Siirry suoraan sisältöön

Professional English for Biomedical Laboratory ScientistsLaajuus (3 op)

Tunnus: 7B00EG05

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
-osaa potilaan haastattelussa kysyä näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
-osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä näytteenottotilanteissa ja muissa bioanalytiikan tutkimuksissa
-pystyy viestimään englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
-ymmärtää ja osaa hyödyntää bioanalytiikkaan liittyviä artikkeleita
-pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen

Sisältö

Alkuhaastattelu
Näytteenottotilanteet
Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
Potilaan ohjaus näytteenottotilanteiden ja tutkimusten aikana
Keskeinen bioanalytiikan sanasto
Tutkimusraportti
Lääketieteen terminologia

Esitietovaatimukset

Lähtötaso: Lukion englannin oppimäärän A-kielen taso tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Työyhteisöviestintä:
- viestii ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
- antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
- kysyy potilaalta/asiakkaalta bioanalytiikan kannalta välttämättömiä tietoja liittyen tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen (esim. näytteenottotilanteet)
- kirjaa potilaan/asiakkaan antamat vastaukset tyydyttävästi hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
- osaa käyttää bioanalytiikka-alan perussanastoa.
Ammatillinen tiedonhankinta:
- ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä bioanalytiikka-alan teksteistä
-osaa hakea tietoa ohjeistetusti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Työyhteisöviestintä:
- viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. puhelinkeskustelut, suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi)
Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
- osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa ohjaustilanteissa (esim. verinäytteenotto, MSU, EKG)
- selvittää bioanalytiikka-alan tutkimusten kannalta olennaisia tietoja asiakkaan tämänhetkisestä ja aiemmasta terveydentilasta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
- kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa asiakkaan esittämiin kysymyksiin
- osaa käyttää keskeistä bioanalytiikka-alan sanastoa ja käsitteitä.
Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
- hankkii tietoa bioanalytiikka-alan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
-ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat bioanalytiikka-alan tekstistä ilman apuvälineitä
-osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
-ymmärtää ja pystyy soveltamaan lukemaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Työyhteisöviestintä:
- viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
-osaa käyttää vaativaakin bioanalytiikan alan sanastoa ja käsitteitä.
Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
- hyödyntää bioanalytiikka-alan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä (esim. kansainväliset hankkeet)
-lukee sujuvasti vaativaakin bioanalytiikka-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti
Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, bioanalytiikka-alan terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa.
Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus.

Lisätiedot

Opintojakson opetukseen voi myös kansainvälisessä vaihdossa oleva opiskelija osallistua.

Arviointimenetelmät ja arvioinnit perusteet:
Kirjallinen lopputentti
Suullinen esitys
Palautettavat kirjalliset tehtävät
Aktiivinen osallistuminen suullisiin pienryhmäharjoituksiin
Kontaktitunneille valmistautuminen
Itsearviointi
Aikatalulujen noudattaminen

Ilmoittautumisaika

06.07.2024 - 04.08.2024

Ajoitus

05.08.2024 - 20.12.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Emmanuel Abruquah
Vastuuhenkilö

Emmanuel Abruquah

Ryhmät
  • 23BA
    Bioanalyytikot syksy 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
-osaa potilaan haastattelussa kysyä näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
-osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä näytteenottotilanteissa ja muissa bioanalytiikan tutkimuksissa
-pystyy viestimään englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
-ymmärtää ja osaa hyödyntää bioanalytiikkaan liittyviä artikkeleita
-pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen

Sisältö (OJ)

Alkuhaastattelu
Näytteenottotilanteet
Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
Potilaan ohjaus näytteenottotilanteiden ja tutkimusten aikana
Keskeinen bioanalytiikan sanasto
Tutkimusraportti
Lääketieteen terminologia

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion englannin oppimäärän A-kielen taso tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2

Lisätiedot (OJ)

Opintojakson opetukseen voi myös kansainvälisessä vaihdossa oleva opiskelija osallistua.

