Vierianalytiikka ja terveysteknologiaLaajuus (5 op)
Tunnus: 7B00FP03
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee vierianalytiikan käyttötarkoituksen, käytön terveydenhuollossa, toimintaa ohjaavia suosituksia, standardeja ja laatujärjestelmiä
- osaa ohjata potilaita ja hoitohenkilökuntaa vierianalytiikkaa koskevissa kysymyksissä
- ymmärtää laadukkaan preanalytiikan merkityksen ja osaa arvioida näytteiden tutkimuskelpoisuutta
- tuntee testien valintaan, menetelmiin, käyttöön ja laadunvarmistukseen liittyvät periaatteet
- omaksuu bioanalyytikon roolin vierianalytiikassa, moniammatillisessa yhteistyössä ja laadun edistäjänä
- tuntee terveysteknologian eri osa-alueita, nykytilannetta ja tulevaisuutta
- seuraa terveysteknologian kehitystä omalla asiantuntijuusalueella
Sisältö
Vierianalytiikka ja sen käyttötarkoitus terveydenhuollossa
Vierianalytiikan menetelmät, laitteet ja mittausperiaatteet
Testin valinnan perusteet
Hankintaan ja käyttöönottoon liittyvät validointi- ja verifiointikäytänteet ja arvioinnit, käyttö ja huolto
Laadunhallinta, työtä ohjaavat laatustandardit, laatujärjestelmät ja suositukset vierianalytiikassa
Vierianalytiikka moniammatillisena toimintana
Informaatioteknologian sovellutukset vierianalytiikassa
Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla
Terveysteknologian eri ulottuvuudet
Terveysteknologian soveltaminen kliinisessä laboratoriotoiminnassa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija nimeää omaa toimintaansa ohjaavia vierianalytiikan suosituksia, standardeja ja laatutavoitteita. Opiskelija osaa määritellä käytettyjen vierilaitteiden käyttöalueita ja toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa ohjatusti testata käytössä olevien vierilaitteiden toimintaa ja määritysmenetelmiä. Hän osaa ohjatusti verrata eri menetelmillä, eri näytemuodoista ja eri käsittelytavoilla saamiaan arvoja ja tehdä niistä yksinkertaisia johtopäätöksiä menetelmien välillä. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa ryhmässä ja tunnistaa oman roolinsa vierianalytiikan prosesseissa. Osaa nimetä terveysteknologian eri ulottuvuuksia ja sovelluksia kliinisessä laboratoriotoiminnassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija soveltaa omaan toimintaansa vierianalytiikkaa ohjaavia suosituksia, standardeja ja laatutavoitteita. Opiskelija osaa selittää yleisimmät vierianalytiikassa käytetyt menetelmät ja opintojaksolla käsiteltyjen vieritestilaitteiden mittaus- ja toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa ohjeistettuna käyttää, huoltaa ja testata käytössä olevia vierilaitteita, niiden toimintaa ja määritysmenetelmiä. Hän osaa verrata eri menetelmillä, eri näytemuodoista ja eri käsittelytavoilla saamiaan arvoja ja tehdä niistä yksinkertaisia johtopäätöksiä menetelmien välillä. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa ryhmässä ja ottaen vastuun oman toiminnan lisäksi myös moniammatillisen ryhmän toiminnasta. Tuntee terveysteknologian eri ulottuvuuksia ja pohtii niiden soveltamista kliiniseen laboratoriotoimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija soveltaa omaan toimintaansa vierianalytiikkaa ohjaavia suosituksia, standardeja ja laatutavoitteita ja osaa perustella toimintaansa. Opiskelija osaa laaja-alaisesti kuvata vierianalytiikassa käytettyjä menetelmiä ja opintojaksolla käsiteltyjen vieritestilaitteiden mittaus- ja toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa itseohjautuvasti ohjeiden avulla käyttää, huoltaa ja testata käytössä olevia vierilaitteita, niiden toimintaa ja määritysmenetelmiä. Hän osaa verrata ja analysoida eri menetelmillä, eri näytemuodoista ja eri käsittelytavoilla saamiaan arvoja ja tehdä niistä yksinkertaisia johtopäätöksiä menetelmien välillä. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa ryhmässä joustavasti, ottaen vastuun oman toiminnan lisäksi myös moniammatillisen ryhmän toiminnasta. Ymmärtää terveysteknologian eri ulottuvuuksia ja osaa soveltaa terveysteknologiaa kliinisessä laboratoriotoiminnassa.
