PuukauppaLaajuus (4 op)
Tunnus: 6M00DQ29
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
-tuntee puukauppatavat, mukaanlukien sähköinen puukauppa, sekä puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa ja niiden merkityksen puunhankinnassa
-tuntee puukaupan markkinointimenetelmiä ja asiakkuuden hallinnan perusteet
-osaa hyödyntää puustotietoja, hinnoitella leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat
-tuntee puunhankinnan osalta talousmetsien käyttöä ohjaavat lait , metsäsertifioinnin vaatimukset sekä erilaiset suositukset ja osaa soveltaa tätä tietoa puunhankinnan eri vaiheissa
Sisältö
Puukaupan suunnittelu- ja hinnoitteluharjoitus, Puuvirtaharjoitukset, Ostotoimihenkilön työtehtäviin tutustuminen, markkinointikeinot metsänomistajille, puukaupan lainsäädäntö ja puukaupan sopimukset.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää pääpiirteissään puukauppatavat, ymmärtää puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa. Hän tietää, miten puukaupan tarjouslaskenta, leimikon hinnoittelu ja puukaupan asiakirjat tehdään ja osaa osin avustettuna laatia kyseiset asiakirjat. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä ja tietää metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee puukauppatavat, puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa. Hän osaa hyödyntää puustotietoja ja avoimia lähtöaineistoja tarjouslaskennassa, hinnoitella leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä sekä asiakkuuden hallinnan perusteita sekä tuntee metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee puukauppatavat, puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa ja osaa hyödyntää mahdollisuuksia monipuolisesti puukaupassa. Hän osaa hyödyntää puustotietoja ja monipuolisia avoimia lähtöaineistoja tarjouslaskennassa, hinnoitella erilaisia leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat omatoimisesti. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä sekä asiakkuuden hallinnan perusteita sekä tuntee metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa ja osaa kertoa ja perustella niistä puukauppatilanteissa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija ei saavuta tyydyttävän osaamisen tasoa eikä palauta opintojaksoon sisältyviä tehtäviä.
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jukka Tohu
- Manne Viljamaa
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Ryhmät
-
23IMMetsätalous 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
-tuntee puukauppatavat, mukaanlukien sähköinen puukauppa, sekä puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa ja niiden merkityksen puunhankinnassa
-tuntee puukaupan markkinointimenetelmiä ja asiakkuuden hallinnan perusteet
-osaa hyödyntää puustotietoja, hinnoitella leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat
-tuntee puunhankinnan osalta talousmetsien käyttöä ohjaavat lait , metsäsertifioinnin vaatimukset sekä erilaiset suositukset ja osaa soveltaa tätä tietoa puunhankinnan eri vaiheissa
Sisältö (OJ)
Puukaupan suunnittelu- ja hinnoitteluharjoitus, Puuvirtaharjoitukset, Ostotoimihenkilön työtehtäviin tutustuminen, markkinointikeinot metsänomistajille, puukaupan lainsäädäntö ja puukaupan sopimukset.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tietää pääpiirteissään puukauppatavat, ymmärtää puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa. Hän tietää, miten puukaupan tarjouslaskenta, leimikon hinnoittelu ja puukaupan asiakirjat tehdään ja osaa osin avustettuna laatia kyseiset asiakirjat. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä ja tietää metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tuntee puukauppatavat, puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa. Hän osaa hyödyntää puustotietoja ja avoimia lähtöaineistoja tarjouslaskennassa, hinnoitella leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä sekä asiakkuuden hallinnan perusteita sekä tuntee metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tuntee puukauppatavat, puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa ja osaa hyödyntää mahdollisuuksia monipuolisesti puukaupassa. Hän osaa hyödyntää puustotietoja ja monipuolisia avoimia lähtöaineistoja tarjouslaskennassa, hinnoitella erilaisia leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat omatoimisesti. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä sekä asiakkuuden hallinnan perusteita sekä tuntee metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa ja osaa kertoa ja perustella niistä puukauppatilanteissa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei saavuta tyydyttävän osaamisen tasoa eikä palauta opintojaksoon sisältyviä tehtäviä.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 07.02.2024
Ajoitus
10.02.2024 - 06.04.2024
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jukka Tohu
- Manne Viljamaa
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Ryhmät
-
22IMMetsätalous 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
-tuntee puukauppatavat, mukaanlukien sähköinen puukauppa, sekä puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa ja niiden merkityksen puunhankinnassa
-tuntee puukaupan markkinointimenetelmiä ja asiakkuuden hallinnan perusteet
-osaa hyödyntää puustotietoja, hinnoitella leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat
-tuntee puunhankinnan osalta talousmetsien käyttöä ohjaavat lait , metsäsertifioinnin vaatimukset sekä erilaiset suositukset ja osaa soveltaa tätä tietoa puunhankinnan eri vaiheissa
Sisältö (OJ)
Puukaupan suunnittelu- ja hinnoitteluharjoitus, Puuvirtaharjoitukset, Ostotoimihenkilön työtehtäviin tutustuminen, markkinointikeinot metsänomistajille, puukaupan lainsäädäntö ja puukaupan sopimukset.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tietää pääpiirteissään puukauppatavat, ymmärtää puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa. Hän tietää, miten puukaupan tarjouslaskenta, leimikon hinnoittelu ja puukaupan asiakirjat tehdään ja osaa osin avustettuna laatia kyseiset asiakirjat. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä ja tietää metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tuntee puukauppatavat, puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa. Hän osaa hyödyntää puustotietoja ja avoimia lähtöaineistoja tarjouslaskennassa, hinnoitella leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä sekä asiakkuuden hallinnan perusteita sekä tuntee metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tuntee puukauppatavat, puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa ja osaa hyödyntää mahdollisuuksia monipuolisesti puukaupassa. Hän osaa hyödyntää puustotietoja ja monipuolisia avoimia lähtöaineistoja tarjouslaskennassa, hinnoitella erilaisia leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat omatoimisesti. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä sekä asiakkuuden hallinnan perusteita sekä tuntee metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa ja osaa kertoa ja perustella niistä puukauppatilanteissa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei saavuta tyydyttävän osaamisen tasoa eikä palauta opintojaksoon sisältyviä tehtäviä.
