Siirry suoraan sisältöön

Johtamistaito ja kokoustekniikkaLaajuus (4 op)

Tunnus: 5B00FD65

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson jälkeen tunnetaan työntekijän käyttäytymiseen vaikuttavat ihmisen perustarpeet ja niiden vaikutus työmotivaatioon. Opiskelija tunnistaa positiivisen ja negatiivisen stressin, työuupumuksen sekä masennuksen ja niihin johtavat keskeiset työyhteisön hyvinvoinnin tekijät. Opintojakson jälkeen tunnetaan johtamiseen liittyvä laaja tehtäväkokonaisuus ja keskitytään johtamisen tehtäviin ja johtamisen välineisiin rakennustyömaalla. Kurssilla opitaan nykyisin rakennusalan yritysten ja julkisen sektorin käytössä olevat organisaatiorakenteet, tärkeimmät johtamisjärjestelmät ja -mallit ml. tiimitoiminta. Opiskelija hallitsee erilaiset kokous- ja neuvottelutyypit ja osataan toimia eri rooleissa rakennusalalle tyypillisissä kokouksissa

Sisältö

Opintojakson alussa harjoitellaan kommunikointitaitoja ja tehdään oppilaalle johtajuuteen liittyvä persoonallisuustesti. Opintojaksolla käsitellään johtamisen perusteista kommunikointitaidot, motivaatio, työyhteisön hyvinvointi, itsensä johtaminen, organisaatiorakenteet, johtamisen tehtävät yrityksessä ja johtamisen välineet. Esimiestaidoista käsitellään johtamisjärjestelmät ja – tyylit, tiimitoiminta ja johtamisen tehtävät työmaalla (tavoitteet, organisointi, päätökset, valvonta, alaisten kehittäminen). Lisäksi tutustutaan rakennustyömaan johtamisen käytännön esimerkkeihin.Opintojaksolla käsitellään rakennustyömaan erilaiset neuvottelutyypit sekä asunto-yhtiön yhtiökokouksen asialistat sekä kokouksen läpivienti. Kokousharjoitusten avulla käydään läpi kokouksen osallistujien roolit. Lisäksi käsitellään neuvottelun kulku, neuvottelustrategia, kokoustekniikkka sekä kokoustyypit. Neuvotteluista käsitellään mm. työhönotto, projektipalaveri ja kehityskeskustelu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- tietää viestinnän perusasiat ja osaa toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen auttavasti muistilistan avulla
- tunnistaa johtamisen tehtävät ja apuvälineet
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteiden alkeet
- tunnistaa työntekijän rekrytoinnin vaiheet
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

-osaa viestinnän perusasiat ja osaa sujuvasti toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen sujuvasti
- osaa johtamisen perustehtävät ja soveltaa johtamisen apuvälineitä
- Tunnistaa työhyvinvoinnit perusteet ja niiden merkityksen
- Osaa toimia osana rekrytointityöryhmää
- Osaa periaatteet henkilöjohtamisesta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- osaa viestinnän perusasiat ja osaa toimia sujuvasti kokouksen puheenjohtajana
- osaa soveltaa käytännössä eri tilanteissa ideariihen peruskaavaa
- tietää johtamisen tehtävät ja apuvälineet ja osaa soveltaa niitä hyvin käytännössä
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä
- osaa toimia itsenäisesti työntekijän rekrytoinnin eri vaiheissa.
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 22.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusmestari

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hannu Kauranen
  • Eero Nippala
  • Karri Koivusilta
Vastuuhenkilö

Eero Nippala

Ryhmät
  • 21ARM
    Rakennusalan työnjohto 2021, monimuoto

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson jälkeen tunnetaan työntekijän käyttäytymiseen vaikuttavat ihmisen perustarpeet ja niiden vaikutus työmotivaatioon. Opiskelija tunnistaa positiivisen ja negatiivisen stressin, työuupumuksen sekä masennuksen ja niihin johtavat keskeiset työyhteisön hyvinvoinnin tekijät. Opintojakson jälkeen tunnetaan johtamiseen liittyvä laaja tehtäväkokonaisuus ja keskitytään johtamisen tehtäviin ja johtamisen välineisiin rakennustyömaalla. Kurssilla opitaan nykyisin rakennusalan yritysten ja julkisen sektorin käytössä olevat organisaatiorakenteet, tärkeimmät johtamisjärjestelmät ja -mallit ml. tiimitoiminta. Opiskelija hallitsee erilaiset kokous- ja neuvottelutyypit ja osataan toimia eri rooleissa rakennusalalle tyypillisissä kokouksissa

