut ja reflektio, tentit ja kirjalliset tehtävät, kansainväliset luennot. Ongelmaperustainen opiskelu (PBL).
Oppimateriaalit
Opettajat jakavat tarkemmat materiaalit opetukseen liittyen Moodle alustalla.
Sydänfysioterapia
Sydänliiton julkaisut.
Pollock-Smith: Heart disease and rehabilitation. Human kinetics. ISBN 0-87322-977-0
Durstine, Moore . 2003. ACSM´s Exercise Management for Persons with Chronic Diseases and Disabilities
Hengitysfysioterapia:
https://www.hengitysliitto.fi/
Terveyskirjaston verkkosivut
Terveyskylän verkkosivut
Pryor-Prasad. 4 painos 2008. Physiotherapy for respiratory and cardiac problems. Adults and pediatric. Churchill Livingstone.
Neurologinen fysioterapia:
Käypähoitosuositukset
Terveyskirjaston verkkosivut
https://www.aivoliitto.fi/
https://neuroliitto.fi/
https://www.invalidiliitto.fi/
https://harvinaiset.fi/
Forsbom ym. 2001. Aivovauriopotilaan kuntoutus. Tammer-Paino Oy Tampere.
Gjelsvik B. 2016. The Bobath Concept in Adult Neurology.
Soinila ym. 2015. Neurologia.
Stokes. 2022. Neurological physiotherapy.
Stokes. 2004. Physical Management in Neurological Rehabilitation.
Jehkonen. 2019. Kliininen neuropsykologia.
Kirurginen fysioterapia:
Liukkonen, Saarikoski (toim.) Jalat ja terveys. Duodecim.
Lehto, Telaranta (toim) 2002. Tekonivelpotilaan hoito uudistuu. PIRAMK:n julkaisusarja.
Lehto, Telaranta (toim) 2003. Tekonivelpotilaan hoito uudistuu osa 2. PIRAMK:n
julkaisusarja.
Hankela (toim.) 2007. Tekonivelpotilaan hoidon kehittäminen on tuottanut tulosta. PIRAMK-julkaisusarja.
Kalso & Vainio. 2002. Kipu.
Sailo & Vartti (toim.) 2000. Kivunhoito.
Wall. 2000. Kivun anatomia.
Psykofyysinen fysioterapia:
Ogden, P, Minton, K & Pain C. 2009: Trauma ja keho: sensorimotorinen psykoterapia. Oulu: Traumaterapiakeskus.
Kolk, van der B. 2017: Jäljet kehossa, trauman parantaminen aivojen, mielen ja kehon avulla. Viisaselämä, Helsinki
Herrala, H. Kahrola, T & Sandström. M. 2009. Psykofyysinen ihminen. WSOYpro.
Bunkan, B. 1996. Kropp, respirasjon og kroppsbilde. Ressurorientert kroppsundersokelse og behandling
Stubbs, B. & Rosenbaum S. 2018. Exercise-based interventions for mental illness. Physical activity as part of clinical treatment.
Probst, M. & Skjaerven L. 2018. Physiotherapy in mental health and psychiatry. Elsevier
Lönnqvist J. ym (toim.) 2017 tai aiempi painos: Psykiatria.
Siira, J. & Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. Vapaaksi kivusta, stressistä ja kuormittavista tunteista. Kirjapaja.
Miranda, Helena. 2016: Ota kipu haltuun. Otava, Keuruu
Butler, D. & Moseley, G. 2013: Explain pain. 2nd edn.
Martin, Minna. 2016. Hengitys virtaa, Kohti kehon ja mielen tasapainoa.
Martin, Minna, Seppä, Maila, Lehtinen, Päivi, Törö, Tiina. 2014. Hengitys itsesäätelyn ja vuorovaikutuksen tukena. Mediapinta oy.
Muut:
Tuominen Pipsa 2008. Musiikki fysioterapeutin työvälineenä Opinnäytetyö. Piramk.
Lääkehoito lähihoitajan työssä 2009. Edita
Turvallinen lääkehoito. WSOY
Sisällön jaksotus
Kontaktiopetus alkaa ti 7.1.2025 ja jatkuu pe 30.5.2025. Vapaajakso on viikolla 9.
Ohjattu harjoittelu alkaa ma 7.4.2025 ja jatkuu 5 viikkoa aina pe 9.5.2025 saakka. Opetus jatkuu taas ma 12.5.2025.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on pakollinen kaikille opiskelijoille. Opiskelijoiden tulee osallistua orientaatio tunnille opintojakson alussa. Opintojakson suorittamisen (osallistuminen teoriakokeeseen) edellytyksenä on 1. opintovuoden opintojen hyväksytty suorittaminen. Aikuisten fysioterapia 2 opintokokonaisuudelle osallistumiseen suositellaan osallistumista edellisen opintokokonaisuuden, aikuisten fysioterapia 1, teoriaopetukseen sekä harjoitustunneille.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ohjaajakokous on ennen harjoittelun alkua. Kokous on pakollinen kaikille opiskelijoille, jotka aloittavat harjoittelun 7.4.2025.
Kansainvälisyys
Eye on TAMK toteutuu 11.-13.3.2025.
