Siirry suoraan sisältöön

Suunnitteluprojekti 2, Rakennussuunnittelun perusteetLaajuus (3 op)

Tunnus: 5B00GS46

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisen rakennuksen sekä tuottaa niihin liittyvät piirustukset.

Opiskelija osaa yksinkertaisen rakennuksen arkkitehtisuunnitteluun, rakennusmateriaaleihin ja rakenteisiin liittyvät asiat.

Opiskelija osaa ottaa huomioon vapaa-ajan asumiseen liittyvän hiilijalanjäljen, ekologisen ajattelun ja kiertotalouden.

Sisältö

Arkkitehtisuunnittelun perusteita.
Suunnittelun tietolähteiden käyttö ja tiedon hankinta.

Yksinkertaisen rakennuksen luonnospiirustusten teko.
Rakennusmateriaaleihin ja rakenteisiin tutustuminen.

Esitietovaatimukset

Riittävä suunnitteluosaaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta. Opintojaksolla tuotetuissa suunnitelmissa on havaittavissa selkeitä puutteita.

Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on heikkoa tai tyydyttävää.

Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta, mutta suunnittelutehtävässä ei ole nähtävissä kehitystä sen ansiosta. Hän tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Tuotetut suunnitelmat ovat ohjeistuksen mukaiset, selkeät ja ymmärrettävät.

Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja saadun ohjauksen ja palautteen perusteella.

Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa oivaltavasti harjoitustyöhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Tuotetut suunnitelmat ovat ohjeistuksen mukaiset, selkeät ja ymmärrettävät.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja opiskelija on hyödyntänyt kiitettävällä tavalla siinä saamaansa ohjausta ja palautetta.

Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti.

Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 20.01.2025

Ajoitus

03.03.2025 - 30.04.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusarkkitehti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jaakko Aumala
  • Minna Nyström
Vastuuhenkilö

Minna Nyström

Ryhmät
  • 24I800
    Rakennusarkkitehti

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisen rakennuksen sekä tuottaa niihin liittyvät piirustukset.

Opiskelija osaa yksinkertaisen rakennuksen arkkitehtisuunnitteluun, rakennusmateriaaleihin ja rakenteisiin liittyvät asiat.

Opiskelija osaa ottaa huomioon vapaa-ajan asumiseen liittyvän hiilijalanjäljen, ekologisen ajattelun ja kiertotalouden.

Sisältö (OJ)

Arkkitehtisuunnittelun perusteita.
Suunnittelun tietolähteiden käyttö ja tiedon hankinta.

Yksinkertaisen rakennuksen luonnospiirustusten teko.
Rakennusmateriaaleihin ja rakenteisiin tutustuminen.

Esitietovaatimukset (OJ)

Riittävä suunnitteluosaaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta. Opintojaksolla tuotetuissa suunnitelmissa on havaittavissa selkeitä puutteita.

Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on heikkoa tai tyydyttävää.

Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta, mutta suunnittelutehtävässä ei ole nähtävissä kehitystä sen ansiosta. Hän tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Tuotetut suunnitelmat ovat ohjeistuksen mukaiset, selkeät ja ymmärrettävät.

Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja saadun ohjauksen ja palautteen perusteella.

Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa oivaltavasti harjoitustyöhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Tuotetut suunnitelmat ovat ohjeistuksen mukaiset, selkeät ja ymmärrettävät.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja opiskelija on hyödyntänyt kiitettävällä tavalla siinä saamaansa ohjausta ja palautetta.

Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti.

Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.

Aika ja paikka

ks moodle

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ks opintojakson arviointiperusteet

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Harjoitukset
Luennot
Yhteisöllinen oppiminen
Itsenäinen opiskelu

Oppimateriaalit

luennot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

noin 27 h / op

Sisällön jaksotus

ks moodle

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

harjoitustyötä tulee näyttää opettajille prosessin aikana, muutoin suoritus hylätään