Opinnäytteen suunnittelu ja tutkimusmenetelmätLaajuus (3 op)
Tunnus: 5B00FB32
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja aikatauluttaa työelämälähtöisen opinnäytehankkeen ja asettaa sille tavoitteet. Opiskelija osaa määritellä oman työosuutensa yhteishankkeesta. Opiskelija tunnistaa projektin erityispiirteet sekä sen vaatimat taustatiedon tarpeet. Opiskelija osaa arvioida ja valita oman projektinsa kannalta tarpeellisia tiedonhankinnan tapoja, teorioita ja analyysimenetelmiä ja suunnitella projektin dokumentoinnin.
Sisältö
Opiskelija tekee tiedollisen taustoitustyön opinnäyteprojektistaan. Opiskelija laatii yksilöllisen tai ryhmässä tehtävän opinnäyteprojektin suunnitelman ja siihen liittyvän kirjallisen opinnäytetyön suunnitelman.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija on osannut suunnitella ja aikatauluttaa työelämälähtöisen opinnäytehankkeen ja asettaa sille tavoitteet. Opinnäytetyösopimus, opinnäytetyösuunnitelma ja ensimmäinen seminaariesitys ovat tehty.
Opinnäytteen kirjallista osuutta valmentavat äidinkielen harjoitukset ovat suoritettu.
Hylätty:
Opiskelijan opinnäytetyöprojektin valmisteleva proseduuri on tekemättä. Opinnäytetyösopimus, opinnäytetyösuunnitelma ja ensimmäinen seminaariesitys ovat tekemättä.
Opinnäytteen kirjallista osuutta valmentavat äidinkielen harjoitukset ovat tekemättä.
Ilmoittautumisaika
01.08.2025 - 22.09.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Annina Korpela
Vastuuhenkilö
Annina Korpela
Ryhmät
-
22I800Rakennusarkkitehti
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella ja aikatauluttaa työelämälähtöisen opinnäytehankkeen ja asettaa sille tavoitteet. Opiskelija osaa määritellä oman työosuutensa yhteishankkeesta. Opiskelija tunnistaa projektin erityispiirteet sekä sen vaatimat taustatiedon tarpeet. Opiskelija osaa arvioida ja valita oman projektinsa kannalta tarpeellisia tiedonhankinnan tapoja, teorioita ja analyysimenetelmiä ja suunnitella projektin dokumentoinnin.
Sisältö (OJ)
Opiskelija tekee tiedollisen taustoitustyön opinnäyteprojektistaan. Opiskelija laatii yksilöllisen tai ryhmässä tehtävän opinnäyteprojektin suunnitelman ja siihen liittyvän kirjallisen opinnäytetyön suunnitelman.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija on osannut suunnitella ja aikatauluttaa työelämälähtöisen opinnäytehankkeen ja asettaa sille tavoitteet. Opinnäytetyösopimus, opinnäytetyösuunnitelma ja ensimmäinen seminaariesitys ovat tehty.
Opinnäytteen kirjallista osuutta valmentavat äidinkielen harjoitukset ovat suoritettu.
Hylätty:
Opiskelijan opinnäytetyöprojektin valmisteleva proseduuri on tekemättä. Opinnäytetyösopimus, opinnäytetyösuunnitelma ja ensimmäinen seminaariesitys ovat tekemättä.
Opinnäytteen kirjallista osuutta valmentavat äidinkielen harjoitukset ovat tekemättä.
Aika ja paikka
Toteutetaan verkko-opetuksena syksyllä 2025.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä, arviointi perustuu kirjallisiin tehtäviin ja tuntiaktiivisuuteen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty-/hylätty-arviointimenettely.
Hyväksytty suoritus (S) = Opiskelija osaa laatia rakenteeltaan hyvin jäsennellyn sekä selkeällä suomen kielellä ja asiatyylillä kirjoitetun opinnäytetyön. Opiskelija hallitsee TAMKin raportointiohjeet ja osaa soveltaa niitä oman alansa käytänteiden mukaisesti. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti sekä tehnyt ja palauttanut kurssitehtävät määräajassa.
Hylätty suoritus (0) = Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita eikä osoittanut osaamistaan opintojaksoon kuuluvissa sisällöissä. Opinnäytetyötekstin tuottamisessa on merkittäviä puutteita, opiskelija ei hallitse TAMKin raportointiohjeita eikä osaa soveltaa niitä tai opiskelija ei ole osallistunut opetukseen ja palauttanut kurssitehtäviä määräajassa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkkoluennot ja harjoitukset.
Oppimateriaalit
Opettajan laatima materiaali Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 3 x 27 h, joihin sisältyy luennot ja harjoitukset sekä opiskelijoiden tekemät harjoitukset myös tuntien ulkopuolella.
Sisällön jaksotus
- opinnäytetyön rakenne
- referointi ja lähteisiin viittaaminen
- asiatyyli ja oikeakielisyys
- tiivistelmän ja kypsyysnäytteen kirjoittamisen ohjeet
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.10.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 31.12.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Johanna Granlund
Vastuuhenkilö
Minna Nyström
Ryhmät
-
21I800Rakennusarkkitehti
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella ja aikatauluttaa työelämälähtöisen opinnäytehankkeen ja asettaa sille tavoitteet. Opiskelija osaa määritellä oman työosuutensa yhteishankkeesta. Opiskelija tunnistaa projektin erityispiirteet sekä sen vaatimat taustatiedon tarpeet. Opiskelija osaa arvioida ja valita oman projektinsa kannalta tarpeellisia tiedonhankinnan tapoja, teorioita ja analyysimenetelmiä ja suunnitella projektin dokumentoinnin.
Sisältö (OJ)
Opiskelija tekee tiedollisen taustoitustyön opinnäyteprojektistaan. Opiskelija laatii yksilöllisen tai ryhmässä tehtävän opinnäyteprojektin suunnitelman ja siihen liittyvän kirjallisen opinnäytetyön suunnitelman.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija on osannut suunnitella ja aikatauluttaa työelämälähtöisen opinnäytehankkeen ja asettaa sille tavoitteet. Opinnäytetyösopimus, opinnäytetyösuunnitelma ja ensimmäinen seminaariesitys ovat tehty.
Opinnäytteen kirjallista osuutta valmentavat äidinkielen harjoitukset ovat suoritettu.
Hylätty:
Opiskelijan opinnäytetyöprojektin valmisteleva proseduuri on tekemättä. Opinnäytetyösopimus, opinnäytetyösuunnitelma ja ensimmäinen seminaariesitys ovat tekemättä.
Opinnäytteen kirjallista osuutta valmentavat äidinkielen harjoitukset ovat tekemättä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Toteutuksella ei ole tenttiä, arviointi perustuu kirjallisiin tehtäviin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu opinnäytetyöstä tehtävään kirjalliseen raporttiin sekä osallistumiseen kirjoituspajoihin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset
Oppimateriaalit
Opettajan laatima materiaali, jaetaan Moodlen kautta
TAMKin Opinnäytetyön raportointiohje
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Etä- ja/tai lähiopetustunnit lukujärjestyksen mukaisesti, tunneilla sekä tuntien ulkopuolella tehtävät kirjalliset harjoitukset. Aikataulu esitellään kurssin alussa ja sitä muokataan tarvittaessa.
Sisällön jaksotus
Kielenhuollon ja asiatyylin kertaus
Lähteiden referointi, tekstiviitteet, lähdeluettelo
Kuvat, kuviot ja taulukot osana opinnäytetyöraporttia
Koulutuksessa tehtyyn opinnäytetyöhön tutustuminen ja siitä raportointi
Tiivistelmän kirjoittaminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisia suoritustapoja ei ole.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole palauttanut hyväksyttyä raporttia. Opiskelija ei tunne tai osaa käyttää TAMKin Kirjallisen raportoinnin ohjetta ja/tai raporttipohjaa. Kielessä on merkittäviä puutteita, jotka haittaavat luettavuutta ja ymmärrettävyyttä. Opiskelija ei ole osallistunut tunneille ja kirjoittamispajoihin riittävästi (80 %).
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä ja ohjeiden vastaista. Väitteiden perusteleminen puuttuu kokonaan tai on vaatimatonta. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Opiskelija ei ole osallistunut tunneille riittävästi (80 %).
