Siirry suoraan sisältöön

Lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyöLaajuus (5 op)

Tunnus: 7K00GH77

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakso antaa valmiudet lasten ja nuorten sekä vammaisen hoitotyön perusosaamiseen.

Opintojakson jakson suoritettuaan opiskelija
• tietää lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet ja vanhemman roolit eri kehitysvaiheissa
• tietää lasten ja vammaisten hoitotyön periaatteet ja osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
• tunnistaa ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteet eri-ikäisten lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä
• osaa arvioida hoidon tarpeen, suunnitella ja toteuttaa lapsen ja perheen hoitotyötä sekä ohjata näyttöön perustuvaa tietoa ja genomitietoa käyttäen
• osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä lasten ja nuorten sairauksista ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen lasten hoitotyössä
• osaa lasten ja nuorten hoitotyössä käytettävät keskeisimmät toimenpiteet ja menetelmät
• tietää vammaisen hoitotyön erityispiirteet ja ymmärtää toimintakyvyn tukemisen ja kuntoutuksen merkityksen vammaisen henkilön ja perheen elämässä.

Sisältö

• lapsen ja nuoren kasvu, kehitys, kasvatus ja päivittäinen hoito
• vanhemmuuden tukeminen, lapsen ja perheen hyvinvointiin liittyvät riskitekijät
• lasta, nuorta ja vammaista koskevat keskeisimmät hoitotyön periaatteet ja vammaisen oikeudet
• lapsen, nuoren ja perheen hoidon tarpeen arviointi ja hoitoprosessi
• vuorovaikutus, leikki ja kommunikointimenetelmät lapsen, nuoren, vammaisen ja perheen kanssa hoitotyön eri tilanteissa
• lasten tavallisimmat sairaudet ja vammautumisen syyt
• tavallisimmat sairaan lapsen tutkimukset ja hoitotoimenpiteet
• lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
• eettisyys lasten ja vammaisten hoitotyössä
• geenitiedon merkitys lapsen ja perheen hoitotyössä.

Esitietovaatimukset

Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson Lääkehoito ja lääkelaskut. Osallistunut Laskimonsisäinen nestehoito ja kliiniset laboratoriotutkimukset toteutukselle.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoitamisen pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
• tunnistaa lapsen ja vammaisen ihmisen perusoikeudet
• tunnistaa perheen tuen ja ohjauksen tarpeen lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa ja niihin liittyvissä riskitekijöissä
• tunnistaa eettisten ja lasten hoitotyön periaatteiden merkityksen hoitotyössä
• tunnistaa lasten hoitotyön prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvan tiedon tärkeäksi lasten ja perheiden hoitotyössä
• tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä
• tunnistaa lasten ja nuorten keskeisimpiä sairauksia ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen lasten hoitotyössä
• tunnistaa hätätilanteet ja osaa toimia niissä ohjatusti
• suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tunnistaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
• harjaantuu lasten ja nuorten hoitotyössä käytettävissä tavallisimmissa toimenpiteissä ja menetelmissä
• tunnistaa vammaisen hoitotyön erityispiirteet ja ymmärtää toimintakyvyn tukemisen ja kuntoutuksen merkityksen vammaisen henkilön ja perheen elämässä
• tunnistaa geenitiedon merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
• tietää eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoitamisen pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
• tietää lapsen ja vammaisen ihmisen perusoikeudet
• tunnistaa perheen tuen ja ohjauksen tarpeen lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa ja niihin liittyvissä riskitekijöissä
• tunnistaa eettisten ja lasten hoitotyön periaatteiden hoitotyössä
• tietää lasten hoitotyön prosessin ja ymmärtää näyttöön perustuvan tiedon tärkeäksi lasten ja perheiden hoitotyössä
• tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä
• tietää lasten ja nuorten keskeisimpiä sairauksia ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen lasten hoitotyössä
• tietää miten toimia hätätilanteissa ja pystyy toimimaan niissä ohjatusti
• suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
• harjaantuu lasten ja nuorten hoitotyössä käytettävissä tavallisimmissa toimenpiteissä ja menetelmissä
• tietää vammaisen hoitotyön erityispiirteet ja ymmärtää toimintakyvyn tukemisen ja kuntoutuksen merkityksen vammaisen henkilön ja perheen elämässä
• tunnistaa geenitiedon merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• tietää eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoitamisen pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
• tietää lapsen ja vammaisen ihmisen perusoikeudet
• ymmärtää perheen tuen ja ohjauksen tarpeen lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa ja niihin liittyvissä riskitekijöissä
• ymmärtää eettisten ja lasten hoitotyön periaatteiden merkityksen moniammatillisessa hoitotyössä
• osaa lasten hoitotyön prosessin ja osaa soveltaa näyttöön perustuvan tietoa lasten ja perheiden hoitotyössä
• osaa kehittää omia vuorovaikutustaitojansa lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä
• osaa soveltaa lasten ja nuorten keskeisimpiä sairauksia ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen lasten hoitotyössä
• osaa toimia hätätilanteissa ohjatusti
• suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
• harjaantuu lasten ja nuorten hoitotyössä käytettävissä tavallisimmissa toimenpiteissä ja menetelmissä
• osaa soveltaa tietojansa vammaisen hoitotyön erityispiirteistä ja ymmärtää toimintakyvyn tukemisen ja kuntoutuksen merkityksen vammaisen henkilön ja perheen elämässä
• ymmärtää geenitiedon merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä.