Sisältö (OJ)

Opintojakson alussa harjoitellaan kommunikointitaitoja ja tehdään oppilaalle johtajuuteen liittyvä persoonallisuustesti. Opintojaksolla käsitellään johtamisen perusteista kommunikointitaidot, motivaatio, työyhteisön hyvinvointi, itsensä johtaminen, organisaatiorakenteet, johtamisen tehtävät yrityksessä ja johtamisen välineet. Esimiestaidoista käsitellään johtamisjärjestelmät ja – tyylit, tiimitoiminta ja johtamisen tehtävät työmaalla (tavoitteet, organisointi, päätökset, valvonta, alaisten kehittäminen). Lisäksi tutustutaan rakennustyömaan johtamisen käytännön esimerkkeihin.Opintojaksolla käsitellään rakennustyömaan erilaiset neuvottelutyypit sekä asunto-yhtiön yhtiökokouksen asialistat sekä kokouksen läpivienti. Kokousharjoitusten avulla käydään läpi kokouksen osallistujien roolit. Lisäksi käsitellään neuvottelun kulku, neuvottelustrategia, kokoustekniikkka sekä kokoustyypit. Neuvotteluista käsitellään mm. työhönotto, projektipalaveri ja kehityskeskustelu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- tietää viestinnän perusasiat ja osaa toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen auttavasti muistilistan avulla
- tunnistaa johtamisen tehtävät ja apuvälineet
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteiden alkeet
- tunnistaa työntekijän rekrytoinnin vaiheet
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-osaa viestinnän perusasiat ja osaa sujuvasti toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen sujuvasti
- osaa johtamisen perustehtävät ja soveltaa johtamisen apuvälineitä
- Tunnistaa työhyvinvoinnit perusteet ja niiden merkityksen
- Osaa toimia osana rekrytointityöryhmää
- Osaa periaatteet henkilöjohtamisesta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- osaa viestinnän perusasiat ja osaa toimia sujuvasti kokouksen puheenjohtajana
- osaa soveltaa käytännössä eri tilanteissa ideariihen peruskaavaa
- tietää johtamisen tehtävät ja apuvälineet ja osaa soveltaa niitä hyvin käytännössä
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä
- osaa toimia itsenäisesti työntekijän rekrytoinnin eri vaiheissa.
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 18.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 31.12.2023

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusmestari

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Eero Nippala
  • Karri Koivusilta
Vastuuhenkilö

Eero Nippala

Ryhmät
  • 21RM
    Rakennusalan työnjohto

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson jälkeen tunnetaan työntekijän käyttäytymiseen vaikuttavat ihmisen perustarpeet ja niiden vaikutus työmotivaatioon. Opiskelija tunnistaa positiivisen ja negatiivisen stressin, työuupumuksen sekä masennuksen ja niihin johtavat keskeiset työyhteisön hyvinvoinnin tekijät. Opintojakson jälkeen tunnetaan johtamiseen liittyvä laaja tehtäväkokonaisuus ja keskitytään johtamisen tehtäviin ja johtamisen välineisiin rakennustyömaalla. Kurssilla opitaan nykyisin rakennusalan yritysten ja julkisen sektorin käytössä olevat organisaatiorakenteet, tärkeimmät johtamisjärjestelmät ja -mallit ml. tiimitoiminta. Opiskelija hallitsee erilaiset kokous- ja neuvottelutyypit ja osataan toimia eri rooleissa rakennusalalle tyypillisissä kokouksissa

Sisältö (OJ)

