Siirry suoraan sisältöön

Opi suomea 2Laajuus (5 op)

Tunnus: 7Q00FT50

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- pystyy kertomaan arkisista asioista, kuten tulevaisuudensuunnitelmistaan, työelämästä, matkustamisesta yms.
- osaa ilmaista mennyttä aikaa ja keskustella suomalaisten kanssa jokapäiväisistä aiheista.
- tuntee jonkin verran hoitoalan perussanastoa ja lauseita, joita käytetään sairaanhoitajan työssä.

Sisältö

-Opiskellaan asiointitilanteiden sanastoa ja hoitoalan perussanastoa.
-Jatketaan suomen kielen suullisen ja kirjallisen vuorovaikutuksen harjoittelua.
-Opiskellaan keskeisiä suomen kielen rakenteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on tehnyt hyväksyttävästi kaikki kurssitehtävät. Opiskelija tunnistaa suomen kielen tyypilliset perusrakenteet, mutta hänen suullisessa ja kirjallisessa ilmaisussaan esiintyy runsaasti rakenteellisia virheitä. Opiskelija tunnistaa joitain hoitoalan fraaseja ja sanoja, mutta osaa hyödyntää niitä omassa ilmaisussaan vain kaavamaisesti jäljitellen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tekee annetut tehtävät aikataulun mukaan ja osoittaa motivaatiota suomen kielen ja kulttuurin opiskeluun. Opiskelija osaa käyttää tyypillisiä suomen kielen rakenteita yksinkertaisissa virkkeissä. Hän osaa käyttää joitain hoitoalan sanoja ja ilmauksia omassa ilmaisussaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijalla on positiivinen ja aktiivinen asenne suomen kielen opiskelua kohtaan. Hän tekee tehtävät oikein, ja osaa reflektoida oppimisprosessiaan. Hän käyttää erilaisia kielen rakenteita oikein ja osaa hyödyntää hoitoalan sanoja ja ilmauksia omassa ilmaisussaan luontevasti.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ella Hakala
Vastuuhenkilö

Ella Hakala

Ryhmät
  • 23TOKASA
    Degree Programme in Nursing, TOKASA

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- pystyy kertomaan arkisista asioista, kuten tulevaisuudensuunnitelmistaan, työelämästä, matkustamisesta yms.
- osaa ilmaista mennyttä aikaa ja keskustella suomalaisten kanssa jokapäiväisistä aiheista.
- tuntee jonkin verran hoitoalan perussanastoa ja lauseita, joita käytetään sairaanhoitajan työssä.

Sisältö (OJ)

-Opiskellaan asiointitilanteiden sanastoa ja hoitoalan perussanastoa.
-Jatketaan suomen kielen suullisen ja kirjallisen vuorovaikutuksen harjoittelua.
-Opiskellaan keskeisiä suomen kielen rakenteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on tehnyt hyväksyttävästi kaikki kurssitehtävät. Opiskelija tunnistaa suomen kielen tyypilliset perusrakenteet, mutta hänen suullisessa ja kirjallisessa ilmaisussaan esiintyy runsaasti rakenteellisia virheitä. Opiskelija tunnistaa joitain hoitoalan fraaseja ja sanoja, mutta osaa hyödyntää niitä omassa ilmaisussaan vain kaavamaisesti jäljitellen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tekee annetut tehtävät aikataulun mukaan ja osoittaa motivaatiota suomen kielen ja kulttuurin opiskeluun. Opiskelija osaa käyttää tyypillisiä suomen kielen rakenteita yksinkertaisissa virkkeissä. Hän osaa käyttää joitain hoitoalan sanoja ja ilmauksia omassa ilmaisussaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelijalla on positiivinen ja aktiivinen asenne suomen kielen opiskelua kohtaan. Hän tekee tehtävät oikein, ja osaa reflektoida oppimisprosessiaan. Hän käyttää erilaisia kielen rakenteita oikein ja osaa hyödyntää hoitoalan sanoja ja ilmauksia omassa ilmaisussaan luontevasti.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

10.06.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maiju Paldán
  • Päivi Suominen-Tontti
Vastuuhenkilö

Sanna Laiho

Ryhmät
  • 22TOKASA
    Degree Programme in Nursing, TOKASA

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- pystyy kertomaan arkisista asioista, kuten tulevaisuudensuunnitelmistaan, työelämästä, matkustamisesta yms.
- osaa ilmaista mennyttä aikaa ja keskustella suomalaisten kanssa jokapäiväisistä aiheista.
- tuntee jonkin verran hoitoalan perussanastoa ja lauseita, joita käytetään sairaanhoitajan työssä.

