Siirry suoraan sisältöön

RakennusterveysLaajuus (3 op)

Tunnus: 5O00EX38

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-selittää keskeiset rakennusterveyteen liittyvät käsitteet
-kuvata sisäilmaston laatuluokituksen
-kuvata rakennusterveyteen ja sisäilman laatuun liittyviä fysikaalisia olosuhteita, kemiallisia ja biologisia epäpuhtauksia ja näihin vaikuttavia tekijöitä
-rakennusterveyden ja sisäilman laadun arvioinnissa käytettävät keskeiset tutkimus- ja mittausmenetelmät ja niihin liittyvän näytteenoton
-arvioida rakennettua ympäristöä sisäilman laadun kannalta tutkimustulosten perusteella
-rakennusterveyteen ja sisäilman laatuun liittyvän keskeisen lainsäädännön

Sisältö

-rakennusterveyteen liittyvät keskeiset käsitteet ja lainsäädäntö
-sisäilmaston laatuluokitus ja sisäilmaston laatuun vaikuttavat tekijät
-keskeiset tutkimus- ja mittausmenetelmät ja näytteenotto
-tulosten arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tuntee yleisimmät rakennusterveyteen liittyvät käsitteet. Opiskelija tuntee sisäilmaston laatuluokituksen periaatteet. Opiskelija tietää yleisimmät sisäilman laatuun liittyvät kemialliset, mikrobiologiset ja fysikaaliset tekijät. Opiskelija tietää yleisimmät rakennusterveyden ja sisäilman laadun arvioinnissa käytettävät keskeiset tutkimus- ja mittausmenetelmät ja niihin liittyvän näytteenoton.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa selittää yleisimmät rakennusterveyteen liittyvät käsitteet. Opiskelija tuntee sisäilmaston laatuluokituksen ja ymmärtää, miten lainsäädäntö ohjaa sisäilman laatua. Opiskelija osaa kuvata sisäilman laatuun liittyvät kemialliset, mikrobiologiset ja fysikaaliset tekijät ja niiden vaikutukset. Opiskelija osaa kuvata rakennusterveyden ja sisäilman laadun arvioinnissa käytettävät keskeiset tutkimus- ja mittausmenetelmät ja niihin liittyvän näytteenoton, ja ymmärtää näytteenottoon ja analyysimenetelmin liittyviä virhelähteitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa selittää rakennusterveyteen liittyvät käsitteet ja sisäilmaston laatuluokituksen sekä tuntee näihin liittyvän keskeisen lainsäädännön. Opiskelija osaa selittää sisäilman laatuun liittyvät kemialliset, mikrobiologiset ja fysikaaliset tekijät ja ymmärtää, miten ne kokonaisuutena vaikuttavat rakennusterveyteen.
Opiskelija osaa selittää rakennusterveyden ja sisäilman laadun arvioinnissa käytettävät keskeiset tutkimus- ja mittausmenetelmät ja niihin liittyvän näytteenoton, osaa arvioida näytteiden ja analyysien laatutekijöitä ja saamiaan tuloksia kirjallisuuden ja ohjearvojen pohjalta.

Lisätiedot

Ei toteuteta joka vuosi.

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 28.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 23.10.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laboratoriotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 17

Koulutus
  • Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sari Leinonen
  • Tuuli Välineva
Vastuuhenkilö

Eeva-Leena Tuominen

Ryhmät
  • 20LATE
    Laboratoriotekniikka 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa
-selittää keskeiset rakennusterveyteen liittyvät käsitteet
-kuvata sisäilmaston laatuluokituksen
-kuvata rakennusterveyteen ja sisäilman laatuun liittyviä fysikaalisia olosuhteita, kemiallisia ja biologisia epäpuhtauksia ja näihin vaikuttavia tekijöitä
-rakennusterveyden ja sisäilman laadun arvioinnissa käytettävät keskeiset tutkimus- ja mittausmenetelmät ja niihin liittyvän näytteenoton
-arvioida rakennettua ympäristöä sisäilman laadun kannalta tutkimustulosten perusteella
-rakennusterveyteen ja sisäilman laatuun liittyvän keskeisen lainsäädännön

Sisältö (OJ)

-rakennusterveyteen liittyvät keskeiset käsitteet ja lainsäädäntö
-sisäilmaston laatuluokitus ja sisäilmaston laatuun vaikuttavat tekijät
-keskeiset tutkimus- ja mittausmenetelmät ja näytteenotto
-tulosten arviointi

Lisätiedot (OJ)

Ei toteuteta joka vuosi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tuntee yleisimmät rakennusterveyteen liittyvät käsitteet. Opiskelija tuntee sisäilmaston laatuluokituksen periaatteet. Opiskelija tietää yleisimmät sisäilman laatuun liittyvät kemialliset, mikrobiologiset ja fysikaaliset tekijät. Opiskelija tietää yleisimmät rakennusterveyden ja sisäilman laadun arvioinnissa käytettävät keskeiset tutkimus- ja mittausmenetelmät ja niihin liittyvän näytteenoton.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa selittää yleisimmät rakennusterveyteen liittyvät käsitteet. Opiskelija tuntee sisäilmaston laatuluokituksen ja ymmärtää, miten lainsäädäntö ohjaa sisäilman laatua. Opiskelija osaa kuvata sisäilman laatuun liittyvät kemialliset, mikrobiologiset ja fysikaaliset tekijät ja niiden vaikutukset. Opiskelija osaa kuvata rakennusterveyden ja sisäilman laadun arvioinnissa käytettävät keskeiset tutkimus- ja mittausmenetelmät ja niihin liittyvän näytteenoton, ja ymmärtää näytteenottoon ja analyysimenetelmin liittyviä virhelähteitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa selittää rakennusterveyteen liittyvät käsitteet ja sisäilmaston laatuluokituksen sekä tuntee näihin liittyvän keskeisen lainsäädännön. Opiskelija osaa selittää sisäilman laatuun liittyvät kemialliset, mikrobiologiset ja fysikaaliset tekijät ja ymmärtää, miten ne kokonaisuutena vaikuttavat rakennusterveyteen.
Opiskelija osaa selittää rakennusterveyden ja sisäilman laadun arvioinnissa käytettävät keskeiset tutkimus- ja mittausmenetelmät ja niihin liittyvän näytteenoton, osaa arvioida näytteiden ja analyysien laatutekijöitä ja saamiaan tuloksia kirjallisuuden ja ohjearvojen pohjalta.

Aika ja paikka

1. periodi

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä, kotitehtävät arvioidaan, pakollinen suoritus

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Teoriaosuus:
-Kurssiin kuuluu 6 luentokertaa. Luentoihin liittyy Moodleen palautettavia tuotoksia (muistiinpanot, oppimispäiväkirjatyöskentely, tunti- ja kotitehtävät). Tuotokset arvioidaan yhtenä kokonaisuutena asteikolla 0-5.
Laboratoriotyöt:
-Laboratoriotyöt ja raportti arvioidaan asteikolla 0-5.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luennot, yksilö- ja ryhmätehtävät, esitykset, laboratoriotyöt ja niiden raportointi

Oppimateriaalit

Luentomateriaali
Asumisterveysohje - Asuntojen ja muiden oleskelutilojen
fysikaaliset, kemialliset ja mikrobiologiset tekijät. Sosiaali- ja terveysministeriön oppaita 2003.
Asumisterveysopas : Sosiaali- ja terveysministeriön Asumisterveysohjeen (STM:n oppaita 2003:1) soveltamisopas
Palomäki, Eero: Rakennusmateriaalit ja terveys
Seuri, Markku ; Reiman, Marjut: Rakennusten kosteusvauriot, home ja terveys

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

18 h luennot (etä)
16 h laboratoriotyöt
n. 45 h itsenäistä työskentelyä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssin voi suorittaa myös 5 op laajuisena, jolloin kurssi sisältää myös itsenäistä tutustumista aihetta käsittelevään kirjallisuuteen ja tentin.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle voidaan ottaa max. 17 opiskelijaa. Mahdollinen karsinta tehdään suoritettujen opintopisteiden perusteella.