Siirry suoraan sisältöön

Jaksollinen metsän kasvatusLaajuus (5 op)

Tunnus: 6M00DV50

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
-tietää kasvatusvaiheen metsän hoidon periaatteet ja käytänteet tasarakenteisessa metsässä
-on selvillä kasvatusmetsien käsittelyä koskevista säädöksistä ja suosituksista ja osaa ottaa ne huomioon toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa

Sisältö

Erilaiset tasarakenteisen metsikön peruskasvatusvaihtoehdot ja niiden soveltaminen. Taimikonhoidon suunnittelu ja käytännön toteutus. Harvennusten suunnittelu ja harvennusmallien käyttö. Metsien ravinnetalouden hoito ja metsänlannoitus. Metsälain keskeiset säädökset kasvatusmetsien käsittelyn kannalta. Nuorten metsien hoidon rahoitustuki.
Kasvatusmetsien metsänhoito- ja luonnonhoitosuositukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa ohjatusti tehdä kasvatusvaiheen metsänhoitotöitä. Hän tuntee kasvatusmetsien metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin selvillä suositusten perusteista. Opiskelija on vielä epävarma kasvatusmetsien käsittelyratkaisuehdotuksissaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut itsenäisesti käyttäen apuna metsänhoitosuosituksia ja muuta lähdemateriaalia. Opiskelija osaa käyttää raivaussahaa taimikonhoitotyössä melko tottuneesti ja ergonomisesti Hän osaa määrittää harvennuspoistuman ja arvioida tulevan harvennuksen ajankohdan. Hän on perehtynyt metsänhoitosuositusten taustalla oleviin tutkimuksiin ja kirjallisuustietoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut ja perustella ne pohjautuen metsänhoitosuosituksiin ja tutkimustietoon, joihin hän on hyvin perehtynyt. Hän osaa soveltaa suosituksia erilaisissa tilanteissa.

Ilmoittautumisaika

15.08.2023 - 08.09.2023

Ajoitus

09.10.2023 - 24.11.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Päivi Tiiva
  • Metsätalous Virtuaalihenkilö
  • Perttu Arminen
  • Ari Vanamo
Vastuuhenkilö

Ari Vanamo

Ryhmät
  • 23IM
    Metsätalous 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
-tietää kasvatusvaiheen metsän hoidon periaatteet ja käytänteet tasarakenteisessa metsässä
-on selvillä kasvatusmetsien käsittelyä koskevista säädöksistä ja suosituksista ja osaa ottaa ne huomioon toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa

Sisältö (OJ)

Erilaiset tasarakenteisen metsikön peruskasvatusvaihtoehdot ja niiden soveltaminen. Taimikonhoidon suunnittelu ja käytännön toteutus. Harvennusten suunnittelu ja harvennusmallien käyttö. Metsien ravinnetalouden hoito ja metsänlannoitus. Metsälain keskeiset säädökset kasvatusmetsien käsittelyn kannalta. Nuorten metsien hoidon rahoitustuki.
Kasvatusmetsien metsänhoito- ja luonnonhoitosuositukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa ohjatusti tehdä kasvatusvaiheen metsänhoitotöitä. Hän tuntee kasvatusmetsien metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin selvillä suositusten perusteista. Opiskelija on vielä epävarma kasvatusmetsien käsittelyratkaisuehdotuksissaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut itsenäisesti käyttäen apuna metsänhoitosuosituksia ja muuta lähdemateriaalia. Opiskelija osaa käyttää raivaussahaa taimikonhoitotyössä melko tottuneesti ja ergonomisesti Hän osaa määrittää harvennuspoistuman ja arvioida tulevan harvennuksen ajankohdan. Hän on perehtynyt metsänhoitosuositusten taustalla oleviin tutkimuksiin ja kirjallisuustietoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut ja perustella ne pohjautuen metsänhoitosuosituksiin ja tutkimustietoon, joihin hän on hyvin perehtynyt. Hän osaa soveltaa suosituksia erilaisissa tilanteissa.

