Working English for ProfessionalsLaajuus (3 op)
Tunnus: 5B00BM92
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
-osaa toimia tarkoituksenmukaisesti työelämään liittyvissä viestintätilanteissa (esim. sähköpostiviestintä).
- osaa yritysenglannin peruskäsitteistöä ja suoriutuu omaan opiskelualaansa liittyvän aiheen suullisesta esittelystä (esim. yritys, prosessi)
-osaa oman opiskelualansa keskeistä termistöä.
Sisältö
• Työelämän viestintätilanteita
• Yritysenglantia
• Oman opiskelualan terminologiaa
• Kielioppia tarpeen mukaan
Esitietovaatimukset
Suoritettu English for laboratory professionals 1 tai vastaavat tiedot.
Lisätiedot
Riittävä suomen kielen taito.
Läsnäolovaatimus: 80% lähiopetustunneista.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 05.12.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kristiina Tillander
Vastuuhenkilö
Kristiina Tillander
Ryhmät
-
22RMRakennusalan työnjohto
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa toimia tarkoituksenmukaisesti työelämään liittyvissä viestintätilanteissa (esim. sähköpostiviestintä).
- osaa yritysenglannin peruskäsitteistöä ja suoriutuu omaan opiskelualaansa liittyvän aiheen suullisesta esittelystä (esim. yritys, prosessi)
-osaa oman opiskelualansa keskeistä termistöä.
Sisältö (OJ)
• Työelämän viestintätilanteita
• Yritysenglantia
• Oman opiskelualan terminologiaa
• Kielioppia tarpeen mukaan
Esitietovaatimukset (OJ)
Suoritettu English for laboratory professionals 1 tai vastaavat tiedot.
Lisätiedot (OJ)
Riittävä suomen kielen taito.
Läsnäolovaatimus: 80% lähiopetustunneista.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen koe: Examissa 25.11. - 5.12. 2024
Suullinen koe: 28.11. ja 5.12. 2024
Uusintakokeet: Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa kerran, hylättyä arvosanaa suorittaa kaksi kertaa opettajan määrääminä uusintakoepäivinä. Ajankohdat tarkentuvat, kun nähdään uusintakokeiden tarve.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty arvosana 1-5
-kirjallinen koe, 30%
-suullinen koe 40%
-artikkeliprojekti 30% (pari- tai ryhmätyö)
-Kotitehtäviä tulee olla palautettuna 80%.
-läsnäolo 80% lähiopetustunneista
Kotitehtäväpaketti ja niiden oikeat vastaukset (key) ilmoitetaan Moodlessa. Opettaja tarkastaa, että tehtävät on palautettu palautusalustalle deadlineen mennessä. Opiskelijan tulee itse tarkastaa, että tehtävät on tehty oikein ja kysyä tarvittaessa. Kotitehtäviä ei voi palauttaa opettajan sähköpostiin eikä sen jälkeen, kun oikeat vastaukset on annettu.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus, itsenäinen verkko-opiskelu Moodlessa, suulliset ja/tai kirjalliset yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät, kirjallinen ja suullinen tentti, artikkelin esittely muulle ryhmälle.
Oppimateriaalit
Kurssilla ei käytetä oppikirjaa.
Opettaja antaa materiaalin joko tunnilla tai Moodlen kautta.
Opiskelijoita pyydetään sekä etsimään että tuottamaan opiskeluun soveltuvaa materiaalia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 h / opintopiste
Tähän sisältyvät lähiopetustunnit, kotitehtävät, ryhmätyöt sekä tentteihin valmistautuminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely
-aiemmissa korkeakouluopinnoissa suoritetut englannin opinnot. Jos opinnot ovat muulta alalta kuin tämänhetkiset opinnot, tarvitaan täydentäviä opintoja.
-ulkomaan vaihdossa suoritetetut oman alan englanninkieliset kurssit.
-aiempi esim. työssä hankittu osaaminen
Ko.tilanteissa yhteys opettajaan viimeistään kurssin alussa. AHOTointia ei voi suorittaa sen jälkeen, kun kurssin lähiopetus on ohi.
