Aineensiirto ja kemialliset yksikköprosessit (5op)
Opintojakson tunnus: 5P00ED54
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
 - 5 op
 
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa selittää prosessiteollisuudessa käytettävien aineensiirtoprosessien ja kemiallisten yksikköprosessien ilmiöt ja niissä käytettävät laitteet. Opiskelija osaa valita erotusmenetelmän tarpeen perusteella ja  osaa ratkaista yksikköprosesseihin liittyviä mitoitus- ja taselaskelmia. 
Opiskelija osaa soveltaa tietojaan myöhemmissä aineopinnoissa ja myös hyödyntää osaamistaan tulevissa työtehtävissä.
                    
Sisältö
Aineensiirtoprosesseihin liittyvät ilmiöt. Aineensiirtotekniikkaan kuuluvat yksikköprosessit ja niihin liittyvät laitteet seuraavista yksikköprosesseista: tislaus, ioninvaihto, kalvoprosessit, absorptio, adsorptio ja uutto. Kemiallisten yksikköprosessien keskeiset laitteet, reaktorit ja niiden mitoitus.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietäminen
Opiskelija osaa määritellä aineensiirtoprosesseihin ja kemiallisiin ysikköprosesseihin  liittyvät ilmiöt ja tuntee prosesseissa käytettävät tärkeimmät laiteratkaisut. 
Tekeminen
Opiskelija osaa ratkaista yksinkertaisia, opintojaksolla käsiteltyihin tehtäviin verrattavissa olevia mitoitustehtäviä.
Oleminen
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tietäminen
Opiskelija osaa selittää aineensiirtoprosesseihin ja kemiallisiin ysikköprosesseihin sisältyvät ilmiöt ja osaa vertailla prosesseissa käytettäviä laiteratkaisuja.
Tekeminen
Opiskelija osaa soveltaa tietojansa ja suoriutuu perustehtäviä laajemmista ja vaativammista mitoitustehtävistä.
Oleminen
Opiskelija ottaa vastuuta suoriutumisestaan  ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tietäminen:
Opiskelija omaa aineensiirtoprosesseista ja kemiallisista ysikköprosesseista kokonaisvaltaisen käsityksen 
Opiskelija tuntee  aineensiirtoprosesseissa ja kemiallisissa ysikköprosesseissa käytetyt laiteratkaisut ja osaa vertailla ja arvioida eri laitevaihtoehtoja.
Tekeminen: 
Opiskelija osaa ratkaista haastavia ja  soveltavia tehtäviä. Opiskelija osaa etsiä erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja  ja perustella valintansa.
Oleminen:
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.