Ilmoittautumisaika
01.11.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
02.01.2024 - 24.05.2024
Laajuus
12 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeutti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannu Järvinen
- Jaana Sahlsten
- Maria Maljanen
- Tuija Laakso
- Anne-Marie Lehtonen
- Anne-Marja Hammar
- Hanna Sahinoja
- Liisa Mannisenmäki
- Anne-Marja Hammar
- Anna-Riikka Keihäs
- Tiina Pystynen
Vastuuhenkilö
Hanna Sahinoja
Ryhmät
-
22FYFysioterapeutit syksy 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- on selvillä tyypillisimmistä sydän- ja verenkiertoelinten sairauksista ja niiden aiheuttamista muutoksista ihmisen liikkumiseen ja toimintaan,
- tietää sydänpotilaan suorituskyvyn arvioinnin sekä konservatiivisen ja postoperatiivisen kuntoutuksen periaatteet,
- osaa pre- ja postoperatiivisen fysioterapian periaatteet,
- osaa arvioida potilaan voimavaroja ja ongelmia fysioterapiassa,
- tuntee keskeiset hengityselinsairaudet ja hengitykseen liittyvät ongelmat sekä tietää muuttuneen hengitystoiminnan piirteet,
- tietää tyypillisimpien neurologisten sairauksien syntymekanismit ja patofysiologian,
- tietää neurologisen potilaan liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja osaa neurologisen fysioterapian periaatteet,
- ymmärtää mielenterveysongelmien vaikutuksia arjen toimintaan,
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin edellä mainittuihin toimintakyvyn haasteisiin liittyen
- tietää erilaisista vuorovaikutuksellisia lähestymistapoja ja osaa ohjata potilasta itse oivaltamaan, löytämään ratkaisuja ja löytämään voimavarojaan,
- tuntee erilaisia motivoivia lähestymiskeinoja sekä osaa ottaa niitä käyttöön,
- tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa aikuisten sairauksissa.
- osaa hyödyntää työssään ICF:n ja GAS:n periaatteita
- osaa hyödyntää reflektiivistä toimintaa ja kliinistä päättelyä
- ymmärtää aktiivisen osaamisen ylläpitämisen merkityksen
- ottaa huomioon erilaiset näkökulmat työskentelyssään
- osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa opiskelussa
Sisältö (OJ)
- sydänfysioterapia
- leikkauspotilaan pre- ja postoperatiivinen fysioterapia
- hengitysfysioterapia
- neurologinen fysioterapia
- lääketieteelliset kysymykset aikuisen ihmisen kannalta
- traumaattinen kriisi ja vaikeasti sairaan ihmisen kohtaaminen
- erilaiset mielenterveyden ongelmat
- hyperventilaatio
- ruumiillisen voimavaratutkimisen periaatteet
- psykosomaattiset oireet
- erilaisten olotilojen ilmeneminen kehossa
- ratkaisukeskeinen lähestymistapa
- motivaatioteoria
- lääkeaineoppi erikseen määritellyiltä osin
- sosiaaliturvajärjestelmä
- ravitsemus ja diabetes, sepelvaltimotauti ja metabolinen oireyhtymä
- painonhallinnan ohjaus
Esitietovaatimukset (OJ)
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista edellisen opintokokonaisuuden teoriaopetukseen sekä harjoitustunneille.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määrittelee pääkohtia sydän- ja hengitysfysioterapiasta, neurologisen kuntoutujan fysioterapiasta, mielenterveysongelmaisten fysioterapiasta ja muiden opintojakson aiheisiin liittyvistä ilmiöistä ja peruskäsitteistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa.
- tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
- kuvaa niukasti yhteyksiä ICF:n periaatteiden ja kuntoutujan toimintakyvyn välillä
- valmistautuu opiskelutilanteisiin niukasti
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- tunnistaa vuorovaikutustaitojaan ja kuvaa ammatillista osaamistaan vain osittain.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- jäsentää fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä
- kuvaa kuntoutujien toimintakykyä ICF:n periaatteiden mukaisesti
- osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä sydän-, hengitys-, neurologian ja mielenterveysongelmaisten kuntoutujien fysioterapian alueilla
- valmistautuu opiskelutilanteisiin huolellisesti ja järjestelmällisesti
- osoittaa valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan
- ottaa vastuuta omasta sekä ryhmän oppimisesta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa yhdistellä aiemmin opittua sekä uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti sydän-, hengitys-, neurologian ja mielenterveysongelmaisten fysioterapian alueilla
- kuvaa kuntoutujien toimintakykyä kattavasti ICF:n periaatteisiin nojautuen
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan aktiivista ammattitaitonsa kehittämistä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti
- kehittää vastuullisesti omaa ja ryhmän oppimista
- ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä.
Opiskelija laiminlyö tilanteisiin valmistautumisen, eikä hyödynnä saamaansa palautetta. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa.
Aika ja paikka
Opinnot alkavat 2.1.2023 itsenäisellä tehtävällä, kontaktiopetus alkaa 8.1.2024 ja jatkuu 24.5.2024 saakka.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Hengitys teoriakoe on 29.1.2024.
Neurologisen potilaan fysioterapiteorian alkukoe on 24.1.2024 ja teoriakoe 23.2.2024.
Psyfyn teoriakoe on 20.3.2024.
Sydän tentti netissä on 28.3.2024
Teoriavälikokeiden uusinnat olisi hyvä tehdä kevään 2024 uusintakoepäivinä.
Yhteinen uusintakoepäivä hengityksestä ja/tai neurologisesta osuudesta on 5.4.2024.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tutoristunnot ovat pakollisia, poissaolo korvataan itsenäisellä tehtävällä. Tutortyöskentely sisältäen seminaarin arvioidaan numeerisesti. Seminaari on pakollinen ja poissaolo korvataan seminaariraportilla.
Aikuisten fysioterapian teoriasta on neljä välikoetta 1) teoriavälikoe; hengitys, 2) teoriavälikoe; neurologinen fysioterapia, 3) nettikoe; sydän ja 4) teoriavälikoe; psyfy, jotka kaikki arvioidaan numeerisesti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, etäopetus, itsenäinen työskentely verkko-opiskelu mukaan lukien, tutorit, seminaari, opetuskeskustelut ja reflektio, tentit ja kirjalliset tehtävät, kansainväliset luennot. Ongelmaperustainen opiskelu (PBL).