Ilmoittautumisaika

30.05.2025 - 02.11.2025

Ajoitus

03.11.2025 - 21.12.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 52

Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Stiina Storvik-Sydänmaa
  • Sanna Eironen
  • Katariina Kunnas
Vastuuhenkilö

Katariina Kunnas

Ryhmät
  • 24ASH2CL
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24ASH2CL

Tavoitteet (OJ)

Opintojakso antaa valmiudet lasten ja nuorten sekä vammaisen hoitotyön perusosaamiseen.

Opintojakson jakson suoritettuaan opiskelija
• tietää lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet ja vanhemman roolit eri kehitysvaiheissa
• tietää lasten ja vammaisten hoitotyön periaatteet ja osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
• tunnistaa ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteet eri-ikäisten lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä
• osaa arvioida hoidon tarpeen, suunnitella ja toteuttaa lapsen ja perheen hoitotyötä sekä ohjata näyttöön perustuvaa tietoa ja genomitietoa käyttäen
• osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä lasten ja nuorten sairauksista ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen lasten hoitotyössä
• osaa lasten ja nuorten hoitotyössä käytettävät keskeisimmät toimenpiteet ja menetelmät
• tietää vammaisen hoitotyön erityispiirteet ja ymmärtää toimintakyvyn tukemisen ja kuntoutuksen merkityksen vammaisen henkilön ja perheen elämässä.

Sisältö (OJ)

• lapsen ja nuoren kasvu, kehitys, kasvatus ja päivittäinen hoito
• vanhemmuuden tukeminen, lapsen ja perheen hyvinvointiin liittyvät riskitekijät
• lasta, nuorta ja vammaista koskevat keskeisimmät hoitotyön periaatteet ja vammaisen oikeudet
• lapsen, nuoren ja perheen hoidon tarpeen arviointi ja hoitoprosessi
• vuorovaikutus, leikki ja kommunikointimenetelmät lapsen, nuoren, vammaisen ja perheen kanssa hoitotyön eri tilanteissa
• lasten tavallisimmat sairaudet ja vammautumisen syyt
• tavallisimmat sairaan lapsen tutkimukset ja hoitotoimenpiteet
• lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
• eettisyys lasten ja vammaisten hoitotyössä
• geenitiedon merkitys lapsen ja perheen hoitotyössä.

