Metsäluonnon monimuotoisuusLaajuus (5 op)
Tunnus: 6M00DV53
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
-tuntee metsäekosysteemien toiminnan pääpiirteet sekä luonnonmetsien häiriö- ja sukkessiodynamiikan perusteet
-tuntee elävien ja kuolleiden puiden merkityksen metsälajistolle
-tuntee pääpiirtein Suomen luontotyyppien luokittelun periaatteet ja erilaisten luontotyyppien merkityksen luonnon monimuotoisuudelle
-tuntee metsätalouden vaikutukset Suomen lajiston ja luontotyyppien uhanalaistumiseen
-tuntee uhanalaisia metsälajeja ja lajiryhmiä, niiden elinympäristövaatimuksia ja niiden uhanalaistumisen syitä
-tuntee metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen keinovalikoiman, nykytilanteen ja haasteet
Sisältö
Metsäekosysteemien lajisto, rakenne ja toiminta. Luonnonmetsien häiriöt ja sukkessiot. Elävät ja kuolleet puut metsälajien elinympäristöinä. Erilaiset luontotyypit ja niiden merkitys monimuotoisuudelle. Lajiston ja luontotyyppien uhanalaisuus ja siihen vaikuttavat tekijät. Uhanalaisten metsälajien elinympäristövaatimukset ja uhanalaistumisen syyt. Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen nykytilanne, haasteet ja keinovalikoima
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijan perehtyneisyys osoitettuihin materiaaleihin on puutteellista ja hän hallitsee opintosisältöjen peruskäsitteitä vain ylimalkaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija hallitsee hyvin metsäluonnon monimuotoisuuden peruskäsitteet sekä niidet väliset keskenäiset yhteydet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee metsäluonnon monimuotoisuuden peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden monipuolisesti niiden välisiä yhteyksiä . Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 20.03.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petri Keto-Tokoi
- Päivi Tiiva
Vastuuhenkilö
Päivi Tiiva
Ryhmät
-
23IMMetsätalous 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
-tuntee metsäekosysteemien toiminnan pääpiirteet sekä luonnonmetsien häiriö- ja sukkessiodynamiikan perusteet
-tuntee elävien ja kuolleiden puiden merkityksen metsälajistolle
-tuntee pääpiirtein Suomen luontotyyppien luokittelun periaatteet ja erilaisten luontotyyppien merkityksen luonnon monimuotoisuudelle
-tuntee metsätalouden vaikutukset Suomen lajiston ja luontotyyppien uhanalaistumiseen
-tuntee uhanalaisia metsälajeja ja lajiryhmiä, niiden elinympäristövaatimuksia ja niiden uhanalaistumisen syitä
-tuntee metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen keinovalikoiman, nykytilanteen ja haasteet
Sisältö (OJ)
Metsäekosysteemien lajisto, rakenne ja toiminta. Luonnonmetsien häiriöt ja sukkessiot. Elävät ja kuolleet puut metsälajien elinympäristöinä. Erilaiset luontotyypit ja niiden merkitys monimuotoisuudelle. Lajiston ja luontotyyppien uhanalaisuus ja siihen vaikuttavat tekijät. Uhanalaisten metsälajien elinympäristövaatimukset ja uhanalaistumisen syyt. Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen nykytilanne, haasteet ja keinovalikoima
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelijan perehtyneisyys osoitettuihin materiaaleihin on puutteellista ja hän hallitsee opintosisältöjen peruskäsitteitä vain ylimalkaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hallitsee hyvin metsäluonnon monimuotoisuuden peruskäsitteet sekä niidet väliset keskenäiset yhteydet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija hallitsee metsäluonnon monimuotoisuuden peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden monipuolisesti niiden välisiä yhteyksiä . Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti
Aika ja paikka
Tamk
Maasto-opetus Seitseminen 11.1.2024
Pienryhmien ryhmäjako moodle, aikataulut ja luokat Pakki
Luennot Pakki
Luontotyyppiryhmätöiden esitykset 23.1. ja 25.1.2024
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
1. Suullinen tentti pienryhmissä 15.1.: Luonnonmetsä (ryhmäjako ja ryhmien ajat moodlessa)
2. Suullinen tentti pienryhmissä 30.1.: Metsälajit ja niiden elinympäristöt (ryhmäjako ja ryhmien ajat moodlessa)
3. Suullinen tentti pienryhmissä 5.2.: Metsätalouden vaikutukset metsäluonnon monimuotoisuuteen ja monimuotoisuuden turvaaminen (ryhmäjako ja ryhmien ajat moodlessa)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistumalla ryhmätapaamisiin (3 kpl) ja osaamalla vastata kysymyksiin ryhmäkeskusteluissa saat arvosanan
tyydyttävä (1)- erinomainen (5). Mikäli osaamisessa puutteita (arvosanan hylätty).
