Menetelmäkehitys ja validointiLaajuus (5 op)
Tunnus: 5O00EX29
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella ja kehittää analyysimenetelmää
- suunnitella ja toteuttaa analyysimenetelmän validoinnin
- arvioida mittaustuloksia, myös käyttäen tilastollisia menetelmiä
- dokumentoida laboratoriotyön selkeästi työpäiväkirjaan ja raportoida tulokset työselostuksen muodossa
Sisältö
- analyysimenetelmän suunnittelu ja kehittäminen
- analyysimenetelmän validointisuunnitelman laatiminen ja suunnitelman mukaisten mittausten suorittaminen käytännössä
- mittaustulosten tilastollinen tarkastelu
- raportointi
Esitietovaatimukset
Laiteanalytiikka, Laiteanalytiikan laboratoriotyöt, Laboratorion laatu ja tilastolliset menetelmät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kehittää analyysimenetelmää ohjattuna. Hän osaa tehdä menetelmän validointisuunnitelman ja suorittaa validoinnin ohjatusti. Opiskelija tulkitsee ja arvioi tuloksia ohjattuna. Opiskelija arvioi metodin toimivuutta tilastollisia menetelmiä käyttäen, mutta tulkinnassa on merkittäviä puutteita. Opiskelija tekee laboratoriotöistä ohjeenmukaiset työselostukset. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa. Opiskelija osallistuu ryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi. Opiskelija osaa etsiä tietoa ja arvioida sen soveltuvuutta haluttuun tarkoitukseen. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa. Hän osaa tulkita analyysituloksia sekä arvioida niiden luotettavuutta ja tehdä menetelmän validointisuunnitelman ja menetelmän validoinnin. Hän esittää analyysitulokset oikealla tarkkuudella ja osaa tulkita tuloksia sekä tehdä itsenäisesti johtopäätöksiä. Opiskelijan tehtävien vastaukset ja työselostukset ovat ohjeenmukaisia, hyvin jäsenneltyjä ja osoittavat aihealueen hyvän hallinnan. Opiskelija osaa suunnitella ja aikatauluttaa työnsä järkevästi. Opiskelija ottaa vastuuta laboratoriotöiden sujumisesta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi. Opiskelijan työskentely laboratoriossa on sujuvaa. Opiskelija osoittaa työskentelyssään ongelmanratkaisutaitoa ja organisointikykyä. Opiskelija osaa monipuolisesti arvioida menetelmän soveltuvuutta ja virhelähteitä. Opiskelija osaa tulkita saamiaan tuloksia ja arvioida kriittisesti ja monipuolisesti niiden luotettavuutta. Opiskelija osaa raportoida tulokset asiantuntevasti ja lähdekirjallisuuteen nojautuen. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä tavoitteellisesti ja organisoida ryhmän toimintaa laboratoriossa.
Ilmoittautumisaika
15.11.2023 - 22.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 19.04.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laboratoriotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sari Leinonen
- Kaisa Lahti
- Piia Kanto
Vastuuhenkilö
Eeva-Leena Tuominen
Ryhmät
-
21LATELaboratoriotekniikka 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa
- suunnitella ja kehittää analyysimenetelmää
- suunnitella ja toteuttaa analyysimenetelmän validoinnin
- arvioida mittaustuloksia, myös käyttäen tilastollisia menetelmiä
- dokumentoida laboratoriotyön selkeästi työpäiväkirjaan ja raportoida tulokset työselostuksen muodossa
Sisältö (OJ)
- analyysimenetelmän suunnittelu ja kehittäminen
