Elektrolyytit, verikaasut, proteiinit ja kuona-aineetLaajuus (3 op)
Tunnus: 7B00FQ30
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa tehdä happo-emästasapainon, neste- ja elektrolyyttitasapainon, kuona-aineiden ja keskeisten proteiinitutkimusten laboratoriodiagnostiikkaa, määritysmenetelmiä, sekä ymmärtää tutkimusindikaatiot sekä kliinistä merkitystä
- osaa selittää tutkimusten preanalyyttiset vaatimukset ja virhetekijät
- osaa arvioida laboratoriotulosten ja tutkimusprosessien luotettavuutta ja soveltaa toiminnassaan laadunohjausta
- osaa muuttaa ja kirjata laboratoriotietojärjestelmään tarvittavia parametrejä
- osaa selittää eri määritysmenetelmien periaatteita
- osaa soveltaa teoriatietoa näytteen kelpoisuuden arviointiin ja tulosten tulkintaan
- osaa tehdä ohjatusti tutkimuksia, huomioiden työturvallisuuden ja ergonomian
- osaa toimia pienryhmässä ottaen vastuuta omasta ja ryhmän toiminnasta
Sisältö
Arteria- ja ihopistonäytteenä otetun verikaasunäytteen analysointiprosessit, preanalyyttiset virhetekijät ja laadunvarmistus, tulosten tulkinta sekä kliininen merkitys
Keskeisten neste- ja elektrolyyttitasapaino, kuona-aineiden ja proteiinitutkimusten tutkimusindikaatiot, preanalytiikka, määritysmenetelmät ja kliininen merkitys
Verikaasuanalysaattorin toimintaperiaatteet, käyttö ja huoltotoimenpiteet
Laadunhallinta kliinisen kemian analysaattoreilla ja verikaasuanalysaattorilla
Reagenssien käsittely, menetelmien kalibrointi ja kontrollointi sekä hyväksymiskriteerit
Verikaasunäytteiden otto ihopistonäytteenä ja analysointi verikaasuanalysaattorilla
Näytteiden tutkimuskelpoisuuden arviointi, tulosten luotettavuuden arviointi ja päätöksenteko
Työskentely kliinisessä laboratoriossa ja ryhmätyötaidot
Esitietovaatimukset
Osallistuminen opintojaksolle edellyttää Entsyymien, lipidien ja hiilihydraattiaineenvaihdunnan tutkiminen 7B00EG22, hyväksyttyä suoritusta tai riittävää osaamisen ja hyväksyttyä suoritusta ennen tämän kurssin kirjallista koetta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuntee keskeiset perusasiat ja nimeää yleisimmät tutkimuksiin liittyvät preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija tarvitsee merkittävästi ohjausta ja tukea analysointiprosessin eri vaiheissa. Opiskelija suoriutuu harjoitustöitä ohjattuna, tarvitsee tukea tulosten arvioinnista ja tulkinnasta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee asioita omasta näkökulmasta, toimien kuitenkin ryhmän mukana.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa keskeiset perusasiat ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät ja soveltaa tietoa käytäntöön. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa ohjeiden avulla, tukeutuen muihin opiskelijoihin ja tarvittaessa opettajaan. Opiskelija osaa tulkita tuloksia ja arvioida tulosten luotettavuutta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja asiayhteyksiä, osaa soveltaa teoriaa käytäntöön ja perustella päätöksiään. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa pääosin itseohjautuvasti. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioiden, noudattaen annettuja työskentelyohjeita ja osaa perustella omaa toimintaansa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään analyyttisesti omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
-
Lisätiedot
-
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 26.03.2024
Ajoitus
02.01.2024 - 31.05.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mirja Niskanen
- Kati Borg
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Ryhmät
-
22BABioanalyytikot syksy 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tehdä happo-emästasapainon, neste- ja elektrolyyttitasapainon, kuona-aineiden ja keskeisten proteiinitutkimusten laboratoriodiagnostiikkaa, määritysmenetelmiä, sekä ymmärtää tutkimusindikaatiot sekä kliinistä merkitystä