Fast Track: tiiviskurssi edistyneille opiskelijoille, suoritetaan esitystä ja koetta lukuunottamatta etänä.
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimistavoitteet
-parantaa itseluottamusta ja sujuvuutta englannin kielellä ammattiin liittyvissä viestintätilanteissa
-laajentaa ja kerrata rakennusalan sanavarastoa
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei joko osallistu kurssin loppukokeisiin tai on valmistautunut niin huonosti, ettei kirjallinen ja/tai suullinen viesti välity ymmärrettävästi koesuorituksesta. Opiskelija ei osallistu ryhmätyön tekemiseen. Mikäli opiskelija on palauttanut kotitehtäviä alle 80%, se saattaa vaikuttaa arvosanaan.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-tuntee joitakin oman tekniikan alansa käsitteitä
-osaa antaa yksinkertaisia ohjeita käytännön asioissa
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, työvälineen, tuotteen ymmärrettävästi, kun
saa valmistella sitä riittävän kauan apuneuvoja ja valmista materiaalia käyttäen
-osaa asiakaspalvelutilanteessa kysyä yksinkertaisia kysymyksiä sekä selittää ja vastata
kysymyksiin tutuista aiheista
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana
asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä, jos on voinut valmistautua
tilanteeseen etukäteen.
-pystyy seuraamaan neuvotteluja ja toimimaan tiimin jäsenenä, mutta tarvitsee aktiiviseen
vuorovaikutukseen kokeneemman kielenkäyttäjän tukea, pystyy laatimaan neuvotteluista
muistiinpanoja.
-ymmärtää työtehtäviinsä liittyviä keskeisiä tekstejä, jos voi käyttää sanakirjoja ja muita apuvälineitä
- osaa hakea tietoa ohjeistetusti
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
• tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille
• kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
• ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan
tarvittaessa
• ääntää useimmiten ymmärrettävästi
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
• käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
• käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-hallitsee oman tekniikan alansa käsitteistöä
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, työvälineen, tuotteen selkeästi
-osaa edustaa, neuvoa, opastaa ja myydä
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana
asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä.
-osaa toimia neuvotteluissa eri rooleissa, kuten puheenjohtajana, sihteerinä ja asiantuntijana, esittää
asiansa, kuunnella, reagoida tarkoituksenmukaisesti sekä laatia kokousasiakirjoja.
-ymmärtää työtehtäviinsä liittyviä asiatekstejä
• keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
• reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
• ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
• ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet
väärinkäsityksiin
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-hallitsee monipuolisesti oman tekniikan alansa käsitteistöä
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, työvälineen, tuotteen jäsentyneesti ja
vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä
-osaa edustaa, neuvoa, opastaa ja myydä, sekä toimia kohteliaasti ja vakuuttavasti asiakkaan
asiantuntemuksen, kielitaidon ja kulttuurin huomioiden
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana
asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä.
-osaa neuvotteluissa toimia eri rooleissa, kuten puheenjohtajana, sihteerinä ja asiantuntijana, esittää
asiansa ammattimaisesti ja vakuuttavasti, kuunnella aktiivisesti, reagoida tarkoituksenmukaisesti ja
kohteliaasti sekä laatia asianmukaisia kokousasiakirjoja.
-ymmärtää hyvin työtehtäviinsä liittyviä vaativiakin asiatekstejä
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
• viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
• ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy
soveltamaan lukemaansa
• selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
• löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
• käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 26.01.2024
Ajoitus
02.02.2024 - 12.05.2024
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Rakennusmestari
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kristiina Tillander
Vastuuhenkilö
Kristiina Tillander
Ryhmät
-
21ARMRakennusalan työnjohto 2021, monimuoto
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa toimia tarkoituksenmukaisesti työelämään liittyvissä viestintätilanteissa (esim. sähköpostiviestintä).
- osaa yritysenglannin peruskäsitteistöä ja suoriutuu omaan opiskelualaansa liittyvän aiheen suullisesta esittelystä (esim. yritys, prosessi)
-osaa oman opiskelualansa keskeistä termistöä.
