Orgaanisen kemian laboratoriotyötLaajuus (5 op)
Tunnus: 5P00EU49
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa sekä noudattaa suomen- ja englanninkielisiä työohjeita. Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian laitteistojen rakentamisen ja käytön sekä osaa soveltaa orgaanisen kemian työtapoja syntetisoidessaan ja analysoidessaan orgaanisia aineita. Opiskelija pystyy tulkitsemaan ja raportoimaan töidensä tuloksia.
Sisältö
Orgaanisen kemian työtavat, työturvallisuus sekä syntetiikkaan ja analytiikkaan perustuvia laboratoriotöitä.
Esitietovaatimukset
Epäorgaaninen kemia, epäorgaanisen kemian laboratoriotyöt
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian käsitteistöä sekä työturvallisuutta. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Opiskelija ei osoita riittävää osaamista tentissä.
Tekeminen: Opiskelija palauttaa tehtävät vaillinaisina ja myöhässä. Ohjauksen avulla hän saa täydennettyä tehtävät. Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen: Opiskelija ei noudata sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tietäminen: Opiskelija osaa siirtää teoriaa käytännön työskentelyynsä. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Tenttien tulokset osoittavat orgaanisen kemian ymmärtämistä.
Tekeminen: Opiskelijan tehtävät ja raportit: palautus ja niiden sisältö vaihtelee, mutta ohjauksella saavuttaa hyvän tason. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja laboratoriotöiden sujumisesta sekä sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tietäminen: Opiskelija on aktiivisesti mukana tunneilla, kyselee / osallistuu keskusteluihin. Tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja asiaan on paneuduttu perusteellisesti. Tenteissä opiskelija osoittaa orgaanisen kemian ymmärtämistä ja soveltamiskykyä.
Tekeminen: Opiskelija pyrkii ymmärtämään töihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen ja osaa pohtia ja kehittää työskentelyään sekä palauttaa kirjalliset tehtävät/raportit ajallaan. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pystyy auttamaan myös muita opiskelijoita. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Ilmoittautumisaika
10.12.2024 - 17.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 30.04.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennettu ympäristö ja biotalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Lauri Judin
Vastuuhenkilö
Timo Parkkinen
Ryhmät
-
23BIOTABiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa sekä noudattaa suomen- ja englanninkielisiä työohjeita. Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian laitteistojen rakentamisen ja käytön sekä osaa soveltaa orgaanisen kemian työtapoja syntetisoidessaan ja analysoidessaan orgaanisia aineita. Opiskelija pystyy tulkitsemaan ja raportoimaan töidensä tuloksia.
Sisältö (OJ)
Orgaanisen kemian työtavat, työturvallisuus sekä syntetiikkaan ja analytiikkaan perustuvia laboratoriotöitä.
Esitietovaatimukset (OJ)
Epäorgaaninen kemia, epäorgaanisen kemian laboratoriotyöt
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian käsitteistöä sekä työturvallisuutta. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Opiskelija ei osoita riittävää osaamista tentissä.
Tekeminen: Opiskelija palauttaa tehtävät vaillinaisina ja myöhässä. Ohjauksen avulla hän saa täydennettyä tehtävät. Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen: Opiskelija ei noudata sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa siirtää teoriaa käytännön työskentelyynsä. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Tenttien tulokset osoittavat orgaanisen kemian ymmärtämistä.
Tekeminen: Opiskelijan tehtävät ja raportit: palautus ja niiden sisältö vaihtelee, mutta ohjauksella saavuttaa hyvän tason. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja laboratoriotöiden sujumisesta sekä sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija on aktiivisesti mukana tunneilla, kyselee / osallistuu keskusteluihin. Tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja asiaan on paneuduttu perusteellisesti. Tenteissä opiskelija osoittaa orgaanisen kemian ymmärtämistä ja soveltamiskykyä.
Tekeminen: Opiskelija pyrkii ymmärtämään töihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen ja osaa pohtia ja kehittää työskentelyään sekä palauttaa kirjalliset tehtävät/raportit ajallaan. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pystyy auttamaan myös muita opiskelijoita. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Aika ja paikka
Kevät 2025
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttejä ja tehtäviä on lähes viikoittain Moodlessa olevan aikataulun mukaisesti.
Uusinta lopputentistä: Toteutetaan Examissa.
tentti 1: 15.5.2025 (korotukset ja uusinnat)
tentti 2:28.5.2025 (uusinnat)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotenti, -tehtävät viikottain 50% (tehtävien erittely ja aikataulu Moodlessa; tentit/tehtävät/raportit on tehtävä DL pvm mennessä, myöhästyneen suorituksen arvosana 0)
Raportit 25% (palautusaika 1 viikko työn päättymisestä)
Lopputentti 25%
Työskentely laboratoriossa voi nostaa/laskea arvosanaa +/-0,5; https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit , jossa painottuvat tekeminen ja oleminen
Kaikki tehtävät/tentit on suoritettava saadakseen opintojakson suoritetuksi.
Osioiden painotus säilyy, vaikka joitain muutoksia tulisi.
Mahdollinen lukihäiriötodistus kannattaa välittää opettajan tietoon.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyö,ennakkotehtävät, laboratoriotyöt ja raportit,
Oppimateriaalit
Moodlessa ja tunneilla itse tuotettu materiaali.