Aika ja paikka
Alkaa viikolla 8
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Verkkotentti 15.3.2024
1. Uusinta n. 4 viikkoa 1. tentin jälkeen, ilmoittatuminen Mannelle sähköpostilla
2. Uusinta n. 3 viikkoa 2. tentin jälkeen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavia ovat verkkotentti 60 %
Puukauppa-/hinnoittelu-/Leimikkotehtävä 10 %
Tutoriaalit 20 %
Ostoraportti ja muut tehtävät 10 %
- Ostohaastattelun raportti S
- Lakitehtävä ja Puukauppapalvelut -tehtävät S
Myöhässä palautettu tehtävä alentaa kokonaisarviointia 0,25 numeroa/viikko/tehtävä
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkko-opetus, ennakko- ja etätehtävät, harjoitustyöt, itseopiskelu,verkkotentti.
Oppimateriaalit
Hyvän metsänhoidon suositukset, soveltuvat osat
Kiviniemi Matti. 2011. Näin se on: Metsänomistajan lakiopas,
Kiviniemi, Matti. 2006. Puukauppa, soveltuvat osat
Kivineimi Matti. 2016. Metsäalan säädökset
Maastotaulukot
Tapion taskukirja, soveltuvat osat
Metsäteho Oy:n Puuhuolto-opas, http://www.metsateho.fi/puuhuolto-opas
Muu luennoilla osoitettu materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta n 40 h, itsenäistä opiskelua n. 60 h
Sisällön jaksotus
Metsänomistajien markkinointi. Puukaupan vaiheet ja hinnoittelu.
MHY:n ja metsäyhtiön luennot.
Sertifiointi ja kaava-asiat, puukaupan vaihtoehdot.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
MHY:ltäluento puukaupan käytännön toteuttamisesta.
Metsäyhtiön edustajan esitys puukaupasta.
Ostotoimihenkilön haastattelu, jossa opiskelija "tapaa" ostotoimihenkilön (soitto / tapaaminen /etäyhteys) . Haastattelusta palautetaan lyhyt raportti.
Lisätietoja opiskelijoille
Luennot pidetään lähiopetuksena
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Verkkotentin pisteet ovat alle 50%, arvioitavia tehtäviä on palauttamatta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tietää pääpiirteissään puukauppatavat, ymmärtää puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa. Hän tietää, miten puukaupan tarjouslaskenta, leimikon hinnoittelu ja puukaupan asiakirjat tehdään ja osaa osin avustettuna laatia kyseiset asiakirjat. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä ja tietää metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee puukauppatavat, puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa. Hän osaa hyödyntää puustotietoja ja avoimia lähtöaineistoja tarjouslaskennassa, hinnoitella leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä sekä asiakkuuden hallinnan perusteita sekä tuntee metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee puukauppatavat, puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa ja osaa hyödyntää mahdollisuuksia monipuolisesti puukaupassa. Hän osaa hyödyntää puustotietoja ja monipuolisia avoimia lähtöaineistoja tarjouslaskennassa, hinnoitella erilaisia leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat omatoimisesti. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä sekä asiakkuuden hallinnan perusteita sekä tuntee metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa ja osaa kertoa ja perustella niistä puukauppatilanteissa.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
30.01.2023 - 31.03.2023
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jukka Tohu
- Manne Viljamaa
Ryhmät
-
21IMMetsätalous 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
-tuntee puukauppatavat, mukaanlukien sähköinen puukauppa, sekä puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa ja niiden merkityksen puunhankinnassa
-tuntee puukaupan markkinointimenetelmiä ja asiakkuuden hallinnan perusteet
-osaa hyödyntää puustotietoja, hinnoitella leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat
-tuntee puunhankinnan osalta talousmetsien käyttöä ohjaavat lait , metsäsertifioinnin vaatimukset sekä erilaiset suositukset ja osaa soveltaa tätä tietoa puunhankinnan eri vaiheissa
Sisältö (OJ)