Ryhmätyö ja sen esitys voivat vaikuttaa arvosanaa korottavasti/laskevasti yhdellä pykälällä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakson opetus koostuu:
a) Pienryhmätyöskentely - itsenäinen tiedon hankinta
b) Ryhmätöiden teko, osallistuminen ja esitys
c) Luennot
d) Maasto-opetus
Pienryhmätyöskentelyssä, maasto-opetuksessa ja paritöiden teossa/esityksissä läsnäolovaatimus on 100%
Oppimateriaalit
Keto-Tokoi, P. ja Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki.
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki.
Keto-Tokoi, P. & Siitonen, J. 2021. Puiden asukkaat - Suomen puiden seuralaislajit. Gaudeamus.
Moodleen tallennetut aineistot ja linkit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus noin 35 h, itsenäinen opiskelu ja etätehtävät n. 100 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu neljästä eri teemasta
1. Luonnonmetsä
2. Metsälajit ja niiden elinympäristöt
3. Metsäluonnon luontotyypit
4. Metsätalouden vaikutukset metsäluonnon monimuotoisuuteen ja monimuotoisuuden turvaaminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
sovittava erikseen
Kansainvälisyys
.
Lisätietoja opiskelijoille
Pienryhmätyöskentelyssä ja ryhmätöiden teossa/esityksissä läsnäolovaatimus on 100%
Maasto-opetuksessa, eli Seitsemisen retkeilyssä läsnäolovaatimus.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 31.03.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petri Keto-Tokoi
- Päivi Tiiva
Ryhmät
-
22IMMetsätalous 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
-tuntee metsäekosysteemien toiminnan pääpiirteet sekä luonnonmetsien häiriö- ja sukkessiodynamiikan perusteet
-tuntee elävien ja kuolleiden puiden merkityksen metsälajistolle
-tuntee pääpiirtein Suomen luontotyyppien luokittelun periaatteet ja erilaisten luontotyyppien merkityksen luonnon monimuotoisuudelle
-tuntee metsätalouden vaikutukset Suomen lajiston ja luontotyyppien uhanalaistumiseen
-tuntee uhanalaisia metsälajeja ja lajiryhmiä, niiden elinympäristövaatimuksia ja niiden uhanalaistumisen syitä
-tuntee metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen keinovalikoiman, nykytilanteen ja haasteet
Sisältö (OJ)
Metsäekosysteemien lajisto, rakenne ja toiminta. Luonnonmetsien häiriöt ja sukkessiot. Elävät ja kuolleet puut metsälajien elinympäristöinä. Erilaiset luontotyypit ja niiden merkitys monimuotoisuudelle. Lajiston ja luontotyyppien uhanalaisuus ja siihen vaikuttavat tekijät. Uhanalaisten metsälajien elinympäristövaatimukset ja uhanalaistumisen syyt. Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen nykytilanne, haasteet ja keinovalikoima
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelijan perehtyneisyys osoitettuihin materiaaleihin on puutteellista ja hän hallitsee opintosisältöjen peruskäsitteitä vain ylimalkaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hallitsee hyvin metsäluonnon monimuotoisuuden peruskäsitteet sekä niidet väliset keskenäiset yhteydet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija hallitsee metsäluonnon monimuotoisuuden peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden monipuolisesti niiden välisiä yhteyksiä . Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti
Aika ja paikka
Tamk
Maasto-opetus Seitseminen 19.1.