Suositeltava kirja:
Orgaanisen kemian synteesimenetelmät ja mikrokemialliset työtavat: Tapio Simonen ja Irmeli Karttunen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 x 27 h = 108 h opiskelijan työtä
Opiskelijan työ: työtapatunnit ja työohjetunnit, itsenäinen opiskelu, ennakkotehtävät, laboratoriotyöt, raportointi
Sisällön jaksotus
Aikataulumuutokset mahdollisia
1. Aloitus ja opintojakson info
2. Työtavat
3. Työohjeet
4. Työtapoihin tutustuminen laboratoriossa
Työ- ja raportointiohjeet työkohtaisesti
5. Tislausharjoitus
6. Aspiriini
7. Kofeiinin eristys
8. Kofeiinin eristys ja Tert.butyyliasetaatin synteesi
9. Cannizzaron reaktio
10. Cannizzaron reaktio
11. Tert.butyyliasetaatin synteesi
Lisätietoja opiskelijoille
Laboratoriotöihin luokka jaetaan kahteen ryhmään.
Laboratoriotöihin valmistautuminen aloitetaan tasan klo. 8 tai 12
1. Sairaana ei SAA tulla kouluun.
2. Sairaudesta ilmoitetaan aina opettajille.
3. Lähtökohtaisesti poissaolot korvataan seuraavalla (mahdollisella) viikolla toisen ryhmän kanssa edellyttäen, että on terve. Tällöin opiskelijan vastuulle jää ottaa yhteyttä opettajaan sopiakseen rästin suorittamisen. (Ryhmät ovat isoja, joten montaa rästiläistä ei voida ottaa samaan labrakertaan).
4. Rästikerralla, on mahdollista korvata yksi laboratoriokerta, mutta vasta sitten, jos ed. 3. kohta ei enää onnistu.
5. Jos poissaoloja tulee runsaasti, niin rästiin jääneet töitä/työt tehdään seuraavien toteutuksien yhdeydessä. Tällöinkin pitää huomioida, että labrassa saa olla korkeintaan 17 opiskelijaa.
6. Paria päivää ennen tullessanne rästilabraan ilmoittakaa siitä vielä opettajalle sekä labran henkilökunnalle Sari Leinoselle, jotta teitä varten tarvittavat reagenssit ovat valmiina.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian käsitteistöä sekä työturvallisuutta. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Opiskelija ei osoita riittävää osaamista tentissä.
Tekeminen: Opiskelija palauttaa tehtävät vaillinaisina ja myöhässä. Ohjauksen avulla hän saa täydennettyä tehtävät. Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen: Opiskelija ei noudata sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietäminen: Opiskelija osaa siirtää teoriaa käytännön työskentelyynsä. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Tenttien tulokset osoittavat orgaanisen kemian ymmärtämistä.
Tekeminen: Opiskelijan tehtävät ja raportit: palautus ja niiden sisältö vaihtelee, mutta ohjauksella saavuttaa hyvän tason. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja laboratoriotöiden sujumisesta sekä sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietäminen: Opiskelija on aktiivisesti mukana tunneilla, kyselee / osallistuu keskusteluihin. Tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja asiaan on paneuduttu perusteellisesti. Tenteissä opiskelija osoittaa orgaanisen kemian ymmärtämistä ja soveltamiskykyä.
Tekeminen: Opiskelija pyrkii ymmärtämään töihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen ja osaa pohtia ja kehittää työskentelyään sekä palauttaa kirjalliset tehtävät/raportit ajallaan. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pystyy auttamaan myös muita opiskelijoita. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 16.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 30.04.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennettu ympäristö ja biotalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maarit Korhonen
Vastuuhenkilö
Päivi Viitaharju
Ryhmät
-
23BIOTBBiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa sekä noudattaa suomen- ja englanninkielisiä työohjeita. Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian laitteistojen rakentamisen ja käytön sekä osaa soveltaa orgaanisen kemian työtapoja syntetisoidessaan ja analysoidessaan orgaanisia aineita. Opiskelija pystyy tulkitsemaan ja raportoimaan töidensä tuloksia.
Sisältö (OJ)
Orgaanisen kemian työtavat, työturvallisuus sekä syntetiikkaan ja analytiikkaan perustuvia laboratoriotöitä.
Esitietovaatimukset (OJ)
Epäorgaaninen kemia, epäorgaanisen kemian laboratoriotyöt
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian käsitteistöä sekä työturvallisuutta. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Opiskelija ei osoita riittävää osaamista tentissä.
Tekeminen: Opiskelija palauttaa tehtävät vaillinaisina ja myöhässä. Ohjauksen avulla hän saa täydennettyä tehtävät. Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen: Opiskelija ei noudata sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa siirtää teoriaa käytännön työskentelyynsä. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Tenttien tulokset osoittavat orgaanisen kemian ymmärtämistä.
Tekeminen: Opiskelijan tehtävät ja raportit: palautus ja niiden sisältö vaihtelee, mutta ohjauksella saavuttaa hyvän tason. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja laboratoriotöiden sujumisesta sekä sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija on aktiivisesti mukana tunneilla, kyselee / osallistuu keskusteluihin. Tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja asiaan on paneuduttu perusteellisesti. Tenteissä opiskelija osoittaa orgaanisen kemian ymmärtämistä ja soveltamiskykyä.
Tekeminen: Opiskelija pyrkii ymmärtämään töihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen ja osaa pohtia ja kehittää työskentelyään sekä palauttaa kirjalliset tehtävät/raportit ajallaan. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pystyy auttamaan myös muita opiskelijoita. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Aika ja paikka
Kevät 2025
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttejä ja tehtäviä on lähes viikoittain Moodlessa olevan aikataulun mukaisesti.