Aika ja paikka

Opetus Tampereella ja lähialueilla
Ajoitus viikoilla 40-46
Yleistä metsikön kasvatusvaiheesta sekä taimikonhoitoasiaa viikoilla 40-43
Puolet opiskelijoista taimikonhoidon koulutuksessa viikolla 42, toisella puolella lomaa
Puolet opiskelijoista taimikonhoidon koulutuksessa viikolla 43, toisella puolella lomaa
Harvennukset ja ravinnetalouden hoito viikoilla 44-46

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Lopputentti 16.11.
1. uusinta tiistaina 12.12.
2. uusinta - tammi-helmikuussa 2024

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Taimikonhoidon työviikko (40 %) - aktiivinen osallistuminen, asenne, kehittyminen suhteessa omaan lähtötasoon
Lopputentti 60% (ne, joilla vapautus taimikonhoitoviikosta - paino 100%)

Maastoharjoituksiin ja retkeilyihin on osallistuttava vähintään 80 %:sti. Suurempi läsnäoloprosentti merkitsee suurempaa aktiivisuutta.

Opintojakso on hylätty, mikäli yksikin alla olevista ehdoista täyttyy:
-opiskelija ei osallistu tentteihin tai ei saa niistä hyväksyttyä arvosanaa
-opiskelija ei osallistu taimikonhoitoviikolle eikä myöskään toimita vaihtoehtoisen suoritustavan edellyttämää todistusta
-opiskelija ei osallistu riittävästi maasto-opetukseen

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

PBL - sisältäen luentoja, maastoretkeilyjä, maastossa tehtäviä ryhmäharjoituksia ja taimikonhoidon käytännön työviikon.

Oppimateriaalit

Huuskonen, S., Hynynen J. ja Valkonen, S. (toim.) 2014. Metsänkasvatus – menetelmät ja kannattavuus. Metsäkustannus.
Tai Hynynen, J. , Valkonen, S. & Rantala, S. (toim.) 2005. Tuottava metsänkasvatus. Metsäkustannus Oy. 221 s. (luvut 1, 3 ja 5)
Metsänhoitosuositukset: https://tapio.fi/wp-content/uploads/2020/09/Metsanhoidon_suositukset_Tapio_2019.pdf (taimikonhoidon, harvennusten, pystykarsinnan ja lannoitusten osalta)
Metsälaki (1093/1996) (kasvatusmetsien käsittelyä koskevin osin)
Valtioneuvoston asetus metsien kestävästä hoidosta ja käytöstä (1308/2013) ((kasvatusmetsien käsittelyä koskevin osin)
Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luento-opetusta n. 10 tuntia
Maasto-opetusta ja käytännön työharjoituksia n. 70 tuntia
Tutoriaalit 6 tuntia
Itsenäistä opiskelua n. 50 tuntia

Sisällön jaksotus

Taimikonhoitoasiat viikoilla 40-43
Harvennuksiin liittyvät asiat ja ravinnetalouden hoito viikoilla 44-46
Loppututoriaalit ja lopputentti viikolla 46

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Käytännön työjaksoille (taimikonhoito raivaussahalla, viikko 42 tai 43) ei tarvitse osallistua, jos opiskelijalla on metsätalouden perustutkinto tai muuten hankittuna vastaava osaaminen. Osaaminen on todennettava ulkopuolisen tahon antamalla todistuksella ja haettava hyväksilukumenettelyn kautta HyväHot -palvelussa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Maastokohteita eri organisaatioiden mailla.
Mikon Metsäpalvelu Oy järjestää taimikonhoitotyön koulutuksen

Ilmoittautumisaika

18.08.2022 - 04.11.2022

Ajoitus

10.10.2022 - 25.11.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Päivi Tiiva
  • Ari Vanamo
Vastuuhenkilö

Ari Vanamo

Ryhmät
  • 22IM
    Metsätalous 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
-tietää kasvatusvaiheen metsän hoidon periaatteet ja käytänteet tasarakenteisessa metsässä
-on selvillä kasvatusmetsien käsittelyä koskevista säädöksistä ja suosituksista ja osaa ottaa ne huomioon toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa

Sisältö (OJ)

Erilaiset tasarakenteisen metsikön peruskasvatusvaihtoehdot ja niiden soveltaminen. Taimikonhoidon suunnittelu ja käytännön toteutus. Harvennusten suunnittelu ja harvennusmallien käyttö. Metsien ravinnetalouden hoito ja metsänlannoitus. Metsälain keskeiset säädökset kasvatusmetsien käsittelyn kannalta. Nuorten metsien hoidon rahoitustuki.
Kasvatusmetsien metsänhoito- ja luonnonhoitosuositukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa ohjatusti tehdä kasvatusvaiheen metsänhoitotöitä. Hän tuntee kasvatusmetsien metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin selvillä suositusten perusteista. Opiskelija on vielä epävarma kasvatusmetsien käsittelyratkaisuehdotuksissaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut itsenäisesti käyttäen apuna metsänhoitosuosituksia ja muuta lähdemateriaalia. Opiskelija osaa käyttää raivaussahaa taimikonhoitotyössä melko tottuneesti ja ergonomisesti Hän osaa määrittää harvennuspoistuman ja arvioida tulevan harvennuksen ajankohdan. Hän on perehtynyt metsänhoitosuositusten taustalla oleviin tutkimuksiin ja kirjallisuustietoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut ja perustella ne pohjautuen metsänhoitosuosituksiin ja tutkimustietoon, joihin hän on hyvin perehtynyt. Hän osaa soveltaa suosituksia erilaisissa tilanteissa.

