Autolaboratoriot 1Laajuus (3 op)
Tunnus: 5C00ES04
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- käyttää ja ymmärtää alusta- ja moottoritehodynamometriä
- arvioida ja korjata ajoneuvon lasin vaurioita
- arvioida ja mitata ajoneuvon korin geometriaa ja tarvittavia korjauksia
- suorittaa sähköjärjestelmän mittauksia digitaalisilla mittalaitteilla
Opiskelija saa riittävän koulutuksen hakea pätevyyttä ajoneuvoilmastoinnin valvojan tai asentajan tehtävään.
Sisältö
Opiskelijat perehtyvät käytännössä ajoneuvojen digitaalitekniikkan käyttöön.
Opiskelijat tekevät ajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden perusosaamiseen kuuluvia mittaustöitä, jotka liittyvät korjaamon, katsastuksen ja suunnittelun osaamisalueisiin.
Laboratoriotyöt tehdään ryhminä ja tehdään työselostus tulosarviointeineen.
Esimerkkejä: jarrutusmittaukset, ajotilamittaukset, melumittaukset, pakokaasu- ja lamda-mittaukset, moottori- ja alustatehodynamometrimittaukset ja jännitehäviömittaukset.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 10.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 25.04.2025
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Autotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Risto Myllymäki
- Jari Seppälä
Vastuuhenkilö
Jari Seppälä
Ryhmät
-
23I131Autotekniikka, auto-ja työkonetekniikka
-
23I228AAutotekniikka, älykkäät koneet
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- käyttää ja ymmärtää alusta- ja moottoritehodynamometriä
- arvioida ja korjata ajoneuvon lasin vaurioita
- arvioida ja mitata ajoneuvon korin geometriaa ja tarvittavia korjauksia
- suorittaa sähköjärjestelmän mittauksia digitaalisilla mittalaitteilla
Opiskelija saa riittävän koulutuksen hakea pätevyyttä ajoneuvoilmastoinnin valvojan tai asentajan tehtävään.
Sisältö (OJ)
Opiskelijat perehtyvät käytännössä ajoneuvojen digitaalitekniikkan käyttöön.
Opiskelijat tekevät ajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden perusosaamiseen kuuluvia mittaustöitä, jotka liittyvät korjaamon, katsastuksen ja suunnittelun osaamisalueisiin.
Laboratoriotyöt tehdään ryhminä ja tehdään työselostus tulosarviointeineen.
Esimerkkejä: jarrutusmittaukset, ajotilamittaukset, melumittaukset, pakokaasu- ja lamda-mittaukset, moottori- ja alustatehodynamometrimittaukset ja jännitehäviömittaukset.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 10.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 25.04.2025
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Autotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Risto Myllymäki
- Jari Seppälä
Vastuuhenkilö
Jari Seppälä
Ryhmät
-
23I132Autotekniikka, auto- ja korjaamotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- käyttää ja ymmärtää alusta- ja moottoritehodynamometriä
- arvioida ja korjata ajoneuvon lasin vaurioita
- arvioida ja mitata ajoneuvon korin geometriaa ja tarvittavia korjauksia
- suorittaa sähköjärjestelmän mittauksia digitaalisilla mittalaitteilla
Opiskelija saa riittävän koulutuksen hakea pätevyyttä ajoneuvoilmastoinnin valvojan tai asentajan tehtävään.
Sisältö (OJ)
Opiskelijat perehtyvät käytännössä ajoneuvojen digitaalitekniikkan käyttöön.
Opiskelijat tekevät ajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden perusosaamiseen kuuluvia mittaustöitä, jotka liittyvät korjaamon, katsastuksen ja suunnittelun osaamisalueisiin.
Laboratoriotyöt tehdään ryhminä ja tehdään työselostus tulosarviointeineen.
Esimerkkejä: jarrutusmittaukset, ajotilamittaukset, melumittaukset, pakokaasu- ja lamda-mittaukset, moottori- ja alustatehodynamometrimittaukset ja jännitehäviömittaukset.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä, kesken jäänyt tai hylätty kurssi pitää suorittaa kokonaisuudessaan uudelleen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvostelu perustuu tehdyistä työselostuksista ja laboratoriotyöskentelystä.
