English for EngineersLaajuus (3 op)
Tunnus: 5N00ER70
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa ja uskaltaa puhua sekä kirjoittaa englantia paremmin.
- osaa ja uskaltaa esiintyä paremmin englannin kielellä.
- hallitsee sanavarastoa laajemmin.
- osaa peruskieliopin keskeisiä rakenteita.
Sisältö
• Itsestä kertominen
• Matkustaminen
• Small Talk
• Keskustelu- ja esitelmäharjoituksia
• Oman opiskelualan peruskäsitteistöä
• Peruskieliopin kertausta
Esitietovaatimukset
2. asteella suoritetut englannin kieliopinnot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
-osaa keskustella tutuista aiheista.
-osaa kirjoittaa ymmärrettävää tekstiä, kun saa valmistella sitä riittävän kauan ja apua käyttäen.
-ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa.
-ääntää useimmiten ymmärrettävästi.
-löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita.
-käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
-käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
-käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä, kuten ilmaiset sanakirjat.
-selviytyy lyhyestä suullisesta esityksestä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
-keskustelee erilaisista aiheista melko sujuvasti.
-viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä.
-kirjoittaa melko sujuvaa ja helposti ymmärrettävää tekstiä.
-ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
-ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat.
-osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
-ymmärtää ja käyttää alan perussanastoa melko täsmällisesti.
-osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja.
-käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin.
-osaa pitää lyhyen suullisen esityksen ymmärrettävästi ja selkeästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
-keskustelee luontevasti erilaisista aiheista.
-viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä.
-kirjoittaa selkeää ja hyvin jäsenneltyä tekstiä lähes ilman kielivirheitä.
-ääntää luontevasti ja selkeästi.
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat teksteistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa.
-selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti.
-ymmärtää ja käyttää täsmällisesti alan perussanastoa.
-löytää erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit.
-käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.
-osaa pitää lyhyen suullisen esityksen jäsentyneesti ja vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä.
Lisätiedot
Riittävä suomen kielen taito.
Läsnäolovaatimus: 80% lähiopetustunneista.
Vaihtoehtoiset suoritustavat mikäli opintojakso on pakollinen:
Hyväksytty lähtötasotesti tai vastaavat tiedot toisesta ammattikorkeakoulusta.
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 05.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kristiina Tillander
Vastuuhenkilö
Kristiina Tillander
Ryhmät
-
23RMRakennusalan työnjohto
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa ja uskaltaa puhua sekä kirjoittaa englantia paremmin.
- osaa ja uskaltaa esiintyä paremmin englannin kielellä.
- hallitsee sanavarastoa laajemmin.
- osaa peruskieliopin keskeisiä rakenteita.
Sisältö (OJ)
• Itsestä kertominen
• Matkustaminen
• Small Talk
• Keskustelu- ja esitelmäharjoituksia
• Oman opiskelualan peruskäsitteistöä
• Peruskieliopin kertausta
Esitietovaatimukset (OJ)
2. asteella suoritetut englannin kieliopinnot.
Lisätiedot (OJ)
Riittävä suomen kielen taito.
Läsnäolovaatimus: 80% lähiopetustunneista.
Vaihtoehtoiset suoritustavat mikäli opintojakso on pakollinen:
Hyväksytty lähtötasotesti tai vastaavat tiedot toisesta ammattikorkeakoulusta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
-osaa keskustella tutuista aiheista.
-osaa kirjoittaa ymmärrettävää tekstiä, kun saa valmistella sitä riittävän kauan ja apua käyttäen.
-ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa.
-ääntää useimmiten ymmärrettävästi.
-löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita.
-käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
-käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
-käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä, kuten ilmaiset sanakirjat.
-selviytyy lyhyestä suullisesta esityksestä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
-keskustelee erilaisista aiheista melko sujuvasti.
-viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä.
-kirjoittaa melko sujuvaa ja helposti ymmärrettävää tekstiä.
-ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
-ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat.
-osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
-ymmärtää ja käyttää alan perussanastoa melko täsmällisesti.
-osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja.
-käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin.
-osaa pitää lyhyen suullisen esityksen ymmärrettävästi ja selkeästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
-keskustelee luontevasti erilaisista aiheista.
-viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä.
-kirjoittaa selkeää ja hyvin jäsenneltyä tekstiä lähes ilman kielivirheitä.
-ääntää luontevasti ja selkeästi.
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat teksteistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa.
-selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti.
-ymmärtää ja käyttää täsmällisesti alan perussanastoa.
-löytää erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit.
-käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.
-osaa pitää lyhyen suullisen esityksen jäsentyneesti ja vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä.
Aika ja paikka
Oppitunnit TAMKilla torstaisin 12-14 16.1. - 24.4. 2025
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Suullinen koe: 17.4. ja 24.4. Opiskelija valitsee päivämääristä toisen.
