Projektityöskentelyn perusteetLaajuus (3 op)
Tunnus: 6M00DQ25
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee projektin hallinnan käsitteistön ja yleiset toimintatavat
- osaa analysoida erilaisia toteutettuja projekteja
- osaa suunnitella ja laatia projektisuunnitelman, joka liittyy työelämäprojektiin
- osaa käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Sisältö
- projektinhallinnan viitekehys ja käsitteistö
- projektin valmistelu ja organisointi
- työnositus, projektisuunnittelu- ja budjetointi
- projektin resurssien, kustannusten ja aikataulujen hallinta, riskienhallinta
- projektin toteuttaminen ja ohjaus
- projektiraportointi, projektiviestintä, projektin päättäminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuntee projektitoiminnan tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja työkalut.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee hyvin projektitoiminnan tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja työkalut, sekä kykenee perustelemaan ja soveltamaan oppimaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tietää ja ymmärtää laaja-alaisesti projektitoiminnan tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja työkalut. Opiskelija osaa paitsi perustella ja soveltaa oppimaansa, myös kriittisesti arvioida omia ratkaisujaan.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
31.01.2024 - 30.04.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Päivi Tiiva
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Ryhmät
-
22IMMetsätalous 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee projektin hallinnan käsitteistön ja yleiset toimintatavat
- osaa analysoida erilaisia toteutettuja projekteja
- osaa suunnitella ja laatia projektisuunnitelman, joka liittyy työelämäprojektiin
- osaa käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Sisältö (OJ)
- projektinhallinnan viitekehys ja käsitteistö
- projektin valmistelu ja organisointi
- työnositus, projektisuunnittelu- ja budjetointi
- projektin resurssien, kustannusten ja aikataulujen hallinta, riskienhallinta
- projektin toteuttaminen ja ohjaus
- projektiraportointi, projektiviestintä, projektin päättäminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tuntee projektitoiminnan tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja työkalut.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tuntee hyvin projektitoiminnan tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja työkalut, sekä kykenee perustelemaan ja soveltamaan oppimaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tietää ja ymmärtää laaja-alaisesti projektitoiminnan tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja työkalut. Opiskelija osaa paitsi perustella ja soveltaa oppimaansa, myös kriittisesti arvioida omia ratkaisujaan.
Aika ja paikka
1-3/2024
TAMK
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakso arvioidaan pienryhmätyöskentelyn perusteella. Terminologiatentistä pitää saada 80% oikein. Vierailijaluennolle osallistuminen pakollinen.
Aikataulu Pakissa ja osin Moodlessa
Terminologiatentti 03/2024
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi ja hyväksytty suorittaminen perustuu opiskelijan osallistumiseen luentotunneille ja opiskelijan tekemiin tehtäviin. Opintojakson tapahtumiin osallistumisen ja tehtävien tekemisen avulla hän pystyy tuomaan esille osaamisensa projektityöskentelyn perusteista.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luentoja, itsenäistä opiskelua, projektiesittelyt ja vertaisarviointi pienryhmissä, terminologiatentti
Oppimateriaalit
Hallittu projekti : jäntevästä suunnittelusta menestykselliseen toteutukseen, Mäntyneva, Mikko. 2016
Onnistu projektissa, Kettunen, Sami. 2009
Projektihallinnan käsikirja, Pelin, Risto, 2020
Moodlesta löytyvä materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luentoja, terminologiatentti ~ 20 h
Itsenäistä opiskelua ja pienryhmään valmistautuminen noin 70 h
Sisällön jaksotus
Luennoilla käsitellään projektitoiminnan osa-alueita
Pienryhmässä esitellään projekti opitun asian valossa
Terminologiatestillä varmistetaan termien hallinta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vieraileva luennoitsija kertomassa metsäalan hankkeista/projekteista
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 28.04.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Päivi Tiiva
Ryhmät
-
21IMMetsätalous 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee projektin hallinnan käsitteistön ja yleiset toimintatavat
- osaa analysoida erilaisia toteutettuja projekteja
- osaa suunnitella ja laatia projektisuunnitelman, joka liittyy työelämäprojektiin
- osaa käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Sisältö (OJ)
- projektinhallinnan viitekehys ja käsitteistö
- projektin valmistelu ja organisointi
- työnositus, projektisuunnittelu- ja budjetointi
- projektin resurssien, kustannusten ja aikataulujen hallinta, riskienhallinta
- projektin toteuttaminen ja ohjaus
- projektiraportointi, projektiviestintä, projektin päättäminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tuntee projektitoiminnan tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja työkalut.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tuntee hyvin projektitoiminnan tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja työkalut, sekä kykenee perustelemaan ja soveltamaan oppimaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tietää ja ymmärtää laaja-alaisesti projektitoiminnan tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja työkalut. Opiskelija osaa paitsi perustella ja soveltaa oppimaansa, myös kriittisesti arvioida omia ratkaisujaan.
