Johtamistaito ja kokoustekniikkaLaajuus (4 op)
Tunnus: 5B00FD65
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen tunnetaan työntekijän käyttäytymiseen vaikuttavat ihmisen perustarpeet ja niiden vaikutus työmotivaatioon. Opiskelija tunnistaa positiivisen ja negatiivisen stressin, työuupumuksen sekä masennuksen ja niihin johtavat keskeiset työyhteisön hyvinvoinnin tekijät. Opintojakson jälkeen tunnetaan johtamiseen liittyvä laaja tehtäväkokonaisuus ja keskitytään johtamisen tehtäviin ja johtamisen välineisiin rakennustyömaalla. Kurssilla opitaan nykyisin rakennusalan yritysten ja julkisen sektorin käytössä olevat organisaatiorakenteet, tärkeimmät johtamisjärjestelmät ja -mallit ml. tiimitoiminta. Opiskelija hallitsee erilaiset kokous- ja neuvottelutyypit ja osataan toimia eri rooleissa rakennusalalle tyypillisissä kokouksissa
Sisältö
Opintojakson alussa harjoitellaan kommunikointitaitoja ja tehdään oppilaalle johtajuuteen liittyvä persoonallisuustesti. Opintojaksolla käsitellään johtamisen perusteista kommunikointitaidot, motivaatio, työyhteisön hyvinvointi, itsensä johtaminen, organisaatiorakenteet, johtamisen tehtävät yrityksessä ja johtamisen välineet. Esimiestaidoista käsitellään johtamisjärjestelmät ja – tyylit, tiimitoiminta ja johtamisen tehtävät työmaalla (tavoitteet, organisointi, päätökset, valvonta, alaisten kehittäminen). Lisäksi tutustutaan rakennustyömaan johtamisen käytännön esimerkkeihin.Opintojaksolla käsitellään rakennustyömaan erilaiset neuvottelutyypit sekä asunto-yhtiön yhtiökokouksen asialistat sekä kokouksen läpivienti. Kokousharjoitusten avulla käydään läpi kokouksen osallistujien roolit. Lisäksi käsitellään neuvottelun kulku, neuvottelustrategia, kokoustekniikkka sekä kokoustyypit. Neuvotteluista käsitellään mm. työhönotto, projektipalaveri ja kehityskeskustelu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- tietää viestinnän perusasiat ja osaa toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen auttavasti muistilistan avulla
- tunnistaa johtamisen tehtävät ja apuvälineet
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteiden alkeet
- tunnistaa työntekijän rekrytoinnin vaiheet
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
-osaa viestinnän perusasiat ja osaa sujuvasti toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen sujuvasti
- osaa johtamisen perustehtävät ja soveltaa johtamisen apuvälineitä
- Tunnistaa työhyvinvoinnit perusteet ja niiden merkityksen
- Osaa toimia osana rekrytointityöryhmää
- Osaa periaatteet henkilöjohtamisesta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- osaa viestinnän perusasiat ja osaa toimia sujuvasti kokouksen puheenjohtajana
- osaa soveltaa käytännössä eri tilanteissa ideariihen peruskaavaa
- tietää johtamisen tehtävät ja apuvälineet ja osaa soveltaa niitä hyvin käytännössä
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä
- osaa toimia itsenäisesti työntekijän rekrytoinnin eri vaiheissa.
