Siirry suoraan sisältöön

KaupunkisuunnitteluprojektiLaajuus (8 op)

Tunnus: 5B00FB14

Laajuus

8 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tietää tiiviiseen kaupunkirakenteeseen liittyvän suunnittelun määräykset ja ohjeet. Opiskelija pystyy suunnittelemaan tietomallipohjaisesti arkkitehtonisesti korkeatasoisen kerrostalokorttelin kaupunkiympäristöön ja tuottamaan siihen liittyvät arkkitehtipiirustukset ja asiakirjat.

Opiskelija osaa toimia suunnitteluryhmän jäsenenä.

Opiskelija tuntee kaupunkisuunnittelun perusteet. Opiskelija syventää kaavoituksen ja kaupunkisuunnittelun historiaa. Opiskelija oppii soveltamaan yhdyskuntasuunnitteluun ja kaavoitukseen liittyviä määräyksiä ja ohjeita.

Opiskelija ymmärtää kaupunkisuunnittelun ekologisen näkökulman. Opiskelija ymmärtää yhdyskuntasuunnittelun vaikutuksen kaupunkikuvaan.

Opiskelija pystyy tekemään yksinkertaista kaavoitusta kaupunkiympäristöön ja tuottamaan siihen liittyviä suunnitelmia ja asiakirjoja. Opiskelija osaa ottaa huomioon yhdyskuntien tekniset järjestelmät suunnittelussa. Opiskelija ymmärtää kaavoituksen kustannusvaikutukset.

.

Sisältö

Rakentamisen lainsäädäntö ja ohjeet.
Rakennussuunnitteluryhmän toiminta.
Korttelityypit ja niiden historia.
Eri asumismuodot.
Korttelisuunnitelma ja rakennustapaohje.
Projektityö.

Yhdyskuntasuunnittelu käytännössä.
Yhdyskuntasuunnitteluun kohdistuvien lakien, asetusten ja määräysten vaikutus suunnitteluun.
Ekologinen kaupunkisuunnittelu
Kaavoitus ja yhdyskuntien tekniset järjestelmät.
Kaavoitus ja sen kustannusvaikutukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.

Opintojaksolla tuotetuissa suunnitelmissa on havaittavissa puutteita. Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on tyydyttävää tai heikkoa. Opiskelija osaa toimia ryhmässä.

Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta, mutta suunnittelutehtävässä ei ole nähtävissä kehitystä sen johdosta.

Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan. Hän tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija hahmottaa ja jäsentää opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Aktiivisuus opintojaksolla, aikataulun hallinta ja ryhmätyötaidot ovat hyvät. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja kehittyy saadun ohjauksen ja palautteen perusteella.

Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat sekä osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti ja ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön aktiivisesti ja sitoutuneesti. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja opiskelija on hyödyntänyt kiitettävällä tavalla siinä saamaansa ohjausta ja palautetta. Harjoitustyön aikataulutus on hallinnassa.

Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.

Ilmoittautumisaika

01.07.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 13.12.2024

Laajuus

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusarkkitehti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tytti Kaitala
  • Kati Koskento
  • Elina Ritola
Vastuuhenkilö

Minna Nyström

Pienryhmät
  • Labraryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Labraryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 22I800
    Rakennusarkkitehti
Pienryhmät
  • Labraryhmä 1
  • Labraryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tietää tiiviiseen kaupunkirakenteeseen liittyvän suunnittelun määräykset ja ohjeet. Opiskelija pystyy suunnittelemaan tietomallipohjaisesti arkkitehtonisesti korkeatasoisen kerrostalokorttelin kaupunkiympäristöön ja tuottamaan siihen liittyvät arkkitehtipiirustukset ja asiakirjat.

Opiskelija osaa toimia suunnitteluryhmän jäsenenä.

Opiskelija tuntee kaupunkisuunnittelun perusteet. Opiskelija syventää kaavoituksen ja kaupunkisuunnittelun historiaa. Opiskelija oppii soveltamaan yhdyskuntasuunnitteluun ja kaavoitukseen liittyviä määräyksiä ja ohjeita.