Esitietovaatimukset (OJ)

Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson Lääkehoito ja lääkelaskut. Osallistunut Laskimonsisäinen nestehoito ja kliiniset laboratoriotutkimukset toteutukselle.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
• tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoitamisen pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
• tunnistaa lapsen ja vammaisen ihmisen perusoikeudet
• tunnistaa perheen tuen ja ohjauksen tarpeen lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa ja niihin liittyvissä riskitekijöissä
• tunnistaa eettisten ja lasten hoitotyön periaatteiden merkityksen hoitotyössä
• tunnistaa lasten hoitotyön prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvan tiedon tärkeäksi lasten ja perheiden hoitotyössä
• tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä
• tunnistaa lasten ja nuorten keskeisimpiä sairauksia ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen lasten hoitotyössä
• tunnistaa hätätilanteet ja osaa toimia niissä ohjatusti
• suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tunnistaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
• harjaantuu lasten ja nuorten hoitotyössä käytettävissä tavallisimmissa toimenpiteissä ja menetelmissä
• tunnistaa vammaisen hoitotyön erityispiirteet ja ymmärtää toimintakyvyn tukemisen ja kuntoutuksen merkityksen vammaisen henkilön ja perheen elämässä
• tunnistaa geenitiedon merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
• tietää eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoitamisen pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
• tietää lapsen ja vammaisen ihmisen perusoikeudet
• tunnistaa perheen tuen ja ohjauksen tarpeen lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa ja niihin liittyvissä riskitekijöissä
• tunnistaa eettisten ja lasten hoitotyön periaatteiden hoitotyössä
• tietää lasten hoitotyön prosessin ja ymmärtää näyttöön perustuvan tiedon tärkeäksi lasten ja perheiden hoitotyössä
• tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä
• tietää lasten ja nuorten keskeisimpiä sairauksia ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen lasten hoitotyössä
• tietää miten toimia hätätilanteissa ja pystyy toimimaan niissä ohjatusti
• suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
• harjaantuu lasten ja nuorten hoitotyössä käytettävissä tavallisimmissa toimenpiteissä ja menetelmissä
• tietää vammaisen hoitotyön erityispiirteet ja ymmärtää toimintakyvyn tukemisen ja kuntoutuksen merkityksen vammaisen henkilön ja perheen elämässä
• tunnistaa geenitiedon merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• tietää eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoitamisen pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
• tietää lapsen ja vammaisen ihmisen perusoikeudet
• ymmärtää perheen tuen ja ohjauksen tarpeen lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa ja niihin liittyvissä riskitekijöissä
• ymmärtää eettisten ja lasten hoitotyön periaatteiden merkityksen moniammatillisessa hoitotyössä
• osaa lasten hoitotyön prosessin ja osaa soveltaa näyttöön perustuvan tietoa lasten ja perheiden hoitotyössä
• osaa kehittää omia vuorovaikutustaitojansa lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä
• osaa soveltaa lasten ja nuorten keskeisimpiä sairauksia ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen lasten hoitotyössä
• osaa toimia hätätilanteissa ohjatusti
• suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
• harjaantuu lasten ja nuorten hoitotyössä käytettävissä tavallisimmissa toimenpiteissä ja menetelmissä
• osaa soveltaa tietojansa vammaisen hoitotyön erityispiirteistä ja ymmärtää toimintakyvyn tukemisen ja kuntoutuksen merkityksen vammaisen henkilön ja perheen elämässä
• ymmärtää geenitiedon merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu viikoilla 46-51/2025

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osan 1 (Lasten ja nuorten hoitotyö 3 op) ja osan 3 (Lääkelasku) yhteinen tentti on auki Examissa vk 50-51/2025

1. uusinta viikko 4-5/2026 Examissa.
2. uusinta viikkoa 7-8/2026 Examissa.