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 22.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusmestari
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannu Kauranen
- Eero Nippala
- Karri Koivusilta
Vastuuhenkilö
Eero Nippala
Ryhmät
-
21ARMRakennusalan työnjohto 2021, monimuoto
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson jälkeen tunnetaan työntekijän käyttäytymiseen vaikuttavat ihmisen perustarpeet ja niiden vaikutus työmotivaatioon. Opiskelija tunnistaa positiivisen ja negatiivisen stressin, työuupumuksen sekä masennuksen ja niihin johtavat keskeiset työyhteisön hyvinvoinnin tekijät. Opintojakson jälkeen tunnetaan johtamiseen liittyvä laaja tehtäväkokonaisuus ja keskitytään johtamisen tehtäviin ja johtamisen välineisiin rakennustyömaalla. Kurssilla opitaan nykyisin rakennusalan yritysten ja julkisen sektorin käytössä olevat organisaatiorakenteet, tärkeimmät johtamisjärjestelmät ja -mallit ml. tiimitoiminta. Opiskelija hallitsee erilaiset kokous- ja neuvottelutyypit ja osataan toimia eri rooleissa rakennusalalle tyypillisissä kokouksissa
Sisältö (OJ)
Opintojakson alussa harjoitellaan kommunikointitaitoja ja tehdään oppilaalle johtajuuteen liittyvä persoonallisuustesti. Opintojaksolla käsitellään johtamisen perusteista kommunikointitaidot, motivaatio, työyhteisön hyvinvointi, itsensä johtaminen, organisaatiorakenteet, johtamisen tehtävät yrityksessä ja johtamisen välineet. Esimiestaidoista käsitellään johtamisjärjestelmät ja – tyylit, tiimitoiminta ja johtamisen tehtävät työmaalla (tavoitteet, organisointi, päätökset, valvonta, alaisten kehittäminen). Lisäksi tutustutaan rakennustyömaan johtamisen käytännön esimerkkeihin.Opintojaksolla käsitellään rakennustyömaan erilaiset neuvottelutyypit sekä asunto-yhtiön yhtiökokouksen asialistat sekä kokouksen läpivienti. Kokousharjoitusten avulla käydään läpi kokouksen osallistujien roolit. Lisäksi käsitellään neuvottelun kulku, neuvottelustrategia, kokoustekniikkka sekä kokoustyypit. Neuvotteluista käsitellään mm. työhönotto, projektipalaveri ja kehityskeskustelu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- tietää viestinnän perusasiat ja osaa toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen auttavasti muistilistan avulla
- tunnistaa johtamisen tehtävät ja apuvälineet
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteiden alkeet
- tunnistaa työntekijän rekrytoinnin vaiheet
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
-osaa viestinnän perusasiat ja osaa sujuvasti toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen sujuvasti
- osaa johtamisen perustehtävät ja soveltaa johtamisen apuvälineitä
- Tunnistaa työhyvinvoinnit perusteet ja niiden merkityksen
- Osaa toimia osana rekrytointityöryhmää
- Osaa periaatteet henkilöjohtamisesta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- osaa viestinnän perusasiat ja osaa toimia sujuvasti kokouksen puheenjohtajana
- osaa soveltaa käytännössä eri tilanteissa ideariihen peruskaavaa
- tietää johtamisen tehtävät ja apuvälineet ja osaa soveltaa niitä hyvin käytännössä
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä
- osaa toimia itsenäisesti työntekijän rekrytoinnin eri vaiheissa.
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 18.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 31.12.2023
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusmestari
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Eero Nippala
- Karri Koivusilta
Vastuuhenkilö
Eero Nippala
Ryhmät
-
21RMRakennusalan työnjohto
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson jälkeen tunnetaan työntekijän käyttäytymiseen vaikuttavat ihmisen perustarpeet ja niiden vaikutus työmotivaatioon. Opiskelija tunnistaa positiivisen ja negatiivisen stressin, työuupumuksen sekä masennuksen ja niihin johtavat keskeiset työyhteisön hyvinvoinnin tekijät. Opintojakson jälkeen tunnetaan johtamiseen liittyvä laaja tehtäväkokonaisuus ja keskitytään johtamisen tehtäviin ja johtamisen välineisiin rakennustyömaalla. Kurssilla opitaan nykyisin rakennusalan yritysten ja julkisen sektorin käytössä olevat organisaatiorakenteet, tärkeimmät johtamisjärjestelmät ja -mallit ml. tiimitoiminta. Opiskelija hallitsee erilaiset kokous- ja neuvottelutyypit ja osataan toimia eri rooleissa rakennusalalle tyypillisissä kokouksissa