Sisältö (OJ)
• Työelämän viestintätilanteita
• Yritysenglantia
• Oman opiskelualan terminologiaa
• Kielioppia tarpeen mukaan
Esitietovaatimukset (OJ)
Suoritettu English for laboratory professionals 1 tai vastaavat tiedot.
Lisätiedot (OJ)
Riittävä suomen kielen taito.
Läsnäolovaatimus: 80% lähiopetustunneista.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen koe: Examissa 2. - 18.5. 2024
Suullinen koe: 16.5.
Uusintakokeet: Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa kerran, hylättyä arvosanaa suorittaa kaksi kertaa opettajan määrääminä uusintakoepäivinä. Ajankohdat tarkentuvat, kun nähdään uusintakokeiden tarve.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty arvosana 1-5
-kirjallinen koe, 30%
-suullinen koe 40% (/ 70%, jos artikkeliprojektiin ei sisälly esitystä)
-artikkeliprojekti 30% (pari- tai ryhmätyö) ( / hyv. / hyl., jos artikkeliprojektiin ei sisälly esitystä)
-Kotitehtäviä tulee olla palautettuna 80%
Kotitehtäväpaketti ja niiden oikeat vastaukset (key) ilmoitetaan Moodlessa. Opettaja tarkastaa, että tehtävät on palautettu palautusalustalle deadlineen mennessä. Opiskelijan tulee itse tarkastaa, että tehtävät on tehty oikein ja kysyä tarvittaessa. Kotitehtäviä ei voi palauttaa opettajan sähköpostiin eikä sen jälkeen, kun oikeat vastaukset on annettu.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus, itsenäinen verkko-opiskelu Moodlessa, suulliset ja/tai kirjalliset yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät, kirjallinen ja suullinen tentti, artikkelin esittely muulle ryhmälle.
Oppimateriaalit
Kurssilla ei käytetä oppikirjaa.
Opettaja antaa materiaalin joko tunnilla tai Moodlen kautta.
Opiskelijoita pyydetään sekä etsimään että tuottamaan opiskeluun soveltuvaa materiaalia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 h / opintopiste
Tähän sisältyvät lähiopetustunnit, kotitehtävät, ryhmätyöt sekä tentteihin valmistautuminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely
-aiemmissa korkeakouluopinnoissa suoritetut englannin opinnot. Jos opinnot ovat muulta alalta kuin tämänhetkiset opinnot, tarvitaan täydentäviä opintoja.
-ulkomaan vaihdossa suoritetetut oman alan englanninkieliset kurssit.
-aiempi esim. työssä hankittu osaaminen
Ko.tilanteissa yhteys opettajaan viimeistään kurssin alussa. AHOTointia ei voi suorittaa sen jälkeen, kun kurssin lähiopetus on ohi.
Fast Track -kurssi
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimistavoitteet
-parantaa itseluottamusta ja sujuvuutta englannin kielellä ammattiin liittyvissä viestintätilanteissa
-laajentaa ja kerrata rakennusalan sanavarastoa
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei joko osallistu kurssin loppukokeisiin tai on valmistautunut niin huonosti, ettei kirjallinen ja/tai suullinen viesti välity ymmärrettävästi koesuorituksesta. Opiskelija ei osallistu ryhmätyön tekemiseen. Mikäli opiskelija on palauttanut kotitehtäviä alle 80%, se saattaa vaikuttaa arvosanaan.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-tuntee joitakin oman tekniikan alansa käsitteitä
-osaa antaa yksinkertaisia ohjeita käytännön asioissa
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, työvälineen, tuotteen ymmärrettävästi, kun
saa valmistella sitä riittävän kauan apuneuvoja ja valmista materiaalia käyttäen
-osaa asiakaspalvelutilanteessa kysyä yksinkertaisia kysymyksiä sekä selittää ja vastata
kysymyksiin tutuista aiheista
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana
asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä, jos on voinut valmistautua
tilanteeseen etukäteen.
-pystyy seuraamaan neuvotteluja ja toimimaan tiimin jäsenenä, mutta tarvitsee aktiiviseen
vuorovaikutukseen kokeneemman kielenkäyttäjän tukea, pystyy laatimaan neuvotteluista
muistiinpanoja.
