Siirry suoraan sisältöön

AjodynamiikkaLaajuus (5 op)

Tunnus: 5C00ES08

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- dynamiikan perusasiat
- laskea ajoneuvon lineaari- ja lateraaliliikkeen voimavaikutukset
- laskea rengaskosketuksen kitkan vaikutuksen
- laskea kiihdytyksen ja hidastuksen voimavaikutukset
- laskea aerodynamiikan aiheuttaman virtausvastuksen.

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään tien ja renkaan välistä kosketusta, kiihdytystä ja jarrutusta, väistöliikkeitä, suorituskyky- ja kulutuslaskelmia, voimavaikutuksia, ajovastusten ja pyörätehon määritystä, hyötyajoneuvojen erityisdynamiikkaa, aerodynamiikkaa ja ajoneuvon akustiikkaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaa tunnistaa ja analysoida ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia, muttei osaa perustella valintojaan.
Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaa jäsentää eri ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja ja verrata niitä toisiinsa.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia ja pystyy perustelemaan valintansa.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia juuri tiettyyn ajoneuvoon ja luoda uusia ratkaisuja.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä tai välikokeita hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 13.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Autotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
  • Jarkko Peltonen
  • Marko Rantonen
Vastuuhenkilö

Jarkko Peltonen

Ryhmät
  • 23I131
    Autotekniikka, auto-ja työkonetekniikka
  • 23I228A
    Autotekniikka, älykkäät koneet

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- dynamiikan perusasiat
- laskea ajoneuvon lineaari- ja lateraaliliikkeen voimavaikutukset
- laskea rengaskosketuksen kitkan vaikutuksen
- laskea kiihdytyksen ja hidastuksen voimavaikutukset
- laskea aerodynamiikan aiheuttaman virtausvastuksen.

Sisältö (OJ)

Opintojaksolla käsitellään tien ja renkaan välistä kosketusta, kiihdytystä ja jarrutusta, väistöliikkeitä, suorituskyky- ja kulutuslaskelmia, voimavaikutuksia, ajovastusten ja pyörätehon määritystä, hyötyajoneuvojen erityisdynamiikkaa, aerodynamiikkaa ja ajoneuvon akustiikkaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja analysoida ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia, muttei osaa perustella valintojaan.
Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa jäsentää eri ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja ja verrata niitä toisiinsa.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia ja pystyy perustelemaan valintansa.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia juuri tiettyyn ajoneuvoon ja luoda uusia ratkaisuja.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä tai välikokeita hyväksytysti.

Aika ja paikka

Opetus tapahtuu periodeissa 1 ja 2 lukujärjestyksen mukaan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Yksi tai kaksi välikoetta opintojakson toteutuksen aikana. Kokeiden määrä riippuu toteutuksesta ja se kerrotaan opintojakson alussa. Uusinta on mahdollista suorittaa opintojakson jälkeen kahdessa yksikön järjestämässä yleisessä tentissä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana määräytyy seuraavasti:
- dynamiikan osio 25 %
- ajotilapiirros-harjoitustyö 30 %
- jarruvoimanjako-harjoitustyö 15 %
- ajodynamiikan koe 30 %.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus pitää sisällään luentoja, laskuesimerkkejä, laskuharjoituksia, harjoitustöitä sekä välikokeita.

Oppimateriaalit

Tuononen&Koisaari: Ajoneuvojen dynamiikka, Autoalan koulutuskeskus Oy, 2010

Bosch: Ajonvakautusjärjestelmät, 2005

Bosch: Automotive Handbook, uusin painos

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 63 tuntia.
Opiskelijan itsenäinen työskentely 72 tuntia.

Sisällön jaksotus

Dynamiikan perusteet, rengasteoria, ajovastukset, auton kiihtyvyys, polttoaineen kulutus, jarrutus, ajohallinta, tiedonkeruu, akustiikka.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaista suoritustapaa ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson teoreettisuuden vuoksi työelämäyhteistyötä ei tällä kurssilla tehdä.

Kansainvälisyys

Opintojakson teoreettisuuden vuoksi kansainvälisiä yhteyksiä ei tällä kurssilla ole.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 13.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Autotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
  • Jarkko Peltonen
  • Marko Rantonen
Vastuuhenkilö

Jarkko Peltonen

Ryhmät
  • 23I132
    Autotekniikka, auto- ja korjaamotekniikka

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- dynamiikan perusasiat
- laskea ajoneuvon lineaari- ja lateraaliliikkeen voimavaikutukset
- laskea rengaskosketuksen kitkan vaikutuksen
- laskea kiihdytyksen ja hidastuksen voimavaikutukset
- laskea aerodynamiikan aiheuttaman virtausvastuksen.

Sisältö (OJ)

Opintojaksolla käsitellään tien ja renkaan välistä kosketusta, kiihdytystä ja jarrutusta, väistöliikkeitä, suorituskyky- ja kulutuslaskelmia, voimavaikutuksia, ajovastusten ja pyörätehon määritystä, hyötyajoneuvojen erityisdynamiikkaa, aerodynamiikkaa ja ajoneuvon akustiikkaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja analysoida ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia, muttei osaa perustella valintojaan.
Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa jäsentää eri ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja ja verrata niitä toisiinsa.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia ja pystyy perustelemaan valintansa.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia juuri tiettyyn ajoneuvoon ja luoda uusia ratkaisuja.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä tai välikokeita hyväksytysti.

Aika ja paikka

Opetus tapahtuu periodeissa 1 ja 2 lukujärjestyksen mukaan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Yksi tai kaksi välikoetta opintojakson toteutuksen aikana. Kokeiden määrä riippuu toteutuksesta ja se kerrotaan opintojakson alussa. Uusinta on mahdollista suorittaa opintojakson jälkeen kahdessa yksikön järjestämässä yleisessä tentissä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana määräytyy seuraavasti:
- dynamiikan osio 25 %
- ajotilapiirros-harjoitustyö 30 %
- jarruvoimanjako-harjoitustyö 15 %
- ajodynamiikan koe 30 %.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus pitää sisällään luentoja, laskuesimerkkejä, laskuharjoituksia, harjoitustöitä sekä välikokeita.

Oppimateriaalit

Tuononen&Koisaari: Ajoneuvojen dynamiikka, Autoalan koulutuskeskus Oy, 2010

Bosch: Ajonvakautusjärjestelmät, 2005

Bosch: Automotive Handbook, uusin painos

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 63 tuntia.
Opiskelijan itsenäinen työskentely 72 tuntia.

Sisällön jaksotus

Dynamiikan perusteet, rengasteoria, ajovastukset, auton kiihtyvyys, polttoaineen kulutus, jarrutus, ajohallinta, tiedonkeruu, akustiikka.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaista suoritustapaa ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson teoreettisuuden vuoksi työelämäyhteistyötä ei tällä kurssilla tehdä.

Kansainvälisyys

Opintojakson teoreettisuuden vuoksi kansainvälisiä yhteyksiä ei tällä kurssilla ole.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 27.08.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 15.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Autotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
  • Jarkko Peltonen
  • Marko Rantonen
Vastuuhenkilö

Jarkko Peltonen

Ryhmät
  • 22I131
    Autotekniikka, auto- ja työkonetekniikka
  • 22I228A
    Autotekniikka, älykkäät koneet

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- dynamiikan perusasiat
- laskea ajoneuvon lineaari- ja lateraaliliikkeen voimavaikutukset
- laskea rengaskosketuksen kitkan vaikutuksen
- laskea kiihdytyksen ja hidastuksen voimavaikutukset
- laskea aerodynamiikan aiheuttaman virtausvastuksen.