Oppimateriaalit
Sydänfysioterapia
Sydänliiton julkaisut :
Sydämen vajaatoiminta ja liikunta.2006.
Sepelvaltimotauti ja liikunta .2006.
Sydämen siirto ja liikunta. 2006
Sydämen vajaatoiminta ja liikunta, 2006.
Sydänpotilaan suorituskyvyn arviointi, 2007.
Synnynnäiset sydänviat ja liikunta, 2008.
Sepelvaltimokuntoutujankäsikirja, 2006
Pollock-Smith: Heart disease and rehabilitation. Human kinetics. ISBN 0-87322-977-0
Durstine, Moore . 2003. ACSM´s Exercise Management for Persons with Chronic Diseases and Disabilities
Hengitysfysioterapia:
https://www.hengitysliitto.fi/
Terveyskirjaston verkkosivut
Terveyskylän verkkosivut
Pryor-Prasad. 4 painos 2008. Physiotherapy for respiratory and cardiac problems. Adults and pediatric. Churchill Livingstone.
Neurologinen fysioterapia:
Käypähoitosuositukset
Terveyskirjaston verkkosivut
https://www.aivoliitto.fi/
https://neuroliitto.fi/
https://www.invalidiliitto.fi/
https://harvinaiset.fi/
Davies 2000. Steps to follow. Springer Verlag.
Forsbom ym. 2001. Aivovauriopotilaan kuntoutus. Tammer-Paino Oy Tampere.
Davies .1990. Right in the middle. Springer Verlag.
Davies.1994. Starting again. Springer Verlag.
Gjelsvik B. 2016. The Bobath Concept in Adult Neurology.
Soinila ym. 2015. Neurologia.
Stokes. 2022. Neurological physiotherapy.
Stokes. 2004. Physical Management in Neurological Rehabilitation.
Jehkonen. 2019. Kliininen neuropsykologia.
Kirurginen fysioterapia:
Liukkonen, Saarikoski (toim.) Jalat ja terveys. Duodecim.
Lehto, Telaranta (toim) 2002. Tekonivelpotilaan hoito uudistuu. PIRAMK:n julkaisusarja.
Lehto, Telaranta (toim) 2003. Tekonivelpotilaan hoito uudistuu osa 2. PIRAMK:n
julkaisusarja.
Hankela (toim.) 2007. Tekonivelpotilaan hoidon kehittäminen on tuottanut tulosta. PIRAMK-julkaisusarja.
Kalso & Vainio. 2002. Kipu.
Sailo & Vartti (toim.) 2000. Kivunhoito.
Wall. 2000. Kivun anatomia.
Psykofyysinen fysioterapia:
Ogden, P, Minton, K & Pain C. 2009: Trauma ja keho: sensorimotorinen psykoterapia. Oulu: Traumaterapiakeskus.
Kolk, van der B. 2017: Jäljet kehossa, trauman parantaminen aivojen, mielen ja kehon avulla. Viisaselämä, Helsinki
Herrala, H. Kahrola, T & Sandström. M. 2009. Psykofyysinen ihminen. WSOYpro.
Bunkan, B. 1996. Kropp, respirasjon og kroppsbilde. Ressurorientert kroppsundersokelse og behandling
Stubbs, B. & Rosenbaum S. 2018. Exercise-based interventions for mental illness. Physical activity as part of clinical treatment.
Probst, M. & Skjaerven L. 2018. Physiotherapy in mental health and psychiatry. Elsevier
Lönnqvist J. ym (toim.) 2017 tai aiempi painos: Psykiatria.
Siira, J. & Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. Vapaaksi kivusta, stressistä ja kuormittavista tunteista. Kirjapaja.
Miranda, Helena. 2016: Ota kipu haltuun. Otava, Keuruu
Butler, D. & Moseley, G. 2013: Explain pain. 2nd edn.
Martin, Minna. 2016. Hengitys virtaa, Kohti kehon ja mielen tasapainoa.
Martin, Minna, Seppä, Maila, Lehtinen, Päivi, Törö, Tiina. 2014. Hengitys itsesäätelyn ja vuorovaikutuksen tukena. Mediapinta oy.
Muut:
Tuominen Pipsa 2008. Musiikki fysioterapeutin työvälineenä Opinnäytetyö. Piramk.
Lääkehoito lähihoitajan työssä 2009. Edita
Turvallinen lääkehoito. WSOY
Sisällön jaksotus
Opetus alkaa ma 8.1.2024 ja jatkuu pe 24.5.2024. Vapaajakso on viikolla 9.
Ohjattu harjoittelu alkaa ma 8.4.2024 ja jatkuu 5 viikkoa aina 10.5.2024 saakka. Opetus jatkuu taas ma 13.5.2024.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on pakollinen kaikille opiskelijoille. Opiskelijoiden tulee osallistua orientaatio tunnille opintojakson alussa. Opintojakson suorittamisen (osallistuminen teoriakokeeseen) edellytyksenä on 1. opintovuoden opintojen hyväksytty suorittaminen. Aikuisten fysioterapia 2 opintokokonaisuudelle osallistumiseen suositellaan osallistumista edellisen opintokokonaisuuden, aikuisten fysioterapia 1, teoriaopetukseen sekä harjoitustunneille.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ohjaajakokous on ennen harjoittelun alkua. Kokous on pakollinen kaikille opiskelijoille, jotka aloittavat harjoittelun 8.4.2024.