Sisältö (OJ)
Opintojakson alussa harjoitellaan kommunikointitaitoja ja tehdään oppilaalle johtajuuteen liittyvä persoonallisuustesti. Opintojaksolla käsitellään johtamisen perusteista kommunikointitaidot, motivaatio, työyhteisön hyvinvointi, itsensä johtaminen, organisaatiorakenteet, johtamisen tehtävät yrityksessä ja johtamisen välineet. Esimiestaidoista käsitellään johtamisjärjestelmät ja – tyylit, tiimitoiminta ja johtamisen tehtävät työmaalla (tavoitteet, organisointi, päätökset, valvonta, alaisten kehittäminen). Lisäksi tutustutaan rakennustyömaan johtamisen käytännön esimerkkeihin.Opintojaksolla käsitellään rakennustyömaan erilaiset neuvottelutyypit sekä asunto-yhtiön yhtiökokouksen asialistat sekä kokouksen läpivienti. Kokousharjoitusten avulla käydään läpi kokouksen osallistujien roolit. Lisäksi käsitellään neuvottelun kulku, neuvottelustrategia, kokoustekniikkka sekä kokoustyypit. Neuvotteluista käsitellään mm. työhönotto, projektipalaveri ja kehityskeskustelu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- tietää viestinnän perusasiat ja osaa toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen auttavasti muistilistan avulla
- tunnistaa johtamisen tehtävät ja apuvälineet
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteiden alkeet
- tunnistaa työntekijän rekrytoinnin vaiheet
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
-osaa viestinnän perusasiat ja osaa sujuvasti toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen sujuvasti
- osaa johtamisen perustehtävät ja soveltaa johtamisen apuvälineitä
- Tunnistaa työhyvinvoinnit perusteet ja niiden merkityksen
- Osaa toimia osana rekrytointityöryhmää
- Osaa periaatteet henkilöjohtamisesta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- osaa viestinnän perusasiat ja osaa toimia sujuvasti kokouksen puheenjohtajana
- osaa soveltaa käytännössä eri tilanteissa ideariihen peruskaavaa
- tietää johtamisen tehtävät ja apuvälineet ja osaa soveltaa niitä hyvin käytännössä
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä
- osaa toimia itsenäisesti työntekijän rekrytoinnin eri vaiheissa.
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän
Aika ja paikka
H3-29 klo 14-17
aloitus 13.9
lähiopetuksena
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
tarkennetaan ajankohta ja toteutus myöhemmin syysloman jälkeen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiperusteet:
- kirjallinen koe teoriaosuudesta 70% ja esitelmä ryhmätyönä 30%
- pakollinen läsnäolo harjoitusoppitunneilla (H1-H4), poissaolo aiheuttaa korvaavan tehtävän tekemisen
- pakollinen läsnäolo kahdella kokousharjoitusoppitunnilla (K1-K4)
- pakollinen kunnan valtuustokokouksen seuranta 1 kerran (internetseuranta ja muistion lähettäminen emailina opettajalle seurannasta 1/2A4 pitkä)
- tenttioikeuden saa, kun on vähintään 5 läsnäolomerkintää teoria/harjoitustunneilla (3h kokonaisuus)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetuksen toteutus syksyllä 2023
oppituntikeskustelut
oppituntiharjoitukset (johtamisen välineet + kokoukset)
luennot
oikean kokouksen seuranta (kunnan valtuuston kokousseuranta tai videoseuranta)
Oppimateriaalit
opetusmateriaali: toteutuksen TUNImoodlessa
+ kirjallisuutta:
- E.Suominen, Rakentajan johtamistaito, 1992, Espoo,
- Hokkanen, Skyttä, Strömberg. Johtamistaito
Lämsä,Hautala, Organisaatiokäyttäytymisen perusteet, Helsinki 2005.
- Rakennusalan työehtosopimus urakkahinnoitteluineen,
- Aitomaa, et.al.. Rakennustöiden turvallisuusmääräykset selityksineen. 2004.
- Lappalainen J, et.al. Hyvä turvallisuusjohtaminen yhteisellä rakennustyömaalla. Toimintaopas. 1997.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetusta ja ohjattuja harjoitustunteja Tamkilla luokassa
Opiskelijan oma työ muodostuu tenttiin valmistautumisesta ja oppitunnilla harjoitustilanteisiin osallistumisesta
sekä valtuuston (video)kokouksen seuranta 1 kerran livenä paikanpäällä valtuustossa tai internetissä.
