Siirry suoraan sisältöön

Menetelmäkehitys ja validointiLaajuus (5 op)

Tunnus: 5O00EX29

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella ja kehittää analyysimenetelmää
- suunnitella ja toteuttaa analyysimenetelmän validoinnin
- arvioida mittaustuloksia, myös käyttäen tilastollisia menetelmiä
- dokumentoida laboratoriotyön selkeästi työpäiväkirjaan ja raportoida tulokset työselostuksen muodossa

Sisältö

- analyysimenetelmän suunnittelu ja kehittäminen
- analyysimenetelmän validointisuunnitelman laatiminen ja suunnitelman mukaisten mittausten suorittaminen käytännössä
- mittaustulosten tilastollinen tarkastelu
- raportointi

Esitietovaatimukset

Laiteanalytiikka, Laiteanalytiikan laboratoriotyöt, Laboratorion laatu ja tilastolliset menetelmät

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kehittää analyysimenetelmää ohjattuna. Hän osaa tehdä menetelmän validointisuunnitelman ja suorittaa validoinnin ohjatusti. Opiskelija tulkitsee ja arvioi tuloksia ohjattuna. Opiskelija arvioi metodin toimivuutta tilastollisia menetelmiä käyttäen, mutta tulkinnassa on merkittäviä puutteita. Opiskelija tekee laboratoriotöistä ohjeenmukaiset työselostukset. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa. Opiskelija osallistuu ryhmätyöskentelyyn.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi. Opiskelija osaa etsiä tietoa ja arvioida sen soveltuvuutta haluttuun tarkoitukseen. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa. Hän osaa tulkita analyysituloksia sekä arvioida niiden luotettavuutta ja tehdä menetelmän validointisuunnitelman ja menetelmän validoinnin. Hän esittää analyysitulokset oikealla tarkkuudella ja osaa tulkita tuloksia sekä tehdä itsenäisesti johtopäätöksiä. Opiskelijan tehtävien vastaukset ja työselostukset ovat ohjeenmukaisia, hyvin jäsenneltyjä ja osoittavat aihealueen hyvän hallinnan. Opiskelija osaa suunnitella ja aikatauluttaa työnsä järkevästi. Opiskelija ottaa vastuuta laboratoriotöiden sujumisesta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi. Opiskelijan työskentely laboratoriossa on sujuvaa. Opiskelija osoittaa työskentelyssään ongelmanratkaisutaitoa ja organisointikykyä. Opiskelija osaa monipuolisesti arvioida menetelmän soveltuvuutta ja virhelähteitä. Opiskelija osaa tulkita saamiaan tuloksia ja arvioida kriittisesti ja monipuolisesti niiden luotettavuutta. Opiskelija osaa raportoida tulokset asiantuntevasti ja lähdekirjallisuuteen nojautuen. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä tavoitteellisesti ja organisoida ryhmän toimintaa laboratoriossa.

Ilmoittautumisaika

15.11.2023 - 22.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 19.04.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laboratoriotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sari Leinonen
  • Kaisa Lahti
  • Piia Kanto
Vastuuhenkilö

Eeva-Leena Tuominen

Ryhmät
  • 21LATE
    Laboratoriotekniikka 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa
- suunnitella ja kehittää analyysimenetelmää
- suunnitella ja toteuttaa analyysimenetelmän validoinnin
- arvioida mittaustuloksia, myös käyttäen tilastollisia menetelmiä
- dokumentoida laboratoriotyön selkeästi työpäiväkirjaan ja raportoida tulokset työselostuksen muodossa

Sisältö (OJ)

- analyysimenetelmän suunnittelu ja kehittäminen
- analyysimenetelmän validointisuunnitelman laatiminen ja suunnitelman mukaisten mittausten suorittaminen käytännössä
- mittaustulosten tilastollinen tarkastelu
- raportointi

Esitietovaatimukset (OJ)

Laiteanalytiikka, Laiteanalytiikan laboratoriotyöt, Laboratorion laatu ja tilastolliset menetelmät