- osaa selittää tutkimusten preanalyyttiset vaatimukset ja virhetekijät
- osaa arvioida laboratoriotulosten ja tutkimusprosessien luotettavuutta ja soveltaa toiminnassaan laadunohjausta
- osaa muuttaa ja kirjata laboratoriotietojärjestelmään tarvittavia parametrejä
- osaa selittää eri määritysmenetelmien periaatteita
- osaa soveltaa teoriatietoa näytteen kelpoisuuden arviointiin ja tulosten tulkintaan
- osaa tehdä ohjatusti tutkimuksia, huomioiden työturvallisuuden ja ergonomian
- osaa toimia pienryhmässä ottaen vastuuta omasta ja ryhmän toiminnasta
Sisältö (OJ)
Arteria- ja ihopistonäytteenä otetun verikaasunäytteen analysointiprosessit, preanalyyttiset virhetekijät ja laadunvarmistus, tulosten tulkinta sekä kliininen merkitys
Keskeisten neste- ja elektrolyyttitasapaino, kuona-aineiden ja proteiinitutkimusten tutkimusindikaatiot, preanalytiikka, määritysmenetelmät ja kliininen merkitys
Verikaasuanalysaattorin toimintaperiaatteet, käyttö ja huoltotoimenpiteet
Laadunhallinta kliinisen kemian analysaattoreilla ja verikaasuanalysaattorilla
Reagenssien käsittely, menetelmien kalibrointi ja kontrollointi sekä hyväksymiskriteerit
Verikaasunäytteiden otto ihopistonäytteenä ja analysointi verikaasuanalysaattorilla
Näytteiden tutkimuskelpoisuuden arviointi, tulosten luotettavuuden arviointi ja päätöksenteko
Työskentely kliinisessä laboratoriossa ja ryhmätyötaidot
Esitietovaatimukset (OJ)
Osallistuminen opintojaksolle edellyttää Entsyymien, lipidien ja hiilihydraattiaineenvaihdunnan tutkiminen 7B00EG22, hyväksyttyä suoritusta tai riittävää osaamisen ja hyväksyttyä suoritusta ennen tämän kurssin kirjallista koetta.
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tuntee keskeiset perusasiat ja nimeää yleisimmät tutkimuksiin liittyvät preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija tarvitsee merkittävästi ohjausta ja tukea analysointiprosessin eri vaiheissa. Opiskelija suoriutuu harjoitustöitä ohjattuna, tarvitsee tukea tulosten arvioinnista ja tulkinnasta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee asioita omasta näkökulmasta, toimien kuitenkin ryhmän mukana.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa keskeiset perusasiat ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät ja soveltaa tietoa käytäntöön. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa ohjeiden avulla, tukeutuen muihin opiskelijoihin ja tarvittaessa opettajaan. Opiskelija osaa tulkita tuloksia ja arvioida tulosten luotettavuutta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja asiayhteyksiä, osaa soveltaa teoriaa käytäntöön ja perustella päätöksiään. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa pääosin itseohjautuvasti. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioiden, noudattaen annettuja työskentelyohjeita ja osaa perustella omaa toimintaansa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään analyyttisesti omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
-
Aika ja paikka
Kevät 2024
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen kuulustelu avoinna: xx
1. uusinta: xx
2. uusinta: xx
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella ja laboratoriopäiväkirjan perusteella.
Numeerinen arviointi (0-5).
Arvosana 1 edellyttää 50% maksimipisteistä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi sisältää opettajan ohjausta (teoria lähi- ja etäopetuksena), itsenäistä opiskelua, ryhmässä opiskelua, sekä opetuslaboratoriossa työskentelyä.
Oppimateriaalit
Moodlessa oleva materiaali
Laboratoriolääketiede : Kliininen kemia ja hematologia
Vilpo, Juhani ; Niemelä, Onni ; Pulkki, Kari
Kandidaattikustannus 2010. 3. uud.