Sisällön jaksotus
aihesisältö oppituntikokonaisuuksittain:
1-3 kurssin esittely ja viestintä (luento) sekä ryhmätöiden jako
-------------------------------------------------------------
4-6 kokoustekniikka (luento) + kokousharjoitus (K1)
------------------------------------------------------------
7-9 motivointi, työuupumus, organisaatiorakenteet (ryhmätyö/esitelmät)
--------------------------------------------------------------
10-11 johtamisjärjestelmät ja tiimit (ryhmätyö/esitelmät)
12 johtamisen tehtävät (luento)
-------------------------------------------------------------
13-15 johtamisen välineet, rekrytointi (luento)
rekrytointi (oppituntiharjoitus H1)
----------------------------------------------------------------
16-18 ongelmanratkaisu ja palaute (luento)
ongelmanratkaisu (oppituntiharjoitus H2)
---------------------------------------------------------------
19-21 palaute teorialuento
palauteharjoitus (oppituntiharjoitus H3)
---------------------------------------------------------------
22-24 kokoustyypit (luento)
kokousharjoitus K2 (ylimääräinen yhtiökokous)
kokouksen asiakirjat (luento) kokousharjoitus K3 (työmaakokous)
-------------------------------------------------------------
25-27 neuvottelutyylit (luento)
kokousharjoitus K4 (työmaakokous)
------------------------------------------------------------
28-29 turvallisuusjohtaminen (luento)
turvallisuusjohtaminen (oppituntiharjoitus H4)
--------------------------------------------------------------
30-32 koe marraskuussa
ja uusintakoe exam
Koejärjestelyt tarkentuu marraskuulla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT = aikaisemmin hankitun osaamisen osoittaminen
eli näyttökoe suullisena kuulusteluna johtamisen tenttialueesta sekä kokous pj toiminnan sujuvuusnäyttökoe
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
kokousseuranta kunnan valtuuston kokous
tai korvaavana videoseuranta vastaavasta kokouksesta internetistä
Kansainvälisyys
ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Luento ja tenttiaineistot TUNIMOODLE
Johtamistaito ja kokoustekniikka 5B00FD65-3003
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- oppituntiharjoituksia puuttuu (4 pakollista)
- kokousharjoituksia puuttuu (2/4 pakollinen)
- tentti 0
- kokousseuranta valtuustosali puuttuu (1 pakollinen)
- tenttioikeus puuttuu (saa luentoläsnäololla , 5 kpl)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- tietää viestinnän perusasiat ja osaa toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen auttavasti muistilistan avulla
- tunnistaa johtamisen tehtävät ja apuvälineet
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteiden alkeet
- tunnistaa työntekijän rekrytoinnin vaiheet
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa viestinnän perusasiat ja osaa sujuvasti toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen sujuvasti
- osaa johtamisen perustehtävät ja soveltaa johtamisen apuvälineitä
- tunnistaa työhyvinvoinnit perusteet ja niiden merkityksen
- osaa toimia osana rekrytointityöryhmää
- osaa periaatteet henkilöjohtamisesta
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa viestinnän perusasiat ja osaa toimia sujuvasti kokouksen puheenjohtajana
- osaa soveltaa käytännössä eri tilanteissa ideariihen peruskaavaa
- tietää johtamisen tehtävät ja apuvälineet ja osaa soveltaa niitä hyvin käytännössä
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä
- osaa toimia itsenäisesti työntekijän rekrytoinnin eri vaiheissa.
