Projektinhallinta ja tekniikan suomen kieli ja viestintäLaajuus (5 op)
Tunnus: 5O00EW33
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
• osaa kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä ja kunnollinen projektinhallinta
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan
• haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän sekä projektinhallinnan taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta ja hyödyntää sitä
• osaa työstää kohdeyleisölle kirjallisia ja suullisia esityksiä, joita osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
• tuntee projektinhallinnassa ja muussa työelämässä käytettäviä yleisiä tekstilajeja niihin liittyvine kielenkäyttösuosituksineen
• ymmärtää kulttuurin vaikutuksen viestintään ja yhteistyön merkityksen kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa
Sisältö
• puheviestinnän perusteet: teoriaa ja harjoituksia
• oikeakielisyys
• asiakirjaviestintä (esim. työhakemukset, tiedotteet)
. projektinhallinnan perusteet: teoriaa ja harjoituksia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia jäljitellen. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetön ja noudattelee asettelultaan täysin asiakirjastandardia. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin.
Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• Opiskelija viestii kirjoittaen vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan. Hän osaa hyödyntää äänen tehokeinoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
• Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia annettuja tehtäviä ja/tai hän on ollut läsnä lähitunneilla vähemmän kuin 80 %. Opiskelijan suorituksissa on merkittäviä puutteita, jotka haittaavat ymmärrettävyyttä.
Lisätiedot
Projektinhallinnan osuus 2 op, suomen kielen ja viestinnän 3 op.
Ilmoittautumisaika
07.06.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laboratoriotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Eija Lähteenmäki
- Taina Matis
Vastuuhenkilö
Eeva-Leena Tuominen
Ryhmät
-
22LATELaboratoriotekniikka 2022
Tavoitteet (OJ)
• osaa kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä ja kunnollinen projektinhallinta
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan
• haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän sekä projektinhallinnan taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta ja hyödyntää sitä
• osaa työstää kohdeyleisölle kirjallisia ja suullisia esityksiä, joita osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
• tuntee projektinhallinnassa ja muussa työelämässä käytettäviä yleisiä tekstilajeja niihin liittyvine kielenkäyttösuosituksineen
• ymmärtää kulttuurin vaikutuksen viestintään ja yhteistyön merkityksen kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa
Sisältö (OJ)
• puheviestinnän perusteet: teoriaa ja harjoituksia
• oikeakielisyys
• asiakirjaviestintä (esim. työhakemukset, tiedotteet)
. projektinhallinnan perusteet: teoriaa ja harjoituksia
Lisätiedot (OJ)
Projektinhallinnan osuus 2 op, suomen kielen ja viestinnän 3 op.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia jäljitellen. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetön ja noudattelee asettelultaan täysin asiakirjastandardia. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin.
Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
• Opiskelija viestii kirjoittaen vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan. Hän osaa hyödyntää äänen tehokeinoja.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
• Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia annettuja tehtäviä ja/tai hän on ollut läsnä lähitunneilla vähemmän kuin 80 %. Opiskelijan suorituksissa on merkittäviä puutteita, jotka haittaavat ymmärrettävyyttä.
Aika ja paikka
Syksy 2024, Kuntokatu 3
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kielenhuollon testin ajankohta vahvistetaan toteutuksen alussa.
Projektinhallinnassa ei ole tenttiä vaan harjoitustyö.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektinhallinnan osuuden (2 op) arviointi koostuu seuraavista tehtävistä, jotka tehdään pienryhmissä tai parityönä:
Haastattelutyö 70% ja Aktiivisuus 30%. Haastattelutehtävässä tehdään itse-ja vertaisarvio, joka vaikuttaa arvosanaan.
Tekniikan suomen kielen ja viestinnän (3 op) arviointi koostuu seuraavista tehtävistä:
Kielenhuollon Moodle-testi (yksilösuoritus, 40 % viestinnän osuuden kokonaisarvioinnista)
Projektin viestintäsuunnitelma (tiimitehtävä, 20 % )
Mediatiedote (tiimitehtävä, 20 %)
Video-CV (yksilötehtävä, 20 %, vertaisarviointi)
Katalyytti-portfolion laatiminen ja esittäminen (tiimitehtävä hyv./hyl.)
Opintojakson päätteeksi itse- ja vertaisarviointi, joka huomioidaan kokonaisarvioinnissa tiimitehtävien osalta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, tiimityöskentely
Oppimateriaalit
Tarkentuu opintojakson alussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso sisältää 5 x 27 tuntia opiskelijan työtä.
Projektinhallinnan osuus on 2 op, tekniikan suomen kielen ja viestinnän osuus 3 op.