Tentti on hylätty, mikäli tenttivastauksen perusteella potilasturvallisuus vaarantuu oleellisesti, esim. lapsi menehtyisi väärän lääkityksen tai ohjeistuksen myötä.

Korotuskoe viikko 8/2026 Examissa. Jos haluat osallistua korotuskokeeseen, ota yhteys vk 6/2026 mennessä opintojakson vastuuopettajaan sähköpostitse. HUOM! Korotuskokeeseen sisältyy kaikki opintojakson osat eli vain yhtä opintojakson osaa ei voi korottaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
-Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti Examissa, verkkototeutuksen sisältämät oppimistehtävät Moodlealustalla suoritettava hyväksytysti ennen examtenttiä

Osa 2 Vammaisten hoitotyö
-Hyväksytty/ hylätty. Verkkototeutuksen sisältämät oppimistehtävät Moodlealustalla suoritettava hyväksytysti.

Osa 3 Lääkelasku
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä lääkelaskun suorittaminen hyväksytysti Examtentissä.

Osa 4 Taitopaja 1
-Hyväksytty / hylätty. 100% osallistuminen tunneille Taitokeskuksella, aktiivinen osallistuminen opetukseen, perehtyminen ennakkomateriaaliin ja ennakkotehtävän tekeminen.

Osa 5 Taitopaja 2 & simulaatiot
-Hyväksytty/hylätty. 100% osallistuminen tunneille, aktiivinen osallistuminen opetukseen.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan VERKKOTOTEUTUKSENA lukuunottamatta taitopajoja ja simulaatioita Taitokeskuksessa.

Opintojaksoon sisältyy opettajan etäopetuksena pitämä orientaatiotunti lukujärjestykseen merkittynä ajankohtana. Orientaatiossa on läsnäolovelvollisuus!
Orientaation jälkeen opintojakson teoriasisällöt opiskellaan itsenäisesti Moodlealustalla. Jokaiseen verkkototeutuksella opiskeltavaan aihealueeseen kuuluu oppimistehtäviä, jotka on suoritettava hyväksytysti ennen opintojakson Exam tenttiä.

Lisäksi opintojaksoon kuuluu Taitokeskuksella pidettävät taitopajat ja simulaatiot, joissa on läsnäolovelvollisuus!

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentaudit
1.Storvik-Sydänmaa, Tervajärvi & Hammar: Lapsen ja perheen hoitotyö, SanomaPro Oy, Helsinki, 2019: soveltuvin osin, jotka ilmoitetaan orientaatiotunnilla
2.Kela:n internetsivut: Jos lapsi sairastuu ja Alle 16-vuotiaan vammaistuki
3.Hoitosuositus: Leikki-ikäisen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitosuositus.
4. Käypähoito -suositukset: Atooppinen ekseema, Alahengitystieinfektiot (lapset), Virtsatieinfektiot, Elvytys (lasten elvytys): soveltuvin osin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lasten ja nuorten hoitotyö sekä vammaisten hoitotyö 5op: kokonaistuntimäärä 135 h sisältää itsenäisen opiskelun tehtävineen Moodlealustalla sekä Taitokeskuksen taitopajat ja simulaatiot.

Läsnäolovelvollisuus on orientaatiotunnilla (2 h etänä) sekä Taitopajoissa ja simulaatioissa Taitokeskuksessa (8 h; Taitopaja 1 ja Taitopaja 2 & simulaatiot).

Sisällön jaksotus

Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö (3 op)
Osa 2 Vammaisten hoitotyö (1 op)
Osa 3 Lääkelasku (0 op)
Osa 4 Taitopaja 1 (0 op)
Osa 5 Taitopaja 2 & simulaatiot (1 op)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso toteutuu kahtena lähitoteutuksena syksyn 2025 aikana opintojaksokoodeilla 7K00FN24-3028 ja 7K00FN24-3033.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma päivittyy opintojakson alkuun mennessä, muutokset mahdollisia!

Orientaatiotunnilla on läsnäolovelvollisuus. Läsnäolo varmistaa pääsyn opintojaksolle. Läsnäoloa orientaatiossa edellytetään, vaikka olisi suorittanut jo aiemmin osan toteutuksesta.

Verkkototeutuksella lasten ja nuorten hoitotyön teoriaosuuden hyväksytty suoritus edellyttää Moodlealustalla olevien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti sekä Exam tentin hyväksyttyä suoritusta. Tehtävistä ei tule erillisiä osasuorituksia, vaan tehtävät ja tentti tulee tehdä samalla toteutuksella.

Ennen Taitokeskuksella pidettäviä taitopajoja tulee perehtyä Lasten ja nuorten taitopaja -materiaaliin moodlessa, linkki: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=8301 ja suorittaa Lasten hätätilanteet ja elvytys-verkkokurssi.

Ilmoittautumisaika

10.12.2024 - 02.03.2025

Ajoitus

03.03.2025 - 01.06.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Eironen
  • Katariina Kunnas
Vastuuhenkilö

Katariina Kunnas

Ryhmät
  • 24ASH2DL
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24ASH2DL

Tavoitteet (OJ)

Opintojakso antaa valmiudet lasten ja nuorten sekä vammaisen hoitotyön perusosaamiseen.

Opintojakson jakson suoritettuaan opiskelija
• tietää lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet ja vanhemman roolit eri kehitysvaiheissa
• tietää lasten ja vammaisten hoitotyön periaatteet ja osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
• tunnistaa ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteet eri-ikäisten lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä
• osaa arvioida hoidon tarpeen, suunnitella ja toteuttaa lapsen ja perheen hoitotyötä sekä ohjata näyttöön perustuvaa tietoa ja genomitietoa käyttäen
• osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä lasten ja nuorten sairauksista ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen lasten hoitotyössä
• osaa lasten ja nuorten hoitotyössä käytettävät keskeisimmät toimenpiteet ja menetelmät
• tietää vammaisen hoitotyön erityispiirteet ja ymmärtää toimintakyvyn tukemisen ja kuntoutuksen merkityksen vammaisen henkilön ja perheen elämässä.

Sisältö (OJ)

• lapsen ja nuoren kasvu, kehitys, kasvatus ja päivittäinen hoito
• vanhemmuuden tukeminen, lapsen ja perheen hyvinvointiin liittyvät riskitekijät
• lasta, nuorta ja vammaista koskevat keskeisimmät hoitotyön periaatteet ja vammaisen oikeudet
• lapsen, nuoren ja perheen hoidon tarpeen arviointi ja hoitoprosessi
• vuorovaikutus, leikki ja kommunikointimenetelmät lapsen, nuoren, vammaisen ja perheen kanssa hoitotyön eri tilanteissa
• lasten tavallisimmat sairaudet ja vammautumisen syyt
• tavallisimmat sairaan lapsen tutkimukset ja hoitotoimenpiteet
• lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
• eettisyys lasten ja vammaisten hoitotyössä
• geenitiedon merkitys lapsen ja perheen hoitotyössä.

Esitietovaatimukset (OJ)

Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson Lääkehoito ja lääkelaskut. Osallistunut Laskimonsisäinen nestehoito ja kliiniset laboratoriotutkimukset toteutukselle.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
• tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoitamisen pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
• tunnistaa lapsen ja vammaisen ihmisen perusoikeudet
• tunnistaa perheen tuen ja ohjauksen tarpeen lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa ja niihin liittyvissä riskitekijöissä
• tunnistaa eettisten ja lasten hoitotyön periaatteiden merkityksen hoitotyössä
• tunnistaa lasten hoitotyön prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvan tiedon tärkeäksi lasten ja perheiden hoitotyössä
• tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä
• tunnistaa lasten ja nuorten keskeisimpiä sairauksia ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen lasten hoitotyössä
• tunnistaa hätätilanteet ja osaa toimia niissä ohjatusti
• suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tunnistaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
• harjaantuu lasten ja nuorten hoitotyössä käytettävissä tavallisimmissa toimenpiteissä ja menetelmissä
• tunnistaa vammaisen hoitotyön erityispiirteet ja ymmärtää toimintakyvyn tukemisen ja kuntoutuksen merkityksen vammaisen henkilön ja perheen elämässä
• tunnistaa geenitiedon merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
• tietää eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoitamisen pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
• tietää lapsen ja vammaisen ihmisen perusoikeudet
• tunnistaa perheen tuen ja ohjauksen tarpeen lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa ja niihin liittyvissä riskitekijöissä
• tunnistaa eettisten ja lasten hoitotyön periaatteiden hoitotyössä
• tietää lasten hoitotyön prosessin ja ymmärtää näyttöön perustuvan tiedon tärkeäksi lasten ja perheiden hoitotyössä
• tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä
• tietää lasten ja nuorten keskeisimpiä sairauksia ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen lasten hoitotyössä
• tietää miten toimia hätätilanteissa ja pystyy toimimaan niissä ohjatusti
• suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
• harjaantuu lasten ja nuorten hoitotyössä käytettävissä tavallisimmissa toimenpiteissä ja menetelmissä
• tietää vammaisen hoitotyön erityispiirteet ja ymmärtää toimintakyvyn tukemisen ja kuntoutuksen merkityksen vammaisen henkilön ja perheen elämässä
• tunnistaa geenitiedon merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• tietää eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoitamisen pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
• tietää lapsen ja vammaisen ihmisen perusoikeudet
• ymmärtää perheen tuen ja ohjauksen tarpeen lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa ja niihin liittyvissä riskitekijöissä
• ymmärtää eettisten ja lasten hoitotyön periaatteiden merkityksen moniammatillisessa hoitotyössä
• osaa lasten hoitotyön prosessin ja osaa soveltaa näyttöön perustuvan tietoa lasten ja perheiden hoitotyössä
• osaa kehittää omia vuorovaikutustaitojansa lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä
• osaa soveltaa lasten ja nuorten keskeisimpiä sairauksia ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen lasten hoitotyössä
• osaa toimia hätätilanteissa ohjatusti
• suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
• harjaantuu lasten ja nuorten hoitotyössä käytettävissä tavallisimmissa toimenpiteissä ja menetelmissä
• osaa soveltaa tietojansa vammaisen hoitotyön erityispiirteistä ja ymmärtää toimintakyvyn tukemisen ja kuntoutuksen merkityksen vammaisen henkilön ja perheen elämässä
• ymmärtää geenitiedon merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä.

Aika ja paikka

Viikot 10-15 ja 20-22/2025

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osan 1 (Lasten ja nuorten hoitotyö 3 op) ja osan 3 (Lääkelasku) yhteinen tentti on examissa vk 15-17

1. uusinta viikko 21-22 Examissa.
2. uusinta viikkoa 32-34 Examissa.

Tentti on hylätty, mikäli tenttivastauksen perusteella potilasturvallisuus vaarantuu oleellisesti, esim. lapsi menehtyisi väärän lääkityksen tai ohjeistuksen myötä.

Korotuskoe viikko 34 Examissa. Jos haluat osallistua korotuskokeeseen, ota yhteys vk 33 loppuun mennessä opintojakson vastuuopettajaan sähköpostitse. HUOM! Korotuskokeeseen sisältyy kaikki opintojakson osat 1-5 eli vain yhtä opintojakson osaa ei voi korottaa.

