Siirry suoraan sisältöön

Analyyttinen kemia ja laboratoriotyötLaajuus (5 op)

Tunnus: 5P00ED62

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa analyyttisten menetelmien sekä analyysilaitteiden teoreettisia perusteita sekä käyttökohteita. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa sekä noudattaa suomen- ja englanninkielisiä työohjeita. Opiskelija osaa tulkita sekä raportoida työnsä tulokset hyödyntäen kemian alan tietolähteitä.

Sisältö

Analyyttisen kemian teoreettiset perusteet, liuokset, liuosten koostumus, pH-mittarin ja johtokykymittarin toimintaperiaate, analyysilaitteiden toimintaperiaatteita, analyyttisen kemian laboratoriotöitä

Esitietovaatimukset

Epäorgaaninen kemia
Epäorgaanisen kemian laboratoriotyöt

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tietäminen:
Opiskelija hallitsee analyyttisen kemian käsitteistöä sekä työturvallisuutta.

Tekeminen: Opiskelija osaa ohjattuna tehdä analyyttisen kemian laboratoriotöitä sekä raportoida saamansa tulokset. Opiskelija tarvitsee analyyttisen kemian laskuissa ohjausta. Opiskelija työskentelee laboratoriossa noudattaen laboratorio- ja kemikaaliturvallisuutta. Laboratoriotöiden tekemisessä opiskelija tarvitsee ohjausta.

Oleminen: Opiskelija tekee tarvittavat suoritukset, muttei noudata läsnäolovaatimuksia.
Ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tietäminen:
Opiskelija osaa siirtää teoriaa käytännön työskentelyynsä. Opiskelija hallitsee analyyttisen kemian tärkeimpiä työtapoja sekä osaa laskea analyyttisen kemian laskuja.

Tekeminen: Opiskelija osaa tehdä analyyttisen kemian laboratoriotöitä sekä tulkita ja raportoida analyysituloksensa. Hän tarvitsee välillä ohjausta, mutta selviytyy jo melko itsenäisesti. Opiskelija ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja laboratoriotöiden sujumisesta.

Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tietäminen:
Opiskelija on aktiivisesti mukana tunneilla, kyselee / osallistuu keskusteluihin ja palauttaa kirjalliset tehtävät/raportit ajallaan. Tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja asiaan on paneuduttu perusteellisesti. Opiskelija pyrkii ymmärtämään töihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen ja osaa pohtia ja kehittää työskentelyään. Tentissä ja oppitunneilla opiskelija osoittaa analyyttisen kemian ymmärtämistä ja soveltamiskykyä.

Tekeminen: Opiskelijan työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja hän pystyy auttamaan myös muita opiskelijoita.

Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.

Ilmoittautumisaika

11.12.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 30.04.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Biotuotetekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kaisa Lahti
Ryhmät
  • 20BIOTA
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2020
  • 20BIOTB
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa analyyttisten menetelmien sekä analyysilaitteiden teoreettisia perusteita sekä käyttökohteita. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa sekä noudattaa suomen- ja englanninkielisiä työohjeita. Opiskelija osaa tulkita sekä raportoida työnsä tulokset hyödyntäen kemian alan tietolähteitä.

Sisältö (OJ)

Analyyttisen kemian teoreettiset perusteet, liuokset, liuosten koostumus, pH-mittarin ja johtokykymittarin toimintaperiaate, analyysilaitteiden toimintaperiaatteita, analyyttisen kemian laboratoriotöitä

Esitietovaatimukset (OJ)

Epäorgaaninen kemia
Epäorgaanisen kemian laboratoriotyöt

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tietäminen:
Opiskelija hallitsee analyyttisen kemian käsitteistöä sekä työturvallisuutta.

Tekeminen: Opiskelija osaa ohjattuna tehdä analyyttisen kemian laboratoriotöitä sekä raportoida saamansa tulokset. Opiskelija tarvitsee analyyttisen kemian laskuissa ohjausta. Opiskelija työskentelee laboratoriossa noudattaen laboratorio- ja kemikaaliturvallisuutta. Laboratoriotöiden tekemisessä opiskelija tarvitsee ohjausta.

Oleminen: Opiskelija tekee tarvittavat suoritukset, muttei noudata läsnäolovaatimuksia.
Ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietäminen:
Opiskelija osaa siirtää teoriaa käytännön työskentelyynsä. Opiskelija hallitsee analyyttisen kemian tärkeimpiä työtapoja sekä osaa laskea analyyttisen kemian laskuja.

Tekeminen: Opiskelija osaa tehdä analyyttisen kemian laboratoriotöitä sekä tulkita ja raportoida analyysituloksensa. Hän tarvitsee välillä ohjausta, mutta selviytyy jo melko itsenäisesti. Opiskelija ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja laboratoriotöiden sujumisesta.

Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tietäminen:
Opiskelija on aktiivisesti mukana tunneilla, kyselee / osallistuu keskusteluihin ja palauttaa kirjalliset tehtävät/raportit ajallaan. Tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja asiaan on paneuduttu perusteellisesti. Opiskelija pyrkii ymmärtämään töihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen ja osaa pohtia ja kehittää työskentelyään. Tentissä ja oppitunneilla opiskelija osoittaa analyyttisen kemian ymmärtämistä ja soveltamiskykyä.

Tekeminen: Opiskelijan työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja hän pystyy auttamaan myös muita opiskelijoita.

Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaan joko lähiopetuksena tai etäopetuksena.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssikoe, jonka alustava päivämäärä 29.4.2022
Uusinnat EXAMissa erikseen sovittuna ajankohtana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti, raportit, laskuharjoitukset (kotitehtävät), laboratoriotyöt

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Luennot
- laskuharjoitukset
- laboratorioharjoitukset
- laboratoriotöiden raportointi
- itsenäinen työskentely.

Oppimateriaalit

- Laboratorioalan analyyttinen kemia, Pekka O. Lehtonen ja Marja-Liisa Sihvonen (hankinta erittäin suositeltavaa)
- Moodlen materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

teoria 21h
labra 28h
tenti 3h
itsenäinen opiskelu 83h

Sisällön jaksotus

Teoria pääsääntöisesti 3 periodissa:
- Mitä on analyyttinen kemia
- Kalibrointimenetelmät ja laboratoriotöihin liittyvät laskut
- Klassiset menetelmät
- Erotusmenetelmät
- Kromatografia
- Spektrometria
- Työohjeet

Laboratoriotyöt 4 periodissa.

Laskupaketti itsenäisenä työnä (jokaiselta aihealueelta käydään läpi vähintään yksi tehtävä)
-Kertaus: kemiallinen tasapaino, hapot ja emäkset
-Suolan pH
-Liukoisuus
-Puskuriliuokset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäoloa edellytetään:
- ensimmäisellä oppitunnnilla
- työohjetunnilla
- laitedemoissa
- labroissa

Läsnäoloa suositellaan kaikilla tunneilla.
Mahdolliset tehtävä/laskuharjoituspisteet annetaan vain kyseisillä oppitunneilla esitetyistä tehtävistä. Etäopetuksessa tehtävät palautetaan Moodleen ennen oppitunnin alkamista. Laskuharjoituspisteillä voi kerätä bonus-pisteitä (max 3), jotka lisätään tenttipistemäärään kurssin arvioinnin yhteydessä.
Kurssin viestintäkanavana toimii Moodlen Uutiset.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei saavuta hyväksyttävää tasoa teoriakokeessa. Opiskelija ei ole osallistunut kaikkiin pakollisiin laboratorioharjoituksiin, raportteja tai erikseen sovittuja tehtäviä on palauttamatta.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saanut hyväksytyn suorituksen teoriakokeesta, on osallistunut kaikkiin laboratoriotöihin ja kaikki raportit ja tehtävät on palautettu.
Opiskelija hallitsee analyyttisen kemian käsitteistöä sekä työturvallisuutta. Opiskelija osaa ohjattuna tehdä analyyttisen kemian laboratoriotöitä sekä raportoida töiden tuloksia. Opiskelija työskentelee laboratoriossa noudattaen laboratorio- ja kemikaaliturvallisuutta. Laboratoriotöiden tekemisessä ja laskuissa opiskelija tarvitsee ohjausta.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saanut hyväksytyn suorituksen teoriakokeesta, on osallistunut kaikkiin laboratoriotöihin ja kaikki raportit ja tehtävät on palautettu ajoissa. Opiskelija osaa siirtää teoriaa käytännön työskentelyynsä. Opiskelija hallitsee analyyttisen kemian tärkeimpiä työtapoja sekä osaa laskea analyyttisen kemian laskuja. Opiskelija osaa tehdä analyyttisen kemian laboratoriotöitä sekä tulkita ja raportoida analyysituloksensa. Hän tarvitsee välillä ohjausta, mutta selviytyy jo melko itsenäisesti. Opiskelija ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja laboratoriotöiden sujumisesta.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on suorittanut teoriakokeen hyvillä pisteillä osoittaen analyyttisen kemian ymmärtämistä ja soveltamiskykyä. Hän on osallistunut kaikkiin laboratoriotöihin ja kaikki raportit ja tehtävät on palautettu ajoissa.Tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja asiaan on paneuduttu perusteellisesti. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta teoriatunneilla, ymmärtää töihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen ja osaa pohtia ja kehittää työskentelyään. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pystyy auttamaan myös muita opiskelijoita.