Kirjallinen koe Examissa: tarkentuu
Uusintakokeet:
1. uusinta: (hylätyt suoritukset)
2. uusinta: (hylätyt suoritukset ja korotukset)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty arvosana 1-5
-kirjallinen koe, 40%
-suullinen koe 60%
-lähiopetukseen osallistuminen
-Kotitehtäviä tulee olla palautettuna min. 80%.
Lähitunneilta voi olla pois 2 kertaa omalla ilmoituksella. Jos poissaoloja tulee tätä enemmän, ne tulee korvata osallistumalla jonkin muun soveltuvan kurssin lähiopetukseen. Vakavat sairastapaukset käsitellään erikseen. Poissaoloja ei voi korvata lisätehtävillä.
Kotitehtäväpaketti ja niiden oikeat vastaukset (key) ilmoitetaan Moodlessa. Opettaja tarkastaa, että tehtävät on palautettu Tunimoodleen palautusalustalle deadlineen mennessä. Opiskelijan tulee itse tarkastaa, että tehtävät on tehty oikein ja kysyä tarvittaessa. Kotitehtäviä ei voi palauttaa opettajan sähköpostiin, eikä sen jälkeen, kun oikeat vastaukset on annettu. Saadakseen kokeiden osoittaman arvosanan, kotitehtäviä tulee olla palautettuna vähintään 80 %. Liian vähäinen kotitehtävien teko voi vaikuttaa arvosanaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus, suulliset ja kirjalliset yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät, pienet esiintymisharjoitukset, itsenäinen verkko-opiskelu Moodlessa, suullinen ja kirjallinen tentti
Oppimateriaalit
Kurssilla ei käytetä oppikirjaa. Opiskelumateriaali jaetaan tunnilla tai Moodlen kautta. Opiskelijoita saatetaan pyytää joko etsimään tai tuottamaan opiskeluun soveltuvaa materiaalia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 h / opintopiste
-lähiopetus TAMKilla
-itsenäinen työskentely (kotitehtävät) Moodlen kautta
-tentteihin valmistautuminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kyseessä on vapaavalintainen kurssi, jolle ei ole valinnaisia suoritustapoja. Vapaavalintaisia kursseja ei voi AHOToida. Aiemmin suoritettuja korkeakoulutasoisia englanninopintoja voi kuitenkin sisällyttää tutkinnon vapaavalintaisiin opintoihin, jolloin kyseessä ei ole hyväksiluku vaan aiempien opintojen sisällyttäminen nykyisiin.
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimistavoitteet
-parantaa itseluottamusta ja sujuvuutta englannin kielellä yleisiin ja ammattiin liittyvissä viestintätilanteissa
-laajentaa ja kerrata rakennustekniikan sanavarastoa
-kerrata peruskieliopin rakenteita
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-Ei selviydy keskustelutilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos on liian niukkaa ja/tai vaikea ymmärtää.
-Ei pysty osallistumaan vuorovaikutukseen, koska opiskelijalla on ongelmia tuottaa omaa puhetta ja/tai ymmärtää muiden osapuolten puhetta.
-Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä. Kirjoittaa irrallisia lauseita ja ajatuksia.
-Ääntäminen erittäin vaikeasti ymmärrettävää. Muiden kielten vaikutus on häiritsevää.
-Hallitsee erittäin suppean oman alan ja yleiskielen sanaston, joka ei riitä tilanteesta suoriutumiseen.
-Käyttää kieliopin perusrakenteitakin puutteellisesti. Ongelmia erottaa sanaluokkia toisistaan. Taivuttaa usein sanoja väärin.
-ei saa tenteistä hyväksyttyä arvosanaa.
-tekee kotitehtävistä vähemmän kuin 80%.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-osaa keskustella tutuista aiheista.
-osaa kirjoittaa ymmärrettävää tekstiä, kun saa valmistella sitä riittävän kauan ja apua käyttäen.
-ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa.
-ääntää useimmiten ymmärrettävästi.
-löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita.
-käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
-käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
-käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä, kuten ilmaiset sanakirjat.
-selviytyy lyhyestä suullisesta esityksestä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-keskustelee erilaisista aiheista melko sujuvasti.
-viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä.
-kirjoittaa melko sujuvaa ja helposti ymmärrettävää tekstiä.
-ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
-ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat.
-osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
-ymmärtää ja käyttää alan perussanastoa melko täsmällisesti.
-osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja.
-käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin.
-osaa pitää lyhyen suullisen esityksen ymmärrettävästi ja selkeästi.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-keskustelee luontevasti erilaisista aiheista.
-viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä.
-kirjoittaa selkeää ja hyvin jäsenneltyä tekstiä lähes ilman kielivirheitä.
-ääntää luontevasti ja selkeästi.
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat teksteistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa.
-selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti.
-ymmärtää ja käyttää täsmällisesti alan perussanastoa.
-löytää erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit.
-käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.
-osaa pitää lyhyen suullisen esityksen jäsentyneesti ja vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 10.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 15.03.2024
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Riku-Matti Kinnunen
Vastuuhenkilö
Riku-Matti Kinnunen
Ryhmät
-
22RMRakennusalan työnjohto
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa ja uskaltaa puhua sekä kirjoittaa englantia paremmin.