Lisätiedot
Opintojakso tulee olla suoritettuna ennen Preanalytiikan, vieritestien perusharjoittelu ja potilastutkimukset 7B00EG37 -opintojaksoa.
Ilmoittautumisaika
05.06.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 20.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anna Tiainen
- Jukka-Pekka Pirhonen
- Tarja Friman
- Marjo Tienari
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Ryhmät
-
23BABioanalyytikot syksy 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee vierianalytiikan käyttötarkoituksen, käytön terveydenhuollossa, toimintaa ohjaavia suosituksia, standardeja ja laatujärjestelmiä
- osaa ohjata potilaita ja hoitohenkilökuntaa vierianalytiikkaa koskevissa kysymyksissä
- ymmärtää laadukkaan preanalytiikan merkityksen ja osaa arvioida näytteiden tutkimuskelpoisuutta
- tuntee testien valintaan, menetelmiin, käyttöön ja laadunvarmistukseen liittyvät periaatteet
- omaksuu bioanalyytikon roolin vierianalytiikassa, moniammatillisessa yhteistyössä ja laadun edistäjänä
- tuntee terveysteknologian eri osa-alueita, nykytilannetta ja tulevaisuutta
- seuraa terveysteknologian kehitystä omalla asiantuntijuusalueella
Sisältö (OJ)
Vierianalytiikka ja sen käyttötarkoitus terveydenhuollossa
Vierianalytiikan menetelmät, laitteet ja mittausperiaatteet
Testin valinnan perusteet
Hankintaan ja käyttöönottoon liittyvät validointi- ja verifiointikäytänteet ja arvioinnit, käyttö ja huolto
Laadunhallinta, työtä ohjaavat laatustandardit, laatujärjestelmät ja suositukset vierianalytiikassa
Vierianalytiikka moniammatillisena toimintana
Informaatioteknologian sovellutukset vierianalytiikassa
Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla
Terveysteknologian eri ulottuvuudet
Terveysteknologian soveltaminen kliinisessä laboratoriotoiminnassa
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso tulee olla suoritettuna ennen Preanalytiikan, vieritestien perusharjoittelu ja potilastutkimukset 7B00EG37 -opintojaksoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija nimeää omaa toimintaansa ohjaavia vierianalytiikan suosituksia, standardeja ja laatutavoitteita. Opiskelija osaa määritellä käytettyjen vierilaitteiden käyttöalueita ja toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa ohjatusti testata käytössä olevien vierilaitteiden toimintaa ja määritysmenetelmiä. Hän osaa ohjatusti verrata eri menetelmillä, eri näytemuodoista ja eri käsittelytavoilla saamiaan arvoja ja tehdä niistä yksinkertaisia johtopäätöksiä menetelmien välillä. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa ryhmässä ja tunnistaa oman roolinsa vierianalytiikan prosesseissa. Osaa nimetä terveysteknologian eri ulottuvuuksia ja sovelluksia kliinisessä laboratoriotoiminnassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija soveltaa omaan toimintaansa vierianalytiikkaa ohjaavia suosituksia, standardeja ja laatutavoitteita. Opiskelija osaa selittää yleisimmät vierianalytiikassa käytetyt menetelmät ja opintojaksolla käsiteltyjen vieritestilaitteiden mittaus- ja toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa ohjeistettuna käyttää, huoltaa ja testata käytössä olevia vierilaitteita, niiden toimintaa ja määritysmenetelmiä. Hän osaa verrata eri menetelmillä, eri näytemuodoista ja eri käsittelytavoilla saamiaan arvoja ja tehdä niistä yksinkertaisia johtopäätöksiä menetelmien välillä. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa ryhmässä ja ottaen vastuun oman toiminnan lisäksi myös moniammatillisen ryhmän toiminnasta. Tuntee terveysteknologian eri ulottuvuuksia ja pohtii niiden soveltamista kliiniseen laboratoriotoimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija soveltaa omaan toimintaansa vierianalytiikkaa ohjaavia suosituksia, standardeja ja laatutavoitteita ja osaa perustella toimintaansa. Opiskelija osaa laaja-alaisesti kuvata vierianalytiikassa käytettyjä menetelmiä ja opintojaksolla käsiteltyjen vieritestilaitteiden mittaus- ja toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa itseohjautuvasti ohjeiden avulla käyttää, huoltaa ja testata käytössä olevia vierilaitteita, niiden toimintaa ja määritysmenetelmiä. Hän osaa verrata ja analysoida eri menetelmillä, eri näytemuodoista ja eri käsittelytavoilla saamiaan arvoja ja tehdä niistä yksinkertaisia johtopäätöksiä menetelmien välillä. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa ryhmässä joustavasti, ottaen vastuun oman toiminnan lisäksi myös moniammatillisen ryhmän toiminnasta. Ymmärtää terveysteknologian eri ulottuvuuksia ja osaa soveltaa terveysteknologiaa kliinisessä laboratoriotoiminnassa.
