Orientaatio opiskeluun ja bioanalyytikon ammattiinLaajuus (5 op)
Tunnus: 7B00EC96
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tietää yleiset opiskelua ohjaavat toimintaohjeet ja säännöt Tampereen ammattikorkeakoulussa
- tietää TAMK:n tarjoamat palvelut ammattiin oppimisen tukena
- tuntee opiskeluympäristöt ja tietää, miten tulee toimia erilaisissa tilanteissa
- osaa käyttää TAMKin tarjoamia verkkopalveluita ja sähköpostia ym. opiskelussa tarvittavaa tietotekniikkaa
- tutustuu toimipisteensä kirjastoon, osaa käyttää TAMKin kirjastopalveluja sekä tiedonlähteitä
- osaa kirjoittaa asiatyylistä tekstiä
- tuntee bioanalyytikkokoulutuksen opetussuunitelman ja sen toteutuksen
- tuntee yhteistoimintaa ja oppimista edistävät periaatteet
- tutustuu bioanalyytikon työhön osana sosiaali- ja terveysalaa
- ylläpitää omaa henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaansa sekä seuraa aktiivisesti omaa oppimistaan ja kasvuaan asiantuntijuuteen
Sisältö
Tampereen ammattikorkeakoulu, TAMK
Bioanalyytikkokoulutus ja sen opetussuunnitelma
Tutkinto-ja järjestyssääntö sekä muut ohjeistukset
TAMKin tarjoamat palvelut opiskelijalle
TAMKin kirjastopalvelut
Kirjoitusprosessi ja kirjallisen raportoinnin ohjeet
Tietotekniset valmiudet ja tiedonhankinta
Opiskelu TAMKissa ja tietoverkot oppimisen tukena
Opiskelun erityispiirteitä TAMKissa ja sosiaali- ja terveysalalla
Bioanalyytikon työhön tutustuminen työelämässä
Tuutoritunnit
Kehitys- ja ohjauskeskustelut
Esitietovaatimukset
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
-
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
-
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
-
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaa toimia TAMKIn opiskeluympäristössä ja käyttää henkilökohtaista opintosuunnitelmaansa opiskelunsa tukena. Osallistuu tutustumispäiviin, tuutorointitunteihin sekä kehityskeskusteluihin.
Lisätiedot
-
Ilmoittautumisaika
05.06.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 20.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tapio Yrjölä
- Marja-Liisa Timperi
- Annina Korpela
- Siru Suoniemi
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Ryhmät
-
23BABioanalyytikot syksy 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää yleiset opiskelua ohjaavat toimintaohjeet ja säännöt Tampereen ammattikorkeakoulussa
- tietää TAMK:n tarjoamat palvelut ammattiin oppimisen tukena
- tuntee opiskeluympäristöt ja tietää, miten tulee toimia erilaisissa tilanteissa
- osaa käyttää TAMKin tarjoamia verkkopalveluita ja sähköpostia ym. opiskelussa tarvittavaa tietotekniikkaa
- tutustuu toimipisteensä kirjastoon, osaa käyttää TAMKin kirjastopalveluja sekä tiedonlähteitä
- osaa kirjoittaa asiatyylistä tekstiä
- tuntee bioanalyytikkokoulutuksen opetussuunitelman ja sen toteutuksen
- tuntee yhteistoimintaa ja oppimista edistävät periaatteet
- tutustuu bioanalyytikon työhön osana sosiaali- ja terveysalaa
- ylläpitää omaa henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaansa sekä seuraa aktiivisesti omaa oppimistaan ja kasvuaan asiantuntijuuteen
Sisältö (OJ)
Tampereen ammattikorkeakoulu, TAMK
Bioanalyytikkokoulutus ja sen opetussuunnitelma
Tutkinto-ja järjestyssääntö sekä muut ohjeistukset
TAMKin tarjoamat palvelut opiskelijalle
TAMKin kirjastopalvelut
Kirjoitusprosessi ja kirjallisen raportoinnin ohjeet
Tietotekniset valmiudet ja tiedonhankinta
Opiskelu TAMKissa ja tietoverkot oppimisen tukena
Opiskelun erityispiirteitä TAMKissa ja sosiaali- ja terveysalalla
Bioanalyytikon työhön tutustuminen työelämässä
Tuutoritunnit
Kehitys- ja ohjauskeskustelut
Esitietovaatimukset (OJ)
-
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
-
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
-
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
-
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Osaa toimia TAMKIn opiskeluympäristössä ja käyttää henkilökohtaista opintosuunnitelmaansa opiskelunsa tukena. Osallistuu tutustumispäiviin, tuutorointitunteihin sekä kehityskeskusteluihin.
Aika ja paikka
TAMK, pääkampus (verkko-opetusta tarvittaessa)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjoitusviestintä: Ei tenttiä, arviointi perustuu kirjalliseen työhön.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjoitusviestintä: hyväksytty / hylätty.
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja työpajoihin, kirjallisten tehtävien palautusta määräaikaan mennessä sekä kirjallisten tehtävien suorittamista vähintään arvosanan 3 arvoisesti (asteikolla 1 - 5).
Tietojenkäsittely: hyväksytty / hylätty
Tietojenkäsittely: hyväksytysti suoritettu lähtötasotesti tai hyväksytysti tehdyt harjoitukset työpajojen yhteydessä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kirjoitusviestintä: kaksi teoriaopetuskertaa + kaksi kirjoituspajakertaa
Tietojenkäsittely: Työpajat, harjoitukset
Oppimateriaalit
Kirjoitusviestintä: Opettajan laatima materiaali, jaetaan Moodlen kautta.
Tietojenkäsittely: Moodleen tuleva materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjoitusviestintä:
Työskentelyä 1,5 op:n verran (1 op = 27 h työtä) tunneilla sekä tehtävien tekemistä myös tuntien ulkopuolella.
Sisällön jaksotus
Kirjoitusviestintä:
Luennot:
TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeeseen tutustuminen
lähdeviittauskäytännöt
kielenhuollon kertaus
Työpajat:
raportin kirjoittaminen parin kanssa/pienryhmässä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kirjoitusviestintä: Ei vaihtoehtoista suoritustapaa.
Tietojenkäsittely: Ei vaihtoehtoista suoritustapaa.
Lisätietoja opiskelijoille
Tietojenkäsittelyssä järjestetään lähtötasotesti, jossa mitataan Wordin, Excelin ja PowerPointin perusosaamista. Tämän perusteella opiskelijat valikoituvat lähiopetuksena järjestettäviin työpajoihin.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 22.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tapio Yrjölä
- Marja-Liisa Timperi
- Annina Korpela
- Kaisa Rajakylä
- Aino Pohja
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Ryhmät
-
22BABioanalyytikot syksy 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää yleiset opiskelua ohjaavat toimintaohjeet ja säännöt Tampereen ammattikorkeakoulussa
- tietää TAMK:n tarjoamat palvelut ammattiin oppimisen tukena
- tuntee opiskeluympäristöt ja tietää, miten tulee toimia erilaisissa tilanteissa
- osaa käyttää TAMKin tarjoamia verkkopalveluita ja sähköpostia ym. opiskelussa tarvittavaa tietotekniikkaa
- tutustuu toimipisteensä kirjastoon, osaa käyttää TAMKin kirjastopalveluja sekä tiedonlähteitä
- osaa kirjoittaa asiatyylistä tekstiä
- tuntee bioanalyytikkokoulutuksen opetussuunitelman ja sen toteutuksen
- tuntee yhteistoimintaa ja oppimista edistävät periaatteet
- tutustuu bioanalyytikon työhön osana sosiaali- ja terveysalaa
- ylläpitää omaa henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaansa sekä seuraa aktiivisesti omaa oppimistaan ja kasvuaan asiantuntijuuteen
Sisältö (OJ)
Tampereen ammattikorkeakoulu, TAMK
Bioanalyytikkokoulutus ja sen opetussuunnitelma
Tutkinto-ja järjestyssääntö sekä muut ohjeistukset
TAMKin tarjoamat palvelut opiskelijalle
TAMKin kirjastopalvelut
Kirjoitusprosessi ja kirjallisen raportoinnin ohjeet
Tietotekniset valmiudet ja tiedonhankinta
Opiskelu TAMKissa ja tietoverkot oppimisen tukena
Opiskelun erityispiirteitä TAMKissa ja sosiaali- ja terveysalalla
Bioanalyytikon työhön tutustuminen työelämässä
Tuutoritunnit
Kehitys- ja ohjauskeskustelut
Esitietovaatimukset (OJ)
-
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
-
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
-
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
-
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Osaa toimia TAMKIn opiskeluympäristössä ja käyttää henkilökohtaista opintosuunnitelmaansa opiskelunsa tukena. Osallistuu tutustumispäiviin, tuutorointitunteihin sekä kehityskeskusteluihin.
Aika ja paikka
ks. lukujärjestys
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientaatiopäivät ja tutortunnit ovat kaikille pakollisia.
Lähtötasotestit ja oppimistehtävät.
Viestinnän osuus: hyväksytty/hylätty -> Arviointi perustuu kirjallisten tehtävien suorittamiseen hyväksytysti ja tehtävien palautukseen ajallaan sekä etä- ja lähitunneille osallistumiseen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opiskelija- ja opettajatutoreiden opastus opiskeluun TAMK.ssa ja bioanalyytikon tutkintoon johtavaan koulutukseen.