Lisäksi toteutukseen kuuluu kaksi välitenttiä, jotka tulee olla suoritettuna ennen varsinaista tenttiä. Ravitsemuksen Moodletentti tehdään lukujärjestykseen merkityllä ravitsemuksen oppitunnilla ja Lapsen kasvu ja kehitys -tentti tehdään itsenäisesti 3.4.2025 mennessä. Tentin voi uusi kaksi kertaa kyseisenä aikana, mikäli se ei ensimmäisellä kerralla ole läpi (läpipääsyn raja 15/ 20 pistettä).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
-Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti examissa, välitentit suoritettava hyväksytysti ennen examtenttiä.

Osa 2 Vammaisten hoitotyö
-Hyväksytty/ hylätty. Hyväksytyt verkkotestit Equal treatment-verkkokurssilla.

Osa 3 Lääkelasku
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä lääkelaskun suorittaminen hyväksytysti examtentissä.

Osa 4 Orientoiva harjoittelu
-Hyväksytty / hylätty. 100% osallistuminen tunneille, aktiivinen osallistuminen opetukseen, perehtyminen ennakkomateriaaliin ja ennakkotehtävän tekeminen.

Osa 5 Orientoiva harjoittelu, simulaatiot
-Hyväksytty/hylätty. 100% osallistuminen tunneille, aktiivinen osallistuminen opetukseen.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Teoria-opetus etä- ja/tai lähiopetuksena, verkko-oppiminen, itsenäisesti suoritettavat tehtävät, pienryhmätyöskentely taitopajoissa ja simulaatioissa Taitokeskuksella (läsnäolovelvolliset)

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentaudit
1.Storvik-Sydänmaa, Tervajärvi & Hammar: Lapsen ja perheen hoitotyö, SanomaPro Oy, Helsinki, 2019: soveltuvin osin, jotka ilmoitetaan orientaatiotunnilla
2.Kela:n internetsivut: Jos lapsi sairastuu ja Alle 16-vuotiaan vammaistuki
3.Hoitosuositukset: Perheessä tapahtuvan lapsen kaltoinkohtelun riskiolojen tunnistaminen - ja Leikki-ikäisen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitosuositus.
4. Käypähoito -suositukset: Atooppinen ekseema, Alahengitystieinfektiot (lapset), Virtsatieinfektiot, Elvytys (lasten elvytys): soveltuvin osin
5.Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lasten ja nuorten hoitotyö 4op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun. Läsnäolovelvollisuus on orientaatiotunnilla, lääke- ja nestehoitotunneilla sekä Taitokeskuksessa toteutettavilla taitopaja ja simulaatiotunneilla.

Vammaisen hoitotyö 1 op: kokonaistuntimäärä on 27 h. Suoritetaan Equal treatment-verkkokurssilla.

Sisällön jaksotus

Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö (3 op)
Osa 2 Vammaisten hoitotyö (1 op)
Osa 3 Lääkelasku (0 op)
Osa 4 Taitopaja 1 (0 op)
Osa 5 Taitopaja 2 & simulaatiot (1 op)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähes samanaikaisesti eli viikoilla 10-15 ja 20-23 menee toteutus 7K00FN24-3030 Lasten ja nuorten hoitotyö sekä vammaisten hoitotyöLaajuus (5 op) VERKKOTOTEUTUKSENA, jonka voit halutessasi valita tämän toteutuksen sijaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelmaa päivitetään tarvittaessa orientaatiotunnin jälkeen.

Orientaatiotunnilla on läsnäolovelvollisuus. Läsnäolo varmistaa pääsyn opintojaksolle. Läsnäoloa orientaatiossa edellytetään, vaikka olisi suorittanut jo aiemmin osan toteutuksesta.

Opetukseen valmistaudutaan perehtymällä annettuihin materiaaleihin niin pyydettäessä.

Ennen Taitokeskuksella pidettäviä Taitopaja tunteja tulee perehtyä Lasten ja nuorten taitopaja -materiaaliin moodlessa, linkki: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=8301 ja suorittaa Lasten hätätilanteet ja elvytys-verkkokurssi.