Opintojakson alussa harjoitellaan kommunikointitaitoja ja tehdään oppilaalle johtajuuteen liittyvä persoonallisuustesti. Opintojaksolla käsitellään johtamisen perusteista kommunikointitaidot, motivaatio, työyhteisön hyvinvointi, itsensä johtaminen, organisaatiorakenteet, johtamisen tehtävät yrityksessä ja johtamisen välineet. Esimiestaidoista käsitellään johtamisjärjestelmät ja – tyylit, tiimitoiminta ja johtamisen tehtävät työmaalla (tavoitteet, organisointi, päätökset, valvonta, alaisten kehittäminen). Lisäksi tutustutaan rakennustyömaan johtamisen käytännön esimerkkeihin.Opintojaksolla käsitellään rakennustyömaan erilaiset neuvottelutyypit sekä asunto-yhtiön yhtiökokouksen asialistat sekä kokouksen läpivienti. Kokousharjoitusten avulla käydään läpi kokouksen osallistujien roolit. Lisäksi käsitellään neuvottelun kulku, neuvottelustrategia, kokoustekniikkka sekä kokoustyypit. Neuvotteluista käsitellään mm. työhönotto, projektipalaveri ja kehityskeskustelu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- tietää viestinnän perusasiat ja osaa toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen auttavasti muistilistan avulla
- tunnistaa johtamisen tehtävät ja apuvälineet
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteiden alkeet
- tunnistaa työntekijän rekrytoinnin vaiheet
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-osaa viestinnän perusasiat ja osaa sujuvasti toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen sujuvasti
- osaa johtamisen perustehtävät ja soveltaa johtamisen apuvälineitä
- Tunnistaa työhyvinvoinnit perusteet ja niiden merkityksen
- Osaa toimia osana rekrytointityöryhmää
- Osaa periaatteet henkilöjohtamisesta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- osaa viestinnän perusasiat ja osaa toimia sujuvasti kokouksen puheenjohtajana
- osaa soveltaa käytännössä eri tilanteissa ideariihen peruskaavaa
- tietää johtamisen tehtävät ja apuvälineet ja osaa soveltaa niitä hyvin käytännössä
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä
- osaa toimia itsenäisesti työntekijän rekrytoinnin eri vaiheissa.
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän

Aika ja paikka

H3-29 klo 14-17
aloitus 13.9
lähiopetuksena

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

tarkennetaan ajankohta ja toteutus myöhemmin syysloman jälkeen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiperusteet:
- kirjallinen koe teoriaosuudesta 70% ja esitelmä ryhmätyönä 30%
- pakollinen läsnäolo harjoitusoppitunneilla (H1-H4), poissaolo aiheuttaa korvaavan tehtävän tekemisen
- pakollinen läsnäolo kahdella kokousharjoitusoppitunnilla (K1-K4)
- pakollinen kunnan valtuustokokouksen seuranta 1 kerran (internetseuranta ja muistion lähettäminen emailina opettajalle seurannasta 1/2A4 pitkä)
- tenttioikeuden saa, kun on vähintään 5 läsnäolomerkintää teoria/harjoitustunneilla (3h kokonaisuus)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetuksen toteutus syksyllä 2023
oppituntikeskustelut
oppituntiharjoitukset (johtamisen välineet + kokoukset)
luennot
oikean kokouksen seuranta (kunnan valtuuston kokousseuranta tai videoseuranta)

Oppimateriaalit

opetusmateriaali: toteutuksen TUNImoodlessa

+ kirjallisuutta:
- E.Suominen, Rakentajan johtamistaito, 1992, Espoo,
- Hokkanen, Skyttä, Strömberg. Johtamistaito
Lämsä,Hautala, Organisaatiokäyttäytymisen perusteet, Helsinki 2005.
- Rakennusalan työehtosopimus urakkahinnoitteluineen,
- Aitomaa, et.al.. Rakennustöiden turvallisuusmääräykset selityksineen. 2004.
- Lappalainen J, et.al. Hyvä turvallisuusjohtaminen yhteisellä rakennustyömaalla. Toimintaopas. 1997.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetusta ja ohjattuja harjoitustunteja Tamkilla luokassa
Opiskelijan oma työ muodostuu tenttiin valmistautumisesta ja oppitunnilla harjoitustilanteisiin osallistumisesta
sekä valtuuston (video)kokouksen seuranta 1 kerran livenä paikanpäällä valtuustossa tai internetissä.

