Autolaboratoriot 2Laajuus (5 op)
Tunnus: 5C00ES46
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- testata yleisemmät auton anturit
- tehdä vianhakuja
- käyttää monimerkki diagnostiikkalaitetta
- analysoida auton pakokaasupäästöt
- mitata ja analysoida ajoneuvon can-väylää.
Sisältö
Opiskelijat tekevät pääosin ajoneuvojen sähkö- ja digitaalijärjestelmiin liittyviä laboratoriotöitä.
Työt tehdään ryhmätöinä ja niistä tehdään selostus tulosarviointeineen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä hyväksytysti.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 06.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Autotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Risto Myllymäki
- Auto Virtuaalihenkilö
- Jarkko Peltonen
- Marko Rantonen
Vastuuhenkilö
Risto Myllymäki
Ryhmät
-
22I131Autotekniikka, auto- ja työkonetekniikka
-
22I132Autotekniikka, auto- ja korjaamotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- testata yleisemmät auton anturit
- tehdä vianhakuja
- käyttää monimerkki diagnostiikkalaitetta
- analysoida auton pakokaasupäästöt
- mitata ja analysoida ajoneuvon can-väylää.
Sisältö (OJ)
Opiskelijat tekevät pääosin ajoneuvojen sähkö- ja digitaalijärjestelmiin liittyviä laboratoriotöitä.
Työt tehdään ryhmätöinä ja niistä tehdään selostus tulosarviointeineen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä hyväksytysti.
Aika ja paikka
Opintojakso pidetään syyslukukaudella. Mittaukset suoritetaan autolaboratoriossa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä, uusinta kokonaisuudessaan seuraavalla toteutuksella
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa otetaan huomioon laboratoriotyöskentely (20 %) ja palautetut raportit (80 %). Jokaisesta tehdystä mittaustyöstä on tehtävä kirjallinen raportti, joka luovutetaan valvojalle viimeistään kahden viikon kuluttua mittauksesta. Raportin myöhästyminen alentaa siitä saatavaa arvosanaa numeron viikossa. Yli kaksi (2) viikkoa myöhästynyttä raporttia ei oteta vastaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opiskelija etsii aiheeseen liittyvää tietoa, suorittaa mittaukset ja tekee raportin. Työskentely suoritetaan ryhmissä.
Oppimateriaalit
Bosch: Autotekniikan taskukirja. Juhala, M: Moottorialan sahköoppi, sähköiset tietolähteet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson ajankäyttö:
- 6 tuntia yhteistä osuutta
- 50 tuntia mittauksia
- 77 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Toteutuksen kaikkien osa-alueiden tulee olla suoritettu hyväksytysti. Myöhästyneitä raportteja ei oteta vastaan. Kurssilla vaaditaan 100 % läsnäoloa. Hylättyjä toteutuksen osia ei voi suorittaa erikseen, vaan koko toteutus on suoritettava uudestaan. Opintojaksolla tehdään tutkimuksia eri aiheista erillisen listan mukaisesti.
Sisällön jaksotus
Toteutus alkaa infotilaisuudella, jolloin esitellään tehtävät työt ja tehdään ryhmäjaot. Tämän jälkeen ryhmät suorittavat mittausia laboratoriossa lukujärjestyksen mukaan. Viimeisellä kerralla pidetään palautetilaisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tällä opintojaksolla ei ole työelämäyhteistyötä.
Kansainvälisyys
Tällä opintojaksolla ei ole kv-toimintaa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä hyväksytysti.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 11.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Autotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Harri Miinin
- Marko Rantonen
Vastuuhenkilö
Marko Rantonen
Ryhmät
-
21I131Autotekniikka, auto- ja työkonetekniikka
-
21I132Autotekniikka, auto- ja korjaamotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- testata yleisemmät auton anturit
- tehdä vianhakuja
- käyttää monimerkki diagnostiikkalaitetta
- analysoida auton pakokaasupäästöt
- mitata ja analysoida ajoneuvon can-väylää.
Sisältö (OJ)
Opiskelijat tekevät pääosin ajoneuvojen sähkö- ja digitaalijärjestelmiin liittyviä laboratoriotöitä.