- osaa ja uskaltaa esiintyä paremmin englannin kielellä.
- hallitsee sanavarastoa laajemmin.
- osaa peruskieliopin keskeisiä rakenteita.
Sisältö (OJ)
• Itsestä kertominen
• Matkustaminen
• Small Talk
• Keskustelu- ja esitelmäharjoituksia
• Oman opiskelualan peruskäsitteistöä
• Peruskieliopin kertausta
Esitietovaatimukset (OJ)
2. asteella suoritetut englannin kieliopinnot.
Lisätiedot (OJ)
Riittävä suomen kielen taito.
Läsnäolovaatimus: 80% lähiopetustunneista.
Vaihtoehtoiset suoritustavat mikäli opintojakso on pakollinen:
Hyväksytty lähtötasotesti tai vastaavat tiedot toisesta ammattikorkeakoulusta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
-osaa keskustella tutuista aiheista.
-osaa kirjoittaa ymmärrettävää tekstiä, kun saa valmistella sitä riittävän kauan ja apua käyttäen.
-ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa.
-ääntää useimmiten ymmärrettävästi.
-löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita.
-käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
-käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
-käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä, kuten ilmaiset sanakirjat.
-selviytyy lyhyestä suullisesta esityksestä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
-keskustelee erilaisista aiheista melko sujuvasti.
-viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä.
-kirjoittaa melko sujuvaa ja helposti ymmärrettävää tekstiä.
-ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
-ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat.
-osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
-ymmärtää ja käyttää alan perussanastoa melko täsmällisesti.
-osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja.
-käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin.
-osaa pitää lyhyen suullisen esityksen ymmärrettävästi ja selkeästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
-keskustelee luontevasti erilaisista aiheista.
-viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä.
-kirjoittaa selkeää ja hyvin jäsenneltyä tekstiä lähes ilman kielivirheitä.
-ääntää luontevasti ja selkeästi.
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat teksteistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa.
-selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti.
-ymmärtää ja käyttää täsmällisesti alan perussanastoa.
-löytää erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit.
-käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.
-osaa pitää lyhyen suullisen esityksen jäsentyneesti ja vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä.
Aika ja paikka
lukujärjestyksen mukaan
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Määritellään opintojakson alussa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty arvosana 1-5
1 - Suullinen ja kirjallinen koe, jotka voivat osittain toteutua lähiopetuksen lomassa
2 - Kotitehtävät
3 - Jatkuva näyttö
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus, suulliset ja kirjalliset yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät, pienet esiintymisharjoitukset, itsenäinen verkko-opiskelu Moodlessa, suullinen ja kirjallinen tentti
Oppimateriaalit
Kurssilla ei käytetä oppikirjaa. Opiskelumateriaali jaetaan tunnilla tai Moodlen kautta. Opiskelijoita saatetaan pyytää joko etsimään tai tuottamaan opiskeluun soveltuvaa materiaalia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-lähiopetus TAMKilla
-itsenäinen työskentely (kotitehtävät) Moodlen kautta
-tentteihin valmistautuminen
Sisällön jaksotus
Määritellään opintojakson alussa ja julkaistaan Moodlessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kyseessä on vapaavalintainen kurssi, jolle ei ole valinnaisia suoritustapoja. Vapaavalintaisia kursseja ei voi AHOToida. Aiemmin suoritettuja korkeakoulutasoisia englanninopintoja voi kuitenkin sisällyttää tutkinnon vapaavalintaisiin opintoihin, jolloin kyseessä ei ole hyväksiluku vaan aiempien opintojen sisällyttäminen nykyisiin.
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimistavoitteet
-parantaa itseluottamusta ja sujuvuutta englannin kielellä yleisiin ja ammattiin liittyvissä viestintätilanteissa
-laajentaa ja kerrata yleistä ja oman opiskelualan sanavarastoa
-kerrata peruskieliopin rakenteita
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-Ei selviydy keskustelutilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos on liian niukkaa ja/tai vaikea ymmärtää.
-Ei pysty osallistumaan vuorovaikutukseen, koska opiskelijalla on ongelmia tuottaa omaa puhetta ja/tai ymmärtää muiden osapuolten puhetta.
-Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä. Kirjoittaa irrallisia lauseita ja ajatuksia.
-Ääntäminen erittäin vaikeasti ymmärrettävää. Muiden kielten vaikutus on häiritsevää.
-Hallitsee erittäin suppean oman alan ja yleiskielen sanaston, joka ei riitä tilanteesta suoriutumiseen.
-Käyttää kieliopin perusrakenteitakin puutteellisesti. Ongelmia erottaa sanaluokkia toisistaan. Taivuttaa usein sanoja väärin.
-ei saa tenteistä hyväksyttyä arvosanaa.
-tekee kotitehtävistä vähemmän kuin 80%.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-osaa keskustella tutuista aiheista.