- analyysimenetelmän validointisuunnitelman laatiminen ja suunnitelman mukaisten mittausten suorittaminen käytännössä
- mittaustulosten tilastollinen tarkastelu
- raportointi
Esitietovaatimukset (OJ)
Laiteanalytiikka, Laiteanalytiikan laboratoriotyöt, Laboratorion laatu ja tilastolliset menetelmät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa kehittää analyysimenetelmää ohjattuna. Hän osaa tehdä menetelmän validointisuunnitelman ja suorittaa validoinnin ohjatusti. Opiskelija tulkitsee ja arvioi tuloksia ohjattuna. Opiskelija arvioi metodin toimivuutta tilastollisia menetelmiä käyttäen, mutta tulkinnassa on merkittäviä puutteita. Opiskelija tekee laboratoriotöistä ohjeenmukaiset työselostukset. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa. Opiskelija osallistuu ryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Edellisten lisäksi. Opiskelija osaa etsiä tietoa ja arvioida sen soveltuvuutta haluttuun tarkoitukseen. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa. Hän osaa tulkita analyysituloksia sekä arvioida niiden luotettavuutta ja tehdä menetelmän validointisuunnitelman ja menetelmän validoinnin. Hän esittää analyysitulokset oikealla tarkkuudella ja osaa tulkita tuloksia sekä tehdä itsenäisesti johtopäätöksiä. Opiskelijan tehtävien vastaukset ja työselostukset ovat ohjeenmukaisia, hyvin jäsenneltyjä ja osoittavat aihealueen hyvän hallinnan. Opiskelija osaa suunnitella ja aikatauluttaa työnsä järkevästi. Opiskelija ottaa vastuuta laboratoriotöiden sujumisesta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Edellisten lisäksi. Opiskelijan työskentely laboratoriossa on sujuvaa. Opiskelija osoittaa työskentelyssään ongelmanratkaisutaitoa ja organisointikykyä. Opiskelija osaa monipuolisesti arvioida menetelmän soveltuvuutta ja virhelähteitä. Opiskelija osaa tulkita saamiaan tuloksia ja arvioida kriittisesti ja monipuolisesti niiden luotettavuutta. Opiskelija osaa raportoida tulokset asiantuntevasti ja lähdekirjallisuuteen nojautuen. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä tavoitteellisesti ja organisoida ryhmän toimintaa laboratoriossa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Toteutukselle ei ole tenttiä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Aloitusluento sekä menetelmäsuunnitelman tarkastuspiste, laboratoriotyöt, itsenäinen työskentely, raportointi
Kirjallisuuden kartoitus itsenäisesti, menetelmän laatiminen ja testaus (tarvittaessa ohjatusti), testatun menetelmän validointi ja raportointi.
Oppimateriaalit
Opiskelijat etsivät menetelmän kehitykseen tarvittavan kirjallisuuden itse ja perehtyvät sekä kyseisen analyysin että laitteen teoriaan ja hankkimiensa tietojen pohjalta suunnittelevat alustavan menetelmäohjeen. Menetelmän kehityksen aikana opiskelijat muokkaavat menetelmää mittaustuloksiensa perusteella sekä kirjallisuutta apuna käyttäen.
Validointiin on materiaalia Moodlessa (Laboratorion laatu ja tilastolliset menetelmät) mutta kannattaa myös itsenäisesti hakea lisämateriaalia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Alotus ja menetelmäsuunnitelmien tsekkaus 6 h
Menetelmäkehitys 4 x 6 h
Validonti 3 x 6 h
Itsenäinen työskentely
Sisällön jaksotus
Analyysimenetelmän laatiminen, menetelmän kehitys laboratoriossa ja kehitetyn menetelmän validointi ja raportointi.
