Siirry suoraan sisältöön

Yrkesvenska för bioanalytiker, muntligLaajuus (2 op)

Tunnus: 7B00EG06

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

- osaa potilaan haastattelussa kysyä näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
- osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä näytteenottotilanteissa ja muissa bioanalytiikan tutkimuksissa
- pystyy viestimään ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
- ymmärtää ja osaa hyödyntää bioanalytiikkaan liittyviä artikkeleita
- pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon

Sisältö

Alkuhaastattelu
Näytteenottotilanteet
Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
Potilaan ohjaus näytteenottotilanteiden ja tutkimusten aikana
Keskeinen bioanalytiikan sanasto
Autenttiset oman ammattialan tekstit

Esitietovaatimukset

Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärän B-kielen taso tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä sanakirjaa käyttäen.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti työyhteisölle tyypillisissä vuorovaikutustilanteissa
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita asiakkaille.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää alan perussanastoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija kykenee hankkimaan tietoa alan julkaisuista (lehdet).
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää keskeistä alan sanastoa ja käsitteitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää vaativia alan tekstejä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija osaa hyödyntää alakohtaisia artikkeleita ja muita alan julkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää vaativaa alan sanastoa ja käsitteitä.

Lisätiedot

-

Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 08.04.2024

Ajoitus

08.04.2024 - 24.05.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö

Sari Myllymäki

Ryhmät
  • 22BA
    Bioanalyytikot syksy 2022

Tavoitteet (OJ)

- osaa potilaan haastattelussa kysyä näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
- osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä näytteenottotilanteissa ja muissa bioanalytiikan tutkimuksissa
- pystyy viestimään ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
- ymmärtää ja osaa hyödyntää bioanalytiikkaan liittyviä artikkeleita
- pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon

Sisältö (OJ)

Alkuhaastattelu
Näytteenottotilanteet
Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
Potilaan ohjaus näytteenottotilanteiden ja tutkimusten aikana
Keskeinen bioanalytiikan sanasto
Autenttiset oman ammattialan tekstit

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärän B-kielen taso tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1

Lisätiedot (OJ)

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä sanakirjaa käyttäen.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti työyhteisölle tyypillisissä vuorovaikutustilanteissa
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita asiakkaille.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää alan perussanastoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija kykenee hankkimaan tietoa alan julkaisuista (lehdet).
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää keskeistä alan sanastoa ja käsitteitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää vaativia alan tekstejä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija osaa hyödyntää alakohtaisia artikkeleita ja muita alan julkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää vaativaa alan sanastoa ja käsitteitä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallinen tentti: ma 20.05.2024
Suullinen tentti: viikolla 21 erillisen aikataulun mukaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi T1-3 ja H4-5. Läsnäolovelvoite 75 % lähiopetuksesta. Jatkuva arviointi. Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, suulliset harjoitukset ja suullinen tentti. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
tentti

Oppimateriaalit

Opettajan jakamat ja ryhmän itsensä tuottamat materiaalit Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähioppimiskerrat (yht. 24 h kontaktiopetusta yhteensä molemmilla kursseilla + tentit). Läsnäolovelvollisuus on 75 % lähioppimiskerroista. Itsenäinen työskentelyosio (keskimäärin n. 57 h) sisältää tunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tarjolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssit: Yrkessvenska för bioanalytiker, muntlig ja Yrkessvenska för bioanalytiker, skriftlig pidetään limittäin, mutta arvosanat annetaan erillisinä.

Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 08.04.2024

Ajoitus

08.04.2024 - 24.05.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö

Sari Myllymäki

Ryhmät
  • 22BA
    Bioanalyytikot syksy 2022

Tavoitteet (OJ)

- osaa potilaan haastattelussa kysyä näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
- osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä näytteenottotilanteissa ja muissa bioanalytiikan tutkimuksissa
- pystyy viestimään ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
- ymmärtää ja osaa hyödyntää bioanalytiikkaan liittyviä artikkeleita
- pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon

Sisältö (OJ)

Alkuhaastattelu
Näytteenottotilanteet
Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
Potilaan ohjaus näytteenottotilanteiden ja tutkimusten aikana
Keskeinen bioanalytiikan sanasto
Autenttiset oman ammattialan tekstit

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärän B-kielen taso tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1

Lisätiedot (OJ)

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä sanakirjaa käyttäen.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti työyhteisölle tyypillisissä vuorovaikutustilanteissa
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita asiakkaille.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää alan perussanastoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija kykenee hankkimaan tietoa alan julkaisuista (lehdet).
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää keskeistä alan sanastoa ja käsitteitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää vaativia alan tekstejä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija osaa hyödyntää alakohtaisia artikkeleita ja muita alan julkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää vaativaa alan sanastoa ja käsitteitä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallinen tentti: ma 20.05.2024
Suullinen tentti: viikolla 21 erillisen aikataulun mukaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi T1-3 ja H4-5. Läsnäolovelvoite 75 % lähiopetuksesta. Jatkuva arviointi. Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, suulliset harjoitukset ja suullinen tentti. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
tentti

Oppimateriaalit

Opettajan jakamat ja ryhmän itsensä tuottamat materiaalit Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähioppimiskerrat (yht. 24 h kontaktiopetusta yhteensä molemmilla kursseilla + tentit). Läsnäolovelvollisuus on 75 % lähioppimiskerroista. Itsenäinen työskentelyosio (keskimäärin n. 57 h) sisältää tunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tarjolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssit: Yrkessvenska för bioanalytiker, muntlig ja Yrkessvenska för bioanalytiker, skriftlig pidetään limittäin, mutta arvosanat annetaan erillisinä.

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 15.08.2023

Ajoitus

15.08.2023 - 25.09.2023

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö

Sari Myllymäki

Ryhmät
  • 22BAJ
    Bioanalyytikot kevät 2022 Jyväskylä

Tavoitteet (OJ)

- osaa potilaan haastattelussa kysyä näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
- osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä näytteenottotilanteissa ja muissa bioanalytiikan tutkimuksissa
- pystyy viestimään ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
- ymmärtää ja osaa hyödyntää bioanalytiikkaan liittyviä artikkeleita
- pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon

Sisältö (OJ)

Alkuhaastattelu
Näytteenottotilanteet
Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
Potilaan ohjaus näytteenottotilanteiden ja tutkimusten aikana
Keskeinen bioanalytiikan sanasto
Autenttiset oman ammattialan tekstit

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärän B-kielen taso tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1

Lisätiedot (OJ)

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä sanakirjaa käyttäen.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti työyhteisölle tyypillisissä vuorovaikutustilanteissa
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita asiakkaille.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää alan perussanastoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija kykenee hankkimaan tietoa alan julkaisuista (lehdet).
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää keskeistä alan sanastoa ja käsitteitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää vaativia alan tekstejä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija osaa hyödyntää alakohtaisia artikkeleita ja muita alan julkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää vaativaa alan sanastoa ja käsitteitä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallinen tentti: ma 25.09.2023
Suullinen tentti: ma 25.09.2023 erillisen aikataulun mukaan, joka sovitaan yhteisesti kurssilla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi T1-3 ja H4-5. Läsnäolovelvoite 75 % lähiopetuksesta. Jatkuva arviointi. Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, suulliset harjoitukset ja suullinen tentti. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
tentti

Oppimateriaalit

Opettajan jakamat ja ryhmän itsensä tuottamat materiaalit Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähioppimiskerrat (yht. 24 h kontaktiopetusta yhteensä molemmilla kursseilla + tentit). Läsnäolovelvollisuus on 75 % lähioppimiskerroista. Itsenäinen työskentelyosio (keskimäärin n. 57 h) sisältää tunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tarjolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssit: Yrkessvenska för bioanalytiker, muntlig ja Yrkessvenska för bioanalytiker, skriftlig pidetään limittäin, mutta arvosanat annetaan erillisinä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TYYDYTTÄVÄ 1
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä sanakirjaa käyttäen.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti työyhteisölle tyypillisissä vuorovaikutustilanteissa
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita asiakkaille.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää alan perussanastoa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TYYDYTTÄVÄ 3
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija kykenee hankkimaan tietoa alan julkaisuista (lehdet).
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää keskeistä alan sanastoa ja käsitteitä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

HYVÄ 5
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää vaativia alan tekstejä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija osaa hyödyntää alakohtaisia artikkeleita ja muita alan julkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää vaativaa alan sanastoa ja käsitteitä.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 23.02.2023

Ajoitus

23.02.2023 - 21.04.2023

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö

Sari Myllymäki

Ryhmät
  • 21BA
    Bioanalyytikot syksy 2021

Tavoitteet (OJ)

- osaa potilaan haastattelussa kysyä näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
- osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä näytteenottotilanteissa ja muissa bioanalytiikan tutkimuksissa
- pystyy viestimään ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
- ymmärtää ja osaa hyödyntää bioanalytiikkaan liittyviä artikkeleita
- pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon

Sisältö (OJ)

Alkuhaastattelu
Näytteenottotilanteet
Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
Potilaan ohjaus näytteenottotilanteiden ja tutkimusten aikana
Keskeinen bioanalytiikan sanasto
Autenttiset oman ammattialan tekstit

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärän B-kielen taso tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1

Lisätiedot (OJ)

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä sanakirjaa käyttäen.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti työyhteisölle tyypillisissä vuorovaikutustilanteissa
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita asiakkaille.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää alan perussanastoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija kykenee hankkimaan tietoa alan julkaisuista (lehdet).
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää keskeistä alan sanastoa ja käsitteitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää vaativia alan tekstejä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija osaa hyödyntää alakohtaisia artikkeleita ja muita alan julkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää vaativaa alan sanastoa ja käsitteitä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallinen tentti: to 20.04.2022 klo 12.30-14.00
Suullinen tentti: ke 19.4. tai to 20.4. tai pe 21.4. erillisen aikataulun mukaan, joka sovitaan yhteisesti kurssilla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi T1-3 ja H4-5. Läsnäolovelvoite 80 % lähiopetuksesta. Jatkuva arviointi. Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, suulliset harjoitukset ja suullinen tentti. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
tentti

Oppimateriaalit

Opettajan jakamat ja ryhmän itsensä tuottamat materiaalit Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähioppimiskerrat (yht. 24 h kontaktiopetusta yhteensä molemmilla kursseilla + tentit). Läsnäolovelvollisuus on 80 % lähioppimiskerroista. Itsenäinen työskentelyosio (keskimäärin n. 57 h) sisältää tunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tarjolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssit: Yrkessvenska för bioanalytiker, muntlig ja Yrkessvenska för bioanalytiker, skriftlig pidetään limittäin, mutta arvosanat annetaan erillisinä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TYYDYTTÄVÄ 1
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä sanakirjaa käyttäen.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti työyhteisölle tyypillisissä vuorovaikutustilanteissa
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita asiakkaille.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää alan perussanastoa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TYYDYTTÄVÄ 3
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija kykenee hankkimaan tietoa alan julkaisuista (lehdet).
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää keskeistä alan sanastoa ja käsitteitä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

HYVÄ 5
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää vaativia alan tekstejä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija osaa hyödyntää alakohtaisia artikkeleita ja muita alan julkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää vaativaa alan sanastoa ja käsitteitä.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

02.01.2023 - 30.05.2023

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Bioanalyytikko

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Marika Toivonen
Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Ryhmät
  • 21BASJ
    Bioanalyytikot 2021 Seinäjoki

Tavoitteet (OJ)

- osaa potilaan haastattelussa kysyä näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
- osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä näytteenottotilanteissa ja muissa bioanalytiikan tutkimuksissa
- pystyy viestimään ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
- ymmärtää ja osaa hyödyntää bioanalytiikkaan liittyviä artikkeleita
- pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon

Sisältö (OJ)

Alkuhaastattelu
Näytteenottotilanteet
Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
Potilaan ohjaus näytteenottotilanteiden ja tutkimusten aikana
Keskeinen bioanalytiikan sanasto
Autenttiset oman ammattialan tekstit

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärän B-kielen taso tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1

Lisätiedot (OJ)

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä sanakirjaa käyttäen.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti työyhteisölle tyypillisissä vuorovaikutustilanteissa
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita asiakkaille.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää alan perussanastoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija kykenee hankkimaan tietoa alan julkaisuista (lehdet).
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää keskeistä alan sanastoa ja käsitteitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää vaativia alan tekstejä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija osaa hyödyntää alakohtaisia artikkeleita ja muita alan julkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää vaativaa alan sanastoa ja käsitteitä.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

14.12.2021 - 14.02.2022

Ajoitus

14.02.2022 - 27.04.2022

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö

Sari Myllymäki

Ryhmät
  • 20BA
    Bioanalyytikot syksy 2020

Tavoitteet (OJ)

- osaa potilaan haastattelussa kysyä näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
- osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä näytteenottotilanteissa ja muissa bioanalytiikan tutkimuksissa
- pystyy viestimään ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
- ymmärtää ja osaa hyödyntää bioanalytiikkaan liittyviä artikkeleita
- pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon

Sisältö (OJ)

Alkuhaastattelu
Näytteenottotilanteet
Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
Potilaan ohjaus näytteenottotilanteiden ja tutkimusten aikana
Keskeinen bioanalytiikan sanasto
Autenttiset oman ammattialan tekstit

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärän B-kielen taso tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1

Lisätiedot (OJ)

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä sanakirjaa käyttäen.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti työyhteisölle tyypillisissä vuorovaikutustilanteissa
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita asiakkaille.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää alan perussanastoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija kykenee hankkimaan tietoa alan julkaisuista (lehdet).
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää keskeistä alan sanastoa ja käsitteitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää vaativia alan tekstejä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija osaa hyödyntää alakohtaisia artikkeleita ja muita alan julkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää vaativaa alan sanastoa ja käsitteitä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallinen tentti: ma 25.04.2022 klo 10.15-11.45
Suullinen tentti: ma 25.04.2022 (ryhmä B) tai ti 26.04.2022 (ryhmä A) tai ke 27.04.2022 (ryhmä A) erillisen aikataulun mukaan, joka sovitaan yhteisesti kurssilla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi T1-3 ja H4-5. Läsnäolovelvoite 80 % lähiopetuksesta. Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, suulliset harjoitukset ja suullinen tentti. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus ZOOMISSA
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
tentti

Oppimateriaalit

Opettajan jakamat ja ryhmän itsensä tuottamat materiaalit Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähioppimiskerrat (yht. 24 h kontaktiopetusta yhteensä molemmilla kursseilla + tentit). Läsnäolovelvollisuus on 80 % lähioppimiskerroista. Itsenäinen työskentelyosio (keskimäärin n. 57 h) sisältää tunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tarjolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssit: Yrkessvenska för bioanalytiker, muntlig ja Yrkessvenska för bioanalytiker, skriftlig pidetään limittäin, mutta arvosanat annetaan erillisinä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TYYDYTTÄVÄ 1
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä sanakirjaa käyttäen.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti työyhteisölle tyypillisissä vuorovaikutustilanteissa
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita asiakkaille.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää alan perussanastoa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TYYDYTTÄVÄ 3
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija kykenee hankkimaan tietoa alan julkaisuista (lehdet).
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää keskeistä alan sanastoa ja käsitteitä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

HYVÄ 5
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää vaativia alan tekstejä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija osaa hyödyntää alakohtaisia artikkeleita ja muita alan julkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää vaativaa alan sanastoa ja käsitteitä.