Pienryhmien ryhmäjako moodle, aikataulut ja luokat Pakki
Luennot Pakki
Luontotyyppiryhmätöiden esitykset 24.1. ja 26.1.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
1. Suullinen tentti pienryhmissä 17.1.: Luonnonmetsä (ryhmäjako ja ryhmien ajat moodlessa)
2. Suullinen tentti pienryhmissä 31.1.: Metsälajit ja niiden elinympäristöt (ryhmäjako ja ryhmien ajat moodlessa)
3. Suullinen tentti pienryhmissä 6.2.: Metsätalouden vaikutukset metsäluonnon monimuotoisuuteen ja monimuotoisuuden turvaaminen (ryhmäjako ja ryhmien ajat moodlessa)
Kirjallinen tentti järjestetään vain niille opiskelijoille, joiden suoritus ryhmäkeskusteluissa on hylätty. Tentin ajankohta perjantai 17.2. klo 14.15-16.30.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistumalla ryhmätapaamisiin (3) ja osaamalla vastata kysymyksiin ryhmäkeskusteluissa saat arvosanan
tyydyttävä (1)- erinomainen (5).Mikäli osaamisessa puutteita ( arvosanan hylätty) niin arvosanan tyydyttävä 1 – hyvä 3 saat osallistumalla lopputenttiin.
Ryhmätyö ja sen esitys voivat vaikuttaa arvosanaa korottavasti/laskevasti yhdellä pykälällä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakson opetus koostuu:
a) Pienryhmätyöskentely - itsenäinen tiedon hankinta
b) Ryhmätöiden teko
c) Luennot
d) Maasto-opetus
Pienryhmätyöskentelyssä ja paritöiden teossa/esityksissä läsnäolovaatimus on 100%
Maasto-opetuksen toteutuminen riippuu maaliskuun korona tilanteesta
Oppimateriaalit
Keto-Tokoi, P. ja Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki.
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki.
Keto-Tokoi, P. & Siitonen, J. 2021. Puiden asukkaat - Suomen puiden seuralaislajit. Gaudeamus.
Moodleen tallennetut aineistot ja linkit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus noin 35 h, itsenäinen opiskelu ja etätehtävät n. 100 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu neljästä eri teemasta
1. Luonnonmetsä
2. Metsälajit ja niiden elinympäristöt
3. Metsäluonnon luontotyypit
4. Metsätalouden vaikutukset metsäluonnon monimuotoisuuteen ja monimuotoisuuden turvaaminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
sovittava erikseen
Kansainvälisyys
.
Lisätietoja opiskelijoille
Pienryhmätyöskentelyssä ja ryhmätöiden teossa/esityksissä läsnäolovaatimus on 100%
Maasto-opetuksessa, eli Seitsemisen retkeilyssä läsnäolovaatimus.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osallistu ryhmätapaamisiin. Opiskelija ei ole tehnyt osoitettuja tehtäviä tai niiden sisältö on laadultaan heikko. Peruskäsitteiden hallinnassa on vakavia puutteita.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan perehtyneisyys osoitettuihin materiaaleihin on puutteellista eikä hän ole tehnyt merkittävästi omaa tiedonhankintaa. Peruskäsitteiden hallinnassa ja niiden välisten keskinäisten yhteyksien selittämisessä on puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin ja sen lisäksi tehnyt myös itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee hyvin peruskäsitteet sekä niidet väliset keskinäiset yhteydet. Ryhmäkeskusteluissa opiskelija on aktiivinen ja osaa perustella esittämiään kannanottoja sekä tuoda keskusteluun mahdollisesti uusia avauksia.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin syvällisesti ja sen lisäksi tehnyt monipuolista itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden monipuolisesti niiden välisiä yhteyksiä. Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti
Ilmoittautumisaika
23.11.2021 - 15.12.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 11.02.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petri Keto-Tokoi
- Pirjo Puustjärvi
- Mari Oja
Vastuuhenkilö
Pirjo Puustjärvi
Ryhmät
-
21IMMetsätalous 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
-tuntee metsäekosysteemien toiminnan pääpiirteet sekä luonnonmetsien häiriö- ja sukkessiodynamiikan perusteet
-tuntee elävien ja kuolleiden puiden merkityksen metsälajistolle
-tuntee pääpiirtein Suomen luontotyyppien luokittelun periaatteet ja erilaisten luontotyyppien merkityksen luonnon monimuotoisuudelle