-ymmärtää työtehtäviinsä liittyviä keskeisiä tekstejä, jos voi käyttää sanakirjoja ja muita apuvälineitä
- osaa hakea tietoa ohjeistetusti
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
• tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille
• kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
• ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan
tarvittaessa
• ääntää useimmiten ymmärrettävästi
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
• käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
• käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-hallitsee oman tekniikan alansa käsitteistöä
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, työvälineen, tuotteen selkeästi
-osaa edustaa, neuvoa, opastaa ja myydä
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana
asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä.
-osaa toimia neuvotteluissa eri rooleissa, kuten puheenjohtajana, sihteerinä ja asiantuntijana, esittää
asiansa, kuunnella, reagoida tarkoituksenmukaisesti sekä laatia kokousasiakirjoja.
-ymmärtää työtehtäviinsä liittyviä asiatekstejä
• keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
• reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
• ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
• ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet
väärinkäsityksiin
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-hallitsee monipuolisesti oman tekniikan alansa käsitteistöä
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, työvälineen, tuotteen jäsentyneesti ja
vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä
-osaa edustaa, neuvoa, opastaa ja myydä, sekä toimia kohteliaasti ja vakuuttavasti asiakkaan
asiantuntemuksen, kielitaidon ja kulttuurin huomioiden
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana
asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä.
-osaa neuvotteluissa toimia eri rooleissa, kuten puheenjohtajana, sihteerinä ja asiantuntijana, esittää
asiansa ammattimaisesti ja vakuuttavasti, kuunnella aktiivisesti, reagoida tarkoituksenmukaisesti ja
kohteliaasti sekä laatia asianmukaisia kokousasiakirjoja.
-ymmärtää hyvin työtehtäviinsä liittyviä vaativiakin asiatekstejä
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
• viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
• ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy
soveltamaan lukemaansa
• selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
• löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
• käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 05.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anne Kopperoinen
Vastuuhenkilö
Anne Kopperoinen
Ryhmät
-
21RMRakennusalan työnjohto
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa toimia tarkoituksenmukaisesti työelämään liittyvissä viestintätilanteissa (esim. sähköpostiviestintä).
- osaa yritysenglannin peruskäsitteistöä ja suoriutuu omaan opiskelualaansa liittyvän aiheen suullisesta esittelystä (esim. yritys, prosessi)
-osaa oman opiskelualansa keskeistä termistöä.
Sisältö (OJ)
• Työelämän viestintätilanteita
• Yritysenglantia
• Oman opiskelualan terminologiaa
• Kielioppia tarpeen mukaan
Esitietovaatimukset (OJ)
Suoritettu English for laboratory professionals 1 tai vastaavat tiedot.
Lisätiedot (OJ)
Riittävä suomen kielen taito.
Läsnäolovaatimus: 80% lähiopetustunneista.
Aika ja paikka
Opetustunnit keskiviikkoisin TAMKilla.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssin arvosana perustuu kurssilla tehtäviin osasuorituksiin. Nämä käydään läpi kurssin alussa. Kaikista osasuorituksista pitää saada hyväksytty arvosana.
Kirjallinen tentti EXAM-tiloissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arvosana perustuu kurssilla tehtäviin osasuorituksiin. Nämä käydään läpi kurssin alussa. Kaikista osasuorituksista pitää saada hyväksytty arvosana.
Kurssilla on läsnäolovelvollisuus. Opiskelijan on osallistuttava vähintään 80% koko kurssin lähiopetustunneista ja palautettava vähintään 60% kurssin kotitehtävistä. Useampi poissaolo / palauttamattomat tehtävät voivat johtaa alennettuun tai hylättyyn arvosanaan. Aktiivinen osallistuminen tunneilla ja kotitehtävien suorittaminen voivat vaikuttaa arvosanaan varsinkin rajatapauksissa.
Kotitehtävät ja niiden vastaukset ilmoitetaan joka viikko Moodlessa. Tämän jälkeen opettaja tallentaa Moodleen oikeat vastaukset, jonka jälkeen tehtäviä ei voi enää palauttaa (key).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetustunnit, itsenäinen opiskelu, parityöskentely, ryhmätyö
Oppimateriaalit
Opettaja jakaa materiaalin Moodlen kautta.