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 19.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusmestari
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jari Mattila
Vastuuhenkilö
Hannu Kauranen
Ryhmät
-
20ARMRakennusalan työnjohto 2020, monimuoto
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson jälkeen tunnetaan työntekijän käyttäytymiseen vaikuttavat ihmisen perustarpeet ja niiden vaikutus työmotivaatioon. Opiskelija tunnistaa positiivisen ja negatiivisen stressin, työuupumuksen sekä masennuksen ja niihin johtavat keskeiset työyhteisön hyvinvoinnin tekijät. Opintojakson jälkeen tunnetaan johtamiseen liittyvä laaja tehtäväkokonaisuus ja keskitytään johtamisen tehtäviin ja johtamisen välineisiin rakennustyömaalla. Kurssilla opitaan nykyisin rakennusalan yritysten ja julkisen sektorin käytössä olevat organisaatiorakenteet, tärkeimmät johtamisjärjestelmät ja -mallit ml. tiimitoiminta. Opiskelija hallitsee erilaiset kokous- ja neuvottelutyypit ja osataan toimia eri rooleissa rakennusalalle tyypillisissä kokouksissa
Sisältö (OJ)
Opintojakson alussa harjoitellaan kommunikointitaitoja ja tehdään oppilaalle johtajuuteen liittyvä persoonallisuustesti. Opintojaksolla käsitellään johtamisen perusteista kommunikointitaidot, motivaatio, työyhteisön hyvinvointi, itsensä johtaminen, organisaatiorakenteet, johtamisen tehtävät yrityksessä ja johtamisen välineet. Esimiestaidoista käsitellään johtamisjärjestelmät ja – tyylit, tiimitoiminta ja johtamisen tehtävät työmaalla (tavoitteet, organisointi, päätökset, valvonta, alaisten kehittäminen). Lisäksi tutustutaan rakennustyömaan johtamisen käytännön esimerkkeihin.Opintojaksolla käsitellään rakennustyömaan erilaiset neuvottelutyypit sekä asunto-yhtiön yhtiökokouksen asialistat sekä kokouksen läpivienti. Kokousharjoitusten avulla käydään läpi kokouksen osallistujien roolit. Lisäksi käsitellään neuvottelun kulku, neuvottelustrategia, kokoustekniikkka sekä kokoustyypit. Neuvotteluista käsitellään mm. työhönotto, projektipalaveri ja kehityskeskustelu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- tietää viestinnän perusasiat ja osaa toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen auttavasti muistilistan avulla
- tunnistaa johtamisen tehtävät ja apuvälineet
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteiden alkeet
- tunnistaa työntekijän rekrytoinnin vaiheet
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
-osaa viestinnän perusasiat ja osaa sujuvasti toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen sujuvasti
- osaa johtamisen perustehtävät ja soveltaa johtamisen apuvälineitä
- Tunnistaa työhyvinvoinnit perusteet ja niiden merkityksen
- Osaa toimia osana rekrytointityöryhmää
- Osaa periaatteet henkilöjohtamisesta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- osaa viestinnän perusasiat ja osaa toimia sujuvasti kokouksen puheenjohtajana
- osaa soveltaa käytännössä eri tilanteissa ideariihen peruskaavaa
- tietää johtamisen tehtävät ja apuvälineet ja osaa soveltaa niitä hyvin käytännössä
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä
- osaa toimia itsenäisesti työntekijän rekrytoinnin eri vaiheissa.
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän
Aika ja paikka
19.8.-24.11.2022 TAMK opetustilat
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
marraskuu 2022, tarkennetaan ajankohta ja toteutus myöhemmin
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiperusteet:
- kirjallinen koe teoriaosuudesta 70% ja esitelmä ryhmätyönä 30%
- pakollinen läsnäolo harjoitusoppitunneilla (H1-H3), poissaolo aiheuttaa korvaavan tehtävän tekemisen
- pakollinen läsnäolo kahdella kokousharjoitusoppitunnilla (K1-K4)
- pakollinen TRE/muu kunnan valtuustokokouksen videoseuranta 1 kerran (internetseuranta ja muistion lähettäminen emailina opettajalle seurannasta 1/2A4 pitkä)
- tenttioikeuden saa, kun on vähintään 5 läsnäolomerkintää teoria/harjoitustunneilla (3h kokonaisuus)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetuksen toteutus syksyllä 2022
oppituntikeskustelut
oppituntiharjoitukset (johtamisen välineet + kokoukset)
luennot
oikean kokouksen seuranta (TRE/muun kunnan videoseuranta)
Oppimateriaalit
kirjallisuutta:
- E.Suominen, Rakentajan johtamistaito, 1992, Espoo,
- Hokkanen, Skyttä, Strömberg. Johtamistaito
Lämsä,Hautala, Organisaatiokäyttäytymisen perusteet, Helsinki 2005.
- Rakennusalan työehtosopimus urakkahinnoitteluineen,
- Aitomaa, et.al.. Rakennustöiden turvallisuusmääräykset selityksineen. 2004.
- Lappalainen J, et.al. Hyvä turvallisuusjohtaminen yhteisellä rakennustyömaalla. Toimintaopas. 1997.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetusta ja ohjattuja harjoitustunteja
Opiskelijan oma työ muodostuu tenttiin valmistautumisesta ja oppitunnilla harjoitustilanteisiin osallistumisesta
sekä TRE/muu kunnan valtuuston videokokouksen seuranta 1 kerran
Sisällön jaksotus
aihesisältö:
1-3 kurssin esittely ja viestintä (luento) sekä ryhmätöiden jako
-------------------------------------------------------------
4-6 kokoustekniikka (luento) + kokousharjoitus (K1)
------------------------------------------------------------
7-9 motivointi, työuupumus, organisaatiorakenteet (ryhmätyö/esitelmät)
--------------------------------------------------------------
10-11 johtamisjärjestelmät ja tiimit (ryhmätyö/esitelmät)
12 johtamisen tehtävät (luento)
-------------------------------------------------------------
13-15 johtamisen välineet, rekrytointi (luento)
rekrytointi (oppituntiharjoitus H1)
----------------------------------------------------------------
16-18 ongelmanratkaisu ja palaute (luento)
ongelmanratkaisu (oppituntiharjoitus H2)
---------------------------------------------------------------
19-21 palaute teorialuento
palauteharjoitus (oppituntiharjoitus H3)
---------------------------------------------------------------
22-24 kokoustyypit (luento)
kokousharjoitus K2 (ylimääräinen yhtiökokous)
kokouksen asiakirjat (luento) kokousharjoitus K3 (työmaakokous)
-------------------------------------------------------------
25-27 neuvottelutyylit (luento)
kokousharjoitus K4 (työmaakokous)
28-29 turvallisuusjohtaminen (luento)
turvallisuusjohtaminen (oppituntiharjoitus)
--------------------------------------------------------------
30-32 koe marraskuussa
ja uusintakoe exam
Koejärjestelyt tarkentuu marraskuulla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT = suullinen kuulustelu tenttialueesta sekä kokous pj toiminnan sujuvuusnäyttökoe
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
kokousseuranta Treen kaupungin/ muun kunnan valtuusto, videoseuranta
Kansainvälisyys
ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
TUNIMOODLE
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- oppituntiharjoituksia puuttuu (3 pakollista)
- kokousharjoituksia puuttuu (2 pakollinen)
- tentti 0
- videokokousseuranta valtuustosali puuttuu (1 pakollinen)
- tenttioikeus puuttuu (saa luentoläsnäololla , 5 kpl)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- tietää viestinnän perusasiat ja osaa toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen auttavasti muistilistan avulla
- tunnistaa johtamisen tehtävät ja apuvälineet
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteiden alkeet
- tunnistaa työntekijän rekrytoinnin vaiheet
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa viestinnän perusasiat ja osaa sujuvasti toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen sujuvasti
- osaa johtamisen perustehtävät ja soveltaa johtamisen apuvälineitä
- tunnistaa työhyvinvoinnit perusteet ja niiden merkityksen
- osaa toimia osana rekrytointityöryhmää
- osaa periaatteet henkilöjohtamisesta
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa viestinnän perusasiat ja osaa toimia sujuvasti kokouksen puheenjohtajana
- osaa soveltaa käytännössä eri tilanteissa ideariihen peruskaavaa
- tietää johtamisen tehtävät ja apuvälineet ja osaa soveltaa niitä hyvin käytännössä
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä
- osaa toimia itsenäisesti työntekijän rekrytoinnin eri vaiheissa.