Aika ja paikka

Ajoitus viikoilla 41-47.
Opintojakson esittelyluento ja aloitustutoriaalit 14.10.
Puolet opiskelijoista taimikonhoidon koulutuksessa viikolla 42, toisella puolella lomaa
Puolet opiskelijoista taimikonhoidon koulutuksessa viikolla 43, toisella puolella lomaa
Huom! - Viikolla 43 on Puunhankinnan perusteet -opintojaksoon kuuluvaa ensiapukoulutusta iltaisin (eri ryhmillä eri aikaan)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Lopputentti 25.11. klo 8.30-11
1. uusinta viikolla 50
2. uusinta - tammi-helmikuussa 2023

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Taimikonhoidon työviikko (30 %) - aktiivinen osallistuminen, asenne, kehittyminen suhteessa omaan lähtötasoon
Lopputentti 50%
Ravinnetalousesitys ja aktiivinen osallistuminen 20 %. Ravinnetalousesityksen valmistelussa ja esityksessä oltava kaikkien ryhmän jäsenten mukana. Maastoharjoituksiin ja retkeilyihin on osallistuttava vähintään 80 %:sti. Suurempi läsnäoloprosentti merkitsee suurempaa aktiivisuutta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

PBL - sisältäen luentoja, maastoretkeilyjä, maastossa tehtäviä ryhmäharjoituksia ja taimikonhoidon käytännön työviikon.

Oppimateriaalit

Huuskonen, S., Hynynen J. ja Valkonen, S. (toim.) 2014. Metsänkasvatus – menetelmät ja kannattavuus. Metsäkustannus.
Tai Hynynen, J. , Valkonen, S. & Rantala, S. (toim.) 2005. Tuottava metsänkasvatus. Metsäkustannus Oy. 221 s. (luvut 1, 3 ja 5)
Metsänhoitosuositukset:https://tapio.fi/wp-content/uploads/2020/09/Metsanhoidon_suositukset_Tapio_2019.pdf (taimikonhoidon, harvennusten, pystykarsinnan ja lannoitusten osalta)
Metsälaki (1093/1996) (kasvatusmetsien käsittelyä koskevin osin)
Valtioneuvoston asetus metsien kestävästä hoidosta ja käytöstä (1308/2013) ((kasvatusmetsien käsittelyä koskevin osin)
Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luento-opetusta n. 10 tuntia
Maasto-opetusta ja käytännön työharjoituksia n. 50 tuntia
Ryhmissä työskentelyä 8 tuntia
Tutoriaalit 6 tuntia
Itsenäistä opiskelua n. 50 tuntia

Sisällön jaksotus

Taimikonhoitoasiat välillä 13.10.-3.11.
Harvennuksiin liittyvät asiat 7.11.-18.11.
Ravinnetalous välillä 21.11-23.11.
Loppututoriaalit 24.11. ja lopputentti 25.11.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Käytännön työjaksoille (taimikonhoito raivaussahalla, viikko 42 tai 43) ei tarvitse osallistua, jos opiskelijalla on metsätalouden perustutkinto tai muuten hankittuna vastaava osaaminen. Osaaminen on todennettava ulkopuolisen tahon antamalla todistuksella ja haettava hyväksilukumenettelyn kautta HyväHot -palvelussa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Maastokohteita eri toimijoiden mailla. Mikon Metsäpalvelu Oy järjestää taimikonhoitotyön koulutuksen

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakso on hylätty, mikäli yksikin alla olevista ehdoista täyttyy:
-opiskelija ei osallistu tentteihin tai ei saa niistä hyväksyttyä arvosanaa
-opiskelija ei osallistu taimikonhoitoviikolle eikä myöskään toimita vaihtoehtoisen suoritustavan edellyttämää todistusta
-opiskelija ei osallistu ryhmänsä mukana ravinnetalousharjoituksen tekoon eikä harjoituksen esittämiseen