Aika ja paikka
Syksy 2023 opetuksen teoriaosuus luento-opetuksena
Keväällä 2024 opetuslaboratorioissa koeistus.
Syksy 2024 terveysteknologia
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Syksy 2023 teoriaosuus tentitään EXAM:ssa viikolla 46-47. Numeerinen (0-5) arviointi
1. Uusinta viikolla 50
2. Uusinta viikolla 3
Laitevertailut yhteistyössä Taitokeskuksen kanssa keväällä 2024, raportointi pienryhmissä.
Terveysteknologia: ryhmätyö.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Vierianalytiikka 2023:
Teoriatunneilla annettujen kaikkien tehtävien suoritus hyväksytysti. Koe examissa arvioidaan numeerisesti. Koeistusten suoritus hyväksytysti, läsnäolo pakollinen.
Terveysteknologia 2024:
Aktiviteetteihin osallistuminen ja annettujen tehtävien tekeminen ajallaan. Arvosana ryhmäesseen perusteella.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Vierianalytiikka syksy 2023
Tarja Friman
Vierianalytiikka koeistukset kevät 2024
Terveysteknologia syksy 2024
Oppimateriaalit
Opettajan antama materiaali ja kurssikirjallisuus tallennettu Moodleen.
Oppiportin tietoturvaa käsittelevät verkkokurssit ja niihin liittyvät testit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Syyslukukausi 2023 1,5 op. Teoriaopetus luennot, tehtävät ja itsenäinen työskentely. Koe ja siihen valmistautuminen.
Kevätlukukausi 2024 1,5 op. Koestukset ja näytteenotot.
Työohjeiden opiskelu ennen harjoitustuntia itsenäisesti.
Syksy 2024
Luennot ja niihin liittyvät aktiviteetit 1 op
Sote Virtual Lab ja itsenäisesti suoritettavat tehtävät 0,5 op
Ryhmäessee 0,5 op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
ks. toteutuksen tiedot
Ilmoittautumisaika
08.06.2022 - 30.01.2023
Ajoitus
01.08.2022 - 15.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anna Tiainen
- Henna Agbodjakin
- Anna Tiainen
- Jukka-Pekka Pirhonen
- Marjo Tienari
- Siru Suoniemi
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 4 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
22BABioanalyytikot syksy 2022
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Pienryhmä 4
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee vierianalytiikan käyttötarkoituksen, käytön terveydenhuollossa, toimintaa ohjaavia suosituksia, standardeja ja laatujärjestelmiä
- osaa ohjata potilaita ja hoitohenkilökuntaa vierianalytiikkaa koskevissa kysymyksissä
- ymmärtää laadukkaan preanalytiikan merkityksen ja osaa arvioida näytteiden tutkimuskelpoisuutta
- tuntee testien valintaan, menetelmiin, käyttöön ja laadunvarmistukseen liittyvät periaatteet
- omaksuu bioanalyytikon roolin vierianalytiikassa, moniammatillisessa yhteistyössä ja laadun edistäjänä
- tuntee terveysteknologian eri osa-alueita, nykytilannetta ja tulevaisuutta
- seuraa terveysteknologian kehitystä omalla asiantuntijuusalueella
Sisältö (OJ)
Vierianalytiikka ja sen käyttötarkoitus terveydenhuollossa
Vierianalytiikan menetelmät, laitteet ja mittausperiaatteet
Testin valinnan perusteet
Hankintaan ja käyttöönottoon liittyvät validointi- ja verifiointikäytänteet ja arvioinnit, käyttö ja huolto
Laadunhallinta, työtä ohjaavat laatustandardit, laatujärjestelmät ja suositukset vierianalytiikassa
Vierianalytiikka moniammatillisena toimintana
Informaatioteknologian sovellutukset vierianalytiikassa
Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla
Terveysteknologian eri ulottuvuudet
Terveysteknologian soveltaminen kliinisessä laboratoriotoiminnassa
