Siirry suoraan sisältöön

Autolaboratoriot 1Laajuus (3 op)

Tunnus: 5C00ES04

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- käyttää ja ymmärtää alusta- ja moottoritehodynamometriä
- arvioida ja korjata ajoneuvon lasin vaurioita
- arvioida ja mitata ajoneuvon korin geometriaa ja tarvittavia korjauksia
- suorittaa sähköjärjestelmän mittauksia digitaalisilla mittalaitteilla

Opiskelija saa riittävän koulutuksen hakea pätevyyttä ajoneuvoilmastoinnin valvojan tai asentajan tehtävään.

Sisältö

Opiskelijat perehtyvät käytännössä ajoneuvojen digitaalitekniikkan käyttöön.

Opiskelijat tekevät ajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden perusosaamiseen kuuluvia mittaustöitä, jotka liittyvät korjaamon, katsastuksen ja suunnittelun osaamisalueisiin.

Laboratoriotyöt tehdään ryhminä ja tehdään työselostus tulosarviointeineen.

Esimerkkejä: jarrutusmittaukset, ajotilamittaukset, melumittaukset, pakokaasu- ja lamda-mittaukset, moottori- ja alustatehodynamometrimittaukset ja jännitehäviömittaukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 10.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 25.04.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Autotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Autotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Risto Myllymäki
  • Jari Seppälä
Vastuuhenkilö

Jari Seppälä

Ryhmät
  • 23I131
    Autotekniikka, auto-ja työkonetekniikka
  • 23I228A
    Autotekniikka, älykkäät koneet

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- käyttää ja ymmärtää alusta- ja moottoritehodynamometriä
- arvioida ja korjata ajoneuvon lasin vaurioita
- arvioida ja mitata ajoneuvon korin geometriaa ja tarvittavia korjauksia
- suorittaa sähköjärjestelmän mittauksia digitaalisilla mittalaitteilla

Opiskelija saa riittävän koulutuksen hakea pätevyyttä ajoneuvoilmastoinnin valvojan tai asentajan tehtävään.

Sisältö (OJ)

Opiskelijat perehtyvät käytännössä ajoneuvojen digitaalitekniikkan käyttöön.

Opiskelijat tekevät ajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden perusosaamiseen kuuluvia mittaustöitä, jotka liittyvät korjaamon, katsastuksen ja suunnittelun osaamisalueisiin.

Laboratoriotyöt tehdään ryhminä ja tehdään työselostus tulosarviointeineen.

Esimerkkejä: jarrutusmittaukset, ajotilamittaukset, melumittaukset, pakokaasu- ja lamda-mittaukset, moottori- ja alustatehodynamometrimittaukset ja jännitehäviömittaukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 10.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 25.04.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Autotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Autotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Risto Myllymäki
  • Jari Seppälä
Vastuuhenkilö

Jari Seppälä

Ryhmät
  • 23I132
    Autotekniikka, auto- ja korjaamotekniikka

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- käyttää ja ymmärtää alusta- ja moottoritehodynamometriä
- arvioida ja korjata ajoneuvon lasin vaurioita
- arvioida ja mitata ajoneuvon korin geometriaa ja tarvittavia korjauksia
- suorittaa sähköjärjestelmän mittauksia digitaalisilla mittalaitteilla

Opiskelija saa riittävän koulutuksen hakea pätevyyttä ajoneuvoilmastoinnin valvojan tai asentajan tehtävään.

Sisältö (OJ)

Opiskelijat perehtyvät käytännössä ajoneuvojen digitaalitekniikkan käyttöön.

Opiskelijat tekevät ajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden perusosaamiseen kuuluvia mittaustöitä, jotka liittyvät korjaamon, katsastuksen ja suunnittelun osaamisalueisiin.

Laboratoriotyöt tehdään ryhminä ja tehdään työselostus tulosarviointeineen.

Esimerkkejä: jarrutusmittaukset, ajotilamittaukset, melumittaukset, pakokaasu- ja lamda-mittaukset, moottori- ja alustatehodynamometrimittaukset ja jännitehäviömittaukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä, kesken jäänyt tai hylätty kurssi pitää suorittaa kokonaisuudessaan uudelleen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvostelu perustuu tehdyistä työselostuksista ja laboratoriotyöskentelystä.
Jokaisesta tehdystä työstä on tehtävä kirjallinen työselostus, joka luovutetaan valvojalle viimeistään kahden viikon kuluttua työn valmistumisesta. Selostuksen myöhästyminen alentaa siitä annettavaa arvosanaa numeron viikossa. Yli kolme (3) viikkoa myöhästynyt työtä ei oteta vastaan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, argumentointi, opetuskeskustelu, raportti, työselostus, laboratoriotyöskentely, työpajatyöskentely, ongelmalähtöinen opiskelu, harjoitustyöt.