Lisätietoja opiskelijoille
Esitietovaatimuksina Laiteanalytiikka, Laiteanalytiikan laboratoriotyöt, Laboratorion laatu ja tilastolliset menetelmät
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 28.04.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laboratoriotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kaisa Lahti
- Piia Kanto
Vastuuhenkilö
Eeva-Leena Tuominen
Ryhmät
-
20LATELaboratoriotekniikka 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa
- suunnitella ja kehittää analyysimenetelmää
- suunnitella ja toteuttaa analyysimenetelmän validoinnin
- arvioida mittaustuloksia, myös käyttäen tilastollisia menetelmiä
- dokumentoida laboratoriotyön selkeästi työpäiväkirjaan ja raportoida tulokset työselostuksen muodossa
Sisältö (OJ)
- analyysimenetelmän suunnittelu ja kehittäminen
- analyysimenetelmän validointisuunnitelman laatiminen ja suunnitelman mukaisten mittausten suorittaminen käytännössä
- mittaustulosten tilastollinen tarkastelu
- raportointi
Esitietovaatimukset (OJ)
Laiteanalytiikka, Laiteanalytiikan laboratoriotyöt, Laboratorion laatu ja tilastolliset menetelmät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa kehittää analyysimenetelmää ohjattuna. Hän osaa tehdä menetelmän validointisuunnitelman ja suorittaa validoinnin ohjatusti. Opiskelija tulkitsee ja arvioi tuloksia ohjattuna. Opiskelija arvioi metodin toimivuutta tilastollisia menetelmiä käyttäen, mutta tulkinnassa on merkittäviä puutteita. Opiskelija tekee laboratoriotöistä ohjeenmukaiset työselostukset. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa. Opiskelija osallistuu ryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Edellisten lisäksi. Opiskelija osaa etsiä tietoa ja arvioida sen soveltuvuutta haluttuun tarkoitukseen. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa. Hän osaa tulkita analyysituloksia sekä arvioida niiden luotettavuutta ja tehdä menetelmän validointisuunnitelman ja menetelmän validoinnin. Hän esittää analyysitulokset oikealla tarkkuudella ja osaa tulkita tuloksia sekä tehdä itsenäisesti johtopäätöksiä. Opiskelijan tehtävien vastaukset ja työselostukset ovat ohjeenmukaisia, hyvin jäsenneltyjä ja osoittavat aihealueen hyvän hallinnan. Opiskelija osaa suunnitella ja aikatauluttaa työnsä järkevästi. Opiskelija ottaa vastuuta laboratoriotöiden sujumisesta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Edellisten lisäksi. Opiskelijan työskentely laboratoriossa on sujuvaa. Opiskelija osoittaa työskentelyssään ongelmanratkaisutaitoa ja organisointikykyä. Opiskelija osaa monipuolisesti arvioida menetelmän soveltuvuutta ja virhelähteitä. Opiskelija osaa tulkita saamiaan tuloksia ja arvioida kriittisesti ja monipuolisesti niiden luotettavuutta. Opiskelija osaa raportoida tulokset asiantuntevasti ja lähdekirjallisuuteen nojautuen. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä tavoitteellisesti ja organisoida ryhmän toimintaa laboratoriossa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Toteutukselle ei ole tenttiä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Aloitusluento sekä menetelmäsuunnitelman tarkastuspiste, laboratoriotyöt, itsenäinen työskentely, raportointi
Kirjallisuuden kartoitus itsenäisesti, menetelmän laatiminen ja testaus (tarvittaessa ohjatusti), testatun menetelmän validointi ja raportointi.
Oppimateriaalit
Opiskelijat etsivät menetelmän kehitykseen tarvittavan kirjallisuuden itse ja perehtyvät sekä kyseisen analyysin että laitteen teoriaan ja hankkimiensa tietojen pohjalta suunnittelevat alustavan menetelmäohjeen. Menetelmän kehityksen aikana opiskelijat muokkaavat menetelmää mittaustuloksiensa perusteella sekä kirjallisuutta apuna käyttäen.
Validointiin on materiaalia Moodlessa (Laboratorion laatu ja tilastolliset menetelmät) mutta kannattaa myös itsenäisesti hakea lisämateriaalia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Alotus ja menetelmäsuunnitelmien tsekkaus 6 h
Menetelmäkehitys 4 x 6 h
Validonti 3 x 6 h
Itsenäinen työskentely
Sisällön jaksotus
Analyysimenetelmän laatiminen, menetelmän kehitys laboratoriossa ja kehitetyn menetelmän validointi ja raportointi.
