Yrkesvenska för bioanalytiker, muntligLaajuus (2 op)
Tunnus: 7B00EG06
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
- osaa potilaan haastattelussa kysyä näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
- osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä näytteenottotilanteissa ja muissa bioanalytiikan tutkimuksissa
- pystyy viestimään ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
- ymmärtää ja osaa hyödyntää bioanalytiikkaan liittyviä artikkeleita
- pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon
Sisältö
Alkuhaastattelu
Näytteenottotilanteet
Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
Potilaan ohjaus näytteenottotilanteiden ja tutkimusten aikana
Keskeinen bioanalytiikan sanasto
Autenttiset oman ammattialan tekstit
Esitietovaatimukset
Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärän B-kielen taso tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä sanakirjaa käyttäen.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti työyhteisölle tyypillisissä vuorovaikutustilanteissa
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita asiakkaille.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää alan perussanastoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija kykenee hankkimaan tietoa alan julkaisuista (lehdet).
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää keskeistä alan sanastoa ja käsitteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää vaativia alan tekstejä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija osaa hyödyntää alakohtaisia artikkeleita ja muita alan julkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää vaativaa alan sanastoa ja käsitteitä.
Lisätiedot
-
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 08.04.2024
Ajoitus
08.04.2024 - 24.05.2024
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö
Sari Myllymäki
Ryhmät
-
22BABioanalyytikot syksy 2022
Tavoitteet (OJ)
- osaa potilaan haastattelussa kysyä näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
- osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä näytteenottotilanteissa ja muissa bioanalytiikan tutkimuksissa
- pystyy viestimään ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
- ymmärtää ja osaa hyödyntää bioanalytiikkaan liittyviä artikkeleita
- pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon
Sisältö (OJ)
Alkuhaastattelu
Näytteenottotilanteet
Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
Potilaan ohjaus näytteenottotilanteiden ja tutkimusten aikana
Keskeinen bioanalytiikan sanasto
Autenttiset oman ammattialan tekstit
Esitietovaatimukset (OJ)
Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärän B-kielen taso tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä sanakirjaa käyttäen.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti työyhteisölle tyypillisissä vuorovaikutustilanteissa
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita asiakkaille.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää alan perussanastoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija kykenee hankkimaan tietoa alan julkaisuista (lehdet).
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää keskeistä alan sanastoa ja käsitteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää vaativia alan tekstejä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija osaa hyödyntää alakohtaisia artikkeleita ja muita alan julkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää vaativaa alan sanastoa ja käsitteitä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen tentti: ma 20.05.2024
Suullinen tentti: viikolla 21 erillisen aikataulun mukaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi T1-3 ja H4-5. Läsnäolovelvoite 75 % lähiopetuksesta. Jatkuva arviointi. Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, suulliset harjoitukset ja suullinen tentti. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
tentti
Oppimateriaalit
Opettajan jakamat ja ryhmän itsensä tuottamat materiaalit Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähioppimiskerrat (yht. 24 h kontaktiopetusta yhteensä molemmilla kursseilla + tentit). Läsnäolovelvollisuus on 75 % lähioppimiskerroista. Itsenäinen työskentelyosio (keskimäärin n. 57 h) sisältää tunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tarjolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssit: Yrkessvenska för bioanalytiker, muntlig ja Yrkessvenska för bioanalytiker, skriftlig pidetään limittäin, mutta arvosanat annetaan erillisinä.
