Siirry suoraan sisältöön

Suunnitteluprojekti 1, Suunnittelutyön perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: 5B00GS34

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson aikana opiskelija tutustuu arkkitehtisuunnittelun peruskäsitteisiin ja suunnittelijan työvälineisiin. Opiskelija osaa rakentaa erilaisia pienoismalleja ja tuottaa dokumentteja suunnitteluprosessin tueksi. Opiskelija osaa koota harjoitustöistä ammatillisia esityksiä.

Sisältö

Harjoitustyönä on abstrakti tilasommitelma sekä soveltava harjoitus.
Työvälineet (piirustusvälineet, mallinnusohjelma, tulostusmenetelmät, kopiointi, mallinrakennus).
Visuaalinen ja suullinen esitys.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja epäloogisia. Kokonaisuudesta näkyy, että opiskelija ei ole sisäistänyt kunnolla käsiteltyjä asioita.

Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on tyydyttävää tai heikkoa. Opiskelija osaa toimia ryhmässä.

Opiskelija on esitellyt harjoitustyötään ohjaajille niukasti, eikä ole kehittänyt sitä saamansa palautteen perusteella riittävästi.

Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan. Hän tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa selittää harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset, jotka ovat loogisia. Opiskelija dokumentoi työnsä opetetulla tavalla.

Opiskelija on esitellyt harjoitustyöt ohjaajille säännöllisesti ja kehittänyt niitä saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla opetetut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja luovasti käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelija dokumentoi työnsä lähes virheettömästi.

Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on esitellyt harjoitustyöt ohjaajille säännöllisesti ja kehittänyt niitä saamansa palautteen perusteella.

Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.

Ilmoittautumisaika

01.07.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 13.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusarkkitehti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jaakko Aumala
  • Tytti Kaitala
Vastuuhenkilö

Minna Nyström-Järvinen

Ryhmät
  • 24I800
    Rakennusarkkitehti

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson aikana opiskelija tutustuu arkkitehtisuunnittelun peruskäsitteisiin ja suunnittelijan työvälineisiin. Opiskelija osaa rakentaa erilaisia pienoismalleja ja tuottaa dokumentteja suunnitteluprosessin tueksi. Opiskelija osaa koota harjoitustöistä ammatillisia esityksiä.

Sisältö (OJ)

Harjoitustyönä on abstrakti tilasommitelma sekä soveltava harjoitus.
Työvälineet (piirustusvälineet, mallinnusohjelma, tulostusmenetelmät, kopiointi, mallinrakennus).
Visuaalinen ja suullinen esitys.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja epäloogisia. Kokonaisuudesta näkyy, että opiskelija ei ole sisäistänyt kunnolla käsiteltyjä asioita.

Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on tyydyttävää tai heikkoa. Opiskelija osaa toimia ryhmässä.

Opiskelija on esitellyt harjoitustyötään ohjaajille niukasti, eikä ole kehittänyt sitä saamansa palautteen perusteella riittävästi.

Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan. Hän tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa selittää harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset, jotka ovat loogisia. Opiskelija dokumentoi työnsä opetetulla tavalla.

Opiskelija on esitellyt harjoitustyöt ohjaajille säännöllisesti ja kehittänyt niitä saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla opetetut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja luovasti käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelija dokumentoi työnsä lähes virheettömästi.

Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on esitellyt harjoitustyöt ohjaajille säännöllisesti ja kehittänyt niitä saamansa palautteen perusteella.

Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaisesti. Poikkeuksista ilmoitetaan Tuni Moodlessa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Itsenäisesti tehtävä kotitentti sovitun aikataulun mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa kiinnitetään huomiota suunnitteluprosessin onnistumiseen, saavutettuun lopputulokseen ja sen esittelyyn.
Noudatetaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, luennot
Pienoismalli- ja suunnitteluohjelmatyöskentely
Ryhmissä tapahtuvat harjoitukset ja ohjaukset
Omatoiminen opiskelu
Arviointi- ja palauteseminaarit
Opiskelijan tulee esitellä säännöllisesti harjoitustaan opettajille.

Oppimateriaalit

Suositeltavaa kirjallisuutta
Francis D.K. Ching. Architecture: Form, Space and Order
Oppimateriaali pääosin TUNI Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op. Opiskelijan työmäärä on 27 h / op. Tunnit lukujärjestyksen mukaisesti ja lisäksi pääosin omatoimista työskentelyä harjoitustöiden parissa.

Sisällön jaksotus

Esitellään opiskelijoille opintojakson alussa ja saatavissa TUNI Moodlessa. Sisältö jaksottuu harjoitustyövaiheiden mukaan. Kurssilla on kaksi harjoitustyöprojektia, jotka jakavat ajallisesti kurssin kutakuinkin kahteen yhtä suureen osaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollisesti vierailuluentoja.

Kansainvälisyys

Vierailijaluennoitsija mahdollisuuksien mukaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Ei esitietovaatimuksia.
Opintojaksolla on käytössä TUNI Moodle.