Uusinta lopputentistä: Toteutetaan Examissa.
tentti 1: 15.5.2025 (korotukset ja uusinnat)
tentti 2:28.5.2025 (uusinnat)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotenti, -tehtävät viikottain 50% (tehtävien erittely ja aikataulu Moodlessa; tentit/tehtävät/raportit on tehtävä DL pvm mennessä, myöhästyneen suorituksen arvosana 0)
Raportit 25% (palautusaika 1 viikko työn päättymisestä)
Lopputentti 25%
Työskentely laboratoriossa voi nostaa/laskea arvosanaa +/-0,5; https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit , jossa painottuvat tekeminen ja oleminen
Kaikki tehtävät/tentit on suoritettava saadakseen opintojakson suoritetuksi.
Osioiden painotus säilyy, vaikka joitain muutoksia tulisi.
Mahdollinen lukihäiriötodistus kannattaa välittää opettajan tietoon.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyö,ennakkotehtävät, laboratoriotyöt ja raportit,
Oppimateriaalit
Moodlessa ja tunneilla itse tuotettu materiaali.
Suositeltava kirja:
Orgaanisen kemian synteesimenetelmät ja mikrokemialliset työtavat: Tapio Simonen ja Irmeli Karttunen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 x 27 h = 108 h opiskelijan työtä
Opiskelijan työ: työtapatunnit ja työohjetunnit, itsenäinen opiskelu, ennakkotehtävät, laboratoriotyöt, raportointi
Sisällön jaksotus
Aikataulumuutokset mahdollisia
1. Aloitus ja opintojakson info
2. Työtavat
3. Työohjeet
4. Työtapoihin tutustuminen laboratoriossa
Työ- ja raportointiohjeet työkohtaisesti
5. Tislausharjoitus
6. Aspiriini
7. Kofeiinin eristys
8. Kofeiinin eristys ja Tert.butyyliasetaatin synteesi
9. Cannizzaron reaktio
10. Cannizzaron reaktio
11. Tert.butyyliasetaatin synteesi
Lisätietoja opiskelijoille
Laboratoriotöihin luokka jaetaan kahteen ryhmään.
Laboratoriotöihin valmistautuminen aloitetaan tasan klo. 8 tai 12
1. Sairaana ei SAA tulla kouluun.
2. Sairaudesta ilmoitetaan aina opettajille.
3. Lähtökohtaisesti poissaolot korvataan seuraavalla (mahdollisella) viikolla toisen ryhmän kanssa edellyttäen, että on terve. Tällöin opiskelijan vastuulle jää ottaa yhteyttä opettajaan sopiakseen rästin suorittamisen. (Ryhmät ovat isoja, joten montaa rästiläistä ei voida ottaa samaan labrakertaan).
4. Rästikerralla, on mahdollista korvata yksi laboratoriokerta, mutta vasta sitten, jos ed. 3. kohta ei enää onnistu.
5. Jos poissaoloja tulee runsaasti, niin rästiin jääneet töitä/työt tehdään seuraavien toteutuksien yhdeydessä. Tällöinkin pitää huomioida, että labrassa saa olla korkeintaan 17 opiskelijaa.
6. Paria päivää ennen tullessanne rästilabraan ilmoittakaa siitä vielä opettajalle sekä labran henkilökunnalle Sari Leinoselle, jotta teitä varten tarvittavat reagenssit ovat valmiina.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian käsitteistöä sekä työturvallisuutta. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Opiskelija ei osoita riittävää osaamista tentissä.
Tekeminen: Opiskelija palauttaa tehtävät vaillinaisina ja myöhässä. Ohjauksen avulla hän saa täydennettyä tehtävät. Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen: Opiskelija ei noudata sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietäminen: Opiskelija osaa siirtää teoriaa käytännön työskentelyynsä. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Tenttien tulokset osoittavat orgaanisen kemian ymmärtämistä.
Tekeminen: Opiskelijan tehtävät ja raportit: palautus ja niiden sisältö vaihtelee, mutta ohjauksella saavuttaa hyvän tason. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja laboratoriotöiden sujumisesta sekä sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietäminen: Opiskelija on aktiivisesti mukana tunneilla, kyselee / osallistuu keskusteluihin. Tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja asiaan on paneuduttu perusteellisesti. Tenteissä opiskelija osoittaa orgaanisen kemian ymmärtämistä ja soveltamiskykyä.
Tekeminen: Opiskelija pyrkii ymmärtämään töihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen ja osaa pohtia ja kehittää työskentelyään sekä palauttaa kirjalliset tehtävät/raportit ajallaan. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pystyy auttamaan myös muita opiskelijoita. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Ilmoittautumisaika
16.11.2023 - 09.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennettu ympäristö ja biotalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marjo Lehmusto
- Maarit Korhonen
Vastuuhenkilö
Timo Parkkinen
Ryhmät
-
22BIOTBBiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa sekä noudattaa suomen- ja englanninkielisiä työohjeita. Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian laitteistojen rakentamisen ja käytön sekä osaa soveltaa orgaanisen kemian työtapoja syntetisoidessaan ja analysoidessaan orgaanisia aineita. Opiskelija pystyy tulkitsemaan ja raportoimaan töidensä tuloksia.
Sisältö (OJ)
Orgaanisen kemian työtavat, työturvallisuus sekä syntetiikkaan ja analytiikkaan perustuvia laboratoriotöitä.