Lisätietoja opiskelijoille
Esitietovaatimuksina Laiteanalytiikka, Laiteanalytiikan laboratoriotyöt, Laboratorion laatu ja tilastolliset menetelmät
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 29.04.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Laboratoriotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kaisa Lahti
- Juha Hurmalainen
- Piia Kanto
Vastuuhenkilö
Eeva-Leena Tuominen
Ryhmät
-
19LATELaboratoriotekniikka 2019
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa
- suunnitella ja kehittää analyysimenetelmää
- suunnitella ja toteuttaa analyysimenetelmän validoinnin
- arvioida mittaustuloksia, myös käyttäen tilastollisia menetelmiä
- dokumentoida laboratoriotyön selkeästi työpäiväkirjaan ja raportoida tulokset työselostuksen muodossa
Sisältö (OJ)
- analyysimenetelmän suunnittelu ja kehittäminen
- analyysimenetelmän validointisuunnitelman laatiminen ja suunnitelman mukaisten mittausten suorittaminen käytännössä
- mittaustulosten tilastollinen tarkastelu
- raportointi
Esitietovaatimukset (OJ)
Laiteanalytiikka, Laiteanalytiikan laboratoriotyöt, Laboratorion laatu ja tilastolliset menetelmät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa kehittää analyysimenetelmää ohjattuna. Hän osaa tehdä menetelmän validointisuunnitelman ja suorittaa validoinnin ohjatusti. Opiskelija tulkitsee ja arvioi tuloksia ohjattuna. Opiskelija arvioi metodin toimivuutta tilastollisia menetelmiä käyttäen, mutta tulkinnassa on merkittäviä puutteita. Opiskelija tekee laboratoriotöistä ohjeenmukaiset työselostukset. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa. Opiskelija osallistuu ryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Edellisten lisäksi. Opiskelija osaa etsiä tietoa ja arvioida sen soveltuvuutta haluttuun tarkoitukseen. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa. Hän osaa tulkita analyysituloksia sekä arvioida niiden luotettavuutta ja tehdä menetelmän validointisuunnitelman ja menetelmän validoinnin. Hän esittää analyysitulokset oikealla tarkkuudella ja osaa tulkita tuloksia sekä tehdä itsenäisesti johtopäätöksiä. Opiskelijan tehtävien vastaukset ja työselostukset ovat ohjeenmukaisia, hyvin jäsenneltyjä ja osoittavat aihealueen hyvän hallinnan. Opiskelija osaa suunnitella ja aikatauluttaa työnsä järkevästi. Opiskelija ottaa vastuuta laboratoriotöiden sujumisesta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Edellisten lisäksi. Opiskelijan työskentely laboratoriossa on sujuvaa. Opiskelija osoittaa työskentelyssään ongelmanratkaisutaitoa ja organisointikykyä. Opiskelija osaa monipuolisesti arvioida menetelmän soveltuvuutta ja virhelähteitä. Opiskelija osaa tulkita saamiaan tuloksia ja arvioida kriittisesti ja monipuolisesti niiden luotettavuutta. Opiskelija osaa raportoida tulokset asiantuntevasti ja lähdekirjallisuuteen nojautuen. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä tavoitteellisesti ja organisoida ryhmän toimintaa laboratoriossa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Aloitusluento sekä menetelmä- ja validointisuunnitelmien tarkastuspisteet, laboratoriotyöt, itsenäinen työskentely, raportointi
Kirjallisuuden kartoitus itsenäisesti, menetelmän laatiminen ja testaus (tarvittaessa ohjatusti), testatun menetelmän validointi ja raportointi.
Oppimateriaalit
Opiskelijat etsivät menetelmän kehitykseen tarvittavan kirjallisuuden itse ja perehtyvät sekä kyseisen analyysin että laitteen teoriaan ja hankkimiensa tietojen pohjalta suunnittelevat alustavan menetelmäohjeen. Menetelmän kehityksen aikana opiskelijat muokkaavat menetelmää mittaustuloksiensa perusteella sekä kirjallisuutta apuna käyttäen.
Validointiin on materiaalia Moodlessa (Laboratorion laatu ja tilastolliset menetelmät) mutta kannattaa myös itsenäisesti hakea lisämateriaalia.
Sisällön jaksotus
Analyysimenetelmän laatiminen, menetelmän kehitys laboratoriossa ja kehitetyn menetelmän validointi ja raportointi.
Lisätietoja opiskelijoille
Esitietovaatimuksina Laiteanalytiikka, Laiteanalytiikan laboratoriotyöt, Laboratorion laatu ja tilastolliset menetelmät