Oppimateriaalit

Bosch: Autotekniikan taskukirja, Juhala, M: Moottorialan sahköoppi, sähköiset tietolähteet.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin suoritukseen vaaditaan kaikkien osa-alueiden suorittamisesta. Myöhästyneitä raportteja/esitelmiä ei oteta vastaan. Kurssilla vaaditaan 100 %:sta läsnäoloa. Kursilla tehdään erillisen listan mukaisesti töitä (työohjelma).

Sisällön jaksotus

Luennot alkavat infotilaisuudella, jolloin tehdään mm ryhmäjaot ja käydään työt läpi.
Laboratoriotyöt tehdään erillisen listan mukaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 22.03.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Autotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Autotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Risto Myllymäki
  • Jari Seppälä
Vastuuhenkilö

Risto Myllymäki

Ryhmät
  • 22I131
    Autotekniikka, auto- ja työkonetekniikka
  • 22I228A
    Autotekniikka, älykkäät koneet

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- käyttää ja ymmärtää alusta- ja moottoritehodynamometriä
- arvioida ja korjata ajoneuvon lasin vaurioita
- arvioida ja mitata ajoneuvon korin geometriaa ja tarvittavia korjauksia
- suorittaa sähköjärjestelmän mittauksia digitaalisilla mittalaitteilla

Opiskelija saa riittävän koulutuksen hakea pätevyyttä ajoneuvoilmastoinnin valvojan tai asentajan tehtävään.

Sisältö (OJ)

Opiskelijat perehtyvät käytännössä ajoneuvojen digitaalitekniikkan käyttöön.

Opiskelijat tekevät ajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden perusosaamiseen kuuluvia mittaustöitä, jotka liittyvät korjaamon, katsastuksen ja suunnittelun osaamisalueisiin.

Laboratoriotyöt tehdään ryhminä ja tehdään työselostus tulosarviointeineen.

Esimerkkejä: jarrutusmittaukset, ajotilamittaukset, melumittaukset, pakokaasu- ja lamda-mittaukset, moottori- ja alustatehodynamometrimittaukset ja jännitehäviömittaukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä, kesken jäänyt tai hylätty kurssi pitää suorittaa kokonaisuudessaan uudelleen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvostelu perustuu tehdyistä työselostuksista ja laboratoriotyöskentelystä.
Jokaisesta tehdystä työstä on tehtävä kirjallinen työselostus, joka luovutetaan valvojalle viimeistään kahden viikon kuluttua työn valmistumisesta. Selostuksen myöhästyminen alentaa siitä annettavaa arvosanaa numeron viikossa. Yli kolme (3) viikkoa myöhästynyt työtä ei oteta vastaan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, argumentointi, opetuskeskustelu, raportti, työselostus, laboratoriotyöskentely, työpajatyöskentely, ongelmalähtöinen opiskelu, harjoitustyöt.

Oppimateriaalit

Bosch: Autotekniikan taskukirja, Juhala, M: Moottorialan sahköoppi, sähköiset tietolähteet.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin suoritukseen vaaditaan kaikkien osa-alueiden suorittamisesta. Myöhästyneitä raportteja/esitelmiä ei oteta vastaan. Kurssilla vaaditaan 100 %:sta läsnäoloa. Kursilla tehdään erillisen listan mukaisesti töitä (työohjelma).

Sisällön jaksotus

Luennot alkavat infotilaisuudella, jolloin tehdään mm ryhmäjaot ja käydään työt läpi.
Laboratoriotyöt tehdään erillisen listan mukaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 19.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 05.04.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Autotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Autotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Risto Myllymäki
  • Jari Seppälä
Vastuuhenkilö

Jari Seppälä

Ryhmät
  • 22I132
    Autotekniikka, auto- ja korjaamotekniikka

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- käyttää ja ymmärtää alusta- ja moottoritehodynamometriä
- arvioida ja korjata ajoneuvon lasin vaurioita
- arvioida ja mitata ajoneuvon korin geometriaa ja tarvittavia korjauksia
- suorittaa sähköjärjestelmän mittauksia digitaalisilla mittalaitteilla

Opiskelija saa riittävän koulutuksen hakea pätevyyttä ajoneuvoilmastoinnin valvojan tai asentajan tehtävään.