Aika ja paikka
2-3/2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakso arvioidaan tentin (50%), osallistumisten (20%) ja lukupiirin (30%) perusteella
Aikataulu Moodlessa:
Terminologiatentti 03/2023
Lukupiirit pienryhmittäin 14.3.2023 ja 15.3.2023
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi ja hyväksytty suorittaminen perustuu opiskelijan osallistumiseen luentotunneille ja opiskelijan tekemiin tehtäviin. Opintojakson tapahtumiin osallistumisen ja tehtävien tekemisen avulla hän pystyy tuomaan esille osaamisensa projektityöskentelyn perusteista.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luentoja, itsenäistä opiskelua, lukupiiri ja projektiesittely, terminologiatentti
Oppimateriaalit
Hallittu projekti : jäntevästä suunnittelusta menestykselliseen toteutukseen, Mäntyneva, Mikko. 2016
Onnistu projektissa, Kettunen, Sami. 2009
Projektihallinnan käsikirja, Pelin, Risto, 2020
Innostu ja innovoi : käsikirja innovaatioprojektiopintoihin, Vehkaperä, Ulla.; Pirilä, Kaarina.; Roivas, Marianne. 2013
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luentoja, lukupiiri ~ 20 h
Itsenäistä opiskelua noin 70 h
Sisällön jaksotus
Luennoilla käsitellään projektitoiminnan osa-alueita
Lukupiirissä kootaan asiat yhteen
Terminologiatestillä varmistetaan termien hallinta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vieraileva luennoitsija kertomassa metsäalan hankkeista/projekteista
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osallistu (alle 50 %) opintojakson tapahtumiin tai ei palauta opintojakson tehtäviä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osallistuu yli 50 % opintojakson tapahtumiin ja palauttaa opintojakson tehtävät ja osoittaa tehtävien vastauksissa tunnistavansa projektitoiminnan tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja työkalut.
Opiskelija on vain jonkin verran motivoitunut, ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan sekä antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osallistuu yli 75 % opintojakson tapahtumiin ja palauttaa opintojakson tehtävät pääsääntöisesti annetussa aikataulussa ja osoittaa tehtävien vastauksissa tuntevansa hyvin projektitoiminnan tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja työkalut, sekä kykenee perustelemaan ja soveltamaan oppimaansa.
