Siirry suoraan sisältöön

Rakenteiden mallinnus yhteissuunnitteluprojektissaLaajuus (3 op)

Tunnus: 5R00GR06

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija oppii osallistumaan käytännön työelämän kaltaisiin suunnitteluhankkeisiin, joissa on edustettuna useita ammattialoja sekä oppii tuottamaan rakenteiden suunnitteluaineistoa: suunnittelun lähtötietodokumentit, rakennetyypit, tietomallit ja määräluettelot.
Keskeistä on oppia ryhmätyönä sovittamaan yhteen eri alojen suunnitelmia tietomallinnusta hyödyntämällä, jonka teknistä toteutusta varten opiskelija oppii toimimaan hankkeen tietomallikoordinaattorina.
Opiskelija oppii mallintamaan kolmiulotteisia runkorakenteita valmistusta ja asennusta varten.

Sisältö

Opiskelija osallistuu RETARA-projektiin, jossa simuloidaan rakennushankkeen suunnitteluvaihetta ottaen huomioon mm. arkkitehtisuunnittelu, talotekniikkasuunnittelu, rakennesuunnittelu ja käyttäjät. Tietomallinnuksen avulla kommunikoidaan muiden suunnittelualojen kanssa ja selvitetään mahdollisia ristiriitaisuuksia ja rakenteiden törmäilyjä. Tehtäviä: Rungon rakenneosien materiaalien ja poikkileikkausten valita ja mallinnus. Tietomallikoordinaattorin tehtävät, mallin laadulliset ja sisällölliset vaatimukset ja niiden dokumentointi sekä tiedonsiirron tekninen toteutus ja LVI varausten mallinnus rakenteisiin (reikäkierto). Harjoitustyö.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa tuottaa rakenteiden mallin, mutta mallin mitoissa ja tietosisällössä on puutteita.
Opiskelija ei ole dokumentoinut osallistumistaan yhteissuunnitteluun.
Opiskelija osaa tuottaa yhdistelmämalin vain ohjattuna.
Opiskelijan tuottamat rakenteiden suunnittelun dokumentit on jäsennelty huonosti ja niiden sisällössä on puutteita.
Suunnitelman esittely on epäselvä, kolmiulotteinen visualisointi puuttuu eikä esitys sisällä tietoa suunnitelman sisällöstä ja perusteluista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa tuottaa rakenteiden mallin, jonka mitoissa ja tietosisällössä on vähäisiä puutteita.
Opiskelija on dokumentoinut osallistumistaan yhteissuunnitteluun, mutta ei ole ollut siinä kovin aktiivinen osapuoli.
Opiskelija osaa tuottaa yhdistelmämallin ja toteuttaa tiedonsiirron ohjauksen avulla.
Opiskelijan tuottamissa rakenteiden suunnittelun dokumenteissa on joitain puutteita.
Suunnitelman esittely on selkeä, mutta kolmiulotteinen visualisointi on vähäistä ja esitys sisältää vähän tietoa suunnitelman sisällöstä ja perusteluista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tehdä valmistukseen ja muuhun jatkokäyttöön soveltuvan rakenteiden tietomallin, joka perustuu arkkitehdin malliin sekä dokumentoida tietomallinsa sisällön.
Opiskelija on dokumentoidusti toiminut ryhmässä aktiivisesti ja huolehtinut suunnitelmien yhteensovittamisesta esittämällä rakenteista johtuvia vaatimuksia muille suunnittelijoille ja tehnyt muutoksia omiin suunnitelmiinsa muiden suunnittelijoiden toiveiden mukaisesti.
Opiskelija on osannut tehdä yhdistelmämallin ja toteuttanut tiedonsiirtoa eri suunnittelualojen välillä tietomallin avulla.
Opiskelija osaa tuottaa rakenteiden suunnittelusta kaikki tarvittavat dokumentit selkeässä muodossa.
Opiskelija osaa esitellä suunnitelmansa selkeästi ja visuaalisesti sekä perustella tekemänsä ratkaisut.
Opiskelija osaa tuoda rakennesuunnittelijan roolin yhteissuunnittelussa hyvin esille.