Sisällön jaksotus

aihesisältö oppituntikokonaisuuksittain:

1-3 kurssin esittely ja viestintä (luento) sekä ryhmätöiden jako
-------------------------------------------------------------
4-6 kokoustekniikka (luento) + kokousharjoitus (K1)
------------------------------------------------------------
7-9 motivointi, työuupumus, organisaatiorakenteet (ryhmätyö/esitelmät)
--------------------------------------------------------------
10-11 johtamisjärjestelmät ja tiimit (ryhmätyö/esitelmät)
12 johtamisen tehtävät (luento)
-------------------------------------------------------------
13-15 johtamisen välineet, rekrytointi (luento)
rekrytointi (oppituntiharjoitus H1)
----------------------------------------------------------------
16-18 ongelmanratkaisu ja palaute (luento)
ongelmanratkaisu (oppituntiharjoitus H2)
---------------------------------------------------------------
19-21 palaute teorialuento
palauteharjoitus (oppituntiharjoitus H3)
---------------------------------------------------------------
22-24 kokoustyypit (luento)
kokousharjoitus K2 (ylimääräinen yhtiökokous)
kokouksen asiakirjat (luento) kokousharjoitus K3 (työmaakokous)
-------------------------------------------------------------
25-27 neuvottelutyylit (luento)
kokousharjoitus K4 (työmaakokous)
------------------------------------------------------------
28-29 turvallisuusjohtaminen (luento)
turvallisuusjohtaminen (oppituntiharjoitus H4)
--------------------------------------------------------------
30-32 koe marraskuussa
ja uusintakoe exam
Koejärjestelyt tarkentuu marraskuulla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT = aikaisemmin hankitun osaamisen osoittaminen
eli näyttökoe suullisena kuulusteluna johtamisen tenttialueesta sekä kokous pj toiminnan sujuvuusnäyttökoe

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

kokousseuranta kunnan valtuuston kokous
tai korvaavana videoseuranta vastaavasta kokouksesta internetistä

Kansainvälisyys

ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Luento ja tenttiaineistot TUNIMOODLE
Johtamistaito ja kokoustekniikka 5B00FD65-3003

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- oppituntiharjoituksia puuttuu (4 pakollista)
- kokousharjoituksia puuttuu (2/4 pakollinen)
- tentti 0
- kokousseuranta valtuustosali puuttuu (1 pakollinen)
- tenttioikeus puuttuu (saa luentoläsnäololla , 5 kpl)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- tietää viestinnän perusasiat ja osaa toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen auttavasti muistilistan avulla
- tunnistaa johtamisen tehtävät ja apuvälineet
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteiden alkeet
- tunnistaa työntekijän rekrytoinnin vaiheet
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa viestinnän perusasiat ja osaa sujuvasti toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen sujuvasti
- osaa johtamisen perustehtävät ja soveltaa johtamisen apuvälineitä
- tunnistaa työhyvinvoinnit perusteet ja niiden merkityksen
- osaa toimia osana rekrytointityöryhmää
- osaa periaatteet henkilöjohtamisesta

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa viestinnän perusasiat ja osaa toimia sujuvasti kokouksen puheenjohtajana
- osaa soveltaa käytännössä eri tilanteissa ideariihen peruskaavaa
- tietää johtamisen tehtävät ja apuvälineet ja osaa soveltaa niitä hyvin käytännössä
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä
- osaa toimia itsenäisesti työntekijän rekrytoinnin eri vaiheissa.
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 19.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusmestari

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jari Mattila
Vastuuhenkilö

Hannu Kauranen

Ryhmät
  • 20ARM
    Rakennusalan työnjohto 2020, monimuoto

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson jälkeen tunnetaan työntekijän käyttäytymiseen vaikuttavat ihmisen perustarpeet ja niiden vaikutus työmotivaatioon. Opiskelija tunnistaa positiivisen ja negatiivisen stressin, työuupumuksen sekä masennuksen ja niihin johtavat keskeiset työyhteisön hyvinvoinnin tekijät. Opintojakson jälkeen tunnetaan johtamiseen liittyvä laaja tehtäväkokonaisuus ja keskitytään johtamisen tehtäviin ja johtamisen välineisiin rakennustyömaalla. Kurssilla opitaan nykyisin rakennusalan yritysten ja julkisen sektorin käytössä olevat organisaatiorakenteet, tärkeimmät johtamisjärjestelmät ja -mallit ml. tiimitoiminta. Opiskelija hallitsee erilaiset kokous- ja neuvottelutyypit ja osataan toimia eri rooleissa rakennusalalle tyypillisissä kokouksissa