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso tulee olla suoritettuna ennen Preanalytiikan, vieritestien perusharjoittelu ja potilastutkimukset 7B00EG37 -opintojaksoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija nimeää omaa toimintaansa ohjaavia vierianalytiikan suosituksia, standardeja ja laatutavoitteita. Opiskelija osaa määritellä käytettyjen vierilaitteiden käyttöalueita ja toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa ohjatusti testata käytössä olevien vierilaitteiden toimintaa ja määritysmenetelmiä. Hän osaa ohjatusti verrata eri menetelmillä, eri näytemuodoista ja eri käsittelytavoilla saamiaan arvoja ja tehdä niistä yksinkertaisia johtopäätöksiä menetelmien välillä. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa ryhmässä ja tunnistaa oman roolinsa vierianalytiikan prosesseissa. Osaa nimetä terveysteknologian eri ulottuvuuksia ja sovelluksia kliinisessä laboratoriotoiminnassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija soveltaa omaan toimintaansa vierianalytiikkaa ohjaavia suosituksia, standardeja ja laatutavoitteita. Opiskelija osaa selittää yleisimmät vierianalytiikassa käytetyt menetelmät ja opintojaksolla käsiteltyjen vieritestilaitteiden mittaus- ja toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa ohjeistettuna käyttää, huoltaa ja testata käytössä olevia vierilaitteita, niiden toimintaa ja määritysmenetelmiä. Hän osaa verrata eri menetelmillä, eri näytemuodoista ja eri käsittelytavoilla saamiaan arvoja ja tehdä niistä yksinkertaisia johtopäätöksiä menetelmien välillä. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa ryhmässä ja ottaen vastuun oman toiminnan lisäksi myös moniammatillisen ryhmän toiminnasta. Tuntee terveysteknologian eri ulottuvuuksia ja pohtii niiden soveltamista kliiniseen laboratoriotoimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija soveltaa omaan toimintaansa vierianalytiikkaa ohjaavia suosituksia, standardeja ja laatutavoitteita ja osaa perustella toimintaansa. Opiskelija osaa laaja-alaisesti kuvata vierianalytiikassa käytettyjä menetelmiä ja opintojaksolla käsiteltyjen vieritestilaitteiden mittaus- ja toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa itseohjautuvasti ohjeiden avulla käyttää, huoltaa ja testata käytössä olevia vierilaitteita, niiden toimintaa ja määritysmenetelmiä. Hän osaa verrata ja analysoida eri menetelmillä, eri näytemuodoista ja eri käsittelytavoilla saamiaan arvoja ja tehdä niistä yksinkertaisia johtopäätöksiä menetelmien välillä. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa ryhmässä joustavasti, ottaen vastuun oman toiminnan lisäksi myös moniammatillisen ryhmän toiminnasta. Ymmärtää terveysteknologian eri ulottuvuuksia ja osaa soveltaa terveysteknologiaa kliinisessä laboratoriotoiminnassa.
Aika ja paikka
Syksyllä 2022 opetuksen teoriaosuus luento-opetuksena ja pienryhmätehtävät moodlessa sekä koe examissa.
Keväällä 2023 opetuslaboratorioissa koeistus.
Lisäksi harjoitellaan nielunäytteenottoa ja virtsanäytteiden ottoa kemiallista seulontaa varten. Analyysien teko.
Syksy 2023
Ajankohdat löytyvät syksyn 2023 lukujärjestyksestä
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Vierianalytiikka:
Teoriaosuus tentitään EXAM:ssa 5.-15.12.2022.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Vierianalytiikka 2022:
Teoriatunneilla annettujen kaikkien tehtävien suoritus hyväksytysti. Koe examissa arvioidaan numeerisesti. Koeistusten suoritus hyväksytysti, läsnäolo pakollinen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Vierianalytiikka syksy 2022
Luennot, pienryhmätyöskentely, moodletehtävät
Siru Suoniemi
Vierianalytiikka koeistukset kevät 2023
Henna Agbodjakin
Terveysteknologia kevät 2023 opetus:
Jukka-Pekka Pirhonen - Lehtori Terveysteknologia, opetus 1op
Marjo Tienari - Tuntiopettaja SoteVirtual Lab -terveysteknologia, pienryhmätyöskentely 4h/ ryhmä.
? - tietosuojatestit ja oppimispäiväkirjan arviointi
Oppimateriaalit
Opettajan antama materiaali ja kurssikirjallisuus tallennettu Moodleen.
Oppiportin tietoturvaa käsittelevät verkkokurssit ja niihin liittyvät testit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Syyslukukausi 2022 1,5 op. Teoriaopetus luennot, tehtävät ja itsenäinen työskentely. Koe ja siihen valmistautuminen.