Esitietovaatimukset (OJ)
Epäorgaaninen kemia, epäorgaanisen kemian laboratoriotyöt
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian käsitteistöä sekä työturvallisuutta. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Opiskelija ei osoita riittävää osaamista tentissä.
Tekeminen: Opiskelija palauttaa tehtävät vaillinaisina ja myöhässä. Ohjauksen avulla hän saa täydennettyä tehtävät. Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen: Opiskelija ei noudata sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa siirtää teoriaa käytännön työskentelyynsä. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Tenttien tulokset osoittavat orgaanisen kemian ymmärtämistä.
Tekeminen: Opiskelijan tehtävät ja raportit: palautus ja niiden sisältö vaihtelee, mutta ohjauksella saavuttaa hyvän tason. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja laboratoriotöiden sujumisesta sekä sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija on aktiivisesti mukana tunneilla, kyselee / osallistuu keskusteluihin. Tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja asiaan on paneuduttu perusteellisesti. Tenteissä opiskelija osoittaa orgaanisen kemian ymmärtämistä ja soveltamiskykyä.
Tekeminen: Opiskelija pyrkii ymmärtämään töihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen ja osaa pohtia ja kehittää työskentelyään sekä palauttaa kirjalliset tehtävät/raportit ajallaan. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pystyy auttamaan myös muita opiskelijoita. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Aika ja paikka
Kevät 2024
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttejä ja tehtäviä on lähes viikoittain Moodlessa olevan aikataulun mukaisesti.
Uusinta lopputentistä: Toteutetaan Examissa.
tentti 1: 16.5.2024 (korotukset ja uusinnat)
tentti 2: 29.5.2024 (uusinnat)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotenti, -tehtävät viikottain 50% (tehtävien erittely ja aikataulu Moodlessa; tentit/tehtävät/raportit on tehtävä DL pvm mennessä, myöhästyneen suorituksen arvosana 0)
Raportit 25% (palautusaika 1 viikko työn päättymisestä)
Lopputentti 25%
Työskentely laboratoriossa voi nostaa/laskea arvosanaa +/-0,5; https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit , jossa painottuvat tekeminen ja oleminen
Vertaisarviointi
Kaikki tehtävät/tentit on suoritettava saadakseen opintojakson suoritetuksi.
Osioiden painotus säilyy, vaikka joitain muutoksia tulisi.
Mahdollinen lukihäiriötodistus kannattaa välittää opettajan tietoon.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyö,ennakkotehtävät, laboratoriotyöt ja raportit,
Oppimateriaalit
Moodlessa ja tunneilla itse tuotettu materiaali.
Suositeltava kirja:
Orgaanisen kemian synteesimenetelmät ja mikrokemialliset työtavat: Tapio Simonen ja Irmeli Karttunen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 x 27 h = 108 h opiskelijan työtä
Opiskelijan työ: työtapatunnit ja työohjetunnit, itsenäinen opiskelu, ennakkotehtävät, laboratoriotyöt, raportointi
Sisällön jaksotus
Aikataulumuutokset mahdollisia
1. Aloitus ja opintojakson info
2. Työtavat
3. Työohjeet
4. Työtapoihin tutustuminen laboratoriossa
Työ- ja raportointiohjeet työkohtaisesti
5. Tislausharjoitus
6. Aspiriini
7. Kofeiinin eristys
8. Kofeiinin eristys ja Tert.butyyliasetaatin synteesi
9. Tert.butyyliasetaatin synteesi
10. Cannizzaron reaktio
11. Cannizzaron reaktio
Lisätietoja opiskelijoille
Laboratoriotöihin luokka jaetaan kahteen ryhmään.
Laboratoriotöihin valmistautuminen aloitetaan tasan klo. 8 tai 12
Ruokailu noin klo. 11.10
1. Sairaana ei SAA tulla kouluun.
2. Sairaudesta ilmoitetaan aina opettajalle.
3. Lähtökohtaisesti poissaolot korvataan seuraavalla (mahdollisella) viikolla toisen ryhmän kanssa edellyttäen, että on terve. Tällöin opiskelijan vastuulle jää ottaa yhteyttä opettajaan sopiakseen rästin suorittamisen. (Ryhmät ovat isoja, joten montaa rästiläistä ei voida ottaa samaan labrakertaan). Rinnakkaisen ryhmän opettajat: Kaisa Lahti, Lauri Judin
4. Rästikerralla, on mahdollista korvata yksi laboratoriokerta, mutta vasta sitten, jos ed. 3. kohta ei enää onnistu.
5. Jos poissaoloja tulee runsaasti, niin rästiin jääneet töitä/työt tehdään seuraavien toteutuksien yhdeydessä. Tällöinkin pitää huomioida, että labrassa saa olla korkeintaan 17 opiskelijaa.
6. Paria päivää ennen tullessanne rästilabraan ilmoittakaa siitä vielä opettajalle sekä labran henkilökunnalle Marjo Lehmustolle ja Sari Leinoselle, jotta teitä varten tarvittavat reagenssit ovat valmiina.
Ennen varsinaisten töiden aloitusta perehdytään työturvallisuuteen, kemikaaleihin, materiaaleihin ja välineisiin, käyttöturvallisuustiedotteisiin sekä työmenetelmiin ja -tapoihin tenttien ja tehtävien kautta.
Ennen jokaista labraa tehdään Moodle tentti.
Printtaa työohjeet ja raporttipohjat ennen työohjetunteja.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian käsitteistöä sekä työturvallisuutta. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Opiskelija ei osoita riittävää osaamista tentissä.
Tekeminen: Opiskelija palauttaa tehtävät vaillinaisina ja myöhässä. Ohjauksen avulla hän saa täydennettyä tehtävät. Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen: Opiskelija ei noudata sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietäminen: Opiskelija osaa siirtää teoriaa käytännön työskentelyynsä. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Tenttien tulokset osoittavat orgaanisen kemian ymmärtämistä.
Tekeminen: Opiskelijan tehtävät ja raportit: palautus ja niiden sisältö vaihtelee, mutta ohjauksella saavuttaa hyvän tason. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja laboratoriotöiden sujumisesta sekä sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietäminen: Opiskelija on aktiivisesti mukana tunneilla, kyselee / osallistuu keskusteluihin. Tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja asiaan on paneuduttu perusteellisesti. Tenteissä opiskelija osoittaa orgaanisen kemian ymmärtämistä ja soveltamiskykyä.
Tekeminen: Opiskelija pyrkii ymmärtämään töihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen ja osaa pohtia ja kehittää työskentelyään sekä palauttaa kirjalliset tehtävät/raportit ajallaan. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pystyy auttamaan myös muita opiskelijoita. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Ilmoittautumisaika
16.11.2023 - 09.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennettu ympäristö ja biotalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Lauri Judin
- Kaisa Lahti
Vastuuhenkilö
Päivi Viitaharju
Ryhmät
-
22BIOTABiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa sekä noudattaa suomen- ja englanninkielisiä työohjeita. Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian laitteistojen rakentamisen ja käytön sekä osaa soveltaa orgaanisen kemian työtapoja syntetisoidessaan ja analysoidessaan orgaanisia aineita. Opiskelija pystyy tulkitsemaan ja raportoimaan töidensä tuloksia.
Sisältö (OJ)
Orgaanisen kemian työtavat, työturvallisuus sekä syntetiikkaan ja analytiikkaan perustuvia laboratoriotöitä.
Esitietovaatimukset (OJ)
Epäorgaaninen kemia, epäorgaanisen kemian laboratoriotyöt
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian käsitteistöä sekä työturvallisuutta. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Opiskelija ei osoita riittävää osaamista tentissä.
Tekeminen: Opiskelija palauttaa tehtävät vaillinaisina ja myöhässä. Ohjauksen avulla hän saa täydennettyä tehtävät. Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen: Opiskelija ei noudata sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa siirtää teoriaa käytännön työskentelyynsä. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Tenttien tulokset osoittavat orgaanisen kemian ymmärtämistä.
Tekeminen: Opiskelijan tehtävät ja raportit: palautus ja niiden sisältö vaihtelee, mutta ohjauksella saavuttaa hyvän tason. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja laboratoriotöiden sujumisesta sekä sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija on aktiivisesti mukana tunneilla, kyselee / osallistuu keskusteluihin. Tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja asiaan on paneuduttu perusteellisesti. Tenteissä opiskelija osoittaa orgaanisen kemian ymmärtämistä ja soveltamiskykyä.
Tekeminen: Opiskelija pyrkii ymmärtämään töihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen ja osaa pohtia ja kehittää työskentelyään sekä palauttaa kirjalliset tehtävät/raportit ajallaan. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pystyy auttamaan myös muita opiskelijoita. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Aika ja paikka
Kevät 2024
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttejä ja tehtäviä on lähes viikoittain Moodlessa olevan aikataulun mukaisesti.
Uusinta lopputentistä: Toteutetaan Examissa.
tentti 1: xx.5.2024 (korotukset ja uusinnat)
tentti 2: xx.5.2024 (uusinnat)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotenti, -tehtävät viikottain 50% (tehtävien erittely ja aikataulu Moodlessa; tentit/tehtävät/raportit on tehtävä DL pvm mennessä, myöhästyneen suorituksen arvosana 0)
Raportit 25% (palautusaika 1 viikko työn päättymisestä)
Lopputentti 25%
Työskentely laboratoriossa voi nostaa/laskea arvosanaa +/-0,5; https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit , jossa painottuvat tekeminen ja oleminen
Kaikki tehtävät/tentit on suoritettava saadakseen opintojakson suoritetuksi.
Osioiden painotus säilyy, vaikka joitain muutoksia tulisi.
Mahdollinen lukihäiriötodistus kannattaa välittää opettajan tietoon.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyö,ennakkotehtävät, laboratoriotyöt ja raportit,
Oppimateriaalit
Moodlessa ja tunneilla itse tuotettu materiaali.
Suositeltava kirja:
Orgaanisen kemian synteesimenetelmät ja mikrokemialliset työtavat: Tapio Simonen ja Irmeli Karttunen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 x 27 h = 108 h opiskelijan työtä
Opiskelijan työ: työtapatunnit ja työohjetunnit, itsenäinen opiskelu, ennakkotehtävät, laboratoriotyöt, raportointi
Sisällön jaksotus
Aikataulumuutokset mahdollisia
1. Aloitus ja opintojakson info
2. Työtavat
3. Työohjeet
4. Työtapoihin tutustuminen laboratoriossa
Työ- ja raportointiohjeet työkohtaisesti
5. Tislausharjoitus
6. Aspiriini
7. Kofeiinin eristys
8. Kofeiinin eristys ja Tert.butyyliasetaatin synteesi
9. Tert.butyyliasetaatin synteesi
10. Cannizzaron reaktio
11. Cannizzaron reaktio
Lisätietoja opiskelijoille
Laboratoriotöihin luokka jaetaan kahteen ryhmään.