Työt tehdään ryhmätöinä ja niistä tehdään selostus tulosarviointeineen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä hyväksytysti.
Aika ja paikka
Opintojakso pidetään syyslukukaudella. Mittaukset suoritetaan autolaboratoriossa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä, uusinta kokonaisuudessaan seuraavalla toteutuksella
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa otetaan huomioon laboratoriotyöskentely (20 %) ja palautetut raportit (80 %). Jokaisesta tehdystä mittaustyöstä on tehtävä kirjallinen raportti, joka luovutetaan valvojalle viimeistään kahden viikon kuluttua mittauksesta. Raportin myöhästyminen alentaa siitä saatavaa arvosanaa numeron viikossa. Yli kaksi (2) viikkoa myöhästynyttä raporttia ei oteta vastaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opiskelija etsii aiheeseen liittyvää tietoa, suorittaa mittaukset ja tekee raportin. Työskentely suoritetaan ryhmissä.
Oppimateriaalit
Bosch: Autotekniikan taskukirja. Juhala, M: Moottorialan sahköoppi, sähköiset tietolähteet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson ajankäyttö:
- 6 tuntia yhteistä osuutta
- 50 tuntia mittauksia
- 77 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Toteutuksen kaikkien osa-alueiden tulee olla suoritettu hyväksytysti. Myöhästyneitä raportteja ei oteta vastaan. Kurssilla vaaditaan 100 % läsnäoloa. Hylättyjä toteutuksen osia ei voi suorittaa erikseen, vaan koko toteutus on suoritettava uudestaan. Opintojaksolla tehdään tutkimuksia eri aiheista erillisen listan mukaisesti.
Sisällön jaksotus
Toteutus alkaa infotilaisuudella, jolloin esitellään tehtävät työt ja tehdään ryhmäjaot. Tämän jälkeen ryhmät suorittavat mittausia laboratoriossa lukujärjestyksen mukaan. Viimeisellä kerralla pidetään palautetilaisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tällä opintojaksolla ei ole työelämäyhteistyötä.
Kansainvälisyys
Tällä opintojaksolla ei ole kv-toimintaa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä hyväksytysti.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 09.09.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 16.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
- Risto Myllymäki
- Marko Rantonen
Vastuuhenkilö
Risto Myllymäki
Ryhmät
-
20I132Autotekniikka, auto-ja korjaamotekniikka
-
20I131Autotekniikka, auto- ja työkonetekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- testata yleisemmät auton anturit
- tehdä vianhakuja
- käyttää monimerkki diagnostiikkalaitetta
- analysoida auton pakokaasupäästöt
- mitata ja analysoida ajoneuvon can-väylää.
Sisältö (OJ)
Opiskelijat tekevät pääosin ajoneuvojen sähkö- ja digitaalijärjestelmiin liittyviä laboratoriotöitä.
Työt tehdään ryhmätöinä ja niistä tehdään selostus tulosarviointeineen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä hyväksytysti.
Aika ja paikka
Opintojakso pidetään syyslukukaudella. Mittaukset suoritetaan autolaboratoriossa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä, uusinta kokonaisuudessaan seuraavalla toteutuksella
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa otetaan huomioon laboratoriotyöskentely (20 %) ja palautetut raportit (80 %). Jokaisesta tehdystä mittaustyöstä on tehtävä kirjallinen raportti, joka luovutetaan valvojalle viimeistään kahden viikon kuluttua mittauksesta. Raportin myöhästyminen alentaa siitä saatavaa arvosanaa numeron viikossa. Yli kaksi (2) viikkoa myöhästynyttä raporttia ei oteta vastaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opiskelija etsii aiheeseen liittyvää tietoa, suorittaa mittaukset ja tekee raportin. Työskentely suoritetaan ryhmissä.