Kansainvälisyys
KV-viikko toteutuu mahdollisesti keväällä 2024
Ilmoittautumisaika
01.11.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
02.01.2024 - 24.05.2024
Laajuus
12 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeutti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Johanna Kangaspunta
- Hannu Järvinen
- Jaana Sahlsten
- Tuija Laakso
- Maria Maljanen
- Liisa Mannisenmäki
- Anne-Marja Hammar
- Hanna Sahinoja
- Anne-Marja Hammar
- Anna-Riikka Keihäs
- Tiina Pystynen
Vastuuhenkilö
Hanna Sahinoja
Ryhmät
-
22FYKENDegree Programme in Physiotherapy
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- on selvillä tyypillisimmistä sydän- ja verenkiertoelinten sairauksista ja niiden aiheuttamista muutoksista ihmisen liikkumiseen ja toimintaan,
- tietää sydänpotilaan suorituskyvyn arvioinnin sekä konservatiivisen ja postoperatiivisen kuntoutuksen periaatteet,
- osaa pre- ja postoperatiivisen fysioterapian periaatteet,
- osaa arvioida potilaan voimavaroja ja ongelmia fysioterapiassa,
- tuntee keskeiset hengityselinsairaudet ja hengitykseen liittyvät ongelmat sekä tietää muuttuneen hengitystoiminnan piirteet,
- tietää tyypillisimpien neurologisten sairauksien syntymekanismit ja patofysiologian,
- tietää neurologisen potilaan liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja osaa neurologisen fysioterapian periaatteet,
- ymmärtää mielenterveysongelmien vaikutuksia arjen toimintaan,
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin edellä mainittuihin toimintakyvyn haasteisiin liittyen
- tietää erilaisista vuorovaikutuksellisia lähestymistapoja ja osaa ohjata potilasta itse oivaltamaan, löytämään ratkaisuja ja löytämään voimavarojaan,
- tuntee erilaisia motivoivia lähestymiskeinoja sekä osaa ottaa niitä käyttöön,
- tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa aikuisten sairauksissa.
- osaa hyödyntää työssään ICF:n ja GAS:n periaatteita
- osaa hyödyntää reflektiivistä toimintaa ja kliinistä päättelyä
- ymmärtää aktiivisen osaamisen ylläpitämisen merkityksen
- ottaa huomioon erilaiset näkökulmat työskentelyssään
- osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa opiskelussa
Sisältö (OJ)
- sydänfysioterapia
- leikkauspotilaan pre- ja postoperatiivinen fysioterapia
- hengitysfysioterapia
- neurologinen fysioterapia
- lääketieteelliset kysymykset aikuisen ihmisen kannalta
- traumaattinen kriisi ja vaikeasti sairaan ihmisen kohtaaminen
- erilaiset mielenterveyden ongelmat
- hyperventilaatio
- ruumiillisen voimavaratutkimisen periaatteet
- psykosomaattiset oireet
- erilaisten olotilojen ilmeneminen kehossa
- ratkaisukeskeinen lähestymistapa
- motivaatioteoria
- lääkeaineoppi erikseen määritellyiltä osin
- sosiaaliturvajärjestelmä
- ravitsemus ja diabetes, sepelvaltimotauti ja metabolinen oireyhtymä
- painonhallinnan ohjaus
Esitietovaatimukset (OJ)
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista edellisen opintokokonaisuuden teoriaopetukseen sekä harjoitustunneille.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määrittelee pääkohtia sydän- ja hengitysfysioterapiasta, neurologisen kuntoutujan fysioterapiasta, mielenterveysongelmaisten fysioterapiasta ja muiden opintojakson aiheisiin liittyvistä ilmiöistä ja peruskäsitteistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa.
- tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
- kuvaa niukasti yhteyksiä ICF:n periaatteiden ja kuntoutujan toimintakyvyn välillä
- valmistautuu opiskelutilanteisiin niukasti
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- tunnistaa vuorovaikutustaitojaan ja kuvaa ammatillista osaamistaan vain osittain.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- jäsentää fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä
- kuvaa kuntoutujien toimintakykyä ICF:n periaatteiden mukaisesti
- osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä sydän-, hengitys-, neurologian ja mielenterveysongelmaisten kuntoutujien fysioterapian alueilla
- valmistautuu opiskelutilanteisiin huolellisesti ja järjestelmällisesti
- osoittaa valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan
- ottaa vastuuta omasta sekä ryhmän oppimisesta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa yhdistellä aiemmin opittua sekä uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti sydän-, hengitys-, neurologian ja mielenterveysongelmaisten fysioterapian alueilla
- kuvaa kuntoutujien toimintakykyä kattavasti ICF:n periaatteisiin nojautuen
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan aktiivista ammattitaitonsa kehittämistä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti
- kehittää vastuullisesti omaa ja ryhmän oppimista
- ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä.