Opiskelijoita pyydetään joko etsimään tai tuottamaan opiskeluun soveltuvaa materiaalia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-Opetus 2h/vko (ks. tarkempi aikataulu Moodlessa)
-itsenäinen työskentely (kotitehtävät) Moodlen kautta 1-2h/vko
-tenttiin valmistautuminen
-esitelmän valmistelu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely: kurssi voidaan hyväksilukea ulkomaan vaihdossa suoritettujen oman alan
englanninkielisten kurssien perusteella. Ko.tilanteessa yhteys opettajaan heti kurssin alussa.
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimistavoitteet
-parantaa itseluottamusta ja sujuvuutta englannin kielellä ammattiin liittyvissä viestintätilanteissa
-laajentaa ja kerrata rakennusalan sanavarastoa
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei suorita osaosasuorituksia hyväksytysti.
Opiskelijalla on liikaa poissaoloja.
Opiskelija ei ole tehnyt riittävästi kotitehtäviä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-tuntee joitakin oman tekniikan alansa käsitteitä
-osaa antaa yksinkertaisia ohjeita käytännön asioissa
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, työvälineen, tuotteen ymmärrettävästi, kun
saa valmistella sitä riittävän kauan apuneuvoja ja valmista materiaalia käyttäen
-osaa viestiä työnhakutilanteessa suullisesti ja kirjallisesti
-osaa asiakaspalvelutilanteessa kysyä yksinkertaisia kysymyksiä sekä selittää ja vastata
kysymyksiin tutuista aiheista
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana
asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä, jos on voinut valmistautua
tilanteeseen etukäteen.
-pystyy seuraamaan neuvotteluja ja toimimaan tiimin jäsenenä, mutta tarvitsee aktiiviseen
vuorovaikutukseen kokeneemman kielenkäyttäjän tukea, pystyy laatimaan neuvotteluista
muistiinpanoja.
-ymmärtää työtehtäviinsä liittyviä keskeisiä tekstejä, jos voi käyttää sanakirjoja ja muita apuvälineitä
- osaa hakea tietoa ohjeistetusti
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
• tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille
• kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
• ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan
tarvittaessa
• ääntää useimmiten ymmärrettävästi
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
• käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
• käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-hallitsee oman tekniikan alansa käsitteistöä
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, työvälineen, tuotteen selkeästi
-osaa viestiä työnhakutilanteessa suullisesti ja kirjallisesti, osaa toimia myös haastattelijana.
-osaa edustaa, neuvoa, opastaa ja myydä
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana
asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä.
-osaa toimia neuvotteluissa eri rooleissa, kuten puheenjohtajana, sihteerinä ja asiantuntijana, esittää
asiansa, kuunnella, reagoida tarkoituksenmukaisesti sekä laatia kokousasiakirjoja.
-ymmärtää työtehtäviinsä liittyviä asiatekstejä
• keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
• reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
• ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
• ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet
väärinkäsityksiin
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-hallitsee monipuolisesti oman tekniikan alansa käsitteistöä
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, työvälineen, tuotteen jäsentyneesti ja
vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä
-osaa viestiä työnhakutilanteessa suullisesti ja kirjallisesti, osaa toimia myös haastattelijana
-osaa edustaa, neuvoa, opastaa ja myydä, sekä toimia kohteliaasti ja vakuuttavasti asiakkaan
asiantuntemuksen, kielitaidon ja kulttuurin huomioiden
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana
asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä.
-osaa neuvotteluissa toimia eri rooleissa, kuten puheenjohtajana, sihteerinä ja asiantuntijana, esittää
asiansa ammattimaisesti ja vakuuttavasti, kuunnella aktiivisesti, reagoida tarkoituksenmukaisesti ja
kohteliaasti sekä laatia asianmukaisia kokousasiakirjoja.