Sisältö (OJ)

Opintojakson alussa harjoitellaan kommunikointitaitoja ja tehdään oppilaalle johtajuuteen liittyvä persoonallisuustesti. Opintojaksolla käsitellään johtamisen perusteista kommunikointitaidot, motivaatio, työyhteisön hyvinvointi, itsensä johtaminen, organisaatiorakenteet, johtamisen tehtävät yrityksessä ja johtamisen välineet. Esimiestaidoista käsitellään johtamisjärjestelmät ja – tyylit, tiimitoiminta ja johtamisen tehtävät työmaalla (tavoitteet, organisointi, päätökset, valvonta, alaisten kehittäminen). Lisäksi tutustutaan rakennustyömaan johtamisen käytännön esimerkkeihin.Opintojaksolla käsitellään rakennustyömaan erilaiset neuvottelutyypit sekä asunto-yhtiön yhtiökokouksen asialistat sekä kokouksen läpivienti. Kokousharjoitusten avulla käydään läpi kokouksen osallistujien roolit. Lisäksi käsitellään neuvottelun kulku, neuvottelustrategia, kokoustekniikkka sekä kokoustyypit. Neuvotteluista käsitellään mm. työhönotto, projektipalaveri ja kehityskeskustelu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- tietää viestinnän perusasiat ja osaa toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen auttavasti muistilistan avulla
- tunnistaa johtamisen tehtävät ja apuvälineet
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteiden alkeet
- tunnistaa työntekijän rekrytoinnin vaiheet
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-osaa viestinnän perusasiat ja osaa sujuvasti toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen sujuvasti
- osaa johtamisen perustehtävät ja soveltaa johtamisen apuvälineitä
- Tunnistaa työhyvinvoinnit perusteet ja niiden merkityksen
- Osaa toimia osana rekrytointityöryhmää
- Osaa periaatteet henkilöjohtamisesta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- osaa viestinnän perusasiat ja osaa toimia sujuvasti kokouksen puheenjohtajana
- osaa soveltaa käytännössä eri tilanteissa ideariihen peruskaavaa
- tietää johtamisen tehtävät ja apuvälineet ja osaa soveltaa niitä hyvin käytännössä
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä
- osaa toimia itsenäisesti työntekijän rekrytoinnin eri vaiheissa.
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän

Aika ja paikka

19.8.-24.11.2022 TAMK opetustilat

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

marraskuu 2022, tarkennetaan ajankohta ja toteutus myöhemmin

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiperusteet:
- kirjallinen koe teoriaosuudesta 70% ja esitelmä ryhmätyönä 30%
- pakollinen läsnäolo harjoitusoppitunneilla (H1-H3), poissaolo aiheuttaa korvaavan tehtävän tekemisen
- pakollinen läsnäolo kahdella kokousharjoitusoppitunnilla (K1-K4)
- pakollinen TRE/muu kunnan valtuustokokouksen videoseuranta 1 kerran (internetseuranta ja muistion lähettäminen emailina opettajalle seurannasta 1/2A4 pitkä)
- tenttioikeuden saa, kun on vähintään 5 läsnäolomerkintää teoria/harjoitustunneilla (3h kokonaisuus)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetuksen toteutus syksyllä 2022
oppituntikeskustelut
oppituntiharjoitukset (johtamisen välineet + kokoukset)
luennot
oikean kokouksen seuranta (TRE/muun kunnan videoseuranta)

Oppimateriaalit

kirjallisuutta:
- E.Suominen, Rakentajan johtamistaito, 1992, Espoo,
- Hokkanen, Skyttä, Strömberg. Johtamistaito
Lämsä,Hautala, Organisaatiokäyttäytymisen perusteet, Helsinki 2005.
- Rakennusalan työehtosopimus urakkahinnoitteluineen,
- Aitomaa, et.al.. Rakennustöiden turvallisuusmääräykset selityksineen. 2004.
- Lappalainen J, et.al. Hyvä turvallisuusjohtaminen yhteisellä rakennustyömaalla. Toimintaopas. 1997.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetusta ja ohjattuja harjoitustunteja
Opiskelijan oma työ muodostuu tenttiin valmistautumisesta ja oppitunnilla harjoitustilanteisiin osallistumisesta
sekä TRE/muu kunnan valtuuston videokokouksen seuranta 1 kerran