Laboratoriotöihin valmistautuminen aloitetaan tasan klo. 8 tai 12
Ruokailu noin klo. 11.10
1. Sairaana ei SAA tulla kouluun.
2. Sairaudesta ilmoitetaan aina opettajalle.
3. Lähtökohtaisesti poissaolot korvataan seuraavalla (mahdollisella) viikolla toisen ryhmän kanssa edellyttäen, että on terve. Tällöin opiskelijan vastuulle jää ottaa yhteyttä opettajaan sopiakseen rästin suorittamisen. (Ryhmät ovat isoja, joten montaa rästiläistä ei voida ottaa samaan labrakertaan).
4. Rästikerralla, on mahdollista korvata yksi laboratoriokerta, mutta vasta sitten, jos ed. 3. kohta ei enää onnistu.
5. Jos poissaoloja tulee runsaasti, niin rästiin jääneet töitä/työt tehdään seuraavien toteutuksien yhdeydessä. Tällöinkin pitää huomioida, että labrassa saa olla korkeintaan 17 opiskelijaa.
6. Paria päivää ennen tullessanne rästilabraan ilmoittakaa siitä vielä opettajalle sekä labran henkilökunnalle Marjo Lehmustolle ja Sari Leinoselle, jotta teitä varten tarvittavat reagenssit ovat valmiina.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian käsitteistöä sekä työturvallisuutta. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Opiskelija ei osoita riittävää osaamista tentissä.
Tekeminen: Opiskelija palauttaa tehtävät vaillinaisina ja myöhässä. Ohjauksen avulla hän saa täydennettyä tehtävät. Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen: Opiskelija ei noudata sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietäminen: Opiskelija osaa siirtää teoriaa käytännön työskentelyynsä. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Tenttien tulokset osoittavat orgaanisen kemian ymmärtämistä.
Tekeminen: Opiskelijan tehtävät ja raportit: palautus ja niiden sisältö vaihtelee, mutta ohjauksella saavuttaa hyvän tason. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja laboratoriotöiden sujumisesta sekä sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietäminen: Opiskelija on aktiivisesti mukana tunneilla, kyselee / osallistuu keskusteluihin. Tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja asiaan on paneuduttu perusteellisesti. Tenteissä opiskelija osoittaa orgaanisen kemian ymmärtämistä ja soveltamiskykyä.
Tekeminen: Opiskelija pyrkii ymmärtämään töihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen ja osaa pohtia ja kehittää työskentelyään sekä palauttaa kirjalliset tehtävät/raportit ajallaan. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pystyy auttamaan myös muita opiskelijoita. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 13.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 30.04.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Biotuotetekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maarit Korhonen
- Markku Makkonen
Vastuuhenkilö
Päivi Viitaharju
Ryhmät
-
21BIOTBBiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa sekä noudattaa suomen- ja englanninkielisiä työohjeita. Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian laitteistojen rakentamisen ja käytön sekä osaa soveltaa orgaanisen kemian työtapoja syntetisoidessaan ja analysoidessaan orgaanisia aineita. Opiskelija pystyy tulkitsemaan ja raportoimaan töidensä tuloksia.
Sisältö (OJ)
Orgaanisen kemian työtavat, työturvallisuus sekä syntetiikkaan ja analytiikkaan perustuvia laboratoriotöitä.
Esitietovaatimukset (OJ)
Epäorgaaninen kemia, epäorgaanisen kemian laboratoriotyöt
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian käsitteistöä sekä työturvallisuutta. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Opiskelija ei osoita riittävää osaamista tentissä.
Tekeminen: Opiskelija palauttaa tehtävät vaillinaisina ja myöhässä. Ohjauksen avulla hän saa täydennettyä tehtävät. Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen: Opiskelija ei noudata sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa siirtää teoriaa käytännön työskentelyynsä. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Tenttien tulokset osoittavat orgaanisen kemian ymmärtämistä.
Tekeminen: Opiskelijan tehtävät ja raportit: palautus ja niiden sisältö vaihtelee, mutta ohjauksella saavuttaa hyvän tason. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja laboratoriotöiden sujumisesta sekä sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija on aktiivisesti mukana tunneilla, kyselee / osallistuu keskusteluihin. Tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja asiaan on paneuduttu perusteellisesti. Tenteissä opiskelija osoittaa orgaanisen kemian ymmärtämistä ja soveltamiskykyä.
Tekeminen: Opiskelija pyrkii ymmärtämään töihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen ja osaa pohtia ja kehittää työskentelyään sekä palauttaa kirjalliset tehtävät/raportit ajallaan. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pystyy auttamaan myös muita opiskelijoita. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Aika ja paikka
Kevät 2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttejä ja tehtäviä on lähes viikoittain Moodlessa olevan aikataulun mukaisesti.
Uusinta lopputentistä: Toteutetaan Examissa.
tentti 1: 16.5.2023 (korotukset ja uusinnat)
tentti 2: 30.5.2023 (uusinnat)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotenti, -tehtävät viikottain 50% (tehtävien erittely ja aikataulu Moodlessa; tentit/tehtävät/raportit on tehtävä DL pvm mennessä, myöhästyneen suorituksen arvosana 0)
Raportit 25% (palautusaika 1 viikko työn päättymisestä)
Lopputentti 25%
Työskentely laboratoriossa voi nostaa/laskea arvosanaa +/-0,5; https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit , jossa painottuvat tekeminen ja oleminen
Kaikki tehtävät/tentit on suoritettava saadakseen opintojakson suoritetuksi.