Kevätlukukausi 2023 1,5 op. Koestukset ja näytteenotot.
Työohjeiden opiskelu ennen harjoitustuntia itsenäisesti.
Syksy 2023 (tämä toteutuksen osa vielä suunnitteluvaiheessa)
Luennot ja niihin liittyvät aktiviteetit 1 op
Harjoitukset ja niihin liittyvät tehtävät / aktiviteetit 0.5 op 4h SoteVirtual Lab
Oppimispäiväkirjan kirjoitus ja kurssiin liittyvät tehtävät 0,5 op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
ks. toteutuksen tiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 16.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 10.03.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Henna Agbodjakin
- Jukka-Pekka Pirhonen
- Tarja Friman
- Ulla Kähkönen
- Marjo Tienari
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
22BAJBioanalyytikot kevät 2022 Jyväskylä
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee vierianalytiikan käyttötarkoituksen, käytön terveydenhuollossa, toimintaa ohjaavia suosituksia, standardeja ja laatujärjestelmiä
- osaa ohjata potilaita ja hoitohenkilökuntaa vierianalytiikkaa koskevissa kysymyksissä
- ymmärtää laadukkaan preanalytiikan merkityksen ja osaa arvioida näytteiden tutkimuskelpoisuutta
- tuntee testien valintaan, menetelmiin, käyttöön ja laadunvarmistukseen liittyvät periaatteet
- omaksuu bioanalyytikon roolin vierianalytiikassa, moniammatillisessa yhteistyössä ja laadun edistäjänä
- tuntee terveysteknologian eri osa-alueita, nykytilannetta ja tulevaisuutta
- seuraa terveysteknologian kehitystä omalla asiantuntijuusalueella
Sisältö (OJ)
Vierianalytiikka ja sen käyttötarkoitus terveydenhuollossa
Vierianalytiikan menetelmät, laitteet ja mittausperiaatteet
Testin valinnan perusteet
Hankintaan ja käyttöönottoon liittyvät validointi- ja verifiointikäytänteet ja arvioinnit, käyttö ja huolto
Laadunhallinta, työtä ohjaavat laatustandardit, laatujärjestelmät ja suositukset vierianalytiikassa
Vierianalytiikka moniammatillisena toimintana
Informaatioteknologian sovellutukset vierianalytiikassa
Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla
Terveysteknologian eri ulottuvuudet
Terveysteknologian soveltaminen kliinisessä laboratoriotoiminnassa
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso tulee olla suoritettuna ennen Preanalytiikan, vieritestien perusharjoittelu ja potilastutkimukset 7B00EG37 -opintojaksoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija nimeää omaa toimintaansa ohjaavia vierianalytiikan suosituksia, standardeja ja laatutavoitteita. Opiskelija osaa määritellä käytettyjen vierilaitteiden käyttöalueita ja toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa ohjatusti testata käytössä olevien vierilaitteiden toimintaa ja määritysmenetelmiä. Hän osaa ohjatusti verrata eri menetelmillä, eri näytemuodoista ja eri käsittelytavoilla saamiaan arvoja ja tehdä niistä yksinkertaisia johtopäätöksiä menetelmien välillä. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa ryhmässä ja tunnistaa oman roolinsa vierianalytiikan prosesseissa. Osaa nimetä terveysteknologian eri ulottuvuuksia ja sovelluksia kliinisessä laboratoriotoiminnassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija soveltaa omaan toimintaansa vierianalytiikkaa ohjaavia suosituksia, standardeja ja laatutavoitteita. Opiskelija osaa selittää yleisimmät vierianalytiikassa käytetyt menetelmät ja opintojaksolla käsiteltyjen vieritestilaitteiden mittaus- ja toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa ohjeistettuna käyttää, huoltaa ja testata käytössä olevia vierilaitteita, niiden toimintaa ja määritysmenetelmiä. Hän osaa verrata eri menetelmillä, eri näytemuodoista ja eri käsittelytavoilla saamiaan arvoja ja tehdä niistä yksinkertaisia johtopäätöksiä menetelmien välillä. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa ryhmässä ja ottaen vastuun oman toiminnan lisäksi myös moniammatillisen ryhmän toiminnasta. Tuntee terveysteknologian eri ulottuvuuksia ja pohtii niiden soveltamista kliiniseen laboratoriotoimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija soveltaa omaan toimintaansa vierianalytiikkaa ohjaavia suosituksia, standardeja ja laatutavoitteita ja osaa perustella toimintaansa. Opiskelija osaa laaja-alaisesti kuvata vierianalytiikassa käytettyjä menetelmiä ja opintojaksolla käsiteltyjen vieritestilaitteiden mittaus- ja toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa itseohjautuvasti ohjeiden avulla käyttää, huoltaa ja testata käytössä olevia vierilaitteita, niiden toimintaa ja määritysmenetelmiä. Hän osaa verrata ja analysoida eri menetelmillä, eri näytemuodoista ja eri käsittelytavoilla saamiaan arvoja ja tehdä niistä yksinkertaisia johtopäätöksiä menetelmien välillä. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa ryhmässä joustavasti, ottaen vastuun oman toiminnan lisäksi myös moniammatillisen ryhmän toiminnasta. Ymmärtää terveysteknologian eri ulottuvuuksia ja osaa soveltaa terveysteknologiaa kliinisessä laboratoriotoiminnassa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kevät 2022: EXAM-koe viikolla 18
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kevään 2022 teoriaopetus etänä teams. Luento, itsenäinen tiedonhaku, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely.