Opiskelija ymmärtää kaupunkisuunnittelun ekologisen näkökulman. Opiskelija ymmärtää yhdyskuntasuunnittelun vaikutuksen kaupunkikuvaan.

Opiskelija pystyy tekemään yksinkertaista kaavoitusta kaupunkiympäristöön ja tuottamaan siihen liittyviä suunnitelmia ja asiakirjoja. Opiskelija osaa ottaa huomioon yhdyskuntien tekniset järjestelmät suunnittelussa. Opiskelija ymmärtää kaavoituksen kustannusvaikutukset.

.

Sisältö (OJ)

Rakentamisen lainsäädäntö ja ohjeet.
Rakennussuunnitteluryhmän toiminta.
Korttelityypit ja niiden historia.
Eri asumismuodot.
Korttelisuunnitelma ja rakennustapaohje.
Projektityö.

Yhdyskuntasuunnittelu käytännössä.
Yhdyskuntasuunnitteluun kohdistuvien lakien, asetusten ja määräysten vaikutus suunnitteluun.
Ekologinen kaupunkisuunnittelu
Kaavoitus ja yhdyskuntien tekniset järjestelmät.
Kaavoitus ja sen kustannusvaikutukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.

Opintojaksolla tuotetuissa suunnitelmissa on havaittavissa puutteita. Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on tyydyttävää tai heikkoa. Opiskelija osaa toimia ryhmässä.

Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta, mutta suunnittelutehtävässä ei ole nähtävissä kehitystä sen johdosta.

Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan. Hän tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hahmottaa ja jäsentää opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Aktiivisuus opintojaksolla, aikataulun hallinta ja ryhmätyötaidot ovat hyvät. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja kehittyy saadun ohjauksen ja palautteen perusteella.

Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat sekä osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti ja ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön aktiivisesti ja sitoutuneesti. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja opiskelija on hyödyntänyt kiitettävällä tavalla siinä saamaansa ohjausta ja palautetta. Harjoitustyön aikataulutus on hallinnassa.

Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.

Aika ja paikka

2.9.-13.12.2024

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Exam- tai Moodle-tentti joulukuussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Noudatetaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä, joihin seuraavat täydennyksenä:
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita, ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön ei onnistu. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on tyydyttävää tai heikkoa. Opiskelija ei osaa toimia ryhmässä eikä tee omaa osuuttaan ryhmän töistä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ryhmätyöt
Vierailuluennot
Harjoitustyöseminaarit
Opintojaksolla on käytössä Moodle, jossa materiaali digitaalisessa muodossa.
Suunnittelu toteutetaan ArchiCad -suunnitteluohjelmalla.
Exam-tentti

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson aikana

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 8 op. Opiskelijan työmäärä on 27 h / op

Sisällön jaksotus

Korttelisuunnitelma
Betonilaboratoriossa valmistettu pintaverhousmalli
Rakentamisen lainsäädäntö ja ohjeet
Rakennussuunnitteluryhmän toiminta
Korttelityypit
Eri asumismuodot
Asuinkerroksen huoneistojen suunnittelu
Asuinkerrostalosuunnitteluun kohdistuvien lakien, asetusten ja määräysten vaikutus suunnitteluun
Asuinkerrostalojen historia
Tentti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailuluentoja mahdollisuuksien mukaan.

Kansainvälisyys

Kansainvälisten vaihto-opettajien luentoja mahdollisuuksien mukaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Vaadittavat lähtötiedot: opettajat arvioivat, onko opiskelijalla riittävät valmiudet opintojakson suorittamiseen. Kurssin suorittaminen vaatii opiskelijalta asuntosuunnittelun rutiinia, TAMKin Suunnitteluprojekti 2 tulee olla suoritettuna tai vastaava kurssi muussa AMKssa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita, ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön ei onnistu. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on tyydyttävää tai heikkoa. Opiskelija ei osaa toimia ryhmässä eikä tee omaa osuuttaan ryhmän töistä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Opintojaksolla tuotetuissa suunnitelmissa on havaittavissa puutteita. Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on tyydyttävää tai heikkoa. Opiskelija osaa toimia ryhmässä.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta, mutta suunnittelutehtävässä ei ole nähtävissä kehitystä sen johdosta.
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan. Hän tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hahmottaa ja jäsentää opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Aktiivisuus opintojaksolla, aikataulun hallinta ja ryhmätyötaidot ovat hyvät. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja kehittyy saadun ohjauksen ja palautteen perusteella.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat sekä osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti ja ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön aktiivisesti ja sitoutuneesti. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja opiskelija on hyödyntänyt kiitettävällä tavalla siinä saamaansa ohjausta ja palautetta. Harjoitustyön aikataulutus on hallinnassa.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 18.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 15.12.2023