Sisällön jaksotus
Opintojakson viikkokohtainen eteneminen on näkyvissä Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut tiiminsä toimintaan eikä suorittanut tehtäviään sopimusten mukaan. Tehtäviä on plagioitu.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija on osallistunut vähäisissä määrin tiimin toimintaan ja tehtävien suorittamiseen.
Tiimin tuotoksissa ja niiden esittämisessä on hapuilevuutta. Tekstien muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Tiimi ei taustoita eikä perustlele valintojaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.Opiskelijalla on ollut hyvä ote tiimin toimintaan ja hän on osallistunut tehtävien suorittamiseen.
Tiimin tuotokset ovat tarkoituksenmukaisia. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia, sujuvia ja tekstit melko virheettömiä. Tiimi taustoittaa ja perustelee valintansa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa. Opiskelija on toiminut tiimissä sen toimintaa edistäen ja tavoitteellisesti.
Tiimin tuotokset ovat tarkoituksenmukaisia ja mielenkiintoa herättäviä. Olennainen tieto on jäsennelty ja tiivistetty erinomaisesti. Tuotoksissa ja niiden esittämisessä on huomioitu tilanne ja vastaanottajat. Tiimi taustoittaa ja perustelee valintansa luovasti ja vakuuttavasti.
Ilmoittautumisaika
29.05.2023 - 05.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.07.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laboratoriotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Eija Lähteenmäki
- Taina Matis
Vastuuhenkilö
Eeva-Leena Tuominen
Ryhmät
-
21LATELaboratoriotekniikka 2021
Tavoitteet (OJ)
• osaa kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä ja kunnollinen projektinhallinta
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan
• haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän sekä projektinhallinnan taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta ja hyödyntää sitä
• osaa työstää kohdeyleisölle kirjallisia ja suullisia esityksiä, joita osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
• tuntee projektinhallinnassa ja muussa työelämässä käytettäviä yleisiä tekstilajeja niihin liittyvine kielenkäyttösuosituksineen
• ymmärtää kulttuurin vaikutuksen viestintään ja yhteistyön merkityksen kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa
Sisältö (OJ)
• puheviestinnän perusteet: teoriaa ja harjoituksia
• oikeakielisyys
• asiakirjaviestintä (esim. työhakemukset, tiedotteet)
. projektinhallinnan perusteet: teoriaa ja harjoituksia
Lisätiedot (OJ)
Projektinhallinnan osuus 2 op, suomen kielen ja viestinnän 3 op.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia jäljitellen. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetön ja noudattelee asettelultaan täysin asiakirjastandardia. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin.
Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
• Opiskelija viestii kirjoittaen vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan. Hän osaa hyödyntää äänen tehokeinoja.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
• Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia annettuja tehtäviä ja/tai hän on ollut läsnä lähitunneilla vähemmän kuin 80 %. Opiskelijan suorituksissa on merkittäviä puutteita, jotka haittaavat ymmärrettävyyttä.
Aika ja paikka
Syksy 2023, Kuntokatu 3
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kielenhuollon testin ajankohta vahvistetaan toteutuksen alussa.
Projektinhallinnassa ei ole tenttiä vaan harjoitustyö.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektinhallinnan osuuden (2 op) arviointi koostuu seuraavista tehtävistä, jotka tehdään pienryhmissä tai parityönä:
Haastattelutyö 70% ja Aktiivisuus 30%. Haastattelutehtävässä tehdään itse-ja vertaisarvio, joka vaikuttaa arvosanaan.
Tekniikan suomen kielen ja viestinnän (3 op) arviointi koostuu seuraavista tehtävistä:
Kielenhuollon Moodle-testi (yksilösuoritus, 40 % viestinnän osuuden kokonaisarvioinnista)
Projektin viestintäsuunnitelma (tiimitehtävä, 20 % )
Mediatiedote (tiimitehtävä, 20 %)
Video-CV (yksilötehtävä, 20 %, vertaisarviointi)
Katalyytti-portfolion laatiminen ja esittäminen (tiimitehtävä hyv./hyl.)
Opintojakson päätteeksi itse- ja vertaisarviointi, joka huomioidaan kokonaisarvioinnissa tiimitehtävien osalta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, tiimityöskentely
Oppimateriaalit
Tarkentuu opintojakson alussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso sisältää 5 x 27 tuntia opiskelijan työtä.
Projektinhallinnan osuus on 2 op, tekniikan suomen kielen ja viestinnän osuus 3 op.
Sisällön jaksotus
Opintojakson viikkokohtainen eteneminen on näkyvissä Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut tiiminsä toimintaan eikä suorittanut tehtäviään sopimusten mukaan. Tehtäviä on plagioitu.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija on osallistunut vähäisissä määrin tiimin toimintaan ja tehtävien suorittamiseen.