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 19.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 20.12.2022
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusmestari
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Eero Nippala
Vastuuhenkilö
Eero Nippala
Ryhmät
-
20RMRakennusalan työnjohto
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson jälkeen tunnetaan työntekijän käyttäytymiseen vaikuttavat ihmisen perustarpeet ja niiden vaikutus työmotivaatioon. Opiskelija tunnistaa positiivisen ja negatiivisen stressin, työuupumuksen sekä masennuksen ja niihin johtavat keskeiset työyhteisön hyvinvoinnin tekijät. Opintojakson jälkeen tunnetaan johtamiseen liittyvä laaja tehtäväkokonaisuus ja keskitytään johtamisen tehtäviin ja johtamisen välineisiin rakennustyömaalla. Kurssilla opitaan nykyisin rakennusalan yritysten ja julkisen sektorin käytössä olevat organisaatiorakenteet, tärkeimmät johtamisjärjestelmät ja -mallit ml. tiimitoiminta. Opiskelija hallitsee erilaiset kokous- ja neuvottelutyypit ja osataan toimia eri rooleissa rakennusalalle tyypillisissä kokouksissa
Sisältö (OJ)
Opintojakson alussa harjoitellaan kommunikointitaitoja ja tehdään oppilaalle johtajuuteen liittyvä persoonallisuustesti. Opintojaksolla käsitellään johtamisen perusteista kommunikointitaidot, motivaatio, työyhteisön hyvinvointi, itsensä johtaminen, organisaatiorakenteet, johtamisen tehtävät yrityksessä ja johtamisen välineet. Esimiestaidoista käsitellään johtamisjärjestelmät ja – tyylit, tiimitoiminta ja johtamisen tehtävät työmaalla (tavoitteet, organisointi, päätökset, valvonta, alaisten kehittäminen). Lisäksi tutustutaan rakennustyömaan johtamisen käytännön esimerkkeihin.Opintojaksolla käsitellään rakennustyömaan erilaiset neuvottelutyypit sekä asunto-yhtiön yhtiökokouksen asialistat sekä kokouksen läpivienti. Kokousharjoitusten avulla käydään läpi kokouksen osallistujien roolit. Lisäksi käsitellään neuvottelun kulku, neuvottelustrategia, kokoustekniikkka sekä kokoustyypit. Neuvotteluista käsitellään mm. työhönotto, projektipalaveri ja kehityskeskustelu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- tietää viestinnän perusasiat ja osaa toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen auttavasti muistilistan avulla
- tunnistaa johtamisen tehtävät ja apuvälineet
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteiden alkeet
- tunnistaa työntekijän rekrytoinnin vaiheet
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
-osaa viestinnän perusasiat ja osaa sujuvasti toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen sujuvasti
- osaa johtamisen perustehtävät ja soveltaa johtamisen apuvälineitä
- Tunnistaa työhyvinvoinnit perusteet ja niiden merkityksen
- Osaa toimia osana rekrytointityöryhmää
- Osaa periaatteet henkilöjohtamisesta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- osaa viestinnän perusasiat ja osaa toimia sujuvasti kokouksen puheenjohtajana
- osaa soveltaa käytännössä eri tilanteissa ideariihen peruskaavaa
- tietää johtamisen tehtävät ja apuvälineet ja osaa soveltaa niitä hyvin käytännössä
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä
- osaa toimia itsenäisesti työntekijän rekrytoinnin eri vaiheissa.
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän
Aika ja paikka
30.8.2022- 20.12.2022 TAMK opetustilat B2-35
mikäli määrätään etäopetus niin teams/zoom, linkki TUNImoodlessa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
marraskuu 2022, tarkennetaan ajankohta ja toteutus myöhemmin
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiperusteet:
- kirjallinen koe teoriaosuudesta 70% ja esitelmä ryhmätyönä 30%
- pakollinen läsnäolo harjoitusoppitunneilla (H1-H4), poissaolo aiheuttaa korvaavan tehtävän tekemisen
- pakollinen läsnäolo kahdella kokousharjoitusoppitunnilla (K1-K4)
- pakollinen TRE/muu kunnan valtuustokokouksen videoseuranta 1 kerran (internetseuranta ja muistion lähettäminen emailina opettajalle seurannasta 1/2A4 pitkä)
- tenttioikeuden saa, kun on vähintään 5 läsnäolomerkintää teoria/harjoitustunneilla (3h kokonaisuus)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetuksen toteutus syksyllä 2022
oppituntikeskustelut
oppituntiharjoitukset (johtamisen välineet + kokoukset)
luennot
oikean kokouksen seuranta (tai TRE/muun kunnan videoseuranta)
Oppimateriaalit
kirjallisuutta:
- E.Suominen, Rakentajan johtamistaito, 1992, Espoo,
- Hokkanen, Skyttä, Strömberg. Johtamistaito
Lämsä,Hautala, Organisaatiokäyttäytymisen perusteet, Helsinki 2005.
- Rakennusalan työehtosopimus urakkahinnoitteluineen,
- Aitomaa, et.al.. Rakennustöiden turvallisuusmääräykset selityksineen. 2004.