Opettajan osoittama kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Teoriatunneilla läsnäolo (80%), laboraatiot pakollisia!
Tavoitteet: Opiskelija
- osaa tehdä happo-emästasapainon, neste- ja elektrolyyttitasapainon, kuona-aineiden ja keskeisten proteiinitutkimusten laboratoriodiagnostiikkaa, määritysmenetelmiä, sekä ymmärtää tutkimusindikaatiot sekä kliinistä merkitystä
- osaa selittää tutkimusten preanalyyttiset vaatimukset ja virhetekijät
- osaa arvioida laboratoriotulosten ja tutkimusprosessien luotettavuutta ja soveltaa toiminnassaan laadunohjausta
- osaa muuttaa ja kirjata laboratoriotietojärjestelmään tarvittavia parametrejä
- osaa selittää eri määritysmenetelmien periaatteita
- osaa soveltaa teoriatietoa näytteen kelpoisuuden arviointiin ja tulosten tulkintaan
- osaa tehdä ohjatusti tutkimuksia, huomioiden työturvallisuuden ja ergonomian
- osaa toimia pienryhmässä ottaen vastuuta omasta ja ryhmän toiminnasta
Sisältö:
Arteria- ja ihopistonäytteenä otetun verikaasunäytteen analysointiprosessit, preanalyyttiset virhetekijät ja laadunvarmistus, tulosten tulkinta sekä kliininen merkitys
Keskeisten neste- ja elektrolyyttitasapaino, kuona-aineiden ja proteiinitutkimusten tutkimusindikaatiot, preanalytiikka, määritysmenetelmät ja kliininen merkitys
Verikaasuanalysaattorin toimintaperiaatteet, käyttö ja huoltotoimenpiteet
Laadunhallinta kliinisen kemian analysaattoreilla ja verikaasuanalysaattorilla
Reagenssien käsittely, menetelmien kalibrointi ja kontrollointi sekä hyväksymiskriteerit
Verikaasunäytteiden otto ihopistonäytteenä ja analysointi verikaasuanalysaattorilla
Näytteiden tutkimuskelpoisuuden arviointi, tulosten luotettavuuden arviointi ja päätöksenteko
Työskentely kliinisessä laboratoriossa ja ryhmätyötaidot
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tyydyttävän arviointikriteerit ei täyty, tai opiskelijalla on liikaa poissaoloja.
Ilmoittautumisaika
05.06.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 20.12.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kaisa Rajakylä
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
22BAJBioanalyytikot kevät 2022 Jyväskylä
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tehdä happo-emästasapainon, neste- ja elektrolyyttitasapainon, kuona-aineiden ja keskeisten proteiinitutkimusten laboratoriodiagnostiikkaa, määritysmenetelmiä, sekä ymmärtää tutkimusindikaatiot sekä kliinistä merkitystä
- osaa selittää tutkimusten preanalyyttiset vaatimukset ja virhetekijät
- osaa arvioida laboratoriotulosten ja tutkimusprosessien luotettavuutta ja soveltaa toiminnassaan laadunohjausta
- osaa muuttaa ja kirjata laboratoriotietojärjestelmään tarvittavia parametrejä
- osaa selittää eri määritysmenetelmien periaatteita
- osaa soveltaa teoriatietoa näytteen kelpoisuuden arviointiin ja tulosten tulkintaan
- osaa tehdä ohjatusti tutkimuksia, huomioiden työturvallisuuden ja ergonomian
- osaa toimia pienryhmässä ottaen vastuuta omasta ja ryhmän toiminnasta
Sisältö (OJ)
Arteria- ja ihopistonäytteenä otetun verikaasunäytteen analysointiprosessit, preanalyyttiset virhetekijät ja laadunvarmistus, tulosten tulkinta sekä kliininen merkitys
Keskeisten neste- ja elektrolyyttitasapaino, kuona-aineiden ja proteiinitutkimusten tutkimusindikaatiot, preanalytiikka, määritysmenetelmät ja kliininen merkitys
Verikaasuanalysaattorin toimintaperiaatteet, käyttö ja huoltotoimenpiteet
Laadunhallinta kliinisen kemian analysaattoreilla ja verikaasuanalysaattorilla
Reagenssien käsittely, menetelmien kalibrointi ja kontrollointi sekä hyväksymiskriteerit
Verikaasunäytteiden otto ihopistonäytteenä ja analysointi verikaasuanalysaattorilla
Näytteiden tutkimuskelpoisuuden arviointi, tulosten luotettavuuden arviointi ja päätöksenteko
Työskentely kliinisessä laboratoriossa ja ryhmätyötaidot
Esitietovaatimukset (OJ)
Osallistuminen opintojaksolle edellyttää Entsyymien, lipidien ja hiilihydraattiaineenvaihdunnan tutkiminen 7B00EG22, hyväksyttyä suoritusta tai riittävää osaamisen ja hyväksyttyä suoritusta ennen tämän kurssin kirjallista koetta.