Jokaisesta tehdystä työstä on tehtävä kirjallinen työselostus, joka luovutetaan valvojalle viimeistään kahden viikon kuluttua työn valmistumisesta. Selostuksen myöhästyminen alentaa siitä annettavaa arvosanaa numeron viikossa. Yli kolme (3) viikkoa myöhästynyt työtä ei oteta vastaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, argumentointi, opetuskeskustelu, raportti, työselostus, laboratoriotyöskentely, työpajatyöskentely, ongelmalähtöinen opiskelu, harjoitustyöt.
Oppimateriaalit
Bosch: Autotekniikan taskukirja, Juhala, M: Moottorialan sahköoppi, sähköiset tietolähteet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin suoritukseen vaaditaan kaikkien osa-alueiden suorittamisesta. Myöhästyneitä raportteja/esitelmiä ei oteta vastaan. Kurssilla vaaditaan 100 %:sta läsnäoloa. Kursilla tehdään erillisen listan mukaisesti töitä (työohjelma).
Sisällön jaksotus
Luennot alkavat infotilaisuudella, jolloin tehdään mm ryhmäjaot ja käydään työt läpi.
Laboratoriotyöt tehdään erillisen listan mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 12.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 22.03.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Autotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Risto Myllymäki
- Jari Seppälä
Vastuuhenkilö
Risto Myllymäki
Ryhmät
-
22I131Autotekniikka, auto- ja työkonetekniikka
-
22I228AAutotekniikka, älykkäät koneet
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- käyttää ja ymmärtää alusta- ja moottoritehodynamometriä
- arvioida ja korjata ajoneuvon lasin vaurioita
- arvioida ja mitata ajoneuvon korin geometriaa ja tarvittavia korjauksia
- suorittaa sähköjärjestelmän mittauksia digitaalisilla mittalaitteilla
Opiskelija saa riittävän koulutuksen hakea pätevyyttä ajoneuvoilmastoinnin valvojan tai asentajan tehtävään.
Sisältö (OJ)
Opiskelijat perehtyvät käytännössä ajoneuvojen digitaalitekniikkan käyttöön.
Opiskelijat tekevät ajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden perusosaamiseen kuuluvia mittaustöitä, jotka liittyvät korjaamon, katsastuksen ja suunnittelun osaamisalueisiin.
Laboratoriotyöt tehdään ryhminä ja tehdään työselostus tulosarviointeineen.
Esimerkkejä: jarrutusmittaukset, ajotilamittaukset, melumittaukset, pakokaasu- ja lamda-mittaukset, moottori- ja alustatehodynamometrimittaukset ja jännitehäviömittaukset.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä, kesken jäänyt tai hylätty kurssi pitää suorittaa kokonaisuudessaan uudelleen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvostelu perustuu tehdyistä työselostuksista ja laboratoriotyöskentelystä.
Jokaisesta tehdystä työstä on tehtävä kirjallinen työselostus, joka luovutetaan valvojalle viimeistään kahden viikon kuluttua työn valmistumisesta. Selostuksen myöhästyminen alentaa siitä annettavaa arvosanaa numeron viikossa. Yli kolme (3) viikkoa myöhästynyt työtä ei oteta vastaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, argumentointi, opetuskeskustelu, raportti, työselostus, laboratoriotyöskentely, työpajatyöskentely, ongelmalähtöinen opiskelu, harjoitustyöt.
Oppimateriaalit
Bosch: Autotekniikan taskukirja, Juhala, M: Moottorialan sahköoppi, sähköiset tietolähteet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin suoritukseen vaaditaan kaikkien osa-alueiden suorittamisesta. Myöhästyneitä raportteja/esitelmiä ei oteta vastaan. Kurssilla vaaditaan 100 %:sta läsnäoloa. Kursilla tehdään erillisen listan mukaisesti töitä (työohjelma).
Sisällön jaksotus
Luennot alkavat infotilaisuudella, jolloin tehdään mm ryhmäjaot ja käydään työt läpi.
Laboratoriotyöt tehdään erillisen listan mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 19.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 05.04.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Autotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Risto Myllymäki
- Jari Seppälä
Vastuuhenkilö
Jari Seppälä
Ryhmät
-
22I132Autotekniikka, auto- ja korjaamotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- käyttää ja ymmärtää alusta- ja moottoritehodynamometriä
- arvioida ja korjata ajoneuvon lasin vaurioita
- arvioida ja mitata ajoneuvon korin geometriaa ja tarvittavia korjauksia
- suorittaa sähköjärjestelmän mittauksia digitaalisilla mittalaitteilla
Opiskelija saa riittävän koulutuksen hakea pätevyyttä ajoneuvoilmastoinnin valvojan tai asentajan tehtävään.