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 08.04.2024
Ajoitus
08.04.2024 - 24.05.2024
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö
Sari Myllymäki
Ryhmät
-
22BABioanalyytikot syksy 2022
Tavoitteet (OJ)
- osaa potilaan haastattelussa kysyä näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
- osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä näytteenottotilanteissa ja muissa bioanalytiikan tutkimuksissa
- pystyy viestimään ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
- ymmärtää ja osaa hyödyntää bioanalytiikkaan liittyviä artikkeleita
- pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon
Sisältö (OJ)
Alkuhaastattelu
Näytteenottotilanteet
Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
Potilaan ohjaus näytteenottotilanteiden ja tutkimusten aikana
Keskeinen bioanalytiikan sanasto
Autenttiset oman ammattialan tekstit
Esitietovaatimukset (OJ)
Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärän B-kielen taso tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä sanakirjaa käyttäen.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti työyhteisölle tyypillisissä vuorovaikutustilanteissa
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita asiakkaille.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää alan perussanastoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija kykenee hankkimaan tietoa alan julkaisuista (lehdet).
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää keskeistä alan sanastoa ja käsitteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää vaativia alan tekstejä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija osaa hyödyntää alakohtaisia artikkeleita ja muita alan julkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää vaativaa alan sanastoa ja käsitteitä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen tentti: ma 20.05.2024
Suullinen tentti: viikolla 21 erillisen aikataulun mukaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi T1-3 ja H4-5. Läsnäolovelvoite 75 % lähiopetuksesta. Jatkuva arviointi. Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, suulliset harjoitukset ja suullinen tentti. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
tentti
Oppimateriaalit
Opettajan jakamat ja ryhmän itsensä tuottamat materiaalit Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähioppimiskerrat (yht. 24 h kontaktiopetusta yhteensä molemmilla kursseilla + tentit). Läsnäolovelvollisuus on 75 % lähioppimiskerroista. Itsenäinen työskentelyosio (keskimäärin n. 57 h) sisältää tunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tarjolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssit: Yrkessvenska för bioanalytiker, muntlig ja Yrkessvenska för bioanalytiker, skriftlig pidetään limittäin, mutta arvosanat annetaan erillisinä.
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 15.08.2023
Ajoitus
15.08.2023 - 25.09.2023
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö
Sari Myllymäki
Ryhmät
-
22BAJBioanalyytikot kevät 2022 Jyväskylä
Tavoitteet (OJ)
- osaa potilaan haastattelussa kysyä näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
- osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä näytteenottotilanteissa ja muissa bioanalytiikan tutkimuksissa
- pystyy viestimään ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
- ymmärtää ja osaa hyödyntää bioanalytiikkaan liittyviä artikkeleita
- pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon
Sisältö (OJ)
Alkuhaastattelu
Näytteenottotilanteet
Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
Potilaan ohjaus näytteenottotilanteiden ja tutkimusten aikana
Keskeinen bioanalytiikan sanasto
Autenttiset oman ammattialan tekstit
Esitietovaatimukset (OJ)
Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärän B-kielen taso tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä sanakirjaa käyttäen.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti työyhteisölle tyypillisissä vuorovaikutustilanteissa
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita asiakkaille.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää alan perussanastoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija kykenee hankkimaan tietoa alan julkaisuista (lehdet).
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää keskeistä alan sanastoa ja käsitteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää vaativia alan tekstejä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija osaa hyödyntää alakohtaisia artikkeleita ja muita alan julkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää vaativaa alan sanastoa ja käsitteitä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen tentti: ma 25.09.2023
Suullinen tentti: ma 25.09.2023 erillisen aikataulun mukaan, joka sovitaan yhteisesti kurssilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi T1-3 ja H4-5. Läsnäolovelvoite 75 % lähiopetuksesta. Jatkuva arviointi. Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, suulliset harjoitukset ja suullinen tentti. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
tentti
Oppimateriaalit
Opettajan jakamat ja ryhmän itsensä tuottamat materiaalit Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähioppimiskerrat (yht. 24 h kontaktiopetusta yhteensä molemmilla kursseilla + tentit). Läsnäolovelvollisuus on 75 % lähioppimiskerroista. Itsenäinen työskentelyosio (keskimäärin n. 57 h) sisältää tunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tarjolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssit: Yrkessvenska för bioanalytiker, muntlig ja Yrkessvenska för bioanalytiker, skriftlig pidetään limittäin, mutta arvosanat annetaan erillisinä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYYDYTTÄVÄ 1
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä sanakirjaa käyttäen.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti työyhteisölle tyypillisissä vuorovaikutustilanteissa
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita asiakkaille.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää alan perussanastoa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYYDYTTÄVÄ 3
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija kykenee hankkimaan tietoa alan julkaisuista (lehdet).