Opiskelija laiminlyö tilanteisiin valmistautumisen, eikä hyödynnä saamaansa palautetta. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
02.01.2023 - 26.05.2023
Laajuus
12 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeutti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anne-Marja Hammar
- Hannu Järvinen
- Jaana Sahlsten
- Maria Maljanen
- Tuija Laakso
- Anne-Marie Lehtonen
- Hanna Sahinoja
- Liisa Mannisenmäki
- Tiina Pystynen
- Anna-Riikka Keihäs
Vastuuhenkilö
Hanna Sahinoja
Ryhmät
-
21FYFysioterapeutit syksy 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- on selvillä tyypillisimmistä sydän- ja verenkiertoelinten sairauksista ja niiden aiheuttamista muutoksista ihmisen liikkumiseen ja toimintaan,
- tietää sydänpotilaan suorituskyvyn arvioinnin sekä konservatiivisen ja postoperatiivisen kuntoutuksen periaatteet,
- osaa pre- ja postoperatiivisen fysioterapian periaatteet,
- osaa arvioida potilaan voimavaroja ja ongelmia fysioterapiassa,
- tuntee keskeiset hengityselinsairaudet ja hengitykseen liittyvät ongelmat sekä tietää muuttuneen hengitystoiminnan piirteet,
- tietää tyypillisimpien neurologisten sairauksien syntymekanismit ja patofysiologian,
- tietää neurologisen potilaan liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja osaa neurologisen fysioterapian periaatteet,
- ymmärtää mielenterveysongelmien vaikutuksia arjen toimintaan,
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin edellä mainittuihin toimintakyvyn haasteisiin liittyen
- tietää erilaisista vuorovaikutuksellisia lähestymistapoja ja osaa ohjata potilasta itse oivaltamaan, löytämään ratkaisuja ja löytämään voimavarojaan,
- tuntee erilaisia motivoivia lähestymiskeinoja sekä osaa ottaa niitä käyttöön,
- tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa aikuisten sairauksissa.
- osaa hyödyntää työssään ICF:n ja GAS:n periaatteita
- osaa hyödyntää reflektiivistä toimintaa ja kliinistä päättelyä
- ymmärtää aktiivisen osaamisen ylläpitämisen merkityksen
- ottaa huomioon erilaiset näkökulmat työskentelyssään
- osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa opiskelussa
Sisältö (OJ)
- sydänfysioterapia
- leikkauspotilaan pre- ja postoperatiivinen fysioterapia
- hengitysfysioterapia
- neurologinen fysioterapia
- lääketieteelliset kysymykset aikuisen ihmisen kannalta
- traumaattinen kriisi ja vaikeasti sairaan ihmisen kohtaaminen
- erilaiset mielenterveyden ongelmat
- hyperventilaatio
- ruumiillisen voimavaratutkimisen periaatteet
- psykosomaattiset oireet
- erilaisten olotilojen ilmeneminen kehossa
- ratkaisukeskeinen lähestymistapa
- motivaatioteoria
- lääkeaineoppi erikseen määritellyiltä osin
- sosiaaliturvajärjestelmä
- ravitsemus ja diabetes, sepelvaltimotauti ja metabolinen oireyhtymä
- painonhallinnan ohjaus
Esitietovaatimukset (OJ)
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista edellisen opintokokonaisuuden teoriaopetukseen sekä harjoitustunneille.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määrittelee pääkohtia sydän- ja hengitysfysioterapiasta, neurologisen kuntoutujan fysioterapiasta, mielenterveysongelmaisten fysioterapiasta ja muiden opintojakson aiheisiin liittyvistä ilmiöistä ja peruskäsitteistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa.
- tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
- kuvaa niukasti yhteyksiä ICF:n periaatteiden ja kuntoutujan toimintakyvyn välillä
- valmistautuu opiskelutilanteisiin niukasti
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- tunnistaa vuorovaikutustaitojaan ja kuvaa ammatillista osaamistaan vain osittain.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- jäsentää fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä
- kuvaa kuntoutujien toimintakykyä ICF:n periaatteiden mukaisesti
- osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä sydän-, hengitys-, neurologian ja mielenterveysongelmaisten kuntoutujien fysioterapian alueilla
- valmistautuu opiskelutilanteisiin huolellisesti ja järjestelmällisesti
- osoittaa valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan
- ottaa vastuuta omasta sekä ryhmän oppimisesta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa yhdistellä aiemmin opittua sekä uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti sydän-, hengitys-, neurologian ja mielenterveysongelmaisten fysioterapian alueilla
- kuvaa kuntoutujien toimintakykyä kattavasti ICF:n periaatteisiin nojautuen
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan aktiivista ammattitaitonsa kehittämistä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti
- kehittää vastuullisesti omaa ja ryhmän oppimista
- ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä.
Opiskelija laiminlyö tilanteisiin valmistautumisen, eikä hyödynnä saamaansa palautetta. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa.
Aika ja paikka
Opinnot alkavat 2.1.2023 itsenäisellä tehtävällä, kontaktiopetus alkaa 9.1.2023 ja jatkuu 26.5.2023 saakka.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Hengitys teoriakoe on 30.1.2023.
Neurologisen potilaan fysioterapiteorian alkukoe on 25.1.2023 ja teoriakoe 22.2.2023.
Psyfyn teoriakoe on 21.3.2023.
Sydän tentti netissä on 31.3.2023
Teoriavälikokeiden uusinnat olisi hyvä tehdä kevään 2023 uusintakoepäivinä.
Yhteinen uusintakoepäivä hengityksestä ja/tai neurologisesta osuudesta on 27.3.2023.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tutoristunnot ovat pakollisia, poissaolo korvataan itsenäisellä tehtävällä. Tutortyöskentely sisältäen seminaarin arvioidaan numeerisesti. Seminaari on pakollinen ja poissaolo korvataan seminaariraportilla.
Aikuisten fysioterapian teoriasta on neljä välikoetta 1) teoriavälikoe; hengitys, 2) teoriavälikoe; neurologinen fysioterapia, 3) nettikoe; sydän ja 4) teoriavälikoe; psyfy, jotka kaikki arvioidaan numeerisesti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, etäopetus, itsenäinen työskentely verkko-opiskelu mukaan lukien, tutorit, seminaari, opetuskeskustelut ja
reflektio, tentit ja kirjalliset tehtävät, kansainväliset luennot. Ongelmaperustainen opiskelu (PBL).
Oppimateriaalit
Sydänfysioterapia
Sydänliiton julkaisut :
Sydämen vajaatoiminta ja liikunta.2006.