Sisältö (OJ)
Opiskelijat perehtyvät käytännössä ajoneuvojen digitaalitekniikkan käyttöön.
Opiskelijat tekevät ajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden perusosaamiseen kuuluvia mittaustöitä, jotka liittyvät korjaamon, katsastuksen ja suunnittelun osaamisalueisiin.
Laboratoriotyöt tehdään ryhminä ja tehdään työselostus tulosarviointeineen.
Esimerkkejä: jarrutusmittaukset, ajotilamittaukset, melumittaukset, pakokaasu- ja lamda-mittaukset, moottori- ja alustatehodynamometrimittaukset ja jännitehäviömittaukset.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä, kesken jäänyt tai hylätty kurssi pitää suorittaa kokonaisuudessaan uudelleen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvostelu perustuu tehdyistä työselostuksista ja laboratoriotyöskentelystä.
Jokaisesta tehdystä työstä on tehtävä kirjallinen työselostus, joka luovutetaan valvojalle viimeistään kahden viikon kuluttua työn valmistumisesta. Selostuksen myöhästyminen alentaa siitä annettavaa arvosanaa numeron viikossa. Yli kolme (3) viikkoa myöhästynyt työtä ei oteta vastaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, argumentointi, opetuskeskustelu, raportti, työselostus, laboratoriotyöskentely, työpajatyöskentely, ongelmalähtöinen opiskelu, harjoitustyöt.
Oppimateriaalit
Bosch: Autotekniikan taskukirja, Juhala, M: Moottorialan sahköoppi, sähköiset tietolähteet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin suoritukseen vaaditaan kaikkien osa-alueiden suorittamisesta. Myöhästyneitä raportteja/esitelmiä ei oteta vastaan. Kurssilla vaaditaan 100 %:sta läsnäoloa. Kursilla tehdään erillisen listan mukaisesti töitä (työohjelma).
Sisällön jaksotus
Luennot alkavat infotilaisuudella, jolloin tehdään mm ryhmäjaot ja käydään työt läpi.
Laboratoriotyöt tehdään erillisen listan mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 21.04.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Autotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Risto Myllymäki
- Jarkko Peltonen
- Marko Rantonen
Vastuuhenkilö
Risto Myllymäki
Ryhmät
-
21I131Autotekniikka, auto- ja työkonetekniikka
-
21I228AAutotekniikka, älykkäät koneet
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- käyttää ja ymmärtää alusta- ja moottoritehodynamometriä
- arvioida ja korjata ajoneuvon lasin vaurioita
- arvioida ja mitata ajoneuvon korin geometriaa ja tarvittavia korjauksia
- suorittaa sähköjärjestelmän mittauksia digitaalisilla mittalaitteilla
Opiskelija saa riittävän koulutuksen hakea pätevyyttä ajoneuvoilmastoinnin valvojan tai asentajan tehtävään.
Sisältö (OJ)
Opiskelijat perehtyvät käytännössä ajoneuvojen digitaalitekniikkan käyttöön.
Opiskelijat tekevät ajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden perusosaamiseen kuuluvia mittaustöitä, jotka liittyvät korjaamon, katsastuksen ja suunnittelun osaamisalueisiin.
Laboratoriotyöt tehdään ryhminä ja tehdään työselostus tulosarviointeineen.
Esimerkkejä: jarrutusmittaukset, ajotilamittaukset, melumittaukset, pakokaasu- ja lamda-mittaukset, moottori- ja alustatehodynamometrimittaukset ja jännitehäviömittaukset.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvostelu perustuu tehdyistä työselostuksista ja laboratoriotyöskentelystä.
Jokaisesta tehdystä työstä on tehtävä kirjallinen työselostus, joka luovutetaan valvojalle viimeistään kahden viikon kuluttua työn valmistumisesta. Selostuksen myöhästyminen alentaa siitä annettavaa arvosanaa numeron viikossa. Yli kolme (3) viikkoa myöhästynyt työtä ei oteta vastaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, argumentointi, opetuskeskustelu, raportti, työselostus, laboratoriotyöskentely, työpajatyöskentely, ongelmalähtöinen opiskelu, harjoitustyöt.
Oppimateriaalit
Bosch: Autotekniikan taskukirja, Juhala, M: Moottorialan sahköoppi, sähköiset tietolähteet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin suoritukseen vaaditaan kaikkien osa-alueiden suorittamisesta. Myöhästyneitä raportteja/esitelmiä ei oteta vastaan. Kurssilla vaaditaan 100 %:sta läsnäoloa. Kursilla tehdään erillisen listan mukaisesti töitä (työohjelma).
Sisällön jaksotus
Luennot alkavat infotilaisuudella, jolloin tehdään mm ryhmäjaot ja käydään työt läpi.
Laboratoriotyöt tehdään erillisen listan mukaan.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei ole osallistunut laboratoriotöihin tai raportit palauttamatta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 21.04.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Autotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Risto Myllymäki
- Jarkko Peltonen
- Marko Rantonen
Vastuuhenkilö
Risto Myllymäki
Ryhmät
-
21I132Autotekniikka, auto- ja korjaamotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- käyttää ja ymmärtää alusta- ja moottoritehodynamometriä
- arvioida ja korjata ajoneuvon lasin vaurioita
- arvioida ja mitata ajoneuvon korin geometriaa ja tarvittavia korjauksia
- suorittaa sähköjärjestelmän mittauksia digitaalisilla mittalaitteilla
Opiskelija saa riittävän koulutuksen hakea pätevyyttä ajoneuvoilmastoinnin valvojan tai asentajan tehtävään.
Sisältö (OJ)
Opiskelijat perehtyvät käytännössä ajoneuvojen digitaalitekniikkan käyttöön.
Opiskelijat tekevät ajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden perusosaamiseen kuuluvia mittaustöitä, jotka liittyvät korjaamon, katsastuksen ja suunnittelun osaamisalueisiin.
Laboratoriotyöt tehdään ryhminä ja tehdään työselostus tulosarviointeineen.
Esimerkkejä: jarrutusmittaukset, ajotilamittaukset, melumittaukset, pakokaasu- ja lamda-mittaukset, moottori- ja alustatehodynamometrimittaukset ja jännitehäviömittaukset.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvostelu perustuu tehdyistä työselostuksista ja laboratoriotyöskentelystä.
Jokaisesta tehdystä työstä on tehtävä kirjallinen työselostus, joka luovutetaan valvojalle viimeistään kahden viikon kuluttua työn valmistumisesta. Selostuksen myöhästyminen alentaa siitä annettavaa arvosanaa numeron viikossa. Yli kolme (3) viikkoa myöhästynyt työtä ei oteta vastaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, argumentointi, opetuskeskustelu, raportti, työselostus, laboratoriotyöskentely, työpajatyöskentely, ongelmalähtöinen opiskelu, harjoitustyöt.
Oppimateriaalit
Bosch: Autotekniikan taskukirja, Juhala, M: Moottorialan sahköoppi, sähköiset tietolähteet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin suoritukseen vaaditaan kaikkien osa-alueiden suorittamisesta. Myöhästyneitä raportteja/esitelmiä ei oteta vastaan. Kurssilla vaaditaan 100 %:sta läsnäoloa. Kursilla tehdään erillisen listan mukaisesti töitä (työohjelma).
Sisällön jaksotus
Luennot alkavat infotilaisuudella, jolloin tehdään mm ryhmäjaot ja käydään työt läpi.
Laboratoriotyöt tehdään erillisen listan mukaan.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei ole osallistunut laboratoriotöihin tai raportit palauttamatta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 22.04.2022
Laajuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 42
Koulutus
- Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
- Risto Myllymäki
- Jari Seppälä
- Esa Salin
Vastuuhenkilö
Jari Seppälä
Ryhmät
-
20AUTOAAutotekniikka 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- käyttää ja ymmärtää alusta- ja moottoritehodynamometriä
- arvioida ja korjata ajoneuvon lasin vaurioita
- arvioida ja mitata ajoneuvon korin geometriaa ja tarvittavia korjauksia
- suorittaa sähköjärjestelmän mittauksia digitaalisilla mittalaitteilla
Opiskelija saa riittävän koulutuksen hakea pätevyyttä ajoneuvoilmastoinnin valvojan tai asentajan tehtävään.
Sisältö (OJ)
Opiskelijat perehtyvät käytännössä ajoneuvojen digitaalitekniikkan käyttöön.
Opiskelijat tekevät ajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden perusosaamiseen kuuluvia mittaustöitä, jotka liittyvät korjaamon, katsastuksen ja suunnittelun osaamisalueisiin.
Laboratoriotyöt tehdään ryhminä ja tehdään työselostus tulosarviointeineen.
Esimerkkejä: jarrutusmittaukset, ajotilamittaukset, melumittaukset, pakokaasu- ja lamda-mittaukset, moottori- ja alustatehodynamometrimittaukset ja jännitehäviömittaukset.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvostelu perustuu tehdyistä työselostuksista ja laboratoriotyöskentelystä.
Jokaisesta tehdystä työstä on tehtävä kirjallinen työselostus, joka luovutetaan valvojalle viimeistään kahden viikon kuluttua työn valmistumisesta. Selostuksen myöhästyminen alentaa siitä annettavaa arvosanaa numeron viikossa. Yli kolme (3) viikkoa myöhästynyt työtä ei oteta vastaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, argumentointi, opetuskeskustelu, raportti, työselostus, laboratoriotyöskentely, työpajatyöskentely, ongelmalähtöinen opiskelu, harjoitustyöt.
Oppimateriaalit
Bosch: Autotekniikan taskukirja, Juhala, M: Moottorialan sahköoppi, sähköiset tietolähteet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin suoritukseen vaaditaan kaikkien osa-alueiden suorittamisesta. Myöhästyneitä raportteja/esitelmiä ei oteta vastaan. Kurssilla vaaditaan 100 %:sta läsnäoloa. Kursilla tehdään erillisen listan mukaisesti töitä (työohjelma).
Sisällön jaksotus
Luennot alkavat infotilaisuudella, jolloin tehdään mm ryhmäjaot ja käydään työt läpi.
Laboratoriotyöt tehdään erillisen listan mukaan.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei ole osallistunut laboratoriotöihin tai raportit palauttamatta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 05.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 22.04.2022
Laajuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 42
Koulutus
- Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
- Risto Myllymäki
- Jari Seppälä
- Esa Salin
Vastuuhenkilö
Jari Seppälä
Ryhmät
-
20AUTOBAutotekniikka 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- käyttää ja ymmärtää alusta- ja moottoritehodynamometriä
- arvioida ja korjata ajoneuvon lasin vaurioita
- arvioida ja mitata ajoneuvon korin geometriaa ja tarvittavia korjauksia
- suorittaa sähköjärjestelmän mittauksia digitaalisilla mittalaitteilla
Opiskelija saa riittävän koulutuksen hakea pätevyyttä ajoneuvoilmastoinnin valvojan tai asentajan tehtävään.
Sisältö (OJ)
Opiskelijat perehtyvät käytännössä ajoneuvojen digitaalitekniikkan käyttöön.
Opiskelijat tekevät ajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden perusosaamiseen kuuluvia mittaustöitä, jotka liittyvät korjaamon, katsastuksen ja suunnittelun osaamisalueisiin.
Laboratoriotyöt tehdään ryhminä ja tehdään työselostus tulosarviointeineen.
Esimerkkejä: jarrutusmittaukset, ajotilamittaukset, melumittaukset, pakokaasu- ja lamda-mittaukset, moottori- ja alustatehodynamometrimittaukset ja jännitehäviömittaukset.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvostelu perustuu tehdyistä työselostuksista ja laboratoriotyöskentelystä.
Jokaisesta tehdystä työstä on tehtävä kirjallinen työselostus, joka luovutetaan valvojalle viimeistään kahden viikon kuluttua työn valmistumisesta. Selostuksen myöhästyminen alentaa siitä annettavaa arvosanaa numeron viikossa. Yli kolme (3) viikkoa myöhästynyt työtä ei oteta vastaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, argumentointi, opetuskeskustelu, raportti, työselostus, laboratoriotyöskentely, työpajatyöskentely, ongelmalähtöinen opiskelu, harjoitustyöt.
Oppimateriaalit
Bosch: Autotekniikan taskukirja, Juhala, M: Moottorialan sahköoppi, sähköiset tietolähteet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin suoritukseen vaaditaan kaikkien osa-alueiden suorittamisesta. Myöhästyneitä raportteja/esitelmiä ei oteta vastaan. Kurssilla vaaditaan 100 %:sta läsnäoloa. Kursilla tehdään erillisen listan mukaisesti töitä (työohjelma).
Sisällön jaksotus
Luennot alkavat infotilaisuudella, jolloin tehdään mm ryhmäjaot ja käydään työt läpi.
Laboratoriotyöt tehdään erillisen listan mukaan.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei ole osallistunut laboratoriotöihin tai raportit palauttamatta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.