Laajuus

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusarkkitehti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tytti Kaitala
  • Kati Koskento
  • Elina Ritola
Vastuuhenkilö

Hannu Kauranen

Pienryhmät
  • Labrat 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Labrat 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 21I800
    Rakennusarkkitehti
Pienryhmät
  • Labrat 1
  • Labrat 2

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tietää tiiviiseen kaupunkirakenteeseen liittyvän suunnittelun määräykset ja ohjeet. Opiskelija pystyy suunnittelemaan tietomallipohjaisesti arkkitehtonisesti korkeatasoisen kerrostalokorttelin kaupunkiympäristöön ja tuottamaan siihen liittyvät arkkitehtipiirustukset ja asiakirjat.

Opiskelija osaa toimia suunnitteluryhmän jäsenenä.

Opiskelija tuntee kaupunkisuunnittelun perusteet. Opiskelija syventää kaavoituksen ja kaupunkisuunnittelun historiaa. Opiskelija oppii soveltamaan yhdyskuntasuunnitteluun ja kaavoitukseen liittyviä määräyksiä ja ohjeita.

Opiskelija ymmärtää kaupunkisuunnittelun ekologisen näkökulman. Opiskelija ymmärtää yhdyskuntasuunnittelun vaikutuksen kaupunkikuvaan.

Opiskelija pystyy tekemään yksinkertaista kaavoitusta kaupunkiympäristöön ja tuottamaan siihen liittyviä suunnitelmia ja asiakirjoja. Opiskelija osaa ottaa huomioon yhdyskuntien tekniset järjestelmät suunnittelussa. Opiskelija ymmärtää kaavoituksen kustannusvaikutukset.

.

Sisältö (OJ)

Rakentamisen lainsäädäntö ja ohjeet.
Rakennussuunnitteluryhmän toiminta.
Korttelityypit ja niiden historia.
Eri asumismuodot.
Korttelisuunnitelma ja rakennustapaohje.
Projektityö.

Yhdyskuntasuunnittelu käytännössä.
Yhdyskuntasuunnitteluun kohdistuvien lakien, asetusten ja määräysten vaikutus suunnitteluun.
Ekologinen kaupunkisuunnittelu
Kaavoitus ja yhdyskuntien tekniset järjestelmät.
Kaavoitus ja sen kustannusvaikutukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.

Opintojaksolla tuotetuissa suunnitelmissa on havaittavissa puutteita. Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on tyydyttävää tai heikkoa. Opiskelija osaa toimia ryhmässä.

Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta, mutta suunnittelutehtävässä ei ole nähtävissä kehitystä sen johdosta.

Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan. Hän tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hahmottaa ja jäsentää opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Aktiivisuus opintojaksolla, aikataulun hallinta ja ryhmätyötaidot ovat hyvät. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja kehittyy saadun ohjauksen ja palautteen perusteella.

Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat sekä osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti ja ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön aktiivisesti ja sitoutuneesti. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja opiskelija on hyödyntänyt kiitettävällä tavalla siinä saamaansa ohjausta ja palautetta. Harjoitustyön aikataulutus on hallinnassa.

Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.

Aika ja paikka

29.8.-15.12.2023

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Exam-tentti joulukuussa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Noudatetaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä, joihin seuraavat täydennyksenä:
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita, ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön ei onnistu. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on tyydyttävää tai heikkoa. Opiskelija ei osaa toimia ryhmässä eikä tee omaa osuuttaan ryhmän töistä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ryhmätyöt
Vierailuluennot
Harjoitustyöseminaarit
Opintojaksolla on käytössä Moodle, jossa materiaali digitaalisessa muodossa.
Suunnittelu toteutetaan ArchiCad -suunnitteluohjelmalla.
Exam-tentti

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson aikana

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 8 op. Opiskelijan työmäärä on 27 h / op

Sisällön jaksotus

Korttelisuunnitelma
Betonilaboratoriossa valmistettu pintaverhousmalli
Rakentamisen lainsäädäntö ja ohjeet
Rakennussuunnitteluryhmän toiminta
Korttelityypit
Eri asumismuodot
Asuinkerroksen huoneistojen suunnittelu
Asuinkerrostalosuunnitteluun kohdistuvien lakien, asetusten ja määräysten vaikutus suunnitteluun
Asuinkerrostalojen historia
Tentti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailuluentoja mahdollisuuksien mukaan.

Kansainvälisyys

Kansainvälisten vaihto-opettajien luentoja mahdollisuuksien mukaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Vaadittavat lähtötiedot: opettajat arvioivat, onko opiskelijalla riittävät valmiudet opintojakson suorittamiseen. Kurssin suorittaminen vaatii opiskelijalta asuntosuunnittelun rutiinia, TAMKin Suunnitteluprojekti 2 tulee olla suoritettuna tai vastaava kurssi muussa AMKssa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita, ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön ei onnistu. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on tyydyttävää tai heikkoa. Opiskelija ei osaa toimia ryhmässä eikä tee omaa osuuttaan ryhmän töistä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Opintojaksolla tuotetuissa suunnitelmissa on havaittavissa puutteita. Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on tyydyttävää tai heikkoa. Opiskelija osaa toimia ryhmässä.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta, mutta suunnittelutehtävässä ei ole nähtävissä kehitystä sen johdosta.
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan. Hän tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hahmottaa ja jäsentää opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Aktiivisuus opintojaksolla, aikataulun hallinta ja ryhmätyötaidot ovat hyvät. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja kehittyy saadun ohjauksen ja palautteen perusteella.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat sekä osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti ja ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön aktiivisesti ja sitoutuneesti. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja opiskelija on hyödyntänyt kiitettävällä tavalla siinä saamaansa ohjausta ja palautetta. Harjoitustyön aikataulutus on hallinnassa.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 19.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.12.2022

Laajuus

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusarkkitehti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kati Koskento
  • Tytti Kaitala
  • Elina Ritola
Vastuuhenkilö

Elina Ritola

Pienryhmät
  • Labrat 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Labrat 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 20I800
    Rakennusarkkitehti
Pienryhmät
  • Labrat 1
  • Labrat 2

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tietää tiiviiseen kaupunkirakenteeseen liittyvän suunnittelun määräykset ja ohjeet. Opiskelija pystyy suunnittelemaan tietomallipohjaisesti arkkitehtonisesti korkeatasoisen kerrostalokorttelin kaupunkiympäristöön ja tuottamaan siihen liittyvät arkkitehtipiirustukset ja asiakirjat.

Opiskelija osaa toimia suunnitteluryhmän jäsenenä.

Opiskelija tuntee kaupunkisuunnittelun perusteet. Opiskelija syventää kaavoituksen ja kaupunkisuunnittelun historiaa. Opiskelija oppii soveltamaan yhdyskuntasuunnitteluun ja kaavoitukseen liittyviä määräyksiä ja ohjeita.

Opiskelija ymmärtää kaupunkisuunnittelun ekologisen näkökulman. Opiskelija ymmärtää yhdyskuntasuunnittelun vaikutuksen kaupunkikuvaan.

Opiskelija pystyy tekemään yksinkertaista kaavoitusta kaupunkiympäristöön ja tuottamaan siihen liittyviä suunnitelmia ja asiakirjoja. Opiskelija osaa ottaa huomioon yhdyskuntien tekniset järjestelmät suunnittelussa. Opiskelija ymmärtää kaavoituksen kustannusvaikutukset.