Opiskelija on selvästi motivoitunut, ottaa vastuuta omasta suoriutumisesta sekä osaa rakentavasti antaa ja vastaanottaa palautetta
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson tapahtumiin ja palauttaa opintojakson tehtävät annetussa aikataulussa ja osoittaa tehtävien vastauksissa syvällistä paneutumista tehtävien aihepiireihin. Opiskelija tietää ja ymmärtää laaja-alaisesti projektitoiminnan tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja työkalut. Opiskelija osaa paitsi perustella ja soveltaa oppimaansa, myös kriittisesti arvioida omia ratkaisujaan. Opiskelija on erittäin motivoitunut, ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta suoriutumisesta sekä osaa hyödyntää palautetta systemaattisesti ammatillisen kasvun välineenä.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 11.03.2022
Ajoitus
07.03.2022 - 29.04.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maarit Korhonen
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Ryhmät
-
20IMMetsätalous 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee projektin hallinnan käsitteistön ja yleiset toimintatavat
- osaa analysoida erilaisia toteutettuja projekteja
- osaa suunnitella ja laatia projektisuunnitelman, joka liittyy työelämäprojektiin
- osaa käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Sisältö (OJ)
- projektinhallinnan viitekehys ja käsitteistö
- projektin valmistelu ja organisointi
- työnositus, projektisuunnittelu- ja budjetointi
- projektin resurssien, kustannusten ja aikataulujen hallinta, riskienhallinta
- projektin toteuttaminen ja ohjaus
- projektiraportointi, projektiviestintä, projektin päättäminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tuntee projektitoiminnan tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja työkalut.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tuntee hyvin projektitoiminnan tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja työkalut, sekä kykenee perustelemaan ja soveltamaan oppimaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tietää ja ymmärtää laaja-alaisesti projektitoiminnan tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja työkalut. Opiskelija osaa paitsi perustella ja soveltaa oppimaansa, myös kriittisesti arvioida omia ratkaisujaan.
Aika ja paikka
3-4/2022
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakso arvioidaan osallistumisten ja lukupiirin perusteella
Terminologiatentti 28.3.2022
Lukupiirit pienryhmittäin 30.3.2022 ja 31.3.2022
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi ja hyväksytty suorittaminen perustuu opiskelijan osallistumiseen luentotunneille ja niissä pidettäviin keskusteluihin, sekä opiskelijan tekemiin tehtäviin. Opintojakson tapahtumiin osallistumisen ja tehtävien tekemisen avulla hän pystyy tuomaan esille osaamisensa projektityöskentelyn perusteista.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luentoja, itsenäistä opiskelua, lukupiiri, terminologia tehtävä
Oppimateriaalit
Hallittu projekti : jäntevästä suunnittelusta menestykselliseen toteutukseen, Mäntyneva, Mikko. 2016
Onnistu projektissa, Kettunen, Sami. 2009
Projektihallinnan käsikirja, Pelin, Risto, 2020
Innostu ja innovoi : käsikirja innovaatioprojektiopintoihin, Vehkaperä, Ulla.; Pirilä, Kaarina.; Roivas, Marianne. 2013
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luentoja, lukupiiri ~ 20 h
Itsenäistä opiskelua/ryhmäkeskusteluja 70 h
Sisällön jaksotus
Luennoilla käsitellään projektitoiminnan osa-alueita
Lukupiirissä kootaan asiat yhteen
Terminologiatestillä varmistetaan termien hallinta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollisesti vierailija kertomassa hankkeista/projekteista
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osallistu (alle 50 %) opintojakson tapahtumiin tai ei palauta opintojakson tehtäviä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osallistuu yli 50 % opintojakson tapahtumiin ja palauttaa opintojakson tehtävät ja osoittaa tehtävien vastauksissa tunnistavansa projektitoiminnan tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja työkalut.
Opiskelija on vain jonkin verran motivoitunut, ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan sekä antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osallistuu yli 75 % opintojakson tapahtumiin ja palauttaa opintojakson tehtävät pääsääntöisesti annetussa aikataulussa ja osoittaa tehtävien vastauksissa tuntevansa hyvin projektitoiminnan tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja työkalut, sekä kykenee perustelemaan ja soveltamaan oppimaansa.
Opiskelija on selvästi motivoitunut, ottaa vastuuta omasta suoriutumisesta sekä osaa rakentavasti antaa ja vastaanottaa palautetta
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson tapahtumiin ja palauttaa opintojakson tehtävät annetussa aikataulussa ja osoittaa tehtävien vastauksissa syvällistä paneutumista tehtävien aihepiireihin. Opiskelija tietää ja ymmärtää laaja-alaisesti projektitoiminnan tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja työkalut. Opiskelija osaa paitsi perustella ja soveltaa oppimaansa, myös kriittisesti arvioida omia ratkaisujaan. Opiskelija on erittäin motivoitunut, ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta suoriutumisesta sekä osaa hyödyntää palautetta systemaattisesti ammatillisen kasvun välineenä.