Arviointimenetelmät ja arvioinnit perusteet:
Kirjallinen lopputentti
Suullinen esitys
Palautettavat kirjalliset tehtävät
Aktiivinen osallistuminen suullisiin pienryhmäharjoituksiin
Kontaktitunneille valmistautuminen
Itsearviointi
Aikatalulujen noudattaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
- viestii ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
- antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
- kysyy potilaalta/asiakkaalta bioanalytiikan kannalta välttämättömiä tietoja liittyen tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen (esim. näytteenottotilanteet)
- kirjaa potilaan/asiakkaan antamat vastaukset tyydyttävästi hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
- osaa käyttää bioanalytiikka-alan perussanastoa.
Ammatillinen tiedonhankinta:
- ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä bioanalytiikka-alan teksteistä
-osaa hakea tietoa ohjeistetusti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
- viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. puhelinkeskustelut, suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi)
Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
- osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa ohjaustilanteissa (esim. verinäytteenotto, MSU, EKG)
- selvittää bioanalytiikka-alan tutkimusten kannalta olennaisia tietoja asiakkaan tämänhetkisestä ja aiemmasta terveydentilasta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
- kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa asiakkaan esittämiin kysymyksiin
- osaa käyttää keskeistä bioanalytiikka-alan sanastoa ja käsitteitä.
Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
- hankkii tietoa bioanalytiikka-alan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
-ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat bioanalytiikka-alan tekstistä ilman apuvälineitä
-osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
-ymmärtää ja pystyy soveltamaan lukemaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
- viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
-osaa käyttää vaativaakin bioanalytiikan alan sanastoa ja käsitteitä.
Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
- hyödyntää bioanalytiikka-alan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä (esim. kansainväliset hankkeet)
-lukee sujuvasti vaativaakin bioanalytiikka-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti
Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, bioanalytiikka-alan terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa.
Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

05.06.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 20.12.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Emilia Ali-Löytty
Vastuuhenkilö

Emilia Ali-Löytty

Pienryhmät
  • Pienryhmä A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 22BA
    Bioanalyytikot syksy 2022
Pienryhmät
  • Pienryhmä A
  • Pienryhmä B

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
-osaa potilaan haastattelussa kysyä näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
-osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä näytteenottotilanteissa ja muissa bioanalytiikan tutkimuksissa
-pystyy viestimään englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
-ymmärtää ja osaa hyödyntää bioanalytiikkaan liittyviä artikkeleita
-pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen

Sisältö (OJ)

Alkuhaastattelu
Näytteenottotilanteet
Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
Potilaan ohjaus näytteenottotilanteiden ja tutkimusten aikana
Keskeinen bioanalytiikan sanasto
Tutkimusraportti
Lääketieteen terminologia

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion englannin oppimäärän A-kielen taso tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2

Lisätiedot (OJ)

Opintojakson opetukseen voi myös kansainvälisessä vaihdossa oleva opiskelija osallistua.

Arviointimenetelmät ja arvioinnit perusteet:
Kirjallinen lopputentti
Suullinen esitys
Palautettavat kirjalliset tehtävät
Aktiivinen osallistuminen suullisiin pienryhmäharjoituksiin
Kontaktitunneille valmistautuminen
Itsearviointi
Aikatalulujen noudattaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
- viestii ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
- antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
- kysyy potilaalta/asiakkaalta bioanalytiikan kannalta välttämättömiä tietoja liittyen tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen (esim. näytteenottotilanteet)
- kirjaa potilaan/asiakkaan antamat vastaukset tyydyttävästi hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
- osaa käyttää bioanalytiikka-alan perussanastoa.
Ammatillinen tiedonhankinta:
- ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä bioanalytiikka-alan teksteistä
-osaa hakea tietoa ohjeistetusti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
- viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. puhelinkeskustelut, suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi)
Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
- osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa ohjaustilanteissa (esim. verinäytteenotto, MSU, EKG)
- selvittää bioanalytiikka-alan tutkimusten kannalta olennaisia tietoja asiakkaan tämänhetkisestä ja aiemmasta terveydentilasta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
- kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa asiakkaan esittämiin kysymyksiin
- osaa käyttää keskeistä bioanalytiikka-alan sanastoa ja käsitteitä.
Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
- hankkii tietoa bioanalytiikka-alan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
-ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat bioanalytiikka-alan tekstistä ilman apuvälineitä
-osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
-ymmärtää ja pystyy soveltamaan lukemaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
- viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
-osaa käyttää vaativaakin bioanalytiikan alan sanastoa ja käsitteitä.
Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
- hyödyntää bioanalytiikka-alan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä (esim. kansainväliset hankkeet)
-lukee sujuvasti vaativaakin bioanalytiikka-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti
Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, bioanalytiikka-alan terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa.
Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus.

