Technology Design and Innovation ManagementLaajuus (5 op)
Tunnus: 5K00GH19
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Kurssin suorittamisen jälkeen opiskelija:
1) pystyy ymmärtämään teknologian suunnittelun ja innovaatiojohtamisen merkityksen
2) osaa soveltaa design thinking:iä, luovuutta ja ongelmanratkaisutyökaluja uusien tuotteiden, palveluiden, prosessien ja liiketoimintamallien kehittämiseen, tarjoten lisäarvoa asiaankuuluville, tarkoin määritellyille sidosryhmille
3)on kykenevä toimimaan itsenäisesti tai osana suunnittelu- ja innovaatiotiimiä
Sisältö
Teknologian suunnittelun ja innovaationhallinnan periaatteet, lineaarinen vs. syklinen lähestymistapa; design thinking -menetelmät, asiakastarpeiden tunnistaminen ja määrittely, käyttäjäkeskeisten ja kestävien suunnitelmien ja ratkaisujen luominen, POC/MVP, DFM, DFA, DFT, DFL, LCA, LTV, CSR, BPR, ABM, CRM, SCM, TQM.
Uusien ideoiden luominen, kokonaisvaltaiset ideointitekniikat, omien työmenetelmien analysointi ja parantaminen, käytännön lähestymistapa; elinkaarinäkökulma, elinkelpoisten liiketoimintakriteerien määrittely, liiketoiminnan kannattavuuden parantaminen, lean startup, relevantit strategiat - Blue Ocean -kehys, häiritsevä innovaatio, tiekartat, KPI:t Erilaisten sidosryhmien merkitys, sidosryhmäanalyysi, riskienhallinta; visuaalinen, vaikuttava esitys; pitchauksen harjoittelu ja argumentointi, viestintästrategia.
Esitietovaatimukset
Teollisuustalouden / tuotantotalouden perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija saavuttaa minimihyväksynnän rajan: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta perustiedot ja -taidot, samalla kyeten operoimaan kurssin tavoitteiden mukaisella tiedolla / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään tietävänsä pääosan kurssisisällöstä (Bloomin taksonomia, taso1) ja että he myös ymmärtävät hallitsemansa tietosisällön (Bloomin taksonomia, taso2)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija saavuttaa tämän tason: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta hyvät tiedot ja -taidot, samalla yhdistellen lähdemateriaalia itsensä tuottaman, lisäarvollisen tietouden kanssa / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään (Bloomin taksonomian tasojen 1 ja 2 lisäksi) kykenevänsä soveltamaan hankkimaansa tietoutta käytännön työelämään (Bloomin taksonomia taso 3), ja että he kykenevät analysoimaan käsittelemäänsä tietoa ja tekemään päätelmiä prosessointinsa pohjalta (Bloomin taksonomia, taso 4)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija saavuttaa tämän tason: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta erinomaiset tiedot ja -taidot, samalla yhdistellen lähdemateriaalia itsensä tuottaman, lisäarvollisen tietouden kanssa niin että prosessoinnin tuloksena syntyy täysin uutta tietoutta (deduktioiden, päätelmien, sovellusten, löydösten, tai esim. yhteenvetojen muodossa) / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään hallitsevansa kaikki aiemmat Bloomin taksonomian tasot (tasot 1-4) ja lisäksi kykenevänsä soveltamaan innovatiivisella tavalla työssään kaikea kurssin kuluessa hankkimaansa tietoutta (Bloomin taksonomia, taso 5) - Korkein Bloomin taksonomian taso on taso 6, mikä edustaa korkeinta kypsyystasoa jonka opiskelija voi saavuttaa - tämä pitää sisällään kyvyn kriittisesti tarkastella oppimisprosessin tuloksia, ja että opiskelija on itseohjautuvasti kykenevä edelleen kehittämään mentaaleja skeemojaan sekä oppimistaan
Lisätiedot
Kurssi tarjoaa monipuolisen ja käytännönläheisen lähestymistavan teknologian suunnitteluun ja innovaatiohallintaan, valmentaen opiskelijoita menestyksekkääseen työskentelyyn alan monimutkaisissa ja vaativissa projekteissa.
Kurssilla käytetään prosessoivaa portfoliopedagogiikkaa = työskentely koko kurssin ajan vertaisryhmissä, portfolio tuottaen (ei tenttiä). Portfolio arvioidaan. Huom! Vertaisryhmä voi erottaa jäsenen joka ei (syystä tai toisesta) pysty sitoutumaan vertaisryhmän yhdessä sopimiin työskentelysääntöihin (erotettu = ei arvosanaa).
Kurssilla lähiopetusmentorointi ja vertaisryhmätyöskentely vuoroviikoin.