- Lappalainen J, et.al. Hyvä turvallisuusjohtaminen yhteisellä rakennustyömaalla. Toimintaopas. 1997.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetusta ja ohjattuja harjoitustunteja Tamkilla luokassa
Opiskelijan oma työ muodostuu tenttiin valmistautumisesta ja oppitunnilla harjoitustilanteisiin osallistumisesta
sekä TRE/muu kunnan valtuuston videokokouksen seuranta 1 kerran livenä paikanpäällä valtuustossa.
Sisällön jaksotus
aihesisältö oppituntikokonaisuuksittain:
1-3 kurssin esittely ja viestintä (luento) sekä ryhmätöiden jako
-------------------------------------------------------------
4-6 kokoustekniikka (luento) + kokousharjoitus (K1)
------------------------------------------------------------
7-9 motivointi, työuupumus, organisaatiorakenteet (ryhmätyö/esitelmät)
--------------------------------------------------------------
10-11 johtamisjärjestelmät ja tiimit (ryhmätyö/esitelmät)
12 johtamisen tehtävät (luento)
-------------------------------------------------------------
13-15 johtamisen välineet, rekrytointi (luento)
rekrytointi (oppituntiharjoitus H1)
----------------------------------------------------------------
16-18 ongelmanratkaisu ja palaute (luento)
ongelmanratkaisu (oppituntiharjoitus H2)
---------------------------------------------------------------
19-21 palaute teorialuento
palauteharjoitus (oppituntiharjoitus H3)
---------------------------------------------------------------
22-24 kokoustyypit (luento)
kokousharjoitus K2 (ylimääräinen yhtiökokous)
kokouksen asiakirjat (luento) kokousharjoitus K3 (työmaakokous)
-------------------------------------------------------------
25-27 neuvottelutyylit (luento)
kokousharjoitus K4 (työmaakokous)
------------------------------------------------------------
28-29 turvallisuusjohtaminen (luento)
turvallisuusjohtaminen (oppituntiharjoitus H4)
--------------------------------------------------------------
30-32 koe marraskuussa
ja uusintakoe exam
Koejärjestelyt tarkentuu marraskuulla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT = aikaisemmin hankitun osaamisen osoittaminen
eli näyttökoe suullisena kuulusteluna johtamisen tenttialueesta sekä kokous pj toiminnan sujuvuusnäyttökoe
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
kokousseuranta livenä Treen kaupungin/ muun kunnan valtuusto
tai korvaavana videoseuranta vastaavasta kokouksesta internetistä
Kansainvälisyys
ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Luento ja tenttiaineistot TUNIMOODLE
Johtamistaito ja kokoustekniikka 5B00FD65-3002
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- oppituntiharjoituksia puuttuu (3 pakollista)
- kokousharjoituksia puuttuu (2/4 pakollinen)
- tentti 0
- videokokousseuranta valtuustosali puuttuu (1 pakollinen)
- tenttioikeus puuttuu (saa luentoläsnäololla , 5 kpl)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- tietää viestinnän perusasiat ja osaa toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen auttavasti muistilistan avulla
- tunnistaa johtamisen tehtävät ja apuvälineet
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteiden alkeet
- tunnistaa työntekijän rekrytoinnin vaiheet
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa viestinnän perusasiat ja osaa sujuvasti toimia kokouksen puheenjohtajana
- osaa vetää ideariihen sujuvasti
- osaa johtamisen perustehtävät ja soveltaa johtamisen apuvälineitä
- tunnistaa työhyvinvoinnit perusteet ja niiden merkityksen
- osaa toimia osana rekrytointityöryhmää
- osaa periaatteet henkilöjohtamisesta
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa viestinnän perusasiat ja osaa toimia sujuvasti kokouksen puheenjohtajana
- osaa soveltaa käytännössä eri tilanteissa ideariihen peruskaavaa
- tietää johtamisen tehtävät ja apuvälineet ja osaa soveltaa niitä hyvin käytännössä
- tunnistaa työhyvinvoinnin perusteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä
- osaa toimia itsenäisesti työntekijän rekrytoinnin eri vaiheissa.
- tietää työmaan päivittäisen johtamisen tärkeimmät tehtävät
- tunnistaa yrityksen organisaatiorakenteen
- tunnistaa yrityksen johtamisjärjestelmän