Aika ja paikka

Tamk

A+B
Ke 23.8. 12.30-14.00 Orientaatio
To 24.8. 10.15-11.45
Ke 30.8. 12.30-14
To 31.8. 13.30-15

Ryhmä A
Ke 6.9. 12.30-14
To 12.9. 10.15-11.45
To 19.9. 14.15-15.45
Pe 22.9. 10.15-11.45
Ke 27.9. 8.30-10

Ryhmä B
Ke 6.9. 10.15-11.45
To 14.9. 10.15-11.45
Pe 22.9. 12.30-14
Ti 26.9. 14.15-15.45
Ke 27.9. 12.30-14

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentin ajankohta ilmoitetaan pakollisella orientaatiotunnilla opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritettavat tehtävät:
- Moodlen tehtävät (keskustelualue, Flinga, H5P, GoogleDocs ym.)
- Palautettava kirjallinen tehtävä kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
- Suullinen esitys kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
- kirjallinen lopputentti

- itsearviointi, vertaisarviointi

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kontaktitunnit (& Moodle) ja/tai verkko-opetus
Itsenäinen sekä yhteistoiminnallinen opiskelu (osallistuminen yhteisiin aktiviteetteihin omatahtisesti).

Oppimateriaalit

Moodlen alustalla olevat materiaalit (mm. H5P -tehtävät, Quizlet, GoogleDocs)
Karhumäki, M., Metsäportti, M. & Tuohimäki. Dear Patient - English for Nursing. SanomaPro 2017. E.m. oppikirjaa käytetään bioanalytiikan kontekstiin soveltuvin osin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op = 3 x 27h = 81h opiskelijan työtä. (Tämä on arvio ja lopullinen ajankäyttö määräytyy opiskelijan tämänhetkisten englannin taitojen mukaan.)

Suoritettavat tehtävät:
- Moodlen tehtävät (keskustelualue, Flinga, H5P, GoogleDocs ym.)
- Palautettava kirjallinen tehtävä kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
- Suullinen esitys kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
- Kirjallinen lopputentti

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatiotunnilla esitellään opintojakson pääteemat (erilaiset hoitotyön kommunikointitilanteet) ja opiskelumenetelmät sekä kerrotaan palautettavien tehtävien kriteerit ja palautusajat. Opintojakson aikana opiskelija työstää annettujen ohjeiden mukaisesti kulloisenkin etätunnin teemaa jo etukäteen.
Opiskelijan työ:
- tunneille valmistautuminen
- kirjalliset palautettavat tehtävät (tiedonhaku, valitun materiaalin työstäminen)
- suullinen näyttö (osallistuminen pienryhmäkeskusteluihin sekä opintojakson lopussa arvioitava suoritus)
- kirjallinen lopputentti