Osioiden painotus säilyy, vaikka joitain muutoksia tulisi.
Mahdollinen lukihäiriötodistus kannattaa välittää opettajan tietoon.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyö,ennakkotehtävät, laboratoriotyöt ja raportit,
Oppimateriaalit
Moodlessa ja tunneilla itse tuotettu materiaali.
Suositeltava kirja:
Orgaanisen kemian synteesimenetelmät ja mikrokemialliset työtavat: Tapio Simonen ja Irmeli Karttunen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 x 27 h = 108 h opiskelijan työtä
Opiskelijan työ: työtapatunnit ja työohjetunnit, itsenäinen opiskelu, ennakkotehtävät, laboratoriotyöt, raportointi
Sisällön jaksotus
Aikataulumuutokset mahdollisia
1. Aloitus ja opintojakson info
2. Työtavat
3. Työohjeet
4. Työtapoihin tutustuminen laboratoriossa
Työ- ja raportointiohjeet työkohtaisesti
5. Tislausharjoitus
6. Aspiriini
7. Kofeiinin eristys
8. Kofeiinin eristys ja Tert.butyyliasetaatin synteesi
9. Tert.butyyliasetaatin synteesi
10. Cannizzaron reaktio
11. Cannizzaron reaktio
Lisätietoja opiskelijoille
Laboratoriotöihin luokka jaetaan kahteen ryhmään.
Laboratoriotöihin valmistautuminen aloitetaan tasan klo. 8 tai 12
Ruokailu noin klo. 11.10
1. Sairaana ei SAA tulla kouluun.
2. Sairaudesta ilmoitetaan aina opettajalle.
3. Lähtökohtaisesti poissaolot korvataan seuraavalla (mahdollisella) viikolla toisen ryhmän kanssa edellyttäen, että on terve. Tällöin opiskelijan vastuulle jää ottaa yhteyttä opettajaan sopiakseen rästin suorittamisen. (Ryhmät ovat isoja, joten montaa rästiläistä ei voida ottaa samaan labrakertaan).
4. Rästikerralla, on mahdollista korvata yksi laboratoriokerta, mutta vasta sitten, jos ed. 3. kohta ei enää onnistu.
5. Jos poissaoloja tulee runsaasti, niin rästiin jääneet töitä/työt tehdään seuraavien toteutuksien yhdeydessä. Tällöinkin pitää huomioida, että labrassa saa olla korkeintaan 17 opiskelijaa.
6. Paria päivää ennen tullessanne rästilabraan ilmoittakaa siitä vielä opettajalle sekä labran henkilökunnalle Marjo Lehmustolle ja Sari Leinoselle, jotta teitä varten tarvittavat reagenssit ovat valmiina.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian käsitteistöä sekä työturvallisuutta. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Opiskelija ei osoita riittävää osaamista tentissä.
Tekeminen: Opiskelija palauttaa tehtävät vaillinaisina ja myöhässä. Ohjauksen avulla hän saa täydennettyä tehtävät. Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen: Opiskelija ei noudata sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietäminen: Opiskelija osaa siirtää teoriaa käytännön työskentelyynsä. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Tenttien tulokset osoittavat orgaanisen kemian ymmärtämistä.
Tekeminen: Opiskelijan tehtävät ja raportit: palautus ja niiden sisältö vaihtelee, mutta ohjauksella saavuttaa hyvän tason. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja laboratoriotöiden sujumisesta sekä sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietäminen: Opiskelija on aktiivisesti mukana tunneilla, kyselee / osallistuu keskusteluihin. Tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja asiaan on paneuduttu perusteellisesti. Tenteissä opiskelija osoittaa orgaanisen kemian ymmärtämistä ja soveltamiskykyä.
Tekeminen: Opiskelija pyrkii ymmärtämään töihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen ja osaa pohtia ja kehittää työskentelyään sekä palauttaa kirjalliset tehtävät/raportit ajallaan. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pystyy auttamaan myös muita opiskelijoita. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 13.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 30.04.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Biotuotetekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maarit Korhonen
- Markku Makkonen
Vastuuhenkilö
Päivi Viitaharju
Ryhmät
-
21BIOTABiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa sekä noudattaa suomen- ja englanninkielisiä työohjeita. Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian laitteistojen rakentamisen ja käytön sekä osaa soveltaa orgaanisen kemian työtapoja syntetisoidessaan ja analysoidessaan orgaanisia aineita. Opiskelija pystyy tulkitsemaan ja raportoimaan töidensä tuloksia.
Sisältö (OJ)
Orgaanisen kemian työtavat, työturvallisuus sekä syntetiikkaan ja analytiikkaan perustuvia laboratoriotöitä.
Esitietovaatimukset (OJ)
Epäorgaaninen kemia, epäorgaanisen kemian laboratoriotyöt
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian käsitteistöä sekä työturvallisuutta. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Opiskelija ei osoita riittävää osaamista tentissä.
Tekeminen: Opiskelija palauttaa tehtävät vaillinaisina ja myöhässä. Ohjauksen avulla hän saa täydennettyä tehtävät. Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen: Opiskelija ei noudata sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa siirtää teoriaa käytännön työskentelyynsä. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Tenttien tulokset osoittavat orgaanisen kemian ymmärtämistä.