-osaa kirjoittaa ymmärrettävää tekstiä, kun saa valmistella sitä riittävän kauan ja apua käyttäen.
-ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa.
-ääntää useimmiten ymmärrettävästi.
-löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita.
-käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
-käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
-käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä, kuten ilmaiset sanakirjat.
-selviytyy lyhyestä suullisesta esityksestä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-keskustelee erilaisista aiheista melko sujuvasti.
-viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä.
-kirjoittaa melko sujuvaa ja helposti ymmärrettävää tekstiä.
-ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
-ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat.
-osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
-ymmärtää ja käyttää alan perussanastoa melko täsmällisesti.
-osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja.
-käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin.
-osaa pitää lyhyen suullisen esityksen ymmärrettävästi ja selkeästi.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-keskustelee luontevasti erilaisista aiheista.
-viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä.
-kirjoittaa selkeää ja hyvin jäsenneltyä tekstiä lähes ilman kielivirheitä.
-ääntää luontevasti ja selkeästi.
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat teksteistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa.
-selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti.
-ymmärtää ja käyttää täsmällisesti alan perussanastoa.
-löytää erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit.
-käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.
-osaa pitää lyhyen suullisen esityksen jäsentyneesti ja vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä.
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 18.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 22.12.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kristiina Tillander
Vastuuhenkilö
Kristiina Tillander
Ryhmät
-
21ARMRakennusalan työnjohto 2021, monimuoto
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa ja uskaltaa puhua sekä kirjoittaa englantia paremmin.
- osaa ja uskaltaa esiintyä paremmin englannin kielellä.
- hallitsee sanavarastoa laajemmin.
- osaa peruskieliopin keskeisiä rakenteita.
Sisältö (OJ)
• Itsestä kertominen
• Matkustaminen
• Small Talk
• Keskustelu- ja esitelmäharjoituksia
• Oman opiskelualan peruskäsitteistöä
• Peruskieliopin kertausta
Esitietovaatimukset (OJ)
2. asteella suoritetut englannin kieliopinnot.
Lisätiedot (OJ)
Riittävä suomen kielen taito.
Läsnäolovaatimus: 80% lähiopetustunneista.
Vaihtoehtoiset suoritustavat mikäli opintojakso on pakollinen:
Hyväksytty lähtötasotesti tai vastaavat tiedot toisesta ammattikorkeakoulusta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
-osaa keskustella tutuista aiheista.
-osaa kirjoittaa ymmärrettävää tekstiä, kun saa valmistella sitä riittävän kauan ja apua käyttäen.
-ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa.
-ääntää useimmiten ymmärrettävästi.
-löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita.
-käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
-käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
-käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä, kuten ilmaiset sanakirjat.
-selviytyy lyhyestä suullisesta esityksestä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
-keskustelee erilaisista aiheista melko sujuvasti.
-viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä.
-kirjoittaa melko sujuvaa ja helposti ymmärrettävää tekstiä.
-ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
-ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat.
-osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
-ymmärtää ja käyttää alan perussanastoa melko täsmällisesti.
-osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja.
-käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin.
-osaa pitää lyhyen suullisen esityksen ymmärrettävästi ja selkeästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
-keskustelee luontevasti erilaisista aiheista.
-viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä.
-kirjoittaa selkeää ja hyvin jäsenneltyä tekstiä lähes ilman kielivirheitä.
-ääntää luontevasti ja selkeästi.
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat teksteistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa.
-selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti.
-ymmärtää ja käyttää täsmällisesti alan perussanastoa.
-löytää erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit.
-käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.
-osaa pitää lyhyen suullisen esityksen jäsentyneesti ja vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä.
Aika ja paikka
lukujärjestyksen mukaan
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Suullinen koe: 2.12.
Kirjallinen koe Examissa: 24.11. - 2.12.
Uusintakokeet:
1. uusinta: (hylätyt suoritukset)
2. uusinta: (hylätyt suoritukset ja korotukset)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty arvosana 1-5
1 - Suullinen ja kirjallinen koe
2 - Kotitehtävät: Kotitehtävät ja niiden vastaukset ilmoitetaan Moodlessa, jonne tehtävät myös palautetaan deadlineen mennessä. Kotitehtäviä ei voi palauttaa opettajan sähköpostiin. Deadlinen jälkeen opettaja tallentaa Moodleen oikeat vastaukset (KEY). Opiskelijan tulee itse tarkastaa tehtävät ja kysyä epäselvyyksistä tunnilla. Kotitehtäviä ei voi palauttaa sen jälkeen, kun oikeat vastaukset on annettu. Kotitehtäviä tulee olla tehtynä 80% annetuista harjoituksista. Jos kotitehtäviä palauttaa vähemmän kuin 80%, se laskee kurssin arvosanaa tai estää läpipääsyn kurssista.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus, suulliset ja kirjalliset yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät, pienet esiintymisharjoitukset, itsenäinen verkko-opiskelu Moodlessa, suullinen ja kirjallinen tentti
Oppimateriaalit
Kurssilla ei käytetä oppikirjaa. Opiskelumateriaali jaetaan tunnilla tai Moodlen kautta. Opiskelijoita saatetaan pyytää joko etsimään tai tuottamaan opiskeluun soveltuvaa materiaalia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-lähiopetus TAMKilla
-itsenäinen työskentely (kotitehtävät) Moodlen kautta
-tentteihin valmistautuminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kyseessä on vapaavalintainen kurssi, jolle ei ole valinnaisia suoritustapoja. Vapaavalintaisia kursseja ei voi AHOToida. Aiemmin suoritettuja korkeakoulutasoisia englanninopintoja voi kuitenkin sisällyttää tutkinnon vapaavalintaisiin opintoihin, jolloin kyseessä ei ole hyväksiluku vaan aiempien opintojen sisällyttäminen nykyisiin.