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tuntee keskeiset perusasiat ja nimeää yleisimmät tutkimuksiin liittyvät preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija tarvitsee merkittävästi ohjausta ja tukea analysointiprosessin eri vaiheissa. Opiskelija suoriutuu harjoitustöitä ohjattuna, tarvitsee tukea tulosten arvioinnista ja tulkinnasta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee asioita omasta näkökulmasta, toimien kuitenkin ryhmän mukana.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa keskeiset perusasiat ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät ja soveltaa tietoa käytäntöön. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa ohjeiden avulla, tukeutuen muihin opiskelijoihin ja tarvittaessa opettajaan. Opiskelija osaa tulkita tuloksia ja arvioida tulosten luotettavuutta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja asiayhteyksiä, osaa soveltaa teoriaa käytäntöön ja perustella päätöksiään. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa pääosin itseohjautuvasti. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioiden, noudattaen annettuja työskentelyohjeita ja osaa perustella omaa toimintaansa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään analyyttisesti omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
-
Aika ja paikka
Syksy 2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen kuulustelu avoinna examissa: 2.10 - 13.10.2023
1. uusinta: 13.11. - 17.11.2023
2. uusinta: 11.12. - 15.12.2023
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella ja laboratoriopäiväkirjan perusteella.
Numeerinen arviointi (0-5).
Arvosana 1 edellyttää 50% maksimipisteistä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi sisältää opettajan ohjausta (teoria lähi- ja etäopetuksena), itsenäistä opiskelua, ryhmässä opiskelua, sekä opetuslaboratoriossa työskentelyä.
Oppimateriaalit
Moodlessa oleva materiaali
Laboratoriolääketiede : Kliininen kemia ja hematologia
Vilpo, Juhani ; Niemelä, Onni ; Pulkki, Kari
Kandidaattikustannus 2010. 3. uud.
Opettajan osoittama kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Teoriatunneilla läsnäolo (80%), laboraatiot pakollisia!