Sisältö (OJ)

Opiskelijat perehtyvät käytännössä ajoneuvojen digitaalitekniikkan käyttöön.

Opiskelijat tekevät ajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden perusosaamiseen kuuluvia mittaustöitä, jotka liittyvät korjaamon, katsastuksen ja suunnittelun osaamisalueisiin.

Laboratoriotyöt tehdään ryhminä ja tehdään työselostus tulosarviointeineen.

Esimerkkejä: jarrutusmittaukset, ajotilamittaukset, melumittaukset, pakokaasu- ja lamda-mittaukset, moottori- ja alustatehodynamometrimittaukset ja jännitehäviömittaukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä, kesken jäänyt tai hylätty kurssi pitää suorittaa kokonaisuudessaan uudelleen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvostelu perustuu tehdyistä työselostuksista ja laboratoriotyöskentelystä.
Jokaisesta tehdystä työstä on tehtävä kirjallinen työselostus, joka luovutetaan valvojalle viimeistään kahden viikon kuluttua työn valmistumisesta. Selostuksen myöhästyminen alentaa siitä annettavaa arvosanaa numeron viikossa. Yli kolme (3) viikkoa myöhästynyt työtä ei oteta vastaan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, argumentointi, opetuskeskustelu, raportti, työselostus, laboratoriotyöskentely, työpajatyöskentely, ongelmalähtöinen opiskelu, harjoitustyöt.

Oppimateriaalit

Bosch: Autotekniikan taskukirja, Juhala, M: Moottorialan sahköoppi, sähköiset tietolähteet.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin suoritukseen vaaditaan kaikkien osa-alueiden suorittamisesta. Myöhästyneitä raportteja/esitelmiä ei oteta vastaan. Kurssilla vaaditaan 100 %:sta läsnäoloa. Kursilla tehdään erillisen listan mukaisesti töitä (työohjelma).

Sisällön jaksotus

Luennot alkavat infotilaisuudella, jolloin tehdään mm ryhmäjaot ja käydään työt läpi.
Laboratoriotyöt tehdään erillisen listan mukaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 21.04.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Autotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Autotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Risto Myllymäki
  • Jarkko Peltonen
  • Marko Rantonen
Vastuuhenkilö

Risto Myllymäki

Ryhmät
  • 21I131
    Autotekniikka, auto- ja työkonetekniikka
  • 21I228A
    Autotekniikka, älykkäät koneet

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- käyttää ja ymmärtää alusta- ja moottoritehodynamometriä
- arvioida ja korjata ajoneuvon lasin vaurioita
- arvioida ja mitata ajoneuvon korin geometriaa ja tarvittavia korjauksia
- suorittaa sähköjärjestelmän mittauksia digitaalisilla mittalaitteilla

Opiskelija saa riittävän koulutuksen hakea pätevyyttä ajoneuvoilmastoinnin valvojan tai asentajan tehtävään.

Sisältö (OJ)

Opiskelijat perehtyvät käytännössä ajoneuvojen digitaalitekniikkan käyttöön.

Opiskelijat tekevät ajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden perusosaamiseen kuuluvia mittaustöitä, jotka liittyvät korjaamon, katsastuksen ja suunnittelun osaamisalueisiin.

Laboratoriotyöt tehdään ryhminä ja tehdään työselostus tulosarviointeineen.

Esimerkkejä: jarrutusmittaukset, ajotilamittaukset, melumittaukset, pakokaasu- ja lamda-mittaukset, moottori- ja alustatehodynamometrimittaukset ja jännitehäviömittaukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvostelu perustuu tehdyistä työselostuksista ja laboratoriotyöskentelystä.
Jokaisesta tehdystä työstä on tehtävä kirjallinen työselostus, joka luovutetaan valvojalle viimeistään kahden viikon kuluttua työn valmistumisesta. Selostuksen myöhästyminen alentaa siitä annettavaa arvosanaa numeron viikossa. Yli kolme (3) viikkoa myöhästynyt työtä ei oteta vastaan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, argumentointi, opetuskeskustelu, raportti, työselostus, laboratoriotyöskentely, työpajatyöskentely, ongelmalähtöinen opiskelu, harjoitustyöt.

Oppimateriaalit

Bosch: Autotekniikan taskukirja, Juhala, M: Moottorialan sahköoppi, sähköiset tietolähteet.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin suoritukseen vaaditaan kaikkien osa-alueiden suorittamisesta. Myöhästyneitä raportteja/esitelmiä ei oteta vastaan. Kurssilla vaaditaan 100 %:sta läsnäoloa. Kursilla tehdään erillisen listan mukaisesti töitä (työohjelma).

Sisällön jaksotus

Luennot alkavat infotilaisuudella, jolloin tehdään mm ryhmäjaot ja käydään työt läpi.
Laboratoriotyöt tehdään erillisen listan mukaan.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ei ole osallistunut laboratoriotöihin tai raportit palauttamatta.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 21.04.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Autotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Autotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Risto Myllymäki
  • Jarkko Peltonen
  • Marko Rantonen
Vastuuhenkilö

Risto Myllymäki

Ryhmät
  • 21I132
    Autotekniikka, auto- ja korjaamotekniikka

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- käyttää ja ymmärtää alusta- ja moottoritehodynamometriä
- arvioida ja korjata ajoneuvon lasin vaurioita
- arvioida ja mitata ajoneuvon korin geometriaa ja tarvittavia korjauksia
- suorittaa sähköjärjestelmän mittauksia digitaalisilla mittalaitteilla

Opiskelija saa riittävän koulutuksen hakea pätevyyttä ajoneuvoilmastoinnin valvojan tai asentajan tehtävään.

Sisältö (OJ)

Opiskelijat perehtyvät käytännössä ajoneuvojen digitaalitekniikkan käyttöön.

Opiskelijat tekevät ajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden perusosaamiseen kuuluvia mittaustöitä, jotka liittyvät korjaamon, katsastuksen ja suunnittelun osaamisalueisiin.

Laboratoriotyöt tehdään ryhminä ja tehdään työselostus tulosarviointeineen.

Esimerkkejä: jarrutusmittaukset, ajotilamittaukset, melumittaukset, pakokaasu- ja lamda-mittaukset, moottori- ja alustatehodynamometrimittaukset ja jännitehäviömittaukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvostelu perustuu tehdyistä työselostuksista ja laboratoriotyöskentelystä.
Jokaisesta tehdystä työstä on tehtävä kirjallinen työselostus, joka luovutetaan valvojalle viimeistään kahden viikon kuluttua työn valmistumisesta. Selostuksen myöhästyminen alentaa siitä annettavaa arvosanaa numeron viikossa. Yli kolme (3) viikkoa myöhästynyt työtä ei oteta vastaan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, argumentointi, opetuskeskustelu, raportti, työselostus, laboratoriotyöskentely, työpajatyöskentely, ongelmalähtöinen opiskelu, harjoitustyöt.

Oppimateriaalit

Bosch: Autotekniikan taskukirja, Juhala, M: Moottorialan sahköoppi, sähköiset tietolähteet.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin suoritukseen vaaditaan kaikkien osa-alueiden suorittamisesta. Myöhästyneitä raportteja/esitelmiä ei oteta vastaan. Kurssilla vaaditaan 100 %:sta läsnäoloa. Kursilla tehdään erillisen listan mukaisesti töitä (työohjelma).

Sisällön jaksotus

Luennot alkavat infotilaisuudella, jolloin tehdään mm ryhmäjaot ja käydään työt läpi.
Laboratoriotyöt tehdään erillisen listan mukaan.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ei ole osallistunut laboratoriotöihin tai raportit palauttamatta.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Ilmoittautumisaika

24.11.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 22.04.2022

Laajuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Autotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 42

Koulutus
  • Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
  • Risto Myllymäki
  • Jari Seppälä
  • Esa Salin
Vastuuhenkilö

Jari Seppälä

Ryhmät
  • 20AUTOA
    Autotekniikka 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- käyttää ja ymmärtää alusta- ja moottoritehodynamometriä
- arvioida ja korjata ajoneuvon lasin vaurioita
- arvioida ja mitata ajoneuvon korin geometriaa ja tarvittavia korjauksia
- suorittaa sähköjärjestelmän mittauksia digitaalisilla mittalaitteilla

Opiskelija saa riittävän koulutuksen hakea pätevyyttä ajoneuvoilmastoinnin valvojan tai asentajan tehtävään.

Sisältö (OJ)

Opiskelijat perehtyvät käytännössä ajoneuvojen digitaalitekniikkan käyttöön.

Opiskelijat tekevät ajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden perusosaamiseen kuuluvia mittaustöitä, jotka liittyvät korjaamon, katsastuksen ja suunnittelun osaamisalueisiin.

Laboratoriotyöt tehdään ryhminä ja tehdään työselostus tulosarviointeineen.

Esimerkkejä: jarrutusmittaukset, ajotilamittaukset, melumittaukset, pakokaasu- ja lamda-mittaukset, moottori- ja alustatehodynamometrimittaukset ja jännitehäviömittaukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvostelu perustuu tehdyistä työselostuksista ja laboratoriotyöskentelystä.
Jokaisesta tehdystä työstä on tehtävä kirjallinen työselostus, joka luovutetaan valvojalle viimeistään kahden viikon kuluttua työn valmistumisesta. Selostuksen myöhästyminen alentaa siitä annettavaa arvosanaa numeron viikossa. Yli kolme (3) viikkoa myöhästynyt työtä ei oteta vastaan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, argumentointi, opetuskeskustelu, raportti, työselostus, laboratoriotyöskentely, työpajatyöskentely, ongelmalähtöinen opiskelu, harjoitustyöt.

Oppimateriaalit

Bosch: Autotekniikan taskukirja, Juhala, M: Moottorialan sahköoppi, sähköiset tietolähteet.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin suoritukseen vaaditaan kaikkien osa-alueiden suorittamisesta. Myöhästyneitä raportteja/esitelmiä ei oteta vastaan. Kurssilla vaaditaan 100 %:sta läsnäoloa. Kursilla tehdään erillisen listan mukaisesti töitä (työohjelma).

Sisällön jaksotus

Luennot alkavat infotilaisuudella, jolloin tehdään mm ryhmäjaot ja käydään työt läpi.
Laboratoriotyöt tehdään erillisen listan mukaan.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ei ole osallistunut laboratoriotöihin tai raportit palauttamatta.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Ilmoittautumisaika

24.11.2021 - 05.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 22.04.2022

Laajuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Autotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 42

Koulutus
  • Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
  • Risto Myllymäki
  • Jari Seppälä
  • Esa Salin
Vastuuhenkilö

Jari Seppälä

Ryhmät
  • 20AUTOB
    Autotekniikka 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- käyttää ja ymmärtää alusta- ja moottoritehodynamometriä
- arvioida ja korjata ajoneuvon lasin vaurioita
- arvioida ja mitata ajoneuvon korin geometriaa ja tarvittavia korjauksia
- suorittaa sähköjärjestelmän mittauksia digitaalisilla mittalaitteilla

Opiskelija saa riittävän koulutuksen hakea pätevyyttä ajoneuvoilmastoinnin valvojan tai asentajan tehtävään.

Sisältö (OJ)

Opiskelijat perehtyvät käytännössä ajoneuvojen digitaalitekniikkan käyttöön.

Opiskelijat tekevät ajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden perusosaamiseen kuuluvia mittaustöitä, jotka liittyvät korjaamon, katsastuksen ja suunnittelun osaamisalueisiin.

Laboratoriotyöt tehdään ryhminä ja tehdään työselostus tulosarviointeineen.

Esimerkkejä: jarrutusmittaukset, ajotilamittaukset, melumittaukset, pakokaasu- ja lamda-mittaukset, moottori- ja alustatehodynamometrimittaukset ja jännitehäviömittaukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvostelu perustuu tehdyistä työselostuksista ja laboratoriotyöskentelystä.
Jokaisesta tehdystä työstä on tehtävä kirjallinen työselostus, joka luovutetaan valvojalle viimeistään kahden viikon kuluttua työn valmistumisesta. Selostuksen myöhästyminen alentaa siitä annettavaa arvosanaa numeron viikossa. Yli kolme (3) viikkoa myöhästynyt työtä ei oteta vastaan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, argumentointi, opetuskeskustelu, raportti, työselostus, laboratoriotyöskentely, työpajatyöskentely, ongelmalähtöinen opiskelu, harjoitustyöt.

Oppimateriaalit

Bosch: Autotekniikan taskukirja, Juhala, M: Moottorialan sahköoppi, sähköiset tietolähteet.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin suoritukseen vaaditaan kaikkien osa-alueiden suorittamisesta. Myöhästyneitä raportteja/esitelmiä ei oteta vastaan. Kurssilla vaaditaan 100 %:sta läsnäoloa. Kursilla tehdään erillisen listan mukaisesti töitä (työohjelma).

Sisällön jaksotus

Luennot alkavat infotilaisuudella, jolloin tehdään mm ryhmäjaot ja käydään työt läpi.
Laboratoriotyöt tehdään erillisen listan mukaan.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ei ole osallistunut laboratoriotöihin tai raportit palauttamatta.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.