Sisällön jaksotus

aihesisältö:
1-3 kurssin esittely ja viestintä (luento) sekä ryhmätöiden jako
-------------------------------------------------------------
4-6 kokoustekniikka (luento) + kokousharjoitus (K1)
------------------------------------------------------------
7-9 motivointi, työuupumus, organisaatiorakenteet (ryhmätyö/esitelmät)
--------------------------------------------------------------
10-11 johtamisjärjestelmät ja tiimit (ryhmätyö/esitelmät)
12 johtamisen tehtävät (luento)
-------------------------------------------------------------
13-15 johtamisen välineet, rekrytointi (luento)
rekrytointi (oppituntiharjoitus H1)
----------------------------------------------------------------
16-18 ongelmanratkaisu ja palaute (luento)
ongelmanratkaisu (oppituntiharjoitus H2)
---------------------------------------------------------------
19-21 palaute teorialuento
palauteharjoitus (oppituntiharjoitus H3)
---------------------------------------------------------------
22-24 kokoustyypit (luento)
kokousharjoitus K2 (ylimääräinen yhtiökokous)
kokouksen asiakirjat (luento) kokousharjoitus K3 (työmaakokous)
-------------------------------------------------------------
25-27 neuvottelutyylit (luento)
kokousharjoitus K4 (työmaakokous)
28-29 turvallisuusjohtaminen (luento)
turvallisuusjohtaminen (oppituntiharjoitus)
--------------------------------------------------------------
30-32 koe marraskuussa
ja uusintakoe exam
Koejärjestelyt tarkentuu marraskuulla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT = suullinen kuulustelu tenttialueesta sekä kokous pj toiminnan sujuvuusnäyttökoe

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

kokousseuranta Treen kaupungin/ muun kunnan valtuusto, videoseuranta

Kansainvälisyys

ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

TUNIMOODLE

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- oppituntiharjoituksia puuttuu (3 pakollista)
- kokousharjoituksia puuttuu (2 pakollinen)
- tentti 0
- videokokousseuranta valtuustosali puuttuu (1 pakollinen)
- tenttioikeus puuttuu (saa luentoläsnäololla , 5 kpl)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- tietää viestinnän perusasiat ja osaa toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen auttavasti muistilistan avulla
- tunnistaa johtamisen tehtävät ja apuvälineet
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteiden alkeet
- tunnistaa työntekijän rekrytoinnin vaiheet
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa viestinnän perusasiat ja osaa sujuvasti toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen sujuvasti
- osaa johtamisen perustehtävät ja soveltaa johtamisen apuvälineitä
- tunnistaa työhyvinvoinnit perusteet ja niiden merkityksen
- osaa toimia osana rekrytointityöryhmää
- osaa periaatteet henkilöjohtamisesta

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa viestinnän perusasiat ja osaa toimia sujuvasti kokouksen puheenjohtajana
- osaa soveltaa käytännössä eri tilanteissa ideariihen peruskaavaa
- tietää johtamisen tehtävät ja apuvälineet ja osaa soveltaa niitä hyvin käytännössä
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä
- osaa toimia itsenäisesti työntekijän rekrytoinnin eri vaiheissa.
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 19.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 20.12.2022

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusmestari

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Eero Nippala
Vastuuhenkilö

Eero Nippala

Ryhmät
  • 20RM
    Rakennusalan työnjohto

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson jälkeen tunnetaan työntekijän käyttäytymiseen vaikuttavat ihmisen perustarpeet ja niiden vaikutus työmotivaatioon. Opiskelija tunnistaa positiivisen ja negatiivisen stressin, työuupumuksen sekä masennuksen ja niihin johtavat keskeiset työyhteisön hyvinvoinnin tekijät. Opintojakson jälkeen tunnetaan johtamiseen liittyvä laaja tehtäväkokonaisuus ja keskitytään johtamisen tehtäviin ja johtamisen välineisiin rakennustyömaalla. Kurssilla opitaan nykyisin rakennusalan yritysten ja julkisen sektorin käytössä olevat organisaatiorakenteet, tärkeimmät johtamisjärjestelmät ja -mallit ml. tiimitoiminta. Opiskelija hallitsee erilaiset kokous- ja neuvottelutyypit ja osataan toimia eri rooleissa rakennusalalle tyypillisissä kokouksissa