Opiskelijoiden aktiivinen osallistaminen ja ryhmäyttäminen.
Tiedonhankintataidot: luennot, esimerkkiharjoitukset, itsenäiset tehtävät
Kirjoitusviestinnän osuus: etä- ja lähiopetus
Tietotekniikan opetus: lähtötasotestit, ja niiden perusteella opiskelijat valikoituvat opetukseen. Opetus tapahtuu työpajatyyppisesti
Opiskelijaohjaus koko tutkinnon ajan
Oppimateriaalit
Orientaatio opiskeluun ja opiskeluympäristöön TAMK:issa, intra.tuni.fi,
Tiedonhankintataidot : luentomateriaali verkossa, ilmoitetaan ensimmäisellä luennolla
Viestinnän osuus: opettajan laatima materiaali Moodlessa
Tietotekniiikka: materiaali moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tiedonhankintataidot : luentoja 8 oppituntia. 1 op = 27 h opiskelijan työtä
Viestintä: 1,5 op:n verran työtä (luennot ja harjoitukset + itsenäinen työskentely tuntien ulkopuolella)
Sisällön jaksotus
Ensimmäisenä vuosi, pääpaino opiskelussa tarvittavien taitojen ohjauksessa.
1. vuoden HOPS- keskustelut käydään syksyllä 2022 - keväällä 2023
2. vuoden kehityskeskustelut tammi-helmikuu 2024
3. vuonna, heti pitkän harjoittelujakson jälkeen.
Tutortunteja säännöllisesti koko opiskelun ajan tärkeistä ajankohtaisista asioista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Katso opinto-opas (hyväksilukeminen)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tutustumispäivät: to.6.10 ja pe 7.10. (Fimlab Laboratoriot Oy)
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
HOPS-keskustelu tarvittaessa, jos opiskelijalla on esim. aikaisemmasta tutkinnosta opintoja, jotka voidaan hyväksilukea bioanalyytikon tutkintoon, tai muuta erityistä lisäohjaustarvetta.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Viestinnän osuus: Opiskelija on osallistunut luennoille (80 %) ja palauttanut hyväksytysti kurssilla vaadittavat kirjalliset tehtävät (ks. ed. kohta)
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 16.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- JYVÄSKYLÄ BIO
- Kati Borg
- Tapio Yrjölä
- Marja-Liisa Timperi
- Marita Mäki
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Ryhmät
-
22BAJBioanalyytikot kevät 2022 Jyväskylä
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää yleiset opiskelua ohjaavat toimintaohjeet ja säännöt Tampereen ammattikorkeakoulussa
- tietää TAMK:n tarjoamat palvelut ammattiin oppimisen tukena
- tuntee opiskeluympäristöt ja tietää, miten tulee toimia erilaisissa tilanteissa
- osaa käyttää TAMKin tarjoamia verkkopalveluita ja sähköpostia ym. opiskelussa tarvittavaa tietotekniikkaa
- tutustuu toimipisteensä kirjastoon, osaa käyttää TAMKin kirjastopalveluja sekä tiedonlähteitä
- osaa kirjoittaa asiatyylistä tekstiä
- tuntee bioanalyytikkokoulutuksen opetussuunitelman ja sen toteutuksen
- tuntee yhteistoimintaa ja oppimista edistävät periaatteet
- tutustuu bioanalyytikon työhön osana sosiaali- ja terveysalaa
- ylläpitää omaa henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaansa sekä seuraa aktiivisesti omaa oppimistaan ja kasvuaan asiantuntijuuteen
Sisältö (OJ)
Tampereen ammattikorkeakoulu, TAMK
Bioanalyytikkokoulutus ja sen opetussuunnitelma
Tutkinto-ja järjestyssääntö sekä muut ohjeistukset
TAMKin tarjoamat palvelut opiskelijalle
TAMKin kirjastopalvelut
Kirjoitusprosessi ja kirjallisen raportoinnin ohjeet
Tietotekniset valmiudet ja tiedonhankinta
Opiskelu TAMKissa ja tietoverkot oppimisen tukena
Opiskelun erityispiirteitä TAMKissa ja sosiaali- ja terveysalalla
Bioanalyytikon työhön tutustuminen työelämässä
Tuutoritunnit
Kehitys- ja ohjauskeskustelut
Esitietovaatimukset (OJ)
-
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
-
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
-
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
-
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Osaa toimia TAMKIn opiskeluympäristössä ja käyttää henkilökohtaista opintosuunnitelmaansa opiskelunsa tukena. Osallistuu tutustumispäiviin, tuutorointitunteihin sekä kehityskeskusteluihin.
Arviointiasteikko
0-5