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kuvattu OPSissa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kuvattu OPSissa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kuvattu OPSissa

Ilmoittautumisaika

01.05.2022 - 09.09.2022

Ajoitus

12.08.2022 - 14.10.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Päivi Tiiva
  • Reijo Virtanen
  • Ari Vanamo
Vastuuhenkilö

Ari Vanamo

Ryhmät
  • 22AIM
    Metsätalous 2022, monimuoto, Virrat

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
-tietää kasvatusvaiheen metsän hoidon periaatteet ja käytänteet tasarakenteisessa metsässä
-on selvillä kasvatusmetsien käsittelyä koskevista säädöksistä ja suosituksista ja osaa ottaa ne huomioon toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa

Sisältö (OJ)

Erilaiset tasarakenteisen metsikön peruskasvatusvaihtoehdot ja niiden soveltaminen. Taimikonhoidon suunnittelu ja käytännön toteutus. Harvennusten suunnittelu ja harvennusmallien käyttö. Metsien ravinnetalouden hoito ja metsänlannoitus. Metsälain keskeiset säädökset kasvatusmetsien käsittelyn kannalta. Nuorten metsien hoidon rahoitustuki.
Kasvatusmetsien metsänhoito- ja luonnonhoitosuositukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa ohjatusti tehdä kasvatusvaiheen metsänhoitotöitä. Hän tuntee kasvatusmetsien metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin selvillä suositusten perusteista. Opiskelija on vielä epävarma kasvatusmetsien käsittelyratkaisuehdotuksissaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut itsenäisesti käyttäen apuna metsänhoitosuosituksia ja muuta lähdemateriaalia. Opiskelija osaa käyttää raivaussahaa taimikonhoitotyössä melko tottuneesti ja ergonomisesti Hän osaa määrittää harvennuspoistuman ja arvioida tulevan harvennuksen ajankohdan. Hän on perehtynyt metsänhoitosuositusten taustalla oleviin tutkimuksiin ja kirjallisuustietoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut ja perustella ne pohjautuen metsänhoitosuosituksiin ja tutkimustietoon, joihin hän on hyvin perehtynyt. Hän osaa soveltaa suosituksia erilaisissa tilanteissa.

Aika ja paikka

Lähipäivät: 16.-17.9. ja 30.9.-1.10.
Kaikki lähipäivät Virroilla

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Verkkotentti viimeisen lähijakson jälkeen
Uusinnat sovitaan erikseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat etätehtävät 50 %
Lopputentti 50%
Lähijaksoille osallistuminen pakollista

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, maastoretkeilyjä, maastossa tehtäviä ryhmäharjoituksia, itsenäisesti tehtäviä etätehtäviä

Oppimateriaalit

Huuskonen, S., Hynynen J. ja Valkonen, S. (toim.) 2014. Metsänkasvatus – menetelmät ja kannattavuus. Metsäkustannus.
Tai Hynynen, J. , Valkonen, S. & Rantala, S. (toim.) 2005. Tuottava metsänkasvatus. Metsäkustannus Oy. 221 s. (luvut 1, 3 ja 5)
Metsänhoitosuositukset: https://tapio.fi/wp-content/uploads/2020/09/Metsanhoidon_suositukset_Tapio_2019.pdf (taimikonhoidon, harvennusten, pystykarsinnan ja lannoitusten osalta)
Metsälaki (1093/1996) (kasvatusmetsien käsittelyä koskevin osin)
Valtioneuvoston asetus metsien kestävästä hoidosta ja käytöstä (1308/2013) ((kasvatusmetsien käsittelyä koskevin osin)
Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta 27 h
Itsenäistä opiskelua noin 105 tuntia

Sisällön jaksotus

Lähijaksojen sisältö (pääpiirtein)
16.-17.9. Metsien jaksollisen kasvatuksen perusteet, kehitysluokittelu, kasvu ja kehitys, puuluokat, latvuskerrokset ym., taimikonhoito

30.9.-1.10. Harvennusmetsien käsittely ja ravinnetalouden hoito

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Maastokohteita eri organisaatioiden mailla.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakso on hylätty, mikäli yksikin alla olevista ehdoista täyttyy:
-opiskelija ei osallistu tentteihin tai ei saa niistä hyväksyttyä arvosanaa
-opiskelija ei suorita arvioitavia etätehtäviä
-opiskelija ei osallistu lähiopetukseen

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kuvattu OPSissa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kuvattu OPSissa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kuvattu OPSissa