Sepelvaltimotauti ja liikunta .2006.
Sydämen siirto ja liikunta. 2006
Sydämen vajaatoiminta ja liikunta, 2006.
Sydänpotilaan suorituskyvyn arviointi, 2007.
Synnynnäiset sydänviat ja liikunta, 2008.
Sepelvaltimokuntoutujankäsikirja, 2006
Pollock-Smith: Heart disease and rehabilitation. Human kinetics. ISBN 0-87322-977-0
Durstine, Moore . 2003. ACSM´s Exercise Management for Persons with Chronic Diseases and Disabilities
Hengitysfysioterapia:
https://www.hengitysliitto.fi/
Terveyskirjaston verkkosivut
Terveyskylän verkkosivut
Pryor-Prasad. 4 painos 2008. Physiotherapy for respiratory and cardiac problems. Adults and pediatric. Churchill Livingstone.
Neurologinen fysioterapia:
Käypähoitosuositukset
Terveyskirjaston verkkosivut
https://www.aivoliitto.fi/
https://neuroliitto.fi/
https://www.invalidiliitto.fi/
https://harvinaiset.fi/
Davies 2000. Steps to follow. Springer Verlag.
Forsbom ym. 2001. Aivovauriopotilaan kuntoutus. Tammer-Paino Oy Tampere.
Davies .1990. Right in the middle. Springer Verlag.
Davies.1994. Starting again. Springer Verlag.
Gjelsvik B. 2016. The Bobath Concept in Adult Neurology.
Soinila ym. 2015. Neurologia.
Stokes. 2022. Neurological physiotherapy.
Stokes. 2004. Physical Management in Neurological Rehabilitation.
Jehkonen. 2019. Kliininen neuropsykologia.
Kirurginen fysioterapia:
Liukkonen, Saarikoski (toim.) Jalat ja terveys. Duodecim.
Lehto, Telaranta (toim) 2002. Tekonivelpotilaan hoito uudistuu. PIRAMK:n julkaisusarja.
Lehto, Telaranta (toim) 2003. Tekonivelpotilaan hoito uudistuu osa 2. PIRAMK:n
julkaisusarja.
Hankela (toim.) 2007. Tekonivelpotilaan hoidon kehittäminen on tuottanut tulosta. PIRAMK-julkaisusarja.
Kalso & Vainio. 2002. Kipu.
Sailo & Vartti (toim.) 2000. Kivunhoito.
Wall. 2000. Kivun anatomia.
Psykofyysinen fysioterapia:
Ogden, P, Minton, K & Pain C. 2009: Trauma ja keho: sensorimotorinen psykoterapia. Oulu: Traumaterapiakeskus.
Kolk, van der B. 2017: Jäljet kehossa, trauman parantaminen aivojen, mielen ja kehon avulla. Viisaselämä, Helsinki
Herrala, H. Kahrola, T & Sandström. M. 2009. Psykofyysinen ihminen. WSOYpro.
Bunkan, B. 1996. Kropp, respirasjon og kroppsbilde. Ressurorientert kroppsundersokelse og behandling
Stubbs, B. & Rosenbaum S. 2018. Exercise-based interventions for mental illness. Physical activity as part of clinical treatment.
Probst, M. & Skjaerven L. 2018. Physiotherapy in mental health and psychiatry. Elsevier
Lönnqvist J. ym (toim.) 2017 tai aiempi painos: Psykiatria.
Siira, J. & Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. Vapaaksi kivusta, stressistä ja kuormittavista tunteista. Kirjapaja.
Miranda, Helena. 2016: Ota kipu haltuun. Otava, Keuruu
Butler, D. & Moseley, G. 2013: Explain pain. 2nd edn.
Martin, Minna. 2016. Hengitys virtaa, Kohti kehon ja mielen tasapainoa.
Martin, Minna, Seppä, Maila, Lehtinen, Päivi, Törö, Tiina. 2014. Hengitys itsesäätelyn ja vuorovaikutuksen tukena. Mediapinta oy.
Muut:
Tuominen Pipsa 2008. Musiikki fysioterapeutin työvälineenä Opinnäytetyö. Piramk.
Lääkehoito lähihoitajan työssä 2009. Edita
Turvallinen lääkehoito. WSOY
Sisällön jaksotus
Opetus alkaa ma 9.1.2023 ja jatkuu pe 26.5.2023. Vapaajakso on viikolla 9.
Ohjattu harjoittelu alkaa ti 11.4.2023 ja jatkuu 5 viikkoa aina 12.5.2023 saakka. Opetus jatkuu taas ma 15.5.2023.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on pakollinen kaikille opiskelijoille. Opiskelijoiden tulee osallistua orientaatio tunnille opintojakson alussa. Opintojakson suorittamisen (osallistuminen teoriakokeeseen) edellytyksenä on 1. opintovuoden opintojen hyväksytty suorittaminen. Aikuisten fysioterapia 2 opintokokonaisuudelle osallistumiseen suositellaan osallistumista edellisen opintokokonaisuuden, aikuisten fysioterapia 1, teoriaopetukseen sekä harjoitustunneille.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ohjaajakokous on ti 28.3.2023 klo 13.00-15.00. Kokous on pakollinen kaikille opiskelijoille, jotka aloittavat harjoittelun 11.4.2023.