-tuntee metsätalouden vaikutukset Suomen lajiston ja luontotyyppien uhanalaistumiseen
-tuntee uhanalaisia metsälajeja ja lajiryhmiä, niiden elinympäristövaatimuksia ja niiden uhanalaistumisen syitä
-tuntee metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen keinovalikoiman, nykytilanteen ja haasteet
Sisältö (OJ)
Metsäekosysteemien lajisto, rakenne ja toiminta. Luonnonmetsien häiriöt ja sukkessiot. Elävät ja kuolleet puut metsälajien elinympäristöinä. Erilaiset luontotyypit ja niiden merkitys monimuotoisuudelle. Lajiston ja luontotyyppien uhanalaisuus ja siihen vaikuttavat tekijät. Uhanalaisten metsälajien elinympäristövaatimukset ja uhanalaistumisen syyt. Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen nykytilanne, haasteet ja keinovalikoima
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelijan perehtyneisyys osoitettuihin materiaaleihin on puutteellista ja hän hallitsee opintosisältöjen peruskäsitteitä vain ylimalkaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hallitsee hyvin metsäluonnon monimuotoisuuden peruskäsitteet sekä niidet väliset keskenäiset yhteydet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija hallitsee metsäluonnon monimuotoisuuden peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden monipuolisesti niiden välisiä yhteyksiä . Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti
Aika ja paikka
Tamk
Maasto-opetus Seitseminen
Pienryhmien aikataulut kts. moodle
Luennot ja maasto-opetus Pakki
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti järjestetään vain niille opiskelijoille, joiden suoritus ryhmäkeskusteluissa on hylätty. Tentin ajankohta sovitaan opintojakson eisttelyn yhteydessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistumalla ryhmätapaamisiin (3) ja osaamalla vastata kysymyksiin ryhmäkeskusteluissa saat arvosanan
tyydyttävä (1)- erinomainen (5).Mikäli osaamisessa puutteita ( arvosanan hylätty) niin arvosanan tyydyttävä 1 – hyvä 3 saat osallistumalla lopputenttiin.
Ryhmätyö ja sen esitys voivat vaikuttaa arvosanaa korottavasti/laskevasti yhdellä pykälällä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakson opetus koostuu:
a) Pienryhmätyöskentely - itsenäinen tiedon hankinta
b) Ryhmätöiden teko
c) Luennot
d) Maasto-opetus
Pienryhmätyöskentelyssä ja paritöiden teossa/esityksissä läsnäolovaatimus on 100%
Maasto-opetuksen toteutuminen riippuu maaliskuun korona tilanteesta
Oppimateriaalit
Keto-Tokoi, P. ja Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki.
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki.
Moodleen tallennetut aineistot ja linkit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus noin 35 h, itsenäinen opiskelu ja etätehtävät n. 100 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu neljästä eri teemasta
1. Luonnonmetsä
2. Metsälajit ja niiden elinympäristöt
3. Metsäluonnon luontotyypit
4. Metsätalouden vaikutukset metsäluonnon monimuotoisuuteen ja monimuotoisuuden turvaaminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
sovittava erikseen
Kansainvälisyys
.
Lisätietoja opiskelijoille
Pienryhmätyöskentelyssä ja ryhmätöiden teossa/esityksissä läsnäolovaatimus on 100%
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osallistu ryhmätapaamisiin. Opiskelija ei ole tehnyt osoitettuja tehtäviä tai niiden sisältö on laadultaan heikko. Peruskäsitteiden hallinnassa on vakavia puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin ja sen lisäksi tehnyt myös itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee hyvin peruskäsitteet sekä niidet väliset keskinäiset yhteydet. Ryhmäkeskusteluissa opiskelija on aktiivinen ja osaa perustella esittämiään kannanottoja sekä tuoda keskusteluun mahdollisesti uusia avauksia.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin syvällisesti ja sen lisäksi tehnyt monipuolista itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden monipuolisesti niiden välisiä yhteyksiä. Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti