Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus ja tuotekehitysLaajuus (5 op)

Tunnus: 5O00EX36

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
-perehtyy tutkimustyöhön ja sen prosessiin sekä ymmärtää tutkimuksen merkityksen työkäytäntöjen kehittämisessä
-osaa tehdä tutkimussuunnitelman
-perehtyy TAMKin opinnäytetyöprosessiin ja opinnäytetyön vaatimuksiin
-osaa hankkia tietoa monipuolisesti ja kykenee arvioimaan eri tiedonlähteitä kriittisesti
-opiskelija ymmärtää tuotteistamisen ja kaupallistamisen merkityksen tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä
-tietää yleisellä tasolla innovoinnin perusperiaatteita, työkaluja ja tapoja innovoida tuotteita ja palveluita

Sisältö

-tieteellisen ongelmanratkaisun ja tutkimusprosessin vaiheet
-tutkimusetiikka
-tutkimuksen suullinen ja kirjallinen raportointi, tieteellinen julkaisutoiminta
-tutkimusten kriittinen tarkastelu/analysointi
-innovoinnin työkalut
-tuote- ja palvelukehityksen ja kaupallistamisen perusteet
-innovointiprojekti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää tutkimuksen tekemisen prosessin vaiheet ja osaa pohtia tutkimuksen laatua ja luotettavuutta. Opiskelijan kirjalliset tuotokset vastaavat TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen sekä opinnäytetyön kirjallisen osuuden tyydyttävää tasoa. Opiskelija tuntee osittain innovoinnin työkalut ja perusperiaatteet. Hän tunnistaa ja osaa kehittää tuote- ja palvelukonsepteja. Opiskelija tekee, raportoi ja esittää tehtävät sovitulla tavalla. Opiskelija osallistuu melko vähän ryhmän toimintaan. Oma panos ryhmän toimintaan on pieni. Lähteiden käytössä puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija hallitsee tutkimusprosessin vaiheineen ja osaa analysoida tutkimukseen liittyviä aihealueita monipuolisesti. Opiskelijan kirjalliset tuotokset vastaavat TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen hyvää tasoa. Opiskelija tuntee innovoinnin työkalut ja perusperiaatteet. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää realistisia tuote- ja palvelukonsepteja. Opiskelija tekee, raportoi ja esittää tehtävät monipuolisesti, selkeästi. Opiskelija osaa hyödyntää omaa kokemustaan ja lähdekirjallisuutta. Opiskelija osallistuu hyvin ryhmän toimintaan. Opiskelijan oma panos ryhmän toimintaan on kohtalainen. Opiskelija osaa toimia melko itsenäisesti. Lähteitä on käytetty asianmukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee tutkimusprosessin vaiheineen ja osaa itsenäisesti, monipuolisesti ja kriittisesti analysoida tutkimukseen liittyviä aihealueita. Opiskelijan kirjalliset tuotokset vastaavat TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen sekä opinnäytetyön kirjallisen osuuden kiitettävää tasoa. Opiskelija tuntee erinomaisesti innovoinnin työkalut ja perusperiaatteet. Opiskelija osaa analysoida, kehittää ja arvioida kriittisesti realistisia tuote- ja palvelukonsepteja. Opiskelija tekee, raportoi ja esittää tehtävät laadukkaasti, monipuolisesti, selkeästi. Opiskelija osaa hyödyntää omaa kokemustaan ja lähdekirjallisuutta. Opiskelija osoittaa asioiden ymmärtämistä. Opiskelija osallistuu erittäin aktiivisesti työskentelyyn. Opiskelijan oma panos ryhmän toimintaan on merkittävä. Lähteiden käyttö on monipuolista ja laadukasta.

Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 09.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 30.04.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laboratoriotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sami Kalliokoski
  • Tuuli Välineva
  • Päivi Lukin
Vastuuhenkilö

Eeva-Leena Tuominen

Ryhmät
  • 21LATE
    Laboratoriotekniikka 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-perehtyy tutkimustyöhön ja sen prosessiin sekä ymmärtää tutkimuksen merkityksen työkäytäntöjen kehittämisessä
-osaa tehdä tutkimussuunnitelman
-perehtyy TAMKin opinnäytetyöprosessiin ja opinnäytetyön vaatimuksiin
-osaa hankkia tietoa monipuolisesti ja kykenee arvioimaan eri tiedonlähteitä kriittisesti
-opiskelija ymmärtää tuotteistamisen ja kaupallistamisen merkityksen tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä
-tietää yleisellä tasolla innovoinnin perusperiaatteita, työkaluja ja tapoja innovoida tuotteita ja palveluita

Sisältö (OJ)

-tieteellisen ongelmanratkaisun ja tutkimusprosessin vaiheet
-tutkimusetiikka
-tutkimuksen suullinen ja kirjallinen raportointi, tieteellinen julkaisutoiminta
-tutkimusten kriittinen tarkastelu/analysointi
-innovoinnin työkalut
-tuote- ja palvelukehityksen ja kaupallistamisen perusteet
-innovointiprojekti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää tutkimuksen tekemisen prosessin vaiheet ja osaa pohtia tutkimuksen laatua ja luotettavuutta. Opiskelijan kirjalliset tuotokset vastaavat TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen sekä opinnäytetyön kirjallisen osuuden tyydyttävää tasoa. Opiskelija tuntee osittain innovoinnin työkalut ja perusperiaatteet. Hän tunnistaa ja osaa kehittää tuote- ja palvelukonsepteja. Opiskelija tekee, raportoi ja esittää tehtävät sovitulla tavalla. Opiskelija osallistuu melko vähän ryhmän toimintaan. Oma panos ryhmän toimintaan on pieni. Lähteiden käytössä puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hallitsee tutkimusprosessin vaiheineen ja osaa analysoida tutkimukseen liittyviä aihealueita monipuolisesti. Opiskelijan kirjalliset tuotokset vastaavat TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen hyvää tasoa. Opiskelija tuntee innovoinnin työkalut ja perusperiaatteet. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää realistisia tuote- ja palvelukonsepteja. Opiskelija tekee, raportoi ja esittää tehtävät monipuolisesti, selkeästi. Opiskelija osaa hyödyntää omaa kokemustaan ja lähdekirjallisuutta. Opiskelija osallistuu hyvin ryhmän toimintaan. Opiskelijan oma panos ryhmän toimintaan on kohtalainen. Opiskelija osaa toimia melko itsenäisesti. Lähteitä on käytetty asianmukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hallitsee tutkimusprosessin vaiheineen ja osaa itsenäisesti, monipuolisesti ja kriittisesti analysoida tutkimukseen liittyviä aihealueita. Opiskelijan kirjalliset tuotokset vastaavat TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen sekä opinnäytetyön kirjallisen osuuden kiitettävää tasoa. Opiskelija tuntee erinomaisesti innovoinnin työkalut ja perusperiaatteet. Opiskelija osaa analysoida, kehittää ja arvioida kriittisesti realistisia tuote- ja palvelukonsepteja. Opiskelija tekee, raportoi ja esittää tehtävät laadukkaasti, monipuolisesti, selkeästi. Opiskelija osaa hyödyntää omaa kokemustaan ja lähdekirjallisuutta. Opiskelija osoittaa asioiden ymmärtämistä. Opiskelija osallistuu erittäin aktiivisesti työskentelyyn. Opiskelijan oma panos ryhmän toimintaan on merkittävä. Lähteiden käyttö on monipuolista ja laadukasta.

Aika ja paikka

Kevät 2024

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tutkimus-osuuden tentin ajankohta ilmoitetaan Moodlessa.

Tuotekehitysosuuden tentin ajankohta ilmoitetaan Moodlessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tutkimus-osuuden arviointi:
-tutkimussuunnitelma arvioidaan 0-5 (painoarvo 20%); pari-/ryhmätehtävä, vertaisarviointi
-opinnäytetyöanalyysi arvioidaan 0-5 (painoarvo 60%); yksilö- tai paritehtävä
-TAMK:n opinnäytetyön tekemiseen liittyvä tentti 23.1.2024 (painoarvo 20%); yksilötehtävä
Tuntitehtävät ryhmissä; (hyväksytty-hylätty)

Tiedonhankinta (hyväksytty-hylätty); Päivi Lukin
Abstraktin kirjoittaminen (hyväksytty-hylätty); Petri Tuohimäki

(Tuotekehitysosuuden arviointi:
Arvioinnista keskustellaan opintojakson alussa. Alustavasti arviointi koostuu seuraavista osista:
- Tuotekehitysprojekti -ryhmätyö ja vertaisarvio 80%
- Ryhmätentti ja aktiivisuus 20%

Tutkimusosuuden laajuus on 2 op ja tuotekehityksen 3 op. Kokonaisarvioinnissa osuudet painotetaan em. opintopistejakauman mukaan.)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luennot
kokeet
esitykset
tehtävät
kontaktitunnit
työpajat
projektityöskentely ryhmissä

Oppimateriaalit

Moodlen materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tutkimus-osuus 21 h lähiopetusta, itsenäinen työskentely ja ryhmätyö 33 h
Tuotekehitysosuudessa 23 h lähiopetusta, itsenäinen työskentely ja ryhmätyö 58 h

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tuotekehitysosuus toteutetaan tiimioppimisympäristössä yhteistyössä kummiyritysten kanssa

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin suorittaminen edellyttää läsnäoloa opetuksessa. Poissaolotilanteissa ota yhteyttä ko. osuuden opettajaan, jonka kanssa sovitaan mahdollisista korvaavista tehtävistä ja niiden palautusaikataulusta.

Ilmoittautumisaika

23.11.2022 - 14.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 22.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laboratoriotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tuuli Välineva
  • Päivi Lukin
  • Atte Rättyä
Vastuuhenkilö

Eeva-Leena Tuominen

Ryhmät
  • 20LATE
    Laboratoriotekniikka 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-perehtyy tutkimustyöhön ja sen prosessiin sekä ymmärtää tutkimuksen merkityksen työkäytäntöjen kehittämisessä
-osaa tehdä tutkimussuunnitelman
-perehtyy TAMKin opinnäytetyöprosessiin ja opinnäytetyön vaatimuksiin
-osaa hankkia tietoa monipuolisesti ja kykenee arvioimaan eri tiedonlähteitä kriittisesti
-opiskelija ymmärtää tuotteistamisen ja kaupallistamisen merkityksen tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä
-tietää yleisellä tasolla innovoinnin perusperiaatteita, työkaluja ja tapoja innovoida tuotteita ja palveluita

Sisältö (OJ)

-tieteellisen ongelmanratkaisun ja tutkimusprosessin vaiheet
-tutkimusetiikka
-tutkimuksen suullinen ja kirjallinen raportointi, tieteellinen julkaisutoiminta
-tutkimusten kriittinen tarkastelu/analysointi
-innovoinnin työkalut
-tuote- ja palvelukehityksen ja kaupallistamisen perusteet
-innovointiprojekti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää tutkimuksen tekemisen prosessin vaiheet ja osaa pohtia tutkimuksen laatua ja luotettavuutta. Opiskelijan kirjalliset tuotokset vastaavat TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen sekä opinnäytetyön kirjallisen osuuden tyydyttävää tasoa. Opiskelija tuntee osittain innovoinnin työkalut ja perusperiaatteet. Hän tunnistaa ja osaa kehittää tuote- ja palvelukonsepteja. Opiskelija tekee, raportoi ja esittää tehtävät sovitulla tavalla. Opiskelija osallistuu melko vähän ryhmän toimintaan. Oma panos ryhmän toimintaan on pieni. Lähteiden käytössä puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hallitsee tutkimusprosessin vaiheineen ja osaa analysoida tutkimukseen liittyviä aihealueita monipuolisesti. Opiskelijan kirjalliset tuotokset vastaavat TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen hyvää tasoa. Opiskelija tuntee innovoinnin työkalut ja perusperiaatteet. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää realistisia tuote- ja palvelukonsepteja. Opiskelija tekee, raportoi ja esittää tehtävät monipuolisesti, selkeästi. Opiskelija osaa hyödyntää omaa kokemustaan ja lähdekirjallisuutta. Opiskelija osallistuu hyvin ryhmän toimintaan. Opiskelijan oma panos ryhmän toimintaan on kohtalainen. Opiskelija osaa toimia melko itsenäisesti. Lähteitä on käytetty asianmukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hallitsee tutkimusprosessin vaiheineen ja osaa itsenäisesti, monipuolisesti ja kriittisesti analysoida tutkimukseen liittyviä aihealueita. Opiskelijan kirjalliset tuotokset vastaavat TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen sekä opinnäytetyön kirjallisen osuuden kiitettävää tasoa. Opiskelija tuntee erinomaisesti innovoinnin työkalut ja perusperiaatteet. Opiskelija osaa analysoida, kehittää ja arvioida kriittisesti realistisia tuote- ja palvelukonsepteja. Opiskelija tekee, raportoi ja esittää tehtävät laadukkaasti, monipuolisesti, selkeästi. Opiskelija osaa hyödyntää omaa kokemustaan ja lähdekirjallisuutta. Opiskelija osoittaa asioiden ymmärtämistä. Opiskelija osallistuu erittäin aktiivisesti työskentelyyn. Opiskelijan oma panos ryhmän toimintaan on merkittävä. Lähteiden käyttö on monipuolista ja laadukasta.