Puukaupan suunnittelu- ja hinnoitteluharjoitus, Puuvirtaharjoitukset, Ostotoimihenkilön työtehtäviin tutustuminen, markkinointikeinot metsänomistajille, puukaupan lainsäädäntö ja puukaupan sopimukset.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tietää pääpiirteissään puukauppatavat, ymmärtää puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa. Hän tietää, miten puukaupan tarjouslaskenta, leimikon hinnoittelu ja puukaupan asiakirjat tehdään ja osaa osin avustettuna laatia kyseiset asiakirjat. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä ja tietää metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tuntee puukauppatavat, puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa. Hän osaa hyödyntää puustotietoja ja avoimia lähtöaineistoja tarjouslaskennassa, hinnoitella leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä sekä asiakkuuden hallinnan perusteita sekä tuntee metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tuntee puukauppatavat, puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa ja osaa hyödyntää mahdollisuuksia monipuolisesti puukaupassa. Hän osaa hyödyntää puustotietoja ja monipuolisia avoimia lähtöaineistoja tarjouslaskennassa, hinnoitella erilaisia leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat omatoimisesti. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä sekä asiakkuuden hallinnan perusteita sekä tuntee metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa ja osaa kertoa ja perustella niistä puukauppatilanteissa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei saavuta tyydyttävän osaamisen tasoa eikä palauta opintojaksoon sisältyviä tehtäviä.
Aika ja paikka
Alkaa viikolla 8
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Verkkotentti 31.3.
1. Uusinta n. 4 viikkoa 1. tentin jälkeen, ilmoittatuminen Mannelle sähköpostilla
2. Uusinta n. 3 viikkoa 2. tentin jälkeen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavia ovat verkkotentti 60 %
Leimikkotehtävä 10 %
Tutoriaalit 20 %
Ostoraportti ja muut tehtävät 10 %
- Ostohaastattelun raportti S
- Lakitehtävä ja Puukauppapalvelut -tehtävät S
Myöhässä palautettu tehtävä alentaa kokonaisarviointia 0,25 numeroa/viikko/tehtävä
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkko-opetus, ennakko- ja etätehtävät, harjoitustyöt, itseopiskelu,verkkotentti.
Oppimateriaalit
Hyvän metsänhoidon suositukset, soveltuvat osat
Kiviniemi Matti. 2011. Näin se on: Metsänomistajan lakiopas,
Kiviniemi, Matti. 2006. Puukauppa, soveltuvat osat
Kivineimi Matti. 2016. Metsäalan säädökset
Maastotaulukot
Tapion taskukirja, soveltuvat osat
Metsäteho Oy:n Puuhuolto-opas, http://www.metsateho.fi/puuhuolto-opas
Muu luennoilla osoitettu materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta n 40 h, itsenäistä opiskelua n. 60 h
Sisällön jaksotus
Metsänomistajien markkinointi. Puukaupan vaiheet ja hinnoittelu.
MHY:n ja metsäyhtiön luennot.
Sertifiointi ja kaava-asiat, puukaupan vaihtoehdot.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
MHY:ltäluento puukaupan käytännön toteuttamisesta.
Metsäyhtiön edustajan esitys puukaupasta.
Ostotoimihenkilön haastattelu, jossa opiskelija "tapaa" ostotoimihenkilön (soitto / tapaaminen /etäyhteys) . Haastattelusta palautetaan lyhyt raportti.
Lisätietoja opiskelijoille
Luennot pidetään lähiopetuksena
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Verkkotentin pisteet ovat alle 50%, arvioitavia tehtäviä on palauttamatta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tietää pääpiirteissään puukauppatavat, ymmärtää puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa. Hän tietää, miten puukaupan tarjouslaskenta, leimikon hinnoittelu ja puukaupan asiakirjat tehdään ja osaa osin avustettuna laatia kyseiset asiakirjat. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä ja tietää metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee puukauppatavat, puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa. Hän osaa hyödyntää puustotietoja ja avoimia lähtöaineistoja tarjouslaskennassa, hinnoitella leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä sekä asiakkuuden hallinnan perusteita sekä tuntee metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee puukauppatavat, puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa ja osaa hyödyntää mahdollisuuksia monipuolisesti puukaupassa. Hän osaa hyödyntää puustotietoja ja monipuolisia avoimia lähtöaineistoja tarjouslaskennassa, hinnoitella erilaisia leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat omatoimisesti. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä sekä asiakkuuden hallinnan perusteita sekä tuntee metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa ja osaa kertoa ja perustella niistä puukauppatilanteissa.