Sisältö (OJ)

Opintojakson alussa harjoitellaan kommunikointitaitoja ja tehdään oppilaalle johtajuuteen liittyvä persoonallisuustesti. Opintojaksolla käsitellään johtamisen perusteista kommunikointitaidot, motivaatio, työyhteisön hyvinvointi, itsensä johtaminen, organisaatiorakenteet, johtamisen tehtävät yrityksessä ja johtamisen välineet. Esimiestaidoista käsitellään johtamisjärjestelmät ja – tyylit, tiimitoiminta ja johtamisen tehtävät työmaalla (tavoitteet, organisointi, päätökset, valvonta, alaisten kehittäminen). Lisäksi tutustutaan rakennustyömaan johtamisen käytännön esimerkkeihin.Opintojaksolla käsitellään rakennustyömaan erilaiset neuvottelutyypit sekä asunto-yhtiön yhtiökokouksen asialistat sekä kokouksen läpivienti. Kokousharjoitusten avulla käydään läpi kokouksen osallistujien roolit. Lisäksi käsitellään neuvottelun kulku, neuvottelustrategia, kokoustekniikkka sekä kokoustyypit. Neuvotteluista käsitellään mm. työhönotto, projektipalaveri ja kehityskeskustelu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- tietää viestinnän perusasiat ja osaa toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen auttavasti muistilistan avulla
- tunnistaa johtamisen tehtävät ja apuvälineet
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteiden alkeet
- tunnistaa työntekijän rekrytoinnin vaiheet
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-osaa viestinnän perusasiat ja osaa sujuvasti toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen sujuvasti
- osaa johtamisen perustehtävät ja soveltaa johtamisen apuvälineitä
- Tunnistaa työhyvinvoinnit perusteet ja niiden merkityksen
- Osaa toimia osana rekrytointityöryhmää
- Osaa periaatteet henkilöjohtamisesta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- osaa viestinnän perusasiat ja osaa toimia sujuvasti kokouksen puheenjohtajana
- osaa soveltaa käytännössä eri tilanteissa ideariihen peruskaavaa
- tietää johtamisen tehtävät ja apuvälineet ja osaa soveltaa niitä hyvin käytännössä
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä
- osaa toimia itsenäisesti työntekijän rekrytoinnin eri vaiheissa.
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän

Aika ja paikka

30.8.2022- 20.12.2022 TAMK opetustilat B2-35

mikäli määrätään etäopetus niin teams/zoom, linkki TUNImoodlessa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

marraskuu 2022, tarkennetaan ajankohta ja toteutus myöhemmin

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiperusteet:
- kirjallinen koe teoriaosuudesta 70% ja esitelmä ryhmätyönä 30%
- pakollinen läsnäolo harjoitusoppitunneilla (H1-H4), poissaolo aiheuttaa korvaavan tehtävän tekemisen
- pakollinen läsnäolo kahdella kokousharjoitusoppitunnilla (K1-K4)
- pakollinen TRE/muu kunnan valtuustokokouksen videoseuranta 1 kerran (internetseuranta ja muistion lähettäminen emailina opettajalle seurannasta 1/2A4 pitkä)
- tenttioikeuden saa, kun on vähintään 5 läsnäolomerkintää teoria/harjoitustunneilla (3h kokonaisuus)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetuksen toteutus syksyllä 2022
oppituntikeskustelut
oppituntiharjoitukset (johtamisen välineet + kokoukset)
luennot
oikean kokouksen seuranta (tai TRE/muun kunnan videoseuranta)

