Siirry suoraan sisältöön

Rakennetun ympäristön esteettömyysLaajuus (5 op)

Tunnus: 5B00FM95

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija oppii analysoimaan rakennetun ympäristön toimintarajoitteita.
Opiskelija tietää toimintarajoitteisten ihmisten ympäristölle asettamat vaatimukset ja niitä koskevan lainsäädännön.
Opiskelija osaa hyödyntää apuvälineteknologian sovelluksia rakennetun ympäristön muokkaamiseen toimintaesteisille paremmin sopiviksi.
Opiskelija osaa soveltaa rakennusalan toimintaperiaatteita esteettömyyden edistämiseksi.
Opiskelija osaa ratkaista rakentamiseen liittyviä estettömyssongelmia sekä suunnittelu-, rakentamis- että muutostyövaiheissa.

Sisältö

Rakennetun ympäristön yleisimmät toimintarajoitteet.
Esteetöntä ympäristöä edistävä ja edellyttävä lainsäädäntö ja ohjeisto.
Esteettömän ympäristön ominaisuudet ja tunnusmerkit.
Talotekniikka osana esteetöntä ympäristöä.
Rakennuttamisprosessi ja rakentamisen sopimuskäytänteet ja vaikutuskanavat.
Ympäristövisiot estettömään asumisympäristöön.
Design for all -ajattelu.

Esitietovaatimukset

Rakennusalan perustuntemus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja opetuskerroilta.Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Aktiivisuus ja läsnäolot lähiopetuksessa. 80% läsnäolo lähiopetuspäivinä on pakollinen.
Suullinen / Moodlessa tapahtuva opettajan arviointi ja vertaisarviointi seminaareissa.
Arvosana 0 ‐ 5 osaamistason mukaan.

Ilmoittautumisaika

21.11.2023 - 08.03.2024

Ajoitus

01.03.2024 - 01.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Rakennusarkkitehti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma
  • Tampereen korkeakouluyhteisön ristiinopiskelu
  • Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jaakko Aumala
  • Tytti Kaitala
  • Elina Ritola
  • Ilkka Tasanen
  • Kari Kallioharju
  • Minna Nyström-Järvinen
Vastuuhenkilö

Elina Ritola

Ryhmät
  • 22I800
    Rakennusarkkitehti
  • 24CAMPUSONLINE
    CAMPUSONLINE
  • 20I800
    Rakennusarkkitehti
  • 21I800
    Rakennusarkkitehti
  • VAPAA
    Vapaasti valittavat opinnot

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija oppii analysoimaan rakennetun ympäristön toimintarajoitteita.
Opiskelija tietää toimintarajoitteisten ihmisten ympäristölle asettamat vaatimukset ja niitä koskevan lainsäädännön.
Opiskelija osaa hyödyntää apuvälineteknologian sovelluksia rakennetun ympäristön muokkaamiseen toimintaesteisille paremmin sopiviksi.
Opiskelija osaa soveltaa rakennusalan toimintaperiaatteita esteettömyyden edistämiseksi.
Opiskelija osaa ratkaista rakentamiseen liittyviä estettömyssongelmia sekä suunnittelu-, rakentamis- että muutostyövaiheissa.

Sisältö (OJ)

Rakennetun ympäristön yleisimmät toimintarajoitteet.
Esteetöntä ympäristöä edistävä ja edellyttävä lainsäädäntö ja ohjeisto.
Esteettömän ympäristön ominaisuudet ja tunnusmerkit.
Talotekniikka osana esteetöntä ympäristöä.
Rakennuttamisprosessi ja rakentamisen sopimuskäytänteet ja vaikutuskanavat.
Ympäristövisiot estettömään asumisympäristöön.
Design for all -ajattelu.

Esitietovaatimukset (OJ)

Rakennusalan perustuntemus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja opetuskerroilta.Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Aktiivisuus ja läsnäolot lähiopetuksessa. 80% läsnäolo lähiopetuspäivinä on pakollinen.
Suullinen / Moodlessa tapahtuva opettajan arviointi ja vertaisarviointi seminaareissa.
Arvosana 0 ‐ 5 osaamistason mukaan.

Aika ja paikka

Perjantaisin 8.3., 15.3. (lähiopetus), 22.3., 5.4., 12.4. ja loppuseminaari perjantaina 26.4. klo 9-16.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Suoritus arvioidaan hyväksytysti tehtyjen tehtävien sekä läsnäolojen mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivisuus ja läsnäolot lähiopetuksessa. 80 % läsnäolo lähiopetuspäivinä on pakollinen.
Suullinen / Moodlessa tapahtuva opettajan arviointi ja vertaisarviointi seminaareissa.
Arvosana 0 ‐ 5 osaamistason mukaan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itseopiskelu
Yhteisöllinen oppiminen
Lähiopetus
Vertaisarviointi
Seminaari

Suomeksi
Perjantaisin 8.3., 15.3. (lähiopetus), 22.3., 5.4., 12.4. ja loppuseminaari perjantaina 26.4. klo 9-16.

Oppimateriaalit

Rakennetun ympäristön esteettömyyskartoitus – Opas kartoituksen tilaajalle ja toteuttajalle (Invalidiliitto)
Aiheeseen liittyvät RT-kortit
Maankäyttö-ja rakennuslaki sekä asetukset

Sisällön jaksotus

Johdantoa esteettömyyteen ja lainsäädäntö
Perustietoa esteettömyydestä ja mittauksista
Esteettömyys asunnoissa, julkisissa tiloissa, ulkotiloissa
Talotekniset ratkaisut
Syventävää tietoa toimintakyvyn rajoitteista
Rakennushanke ja esteettömyyden huomiointi suunnitteluvaiheessa
Loppuseminaari

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harkinnanvaraisesti

Kansainvälisyys

1 op = 27 h

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja opetuskerroilta.Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 10.03.2023

Ajoitus

10.03.2023 - 28.04.2023

Laajuus

3 - 5

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Rakennusarkkitehti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma
  • Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tytti Kaitala
  • Elina Ritola
  • Ilkka Tasanen
  • Kari Kallioharju
  • Minna Nyström-Järvinen
Vastuuhenkilö

Elina Ritola

Ryhmät
  • 23CAMPUSONLINE
    CAMPUSONLINE
  • 20I800
    Rakennusarkkitehti
  • 21I800
    Rakennusarkkitehti
  • VAPAA
    Vapaasti valittavat opinnot

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija oppii analysoimaan rakennetun ympäristön toimintarajoitteita.
Opiskelija tietää toimintarajoitteisten ihmisten ympäristölle asettamat vaatimukset ja niitä koskevan lainsäädännön.
Opiskelija osaa hyödyntää apuvälineteknologian sovelluksia rakennetun ympäristön muokkaamiseen toimintaesteisille paremmin sopiviksi.
Opiskelija osaa soveltaa rakennusalan toimintaperiaatteita esteettömyyden edistämiseksi.
Opiskelija osaa ratkaista rakentamiseen liittyviä estettömyssongelmia sekä suunnittelu-, rakentamis- että muutostyövaiheissa.

Sisältö (OJ)

Rakennetun ympäristön yleisimmät toimintarajoitteet.
Esteetöntä ympäristöä edistävä ja edellyttävä lainsäädäntö ja ohjeisto.
Esteettömän ympäristön ominaisuudet ja tunnusmerkit.
Talotekniikka osana esteetöntä ympäristöä.
Rakennuttamisprosessi ja rakentamisen sopimuskäytänteet ja vaikutuskanavat.
Ympäristövisiot estettömään asumisympäristöön.
Design for all -ajattelu.

Esitietovaatimukset (OJ)

Rakennusalan perustuntemus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja opetuskerroilta.Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Aktiivisuus ja läsnäolot lähiopetuksessa. 80% läsnäolo lähiopetuspäivinä on pakollinen.
Suullinen / Moodlessa tapahtuva opettajan arviointi ja vertaisarviointi seminaareissa.
Arvosana 0 ‐ 5 osaamistason mukaan.

Aika ja paikka

Ilmoitetaan alkuvuodesta

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Suoritus arvioidaan hyväksytysti tehtyjen tehtävien sekä läsnäolojen mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivisuus ja läsnäolot lähiopetuksessa. 80 % läsnäolo lähiopetuspäivinä on pakollinen.
Suullinen / Moodlessa tapahtuva opettajan arviointi ja vertaisarviointi seminaareissa.
Arvosana 0 ‐ 5 osaamistason mukaan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itseopiskelu
Yhteisöllinen oppiminen
Lähiopetus
Vertaisarviointi
Seminaari

Oppimateriaalit

Rakennetun ympäristön esteettömyyskartoitus – Opas kartoituksen tilaajalle ja toteuttajalle (Invalidiliitto)
Aiheeseen liittyvät RT-kortit
Maankäyttö-ja rakennuslaki sekä asetukset

Sisällön jaksotus

Johdantoa esteettömyyteen ja lainsäädäntö
Perustietoa esteettömyydestä ja mittauksista
Esteettömyys asunnoissa, julkisissa tiloissa, ulkotiloissa
Talotekniset ratkaisut
Syventävää tietoa toimintakyvyn rajoitteista
Rakennushanke ja esteettömyyden huomiointi suunnitteluvaiheessa
Loppuseminaari

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harkinnanvaraisesti

Kansainvälisyys

1 op = 27 h

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja opetuskerroilta.Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Ilmoittautumisaika

01.02.2022 - 01.03.2022

Ajoitus

10.03.2022 - 28.04.2022

Laajuus

3 - 5

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Rakennusarkkitehti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma
  • Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tytti Kaitala
  • Elina Ritola
  • Ilkka Tasanen
  • Kari Kallioharju
  • Minna Nyström-Järvinen
Vastuuhenkilö

Elina Ritola

Ryhmät
  • 18I800
    Rakennusarkkitehti
  • 19I800
    Rakennusarkkitehti
  • 20I800
    Rakennusarkkitehti

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija oppii analysoimaan rakennetun ympäristön toimintarajoitteita.
Opiskelija tietää toimintarajoitteisten ihmisten ympäristölle asettamat vaatimukset ja niitä koskevan lainsäädännön.
Opiskelija osaa hyödyntää apuvälineteknologian sovelluksia rakennetun ympäristön muokkaamiseen toimintaesteisille paremmin sopiviksi.
Opiskelija osaa soveltaa rakennusalan toimintaperiaatteita esteettömyyden edistämiseksi.
Opiskelija osaa ratkaista rakentamiseen liittyviä estettömyssongelmia sekä suunnittelu-, rakentamis- että muutostyövaiheissa.

Sisältö (OJ)

Rakennetun ympäristön yleisimmät toimintarajoitteet.
Esteetöntä ympäristöä edistävä ja edellyttävä lainsäädäntö ja ohjeisto.
Esteettömän ympäristön ominaisuudet ja tunnusmerkit.
Talotekniikka osana esteetöntä ympäristöä.
Rakennuttamisprosessi ja rakentamisen sopimuskäytänteet ja vaikutuskanavat.
Ympäristövisiot estettömään asumisympäristöön.
Design for all -ajattelu.

Esitietovaatimukset (OJ)

Rakennusalan perustuntemus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja opetuskerroilta.Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Aktiivisuus ja läsnäolot lähiopetuksessa. 80% läsnäolo lähiopetuspäivinä on pakollinen.
Suullinen / Moodlessa tapahtuva opettajan arviointi ja vertaisarviointi seminaareissa.
Arvosana 0 ‐ 5 osaamistason mukaan.

Aika ja paikka

Ilmoitetaan alkuvuodesta

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Suoritus arvioidaan hyväksytysti tehtyjen tehtävien sekä läsnäolojen mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivisuus ja läsnäolot lähiopetuksessa. 80 % läsnäolo lähiopetuspäivinä on pakollinen.
Suullinen / Moodlessa tapahtuva opettajan arviointi ja vertaisarviointi seminaareissa.
Arvosana 0 ‐ 5 osaamistason mukaan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itseopiskelu
Yhteisöllinen oppiminen
Lähiopetus
Vertaisarviointi
Seminaari

Oppimateriaalit

Rakennetun ympäristön esteettömyyskartoitus – Opas kartoituksen tilaajalle ja toteuttajalle (Invalidiliitto)
Aiheeseen liittyvät RT-kortit
Maankäyttö-ja rakennuslaki sekä asetukset

Sisällön jaksotus

Johdantoa esteettömyyteen ja lainsäädäntö
Perustietoa esteettömyydestä ja mittauksista
Esteettömyys asunnoissa, julkisissa tiloissa, ulkotiloissa
Talotekniset ratkaisut
Syventävää tietoa toimintakyvyn rajoitteista
Rakennushanke ja esteettömyyden huomiointi suunnitteluvaiheessa
Loppuseminaari

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harkinnanvaraisesti

Kansainvälisyys

1 op = 27 h

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja opetuskerroilta.Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.