Arkkitehtuurin perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: 5B00GS33
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää arkkitehtuurin estetiikan, käytettävyyden ja kestävyyden sekä taiteen, tekniikan ja talouden yhdistelmänä.
Opiskelija tunnistaa erilaisia arkkitehtuurin tyylejä ja osaa luokitella arkkitehtuurin erilaisia osa-alueita.
Sisältö
Arkkitehtuurin perusteiden ymmärrys ja hallinta.
Rakennustaiteen peruskäsitteet (tila, volyymi, muoto, rakenne, pinta, rytmi, valo, väri, suhde, mittakaava, funktio, ympäristö, maisema).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia.
Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on heikkoa tai tyydyttävää.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta. Hän tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja ammattimaisesti käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti ja ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti, vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Hän osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii
Ilmoittautumisaika
01.08.2025 - 07.09.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 17.12.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusarkkitehti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jaakko Aumala
- Minna Nyström
Vastuuhenkilö
Minna Nyström
Ryhmät
-
25I800Rakennusarkkitehti
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija ymmärtää arkkitehtuurin estetiikan, käytettävyyden ja kestävyyden sekä taiteen, tekniikan ja talouden yhdistelmänä.
Opiskelija tunnistaa erilaisia arkkitehtuurin tyylejä ja osaa luokitella arkkitehtuurin erilaisia osa-alueita.
Sisältö (OJ)
Arkkitehtuurin perusteiden ymmärrys ja hallinta.
Rakennustaiteen peruskäsitteet (tila, volyymi, muoto, rakenne, pinta, rytmi, valo, väri, suhde, mittakaava, funktio, ympäristö, maisema).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia.
Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on heikkoa tai tyydyttävää.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta. Hän tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja ammattimaisesti käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti ja ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti, vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Hän osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii
Aika ja paikka
ks moodle
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ks moodle
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ryhmätyö
Yksilöoppiminen
Elämyksellinen oppiminen, ekskursiot
Tuntitehtävät
Luennot
Tentti
Oppimateriaalit
ks moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 h / op
Sisällön jaksotus
ks moodle
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
hyödynnetään alumniluennoitsijoita
Kansainvälisyys
tapauskohtaisesti
Lisätietoja opiskelijoille
Kaikki poissaolot vaikuttavat arviointiin poissaolon syystä riippumatta. Poissaolot sallitaan tapauskohtaisesti, mutta opiskelija itse kantaa vastuun ja ymmärtää, että niillä on aina vaikutusta arvosanaan
Arviointiin ei voi vaikuttaa jälkikäteen esim. opettajalle sähköposteja lähettämällä. Opiskelijalla on luonnollisesti oikeus kysyä arvioinnin perusteet.
Uusintatentin arvo ei vastaa alkuperäisen tentin suoritusta, mikäli uusinta tehdään korottamistarkoituksessa. Tenttimisoikeus tai oikeus korottaa tenttiarvosanaa ei ole automaattinen, vaan on opettajan harkinnassa.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusarkkitehti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jaakko Aumala
- Minna Nyström
Vastuuhenkilö
Minna Nyström
Ryhmät
-
24I800Rakennusarkkitehti
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija ymmärtää arkkitehtuurin estetiikan, käytettävyyden ja kestävyyden sekä taiteen, tekniikan ja talouden yhdistelmänä.
Opiskelija tunnistaa erilaisia arkkitehtuurin tyylejä ja osaa luokitella arkkitehtuurin erilaisia osa-alueita.
Sisältö (OJ)
Arkkitehtuurin perusteiden ymmärrys ja hallinta.
Rakennustaiteen peruskäsitteet (tila, volyymi, muoto, rakenne, pinta, rytmi, valo, väri, suhde, mittakaava, funktio, ympäristö, maisema).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia.
Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on heikkoa tai tyydyttävää.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta. Hän tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja ammattimaisesti käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti ja ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti, vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Hän osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii
Arviointiasteikko
0-5