Oppimateriaalit

kirjallisuutta:
- E.Suominen, Rakentajan johtamistaito, 1992, Espoo,
- Hokkanen, Skyttä, Strömberg. Johtamistaito
Lämsä,Hautala, Organisaatiokäyttäytymisen perusteet, Helsinki 2005.
- Rakennusalan työehtosopimus urakkahinnoitteluineen,
- Aitomaa, et.al.. Rakennustöiden turvallisuusmääräykset selityksineen. 2004.
- Lappalainen J, et.al. Hyvä turvallisuusjohtaminen yhteisellä rakennustyömaalla. Toimintaopas. 1997.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetusta ja ohjattuja harjoitustunteja Tamkilla luokassa
Opiskelijan oma työ muodostuu tenttiin valmistautumisesta ja oppitunnilla harjoitustilanteisiin osallistumisesta
sekä TRE/muu kunnan valtuuston videokokouksen seuranta 1 kerran livenä paikanpäällä valtuustossa.

Sisällön jaksotus

aihesisältö oppituntikokonaisuuksittain:

1-3 kurssin esittely ja viestintä (luento) sekä ryhmätöiden jako
-------------------------------------------------------------
4-6 kokoustekniikka (luento) + kokousharjoitus (K1)
------------------------------------------------------------
7-9 motivointi, työuupumus, organisaatiorakenteet (ryhmätyö/esitelmät)
--------------------------------------------------------------
10-11 johtamisjärjestelmät ja tiimit (ryhmätyö/esitelmät)
12 johtamisen tehtävät (luento)
-------------------------------------------------------------
13-15 johtamisen välineet, rekrytointi (luento)
rekrytointi (oppituntiharjoitus H1)
----------------------------------------------------------------
16-18 ongelmanratkaisu ja palaute (luento)
ongelmanratkaisu (oppituntiharjoitus H2)
---------------------------------------------------------------
19-21 palaute teorialuento
palauteharjoitus (oppituntiharjoitus H3)
---------------------------------------------------------------
22-24 kokoustyypit (luento)
kokousharjoitus K2 (ylimääräinen yhtiökokous)
kokouksen asiakirjat (luento) kokousharjoitus K3 (työmaakokous)
-------------------------------------------------------------
25-27 neuvottelutyylit (luento)
kokousharjoitus K4 (työmaakokous)
------------------------------------------------------------
28-29 turvallisuusjohtaminen (luento)
turvallisuusjohtaminen (oppituntiharjoitus H4)
--------------------------------------------------------------
30-32 koe marraskuussa
ja uusintakoe exam
Koejärjestelyt tarkentuu marraskuulla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT = aikaisemmin hankitun osaamisen osoittaminen
eli näyttökoe suullisena kuulusteluna johtamisen tenttialueesta sekä kokous pj toiminnan sujuvuusnäyttökoe

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

kokousseuranta livenä Treen kaupungin/ muun kunnan valtuusto
tai korvaavana videoseuranta vastaavasta kokouksesta internetistä

Kansainvälisyys

ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Luento ja tenttiaineistot TUNIMOODLE
Johtamistaito ja kokoustekniikka 5B00FD65-3002

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- oppituntiharjoituksia puuttuu (3 pakollista)
- kokousharjoituksia puuttuu (2/4 pakollinen)
- tentti 0
- videokokousseuranta valtuustosali puuttuu (1 pakollinen)
- tenttioikeus puuttuu (saa luentoläsnäololla , 5 kpl)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- tietää viestinnän perusasiat ja osaa toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen auttavasti muistilistan avulla
- tunnistaa johtamisen tehtävät ja apuvälineet
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteiden alkeet
- tunnistaa työntekijän rekrytoinnin vaiheet
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa viestinnän perusasiat ja osaa sujuvasti toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen sujuvasti
- osaa johtamisen perustehtävät ja soveltaa johtamisen apuvälineitä
- tunnistaa työhyvinvoinnit perusteet ja niiden merkityksen
- osaa toimia osana rekrytointityöryhmää
- osaa periaatteet henkilöjohtamisesta

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa viestinnän perusasiat ja osaa toimia sujuvasti kokouksen puheenjohtajana
- osaa soveltaa käytännössä eri tilanteissa ideariihen peruskaavaa
- tietää johtamisen tehtävät ja apuvälineet ja osaa soveltaa niitä hyvin käytännössä
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä
- osaa toimia itsenäisesti työntekijän rekrytoinnin eri vaiheissa.
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän