Siirry suoraan sisältöön

Kunnallistekniset verkostotLaajuus (3 op)

Tunnus: 5B00DE61

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa periaatteet yhdyskuntien vesihuollon järjestämiseen. Opiskelija osaa sähkö- ja televerkkojen rakentamisen perusteet. Opiskelija tuntee myös muiden maanalaisten verkostojen, kuten maakaasun, rakentamisen periaatteet.

Sisältö

Vesihuollon (vesi-, jäte- ja hulevesijärjestelmät, jäteveden käsittely) järjestely- ja rakentamisperiaatteet. Perinteisten kaivamalla asennettavien verkostojen lisäksi käsitellään mm. suunta- ja alitusporaukset, vesistöön upotukset sekä verkostojen saneerausmenetelmät (sujutukset ym.). Hule- ja jätevesipumppaamoiden rakentaminen. Telematiikka- ja sähköverkkojen putkitusten rakentaminen. Maakaasulinjan rakentamisen perusteet.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 09.12.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusmestari

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Johanna Plihtari-Siltanen
Vastuuhenkilö

Hannu Kauranen

Ryhmät
  • 22RMI
    Rakennusalan työnjohto, infrarakentaminen

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa periaatteet yhdyskuntien vesihuollon järjestämiseen. Opiskelija osaa sähkö- ja televerkkojen rakentamisen perusteet. Opiskelija tuntee myös muiden maanalaisten verkostojen, kuten maakaasun, rakentamisen periaatteet.

Sisältö (OJ)

Vesihuollon (vesi-, jäte- ja hulevesijärjestelmät, jäteveden käsittely) järjestely- ja rakentamisperiaatteet. Perinteisten kaivamalla asennettavien verkostojen lisäksi käsitellään mm. suunta- ja alitusporaukset, vesistöön upotukset sekä verkostojen saneerausmenetelmät (sujutukset ym.). Hule- ja jätevesipumppaamoiden rakentaminen. Telematiikka- ja sähköverkkojen putkitusten rakentaminen. Maakaasulinjan rakentamisen perusteet.

Aika ja paikka

Luennot lukujärjestyksen mukaan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Mahdollinen tenttiajankohta sovitaan kurssin alkaessa.
Uusinta- ja korotustentti sovitaan niiden kesken, joita asia koskee.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähi-/etäopetus, tuntiharjoitukset, harjoitustyöt, opintoretket ja minitentit.

Oppimateriaalit

Opiskelijoille annetaan sähköisesti erillinen opintomoniste (Tuni Moodle) sekä muut
luentomateriaalit.
Lisäksi opiskelijan edellytetään tekevän myös omia muistiinpanoja tunnilla opetetusta asioista joita ei mahdollisesti ole sähköisissä luentomateriaaleissa.
Alan kirjallisuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö muodostuu osallistumista opetukseen, harjoitustehtävien ratkaisusta sekä itsenäisestä työskentelystä joka on noin 27 tuntia opintopistettä kohden, eli yhteensä noin 81 tuntia.

Sisällön jaksotus

Vesihuoltoverkoston suunnittelun perusteet.
Kaukolämpö/-jäähdytys verkoston suunnittelun perusteet.
Sähköverkon suunnittelun perusteet.
Kaasuverkon suunnittelun perusteet.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollinen excursio

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Läsnäolovaatimukset ei täyty.
Läsnäolovaatimukset täyttyvät, mutta osasuorituksia puuttuu.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Läsnäolovaatimukset täytetty, harjoitustyöt tehty hyväksytysti ja tentistä/tenteistä saatu vähintään noin 40% ja kurssista 12 pistettä (maksimi 30).

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kurssin painotettu yhteispistemäärä välillä noin 18...25 (maksimi 30), jonka lisäksi tyydyttävä - kohdassa esitetyt kriteerit läsnäolosta, harjoitustehtävästä ja tiedoista täyttyvät. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä työelämästä sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta. Yhteispisteet kurssista noin 26...30 (maksimi 30).