Syksy 2022, vierilaitteiden testaus, Tampereella, TAMK. Harjoitukset pienryhmissä
Kevät 2023 teoriaopetus, tutustumiskäynnit, tietosuojatestit, oppimispäiväkirja
Oppimateriaalit
Kevät 2022: Opetusmateriaali tallenetaan Moodleen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Syksy 2022, kestukset aikataulu
7.10.2022 08.30 - 11.45 I0-02A (Pienryhmä 2
27.10.2022 12.30 - 15.45 I0-02A Pienryhmä 1
02.11.2022 08.30 - 11.30 I0-39C Pienryhmä 1
02.11.2022 12.30 - 15.30 I0-39C Pienryhmä 2
Lisäksi pienryhmät laativat yhdessä arvioitavan raportin laitteiden testauksesta
Lisätietoja opiskelijoille
Syksyn pienryhmäharjoittelut kaikille pakollisia
Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 31.08.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 16.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marika Toivonen
- Piia Ylisaari
- Elina Järvenpää
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Ryhmät
-
21BASJBioanalyytikot 2021 Seinäjoki
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee vierianalytiikan käyttötarkoituksen, käytön terveydenhuollossa, toimintaa ohjaavia suosituksia, standardeja ja laatujärjestelmiä
- osaa ohjata potilaita ja hoitohenkilökuntaa vierianalytiikkaa koskevissa kysymyksissä
- ymmärtää laadukkaan preanalytiikan merkityksen ja osaa arvioida näytteiden tutkimuskelpoisuutta
- tuntee testien valintaan, menetelmiin, käyttöön ja laadunvarmistukseen liittyvät periaatteet
- omaksuu bioanalyytikon roolin vierianalytiikassa, moniammatillisessa yhteistyössä ja laadun edistäjänä
- tuntee terveysteknologian eri osa-alueita, nykytilannetta ja tulevaisuutta
- seuraa terveysteknologian kehitystä omalla asiantuntijuusalueella
Sisältö (OJ)
Vierianalytiikka ja sen käyttötarkoitus terveydenhuollossa
Vierianalytiikan menetelmät, laitteet ja mittausperiaatteet
Testin valinnan perusteet
Hankintaan ja käyttöönottoon liittyvät validointi- ja verifiointikäytänteet ja arvioinnit, käyttö ja huolto
Laadunhallinta, työtä ohjaavat laatustandardit, laatujärjestelmät ja suositukset vierianalytiikassa
Vierianalytiikka moniammatillisena toimintana
Informaatioteknologian sovellutukset vierianalytiikassa
Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla
Terveysteknologian eri ulottuvuudet
Terveysteknologian soveltaminen kliinisessä laboratoriotoiminnassa
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso tulee olla suoritettuna ennen Preanalytiikan, vieritestien perusharjoittelu ja potilastutkimukset 7B00EG37 -opintojaksoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija nimeää omaa toimintaansa ohjaavia vierianalytiikan suosituksia, standardeja ja laatutavoitteita. Opiskelija osaa määritellä käytettyjen vierilaitteiden käyttöalueita ja toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa ohjatusti testata käytössä olevien vierilaitteiden toimintaa ja määritysmenetelmiä. Hän osaa ohjatusti verrata eri menetelmillä, eri näytemuodoista ja eri käsittelytavoilla saamiaan arvoja ja tehdä niistä yksinkertaisia johtopäätöksiä menetelmien välillä. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa ryhmässä ja tunnistaa oman roolinsa vierianalytiikan prosesseissa. Osaa nimetä terveysteknologian eri ulottuvuuksia ja sovelluksia kliinisessä laboratoriotoiminnassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija soveltaa omaan toimintaansa vierianalytiikkaa ohjaavia suosituksia, standardeja ja laatutavoitteita. Opiskelija osaa selittää yleisimmät vierianalytiikassa käytetyt menetelmät ja opintojaksolla käsiteltyjen vieritestilaitteiden mittaus- ja toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa ohjeistettuna käyttää, huoltaa ja testata käytössä olevia vierilaitteita, niiden toimintaa ja määritysmenetelmiä. Hän osaa verrata eri menetelmillä, eri näytemuodoista ja eri käsittelytavoilla saamiaan arvoja ja tehdä niistä yksinkertaisia johtopäätöksiä menetelmien välillä. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa ryhmässä ja ottaen vastuun oman toiminnan lisäksi myös moniammatillisen ryhmän toiminnasta. Tuntee terveysteknologian eri ulottuvuuksia ja pohtii niiden soveltamista kliiniseen laboratoriotoimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija soveltaa omaan toimintaansa vierianalytiikkaa ohjaavia suosituksia, standardeja ja laatutavoitteita ja osaa perustella toimintaansa. Opiskelija osaa laaja-alaisesti kuvata vierianalytiikassa käytettyjä menetelmiä ja opintojaksolla käsiteltyjen vieritestilaitteiden mittaus- ja toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa itseohjautuvasti ohjeiden avulla käyttää, huoltaa ja testata käytössä olevia vierilaitteita, niiden toimintaa ja määritysmenetelmiä. Hän osaa verrata ja analysoida eri menetelmillä, eri näytemuodoista ja eri käsittelytavoilla saamiaan arvoja ja tehdä niistä yksinkertaisia johtopäätöksiä menetelmien välillä. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa ryhmässä joustavasti, ottaen vastuun oman toiminnan lisäksi myös moniammatillisen ryhmän toiminnasta. Ymmärtää terveysteknologian eri ulottuvuuksia ja osaa soveltaa terveysteknologiaa kliinisessä laboratoriotoiminnassa.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 10.11.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 16.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jukka-Pekka Pirhonen
- Ulla Kähkönen
- Marjo Tienari
- Siru Suoniemi
- Eeva Liikanen
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Pienryhmät
- R 1 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
- R 2 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
- R 3 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
- R 4 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä I (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä II (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä III (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
21BABioanalyytikot syksy 2021
Pienryhmät
- R 1
- R 2
- R 3
- R 4
- Pienryhmä I
- Pienryhmä II
- Pienryhmä III
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee vierianalytiikan käyttötarkoituksen, käytön terveydenhuollossa, toimintaa ohjaavia suosituksia, standardeja ja laatujärjestelmiä
- osaa ohjata potilaita ja hoitohenkilökuntaa vierianalytiikkaa koskevissa kysymyksissä
- ymmärtää laadukkaan preanalytiikan merkityksen ja osaa arvioida näytteiden tutkimuskelpoisuutta
- tuntee testien valintaan, menetelmiin, käyttöön ja laadunvarmistukseen liittyvät periaatteet
- omaksuu bioanalyytikon roolin vierianalytiikassa, moniammatillisessa yhteistyössä ja laadun edistäjänä
- tuntee terveysteknologian eri osa-alueita, nykytilannetta ja tulevaisuutta
- seuraa terveysteknologian kehitystä omalla asiantuntijuusalueella
Sisältö (OJ)
Vierianalytiikka ja sen käyttötarkoitus terveydenhuollossa
Vierianalytiikan menetelmät, laitteet ja mittausperiaatteet
Testin valinnan perusteet
Hankintaan ja käyttöönottoon liittyvät validointi- ja verifiointikäytänteet ja arvioinnit, käyttö ja huolto
Laadunhallinta, työtä ohjaavat laatustandardit, laatujärjestelmät ja suositukset vierianalytiikassa
Vierianalytiikka moniammatillisena toimintana
Informaatioteknologian sovellutukset vierianalytiikassa
Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla
Terveysteknologian eri ulottuvuudet
Terveysteknologian soveltaminen kliinisessä laboratoriotoiminnassa