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti. Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, hoitotyön terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa.
Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Työyhteisöviestintä
- opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta
Opiskelija
- antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita potilaille/asiakkaille
- kysyy potilaalta/asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa tämän antamat vastaukset tyydyttävästi hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
- selviytyy yksinkertaisissa vuorovaikutus- ja kommunikointitilanteissa
- osaa käyttää bioanalytiikka-alan perussanastoa.
Ammatillinen tiedohankinta
Opiskelija
- ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä bioanalytiikan alaan liittyvistä teksteistä
- osaa hakea tietoa ohjeistetusti
Lingvistiset osaamiskuvaukset
Opiskelija
- selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
- reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
- ääntää pääosin ymmärrettävästi
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
- käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
- käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat
- ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti
toistetaan tarvittaessa
- löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
Muuta
Opiskelija
- ymmärtää ammattienglannin osaamisen tärkeyden ja työskentelee erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja omien kielenoppimistarpeiden mukaan.
- on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioonottaen

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Työyhteisöviestintä
- opiskelija viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta
Opiskelija
- osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa potilasohjaustilanteissa (esim. näytteenottotilanteet)
- selvittää onnistuneesti potilaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
- kirjaa potilaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa potilaan esittämiin kysymyksiin
- osaa käyttää keskeistä bioanalytiikkaan liittyvää sanastoa ja käsitteitä.
Ammatillinen tiedonhankinta
Opiskelija
- hankkii tietoa hoitotyön julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
- ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat hoitotyön tekstistä ilman apuvälineitä
- osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
Lingvistiset osaamiskuvaukset
Opiskelija
- viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
- keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
- reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
- ääntää melko luontevasti ja selkeästi
- käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet
väärinkäsityksiin
- osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
- ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
- osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
- välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä ja lähes idiomaattisesti
(H4)
- välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä, mutta tuotoksessa on jonkin verran suomen kielen vaikutusta (H3)
Muuta
- opiskelija työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason, omien kielenoppimistarpeiden ja oman mielenkiinnon mukaan

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Työyhteisöviestintä
- opiskelija viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet)
Ohjaaminen ja neuvonta
Opiskelija
- haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
- osaa käyttää vaativaakin bioanalytiikan alan sanastoa ja käsitteitä.
- englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa
Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
- hyödyntää hoitotyön artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä
- lukee sujuvasti vaativaakin bioanalytiikan alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
- ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.
Lingvistiset osaamiskuvaukset
Opiskelija
- keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
- reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
- ääntää luontevasti ja selkeästi
- kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
- käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
- selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
- ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
- löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
Muuta
Opiskelija
- työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoislan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja mielenkiinnon mukaan
- kehittää edelleen kielitaitoaan opintojakson aikana

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

02.01.2023 - 31.05.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Katja Kärki
Vastuuhenkilö

Katja Kärki

Ryhmät
  • 22BAJ
    Bioanalyytikot kevät 2022 Jyväskylä

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
-osaa potilaan haastattelussa kysyä näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
-osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä näytteenottotilanteissa ja muissa bioanalytiikan tutkimuksissa
-pystyy viestimään englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
-ymmärtää ja osaa hyödyntää bioanalytiikkaan liittyviä artikkeleita
-pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen

Sisältö (OJ)

Alkuhaastattelu
Näytteenottotilanteet
Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
Potilaan ohjaus näytteenottotilanteiden ja tutkimusten aikana
Keskeinen bioanalytiikan sanasto
Tutkimusraportti
Lääketieteen terminologia

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion englannin oppimäärän A-kielen taso tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2

Lisätiedot (OJ)

Opintojakson opetukseen voi myös kansainvälisessä vaihdossa oleva opiskelija osallistua.