Aika ja paikka

Kevät 2023

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tutkimus-osuuden tentin ajankohta ilmoitetaan Moodlessa.

Tuotekehitysosuuden tentin ajankohta ilmoitetaan Moodlessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tutkimus-osuuden arviointi:
-tutkimussuunnitelma arvioidaan 0-5 (painoarvo 20%); ryhmätehtävä
-opinnäytetyöanalyysi arvioidaan 0-5 (painoarvo 60%); yksilötehtävä
-TAMK:n opinnäytetyön tekemiseen liittyvä tentti xx.3.2023 (painoarvo 20%); yksilötehtävä
Tuntitehtävät ryhmissä; (hyväksytty-hylätty)

Tiedonhankinta (hyväksytty-hylätty); Päivi Lukin
Abstraktin kirjoittaminen (hyväksytty-hylätty); Petri Tuohimäki

Tuotekehitysosuuden arviointi:
Arvioinnista keskustellaan opintojakson alussa. Alustavasti arviointi koostuu seuraavista osista:
- Tuotekehitysprojekti -ryhmätyö ja vertaisarvio 80%
- Tentti 20%

Tutkimusosuuden laajuus on 2 op ja tuotekehityksen 3 op. Kokonaisarvioinnissa osuudet painotetaan em. opintopistejakauman mukaan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luennot
kokeet
esitykset
tehtävät
kontaktitunnit
työpajat
projektityöskentely ryhmissä

Oppimateriaalit

Moodlen materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tutkimus-osuus 21 h lähiopetusta, itsenäinen työskentely ja ryhmätyö 33 h
Tuotekehitysosuudessa 23 h lähiopetusta, itsenäinen työskentely ja ryhmätyö 58 h

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin suorittaminen edellyttää läsnäoloa opetuksessa. Poissaolotilanteissa ota yhteyttä ko. osuuden opettajaan, jonka kanssa sovitaan mahdollisista korvaavista tehtävistä ja niiden palautusaikataulusta.

Ilmoittautumisaika

06.12.2021 - 14.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 30.04.2022

Laajuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laboratoriotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maarit Korhonen
  • Päivi Lukin
  • Atte Rättyä
Vastuuhenkilö

Eeva-Leena Tuominen

Ryhmät
  • 19LATE
    Laboratoriotekniikka 2019

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-perehtyy tutkimustyöhön ja sen prosessiin sekä ymmärtää tutkimuksen merkityksen työkäytäntöjen kehittämisessä
-osaa tehdä tutkimussuunnitelman
-perehtyy TAMKin opinnäytetyöprosessiin ja opinnäytetyön vaatimuksiin
-osaa hankkia tietoa monipuolisesti ja kykenee arvioimaan eri tiedonlähteitä kriittisesti
-opiskelija ymmärtää tuotteistamisen ja kaupallistamisen merkityksen tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä
-tietää yleisellä tasolla innovoinnin perusperiaatteita, työkaluja ja tapoja innovoida tuotteita ja palveluita

Sisältö (OJ)

-tieteellisen ongelmanratkaisun ja tutkimusprosessin vaiheet
-tutkimusetiikka
-tutkimuksen suullinen ja kirjallinen raportointi, tieteellinen julkaisutoiminta
-tutkimusten kriittinen tarkastelu/analysointi
-innovoinnin työkalut
-tuote- ja palvelukehityksen ja kaupallistamisen perusteet
-innovointiprojekti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää tutkimuksen tekemisen prosessin vaiheet ja osaa pohtia tutkimuksen laatua ja luotettavuutta. Opiskelijan kirjalliset tuotokset vastaavat TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen sekä opinnäytetyön kirjallisen osuuden tyydyttävää tasoa. Opiskelija tuntee osittain innovoinnin työkalut ja perusperiaatteet. Hän tunnistaa ja osaa kehittää tuote- ja palvelukonsepteja. Opiskelija tekee, raportoi ja esittää tehtävät sovitulla tavalla. Opiskelija osallistuu melko vähän ryhmän toimintaan. Oma panos ryhmän toimintaan on pieni. Lähteiden käytössä puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hallitsee tutkimusprosessin vaiheineen ja osaa analysoida tutkimukseen liittyviä aihealueita monipuolisesti. Opiskelijan kirjalliset tuotokset vastaavat TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen hyvää tasoa. Opiskelija tuntee innovoinnin työkalut ja perusperiaatteet. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää realistisia tuote- ja palvelukonsepteja. Opiskelija tekee, raportoi ja esittää tehtävät monipuolisesti, selkeästi. Opiskelija osaa hyödyntää omaa kokemustaan ja lähdekirjallisuutta. Opiskelija osallistuu hyvin ryhmän toimintaan. Opiskelijan oma panos ryhmän toimintaan on kohtalainen. Opiskelija osaa toimia melko itsenäisesti. Lähteitä on käytetty asianmukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hallitsee tutkimusprosessin vaiheineen ja osaa itsenäisesti, monipuolisesti ja kriittisesti analysoida tutkimukseen liittyviä aihealueita. Opiskelijan kirjalliset tuotokset vastaavat TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen sekä opinnäytetyön kirjallisen osuuden kiitettävää tasoa. Opiskelija tuntee erinomaisesti innovoinnin työkalut ja perusperiaatteet. Opiskelija osaa analysoida, kehittää ja arvioida kriittisesti realistisia tuote- ja palvelukonsepteja. Opiskelija tekee, raportoi ja esittää tehtävät laadukkaasti, monipuolisesti, selkeästi. Opiskelija osaa hyödyntää omaa kokemustaan ja lähdekirjallisuutta. Opiskelija osoittaa asioiden ymmärtämistä. Opiskelija osallistuu erittäin aktiivisesti työskentelyyn. Opiskelijan oma panos ryhmän toimintaan on merkittävä. Lähteiden käyttö on monipuolista ja laadukasta.

Aika ja paikka

Kevät 2022

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

- TAMK:n opinnäytetyön tekemiseen liittyvä tentti 14.3.2022 (painoarvo 20%)
Examissä:
7.4.2022 uusinta ja korotus
28.4.2022 uusinta

Tuotekehitysosuuden tentin ajankohta ilmoitetaan Moodlessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tutkimus-osuuden arviointi:
arvioidaan 0-5, 40% kurssin kokonaisarvosanasta
-tutkimussuunnitelma arvioidaan 0-5 (painoarvo 20%); ryhmätehtävä
-opinnäytetyöanalyysi arvioidaan 0-5 (painoarvo 60%); yksilötehtävä
- TAMK:n opinnäytetyön tekemiseen liittyvä tentti 14.3.2022 (painoarvo 20%); yksilötehtävä
Tuntitehtävät ryhmissä (Opinnäytetyön prosessi, etiikkatehtävä); (hyväksytty-hylätty)

Tiedonhankinta (hyväksytty-hylätty); Päivi Lukin
Abstraktin kirjoittaminen (hyväksytty-hylätty); Petri Tuohimäki

Tuotekehitysosuuden arviointi:
- Tuotekehitysprojekti -ryhmätyö ja vertaisarvio 80%
- Tentti 20%
Tutkimusosuuden laajuus on 2 op ja tuotekehityksen 3 op. Kokonaisarvioinnissa osuudet painotetaan em. opintopistejakauman mukaan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luennot
esitykset
tehtävät
kontaktitunnit
työpajat
projektityöskentely ryhmissä

Oppimateriaalit

Moodlen materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tutkimus-osuus 23 h lähiopetusta, itsenäinen työskentely ja ryhmätyö 31 h
Tuotekehitysosuudessa 23 h lähiopetusta, itsenäinen työskentely ja ryhmätyö 58 h

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkimus-osuuden suorittaminen edellyttää läsnäoloa opetuksessa. Poissaolotilanteissa ota yhteyttä ko. osuuden opettajaan, jonka kanssa sovitaan korvaavista tehtävistä ja niiden palautusaikataulusta.