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimistavoitteet
-parantaa itseluottamusta ja sujuvuutta englannin kielellä yleisiin ja ammattiin liittyvissä viestintätilanteissa
-laajentaa ja kerrata rakennustekniikan sanavarastoa
-kerrata peruskieliopin rakenteita
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-Ei selviydy keskustelutilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos on liian niukkaa ja/tai vaikea ymmärtää.
-Ei pysty osallistumaan vuorovaikutukseen, koska opiskelijalla on ongelmia tuottaa omaa puhetta ja/tai ymmärtää muiden osapuolten puhetta.
-Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä. Kirjoittaa irrallisia lauseita ja ajatuksia.
-Ääntäminen erittäin vaikeasti ymmärrettävää. Muiden kielten vaikutus on häiritsevää.
-Hallitsee erittäin suppean oman alan ja yleiskielen sanaston, joka ei riitä tilanteesta suoriutumiseen.
-Käyttää kieliopin perusrakenteitakin puutteellisesti. Ongelmia erottaa sanaluokkia toisistaan. Taivuttaa usein sanoja väärin.
-ei saa tenteistä hyväksyttyä arvosanaa.
-tekee kotitehtävistä vähemmän kuin 80%.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-osaa keskustella tutuista aiheista.
-osaa kirjoittaa ymmärrettävää tekstiä, kun saa valmistella sitä riittävän kauan ja apua käyttäen.
-ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa.
-ääntää useimmiten ymmärrettävästi.
-löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita.
-käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
-käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
-käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä, kuten ilmaiset sanakirjat.
-selviytyy lyhyestä suullisesta esityksestä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-keskustelee erilaisista aiheista melko sujuvasti.
-viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä.
-kirjoittaa melko sujuvaa ja helposti ymmärrettävää tekstiä.
-ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
-ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat.
-osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
-ymmärtää ja käyttää alan perussanastoa melko täsmällisesti.
-osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja.
-käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin.
-osaa pitää lyhyen suullisen esityksen ymmärrettävästi ja selkeästi.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-keskustelee luontevasti erilaisista aiheista.
-viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä.
-kirjoittaa selkeää ja hyvin jäsenneltyä tekstiä lähes ilman kielivirheitä.
-ääntää luontevasti ja selkeästi.
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat teksteistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa.
-selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti.
-ymmärtää ja käyttää täsmällisesti alan perussanastoa.
-löytää erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit.
-käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.
-osaa pitää lyhyen suullisen esityksen jäsentyneesti ja vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 17.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 29.04.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anne Kopperoinen
Vastuuhenkilö
Anne Kopperoinen
Ryhmät
-
21RMRakennusalan työnjohto
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa ja uskaltaa puhua sekä kirjoittaa englantia paremmin.
- osaa ja uskaltaa esiintyä paremmin englannin kielellä.
- hallitsee sanavarastoa laajemmin.
- osaa peruskieliopin keskeisiä rakenteita.
Sisältö (OJ)
• Itsestä kertominen
• Matkustaminen
• Small Talk
• Keskustelu- ja esitelmäharjoituksia
• Oman opiskelualan peruskäsitteistöä
• Peruskieliopin kertausta
Esitietovaatimukset (OJ)
2. asteella suoritetut englannin kieliopinnot.
Lisätiedot (OJ)
Riittävä suomen kielen taito.
Läsnäolovaatimus: 80% lähiopetustunneista.
Vaihtoehtoiset suoritustavat mikäli opintojakso on pakollinen:
Hyväksytty lähtötasotesti tai vastaavat tiedot toisesta ammattikorkeakoulusta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
-osaa keskustella tutuista aiheista.
-osaa kirjoittaa ymmärrettävää tekstiä, kun saa valmistella sitä riittävän kauan ja apua käyttäen.
-ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa.
-ääntää useimmiten ymmärrettävästi.
-löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita.
-käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
-käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
-käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä, kuten ilmaiset sanakirjat.
-selviytyy lyhyestä suullisesta esityksestä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
-keskustelee erilaisista aiheista melko sujuvasti.
-viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä.
