Siirry suoraan sisältöön

Energiatehokas rakentaminen, yhteisprojektiLaajuus (4 op)

Tunnus: 5B00FB26

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa toimia pääsuunnittelijan roolissa energiatehokkuutta parantavissa hankkeissa ja selvittää näkökulmia, jotka vaikuttavat kiinteistön energian käyttöön ja sen tehostamismahdollisuuksiin.
Opiskelija osaa laatia dokumentaation, jossa laajasti on selvitetty energian käyttöön liittyviä rakenteellisia ja teknisiä ratkaisuja.

Sisältö

Kiinteistön rakennusteknisten ja energiakäytön perustietojen hankinta. Suunnitteluryhmän organisointi ja tehtäväjako. Energiankäytön analysointi ja energiatehokkuusvaihtoehtojen vertailu. Teknis-taloudellinen vertailu, ratkaisujen soveltuvuus esteettisesti, teknis-taloudellisesti ja rakennusfysikaalisesti kohteeseen. Toimenpiteiden luvanvaraisuus.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa toimia suunnitteluryhmässä, mutta pääsuunnittelijan tehtävien hoito on suppeaa. Aikataulun hallinnassa on ollut haasteita. Opiskelija on ottanut vastuun omasta työskentelystään suunnitteluryhmässä, mutta ryhmän yhteistyö on ollut vähäistä.
Suunnitteludokumentaatio on tehty, mutta aihetta on käsitelty suppeasti ja valintojen perustelu on vajavaista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija toimii sitoutuneesti suunnnitteluryhmässä ja osaa hoitaa pääsuunnittelijan tehtäviä. Työskentely on ollut johdonmukaista ja aikatauluja on pääosin noudatettu.
Dokumentaatio on perustelua ja tehtäväannon mukaista. Valintoja on perustelu ja vertailtu.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija toimii vastuullisesti suunnitteluryhmää johtaen ja pääsuunnittelijan tehtävät omaksuen.
Vaihtoehtoja vertailtu luovasti ja ennakkoluulottomasti ja dokumentaatio on ammattimaista ja asiakaslähtöistä.

Lisätiedot

Opintojakso toteutetaan pääosin projektityöskentelynä moniammatillisissa työryhmissä.

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 20.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 30.04.2025

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusarkkitehti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tytti Kaitala
  • Jussi-Pekka Juvela
Vastuuhenkilö

Minna Nyström

Ryhmät
  • 21I800
    Rakennusarkkitehti

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa toimia pääsuunnittelijan roolissa energiatehokkuutta parantavissa hankkeissa ja selvittää näkökulmia, jotka vaikuttavat kiinteistön energian käyttöön ja sen tehostamismahdollisuuksiin.
Opiskelija osaa laatia dokumentaation, jossa laajasti on selvitetty energian käyttöön liittyviä rakenteellisia ja teknisiä ratkaisuja.

Sisältö (OJ)

Kiinteistön rakennusteknisten ja energiakäytön perustietojen hankinta. Suunnitteluryhmän organisointi ja tehtäväjako. Energiankäytön analysointi ja energiatehokkuusvaihtoehtojen vertailu. Teknis-taloudellinen vertailu, ratkaisujen soveltuvuus esteettisesti, teknis-taloudellisesti ja rakennusfysikaalisesti kohteeseen. Toimenpiteiden luvanvaraisuus.

Lisätiedot (OJ)

Opintojakso toteutetaan pääosin projektityöskentelynä moniammatillisissa työryhmissä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa toimia suunnitteluryhmässä, mutta pääsuunnittelijan tehtävien hoito on suppeaa. Aikataulun hallinnassa on ollut haasteita. Opiskelija on ottanut vastuun omasta työskentelystään suunnitteluryhmässä, mutta ryhmän yhteistyö on ollut vähäistä.
Suunnitteludokumentaatio on tehty, mutta aihetta on käsitelty suppeasti ja valintojen perustelu on vajavaista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija toimii sitoutuneesti suunnnitteluryhmässä ja osaa hoitaa pääsuunnittelijan tehtäviä. Työskentely on ollut johdonmukaista ja aikatauluja on pääosin noudatettu.
Dokumentaatio on perustelua ja tehtäväannon mukaista. Valintoja on perustelu ja vertailtu.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija toimii vastuullisesti suunnitteluryhmää johtaen ja pääsuunnittelijan tehtävät omaksuen.
Vaihtoehtoja vertailtu luovasti ja ennakkoluulottomasti ja dokumentaatio on ammattimaista ja asiakaslähtöistä.