Kansainvälisyys
KV-viikko on viikolla 12.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kts. opintojakson tiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 30.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 27.05.2022
Laajuus
12 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeutti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 42
Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anne-Marja Hammar
- Lauri Korjus
- Hannu Järvinen
- Jaana Sahlsten
- Maria Maljanen
- Tuija Laakso
- Anne-Marie Lehtonen
- Hanna Sahinoja
- Liisa Mannisenmäki
- Anna-Riikka Keihäs
- Tiina Pystynen
Vastuuhenkilö
Hanna Sahinoja
Ryhmät
-
20FYFysioterapeutti syksy 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- on selvillä tyypillisimmistä sydän- ja verenkiertoelinten sairauksista ja niiden aiheuttamista muutoksista ihmisen liikkumiseen ja toimintaan,
- tietää sydänpotilaan suorituskyvyn arvioinnin sekä konservatiivisen ja postoperatiivisen kuntoutuksen periaatteet,
- osaa pre- ja postoperatiivisen fysioterapian periaatteet,
- osaa arvioida potilaan voimavaroja ja ongelmia fysioterapiassa,
- tuntee keskeiset hengityselinsairaudet ja hengitykseen liittyvät ongelmat sekä tietää muuttuneen hengitystoiminnan piirteet,
- tietää tyypillisimpien neurologisten sairauksien syntymekanismit ja patofysiologian,
- tietää neurologisen potilaan liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja osaa neurologisen fysioterapian periaatteet,
- ymmärtää mielenterveysongelmien vaikutuksia arjen toimintaan,
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin edellä mainittuihin toimintakyvyn haasteisiin liittyen
- tietää erilaisista vuorovaikutuksellisia lähestymistapoja ja osaa ohjata potilasta itse oivaltamaan, löytämään ratkaisuja ja löytämään voimavarojaan,
- tuntee erilaisia motivoivia lähestymiskeinoja sekä osaa ottaa niitä käyttöön,
- tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa aikuisten sairauksissa.
- osaa hyödyntää työssään ICF:n ja GAS:n periaatteita
- osaa hyödyntää reflektiivistä toimintaa ja kliinistä päättelyä
- ymmärtää aktiivisen osaamisen ylläpitämisen merkityksen
- ottaa huomioon erilaiset näkökulmat työskentelyssään
- osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa opiskelussa
Sisältö (OJ)
- sydänfysioterapia
- leikkauspotilaan pre- ja postoperatiivinen fysioterapia
- hengitysfysioterapia
- neurologinen fysioterapia
- lääketieteelliset kysymykset aikuisen ihmisen kannalta
- traumaattinen kriisi ja vaikeasti sairaan ihmisen kohtaaminen
- erilaiset mielenterveyden ongelmat
- hyperventilaatio
- ruumiillisen voimavaratutkimisen periaatteet
- psykosomaattiset oireet
- erilaisten olotilojen ilmeneminen kehossa
- ratkaisukeskeinen lähestymistapa
- motivaatioteoria
- lääkeaineoppi erikseen määritellyiltä osin
- sosiaaliturvajärjestelmä
- ravitsemus ja diabetes, sepelvaltimotauti ja metabolinen oireyhtymä
- painonhallinnan ohjaus
Esitietovaatimukset (OJ)
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista edellisen opintokokonaisuuden teoriaopetukseen sekä harjoitustunneille.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määrittelee pääkohtia sydän- ja hengitysfysioterapiasta, neurologisen kuntoutujan fysioterapiasta, mielenterveysongelmaisten fysioterapiasta ja muiden opintojakson aiheisiin liittyvistä ilmiöistä ja peruskäsitteistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa.
- tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
- kuvaa niukasti yhteyksiä ICF:n periaatteiden ja kuntoutujan toimintakyvyn välillä
- valmistautuu opiskelutilanteisiin niukasti
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- tunnistaa vuorovaikutustaitojaan ja kuvaa ammatillista osaamistaan vain osittain.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- jäsentää fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä
- kuvaa kuntoutujien toimintakykyä ICF:n periaatteiden mukaisesti
- osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä sydän-, hengitys-, neurologian ja mielenterveysongelmaisten kuntoutujien fysioterapian alueilla
- valmistautuu opiskelutilanteisiin huolellisesti ja järjestelmällisesti
- osoittaa valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan
- ottaa vastuuta omasta sekä ryhmän oppimisesta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa yhdistellä aiemmin opittua sekä uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti sydän-, hengitys-, neurologian ja mielenterveysongelmaisten fysioterapian alueilla
- kuvaa kuntoutujien toimintakykyä kattavasti ICF:n periaatteisiin nojautuen
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan aktiivista ammattitaitonsa kehittämistä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti
- kehittää vastuullisesti omaa ja ryhmän oppimista
- ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä.
Opiskelija laiminlyö tilanteisiin valmistautumisen, eikä hyödynnä saamaansa palautetta. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa.
Aika ja paikka
Opinnot alkavat 3.1.2022 itsenäisellä tehtävällä, kontaktiopetus alkaa 10.1.2022 ja jatkuu 27.5.2022 saakka.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Hengitys teoriakoe on 31.1.2022.
Neurologisen potilaan fysioterapiteorian alkukoe on 27.1.2022 ja teoriakoe 24.2.2022.
Psyfyn teoriakoe on 15.3.2022.
Sydän tentti netissä on 25.3.2022
Teoriavälikokeiden uusinnat olisi hyvä tehdä kevään 2022 uusintakoepäivinä.
Yhteinen uusintakoepäivä hengityksestä ja/tai neurologisesta osuudesta on 28.3.2022
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tutoristunnot ovat pakollisia, poissaolo korvataan itsenäisellä tehtävällä. Tutortyöskentely sisältäen seminaarin arvioidaan numeerisesti. Seminaari on pakollinen ja poissaolo korvataan seminaariraportilla.