-kirjoittaa melko sujuvaa ja helposti ymmärrettävää tekstiä.
-ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
-ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat.
-osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
-ymmärtää ja käyttää alan perussanastoa melko täsmällisesti.
-osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja.
-käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin.
-osaa pitää lyhyen suullisen esityksen ymmärrettävästi ja selkeästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
-keskustelee luontevasti erilaisista aiheista.
-viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä.
-kirjoittaa selkeää ja hyvin jäsenneltyä tekstiä lähes ilman kielivirheitä.
-ääntää luontevasti ja selkeästi.
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat teksteistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa.
-selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti.
-ymmärtää ja käyttää täsmällisesti alan perussanastoa.
-löytää erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit.
-käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.
-osaa pitää lyhyen suullisen esityksen jäsentyneesti ja vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä.
Aika ja paikka
Oppitunnit TAMKilla.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
- Suullinen esitys (pakollinen)
- Kirjallinen tentti (EXAM) Tenttiperiodi: 3.4.-20.4.2023
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Arvosana määräytyy kirjallisen tentin ja suullisen esitelmän perusteella.
- Opiskelijalla tulee olla 60 % Moodlen tehtävistä tehtynä, ja aktiivisen osallistumisen velvoite tunneilla on 80%. Kotitehtävien määrä ja laatu sekä aktiivinen osallistuminen tunneilla vaikuttavat arvosanaan erityisesti rajatapauksissa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Opetustunnit (ei joka viikko, tarkempi ohjelma käydään läpi kurssin alussa)
- Itsenäinen työskentely
Oppimateriaalit
- Moodlen materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3x27 h opiskelijan työtä. Opetustunnit sekä itsenäinen opiskelu.
Sisällön jaksotus
Periodit 3 ja 4.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tämä kurssi on valinnainen kurssi. Kurssille ei voi hakea hyväksilukua eikä sitä voi suorittaa näytöllä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa pitää yksinkertaisen ja ymmärrettävän esityksen valmista materiaalia ja apuneuvoja käyttäen
- selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
- ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta, kun viesti toistetaan tarvittaessa
- ääntää useimmiten ymmärrettävästi
- kirjoittaa melko ymmärrettävästi
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita ymmärrettävästi
- käyttää opintoalan perussanastoa niin, että perusviesti välittyy
- löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa pitää selkeän esityksen apuneuvoja käyttäen
- keskustelee melko sujuvasti
- ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun keskusteluaihe on tuttu
- ääntää melko luontevasti ja selkeästi
- kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
- käyttää kielioppirakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin
- ymmärtää ja käyttää sanastoa melko täsmällisesti
- ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa valmistella ja pitää vakuuttavan, jäsennellyn esitelmän
- keskustelee sujuvasti
- ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
- ääntää luontevasti ja selkeästi
- kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti
- käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
- ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti sanastoa
- ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin tekstistä
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 18.02.2022
Ajoitus
01.02.2022 - 29.04.2022
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kristiina Tillander
Vastuuhenkilö
Kristiina Tillander
Ryhmät
-
20ARMRakennusalan työnjohto 2020, monimuoto
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa ja uskaltaa puhua sekä kirjoittaa englantia paremmin.
- osaa ja uskaltaa esiintyä paremmin englannin kielellä.
- hallitsee sanavarastoa laajemmin.
- osaa peruskieliopin keskeisiä rakenteita.
Sisältö (OJ)
• Itsestä kertominen
• Matkustaminen
• Small Talk
• Keskustelu- ja esitelmäharjoituksia
• Oman opiskelualan peruskäsitteistöä
• Peruskieliopin kertausta
Esitietovaatimukset (OJ)
2. asteella suoritetut englannin kieliopinnot.
Lisätiedot (OJ)
Riittävä suomen kielen taito.
Läsnäolovaatimus: 80% lähiopetustunneista.
Vaihtoehtoiset suoritustavat mikäli opintojakso on pakollinen:
Hyväksytty lähtötasotesti tai vastaavat tiedot toisesta ammattikorkeakoulusta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
-osaa keskustella tutuista aiheista.
-osaa kirjoittaa ymmärrettävää tekstiä, kun saa valmistella sitä riittävän kauan ja apua käyttäen.
-ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa.
-ääntää useimmiten ymmärrettävästi.
-löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita.
-käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
-käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
-käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä, kuten ilmaiset sanakirjat.
-selviytyy lyhyestä suullisesta esityksestä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
-keskustelee erilaisista aiheista melko sujuvasti.
-viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä.
-kirjoittaa melko sujuvaa ja helposti ymmärrettävää tekstiä.
-ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
-ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat.
-osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
-ymmärtää ja käyttää alan perussanastoa melko täsmällisesti.
-osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja.
-käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin.
-osaa pitää lyhyen suullisen esityksen ymmärrettävästi ja selkeästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
-keskustelee luontevasti erilaisista aiheista.
-viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä.
-kirjoittaa selkeää ja hyvin jäsenneltyä tekstiä lähes ilman kielivirheitä.