Tavoitteet: Opiskelija
- osaa tehdä happo-emästasapainon, neste- ja elektrolyyttitasapainon, kuona-aineiden ja keskeisten proteiinitutkimusten laboratoriodiagnostiikkaa, määritysmenetelmiä, sekä ymmärtää tutkimusindikaatiot sekä kliinistä merkitystä
- osaa selittää tutkimusten preanalyyttiset vaatimukset ja virhetekijät
- osaa arvioida laboratoriotulosten ja tutkimusprosessien luotettavuutta ja soveltaa toiminnassaan laadunohjausta
- osaa muuttaa ja kirjata laboratoriotietojärjestelmään tarvittavia parametrejä
- osaa selittää eri määritysmenetelmien periaatteita
- osaa soveltaa teoriatietoa näytteen kelpoisuuden arviointiin ja tulosten tulkintaan
- osaa tehdä ohjatusti tutkimuksia, huomioiden työturvallisuuden ja ergonomian
- osaa toimia pienryhmässä ottaen vastuuta omasta ja ryhmän toiminnasta
Sisältö:
Arteria- ja ihopistonäytteenä otetun verikaasunäytteen analysointiprosessit, preanalyyttiset virhetekijät ja laadunvarmistus, tulosten tulkinta sekä kliininen merkitys
Keskeisten neste- ja elektrolyyttitasapaino, kuona-aineiden ja proteiinitutkimusten tutkimusindikaatiot, preanalytiikka, määritysmenetelmät ja kliininen merkitys
Verikaasuanalysaattorin toimintaperiaatteet, käyttö ja huoltotoimenpiteet
Laadunhallinta kliinisen kemian analysaattoreilla ja verikaasuanalysaattorilla
Reagenssien käsittely, menetelmien kalibrointi ja kontrollointi sekä hyväksymiskriteerit
Verikaasunäytteiden otto ihopistonäytteenä ja analysointi verikaasuanalysaattorilla
Näytteiden tutkimuskelpoisuuden arviointi, tulosten luotettavuuden arviointi ja päätöksenteko
Työskentely kliinisessä laboratoriossa ja ryhmätyötaidot
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tyydyttävän arviointikriteerit ei täyty, tai opiskelijalla on liikaa poissaoloja.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
02.01.2023 - 30.05.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kaisa Rajakylä
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
21BABioanalyytikot syksy 2021
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tehdä happo-emästasapainon, neste- ja elektrolyyttitasapainon, kuona-aineiden ja keskeisten proteiinitutkimusten laboratoriodiagnostiikkaa, määritysmenetelmiä, sekä ymmärtää tutkimusindikaatiot sekä kliinistä merkitystä
- osaa selittää tutkimusten preanalyyttiset vaatimukset ja virhetekijät
- osaa arvioida laboratoriotulosten ja tutkimusprosessien luotettavuutta ja soveltaa toiminnassaan laadunohjausta
- osaa muuttaa ja kirjata laboratoriotietojärjestelmään tarvittavia parametrejä
- osaa selittää eri määritysmenetelmien periaatteita
- osaa soveltaa teoriatietoa näytteen kelpoisuuden arviointiin ja tulosten tulkintaan
- osaa tehdä ohjatusti tutkimuksia, huomioiden työturvallisuuden ja ergonomian
- osaa toimia pienryhmässä ottaen vastuuta omasta ja ryhmän toiminnasta
Sisältö (OJ)
Arteria- ja ihopistonäytteenä otetun verikaasunäytteen analysointiprosessit, preanalyyttiset virhetekijät ja laadunvarmistus, tulosten tulkinta sekä kliininen merkitys
Keskeisten neste- ja elektrolyyttitasapaino, kuona-aineiden ja proteiinitutkimusten tutkimusindikaatiot, preanalytiikka, määritysmenetelmät ja kliininen merkitys
Verikaasuanalysaattorin toimintaperiaatteet, käyttö ja huoltotoimenpiteet
Laadunhallinta kliinisen kemian analysaattoreilla ja verikaasuanalysaattorilla
Reagenssien käsittely, menetelmien kalibrointi ja kontrollointi sekä hyväksymiskriteerit
Verikaasunäytteiden otto ihopistonäytteenä ja analysointi verikaasuanalysaattorilla
Näytteiden tutkimuskelpoisuuden arviointi, tulosten luotettavuuden arviointi ja päätöksenteko
Työskentely kliinisessä laboratoriossa ja ryhmätyötaidot
Esitietovaatimukset (OJ)
Osallistuminen opintojaksolle edellyttää Entsyymien, lipidien ja hiilihydraattiaineenvaihdunnan tutkiminen 7B00EG22, hyväksyttyä suoritusta tai riittävää osaamisen ja hyväksyttyä suoritusta ennen tämän kurssin kirjallista koetta.