Tekeminen: Opiskelijan tehtävät ja raportit: palautus ja niiden sisältö vaihtelee, mutta ohjauksella saavuttaa hyvän tason. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja laboratoriotöiden sujumisesta sekä sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija on aktiivisesti mukana tunneilla, kyselee / osallistuu keskusteluihin. Tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja asiaan on paneuduttu perusteellisesti. Tenteissä opiskelija osoittaa orgaanisen kemian ymmärtämistä ja soveltamiskykyä.
Tekeminen: Opiskelija pyrkii ymmärtämään töihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen ja osaa pohtia ja kehittää työskentelyään sekä palauttaa kirjalliset tehtävät/raportit ajallaan. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pystyy auttamaan myös muita opiskelijoita. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Aika ja paikka
Kevät 2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttejä ja tehtäviä on lähes viikoittain Moodlessa olevan aikataulun mukaisesti.
Uusinta lopputentistä: Toteutetaan Examissa.
tentti 1: 16.5.2023 (korotukset ja uusinnat)
tentti 2: 30.5.2023 (uusinnat)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotenti, -tehtävät viikottain 50% (tehtävien erittely ja aikataulu Moodlessa; tentit/tehtävät/raportit on tehtävä DL pvm mennessä, myöhästyneen suorituksen arvosana 0)
Raportit 25% (palautusaika 1 viikko työn päättymisestä)
Lopputentti 25%
Työskentely laboratoriossa voi nostaa/laskea arvosanaa +/-0,5; https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit , jossa painottuvat tekeminen ja oleminen
Kaikki tehtävät/tentit on suoritettava saadakseen opintojakson suoritetuksi.
Osioiden painotus säilyy, vaikka joitain muutoksia tulisi.
Mahdollinen lukihäiriötodistus kannattaa välittää opettajan tietoon.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyö,ennakkotehtävät, laboratoriotyöt ja raportit,
Oppimateriaalit
Moodlessa ja tunneilla itse tuotettu materiaali.
Suositeltava kirja:
Orgaanisen kemian synteesimenetelmät ja mikrokemialliset työtavat: Tapio Simonen ja Irmeli Karttunen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 x 27 h = 108 h opiskelijan työtä
Opiskelijan työ: työtapatunnit ja työohjetunnit, itsenäinen opiskelu, ennakkotehtävät, laboratoriotyöt, raportointi
Sisällön jaksotus
Aikataulumuutokset mahdollisia
1. Aloitus ja opintojakson info
2. Työtavat
3. Työohjeet
4. Työtapoihin tutustuminen laboratoriossa
Työ- ja raportointiohjeet työkohtaisesti
5. Tislausharjoitus
6. Aspiriini
7. Kofeiinin eristys
8. Kofeiinin eristys ja Tert.butyyliasetaatin synteesi
9. Tert.butyyliasetaatin synteesi
10. Cannizzaron reaktio
11. Cannizzaron reaktio
Lisätietoja opiskelijoille
Laboratoriotöihin luokka jaetaan kahteen ryhmään.
Laboratoriotöihin valmistautuminen aloitetaan tasan klo. 8 tai 12
Ruokailu noin klo. 11.10
1. Sairaana ei SAA tulla kouluun.
2. Sairaudesta ilmoitetaan aina opettajalle.
3. Lähtökohtaisesti poissaolot korvataan seuraavalla (mahdollisella) viikolla toisen ryhmän kanssa edellyttäen, että on terve. Tällöin opiskelijan vastuulle jää ottaa yhteyttä opettajaan sopiakseen rästin suorittamisen. (Ryhmät ovat isoja, joten montaa rästiläistä ei voida ottaa samaan labrakertaan).
4. Rästikerralla, on mahdollista korvata yksi laboratoriokerta, mutta vasta sitten, jos ed. 3. kohta ei enää onnistu.
5. Jos poissaoloja tulee runsaasti, niin rästiin jääneet töitä/työt tehdään seuraavien toteutuksien yhdeydessä. Tällöinkin pitää huomioida, että labrassa saa olla korkeintaan 17 opiskelijaa.
6. Paria päivää ennen tullessanne rästilabraan ilmoittakaa siitä vielä opettajalle sekä labran henkilökunnalle Marjo Lehmustolle ja Sari Leinoselle, jotta teitä varten tarvittavat reagenssit ovat valmiina.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietäminen: Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian käsitteistöä sekä työturvallisuutta. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Opiskelija ei osoita riittävää osaamista tentissä.
Tekeminen: Opiskelija palauttaa tehtävät vaillinaisina ja myöhässä. Ohjauksen avulla hän saa täydennettyä tehtävät. Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen: Opiskelija ei noudata sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietäminen: Opiskelija osaa siirtää teoriaa käytännön työskentelyynsä. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Tenttien tulokset osoittavat orgaanisen kemian ymmärtämistä.
Tekeminen: Opiskelijan tehtävät ja raportit: palautus ja niiden sisältö vaihtelee, mutta ohjauksella saavuttaa hyvän tason. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja laboratoriotöiden sujumisesta sekä sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietäminen: Opiskelija on aktiivisesti mukana tunneilla, kyselee / osallistuu keskusteluihin. Tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja asiaan on paneuduttu perusteellisesti. Tenteissä opiskelija osoittaa orgaanisen kemian ymmärtämistä ja soveltamiskykyä.
Tekeminen: Opiskelija pyrkii ymmärtämään töihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen ja osaa pohtia ja kehittää työskentelyään sekä palauttaa kirjalliset tehtävät/raportit ajallaan. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pystyy auttamaan myös muita opiskelijoita. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.