Suunnitteluprojekti 2, Rakennussuunnittelun perusteetLaajuus (3 op)
Tunnus: 5B00GS46
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisen rakennuksen sekä tuottaa niihin liittyvät piirustukset.
Opiskelija osaa yksinkertaisen rakennuksen arkkitehtisuunnitteluun, rakennusmateriaaleihin ja rakenteisiin liittyvät asiat.
Opiskelija osaa ottaa huomioon vapaa-ajan asumiseen liittyvän hiilijalanjäljen, ekologisen ajattelun ja kiertotalouden.
Sisältö
Arkkitehtisuunnittelun perusteita.
Suunnittelun tietolähteiden käyttö ja tiedon hankinta.
Yksinkertaisen rakennuksen luonnospiirustusten teko.
Rakennusmateriaaleihin ja rakenteisiin tutustuminen.
Esitietovaatimukset
Riittävä suunnitteluosaaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta. Opintojaksolla tuotetuissa suunnitelmissa on havaittavissa selkeitä puutteita.
Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on heikkoa tai tyydyttävää.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta, mutta suunnittelutehtävässä ei ole nähtävissä kehitystä sen ansiosta. Hän tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Tuotetut suunnitelmat ovat ohjeistuksen mukaiset, selkeät ja ymmärrettävät.
Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja saadun ohjauksen ja palautteen perusteella.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa oivaltavasti harjoitustyöhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Tuotetut suunnitelmat ovat ohjeistuksen mukaiset, selkeät ja ymmärrettävät.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja opiskelija on hyödyntänyt kiitettävällä tavalla siinä saamaansa ohjausta ja palautetta.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 20.01.2025
Ajoitus
03.03.2025 - 30.04.2025
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusarkkitehti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jaakko Aumala
- Minna Nyström
Vastuuhenkilö
Minna Nyström
Ryhmät
-
24I800Rakennusarkkitehti
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisen rakennuksen sekä tuottaa niihin liittyvät piirustukset.
Opiskelija osaa yksinkertaisen rakennuksen arkkitehtisuunnitteluun, rakennusmateriaaleihin ja rakenteisiin liittyvät asiat.
Opiskelija osaa ottaa huomioon vapaa-ajan asumiseen liittyvän hiilijalanjäljen, ekologisen ajattelun ja kiertotalouden.
Sisältö (OJ)
Arkkitehtisuunnittelun perusteita.
Suunnittelun tietolähteiden käyttö ja tiedon hankinta.
Yksinkertaisen rakennuksen luonnospiirustusten teko.
Rakennusmateriaaleihin ja rakenteisiin tutustuminen.
Esitietovaatimukset (OJ)
Riittävä suunnitteluosaaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta. Opintojaksolla tuotetuissa suunnitelmissa on havaittavissa selkeitä puutteita.
Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on heikkoa tai tyydyttävää.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta, mutta suunnittelutehtävässä ei ole nähtävissä kehitystä sen ansiosta. Hän tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Tuotetut suunnitelmat ovat ohjeistuksen mukaiset, selkeät ja ymmärrettävät.
Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja saadun ohjauksen ja palautteen perusteella.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa oivaltavasti harjoitustyöhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Tuotetut suunnitelmat ovat ohjeistuksen mukaiset, selkeät ja ymmärrettävät.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja opiskelija on hyödyntänyt kiitettävällä tavalla siinä saamaansa ohjausta ja palautetta.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Aika ja paikka
ks moodle
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ks opintojakson arviointiperusteet
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Harjoitukset
Luennot
Yhteisöllinen oppiminen
Itsenäinen opiskelu
Oppimateriaalit
luennot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
noin 27 h / op
Sisällön jaksotus
ks moodle
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
harjoitustyötä tulee näyttää opettajille prosessin aikana, muutoin suoritus hylätään