-ääntää luontevasti ja selkeästi.
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat teksteistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa.
-selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti.
-ymmärtää ja käyttää täsmällisesti alan perussanastoa.
-löytää erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit.
-käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.
-osaa pitää lyhyen suullisen esityksen jäsentyneesti ja vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Koe: 21.4. 2022
Mikäli kurssi toteutetaan etäopetuksena, koe on suullinen. Jos jälkimmäinen periodi toteutetaan lähiopetuksena, koe saattaa olla kokonaan tai osittain kirjallinen. Tilanne päivitetään, kun pandemiatilanne selkiytyy.
Uusintakokeet:
1. uusinta: (hylätyt suoritukset)
2. uusinta: (hylätyt suoritukset ja korotukset)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty arvosana 1-5
1 - Suullinen ja/tai kirjallinen koe
2 - Kotitehtävät: Kotitehtävät ja niiden vastaukset ilmoitetaan väliviikoilla Moodlessa, jonne tehtävät myös palautetaan deadlineen mennessä. Kotitehtäviä ei voi palauttaa opettajan sähköpostiin. Deadlinen jälkeen opettaja tallentaa Moodleen oikeat vastaukset (KEY). Opiskelijan tulee itse tarkastaa tehtävät ja kysyä epäselvyyksistä tunnilla. Kotitehtäviä ei voi palauttaa sen jälkeen, kun oikeat vastaukset on annettu. Kotitehtäviä tulee olla tehtynä 80% annetuista harjoituksista. Jos kotitehtäviä palauttaa vähemmän kuin 80%, se laskee kurssin arvosanaa tai estää läpipääsyn kurssista.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus ja/tai verkko-opetus Zoomissa, suulliset ja kirjalliset yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät, pienet esiintymisharjoitukset, itsenäinen verkko-opiskelu Moodlessa, suullinen ja/tai kirjallinen tentti
Toteutussuunnitelma tarkentuu lähi- ja etäopetuksen osalta, kun pandemiatilanne selkiytyy. Kurssi aloitetaan etäopetuksena helmikuun loppuun asti, minkä jälkeen tilanne päivitetään.
Oppimateriaalit
Kurssilla ei käytetä oppikirjaa. Opiskelumateriaali jaetaan tunnilla tai Moodlen kautta. Opiskelijoita saatetaan pyytää joko etsimään tai tuottamaan opiskeluun soveltuvaa materiaalia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-lähiopetus TAMKilla ja/tai etäopetus Zoomissa
-väliviikoilla itsenäinen työskentely (kotitehtävät) Moodlen kautta
-tenttiin ja valmistautuminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kyseessä on vapaavalintainen kurssi, jolle ei ole valinnaisia suoritustapoja. Vapaavalintaisia kursseja ei voi AHOToida. Huom! Aiemmin suoritettuja englanninopintoja voi kuitenkin sisällyttää vapaavalintaisiin opintoihin, jolloin kyseessä ei ole hyväksiluku vaan aiempien opintojen sisällyttäminen nykyisiin.
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimistavoitteet
-parantaa itseluottamusta ja sujuvuutta englannin kielellä yleisiin ja ammattiin liittyvissä viestintätilanteissa
-laajentaa ja kerrata rakennustekniikan sanavarastoa
-kerrata peruskieliopin rakenteita
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-Ei selviydy keskustelutilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos on liian niukkaa ja/tai vaikea ymmärtää.
-Ei pysty osallistumaan vuorovaikutukseen, koska opiskelijalla on ongelmia tuottaa omaa puhetta ja/tai ymmärtää muiden osapuolten puhetta.
-Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä. Kirjoittaa irrallisia lauseita ja ajatuksia.
-Ääntäminen erittäin vaikeasti ymmärrettävää. Muiden kielten vaikutus on häiritsevää.
-Hallitsee erittäin suppean oman alan ja yleiskielen sanaston, joka ei riitä tilanteesta suoriutumiseen.
-Käyttää kieliopin perusrakenteitakin puutteellisesti. Ongelmia erottaa sanaluokkia toisistaan. Taivuttaa usein sanoja väärin.
-ei saa tentistä hyväksyttyä arvosanaa.
-tekee kotitehtävistä vähemmän kuin 80%.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-osaa keskustella tutuista aiheista.
-osaa kirjoittaa ymmärrettävää tekstiä, kun saa valmistella sitä riittävän kauan ja apua käyttäen.
-ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa.
-ääntää useimmiten ymmärrettävästi.
-löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita.
-käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
-käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
-käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä, kuten ilmaiset sanakirjat.
-selviytyy lyhyestä suullisesta esityksestä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-keskustelee erilaisista aiheista melko sujuvasti.
-viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä.
-kirjoittaa melko sujuvaa ja helposti ymmärrettävää tekstiä.
-ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
-ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat.
-osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
-ymmärtää ja käyttää alan perussanastoa melko täsmällisesti.
-osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja.
-käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin.
