RakennusterveysLaajuus (3 op)
Tunnus: 5O00EX38
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
-selittää keskeiset rakennusterveyteen liittyvät käsitteet
-kuvata sisäilmaston laatuluokituksen
-kuvata rakennusterveyteen ja sisäilman laatuun liittyviä fysikaalisia olosuhteita, kemiallisia ja biologisia epäpuhtauksia ja näihin vaikuttavia tekijöitä
-rakennusterveyden ja sisäilman laadun arvioinnissa käytettävät keskeiset tutkimus- ja mittausmenetelmät ja niihin liittyvän näytteenoton
-arvioida rakennettua ympäristöä sisäilman laadun kannalta tutkimustulosten perusteella
-rakennusterveyteen ja sisäilman laatuun liittyvän keskeisen lainsäädännön
Sisältö
-rakennusterveyteen liittyvät keskeiset käsitteet ja lainsäädäntö
-sisäilmaston laatuluokitus ja sisäilmaston laatuun vaikuttavat tekijät
-keskeiset tutkimus- ja mittausmenetelmät ja näytteenotto
-tulosten arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuntee yleisimmät rakennusterveyteen liittyvät käsitteet. Opiskelija tuntee sisäilmaston laatuluokituksen periaatteet. Opiskelija tietää yleisimmät sisäilman laatuun liittyvät kemialliset, mikrobiologiset ja fysikaaliset tekijät. Opiskelija tietää yleisimmät rakennusterveyden ja sisäilman laadun arvioinnissa käytettävät keskeiset tutkimus- ja mittausmenetelmät ja niihin liittyvän näytteenoton.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa selittää yleisimmät rakennusterveyteen liittyvät käsitteet. Opiskelija tuntee sisäilmaston laatuluokituksen ja ymmärtää, miten lainsäädäntö ohjaa sisäilman laatua. Opiskelija osaa kuvata sisäilman laatuun liittyvät kemialliset, mikrobiologiset ja fysikaaliset tekijät ja niiden vaikutukset. Opiskelija osaa kuvata rakennusterveyden ja sisäilman laadun arvioinnissa käytettävät keskeiset tutkimus- ja mittausmenetelmät ja niihin liittyvän näytteenoton, ja ymmärtää näytteenottoon ja analyysimenetelmin liittyviä virhelähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää rakennusterveyteen liittyvät käsitteet ja sisäilmaston laatuluokituksen sekä tuntee näihin liittyvän keskeisen lainsäädännön. Opiskelija osaa selittää sisäilman laatuun liittyvät kemialliset, mikrobiologiset ja fysikaaliset tekijät ja ymmärtää, miten ne kokonaisuutena vaikuttavat rakennusterveyteen.
Opiskelija osaa selittää rakennusterveyden ja sisäilman laadun arvioinnissa käytettävät keskeiset tutkimus- ja mittausmenetelmät ja niihin liittyvän näytteenoton, osaa arvioida näytteiden ja analyysien laatutekijöitä ja saamiaan tuloksia kirjallisuuden ja ohjearvojen pohjalta.
Lisätiedot
Ei toteuteta joka vuosi.
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 28.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 23.10.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laboratoriotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 17
Koulutus
- Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sari Leinonen
- Tuuli Välineva
Vastuuhenkilö
Eeva-Leena Tuominen
Ryhmät
-
20LATELaboratoriotekniikka 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa
-selittää keskeiset rakennusterveyteen liittyvät käsitteet
-kuvata sisäilmaston laatuluokituksen
-kuvata rakennusterveyteen ja sisäilman laatuun liittyviä fysikaalisia olosuhteita, kemiallisia ja biologisia epäpuhtauksia ja näihin vaikuttavia tekijöitä
-rakennusterveyden ja sisäilman laadun arvioinnissa käytettävät keskeiset tutkimus- ja mittausmenetelmät ja niihin liittyvän näytteenoton
-arvioida rakennettua ympäristöä sisäilman laadun kannalta tutkimustulosten perusteella
-rakennusterveyteen ja sisäilman laatuun liittyvän keskeisen lainsäädännön
Sisältö (OJ)
-rakennusterveyteen liittyvät keskeiset käsitteet ja lainsäädäntö
-sisäilmaston laatuluokitus ja sisäilmaston laatuun vaikuttavat tekijät
-keskeiset tutkimus- ja mittausmenetelmät ja näytteenotto
-tulosten arviointi
Lisätiedot (OJ)
Ei toteuteta joka vuosi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tuntee yleisimmät rakennusterveyteen liittyvät käsitteet. Opiskelija tuntee sisäilmaston laatuluokituksen periaatteet. Opiskelija tietää yleisimmät sisäilman laatuun liittyvät kemialliset, mikrobiologiset ja fysikaaliset tekijät. Opiskelija tietää yleisimmät rakennusterveyden ja sisäilman laadun arvioinnissa käytettävät keskeiset tutkimus- ja mittausmenetelmät ja niihin liittyvän näytteenoton.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa selittää yleisimmät rakennusterveyteen liittyvät käsitteet. Opiskelija tuntee sisäilmaston laatuluokituksen ja ymmärtää, miten lainsäädäntö ohjaa sisäilman laatua. Opiskelija osaa kuvata sisäilman laatuun liittyvät kemialliset, mikrobiologiset ja fysikaaliset tekijät ja niiden vaikutukset. Opiskelija osaa kuvata rakennusterveyden ja sisäilman laadun arvioinnissa käytettävät keskeiset tutkimus- ja mittausmenetelmät ja niihin liittyvän näytteenoton, ja ymmärtää näytteenottoon ja analyysimenetelmin liittyviä virhelähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa selittää rakennusterveyteen liittyvät käsitteet ja sisäilmaston laatuluokituksen sekä tuntee näihin liittyvän keskeisen lainsäädännön. Opiskelija osaa selittää sisäilman laatuun liittyvät kemialliset, mikrobiologiset ja fysikaaliset tekijät ja ymmärtää, miten ne kokonaisuutena vaikuttavat rakennusterveyteen.
Opiskelija osaa selittää rakennusterveyden ja sisäilman laadun arvioinnissa käytettävät keskeiset tutkimus- ja mittausmenetelmät ja niihin liittyvän näytteenoton, osaa arvioida näytteiden ja analyysien laatutekijöitä ja saamiaan tuloksia kirjallisuuden ja ohjearvojen pohjalta.
Aika ja paikka
1. periodi
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä, kotitehtävät arvioidaan, pakollinen suoritus
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Teoriaosuus:
-Kurssiin kuuluu 6 luentokertaa. Luentoihin liittyy Moodleen palautettavia tuotoksia (muistiinpanot, oppimispäiväkirjatyöskentely, tunti- ja kotitehtävät). Tuotokset arvioidaan yhtenä kokonaisuutena asteikolla 0-5.
Laboratoriotyöt:
-Laboratoriotyöt ja raportti arvioidaan asteikolla 0-5.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
luennot, yksilö- ja ryhmätehtävät, esitykset, laboratoriotyöt ja niiden raportointi
Oppimateriaalit
Luentomateriaali
Asumisterveysohje - Asuntojen ja muiden oleskelutilojen
fysikaaliset, kemialliset ja mikrobiologiset tekijät. Sosiaali- ja terveysministeriön oppaita 2003.
Asumisterveysopas : Sosiaali- ja terveysministeriön Asumisterveysohjeen (STM:n oppaita 2003:1) soveltamisopas
Palomäki, Eero: Rakennusmateriaalit ja terveys
Seuri, Markku ; Reiman, Marjut: Rakennusten kosteusvauriot, home ja terveys
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
18 h luennot (etä)
16 h laboratoriotyöt
n. 45 h itsenäistä työskentelyä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssin voi suorittaa myös 5 op laajuisena, jolloin kurssi sisältää myös itsenäistä tutustumista aihetta käsittelevään kirjallisuuteen ja tentin.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle voidaan ottaa max. 17 opiskelijaa. Mahdollinen karsinta tehdään suoritettujen opintopisteiden perusteella.