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tuntee keskeiset perusasiat ja nimeää yleisimmät tutkimuksiin liittyvät preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija tarvitsee merkittävästi ohjausta ja tukea analysointiprosessin eri vaiheissa. Opiskelija suoriutuu harjoitustöitä ohjattuna, tarvitsee tukea tulosten arvioinnista ja tulkinnasta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee asioita omasta näkökulmasta, toimien kuitenkin ryhmän mukana.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa keskeiset perusasiat ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät ja soveltaa tietoa käytäntöön. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa ohjeiden avulla, tukeutuen muihin opiskelijoihin ja tarvittaessa opettajaan. Opiskelija osaa tulkita tuloksia ja arvioida tulosten luotettavuutta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja asiayhteyksiä, osaa soveltaa teoriaa käytäntöön ja perustella päätöksiään. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa pääosin itseohjautuvasti. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioiden, noudattaen annettuja työskentelyohjeita ja osaa perustella omaa toimintaansa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään analyyttisesti omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
-
Aika ja paikka
Kevät 2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen kuulustelu avoinna examissa: 13.2. – 24.2.2023
1. uusinta: 27.3. – 31.3.2023
2. uusinta: 24.4. – 28.4.2023
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella ja laboratoriopäiväkirjan perusteella.
Numeerinen arviointi (0-5).
Arvosana 1 edellyttää 50% maksimipisteistä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi sisältää opettajan ohjausta (teoria lähi- ja etäopetuksena), itsenäistä opiskelua, ryhmässä opiskelua, sekä opetuslaboratoriossa työskentelyä.
Oppimateriaalit
Moodlessa oleva materiaali
Laboratoriolääketiede : Kliininen kemia ja hematologia
Vilpo, Juhani ; Niemelä, Onni ; Pulkki, Kari
Kandidaattikustannus 2010. 3. uud.
Opettajan osoittama kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Teoriatunneilla läsnäolo (80%), laboraatiot pakollisia!
Tavoitteet: Opiskelija
- osaa tehdä happo-emästasapainon, neste- ja elektrolyyttitasapainon, kuona-aineiden ja keskeisten proteiinitutkimusten laboratoriodiagnostiikkaa, määritysmenetelmiä, sekä ymmärtää tutkimusindikaatiot sekä kliinistä merkitystä
- osaa selittää tutkimusten preanalyyttiset vaatimukset ja virhetekijät
- osaa arvioida laboratoriotulosten ja tutkimusprosessien luotettavuutta ja soveltaa toiminnassaan laadunohjausta
- osaa muuttaa ja kirjata laboratoriotietojärjestelmään tarvittavia parametrejä
- osaa selittää eri määritysmenetelmien periaatteita
- osaa soveltaa teoriatietoa näytteen kelpoisuuden arviointiin ja tulosten tulkintaan
- osaa tehdä ohjatusti tutkimuksia, huomioiden työturvallisuuden ja ergonomian
- osaa toimia pienryhmässä ottaen vastuuta omasta ja ryhmän toiminnasta
Sisältö:
Arteria- ja ihopistonäytteenä otetun verikaasunäytteen analysointiprosessit, preanalyyttiset virhetekijät ja laadunvarmistus, tulosten tulkinta sekä kliininen merkitys
Keskeisten neste- ja elektrolyyttitasapaino, kuona-aineiden ja proteiinitutkimusten tutkimusindikaatiot, preanalytiikka, määritysmenetelmät ja kliininen merkitys
Verikaasuanalysaattorin toimintaperiaatteet, käyttö ja huoltotoimenpiteet
Laadunhallinta kliinisen kemian analysaattoreilla ja verikaasuanalysaattorilla
Reagenssien käsittely, menetelmien kalibrointi ja kontrollointi sekä hyväksymiskriteerit
Verikaasunäytteiden otto ihopistonäytteenä ja analysointi verikaasuanalysaattorilla
Näytteiden tutkimuskelpoisuuden arviointi, tulosten luotettavuuden arviointi ja päätöksenteko