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää keskeistä alan sanastoa ja käsitteitä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
HYVÄ 5
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää vaativia alan tekstejä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija osaa hyödyntää alakohtaisia artikkeleita ja muita alan julkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää vaativaa alan sanastoa ja käsitteitä.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 23.02.2023
Ajoitus
23.02.2023 - 21.04.2023
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö
Sari Myllymäki
Ryhmät
-
21BABioanalyytikot syksy 2021
Tavoitteet (OJ)
- osaa potilaan haastattelussa kysyä näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
- osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä näytteenottotilanteissa ja muissa bioanalytiikan tutkimuksissa
- pystyy viestimään ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
- ymmärtää ja osaa hyödyntää bioanalytiikkaan liittyviä artikkeleita
- pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon
Sisältö (OJ)
Alkuhaastattelu
Näytteenottotilanteet
Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
Potilaan ohjaus näytteenottotilanteiden ja tutkimusten aikana
Keskeinen bioanalytiikan sanasto
Autenttiset oman ammattialan tekstit
Esitietovaatimukset (OJ)
Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärän B-kielen taso tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä sanakirjaa käyttäen.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti työyhteisölle tyypillisissä vuorovaikutustilanteissa
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita asiakkaille.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää alan perussanastoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija kykenee hankkimaan tietoa alan julkaisuista (lehdet).
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää keskeistä alan sanastoa ja käsitteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää vaativia alan tekstejä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija osaa hyödyntää alakohtaisia artikkeleita ja muita alan julkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää vaativaa alan sanastoa ja käsitteitä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen tentti: to 20.04.2022 klo 12.30-14.00
Suullinen tentti: ke 19.4. tai to 20.4. tai pe 21.4. erillisen aikataulun mukaan, joka sovitaan yhteisesti kurssilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi T1-3 ja H4-5. Läsnäolovelvoite 80 % lähiopetuksesta. Jatkuva arviointi. Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, suulliset harjoitukset ja suullinen tentti. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
tentti
Oppimateriaalit
Opettajan jakamat ja ryhmän itsensä tuottamat materiaalit Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähioppimiskerrat (yht. 24 h kontaktiopetusta yhteensä molemmilla kursseilla + tentit). Läsnäolovelvollisuus on 80 % lähioppimiskerroista. Itsenäinen työskentelyosio (keskimäärin n. 57 h) sisältää tunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tarjolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssit: Yrkessvenska för bioanalytiker, muntlig ja Yrkessvenska för bioanalytiker, skriftlig pidetään limittäin, mutta arvosanat annetaan erillisinä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYYDYTTÄVÄ 1
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä sanakirjaa käyttäen.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti työyhteisölle tyypillisissä vuorovaikutustilanteissa
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita asiakkaille.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää alan perussanastoa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYYDYTTÄVÄ 3
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija kykenee hankkimaan tietoa alan julkaisuista (lehdet).