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso tulee olla suoritettuna ennen Preanalytiikan, vieritestien perusharjoittelu ja potilastutkimukset 7B00EG37 -opintojaksoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija nimeää omaa toimintaansa ohjaavia vierianalytiikan suosituksia, standardeja ja laatutavoitteita. Opiskelija osaa määritellä käytettyjen vierilaitteiden käyttöalueita ja toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa ohjatusti testata käytössä olevien vierilaitteiden toimintaa ja määritysmenetelmiä. Hän osaa ohjatusti verrata eri menetelmillä, eri näytemuodoista ja eri käsittelytavoilla saamiaan arvoja ja tehdä niistä yksinkertaisia johtopäätöksiä menetelmien välillä. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa ryhmässä ja tunnistaa oman roolinsa vierianalytiikan prosesseissa. Osaa nimetä terveysteknologian eri ulottuvuuksia ja sovelluksia kliinisessä laboratoriotoiminnassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija soveltaa omaan toimintaansa vierianalytiikkaa ohjaavia suosituksia, standardeja ja laatutavoitteita. Opiskelija osaa selittää yleisimmät vierianalytiikassa käytetyt menetelmät ja opintojaksolla käsiteltyjen vieritestilaitteiden mittaus- ja toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa ohjeistettuna käyttää, huoltaa ja testata käytössä olevia vierilaitteita, niiden toimintaa ja määritysmenetelmiä. Hän osaa verrata eri menetelmillä, eri näytemuodoista ja eri käsittelytavoilla saamiaan arvoja ja tehdä niistä yksinkertaisia johtopäätöksiä menetelmien välillä. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa ryhmässä ja ottaen vastuun oman toiminnan lisäksi myös moniammatillisen ryhmän toiminnasta. Tuntee terveysteknologian eri ulottuvuuksia ja pohtii niiden soveltamista kliiniseen laboratoriotoimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija soveltaa omaan toimintaansa vierianalytiikkaa ohjaavia suosituksia, standardeja ja laatutavoitteita ja osaa perustella toimintaansa. Opiskelija osaa laaja-alaisesti kuvata vierianalytiikassa käytettyjä menetelmiä ja opintojaksolla käsiteltyjen vieritestilaitteiden mittaus- ja toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa itseohjautuvasti ohjeiden avulla käyttää, huoltaa ja testata käytössä olevia vierilaitteita, niiden toimintaa ja määritysmenetelmiä. Hän osaa verrata ja analysoida eri menetelmillä, eri näytemuodoista ja eri käsittelytavoilla saamiaan arvoja ja tehdä niistä yksinkertaisia johtopäätöksiä menetelmien välillä. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa ryhmässä joustavasti, ottaen vastuun oman toiminnan lisäksi myös moniammatillisen ryhmän toiminnasta. Ymmärtää terveysteknologian eri ulottuvuuksia ja osaa soveltaa terveysteknologiaa kliinisessä laboratoriotoiminnassa.
Aika ja paikka
Syksyllä 2021 opetuksen teoriaosuus ja pienryhmätehtävä. Keväällä 2022 opetuslaboratorioissa koeistus.
Lisäksi harjoitellaan nielunäytteenottoa ja virtsanäytteiden ottoa kemiallista seulontaa varten. Analyysien teko.
Syksy 2022
Ajankohdat löytyvät syksyn 2022 lukujärjestyksestä
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Teoriaosuus tentitään EXAM:ssa joulukuussa 2021.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmätyöskentely., terveysteknologia oppimispäiväkirjan
Terveysteknologia syksy2022
Jukka-Pekka Pirhonen - Lehtori Terveysteknologia, opetus 1op
Marjo Tienari - Tuntiopettaja SoteVirtual Lab -terveysteknologia, pienryhmätyöskentely 4h/ ryhmä.
Ulla Kähkönen, tietosuojatestit ja oppimispäiväkirjan arviointi
Oppimateriaalit
Opettajan antama materiaali tallennettu Moodleen.
Oppiportin tietoturvaa käsittelevät verkkokurssit ja niihin liittyvät testit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Syyslukukausi 2021 1,5 op. Teoriaopetus luennot ja itsenäinen työskentely.
Kevätlukukausi 2022 1,5 op. Koestukset ja näytteenotot.
Työohjeiden opiskelu ennen harjoitustuntia itsenäisesti.
Syksy 2022 ( tämä toteutuksen osa vielä suunnitteluvaiheessa 10.5.22/uk)
Luennot ja niihin liittyvät aktiviteetit 1 op
Harjoitukset ja niihin liittyvät tehtävät / aktiviteetit 0.5 op 4h SoteVirtual Lab
Oppimispäiväkirjan kirjoitus ja kurssiin liittyvät tehtävät 0,5 op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
ks. toteutuksen tiedot