Siirry suoraan sisältöön

Ammatillista ruotsia bioanalyytikoille, suullinenLaajuus (2 op)

Tunnus: 7B00GM73

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson keskeinen tavoite on, että opiskelija ymmärtää ruotsin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa sekä tiedostaa oman roolinsa terveysalan ja bioanalytiikan alan viestijänä potilastilanteissa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• osaa potilaan haastattelussa kysyä näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
• osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä näytteenottotilanteissa ja muissa bioanalytiikan tutkimuksissa
• osaa viestiä suullisesti ruotsin kielellä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
• pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen
• saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen taidon (Valtionhallinnon kielitutkinto, Eurooppalaisen viitekehyksen taso B1 = tyydyttävät tiedot -> arvosanat 1-3, B2 = hyvät tiedot -> arvosanat 4-5)

Sisältö

• Koulutuksesta ja harjoittelusta kertominen
• Näytteenottotilanteet
• Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
• Potilaan ohjaus näytteenottotilanteiden ja tutkimusten aikana
• Keskeinen bioanalytiikan sanasto
• Keskeinen anatomian sanasto
• Alakohtaiset artikkelit

Esitietovaatimukset

Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaava taso Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1.
Tee ruotsin lähtötasotesti ja suorita tarvittaessa valmentavat opinnot ennen opintojakson alkua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija:
• osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan ja harjoittelustaan
• pystyy antamaan yksinkertaisia suullisia ohjeita asiakkaan ohjaustilanteissa
• osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia
• käyttää auttavasti bioanalytiikan perussanastoa
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
• viestii ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija:
• osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan ja harjoittelustaan
• pystyy antamaan keskeisimmät ohjeet asiakkaan ohjaustilanteissa
• osaa esittää näytteenottotilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin
• käyttää keskeistä bioanalytiikan sanastoa ja käsitteitä
• käyttää kieliopin rakenteita pääosin oikein.
• viestii riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
• ymmärtää ja pystyy soveltamaan lukemaansa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija:
• osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan ja harjoittelustaan
• pystyy viestimään sujuvasti asiakkaan ohjaustilanteissa
• osaa esittää näytteenottolanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata tavallisiin kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia
• käyttää sujuvasti bioanalytiikan sanastoa ja käsitteitä
• käyttää kieliopin rakenteita sujuvasti.
• viestii taitavasti vaativissakin vuorovaikutustilanteissa.
• pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.

Lisätiedot

Yrkesvenska för bioanalytiker, muntlig