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää keskeistä alan sanastoa ja käsitteitä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
HYVÄ 5
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää vaativia alan tekstejä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija osaa hyödyntää alakohtaisia artikkeleita ja muita alan julkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää vaativaa alan sanastoa ja käsitteitä.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
02.01.2023 - 30.05.2023
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marika Toivonen
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Ryhmät
-
21BASJBioanalyytikot 2021 Seinäjoki
Tavoitteet (OJ)
- osaa potilaan haastattelussa kysyä näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
- osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä näytteenottotilanteissa ja muissa bioanalytiikan tutkimuksissa
- pystyy viestimään ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
- ymmärtää ja osaa hyödyntää bioanalytiikkaan liittyviä artikkeleita
- pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon
Sisältö (OJ)
Alkuhaastattelu
Näytteenottotilanteet
Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
Potilaan ohjaus näytteenottotilanteiden ja tutkimusten aikana
Keskeinen bioanalytiikan sanasto
Autenttiset oman ammattialan tekstit
Esitietovaatimukset (OJ)
Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärän B-kielen taso tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä sanakirjaa käyttäen.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti työyhteisölle tyypillisissä vuorovaikutustilanteissa
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita asiakkaille.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää alan perussanastoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija kykenee hankkimaan tietoa alan julkaisuista (lehdet).
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää keskeistä alan sanastoa ja käsitteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää vaativia alan tekstejä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija osaa hyödyntää alakohtaisia artikkeleita ja muita alan julkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää vaativaa alan sanastoa ja käsitteitä.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
14.12.2021 - 14.02.2022
Ajoitus
14.02.2022 - 27.04.2022
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö
Sari Myllymäki
Ryhmät
-
20BABioanalyytikot syksy 2020
Tavoitteet (OJ)
- osaa potilaan haastattelussa kysyä näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
- osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä näytteenottotilanteissa ja muissa bioanalytiikan tutkimuksissa
- pystyy viestimään ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
- ymmärtää ja osaa hyödyntää bioanalytiikkaan liittyviä artikkeleita
- pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon
Sisältö (OJ)
Alkuhaastattelu
Näytteenottotilanteet
Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
Potilaan ohjaus näytteenottotilanteiden ja tutkimusten aikana
Keskeinen bioanalytiikan sanasto
Autenttiset oman ammattialan tekstit
Esitietovaatimukset (OJ)
Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärän B-kielen taso tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä sanakirjaa käyttäen.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti työyhteisölle tyypillisissä vuorovaikutustilanteissa
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita asiakkaille.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää alan perussanastoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija kykenee hankkimaan tietoa alan julkaisuista (lehdet).
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää keskeistä alan sanastoa ja käsitteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää vaativia alan tekstejä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija osaa hyödyntää alakohtaisia artikkeleita ja muita alan julkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää vaativaa alan sanastoa ja käsitteitä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen tentti: ma 25.04.2022 klo 10.15-11.45
Suullinen tentti: ma 25.04.2022 (ryhmä B) tai ti 26.04.2022 (ryhmä A) tai ke 27.04.2022 (ryhmä A) erillisen aikataulun mukaan, joka sovitaan yhteisesti kurssilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi T1-3 ja H4-5. Läsnäolovelvoite 80 % lähiopetuksesta. Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, suulliset harjoitukset ja suullinen tentti. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus ZOOMISSA
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
tentti
Oppimateriaalit
Opettajan jakamat ja ryhmän itsensä tuottamat materiaalit Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähioppimiskerrat (yht. 24 h kontaktiopetusta yhteensä molemmilla kursseilla + tentit). Läsnäolovelvollisuus on 80 % lähioppimiskerroista. Itsenäinen työskentelyosio (keskimäärin n. 57 h) sisältää tunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tarjolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssit: Yrkessvenska för bioanalytiker, muntlig ja Yrkessvenska för bioanalytiker, skriftlig pidetään limittäin, mutta arvosanat annetaan erillisinä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYYDYTTÄVÄ 1
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä sanakirjaa käyttäen.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti työyhteisölle tyypillisissä vuorovaikutustilanteissa
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita asiakkaille.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää alan perussanastoa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYYDYTTÄVÄ 3
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija kykenee hankkimaan tietoa alan julkaisuista (lehdet).
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää keskeistä alan sanastoa ja käsitteitä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
HYVÄ 5
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää vaativia alan tekstejä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija osaa hyödyntää alakohtaisia artikkeleita ja muita alan julkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää vaativaa alan sanastoa ja käsitteitä.