Aika ja paikka

Tiimityöskentelyä omatoimisesti ja/tai etäohjattuna viikottain.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei ole.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektityöskentely ja seminaariesitys.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ohjattua projektityötä tiimissä.
Tilaajalähtöistä suunnittelua.

Oppimateriaalit

Materiaalia Teamsissä/Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Projektiaikataulun mukaan kevätkaudella.

Sisällön jaksotus

Projektiryhmän muodostaminen, aikataulutus, kohdetutustuminen, tarkemittaukset, parannusehdotusten luonnostelu, ark-mallinnus, energiamallinnus, investointien kannattavuustutkielma.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Realistinen suunnittelukohde.

Kansainvälisyys

Vierailijaluentoja mahdollisuuksien mukaan.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 30.04.2024

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusarkkitehti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tytti Kaitala
Vastuuhenkilö

Hannu Kauranen

Ryhmät
  • 20I800
    Rakennusarkkitehti

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa toimia pääsuunnittelijan roolissa energiatehokkuutta parantavissa hankkeissa ja selvittää näkökulmia, jotka vaikuttavat kiinteistön energian käyttöön ja sen tehostamismahdollisuuksiin.
Opiskelija osaa laatia dokumentaation, jossa laajasti on selvitetty energian käyttöön liittyviä rakenteellisia ja teknisiä ratkaisuja.

Sisältö (OJ)

Kiinteistön rakennusteknisten ja energiakäytön perustietojen hankinta. Suunnitteluryhmän organisointi ja tehtäväjako. Energiankäytön analysointi ja energiatehokkuusvaihtoehtojen vertailu. Teknis-taloudellinen vertailu, ratkaisujen soveltuvuus esteettisesti, teknis-taloudellisesti ja rakennusfysikaalisesti kohteeseen. Toimenpiteiden luvanvaraisuus.

Lisätiedot (OJ)

Opintojakso toteutetaan pääosin projektityöskentelynä moniammatillisissa työryhmissä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa toimia suunnitteluryhmässä, mutta pääsuunnittelijan tehtävien hoito on suppeaa. Aikataulun hallinnassa on ollut haasteita. Opiskelija on ottanut vastuun omasta työskentelystään suunnitteluryhmässä, mutta ryhmän yhteistyö on ollut vähäistä.
Suunnitteludokumentaatio on tehty, mutta aihetta on käsitelty suppeasti ja valintojen perustelu on vajavaista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija toimii sitoutuneesti suunnnitteluryhmässä ja osaa hoitaa pääsuunnittelijan tehtäviä. Työskentely on ollut johdonmukaista ja aikatauluja on pääosin noudatettu.
Dokumentaatio on perustelua ja tehtäväannon mukaista. Valintoja on perustelu ja vertailtu.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija toimii vastuullisesti suunnitteluryhmää johtaen ja pääsuunnittelijan tehtävät omaksuen.
Vaihtoehtoja vertailtu luovasti ja ennakkoluulottomasti ja dokumentaatio on ammattimaista ja asiakaslähtöistä.

Aika ja paikka

Tiimityöskentelyä omatoimisesti ja/tai etäohjattuna viikottain.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei ole.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektityöskentely ja seminaariesitys.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ohjattua projektityötä tiimissä.
Tilaajalähtöistä suunnittelua.

Oppimateriaalit

Materiaalia Teamsissä/Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Projektiaikataulun mukaan kevätkaudella.

Sisällön jaksotus

Projektiryhmän muodostaminen, aikataulutus, kohdetutustuminen, tarkemittaukset, parannusehdotusten luonnostelu, ark-mallinnus, energiamallinnus, investointien kannattavuustutkielma.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Realistinen suunnittelukohde.

Kansainvälisyys

Vierailijaluentoja mahdollisuuksien mukaan.