Oppimateriaalit
Bosch: Autotekniikan taskukirja. Juhala, M: Moottorialan sahköoppi, sähköiset tietolähteet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson ajankäyttö:
- 6 tuntia yhteistä osuutta
- 50 tuntia mittauksia
- 77 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Toteutuksen kaikkien osa-alueiden tulee olla suoritettu hyväksytysti. Myöhästyneitä raportteja ei oteta vastaan. Kurssilla vaaditaan 100 % läsnäoloa. Hylättyjä toteutuksen osia ei voi suorittaa erikseen, vaan koko toteutus on suoritettava uudestaan. Opintojaksolla tehdään tutkimuksia eri aiheista erillisen listan mukaisesti.
Sisällön jaksotus
Toteutus alkaa infotilaisuudella, jolloin esitellään tehtävät työt ja tehdään ryhmäjaot. Tämän jälkeen ryhmät suorittavat mittausia laboratoriossa lukujärjestyksen mukaan. Viimeisellä kerralla pidetään palautetilaisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tällä opintojaksolla ei ole työelämäyhteistyötä.
Kansainvälisyys
Tällä opintojaksolla ei ole kv-toimintaa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä hyväksytysti.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 17.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
- Marko Rantonen
Vastuuhenkilö
Mika Ijas
Ryhmät
-
20I132Autotekniikka, auto-ja korjaamotekniikka
-
20I131Autotekniikka, auto- ja työkonetekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- testata yleisemmät auton anturit
- tehdä vianhakuja
- käyttää monimerkki diagnostiikkalaitetta
- analysoida auton pakokaasupäästöt
- mitata ja analysoida ajoneuvon can-väylää.
Sisältö (OJ)
Opiskelijat tekevät pääosin ajoneuvojen sähkö- ja digitaalijärjestelmiin liittyviä laboratoriotöitä.
Työt tehdään ryhmätöinä ja niistä tehdään selostus tulosarviointeineen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä hyväksytysti.
Aika ja paikka
Opintojakso pidetään syyslukukaudella. Mittaukset suoritetaan autolaboratoriossa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa otetaan huomioon laboratoriotyöskentely (20 %) ja palautetut raportit (80 %). Jokaisesta tehdystä mittaustyöstä on tehtävä kirjallinen raportti, joka luovutetaan valvojalle viimeistään kahden viikon kuluttua mittauksesta. Raportin myöhästyminen alentaa siitä saatavaa arvosanaa numeron viikossa. Yli kaksi (2) viikkoa myöhästynyttä raporttia ei oteta vastaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opiskelija etsii aiheeseen liittyvää tietoa, suorittaa mittaukset ja tekee raportin. Työskentely suoritetaan ryhmissä.
Oppimateriaalit
Bosch: Autotekniikan taskukirja. Juhala, M: Moottorialan sahköoppi, sähköiset tietolähteet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson ajankäyttö:
- 6 tuntia yhteistä osuutta
- 50 tuntia mittauksia
- 77 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Toteutuksen kaikkien osa-alueiden tulee olla suoritettu hyväksytysti. Myöhästyneitä raportteja ei oteta vastaan. Kurssilla vaaditaan 100 % läsnäoloa. Hylättyjä toteutuksen osia ei voi suorittaa erikseen, vaan koko toteutus on suoritettava uudestaan. Opintojaksolla tehdään tutkimuksia eri aiheista erillisen listan mukaisesti.
Sisällön jaksotus
Toteutus alkaa infotilaisuudella, jolloin esitellään tehtävät työt ja tehdään ryhmäjaot. Tämän jälkeen ryhmät suorittavat mittausia laboratoriossa lukujärjestyksen mukaan. Viimeisellä kerralla pidetään palautetilaisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tällä opintojaksolla ei ole työelämäyhteistyötä.
Kansainvälisyys
Tällä opintojaksolla ei ole kv-toimintaa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole saanut suoritettua harjoitustöitä hyväksytysti.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvojen analysoinnissa käytettäviä mittausmenetelmiä. Tuntee erilaisia mittausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa vertailla eri mittausmenetelmiä suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri mittausmenetelmistä ongelmaan sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen järjestelmiä. Osaa valita juuri tiettyyn ongelmaan sopivan mittausmenetelmän ja luoda uusia mittausmenetelmiä. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.