Arviointimenetelmät ja arvioinnit perusteet:
Kirjallinen lopputentti
Suullinen esitys
Palautettavat kirjalliset tehtävät
Aktiivinen osallistuminen suullisiin pienryhmäharjoituksiin
Kontaktitunneille valmistautuminen
Itsearviointi
Aikatalulujen noudattaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
- viestii ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
- antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
- kysyy potilaalta/asiakkaalta bioanalytiikan kannalta välttämättömiä tietoja liittyen tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen (esim. näytteenottotilanteet)
- kirjaa potilaan/asiakkaan antamat vastaukset tyydyttävästi hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
- osaa käyttää bioanalytiikka-alan perussanastoa.
Ammatillinen tiedonhankinta:
- ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä bioanalytiikka-alan teksteistä
-osaa hakea tietoa ohjeistetusti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
- viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. puhelinkeskustelut, suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi)
Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
- osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa ohjaustilanteissa (esim. verinäytteenotto, MSU, EKG)
- selvittää bioanalytiikka-alan tutkimusten kannalta olennaisia tietoja asiakkaan tämänhetkisestä ja aiemmasta terveydentilasta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
- kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa asiakkaan esittämiin kysymyksiin
- osaa käyttää keskeistä bioanalytiikka-alan sanastoa ja käsitteitä.
Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
- hankkii tietoa bioanalytiikka-alan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
-ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat bioanalytiikka-alan tekstistä ilman apuvälineitä
-osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
-ymmärtää ja pystyy soveltamaan lukemaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
- viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
-osaa käyttää vaativaakin bioanalytiikan alan sanastoa ja käsitteitä.
Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
- hyödyntää bioanalytiikka-alan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä (esim. kansainväliset hankkeet)
-lukee sujuvasti vaativaakin bioanalytiikka-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti
Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, bioanalytiikka-alan terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa.
Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

08.06.2022 - 30.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 20.12.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Metsäportti
Vastuuhenkilö

Minna Metsäportti

Ryhmät
  • 21BA
    Bioanalyytikot syksy 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
-osaa potilaan haastattelussa kysyä näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
-osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä näytteenottotilanteissa ja muissa bioanalytiikan tutkimuksissa
-pystyy viestimään englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
-ymmärtää ja osaa hyödyntää bioanalytiikkaan liittyviä artikkeleita
-pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen

Sisältö (OJ)

Alkuhaastattelu
Näytteenottotilanteet
Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
Potilaan ohjaus näytteenottotilanteiden ja tutkimusten aikana
Keskeinen bioanalytiikan sanasto
Tutkimusraportti
Lääketieteen terminologia

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion englannin oppimäärän A-kielen taso tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2

Lisätiedot (OJ)

Opintojakson opetukseen voi myös kansainvälisessä vaihdossa oleva opiskelija osallistua.

Arviointimenetelmät ja arvioinnit perusteet:
Kirjallinen lopputentti
Suullinen esitys
Palautettavat kirjalliset tehtävät
Aktiivinen osallistuminen suullisiin pienryhmäharjoituksiin
Kontaktitunneille valmistautuminen
Itsearviointi
Aikatalulujen noudattaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
- viestii ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
- antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
- kysyy potilaalta/asiakkaalta bioanalytiikan kannalta välttämättömiä tietoja liittyen tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen (esim. näytteenottotilanteet)
- kirjaa potilaan/asiakkaan antamat vastaukset tyydyttävästi hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
- osaa käyttää bioanalytiikka-alan perussanastoa.
Ammatillinen tiedonhankinta:
- ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä bioanalytiikka-alan teksteistä
-osaa hakea tietoa ohjeistetusti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
- viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. puhelinkeskustelut, suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi)
Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
- osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa ohjaustilanteissa (esim. verinäytteenotto, MSU, EKG)
- selvittää bioanalytiikka-alan tutkimusten kannalta olennaisia tietoja asiakkaan tämänhetkisestä ja aiemmasta terveydentilasta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
- kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa asiakkaan esittämiin kysymyksiin
- osaa käyttää keskeistä bioanalytiikka-alan sanastoa ja käsitteitä.
Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
- hankkii tietoa bioanalytiikka-alan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
-ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat bioanalytiikka-alan tekstistä ilman apuvälineitä
-osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
-ymmärtää ja pystyy soveltamaan lukemaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
- viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
-osaa käyttää vaativaakin bioanalytiikan alan sanastoa ja käsitteitä.
Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
- hyödyntää bioanalytiikka-alan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä (esim. kansainväliset hankkeet)
-lukee sujuvasti vaativaakin bioanalytiikka-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti
Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, bioanalytiikka-alan terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa.
Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentin ajankohta ilmoitetaan pakollisella orientaatiotunnilla opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritettavat tehtävät:
- Moodlen tehtävät (keskustelualue, Flinga, H5P, GoogleDocs ym.)
- Palautettava kirjallinen tehtävä kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
- Suullinen esitys (esim. video) kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
- kirjallinen lopputentti