Tiimin tuotoksissa ja niiden esittämisessä on hapuilevuutta. Tekstien muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Tiimi ei taustoita eikä perustlele valintojaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.Opiskelijalla on ollut hyvä ote tiimin toimintaan ja hän on osallistunut tehtävien suorittamiseen.
Tiimin tuotokset ovat tarkoituksenmukaisia. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia, sujuvia ja tekstit melko virheettömiä. Tiimi taustoittaa ja perustelee valintansa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa. Opiskelija on toiminut tiimissä sen toimintaa edistäen ja tavoitteellisesti.
Tiimin tuotokset ovat tarkoituksenmukaisia ja mielenkiintoa herättäviä. Olennainen tieto on jäsennelty ja tiivistetty erinomaisesti. Tuotoksissa ja niiden esittämisessä on huomioitu tilanne ja vastaanottajat. Tiimi taustoittaa ja perustelee valintansa luovasti ja vakuuttavasti.
Ilmoittautumisaika
04.07.2022 - 02.09.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 02.03.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laboratoriotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Eija Lähteenmäki
- Taina Matis
Vastuuhenkilö
Eeva-Leena Tuominen
Ryhmät
-
20LATELaboratoriotekniikka 2020
Tavoitteet (OJ)
• osaa kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä ja kunnollinen projektinhallinta
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan
• haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän sekä projektinhallinnan taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta ja hyödyntää sitä
• osaa työstää kohdeyleisölle kirjallisia ja suullisia esityksiä, joita osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
• tuntee projektinhallinnassa ja muussa työelämässä käytettäviä yleisiä tekstilajeja niihin liittyvine kielenkäyttösuosituksineen
• ymmärtää kulttuurin vaikutuksen viestintään ja yhteistyön merkityksen kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa
Sisältö (OJ)
• puheviestinnän perusteet: teoriaa ja harjoituksia
• oikeakielisyys
• asiakirjaviestintä (esim. työhakemukset, tiedotteet)
. projektinhallinnan perusteet: teoriaa ja harjoituksia
Lisätiedot (OJ)
Projektinhallinnan osuus 2 op, suomen kielen ja viestinnän 3 op.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia jäljitellen. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetön ja noudattelee asettelultaan täysin asiakirjastandardia. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin.
Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
• Opiskelija viestii kirjoittaen vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan. Hän osaa hyödyntää äänen tehokeinoja.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
• Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia annettuja tehtäviä ja/tai hän on ollut läsnä lähitunneilla vähemmän kuin 80 %. Opiskelijan suorituksissa on merkittäviä puutteita, jotka haittaavat ymmärrettävyyttä.
Aika ja paikka
Syksy 2022, Kuntokatu 3
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kielenhuollon testin ajankohta vahvistetaan toteutuksen alussa.
Projektinhallinnassa ei ole tenttiä vaan harjoitustyö.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektinhallinnan osuuden (2 op) arviointi koostuu seuraavista tehtävistä, jotka tehdään pienryhmissä tai parityönä:
Haastattelutyö 70% ja Aktiivisuus 30%. Haastattelutehtävässä tehdään itse-ja vertaisarvio, joka vaikuttaa arvosanaan.
Tekniikan suomen kielen ja viestinnän (3 op) arviointi koostuu seuraavista tehtävistä:
Kielenhuollon Moodle-testi (yksilösuoritus, 30 % viestinnän osuuden kokonaisarvioinnista)
Projektin viestintäsuunnitelma (tiimitehtävä, 15 % )
Monikulttuurisuus-ryhmätyö (tiimitehtävä, 15 %)
Video-CV (yksilötehtävä, 20 %, vertaisarviointi)
Katalyytti-portfolio (tiimitehtävä 20 %)
Muut opintojakson tehtävät hyv./hyl.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, tiimityöskentely
Oppimateriaalit
Tarkentuu opintojakson alussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso sisältää 5 x 27 tuntia opiskelijan työtä.
Projektinhallinnan osuus on 2 op, tekniikan suomen kielen ja viestinnän osuus 3 op.
Sisällön jaksotus
Opintojakson viikkokohtainen eteneminen on näkyvissä Moodlessa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut tiiminsä toimintaan eikä suorittanut tehtäviään sopimusten mukaan. Tehtäviä on plagioitu.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija on osallistunut vähäisissä määrin tiimin toimintaan ja tehtävien suorittamiseen.
Tiimin tuotoksissa ja niiden esittämisessä on hapuilevuutta. Tekstien muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Tiimi ei taustoita eikä perustlele valintojaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.Opiskelijalla on ollut hyvä ote tiimin toimintaan ja hän on osallistunut tehtävien suorittamiseen.
Tiimin tuotokset ovat tarkoituksenmukaisia. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia, sujuvia ja tekstit melko virheettömiä. Tiimi taustoittaa ja perustelee valintansa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa. Opiskelija on toiminut tiimissä sen toimintaa edistäen ja tavoitteellisesti.
Tiimin tuotokset ovat tarkoituksenmukaisia ja mielenkiintoa herättäviä. Olennainen tieto on jäsennelty ja tiivistetty erinomaisesti. Tuotoksissa ja niiden esittämisessä on huomioitu tilanne ja vastaanottajat. Tiimi taustoittaa ja perustelee valintansa luovasti ja vakuuttavasti.
Ilmoittautumisaika
25.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 22.04.2022
Laajuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laboratoriotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Eija Lähteenmäki
- Taina Matis
Vastuuhenkilö
Eeva-Leena Tuominen
Ryhmät
-
19LATELaboratoriotekniikka 2019
Tavoitteet (OJ)
• osaa kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä ja kunnollinen projektinhallinta
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan
• haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän sekä projektinhallinnan taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta ja hyödyntää sitä
• osaa työstää kohdeyleisölle kirjallisia ja suullisia esityksiä, joita osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
• tuntee projektinhallinnassa ja muussa työelämässä käytettäviä yleisiä tekstilajeja niihin liittyvine kielenkäyttösuosituksineen
• ymmärtää kulttuurin vaikutuksen viestintään ja yhteistyön merkityksen kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa
Sisältö (OJ)
• puheviestinnän perusteet: teoriaa ja harjoituksia
• oikeakielisyys
• asiakirjaviestintä (esim. työhakemukset, tiedotteet)
. projektinhallinnan perusteet: teoriaa ja harjoituksia
Lisätiedot (OJ)
Projektinhallinnan osuus 2 op, suomen kielen ja viestinnän 3 op.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia jäljitellen. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetön ja noudattelee asettelultaan täysin asiakirjastandardia. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin.
Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
• Opiskelija viestii kirjoittaen vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan. Hän osaa hyödyntää äänen tehokeinoja.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
• Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia annettuja tehtäviä ja/tai hän on ollut läsnä lähitunneilla vähemmän kuin 80 %. Opiskelijan suorituksissa on merkittäviä puutteita, jotka haittaavat ymmärrettävyyttä.
Aika ja paikka
Kevät 2022, Kuntokatu 3
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kielenhuollon testin ajankohta vahvistetaan toteutuksen alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektinhallinnan osuuden (2 op) arviointi koostuu seuraavista tehtävistä:
Alustus 40%, Projektisuunnitelma 40% ja Loppuraportti 20%. Kaikissa tehtävissä tehdään itse-ja vertaisarvio, joka vaikuttaa arvosanaan.
Tekniikan suomen kielen ja viestinnän (3 op) arviointi koostuu seuraavista tehtävistä:
Kielenhuollon Moodle-testi (yksilösuoritus, 20 % viestinnän osuuden kokonaisarvioinnista)
Projektin viestintäsuunnitelma (tiimitehtävä, 30 % )
Projektia koskeva posteri ja sen esittely (tiimitehtävä, 30 %)
Monikulttuurisuus-ryhmätyö (tiimitehtävä, 20 %)
Muut opintojakson tehtävät hyv./hyl.
Osuuden päätteeksi itse- ja vertaisarviointi
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, tiimityöskentely
Oppimateriaalit
Tarkentuu opintojakson alussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso sisältää 5 x 27 tuntia opiskelijan työtä.
Projektinhallinnan osuus on 2 op, tekniikan suomen kielen ja viestinnän osuus 3 op.
Sisällön jaksotus
Opintojakson viikkokohtainen eteneminen on näkyvissä Moodlessa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kummiyritystoiminta on kiinteä osa opintojaksoa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut tiiminsä toimintaan eikä suorittanut tehtäviään sopimusten mukaan. Tehtäviä on plagioitu.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija on osallistunut vähäisissä määrin tiimin toimintaan ja tehtävien suorittamiseen.
Tiimin tuotoksissa ja niiden esittämisessä on hapuilevuutta. Tekstien muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Tiimi ei taustoita eikä perustlele valintojaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.Opiskelijalla on ollut hyvä ote tiimin toimintaan ja hän on osallistunut tehtävien suorittamiseen.
Tiimin tuotokset ovat tarkoituksenmukaisia. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia, sujuvia ja tekstit melko virheettömiä. Tiimi taustoittaa ja perustelee valintansa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa. Opiskelija on toiminut tiimissä sen toimintaa edistäen ja tavoitteellisesti.
Tiimin tuotokset ovat tarkoituksenmukaisia ja mielenkiintoa herättäviä. Olennainen tieto on jäsennelty ja tiivistetty erinomaisesti. Tuotoksissa ja niiden esittämisessä on huomioitu tilanne ja vastaanottajat. Tiimi taustoittaa ja perustelee valintansa luovasti ja vakuuttavasti.