-ymmärtää hyvin työtehtäviinsä liittyviä vaativiakin asiatekstejä
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
• viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
• ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy
soveltamaan lukemaansa
• selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
• löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
• käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 19.09.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 30.11.2022
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kristiina Tillander
Vastuuhenkilö
Kristiina Tillander
Ryhmät
-
20ARMRakennusalan työnjohto 2020, monimuoto
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa toimia tarkoituksenmukaisesti työelämään liittyvissä viestintätilanteissa (esim. sähköpostiviestintä).
- osaa yritysenglannin peruskäsitteistöä ja suoriutuu omaan opiskelualaansa liittyvän aiheen suullisesta esittelystä (esim. yritys, prosessi)
-osaa oman opiskelualansa keskeistä termistöä.
Sisältö (OJ)
• Työelämän viestintätilanteita
• Yritysenglantia
• Oman opiskelualan terminologiaa
• Kielioppia tarpeen mukaan
Esitietovaatimukset (OJ)
Suoritettu English for laboratory professionals 1 tai vastaavat tiedot.
Lisätiedot (OJ)
Riittävä suomen kielen taito.
Läsnäolovaatimus: 80% lähiopetustunneista.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-kirjallinen koe: 24.11.
-suullinen koe: aikoja valittavana 24.11. ja 26.11.
-uusintakoe: sovitaan tarvittaessa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty arvosana 1-5
-kirjallinen koe, 30%
-suullinen koe 40%
-artikkeliprojekti 30% (pari- tai ryhmätyö)
-Kotitehtäviä tulee olla palautettuna 80%
Kotitehtäväpaketti ja niiden oikeat vastaukset (key) ilmoitetaan Tunimoodlessa. Opettaja tarkastaa, että tehtävät on palautettu Tunimoodleen palautusalustalle deadlineen mennessä. Opiskelijan tulee itse tarkastaa, että tehtävät on tehty oikein ja kysyä tarvittaessa. Kotitehtäviä ei voi palauttaa opettajan sähköpostiin eikä sen jälkeen, kun oikeat vastaukset on annettu.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
itsenäinen verkko-opiskelu Tunimoodlessa, suulliset ja/tai kirjalliset yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät, kirjallinen ja suullinen tentti, artikkelin esittely muulle ryhmälle
Oppimateriaalit
Kurssilla ei käytetä oppikirjaa.
Opettaja antaa materiaalin joko tunnilla tai Tunimoodlen kautta.
Opiskelijoita pyydetään sekä etsimään että tuottamaan opiskeluun soveltuvaa materiaalia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely
-aiemmissa korkeakouluopinnoissa suoritetut englannin opinnot. Jos opinnot ovat muulta alalta kuin tämänhetkiset opinnot, saatetaan tarvita täydentäviä opintoja.
-ulkomaan vaihdossa suoritetetut oman alan englanninkieliset kurssit.
-aiempi esim. työssä hankittu osaaminen
Ko.tilanteissa yhteys opettajaan heti kurssin alussa.
Fast Track -kurssi
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimistavoitteet
-parantaa itseluottamusta ja sujuvuutta englannin kielellä ammattiin liittyvissä viestintätilanteissa
-laajentaa ja kerrata rakennusalan sanavarastoa
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei joko osallistu kurssin loppukokeisiin tai on valmistautunut niin huonosti, ettei kirjallinen ja/tai suullinen viesti välity ymmärrettävästi koesuorituksesta. Opiskelija ei osallistu ryhmätyön tekemiseen. Opiskelija on palauttanut kotitehtäviä alle 80%.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-tuntee joitakin oman tekniikan alansa käsitteitä
-osaa antaa yksinkertaisia ohjeita käytännön asioissa
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, työvälineen, tuotteen ymmärrettävästi, kun
saa valmistella sitä riittävän kauan apuneuvoja ja valmista materiaalia käyttäen
-osaa asiakaspalvelutilanteessa kysyä yksinkertaisia kysymyksiä sekä selittää ja vastata
kysymyksiin tutuista aiheista
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana
asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä, jos on voinut valmistautua
tilanteeseen etukäteen.
-pystyy seuraamaan neuvotteluja ja toimimaan tiimin jäsenenä, mutta tarvitsee aktiiviseen
vuorovaikutukseen kokeneemman kielenkäyttäjän tukea, pystyy laatimaan neuvotteluista
muistiinpanoja.
-ymmärtää työtehtäviinsä liittyviä keskeisiä tekstejä, jos voi käyttää sanakirjoja ja muita apuvälineitä
- osaa hakea tietoa ohjeistetusti
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
• tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille
• kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
• ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan
tarvittaessa
• ääntää useimmiten ymmärrettävästi
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
• käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
• käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-hallitsee oman tekniikan alansa käsitteistöä
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, työvälineen, tuotteen selkeästi
-osaa edustaa, neuvoa, opastaa ja myydä
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana
asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä.
-osaa toimia neuvotteluissa eri rooleissa, kuten puheenjohtajana, sihteerinä ja asiantuntijana, esittää
asiansa, kuunnella, reagoida tarkoituksenmukaisesti sekä laatia kokousasiakirjoja.
-ymmärtää työtehtäviinsä liittyviä asiatekstejä
• keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
• reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
• ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
• ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet
väärinkäsityksiin
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-hallitsee monipuolisesti oman tekniikan alansa käsitteistöä
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, työvälineen, tuotteen jäsentyneesti ja
vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä
-osaa edustaa, neuvoa, opastaa ja myydä, sekä toimia kohteliaasti ja vakuuttavasti asiakkaan
asiantuntemuksen, kielitaidon ja kulttuurin huomioiden
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana
asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä.
-osaa neuvotteluissa toimia eri rooleissa, kuten puheenjohtajana, sihteerinä ja asiantuntijana, esittää
asiansa ammattimaisesti ja vakuuttavasti, kuunnella aktiivisesti, reagoida tarkoituksenmukaisesti ja
kohteliaasti sekä laatia asianmukaisia kokousasiakirjoja.
-ymmärtää hyvin työtehtäviinsä liittyviä vaativiakin asiatekstejä
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
• viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
• ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy
soveltamaan lukemaansa
• selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
• löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
• käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
Ilmoittautumisaika
08.08.2022 - 08.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 31.12.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anne Kopperoinen
Vastuuhenkilö
Anne Kopperoinen
Ryhmät
-
20RMRakennusalan työnjohto
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa toimia tarkoituksenmukaisesti työelämään liittyvissä viestintätilanteissa (esim. sähköpostiviestintä).
- osaa yritysenglannin peruskäsitteistöä ja suoriutuu omaan opiskelualaansa liittyvän aiheen suullisesta esittelystä (esim. yritys, prosessi)
-osaa oman opiskelualansa keskeistä termistöä.
Sisältö (OJ)
• Työelämän viestintätilanteita
• Yritysenglantia
• Oman opiskelualan terminologiaa
• Kielioppia tarpeen mukaan
Esitietovaatimukset (OJ)
Suoritettu English for laboratory professionals 1 tai vastaavat tiedot.
Lisätiedot (OJ)
Riittävä suomen kielen taito.
Läsnäolovaatimus: 80% lähiopetustunneista.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssin arvosana perustuu kurssilla tehtäviin osasuorituksiin (CV, ryhmätyö, tentti)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
CV 20%
Group work 40%
Tentti 40%
Kurssilla on läsnäolovelvollisuus. Opiskelijan on osallistuttava vähintään 80% koko kurssin lähiopetustunneista ja palautettava vähintään 60% kurssin kotitehtävistä. Useampi poissaolo / palauttamattomat tehtävät voivat johtaa alennettuun tai hylättyyn arvosanaan. Aktiivinen osallistuminen tunneilla ja kotitehtävien suorittaminen voivat vaikuttaa arvosanaan varsinkin rajatapauksissa.
Kotitehtävät ja niiden vastaukset ilmoitetaan joka viikko Moodlessa. Tämän jälkeen opettaja tallentaa Moodleen oikeat vastaukset, jonka jälkeen tehtäviä ei voi enää palauttaa (key).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetustunnit, itsenäinen opiskelu, parityöskentely, ryhmätyö
Oppimateriaalit
Opettaja jakaa materiaalin Moodlen kautta.