- itsearviointi, vertaisarviointi

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kontaktitunnit (& Moodle) ja/tai verkko-opetus
Itsenäinen sekä yhteistoiminnallinen opiskelu (osallistuminen yhteisiin aktiviteetteihin omatahtisesti).

Oppimateriaalit

Moodlen alustalla olevat materiaalit (mm. H5P -tehtävät, Quizlet, GoogleDocs)
Karhumäki, M., Metsäportti, M. & Tuohimäki. Dear Patient - English for Nursing. SanomaPro 2017. E.m. oppikirjaa käytetään bioanalytiikan kontekstiin soveltuvin osin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op = 3 x 27h = 81h opiskelijan työtä. (Tämä on arvio ja lopullinen ajankäyttö määräytyy opiskelijan tämänhetkisten englannin taitojen mukaan.)

Suoritettavat tehtävät:
- Moodlen tehtävät (keskustelualue, Flinga, H5P, GoogleDocs ym.)
- Palautettava kirjallinen tehtävä kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
- Suullinen esitys (toimitetaan videona) kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
- Kijrallinen lopputentti

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatiotunnilla esitellään opintojakson pääteemat (erilaiset hoitotyön kommunikointitilanteet) ja opiskelumenetelmät sekä kerrotaan palautettavien tehtävien kriteerit ja palautusajat. Opintojakson aikana opiskelija työstää annettujen ohjeiden mukaisesti kulloisenkin etätunnin teemaa jo etukäteen.
Opiskelijan työ:
- tunneille valmistautuminen
- kirjalliset palautettavat tehtävät (tideonhaku, valitun materiaalin työstäminen)
- suullinen näyttö (osallistuminen pienryhmäkeskusteluihin sekä opintojakson lopussa arvioitava suoritus)
- kirjallinen lopputentti

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti. Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, hoitotyön terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa.
Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Työyhteisöviestintä
- opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta
Opiskelija
- antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita potilaille/asiakkaille
- kysyy potilaalta/asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa tämän antamat vastaukset tyydyttävästi hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
- selviytyy yksinkertaisissa vuorovaikutus- ja kommunikointitilanteissa
- osaa käyttää bioanalytiikka-alan perussanastoa.
Ammatillinen tiedohankinta
Opiskelija
- ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä bioanalytiikan alaan liittyvistä teksteistä
- osaa hakea tietoa ohjeistetusti
Lingvistiset osaamiskuvaukset
Opiskelija
- selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
- reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
- ääntää pääosin ymmärrettävästi
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
- käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
- käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat
- ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti
toistetaan tarvittaessa
- löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
Muuta
Opiskelija
- ymmärtää ammattienglannin osaamisen tärkeyden ja työskentelee erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja omien kielenoppimistarpeiden mukaan.
- on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioonottaen

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Työyhteisöviestintä
- opiskelija viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta
Opiskelija
- osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa potilasohjaustilanteissa (esim. näytteenottotilanteet)
- selvittää onnistuneesti potilaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
- kirjaa potilaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa potilaan esittämiin kysymyksiin
- osaa käyttää keskeistä bioanalytiikkaan liittyvää sanastoa ja käsitteitä.
Ammatillinen tiedonhankinta
Opiskelija
- hankkii tietoa hoitotyön julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
- ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat hoitotyön tekstistä ilman apuvälineitä
- osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
Lingvistiset osaamiskuvaukset
Opiskelija
- viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
- keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
- reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
- ääntää melko luontevasti ja selkeästi
- käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet
väärinkäsityksiin
- osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
- ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
- osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
- välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä ja lähes idiomaattisesti
(H4)
- välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä, mutta tuotoksessa on jonkin verran suomen kielen vaikutusta (H3)
Muuta
- opiskelija työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason, omien kielenoppimistarpeiden ja oman mielenkiinnon mukaan