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa kehittää analyysimenetelmää ohjattuna. Hän osaa tehdä menetelmän validointisuunnitelman ja suorittaa validoinnin ohjatusti. Opiskelija tulkitsee ja arvioi tuloksia ohjattuna. Opiskelija arvioi metodin toimivuutta tilastollisia menetelmiä käyttäen, mutta tulkinnassa on merkittäviä puutteita. Opiskelija tekee laboratoriotöistä ohjeenmukaiset työselostukset. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa. Opiskelija osallistuu ryhmätyöskentelyyn.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Edellisten lisäksi. Opiskelija osaa etsiä tietoa ja arvioida sen soveltuvuutta haluttuun tarkoitukseen. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa. Hän osaa tulkita analyysituloksia sekä arvioida niiden luotettavuutta ja tehdä menetelmän validointisuunnitelman ja menetelmän validoinnin. Hän esittää analyysitulokset oikealla tarkkuudella ja osaa tulkita tuloksia sekä tehdä itsenäisesti johtopäätöksiä. Opiskelijan tehtävien vastaukset ja työselostukset ovat ohjeenmukaisia, hyvin jäsenneltyjä ja osoittavat aihealueen hyvän hallinnan. Opiskelija osaa suunnitella ja aikatauluttaa työnsä järkevästi. Opiskelija ottaa vastuuta laboratoriotöiden sujumisesta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Edellisten lisäksi. Opiskelijan työskentely laboratoriossa on sujuvaa. Opiskelija osoittaa työskentelyssään ongelmanratkaisutaitoa ja organisointikykyä. Opiskelija osaa monipuolisesti arvioida menetelmän soveltuvuutta ja virhelähteitä. Opiskelija osaa tulkita saamiaan tuloksia ja arvioida kriittisesti ja monipuolisesti niiden luotettavuutta. Opiskelija osaa raportoida tulokset asiantuntevasti ja lähdekirjallisuuteen nojautuen. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä tavoitteellisesti ja organisoida ryhmän toimintaa laboratoriossa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Toteutukselle ei ole tenttiä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Aloitusluento sekä menetelmäsuunnitelman tarkastuspiste, laboratoriotyöt, itsenäinen työskentely, raportointi
Kirjallisuuden kartoitus itsenäisesti, menetelmän laatiminen ja testaus (tarvittaessa ohjatusti), testatun menetelmän validointi ja raportointi.

Oppimateriaalit

Opiskelijat etsivät menetelmän kehitykseen tarvittavan kirjallisuuden itse ja perehtyvät sekä kyseisen analyysin että laitteen teoriaan ja hankkimiensa tietojen pohjalta suunnittelevat alustavan menetelmäohjeen. Menetelmän kehityksen aikana opiskelijat muokkaavat menetelmää mittaustuloksiensa perusteella sekä kirjallisuutta apuna käyttäen.

Validointiin on materiaalia Moodlessa (Laboratorion laatu ja tilastolliset menetelmät) mutta kannattaa myös itsenäisesti hakea lisämateriaalia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Alotus ja menetelmäsuunnitelmien tsekkaus 6 h
Menetelmäkehitys 4 x 6 h
Validonti 3 x 6 h
Itsenäinen työskentely

Sisällön jaksotus

Analyysimenetelmän laatiminen, menetelmän kehitys laboratoriossa ja kehitetyn menetelmän validointi ja raportointi.

Lisätietoja opiskelijoille

Esitietovaatimuksina Laiteanalytiikka, Laiteanalytiikan laboratoriotyöt, Laboratorion laatu ja tilastolliset menetelmät

Ilmoittautumisaika

23.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 28.04.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laboratoriotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kaisa Lahti
  • Piia Kanto
Vastuuhenkilö

Eeva-Leena Tuominen

Ryhmät
  • 20LATE
    Laboratoriotekniikka 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa
- suunnitella ja kehittää analyysimenetelmää
- suunnitella ja toteuttaa analyysimenetelmän validoinnin
- arvioida mittaustuloksia, myös käyttäen tilastollisia menetelmiä
- dokumentoida laboratoriotyön selkeästi työpäiväkirjaan ja raportoida tulokset työselostuksen muodossa

Sisältö (OJ)