Opiskelijoita pyydetään joko etsimään tai tuottamaan opiskeluun soveltuvaa materiaalia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-Opetus 2h/vko (ei joka viikko, ks. tarkempi aikataulu Moodlessa)
-itsenäinen työskentely (kotitehtävät) Moodlen kautta 1-2h/vko
-tenttiin valmistautuminen
-esitelmän valmistelu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely: kurssi voidaan hyväksilukea ulkomaan vaihdossa suoritettujen oman alan
englanninkielisten kurssien perusteella. Ko.tilanteessa yhteys opettajaan heti kurssin alussa.
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimistavoitteet
-parantaa itseluottamusta ja sujuvuutta englannin kielellä ammattiin liittyvissä viestintätilanteissa
-laajentaa ja kerrata rakennusalan sanavarastoa
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei suorita kirjallista koetta hyväksytysti.
Opiskelija ei osallistu ryhmätyön tekoon ja suorita sitä hyväksytysti.
Opiskelijalla on liikaa poissaoloja.
Opiskelija ei ole tehnyt riittävästi kotitehtäviä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-tuntee joitakin oman tekniikan alansa käsitteitä
-osaa antaa yksinkertaisia ohjeita käytännön asioissa
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, työvälineen, tuotteen ymmärrettävästi, kun
saa valmistella sitä riittävän kauan apuneuvoja ja valmista materiaalia käyttäen
-osaa viestiä työnhakutilanteessa suullisesti ja kirjallisesti
-osaa asiakaspalvelutilanteessa kysyä yksinkertaisia kysymyksiä sekä selittää ja vastata
kysymyksiin tutuista aiheista
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana
asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä, jos on voinut valmistautua
tilanteeseen etukäteen.
-pystyy seuraamaan neuvotteluja ja toimimaan tiimin jäsenenä, mutta tarvitsee aktiiviseen
vuorovaikutukseen kokeneemman kielenkäyttäjän tukea, pystyy laatimaan neuvotteluista
muistiinpanoja.
-ymmärtää työtehtäviinsä liittyviä keskeisiä tekstejä, jos voi käyttää sanakirjoja ja muita apuvälineitä
- osaa hakea tietoa ohjeistetusti
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
• tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille
• kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
• ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan
tarvittaessa
• ääntää useimmiten ymmärrettävästi
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
• käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
• käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-hallitsee oman tekniikan alansa käsitteistöä
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, työvälineen, tuotteen selkeästi
-osaa viestiä työnhakutilanteessa suullisesti ja kirjallisesti, osaa toimia myös haastattelijana.
-osaa edustaa, neuvoa, opastaa ja myydä
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana
asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä.
-osaa toimia neuvotteluissa eri rooleissa, kuten puheenjohtajana, sihteerinä ja asiantuntijana, esittää
asiansa, kuunnella, reagoida tarkoituksenmukaisesti sekä laatia kokousasiakirjoja.
-ymmärtää työtehtäviinsä liittyviä asiatekstejä
• keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
• reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
• ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
Sivu 3 / 4
• ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet
väärinkäsityksiin
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-hallitsee monipuolisesti oman tekniikan alansa käsitteistöä
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, työvälineen, tuotteen jäsentyneesti ja
vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä
-osaa viestiä työnhakutilanteessa suullisesti ja kirjallisesti, osaa toimia myös haastattelijana
-osaa edustaa, neuvoa, opastaa ja myydä, sekä toimia kohteliaasti ja vakuuttavasti asiakkaan
asiantuntemuksen, kielitaidon ja kulttuurin huomioiden
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana
asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä.
-osaa neuvotteluissa toimia eri rooleissa, kuten puheenjohtajana, sihteerinä ja asiantuntijana, esittää
asiansa ammattimaisesti ja vakuuttavasti, kuunnella aktiivisesti, reagoida tarkoituksenmukaisesti ja
kohteliaasti sekä laatia asianmukaisia kokousasiakirjoja.
-ymmärtää hyvin työtehtäviinsä liittyviä vaativiakin asiatekstejä
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
• viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
• ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy
soveltamaan lukemaansa
• selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
• löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
• käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi