Siirry suoraan sisältöön

Technology Strategy and Portfolio ManagementLaajuus (5 op)

Tunnus: 5K00GH23

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Kurssin suoritettuaan opiskelija:
• pystyy soveltamaan kokonaisvaltaista ajattelutapaa strategiseen suunnitteluun ja teknologiavetoisten yritysten johtamiseen
• kykenee hallitsemaan teknologia portfoliota ja strategiaa, mahdollistaen informoitujen päätösten tekemisen resurssien kohdentamiseksi, riskienhallintaan ja optimoinnissa maksimaalisen arvon saavuttamiseksi
• pystyy luomaan ja optimoimaan liiketoimintamalleja strategioineen erottumisen, kilpailukyvyn ja markkina-aseman parantamiseksi

Sisältö

Teknologian strategia ja portfolionhallinta; nykytila vs. tulevat liiketoimintatavoitteet; liiketoimintamalli (BMC, arvoketjuanalyysi, arvoverkkoanalyysi); teknologian strategian kehittäminen, haasteet vs. ratkaisut teknologian strategian toteuttamisessa; Sidosryhmien tarpeet ja odotukset, linkitys yrityksen tavoitteisiin ja toimintaan; asiakasarvo; uudet teknologiainvestoinnit (DuPont, NPV, FCF); teknologian yhteys yrityksen toimintaan ja liiketoiminnan hyödyt Teknologiainvestointiprojektit, markkinointiprojektit, tuotekehitysprojektit, muutosjohtamisprojektit, tavoitteet ja tulokset (resurssit, aika, laatu, kustannukset, taidot, budjetti), elinkaari; riskien tunnistaminen, arviointi ja hallinta; toimintojen mittaaminen ja seuranta; päätöksenteko

Esitietovaatimukset

Teollisuustalous

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija saavuttaa minimihyväksynnän rajan: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta perustiedot ja -taidot, samalla kyeten operoimaan kurssin tavoitteiden mukaisella tiedolla / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään tietävänsä pääosan kurssisisällöstä (Bloomin taksonomia, taso1) ja että he myös ymmärtävät hallitsemansa tietosisällön (Bloomin taksonomia, taso2)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija saavuttaa tämän tason: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta hyvät tiedot ja -taidot, samalla yhdistellen lähdemateriaalia itsensä tuottaman, lisäarvollisen tietouden kanssa / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään (Bloomin taksonomian tasojen 1 ja 2 lisäksi) kykenevänsä soveltamaan hankkimaansa tietoutta käytännön työelämään (Bloomin taksonomia taso 3), ja että he kykenevät analysoimaan käsittelemäänsä tietoa ja tekemään päätelmiä prosessointinsa pohjalta (Bloomin taksonomia, taso 4)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija saavuttaa tämän tason: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta erinomaiset tiedot ja -taidot, samalla yhdistellen lähdemateriaalia itsensä tuottaman, lisäarvollisen tietouden kanssa niin että prosessoinnin tuloksena syntyy täysin uutta tietoutta (deduktioiden, päätelmien, sovellusten, löydösten, tai esim. yhteenvetojen muodossa) / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään hallitsevansa kaikki aiemmat Bloomin taksonomian tasot (tasot 1-4) ja lisäksi kykenevänsä soveltamaan innovatiivisella tavalla työssään kaikea kurssin kuluessa hankkimaansa tietoutta (Bloomin taksonomia, taso 5) - Korkein Bloomin taksonomian taso on taso 6, mikä edustaa korkeinta kypsyystasoa jonka opiskelija voi saavuttaa - tämä pitää sisällään kyvyn kriittisesti tarkastella oppimisprosessin tuloksia, ja että opiskelija on itseohjautuvasti kykenevä edelleen kehittämään mentaaleja skeemojaan sekä oppimistaan

Lisätiedot

Kurssi valmentaa opiskelijoita johtamaan teknologiavetoisia yrityksiä. Opiskelijat oppivat tekemään informoituja päätöksiä resurssien, riskien ja strategian suhteen. Käytännönläheinen kurssi joka tarjoaa olennaiset taidot menestyksekkääseen työskentelyyn teknologiasektorilla.
Kurssilla käytetään prosessoivaa portfoliopedagogiikkaa = työskentely koko kurssin ajan vertaisryhmissä, portfolio tuottaen (ei tenttiä). Portfolio arvioidaan. Huom! Vertaisryhmä voi erottaa jäsenen joka ei (syystä tai toisesta) pysty sitoutumaan vertaisryhmän yhdessä sopimiin työskentelysääntöihin (erotettu = ei arvosanaa).
Kurssilla lähiopetusmentorointi ja vertaisryhmätyöskentely vuoroviikoin