Aikuisten fysioterapian teoriasta on neljä välikoetta 1) teoriavälikoe; hengitys, 2) teoriavälikoe; neurologinen fysioterapia, 3) nettikoe; sydän ja 4) teoriavälikoe; psyfy, jotka kaikki arvioidaan numeerisesti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, etäopetus, itsenäinen työskentely verkko-opiskelu mukaan lukien, tutorit, seminaari, opetuskeskustelut ja
reflektio, tentit ja kirjalliset tehtävät, kansainväliset luennot. Ongelmaperustainen opiskelu (PBL).
Oppimateriaalit
Sydänliiton julkaisut :
Sydämen vajaatoiminta ja liikunta.2006.
Sepelvaltimotauti ja liikunta .2006.
Sydämen siirto ja liikunta. 2006
Sydämen vajaatoiminta ja liikunta, 2006.
Sydänpotilaan suorituskyvyn arviointi, 2007.
Synnynnäiset sydänviat ja liikunta, 2008.
Sepelvaltimokuntoutujankäsikirja, 2006
Pollock-Smith: Heart disease and rehabilitation. Human kinetics. ISBN 0-87322-977-0
Durstine, Moore . 2003. ACSM´s Exercise Management for Persons with Chronic Diseases and Disabilities
Pryor-Prasad 2002. 3.painos ja 4 painos 2008, 2009. Physiotherapy for respiratory and cardiac problems. Adults and pediatric. Churchill Livingstone. Tai aiempi painos Pryor-Webber. Physiotherapy for respiratory and cardiac problems
Davies 2000. Steps to follow. Springer Verlag.
Forsbom ym. 2001. Aivovauriopotilaan kuntoutus. Tammer-Paino Oy Tampere.
Davies .1990. Right in the middle. Springer Verlag.
Davies.1994. Starting again. Springer Verlag.
Reese Nancy. 1999. Muscle and Sensory Testing.
Stokes. 1998. Neurological physiotherapy.
Stokes. 2004. Physical Management in Neurological Rehabilitation.
Kuikka ym. 2002. Kliininen neuropsykologia.Wsoy.
Carr- Shepherd. 1989. Toispuolihalvauspotilaan liikkeiden udelleenoppimisohjelma.
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri. 2005. Aivoverenkiertohäiriöpotilaan ohjaus. Omaisten ohjausmateriaali aivoverenkierohäiriöpotilaan verbaalisen ohjauksen tueksi. htt://www.pshp.fi/proke/pirke/AVH/index.htm
Gjelsvik B. 2008. The Bobath Concept in Adult Neurology
Juntunen ym.2008. Kliininen kognitiivinen neurotiede, aivot ja ajattelu.
Aivoverenkiertohäiriöpotilaan kuntoutumisesta ja fysioterapiasta. 2008. Ft05- opiskelijoiden julkaisu.
Liukkonen, Saarikoski (toim.) Jalat ja terveys. Duodecim.
Lehto, Telaranta (toim) 2002. Tekonivelpotilaan hoito uudistuu. PIRAMK:n julkaisusarja.
Lehto, Telaranta (toim) 2003. Tekonivelpotilaan hoito uudistuu osa 2. PIRAMK:n
julkaisusarja.
Hankela (toim.) 2007. Tekonivelpotilaan hoidon kehittäminen on tuottanut tulosta. PIRAMK-julkaisusarja.
Kalso & Vainio. 2002. Kipu.
Sailo & Vartti (toim.) 2000. Kivunhoito.
Wall. 2000. Kivun anatomia.
Monsen 1992. Psykodynaaminen fysioterapia. Otava. Keuruu.
Talvitie 1999. Fysioterapia. Kappale: Mielenterveyttä tukeva fysioterapia. s. 157-
Bunkan 1996. Kropp, respirasjon og kroppsbilde. Resursorientert kroppsundersokelse og behandling.
Dropsy 1988. Den harmoniska kroppen.
Isohanni ym. 1996. Perusterveydenhuollon psykiatria. Duodecim.
Jalka polkee, mieli notkee. Liikunta mielenterveyden tukena. Liikuntatieteellisen seuran julkaisu.
Lepola ym. 2002. Psykiatria. WSOY. Porvoo.
Payne R . Relaxation techniques. Churchill Livingstone.
Roxendal 1987. Ett helhetsperspektiv – sjukgymnastik inom framtiden.
Roxendal- Nordwall 2001. Tre BAS- skalor. Body Awareness Scale. BAS-hälsa. Intervjuskala för Kroppsjaget. Studentlitteratur. Lund. Sweden.
Roxendal-Winberg 2002. Levande människa. Basal kroppskännedom för rörelse och vila. Natur och kultur.
Vilen ym. 2002. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. WS Bookwell Oy. Juva.
Tuominen Pipsa 2008. Musiikki fysioterapeutin työvälineenä Opinnäytetyö. Piramk.
Lääkehoito lähihoitajan työssä 2009. Edita
Turvallinen lääkehoito. WSOY
Sisällön jaksotus
Opetus alkaa ma 10.1.2022 ja jatkuu pe 27.5.2022. Vapaajakso on viikolla 9.
Ohjattu harjoittelu alkaa ma 11.4.2022 ja jatkuu 5 viikkoa aina 13.5.2022 saakka. Opetus jatkuu taas ma 16.5.2022.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on pakollinen kaikille opiskelijoille. Opiskelijoiden tulee osallistua orientaatio tunnille opintojakson alussa. Aikuisten fysioterapia 2 opintokokonaisuudelle osallistuminen edellyttää osallistumista edellisen opintokokonaisuuden teoriaopetukseen sekä harjoitustunneille.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ohjaajakokous on ti 29.3.2022 klo 13.00-15.00. Kokous on pakollinen kaikille opiskelijoille, jotka aloittavat harjoittelun 11.4.2022.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kts. opintojakson tiedot