Siirry suoraan sisältöön

Orgaaninen kemiaLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: 5P00EU48

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa orgaanisen kemian perusteet esim. nimetä hiilivety- ja karbonyyliyhdisteitä sekä perusyhdisteitä alkoholeista, fenoleista, eettereistä, estereistä sekä rikki- ja typpiyhdisteistä. Opiskelija osaa kirjoittaa rakennekaavoja ja perusreaktioyhtälöitä sekä selittää isomeriailmiön.

Sisältö

Tavallisimmat orgaanisen kemian yhdisteryhmät: hiilivety-yhdisteet, karbonyyliyhdisteet, aldehydit, ketonit ja karboksyylihapot, alkoholit, fenolit, eetterit, esterit, tiolit ja amiinit. Edellisten yhdisteryhmien rakennekaavat, nimeämiset ja isomeria. Perusreaktiot: substituutio-, additio-, ja eliminaatioreaktiot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tietäminen: Opiskelija tunnistaa orgaanisen kemian funktionaaliset ryhmät ja osaa nimetä suoraketjuisia ja haaroittuneita hiilivetyjä sekä happea sisältäviä yhdisteitä. Opiskelija tunnistaa isomeriakäsitteen.
Tekeminen: Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen: Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tietäminen: Opiskelija tuntee orgaanisen kemian funktionaaliset ryhmät ja osaa nimetä suoraketjuisia ja haaroittuneita hiilivetyjä sekä happea sisältäviä yhdisteitä. Opiskelija tuntee isomeriakäsitteen.
Tekeminen: Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tietäminen: Opiskelija pystyy soveltamaan tietojaan orgaanisen kemian funktionaalisista ryhmistä ja osaa nimetä suoraketjuisia ja haaroittuneita hiilivetyjä sekä happea sisältäviä yhdisteitä. Opiskelija pystyy soveltamaan isomeriakäsitettä.
Tekeminen: Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä

Siirry alkuun