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii esityksissään jäsentyneesti ja havainnollisesti. Esitetyt näkemykset on perusteltu, ja lähteet valittu tarkoituksenmukaisesti, lähteet on merkitty ohjeistuksen mukaisesti. Referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja tekstit ovat melko virheettömiä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii esityksissään vakuuttavasti perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hän käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Laadittujen tekstien olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty. Tekstin kieli ja tyyli on hallittua, ohjeistusta noudattelevaa ja virheetöntä tai lähes virheetöntä.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 30.11.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Annina Korpela
Vastuuhenkilö
Annina Korpela
Ryhmät
-
20I800Rakennusarkkitehti
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella ja aikatauluttaa työelämälähtöisen opinnäytehankkeen ja asettaa sille tavoitteet. Opiskelija osaa määritellä oman työosuutensa yhteishankkeesta. Opiskelija tunnistaa projektin erityispiirteet sekä sen vaatimat taustatiedon tarpeet. Opiskelija osaa arvioida ja valita oman projektinsa kannalta tarpeellisia tiedonhankinnan tapoja, teorioita ja analyysimenetelmiä ja suunnitella projektin dokumentoinnin.
Sisältö (OJ)
Opiskelija tekee tiedollisen taustoitustyön opinnäyteprojektistaan. Opiskelija laatii yksilöllisen tai ryhmässä tehtävän opinnäyteprojektin suunnitelman ja siihen liittyvän kirjallisen opinnäytetyön suunnitelman.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija on osannut suunnitella ja aikatauluttaa työelämälähtöisen opinnäytehankkeen ja asettaa sille tavoitteet. Opinnäytetyösopimus, opinnäytetyösuunnitelma ja ensimmäinen seminaariesitys ovat tehty.
Opinnäytteen kirjallista osuutta valmentavat äidinkielen harjoitukset ovat suoritettu.
Hylätty:
Opiskelijan opinnäytetyöprojektin valmisteleva proseduuri on tekemättä. Opinnäytetyösopimus, opinnäytetyösuunnitelma ja ensimmäinen seminaariesitys ovat tekemättä.
Opinnäytteen kirjallista osuutta valmentavat äidinkielen harjoitukset ovat tekemättä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Toteutuksella ei ole tenttiä, arviointi perustuu kirjallisiin tehtäviin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu opinnäytetyöstä tehtävään kirjalliseen raporttiin sekä osallistumiseen (+ tuntiaktiivisuus) luennoille ja kirjoituspajoihin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset
Oppimateriaalit
Opettajan laatima materiaali, jaetaan Moodlen kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Etä- ja/tai lähiopetustunnit lukujärjestyksen mukaisesti, tunneilla sekä tuntien ulkopuolella tehtävät kirjalliset harjoitukset. Aikataulu esitellään kurssin alussa ja sitä muokataan tarvittaessa.
Sisällön jaksotus
Kielenhuollon ja asiatyylin kertaus
Lähteiden referointi, tekstiviitteet, lähdeluettelo
Kuvat, kuviot ja taulukot osana opinnäytetyöraporttia
Koulutuksessa tehtyyn opinnäytetyöhön tutustuminen ja siitä raportointi
Tiivistelmän kirjoittaminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisia suoritustapoja ei ole.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole palauttanut hyväksyttyä raporttia. Opiskelija ei tunne tai osaa käyttää TAMKin Kirjallisen raportoinnin ohjetta ja/tai raporttipohjaa. Kielessä on merkittäviä puutteita, jotka haittaavat luettavuutta ja ymmärrettävyyttä. Opiskelija ei ole osallistunut tunneille riittävästi (80 %).
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä ja ohjeiden vastaista. Väitteiden perusteleminen puuttuu kokonaan tai on vaatimatonta. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Opiskelija ei ole osallistunut tunneille riittävästi (80 %).
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii esityksissään jäsentyneesti ja havainnollisesti. Esitetyt näkemykset on perusteltu, ja lähteet valittu tarkoituksenmukaisesti, lähteet on merkitty ohjeistuksen mukaisesti. Referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja tekstit ovat melko virheettömiä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii esityksissään vakuuttavasti perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hän käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Laadittujen tekstien olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty. Tekstin kieli ja tyyli on hallittua, ohjeistusta noudattelevaa ja virheetöntä tai lähes virheetöntä.