-osaa pitää lyhyen suullisen esityksen ymmärrettävästi ja selkeästi.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-keskustelee luontevasti erilaisista aiheista.
-viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä.
-kirjoittaa selkeää ja hyvin jäsenneltyä tekstiä lähes ilman kielivirheitä.
-ääntää luontevasti ja selkeästi.
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat teksteistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa.
-selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti.
-ymmärtää ja käyttää täsmällisesti alan perussanastoa.
-löytää erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit.
-käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.
-osaa pitää lyhyen suullisen esityksen jäsentyneesti ja vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 17.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anne Kopperoinen
Vastuuhenkilö
Anne Kopperoinen
Ryhmät
-
20RMRakennusalan työnjohto
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa ja uskaltaa puhua sekä kirjoittaa englantia paremmin.
- osaa ja uskaltaa esiintyä paremmin englannin kielellä.
- hallitsee sanavarastoa laajemmin.
- osaa peruskieliopin keskeisiä rakenteita.
Sisältö (OJ)
• Itsestä kertominen
• Matkustaminen
• Small Talk
• Keskustelu- ja esitelmäharjoituksia
• Oman opiskelualan peruskäsitteistöä
• Peruskieliopin kertausta
Esitietovaatimukset (OJ)
2. asteella suoritetut englannin kieliopinnot.
Lisätiedot (OJ)
Riittävä suomen kielen taito.
Läsnäolovaatimus: 80% lähiopetustunneista.
Vaihtoehtoiset suoritustavat mikäli opintojakso on pakollinen:
Hyväksytty lähtötasotesti tai vastaavat tiedot toisesta ammattikorkeakoulusta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
-osaa keskustella tutuista aiheista.
-osaa kirjoittaa ymmärrettävää tekstiä, kun saa valmistella sitä riittävän kauan ja apua käyttäen.
-ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa.
-ääntää useimmiten ymmärrettävästi.
-löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita.
-käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
-käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
-käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä, kuten ilmaiset sanakirjat.
-selviytyy lyhyestä suullisesta esityksestä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
-keskustelee erilaisista aiheista melko sujuvasti.
-viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä.
-kirjoittaa melko sujuvaa ja helposti ymmärrettävää tekstiä.
-ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
-ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat.
-osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
-ymmärtää ja käyttää alan perussanastoa melko täsmällisesti.
-osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja.
-käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin.
-osaa pitää lyhyen suullisen esityksen ymmärrettävästi ja selkeästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
-keskustelee luontevasti erilaisista aiheista.
-viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä.
-kirjoittaa selkeää ja hyvin jäsenneltyä tekstiä lähes ilman kielivirheitä.
-ääntää luontevasti ja selkeästi.
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat teksteistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa.
-selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti.
-ymmärtää ja käyttää täsmällisesti alan perussanastoa.
-löytää erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit.
-käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.
-osaa pitää lyhyen suullisen esityksen jäsentyneesti ja vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä.
Aika ja paikka
3. periodi etäopetuksena mutta siirrymme 4. periodissa TAMKille pandemiatilanteen salliessa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
- Suullinen esitys (pakollinen)
- Kirjallinen tentti (EXAM)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Arvosana määräytyy kirjallisen tentin ja suullisen esitelmän perusteella.
- Opiskelijalla tulee olla 60 % Moodlen tehtävistä tehtynä, ja aktiivisen osallistumisen velvoite tunneilla on 80%. Kotitehtävien määrä ja laatu sekä aktiivinen osallistuminen tunneilla vaikuttavat arvosanaan erityisesti rajatapauksissa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Opetustunnit (ei joka viikko, tarkempi ohjelma käydään läpi kurssin alussa)
- Itsenäinen työskentely
Oppimateriaalit
- Moodlen materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3x27 h opiskelijan työtä. Opetustunnit sekä itsenäinen opiskelu.
Sisällön jaksotus
Periodit 3 ja 4.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tämä kurssi on valinnainen kurssi. Kurssille ei voi hakea hyväksilukua eikä sitä voi suorittaa näytöllä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa pitää yksinkertaisen ja ymmärrettävän esityksen valmista materiaalia ja apuneuvoja käyttäen
- selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
- ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta, kun viesti toistetaan tarvittaessa
- ääntää useimmiten ymmärrettävästi
- kirjoittaa melko ymmärrettävästi
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita ymmärrettävästi
- käyttää opintoalan perussanastoa niin, että perusviesti välittyy
- löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa pitää selkeän esityksen apuneuvoja käyttäen
- keskustelee melko sujuvasti
- ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun keskusteluaihe on tuttu
- ääntää melko luontevasti ja selkeästi
- kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
- käyttää kielioppirakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin
- ymmärtää ja käyttää sanastoa melko täsmällisesti
- ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa valmistella ja pitää vakuuttavan, jäsennellyn esitelmän
- keskustelee sujuvasti
- ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
- ääntää luontevasti ja selkeästi
- kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti
- käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
- ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti sanastoa
- ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin tekstistä