Sisältö (OJ)

Opintojaksolla käsitellään tien ja renkaan välistä kosketusta, kiihdytystä ja jarrutusta, väistöliikkeitä, suorituskyky- ja kulutuslaskelmia, voimavaikutuksia, ajovastusten ja pyörätehon määritystä, hyötyajoneuvojen erityisdynamiikkaa, aerodynamiikkaa ja ajoneuvon akustiikkaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja analysoida ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia, muttei osaa perustella valintojaan.
Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa jäsentää eri ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja ja verrata niitä toisiinsa.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia ja pystyy perustelemaan valintansa.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia juuri tiettyyn ajoneuvoon ja luoda uusia ratkaisuja.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä tai välikokeita hyväksytysti.

Aika ja paikka

Opetus tapahtuu periodeissa 1 ja 2 lukujärjestyksen mukaan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Yksi tai kaksi välikoetta opintojakson toteutuksen aikana. Kokeiden määrä riippuu toteutuksesta ja se kerrotaan opintojakson alussa. Uusinta on mahdollista suorittaa opintojakson jälkeen kahdessa yksikön järjestämässä yleisessä tentissä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana määräytyy seuraavasti:
- dynamiikan osio 25 %
- ajotilapiirros-harjoitustyö 30 %
- jarruvoimanjako-harjoitustyö 15 %
- ajodynamiikan koe 30 %.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus pitää sisällään luentoja, laskuesimerkkejä, laskuharjoituksia, harjoitustöitä sekä välikokeita.

Oppimateriaalit

Tuononen&Koisaari: Ajoneuvojen dynamiikka, Autoalan koulutuskeskus Oy, 2010

Bosch: Ajonvakautusjärjestelmät, 2005

Bosch: Automotive Handbook, uusin painos

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 63 tuntia.
Opiskelijan itsenäinen työskentely 72 tuntia.

Sisällön jaksotus

Dynamiikan perusteet, rengasteoria, ajovastukset, auton kiihtyvyys, polttoaineen kulutus, jarrutus, ajohallinta, tiedonkeruu, akustiikka.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaista suoritustapaa ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson teoreettisuuden vuoksi työelämäyhteistyötä ei tällä kurssilla tehdä.

Kansainvälisyys

Opintojakson teoreettisuuden vuoksi kansainvälisiä yhteyksiä ei tällä kurssilla ole.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä tai välikokeita hyväksytysti.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja analysoida ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia, muttei osaa perustella valintojaan.
Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa jäsentää eri ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja ja verrata niitä toisiinsa.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia ja pystyy perustelemaan valintansa.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia juuri tiettyyn ajoneuvoon ja luoda uusia ratkaisuja.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 27.08.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 15.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Autotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
  • Jarkko Peltonen
  • Marko Rantonen
Vastuuhenkilö

Jarkko Peltonen

Ryhmät
  • 22I132
    Autotekniikka, auto- ja korjaamotekniikka

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- dynamiikan perusasiat
- laskea ajoneuvon lineaari- ja lateraaliliikkeen voimavaikutukset
- laskea rengaskosketuksen kitkan vaikutuksen
- laskea kiihdytyksen ja hidastuksen voimavaikutukset
- laskea aerodynamiikan aiheuttaman virtausvastuksen.

Sisältö (OJ)

Opintojaksolla käsitellään tien ja renkaan välistä kosketusta, kiihdytystä ja jarrutusta, väistöliikkeitä, suorituskyky- ja kulutuslaskelmia, voimavaikutuksia, ajovastusten ja pyörätehon määritystä, hyötyajoneuvojen erityisdynamiikkaa, aerodynamiikkaa ja ajoneuvon akustiikkaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja analysoida ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia, muttei osaa perustella valintojaan.
Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa jäsentää eri ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja ja verrata niitä toisiinsa.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia ja pystyy perustelemaan valintansa.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia juuri tiettyyn ajoneuvoon ja luoda uusia ratkaisuja.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä tai välikokeita hyväksytysti.

Aika ja paikka

Opetus tapahtuu periodeissa 1 ja 2 lukujärjestyksen mukaan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Yksi tai kaksi välikoetta opintojakson toteutuksen aikana. Kokeiden määrä riippuu toteutuksesta ja se kerrotaan opintojakson alussa. Uusinta on mahdollista suorittaa opintojakson jälkeen kahdessa yksikön järjestämässä yleisessä tentissä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana määräytyy seuraavasti:
- dynamiikan osio 25 %
- ajotilapiirros-harjoitustyö 30 %
- jarruvoimanjako-harjoitustyö 15 %
- ajodynamiikan koe 30 %.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus pitää sisällään luentoja, laskuesimerkkejä, laskuharjoituksia, harjoitustöitä sekä välikokeita.

Oppimateriaalit

Tuononen&Koisaari: Ajoneuvojen dynamiikka, Autoalan koulutuskeskus Oy, 2010

Bosch: Ajonvakautusjärjestelmät, 2005

Bosch: Automotive Handbook, uusin painos

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 63 tuntia.
Opiskelijan itsenäinen työskentely 72 tuntia.

Sisällön jaksotus

Dynamiikan perusteet, rengasteoria, ajovastukset, auton kiihtyvyys, polttoaineen kulutus, jarrutus, ajohallinta, tiedonkeruu, akustiikka.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaista suoritustapaa ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson teoreettisuuden vuoksi työelämäyhteistyötä ei tällä kurssilla tehdä.

Kansainvälisyys

Opintojakson teoreettisuuden vuoksi kansainvälisiä yhteyksiä ei tällä kurssilla ole.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä tai välikokeita hyväksytysti.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja analysoida ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia, muttei osaa perustella valintojaan.
Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa jäsentää eri ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja ja verrata niitä toisiinsa.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia ja pystyy perustelemaan valintansa.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia juuri tiettyyn ajoneuvoon ja luoda uusia ratkaisuja.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 26.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Autotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
  • Jarkko Peltonen
  • Marko Rantonen
Ryhmät
  • 21AUTOA
    Autotekniikka 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- dynamiikan perusasiat
- laskea ajoneuvon lineaari- ja lateraaliliikkeen voimavaikutukset
- laskea rengaskosketuksen kitkan vaikutuksen
- laskea kiihdytyksen ja hidastuksen voimavaikutukset
- laskea aerodynamiikan aiheuttaman virtausvastuksen.

Sisältö (OJ)

Opintojaksolla käsitellään tien ja renkaan välistä kosketusta, kiihdytystä ja jarrutusta, väistöliikkeitä, suorituskyky- ja kulutuslaskelmia, voimavaikutuksia, ajovastusten ja pyörätehon määritystä, hyötyajoneuvojen erityisdynamiikkaa, aerodynamiikkaa ja ajoneuvon akustiikkaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja analysoida ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia, muttei osaa perustella valintojaan.
Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa jäsentää eri ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja ja verrata niitä toisiinsa.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia ja pystyy perustelemaan valintansa.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia juuri tiettyyn ajoneuvoon ja luoda uusia ratkaisuja.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä tai välikokeita hyväksytysti.

Aika ja paikka

Opetus tapahtuu periodeissa 1 ja 2 lukujärjestyksen mukaan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Yksi tai kaksi välikoetta opintojakson toteutuksen aikana. Kokeiden määrä riippuu toteutuksesta ja se kerrotaan opintojakson alussa. Uusinta on mahdollista suorittaa opintojakson jälkeen kahdessa yksikön järjestämässä yleisessä tentissä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana määräytyy seuraavasti:
- dynamiikan osio 25 %
- ajotilapiirros-harjoitustyö 30 %
- jarruvoimanjako-harjoitustyö 15 %
- ajodynamiikan koe 30 %.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus pitää sisällään luentoja, laskuesimerkkejä, laskuharjoituksia, harjoitustöitä sekä välikokeita.

Oppimateriaalit

Tuononen&Koisaari: Ajoneuvojen dynamiikka, Autoalan koulutuskeskus Oy, 2010

Bosch: Ajonvakautusjärjestelmät, 2005

Bosch: Automotive Handbook, uusin painos

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 63 tuntia.
Opiskelijan itsenäinen työskentely 72 tuntia.

Sisällön jaksotus

Dynamiikan perusteet, rengasteoria, ajovastukset, auton kiihtyvyys, polttoaineen kulutus, jarrutus, ajohallinta, tiedonkeruu, akustiikka.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaista suoritustapaa ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson teoreettisuuden vuoksi työelämäyhteistyötä ei tällä kurssilla tehdä.

Kansainvälisyys

Opintojakson teoreettisuuden vuoksi kansainvälisiä yhteyksiä ei tällä kurssilla ole.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä tai välikokeita hyväksytysti.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja analysoida ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia, muttei osaa perustella valintojaan.
Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa jäsentää eri ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja ja verrata niitä toisiinsa.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia ja pystyy perustelemaan valintansa.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia juuri tiettyyn ajoneuvoon ja luoda uusia ratkaisuja.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 26.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Autotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
  • Jarkko Peltonen
  • Marko Rantonen
Vastuuhenkilö

Jarkko Peltonen

Ryhmät
  • 21AUTOB
    Autotekniikka 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- dynamiikan perusasiat
- laskea ajoneuvon lineaari- ja lateraaliliikkeen voimavaikutukset
- laskea rengaskosketuksen kitkan vaikutuksen
- laskea kiihdytyksen ja hidastuksen voimavaikutukset
- laskea aerodynamiikan aiheuttaman virtausvastuksen.

Sisältö (OJ)

Opintojaksolla käsitellään tien ja renkaan välistä kosketusta, kiihdytystä ja jarrutusta, väistöliikkeitä, suorituskyky- ja kulutuslaskelmia, voimavaikutuksia, ajovastusten ja pyörätehon määritystä, hyötyajoneuvojen erityisdynamiikkaa, aerodynamiikkaa ja ajoneuvon akustiikkaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja analysoida ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia, muttei osaa perustella valintojaan.
Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa jäsentää eri ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja ja verrata niitä toisiinsa.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia ja pystyy perustelemaan valintansa.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia juuri tiettyyn ajoneuvoon ja luoda uusia ratkaisuja.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä tai välikokeita hyväksytysti.

Aika ja paikka

Opetus tapahtuu periodeissa 1 ja 2 lukujärjestyksen mukaan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Yksi tai kaksi välikoetta opintojakson toteutuksen aikana. Kokeiden määrä riippuu toteutuksesta ja se kerrotaan opintojakson alussa. Uusinta on mahdollista suorittaa opintojakson jälkeen kahdessa yksikön järjestämässä yleisessä tentissä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana määräytyy seuraavasti:
- dynamiikan osio 25 %
- ajotilapiirros-harjoitustyö 30 %
- jarruvoimanjako-harjoitustyö 15 %
- ajodynamiikan koe 30 %.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus pitää sisällään luentoja, laskuesimerkkejä, laskuharjoituksia, harjoitustöitä sekä välikokeita.

Oppimateriaalit

Tuononen&Koisaari: Ajoneuvojen dynamiikka, Autoalan koulutuskeskus Oy, 2010

Bosch: Ajonvakautusjärjestelmät, 2005

Bosch: Automotive Handbook, uusin painos

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 63 tuntia.
Opiskelijan itsenäinen työskentely 72 tuntia.

Sisällön jaksotus

Dynamiikan perusteet, rengasteoria, ajovastukset, auton kiihtyvyys, polttoaineen kulutus, jarrutus, ajohallinta, tiedonkeruu, akustiikka.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaista suoritustapaa ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson teoreettisuuden vuoksi työelämäyhteistyötä ei tällä kurssilla tehdä.

Kansainvälisyys

Opintojakson teoreettisuuden vuoksi kansainvälisiä yhteyksiä ei tällä kurssilla ole.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä tai välikokeita hyväksytysti.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja analysoida ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia, muttei osaa perustella valintojaan.
Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa jäsentää eri ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja ja verrata niitä toisiinsa.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia ja pystyy perustelemaan valintansa.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettäviä järjestelmiä ja komponentteja.
Osaa määritellä laskennallisesti eri komponenttien mitoituksia juuri tiettyyn ajoneuvoon ja luoda uusia ratkaisuja.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.