.

Sisältö (OJ)

Rakentamisen lainsäädäntö ja ohjeet.
Rakennussuunnitteluryhmän toiminta.
Korttelityypit ja niiden historia.
Eri asumismuodot.
Korttelisuunnitelma ja rakennustapaohje.
Projektityö.

Yhdyskuntasuunnittelu käytännössä.
Yhdyskuntasuunnitteluun kohdistuvien lakien, asetusten ja määräysten vaikutus suunnitteluun.
Ekologinen kaupunkisuunnittelu
Kaavoitus ja yhdyskuntien tekniset järjestelmät.
Kaavoitus ja sen kustannusvaikutukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.

Opintojaksolla tuotetuissa suunnitelmissa on havaittavissa puutteita. Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on tyydyttävää tai heikkoa. Opiskelija osaa toimia ryhmässä.

Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta, mutta suunnittelutehtävässä ei ole nähtävissä kehitystä sen johdosta.

Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan. Hän tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hahmottaa ja jäsentää opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Aktiivisuus opintojaksolla, aikataulun hallinta ja ryhmätyötaidot ovat hyvät. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja kehittyy saadun ohjauksen ja palautteen perusteella.

Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat sekä osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti ja ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön aktiivisesti ja sitoutuneesti. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja opiskelija on hyödyntänyt kiitettävällä tavalla siinä saamaansa ohjausta ja palautetta. Harjoitustyön aikataulutus on hallinnassa.

Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Noudatetaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä, joihin seuraavat täydennyksenä:
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita, ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön ei onnistu. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on tyydyttävää tai heikkoa. Opiskelija ei osaa toimia ryhmässä eikä tee omaa osuuttaan ryhmän töistä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ryhmätyöt
Vierailuluennot
Harjoitustyöseminaarit
Opintojaksolla on käytössä Moodle, jossa materiaali digitaalisessa muodossa.
Suunnittelu toteutetaan ArchiCad -suunnitteluohjelmalla.
Exam-tentti

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson aikana

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 8 op. Opiskelijan työmäärä on 27 h / op

Sisällön jaksotus

Korttelisuunnitelma
Betonilaboratoriossa valmistettu pintaverhousmalli
Rakentamisen lainsäädäntö ja ohjeet
Rakennussuunnitteluryhmän toiminta
Korttelityypit
Eri asumismuodot
Asuinkerroksen huoneistojen suunnittelu
Asuinkerrostalosuunnitteluun kohdistuvien lakien, asetusten ja määräysten vaikutus suunnitteluun
Asuinkerrostalojen historia
Tentti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailuluentoja mahdollisuuksien mukaan.

Kansainvälisyys

Kansainvälisten vaihto-opettajien luentoja mahdollisuuksien mukaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Vaadittavat lähtötiedot: opettajat arvioivat, onko opiskelijalla riittävät valmiudet opintojakson suorittamiseen. Kurssin suorittaminen vaatii opiskelijalta asuntosuunnittelun rutiinia, TAMKin Suunnitteluprojekti 2 tulee olla suoritettuna tai vastaava kurssi muussa AMKssa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita, ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön ei onnistu. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on tyydyttävää tai heikkoa. Opiskelija ei osaa toimia ryhmässä eikä tee omaa osuuttaan ryhmän töistä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Opintojaksolla tuotetuissa suunnitelmissa on havaittavissa puutteita. Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on tyydyttävää tai heikkoa. Opiskelija osaa toimia ryhmässä.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta, mutta suunnittelutehtävässä ei ole nähtävissä kehitystä sen johdosta.
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan. Hän tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hahmottaa ja jäsentää opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Aktiivisuus opintojaksolla, aikataulun hallinta ja ryhmätyötaidot ovat hyvät. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja kehittyy saadun ohjauksen ja palautteen perusteella.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat sekä osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti ja ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön aktiivisesti ja sitoutuneesti. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja opiskelija on hyödyntänyt kiitettävällä tavalla siinä saamaansa ohjausta ja palautetta. Harjoitustyön aikataulutus on hallinnassa.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.