Sisältö (OJ)

-Opiskellaan asiointitilanteiden sanastoa ja hoitoalan perussanastoa.
-Jatketaan suomen kielen suullisen ja kirjallisen vuorovaikutuksen harjoittelua.
-Opiskellaan keskeisiä suomen kielen rakenteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on tehnyt hyväksyttävästi kaikki kurssitehtävät. Opiskelija tunnistaa suomen kielen tyypilliset perusrakenteet, mutta hänen suullisessa ja kirjallisessa ilmaisussaan esiintyy runsaasti rakenteellisia virheitä. Opiskelija tunnistaa joitain hoitoalan fraaseja ja sanoja, mutta osaa hyödyntää niitä omassa ilmaisussaan vain kaavamaisesti jäljitellen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tekee annetut tehtävät aikataulun mukaan ja osoittaa motivaatiota suomen kielen ja kulttuurin opiskeluun. Opiskelija osaa käyttää tyypillisiä suomen kielen rakenteita yksinkertaisissa virkkeissä. Hän osaa käyttää joitain hoitoalan sanoja ja ilmauksia omassa ilmaisussaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelijalla on positiivinen ja aktiivinen asenne suomen kielen opiskelua kohtaan. Hän tekee tehtävät oikein, ja osaa reflektoida oppimisprosessiaan. Hän käyttää erilaisia kielen rakenteita oikein ja osaa hyödyntää hoitoalan sanoja ja ilmauksia omassa ilmaisussaan luontevasti.

Aika ja paikka

Kontaktitunnit ajalla 6.9. - 29.11. Jatkoryhmän lopputesti/suomen kielen tasotesti 22.12.
Uusintatentti 13.12., jos tarpeen.

Alkeistason opiskelijat: Seuratkaa Basics of Finnish for Foreigners 2 -kurssin aikataulua.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Uusintatentti tarvittaessa 13.12.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kirjan harjoitukset ja opetuskeskustelu, yhteisoppiminen, keskusteluharjoitukset, aktivoivat kirjalliset tehtävät, palautettavat Moodle-tehtävät, oppimissimulaatiot ja -pelit, prosessikirjoitus, opiskelijoiden tekemiä lyhytvideoita. Yhteistyö toisen sairaanhoitajaopiskelijoiden ryhmän kanssa.

Ryhmä jaetaan kielitaidon lähtötason mukaan kahteen tai kolmeen pienryhmään. Opetuksessa kaksi opettajaa.

Huom.! Alkeistason opiskelijat osallistuvat Basics of Finnish for Foreigners 2 -opetukseen, ja myös heidän kielitaitoaan arvioidaan kyseisen kurssin kriteeristön mukaisesti.

Oppimateriaalit

Perustaso ryhmä: Suomen mestari 1 jatkuu (+ lisäksi saat paljon muuta materiaalia opettajalta)

Jatkotaso Työelämän suomea 2
https://otava.kauppakv.fi/sivu/tuote/9789511355830

Osta tai lainaa tämä kirja ennen kurssin alkua.

Lisäksi yksi osa sarjasta Harjoitus tekee mestarin. Tämä tarkentuu myöhemmin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5x 27 h, josta paljon itsenäistä työskenntelyä.

Sisällön jaksotus

Kaksi kokoontumista yhdistetään dokumntoinnin opintojaksoon. Tällöin dokumentoinnin opettaja ja suomen kielen opettaja toimivat yhdessä. Suomen kielen opettaja auttaa dokumentoinnin tehtävien kirjoittamisessa suomeksi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Simulaatioissa pyritään ottamaan huomioon opiskeluala, opiskelijoiden aikaisempi kokemus työelämästä ja -harjoitteluista sekä antamaan käytännön hyötyä tuleviin harjoitteluihin.

Kansainvälisyys

Tämä kurssi on tarkoitettu kansainväliselle opiskelijaryhmälle. Yhteistyötä tehdään myös toisen ryhmän opiskelijoiden kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut lähiopetukseen alle 80 %. Kurssin tavoitteet eivät täyty aktiivisuuden puutteen tai taitotason takia.

Moodle-harjoituksia ei ole palautettu tai loppukoetta ei ole suoritettu.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on palauttanut kaikki Moodle-tehtävät ja suorittanut lopputestin hyväksytysti. Opiskelija tunnistaa suomen kielen tyypilliset perusrakenteet, mutta hänen suullisessa ja kirjallisessa ilmaisussaan esiintyy runsaasti rakenteellisia virheitä. Opiskelija tunnistaa joitain hoitoalan fraaseja ja sanoja, mutta osaa hyödyntää niitä omassa ilmaisussaan vain kaavamaisesti jäljitellen.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tekee annetut tehtävät aikataulun mukaan ja osoittaa motivaatiota suomen kielen ja kulttuurin opiskeluun. Opiskelija osaa käyttää tyypillisiä suomen kielen rakenteita yksinkertaisissa virkkeissä. Hän osaa käyttää joitain hoitoalan sanoja ja ilmauksia omassa ilmaisussaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on positiivinen ja aktiivinen asenne suomen kielen opiskelua kohtaan. Hän tekee tehtävät oikein, ja osaa reflektoida oppimisprosessiaan. Hän käyttää erilaisia kielen rakenteita oikein ja osaa hyödyntää hoitoalan sanoja ja ilmauksia omassa ilmaisussaan luontevasti.