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Työyhteisöviestintä
- opiskelija viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet)
Ohjaaminen ja neuvonta
Opiskelija
- haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
- osaa käyttää vaativaakin bioanalytiikan alan sanastoa ja käsitteitä.
- englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa
Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
- hyödyntää hoitotyön artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä
- lukee sujuvasti vaativaakin bioanalytiikan alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
- ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.
Lingvistiset osaamiskuvaukset
Opiskelija
- keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
- reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
- ääntää luontevasti ja selkeästi
- kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
- käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
- selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
- ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
- löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
Muuta
Opiskelija
- työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoislan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja mielenkiinnon mukaan
- kehittää edelleen kielitaitoaan opintojakson aikana

Ilmoittautumisaika

08.06.2022 - 30.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 20.12.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Bioanalyytikko

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Marika Toivonen
Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Ryhmät
  • 21BASJ
    Bioanalyytikot 2021 Seinäjoki

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
-osaa potilaan haastattelussa kysyä näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
-osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä näytteenottotilanteissa ja muissa bioanalytiikan tutkimuksissa
-pystyy viestimään englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
-ymmärtää ja osaa hyödyntää bioanalytiikkaan liittyviä artikkeleita
-pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen

Sisältö (OJ)

Alkuhaastattelu
Näytteenottotilanteet
Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
Potilaan ohjaus näytteenottotilanteiden ja tutkimusten aikana
Keskeinen bioanalytiikan sanasto
Tutkimusraportti
Lääketieteen terminologia

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion englannin oppimäärän A-kielen taso tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2

Lisätiedot (OJ)

Opintojakson opetukseen voi myös kansainvälisessä vaihdossa oleva opiskelija osallistua.

Arviointimenetelmät ja arvioinnit perusteet:
Kirjallinen lopputentti
Suullinen esitys
Palautettavat kirjalliset tehtävät
Aktiivinen osallistuminen suullisiin pienryhmäharjoituksiin
Kontaktitunneille valmistautuminen
Itsearviointi
Aikatalulujen noudattaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
- viestii ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
- antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
- kysyy potilaalta/asiakkaalta bioanalytiikan kannalta välttämättömiä tietoja liittyen tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen (esim. näytteenottotilanteet)
- kirjaa potilaan/asiakkaan antamat vastaukset tyydyttävästi hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
- osaa käyttää bioanalytiikka-alan perussanastoa.
Ammatillinen tiedonhankinta:
- ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä bioanalytiikka-alan teksteistä
-osaa hakea tietoa ohjeistetusti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
- viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. puhelinkeskustelut, suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi)
Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
- osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa ohjaustilanteissa (esim. verinäytteenotto, MSU, EKG)
- selvittää bioanalytiikka-alan tutkimusten kannalta olennaisia tietoja asiakkaan tämänhetkisestä ja aiemmasta terveydentilasta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
- kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa asiakkaan esittämiin kysymyksiin
- osaa käyttää keskeistä bioanalytiikka-alan sanastoa ja käsitteitä.
Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
- hankkii tietoa bioanalytiikka-alan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
-ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat bioanalytiikka-alan tekstistä ilman apuvälineitä
-osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
-ymmärtää ja pystyy soveltamaan lukemaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Työyhteisöviestintä:
- viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta:
Opiskelija
-haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
-osaa käyttää vaativaakin bioanalytiikan alan sanastoa ja käsitteitä.
Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
- hyödyntää bioanalytiikka-alan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä (esim. kansainväliset hankkeet)
-lukee sujuvasti vaativaakin bioanalytiikka-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti
Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, bioanalytiikka-alan terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa.
Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus.

Arviointiasteikko

0-5