- analyysimenetelmän suunnittelu ja kehittäminen
- analyysimenetelmän validointisuunnitelman laatiminen ja suunnitelman mukaisten mittausten suorittaminen käytännössä
- mittaustulosten tilastollinen tarkastelu
- raportointi

Esitietovaatimukset (OJ)

Laiteanalytiikka, Laiteanalytiikan laboratoriotyöt, Laboratorion laatu ja tilastolliset menetelmät

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa kehittää analyysimenetelmää ohjattuna. Hän osaa tehdä menetelmän validointisuunnitelman ja suorittaa validoinnin ohjatusti. Opiskelija tulkitsee ja arvioi tuloksia ohjattuna. Opiskelija arvioi metodin toimivuutta tilastollisia menetelmiä käyttäen, mutta tulkinnassa on merkittäviä puutteita. Opiskelija tekee laboratoriotöistä ohjeenmukaiset työselostukset. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa. Opiskelija osallistuu ryhmätyöskentelyyn.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Edellisten lisäksi. Opiskelija osaa etsiä tietoa ja arvioida sen soveltuvuutta haluttuun tarkoitukseen. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa. Hän osaa tulkita analyysituloksia sekä arvioida niiden luotettavuutta ja tehdä menetelmän validointisuunnitelman ja menetelmän validoinnin. Hän esittää analyysitulokset oikealla tarkkuudella ja osaa tulkita tuloksia sekä tehdä itsenäisesti johtopäätöksiä. Opiskelijan tehtävien vastaukset ja työselostukset ovat ohjeenmukaisia, hyvin jäsenneltyjä ja osoittavat aihealueen hyvän hallinnan. Opiskelija osaa suunnitella ja aikatauluttaa työnsä järkevästi. Opiskelija ottaa vastuuta laboratoriotöiden sujumisesta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Edellisten lisäksi. Opiskelijan työskentely laboratoriossa on sujuvaa. Opiskelija osoittaa työskentelyssään ongelmanratkaisutaitoa ja organisointikykyä. Opiskelija osaa monipuolisesti arvioida menetelmän soveltuvuutta ja virhelähteitä. Opiskelija osaa tulkita saamiaan tuloksia ja arvioida kriittisesti ja monipuolisesti niiden luotettavuutta. Opiskelija osaa raportoida tulokset asiantuntevasti ja lähdekirjallisuuteen nojautuen. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä tavoitteellisesti ja organisoida ryhmän toimintaa laboratoriossa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Toteutukselle ei ole tenttiä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Aloitusluento sekä menetelmäsuunnitelman tarkastuspiste, laboratoriotyöt, itsenäinen työskentely, raportointi
Kirjallisuuden kartoitus itsenäisesti, menetelmän laatiminen ja testaus (tarvittaessa ohjatusti), testatun menetelmän validointi ja raportointi.

Oppimateriaalit

Opiskelijat etsivät menetelmän kehitykseen tarvittavan kirjallisuuden itse ja perehtyvät sekä kyseisen analyysin että laitteen teoriaan ja hankkimiensa tietojen pohjalta suunnittelevat alustavan menetelmäohjeen. Menetelmän kehityksen aikana opiskelijat muokkaavat menetelmää mittaustuloksiensa perusteella sekä kirjallisuutta apuna käyttäen.

Validointiin on materiaalia Moodlessa (Laboratorion laatu ja tilastolliset menetelmät) mutta kannattaa myös itsenäisesti hakea lisämateriaalia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Alotus ja menetelmäsuunnitelmien tsekkaus 6 h
Menetelmäkehitys 4 x 6 h
Validonti 3 x 6 h
Itsenäinen työskentely

Sisällön jaksotus

Analyysimenetelmän laatiminen, menetelmän kehitys laboratoriossa ja kehitetyn menetelmän validointi ja raportointi.

Lisätietoja opiskelijoille

Esitietovaatimuksina Laiteanalytiikka, Laiteanalytiikan laboratoriotyöt, Laboratorion laatu ja tilastolliset menetelmät

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 29.04.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Laboratoriotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kaisa Lahti
  • Juha Hurmalainen
  • Piia Kanto
Vastuuhenkilö

Eeva-Leena Tuominen

Ryhmät
  • 19LATE
    Laboratoriotekniikka 2019

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa
- suunnitella ja kehittää analyysimenetelmää
- suunnitella ja toteuttaa analyysimenetelmän validoinnin
- arvioida mittaustuloksia, myös käyttäen tilastollisia menetelmiä
- dokumentoida laboratoriotyön selkeästi työpäiväkirjaan ja raportoida tulokset työselostuksen muodossa

Sisältö (OJ)

- analyysimenetelmän suunnittelu ja kehittäminen
- analyysimenetelmän validointisuunnitelman laatiminen ja suunnitelman mukaisten mittausten suorittaminen käytännössä
- mittaustulosten tilastollinen tarkastelu
- raportointi

Esitietovaatimukset (OJ)

Laiteanalytiikka, Laiteanalytiikan laboratoriotyöt, Laboratorion laatu ja tilastolliset menetelmät

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa kehittää analyysimenetelmää ohjattuna. Hän osaa tehdä menetelmän validointisuunnitelman ja suorittaa validoinnin ohjatusti. Opiskelija tulkitsee ja arvioi tuloksia ohjattuna. Opiskelija arvioi metodin toimivuutta tilastollisia menetelmiä käyttäen, mutta tulkinnassa on merkittäviä puutteita. Opiskelija tekee laboratoriotöistä ohjeenmukaiset työselostukset. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa. Opiskelija osallistuu ryhmätyöskentelyyn.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Edellisten lisäksi. Opiskelija osaa etsiä tietoa ja arvioida sen soveltuvuutta haluttuun tarkoitukseen. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa. Hän osaa tulkita analyysituloksia sekä arvioida niiden luotettavuutta ja tehdä menetelmän validointisuunnitelman ja menetelmän validoinnin. Hän esittää analyysitulokset oikealla tarkkuudella ja osaa tulkita tuloksia sekä tehdä itsenäisesti johtopäätöksiä. Opiskelijan tehtävien vastaukset ja työselostukset ovat ohjeenmukaisia, hyvin jäsenneltyjä ja osoittavat aihealueen hyvän hallinnan. Opiskelija osaa suunnitella ja aikatauluttaa työnsä järkevästi. Opiskelija ottaa vastuuta laboratoriotöiden sujumisesta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Edellisten lisäksi. Opiskelijan työskentely laboratoriossa on sujuvaa. Opiskelija osoittaa työskentelyssään ongelmanratkaisutaitoa ja organisointikykyä. Opiskelija osaa monipuolisesti arvioida menetelmän soveltuvuutta ja virhelähteitä. Opiskelija osaa tulkita saamiaan tuloksia ja arvioida kriittisesti ja monipuolisesti niiden luotettavuutta. Opiskelija osaa raportoida tulokset asiantuntevasti ja lähdekirjallisuuteen nojautuen. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä tavoitteellisesti ja organisoida ryhmän toimintaa laboratoriossa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Aloitusluento sekä menetelmä- ja validointisuunnitelmien tarkastuspisteet, laboratoriotyöt, itsenäinen työskentely, raportointi
Kirjallisuuden kartoitus itsenäisesti, menetelmän laatiminen ja testaus (tarvittaessa ohjatusti), testatun menetelmän validointi ja raportointi.

Oppimateriaalit

Opiskelijat etsivät menetelmän kehitykseen tarvittavan kirjallisuuden itse ja perehtyvät sekä kyseisen analyysin että laitteen teoriaan ja hankkimiensa tietojen pohjalta suunnittelevat alustavan menetelmäohjeen. Menetelmän kehityksen aikana opiskelijat muokkaavat menetelmää mittaustuloksiensa perusteella sekä kirjallisuutta apuna käyttäen.

Validointiin on materiaalia Moodlessa (Laboratorion laatu ja tilastolliset menetelmät) mutta kannattaa myös itsenäisesti hakea lisämateriaalia.

Sisällön jaksotus

Analyysimenetelmän laatiminen, menetelmän kehitys laboratoriossa ja kehitetyn menetelmän validointi ja raportointi.

Lisätietoja opiskelijoille

Esitietovaatimuksina Laiteanalytiikka, Laiteanalytiikan laboratoriotyöt, Laboratorion laatu ja tilastolliset menetelmät