Pilaantuneiden alueiden kunnostusLaajuus (3 op)
Tunnus: 5N00GA97
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija tietää pilaantuneisiin alueisiin liittyvät käsitteet, sekä yleisimmät pilaantumista aiheuttavat haitta-aineet maaperässä, pohjavedessä ja sedimenteissä. Opiskelija ymmärtää haitta-aineiden leviämisen perusprosessit maaperässä ja pohjavedessä, sekä tietää yleisimmät pilaantuneiden alueiden kunnostuksessa käytetyt tekniikat. Kurssilla käydään läpi myös maaperän ja pohjaveden näytteenottoa, minkä yhteydessä käsitellään myös sedimentin ja huokosilman näytteenottoa. Kurssin käytyään opiskelijalla on valmius osallistua näytteenottoon ja sen suunnitteluun erilaisissa kunnostushankkeissa.
Sisältö
Haitta-aineet, maaperä- ja pohjavesinäytteenotto, pääasialliset analysointi ja mittausmenetelmät, kunnostusmenetelmät, kestävän kunnostamisen periaatteet, käytännön harjoitukset, työturvallisuus.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää ja osaa määritellä pilaantuneiden alueiden kunnostamiseen liittyvät käsitteet.
Opiskelija pystyy suorittamaan annetut tehtävät ohjauksessa ja kykenee suorittamaan rutiinitoimenpiteitä. Opiskelija tietää pilaantuneiden alueiden kunnostamiseen liittyvät toimenpiteet, mutta ei välttämättä osaa perustella valintojaan, esimerkiksi kunnostus- ja näytteenottomenetelmien valitsemisessa.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta ja kykenee ryhmätyöskentelyyn. Opiskelija kykenee harkitsemaan ja arvioimaan kurssin aihepiirejä omasta näkökulmastaan. Opiskelija ottaa vastuun omasta työstään. Opiskelija osaa kuvailla kestävään kunnostukseen liittyviä aiheita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tietää ja osaa määritellä pilaantuneiden alueiden kunnostamiseen liittyvät käsitteet, sekä soveltaa ja vertailla käsitteitä keskenään. Opiskelija osaa myös liittää kunnostamiseen liittyviä toimenpiteitä toisiinsa.
Opiskelija tietää pilaantuneiden alueiden kunnostamiseen liittyvät toimenpiteet ja osaa perustella valintojaan, esimerkiksi kunnostus- ja näytteenottomenetelmien valitsemisessa sekä suunnitella toimintaansa sen mukaisesti. Opiskelija osaa rajata ja ratkaista ongelmia.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija kykenee ryhmätyöskentelyyn ja osaa käsitellä asioita omasta ja ryhmänsä näkökulmasta. Opiskelija kykenee vastuulliseen yhteistyöhön ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija osaa kuvailla kestävään kunnostukseen liittyviä aiheita ja omien valintojen vaikutusta kestävyyteen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tietää ja osaa määritellä pilaantuneiden alueiden kunnostamiseen liittyvät käsitteet laajasti, sekä soveltaa, analysoi ja vertailee käsitteitä keskenään ammattimaisesti.
Opiskelija tietää pilaantuneiden alueiden kunnostamiseen liittyvät toimenpiteet ja osaa perustella valintojaan, esimerkiksi kunnostus- ja näytteenottomenetelmien valitsemisessa sekä suunnitella toimintaansa sen mukaisesti. Opiskelija osaa rajata ja ratkaista ongelmia kurssin kanssa.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija kykenee ryhmätyöskentelyyn ja osaa käsitellä asioita omasta ja ryhmänsä näkökulmasta. Opiskelija kykenee vastuulliseen yhteistyöhön ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan, sekä osoittaa sitoutumista kurssiin. Opiskelija osaa kuvailla kestävään kunnostukseen liittyviä aiheita ja omien valintojen vaikutusta kestävyyteen.
Lisätiedot
Kurssi on suunnattu opiskelijoille, joilla on käytynä kaikki luonnontieteen perusopinnot (kemia, fysiikka matematiikka), sekä kokemusta laboratoriotyöskentelystä ja turvallisista työskentelymenetelmistä.
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 22.10.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laboratoriotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Johannes Jermakka
Vastuuhenkilö
Eeva-Leena Tuominen
Ryhmät
-
20LATELaboratoriotekniikka 2020
Tavoitteet (OJ)
Kurssin suoritettuaan opiskelija tietää pilaantuneisiin alueisiin liittyvät käsitteet, sekä yleisimmät pilaantumista aiheuttavat haitta-aineet maaperässä, pohjavedessä ja sedimenteissä. Opiskelija ymmärtää haitta-aineiden leviämisen perusprosessit maaperässä ja pohjavedessä, sekä tietää yleisimmät pilaantuneiden alueiden kunnostuksessa käytetyt tekniikat. Kurssilla käydään läpi myös maaperän ja pohjaveden näytteenottoa, minkä yhteydessä käsitellään myös sedimentin ja huokosilman näytteenottoa. Kurssin käytyään opiskelijalla on valmius osallistua näytteenottoon ja sen suunnitteluun erilaisissa kunnostushankkeissa.
Sisältö (OJ)
Haitta-aineet, maaperä- ja pohjavesinäytteenotto, pääasialliset analysointi ja mittausmenetelmät, kunnostusmenetelmät, kestävän kunnostamisen periaatteet, käytännön harjoitukset, työturvallisuus.
Lisätiedot (OJ)
Kurssi on suunnattu opiskelijoille, joilla on käytynä kaikki luonnontieteen perusopinnot (kemia, fysiikka matematiikka), sekä kokemusta laboratoriotyöskentelystä ja turvallisista työskentelymenetelmistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tietää ja osaa määritellä pilaantuneiden alueiden kunnostamiseen liittyvät käsitteet.
Opiskelija pystyy suorittamaan annetut tehtävät ohjauksessa ja kykenee suorittamaan rutiinitoimenpiteitä. Opiskelija tietää pilaantuneiden alueiden kunnostamiseen liittyvät toimenpiteet, mutta ei välttämättä osaa perustella valintojaan, esimerkiksi kunnostus- ja näytteenottomenetelmien valitsemisessa.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta ja kykenee ryhmätyöskentelyyn. Opiskelija kykenee harkitsemaan ja arvioimaan kurssin aihepiirejä omasta näkökulmastaan. Opiskelija ottaa vastuun omasta työstään. Opiskelija osaa kuvailla kestävään kunnostukseen liittyviä aiheita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tietää ja osaa määritellä pilaantuneiden alueiden kunnostamiseen liittyvät käsitteet, sekä soveltaa ja vertailla käsitteitä keskenään. Opiskelija osaa myös liittää kunnostamiseen liittyviä toimenpiteitä toisiinsa.
Opiskelija tietää pilaantuneiden alueiden kunnostamiseen liittyvät toimenpiteet ja osaa perustella valintojaan, esimerkiksi kunnostus- ja näytteenottomenetelmien valitsemisessa sekä suunnitella toimintaansa sen mukaisesti. Opiskelija osaa rajata ja ratkaista ongelmia.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija kykenee ryhmätyöskentelyyn ja osaa käsitellä asioita omasta ja ryhmänsä näkökulmasta. Opiskelija kykenee vastuulliseen yhteistyöhön ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija osaa kuvailla kestävään kunnostukseen liittyviä aiheita ja omien valintojen vaikutusta kestävyyteen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tietää ja osaa määritellä pilaantuneiden alueiden kunnostamiseen liittyvät käsitteet laajasti, sekä soveltaa, analysoi ja vertailee käsitteitä keskenään ammattimaisesti.
Opiskelija tietää pilaantuneiden alueiden kunnostamiseen liittyvät toimenpiteet ja osaa perustella valintojaan, esimerkiksi kunnostus- ja näytteenottomenetelmien valitsemisessa sekä suunnitella toimintaansa sen mukaisesti. Opiskelija osaa rajata ja ratkaista ongelmia kurssin kanssa.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija kykenee ryhmätyöskentelyyn ja osaa käsitellä asioita omasta ja ryhmänsä näkökulmasta. Opiskelija kykenee vastuulliseen yhteistyöhön ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan, sekä osoittaa sitoutumista kurssiin. Opiskelija osaa kuvailla kestävään kunnostukseen liittyviä aiheita ja omien valintojen vaikutusta kestävyyteen.
Arviointiasteikko
0-5