Työskentely kliinisessä laboratoriossa ja ryhmätyötaidot
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tyydyttävän arviointikriteerit ei täyty, tai opiskelijalla on liikaa poissaoloja.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
02.01.2023 - 30.05.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marika Toivonen
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Ryhmät
-
21BASJBioanalyytikot 2021 Seinäjoki
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tehdä happo-emästasapainon, neste- ja elektrolyyttitasapainon, kuona-aineiden ja keskeisten proteiinitutkimusten laboratoriodiagnostiikkaa, määritysmenetelmiä, sekä ymmärtää tutkimusindikaatiot sekä kliinistä merkitystä
- osaa selittää tutkimusten preanalyyttiset vaatimukset ja virhetekijät
- osaa arvioida laboratoriotulosten ja tutkimusprosessien luotettavuutta ja soveltaa toiminnassaan laadunohjausta
- osaa muuttaa ja kirjata laboratoriotietojärjestelmään tarvittavia parametrejä
- osaa selittää eri määritysmenetelmien periaatteita
- osaa soveltaa teoriatietoa näytteen kelpoisuuden arviointiin ja tulosten tulkintaan
- osaa tehdä ohjatusti tutkimuksia, huomioiden työturvallisuuden ja ergonomian
- osaa toimia pienryhmässä ottaen vastuuta omasta ja ryhmän toiminnasta
Sisältö (OJ)
Arteria- ja ihopistonäytteenä otetun verikaasunäytteen analysointiprosessit, preanalyyttiset virhetekijät ja laadunvarmistus, tulosten tulkinta sekä kliininen merkitys
Keskeisten neste- ja elektrolyyttitasapaino, kuona-aineiden ja proteiinitutkimusten tutkimusindikaatiot, preanalytiikka, määritysmenetelmät ja kliininen merkitys
Verikaasuanalysaattorin toimintaperiaatteet, käyttö ja huoltotoimenpiteet
Laadunhallinta kliinisen kemian analysaattoreilla ja verikaasuanalysaattorilla
Reagenssien käsittely, menetelmien kalibrointi ja kontrollointi sekä hyväksymiskriteerit
Verikaasunäytteiden otto ihopistonäytteenä ja analysointi verikaasuanalysaattorilla
Näytteiden tutkimuskelpoisuuden arviointi, tulosten luotettavuuden arviointi ja päätöksenteko
Työskentely kliinisessä laboratoriossa ja ryhmätyötaidot
Esitietovaatimukset (OJ)
Osallistuminen opintojaksolle edellyttää Entsyymien, lipidien ja hiilihydraattiaineenvaihdunnan tutkiminen 7B00EG22, hyväksyttyä suoritusta tai riittävää osaamisen ja hyväksyttyä suoritusta ennen tämän kurssin kirjallista koetta.
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tuntee keskeiset perusasiat ja nimeää yleisimmät tutkimuksiin liittyvät preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija tarvitsee merkittävästi ohjausta ja tukea analysointiprosessin eri vaiheissa. Opiskelija suoriutuu harjoitustöitä ohjattuna, tarvitsee tukea tulosten arvioinnista ja tulkinnasta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee asioita omasta näkökulmasta, toimien kuitenkin ryhmän mukana.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa keskeiset perusasiat ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät ja soveltaa tietoa käytäntöön. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa ohjeiden avulla, tukeutuen muihin opiskelijoihin ja tarvittaessa opettajaan. Opiskelija osaa tulkita tuloksia ja arvioida tulosten luotettavuutta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja asiayhteyksiä, osaa soveltaa teoriaa käytäntöön ja perustella päätöksiään. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa pääosin itseohjautuvasti. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioiden, noudattaen annettuja työskentelyohjeita ja osaa perustella omaa toimintaansa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään analyyttisesti omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
-
Arviointiasteikko
0-5